Bretaña

rexón de Francia

Bretaña[1] (francés: Bretagne, en bretón: Breizh, en galó: Bertaèyn) ye una rexón del Oeste de Francia con una llarga costa ente la Canal de la Mancha y l'Océanu Atlánticu. El so nome, ye Bretaña y Breizh, normalmente abreviao BZH. Los sos habitantes llámense bretones. La Bandera de Bretaña tien el nome de Gwenn-ha-du, qu'en bretón quier dicir la blanca y prieta.

Bretaña
bandera de Bretaña (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorialFrancia metropolitana
Defense and Security zone of France (en) Traducir[[d:Special:EntityPage/Q88521114|10px
ISO 3166-2 FR-BRE
Tipu d'entidá rexón de Francia
Capital Rennes
Cabezaleru/a del gobiernu Loïg Chesnais-Girard
Nome oficial Région Bretagne (fr)
Bretagne (fr)
Nome llocal Bretagne (fr)
División
Xeografía
Coordenaes 48°N 3°W / 48°N 3°O / 48; -3
Superficie 27208 km²
Llenda con Países del Loira, Baxa Normandía y Normandía
Puntu más altu Roc'h Ruz (en) Traducir
Demografía
Población 3 394 567 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 124,76 hab/km²
Más información
Dominiu d'Internet .bzh (es) Traducir
Fundación 4 xunu 1960
bretagne.bzh y bretagne.fr
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Dempués de la conquista de la Galia polos Romanos, Bretaña yera parte de l'Armórica (aremoricae – "que ta escontra la mar"). Cerca de 500 d.C., los bretones de la islla de Bretaña (la Gran Bretaña d'anguaño), atacaos polos saxones emigraron pa lo qu'agora ye Bretaña (Francia), llevando les sos costumes y llingua. La rexón pasó a Bretaña cola so llegada. Nel entamu de la Edá Media, dividióse a Bretaña en tres reinos - o Domnonée, a Cornualla, y Bro Waroch - que s'incorporaron al Ducáu de Bretaña.

El Ducáu de Bretaña foi independiente del Reinu de Francia hasta 1532. Guardó los sos privilexos (llexislación ya impuestos proprios) hasta la Revolución Francesa. La Bretaña histórica, que tuvo por capital Nantes qu'agora nun pertenez a ella, quedó dividida en 1790 en cinco departamentos:

Política editar

Cola creación de les rexones alministratives franceses, en 1956, namás los cuatro primeros departamentos formen parte de la Bretaña alministrativa. El Liger-Atlantel (Loira Atlánticu) incluído nel País del Loira. Esti cambiu tuvo mui contestáu, y aínda lo ta, por una parte de los bretones. D'alcuerdu con un sondéu de 1998, el 62% de los habitantes de Liger-Atlantel queríen la xunión alministrativa del so departamentu a Bretaña.

Llingua editar

Bretaña ta compuesta, en términos históricos, por dos árees llingüístiques: la Baxa Bretaña o Breizh Izel, al oeste (Finistère, Morbihan y la parte occidental de Côtes d'Armor) au se fala una llingua céltica, del grupu britónicu (emparentáu al galés y al córnicu) nomáu bretón (o bretón armóricu); y l'Alta-Bretaña o Breizh Uhel, al este (Ille et Vilaine, Côtes d'Armor y Loira Atlánticu) au se fala una llingua romance (llingua d'oïl) conocida como galó. La hexemonía ya imposición de la llingua francesa cuasi fai desapaecer estes llingües, como yá asocedió con otres llingües rexonales, sobre too a partir de la fin del sieglu XIX.

Referencies editar