Na mitoloxía griega, los Cíclopes (en griegu Κύκλωψ Kýklops, plural Κύκλωπες Kýklopes, que vien de κύκλος kyklos, ‘rueda', ‘círculu' y ὤψ ops, ‘güeyu') yeren los miembros d'una raza de xigantes con un solu güeyu en metá de la frente. Había dos generaciones de Cíclopes.

Cíclope
Información
Padres Uranu Gaia
[editar datos en Wikidata]
Odiseo sirve vinu al cíclope Polifemo.

Primer xeneración editar

 
Grabáu d'Erasmus Francisci zu Nürnberg (1627-1680), nel qu'apaez un cíclope.

Los Cíclopes de la primer xeneración yeren fíos d'Uranu y Gea y conocíos artesanos y constructores. Yeren xigantes con un solu güeyu en metá de la frente y un temperamentu horrible. Según Hesíodo yeren fuertes, testarudos, y de «sópites emociones». Col tiempu, los sos nomes aportaron a sinónimu de fuercia y poder, y usábense pa referise a armes especialmente bien manufacturadas.

Fueron trés: Brontes, Estéropes y Arges (anque delles fontes camuden a Arges por Acmónides o Piracmón). Había tamién otros cuatro llamaos Euríalo, Elatreo, Traquio y Halimedes, que presumiblemente yeren fíos de los trés primeros.

Uranu tarrecía la so fuercia y zarrar nel Tártaru. Más tarde Crono, otru fíu de Uranu y Gea, lliberó a los Cíclopes, xunto colos Hecatónquiros y los Xigantes. Ayudáronlu a derrocar y capar a Uranu, pero Crono volvió encarcelar en Tártaru, onde permanecieron, guardaos por Riole, hasta que Zeus lliberar. Forxaron rayos por que Zeus usar como arma y ayudáronlu na guerra pa derrocar a Crono y a los otros Titanes (Titanomaquia). Los rayos que se convirtieron na arma predilecta de Zeus fueron forxaos polos trés Cíclopes: Arges ponía'l rellumu, Brontes el truenu, y Estéropes el rescamplu.

Esta primer xeneración de Cíclopes tamién creó un tridente que producía terremotos pa Poseidón, l'arcu y les fleches d'Artemisa, y el cascu d'invisibilidá que Hades dio-y a Perséu na so busca pa matar a Aguamala. Ayudaron a Hefesto y dizse que construyeron el primer altar, según les muralles y fortificaciones de Tirinto y Micenas nel Peloponeso, ente otres. Los ruios que surdíen del corazón de los volcanes atribuyir a les sos operaciones.

Cúntase darréu que foi Apolo quien mató a los Cíclopes, dempués de que Zeus matara al so fíu, Asclepio, con un rayu forxáu por ellos. Anque puede suponese qu'estos cíclopes yeren inmortales, polo que quiciabes los cíclopes que Apolo mató fueren los sos fíos.

Segunda xeneración editar

La segunda xeneración de Cíclopes foi una primitiva tribu d'enormes bisarmes d'un solu güeyu afayada por Odiseo nuna remota islla (n'ocasiones identificada con Hesperia). Dicíase que taben estrechamente rellacionaos colos xigantes y con una tribu fenicia (los Phaiakai) surdíos de les gotes de sangre que cayeron sobre Gea (la tierra) cuando Uranu foi capáu.

Sicasí, el cíclope más conocíu d'esta xeneración yera un fíu de Poseidón y la ninfa Toosa llamáu Polifemo, quien pierde'l güeyu por culpa d'Odiseo. Otru de los cíclopes de la segunda xeneración foi Telemo, un vidente.

Muralles «ciclópeas» editar

Tres la Edá Escura» los helenos vieron con plasmu los enormes bloques pulíos, llamaos estructures ciclópeas, que s'usaren nes edificaciones micéniques, en llugares como Micenas y Tirinto, o en Xipre, y llegaron a la conclusión de que namái los Cíclopes axuntaben l'habilidá y fuercia necesariu pa construyir de forma tan monumental.

Esplicación arqueolóxica editar

Créese que'l mitu del cíclope surdió tres los descubrimientos de cranios de seres xigantes con un furu enorme nel centru de la cara, lo que faía que paeciera la cabeza d'un home con un solu güeyu enorme. Sicasí, esi sería'l craniu fósil d'un mamut nanu (Elephas falconeri), y esi gran furu sería'l cuévanu de la trompa. Ésta teoría foi propuesta por Othenio Abel, paleontólogu de la Universidá de Viena, en 1914.[1]

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar