Carlos X de Francia

políticu español (1757–1836)

Carlos X de Francia (9 d'ochobre de 1757Versalles – 6 de payares de 1836Gorizia) foi rei de Francia y de Navarra[8][9] ente 1824 y 1830. Foi l'últimu rei reinante Borbón de Francia, siendo tamién el postreru que tuvo una ceremonia de coronación.

Carlos X de Francia
Rei de Francia y de Navarra

16 setiembre 1824 - 2 agostu 1830
Lluis XVIII de Francia - Lluis Felipe I de Francia
20. copríncipe francés d'Andorra

16 setiembre 1824 - 2 agostu 1830
Lluis XVIII de Francia - Lluis Felipe I de Francia
Vida
Nacimientu Versalles[1]9 d'ochobre de 1757[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
España
Muerte Gorizia6 de payares de 1836[2] (79 años)
Sepultura Annunciation Parish Church (Nova Gorica) (en) Traducir
Causa de la muerte cólera
Familia
Padre Luis de Francia (1729-1765)
Madre María Josefa de Sajonia
Casáu con María Teresa de Saboya (es) Traducir (1773 – 1805)[3]
Pareyes Louise d'Esparbès de Lussan
Rosalie Duthé
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Borbón
Estudios
Llingües falaes francés
castellanu
Oficiu políticu
Llugares de trabayu París
Premios
Graduación Coronel General (en) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Nieto de Lluis XV y la so esposa, la princesa polaca, María Leszczyńska, y fíu menor de Luis, Delfín de Francia, quien nunca reinó, y de la so esposa alemana, María Josefa de Saxonia. Carlos yera hermanu de Lluis XVI, rei depuestu y executáu mientres la Revolución francesa, y tamién del rei Lluis XVIII, que reinó tres la cayida de Napoleón. Ostentó'l títulu de Conde de Artois.

El neñu foi bautizáu en 19 d'ochobre de 1761, el día dempués del bautismu del futuru Lluis XVI y el futuru Lluis XVIII, colos nomes de Carlos Felipe pol arzobispu Carlos Antonio de La Roche-Aymon na Capiya Real de Versalles en presencia de Jean-François Allart, pastor de la Ilesia de La nuesa Señora de Versalles. La so madrina foi la so tida Sofía de Francia, y el so padrín foi'l rei Carlos III d'España, representáu por Luis Augusto, duque de Berry.

Matrimoniu y descendencia editar

El 16 de payares de 1773 casóse con María Teresa (1756 - 1805), fía de Víctor Amadeo III de Saboya y de la infanta María Antonieta de Borbón. El matrimoniu tuvo cuatro fíos:

El so fíu favoritu yera Carlos Fernando, quien se-y asemeya enforma, tanto física como moralmente. El mayor, Luis Antonio, otra manera, yera cobarde y sufría de miopía y tics nerviosos.

Revolución y exiliu editar

Exiliáu de Francia inclusive antes de la Toma de la Bastilla, el conde de Artois foi unu de los símbolos más bultables de la contrarrevolución, morando mientres munchos años en Gran Bretaña hasta que la cayida de Napoleón Bonaparte dexó-y a los so hermanu Lluis XVIII xubir al tronu de Francia.

Vuelta del exiliu: reináu de Lluis XVIII y los ultres editar

Mientres el reináu de Lluis XVIII de Francia, el futuru Carlos X representó la caña más estremista del conservadorismu, liderando de callao el partíu ultramonárquico (del cual dicíase que yera «más monárquicu que'l rei»). Al contrariu que'l so hermanu, el Rei, quien s'amosaba conciliador y perdonó a los partidarios de Napoleón Bonaparte, el conde de Artois abogaba pol castigu a los participantes de la Revolución, que daría llugar al llamáu Terror Blanco.

Los ultramonárquicos fueron ganando poder progresivamente, y conforme más enfermu atopábase'l monarca, más poder delegaba nel so hermanu de Artois. La muerte de Lluis XVIII y el advenimiento de Carlos X de Francia y de Navarra apinó les mires del partíu.

Reináu editar

 
Coronación de Carlos X por François Gérard.
 
Mantu de la coronación de Carlos X.
 
40 francos cola efixe de Carlos X.

A la muerte de Lluis XVIII en 1824, Carlos X heredó'l tronu francés y foi coronáu'l 29 de mayu de 1825 na Catedral de Reims. Sería ésta la postrera coronación d'un rei en Francia. El reináu de Carlos X tuvo marcáu poles inmenses tiranteces cola burguesía francesa, y, polo xeneral, coles cañes más lliberales del estamentu políticu; les pretensiones absolutistes y ultramonárquicas de Carlos X nun atopaben cabida nun sistema políticu formáu, na so mayoría, por grupos políticos lliberales, que yera patente que teníen el sofitu popular suficiente pa controlar la Cámara de Diputaos, magar el fraude eleutoral prevenía tal circunstancia.

La incomodidad del rei y de los sos partidarios ultramonárquicos ante esta situación rescampló dende'l principiu del so reináu, y los ultramonárquicos nun duldar en tratar d'apoderar la política francesa recurriendo al fraude eleutoral, al chantaxe y al libelo, lo que causó un gran descontentu ente la burguesía lliberal y les clases populares; esti descontentu poner de manifiestu cuando, n'abril de 1827, Carlos X taba pasando revista a la Guardia Nacional: los guardias nun duldar en proferir insultos y amenaces contra'l rei, ante la impotencia de los oficiales, y Carlos X tuvo que fuxir precipitadamente. Díes dempués, Carlos X, asustáu pola posibilidá de que la Guardia Nacional derrocar, ordenó la so disolución. Sicasí, l'episodiu dexara claro la débil posición de la so monarquía, que foi incapaz de desarmar a la Guardia tres la so disolución.

La política ultramonárquica de Carlos X concretar nes iniciatives llexislatives desenvueltes por unu de los sos principales sofitos, el primer ministru Jean-Baptiste de Villèle, qu'exercía los cargu dende'l reináu de Lluis XVIII. Yera sabíu que les principales lleis promovíes pol primer ministru yeren parte d'una llista de lleis que Carlos X -y apurrió de primeres del so reináu, y que quería ver ratificaes pola Cámara de los Diputaos y la de los Pares lo antes posible. Estes lleis, tremendamente impopulares, diben empuestes a otorgar grandes poderes y privilexos a la nobleza y el cleru, en desterciu del tercer estáu; a última hora, la iniciativa llexislativa de Carlos X pretendía abolir los principales llogros de la Revolución. En 1825 aprobóse una de les lleis más polémiques, destinada a indemnizar a toos aquellos nobles que les sos tierres fueren espropiaes mientres la Revolución. La llei Anti-Sacrilexu d'esi mesmu añu convertía en delitu penal cualquier ofiensa cometida contra la Ilesia Católica; esta llei sería usada como preséu de vengación política contra munchos políticos lliberales.

Sicasí, l'episodiu de la Guardia Nacional de 1827 punxo de manifiestu la gastadura de Carlos X. En payares d'esi añu, l'ultramonárquico Villèle perdía la mayoría parllamentaria, y foi movíu del poder. El siguiente primer ministru, Jean-Baptiste de Martignac, yera un políticu moderáu a quien Carlos X repunaba. El rei plantegó'l ministeriu d'ésti como un mal pasaxeru, y nun duldar en conspirar contra'l so primer ministru, que se vio forzáu a dimitir n'agostu de 1829. Martignac foi asocedíu pol ultramonárquico Jules de Polignac, d'escasa intelixencia política y amigu del rei; sicasí, l'ascensu de Polignac coincidió coles eleiciones del 30 d'agostu de 1829, nes que los ultramonárquicos perdieron cualquier posibilidá de controlar les cámares llexislatives. L'abandonu de les files pro-monárquiques del conservador Chateaubriand, bien descontentu cola eleición de Polignac, dexó a éstos en minoría, polo que Polignac y Carlos X maniobraron pa nun convocar a les nueves cámares hasta marzu de 1830, previendo iniciatives llexislatives d'enclín lliberal. Nel ínterin, en xineru de 1830, Carlos X declaró la guerra a Arxelia por cuenta de que'l virréi Hussein Dey espulsara al cónsul francés na zona; con esta guerra Carlos X esperaba distrayer l'atención del públicu de la situación política interna.

Finalmente, el 2 de marzu de 1830 Carlos X tuvo a la fin que convocar a les Cámares pa inaugurar la llexislatura. Nel so discursu inaugural ante les mesmes esperábase que Carlos X s'amosara moderáu y conciliador, pero, en cuenta de eso, fixo un panexíricu de la so política, xustificando la eleición de Polignac como primer ministru y resalvando el talante eminentemente lliberal de les nueves cámares. Estes vieron nel discursu del rei una provocación a la que respondieron el 18 de marzu votando un decretu qu'esixía que'l gabinete y los ministros del rei cuntaren cola aprobación de les cámares. El día anterior, conociendo la inminente iniciativa, el rei y el so gobiernu convocara eleiciones xenerales pa xunetu, y el 19 de marzu Carlos X eslleía les cámares. El descontentu popular foi inmensu.

Previendo una derrota eleutoral, Carlos X nun duldar en tratar de manipoliar les eleiciones, qu'empezaron el 23 de xunu: el 6 de xunetu, viendo que la so situación política yera bien precaria, el rei foi apuráu por Polignac a qu'invocara l'Artículu 14 de la Constitución, que dexaba suspender la mesma ante una situación d'emerxencia, otorgando poderes estraordinarios al monarca. Por aciu l'exerciciu de los poderes d'emerxencia, Carlos X pretendía convocar unes nueves eleiciones y manipoliar los resultaos al so favor, lo cual esixía, en primer instancia, poder nomar prefeutos provinciales allegaos al partíu ultramonárquico. Si llindárase a esto, l'autu-golpe d'estáu de Carlos X pudiera tener ésitu; sicasí, aconseyáu por Polignac, el conseyu de ministros redactó les Ordenances de Julio, un conxuntu de cuatro ordenances empuestes a abolir la llibertá de prensa, eslleir la nueva cámara de diputaos, alteriar el sistema eleutoral y convocar nueves eleiciones pa setiembre. Polignac creía que d'esta miente l'ésitu del golpe taba garantizáu.

Revolución de Xunetu editar

 
Eugène Delacroix, la Llibertá guiando al pueblu; alegoría de la revolución de 1830.

Carlos X robló les ordenances nel Château de Saint-Cloud el 25 de xunetu, creyendo asina atayada la crisis política qu'él mesmu empecipiara. Les ordenances fueron publicaes pol Moniteur (el boletín oficial del estáu) el 26 de xunetu, causando una fonda sorpresa en París. Anque nun primer momentu paeció que'l pueblu nun diba reaccionar ante elles, llueu se demostró lo contrario: la prensa lliberal, encabezada pol periodista Adolphe Thiers, y que diba ser abolida de facto gracies a les ordenances, empezó a llamar a la resistencia contra les pretensiones del monarca. El 26 de xunetu, a la tarde, un inmensu ensame empezó a axuntase nos xardinos del Palais-Royal, un llugar simbólicu dende la Revolución francesa. Los berros de "¡Embaxo los Borbones!" y Viva la Constitución asocediéronse; esa nueche, la policía cerró los xardinos del Palais Royal, y l'ensame, furiosa, axuntar nes cais axacentes, dando empiezu a los disturbios. La mañana del 27 de xunetu la policía clausuró los periódicos que siguíen publicando; cuando la noticia llegó al ensame, ésta tomó de nuevu los xardinos del Palais Royal; Carlos X, medrosu de la revuelta, ordenó a los soldaos ellí apostaos qu'eslleieren al ensame. Ante los disparos qu'ésta faía contra ellos, l'exércitu abrió fueu. Asocediéronse los disturbios, y los comercios del Palais Royal fueron escalaos. El 28 de xunetu'l pueblu de París empezó a alzar barricaes nes cais. El mariscal Marmont, a quien Carlos X punxera al mandu de la situación, apuró al monarca a reconciliase col pueblu derogando les ordenances; Carlos X negóse, de la que los homes de Marmont, simpatizantes de la causa del pueblu, empezaben a desertar. La situación de Marmont yera precaria; Carlos X ordenara abrir fueu contra l'ensame, pero ésta, armada y parapetada tres les barricaes de les estreches cais del centru, obligar a recular colos restos de la so tropa hasta'l Palaciu de les Tullerías.

Mentanto, la Cámara de Diputaos axuntó'l 28 de xunetu en casa de Audrey de Puyraveau, y unvió una delegación a Marmont pidiéndo-y qu'apurara de nuevu al rei a abolir les ordenances. Marmont trató de convencer a Polignac, que s'atopaba nes Tullerías, pero ésti negóse. Viendo lo insostenible de la situación, Carlos X culpó a los sos ministros d'ella y destituyir esa mesma tarde; con esto perdía, ensin pretendelo, el sofitu del partíu ultramonárquico. D'esta manera, el rei quedóse políticamente aislláu, y, ante la revuelta, fíxose patente'l fin del so reináu. Viendo al rei como a un cadabre políticu, la Cámara de Diputaos, axuntada'l 30 de xunetu, en casa de Jacques Lafitte y dempués nel Palais Bourbon, nun reconoció autoridá dalguna al rei y decidió convidar a Lluis Felipe d'Orleans, fíu de Felipe Igualdá, y partidariu de la causa lliberal y burgués, a desempeñar el cargu de Llugarteniente Xeneral del Reinu, col beneplácito de la Cámara de los Pares.[10] Imprimiéronse panfletos promoviendo l'ascensu de Lluis Felipe y distribuyir ente l'ensame, encantada de ver cómo l'autoridá del gobiernu de Carlos X derrumbábase.

El rei viose forzáu a fuxir de Saint-Cloud la mañana del 31 de xunetu, mientres una alteria averábase col enfotu de escalar el palaciu. Tomando abellugu en Versalles, trató de salvar el so gobiernu nel momentu que Lluis Felipe entraba en París y aceptaba el cargu de Llugarteniente Xeneral del Reinu que-y ufiertaba la Cámara de Diputaos.[11] Los sofitos a Carlos X esmuciérense, y el monarca amosábase incapaz d'entender que fuera movíu del tronu. El 2 d'agostu la revuelta obligar a abellugase en Rambouillet; esi mesmu día, tres regimientos de la Guardia Real, l'únicu cuerpu que permaneciera lleal al rei, abandonar. Perdida toa esperanza, y ensin proteición ante l'ensame amenazador, esi día Carlos X abdicó y obligó al so fíu'l Delfín Luis Antonio de Borbón, Duque d'Angoulême, a faer lo propio en favor del so sobrín Enrique de Artois, duque de Burdeos, y un rapazu de 12 años naquel momentu. El "ex-rei" unvió una carta al so primu Lluis Felipe, pidiéndo-y que proclamara rei al duque de Burdeos:

« Primu mio,
Toi fondamente apenado polos males qu'aflixen y podríen amenaciar a les mios xentes por non atopar una manera de preveni-yos. Tomé la resolución d'abdicar de la corona en favor del mio nietu'l duque de Burdeos.

El Delfín, que comparte los mios sentimientos, arrenunciu tamién a los sos derechos en favor del so sobrín.

Debéis, na vuesa calidá de llugarteniente xeneral del reinu, faer proclamar l'ascensu d'Enrique V al tronu. Per otra parte, vais tomar toles midíes que vos correspuendan p'afaer les nueves formes de gobiernu mientres la minoría del nuevu rei...

Comunicái les mios intenciones al cuerpu diplomáticu y faéime saber lo antes posible sobre la proclamación pola cual el mio nietu va ser reconocíu sol nome d'Enrique V. »

Lluis Felipe d'Orleans comunicó l'abdicación y arrenunciu a les Cámares el 3 d'agostu, y lloñe de proclamar rei al duque de Burdeos, dio en espulsar de Francia a la familia de Carlos armando al pueblu de París.[12] Les Cámares, pela so parte, reelaboraron la Carta Constitucional de 1814, declarando'l tronu vacante y dando en escoyer a Lluis Felipe d'Orleans como nuevu rei, quien foi proclamáu rei como Lluis Felipe I, Rei de los franceses el 9 d'agostu.[13]

Exiliu editar

El 16 d'agostu, l'antigua familia real embarcóse para Inglaterra a instancies de Lluis Felipe, que garantizó un salvoconducto pa ellos. El gobiernu inglés, asqueado pola actitú de Carlos X, informólu de que namái se -y dexaría morar nel Reinu Xuníu como un ciudadanu priváu. Dexóse-y morar en Dorset, onde'l monarca derrocáu foi acosáu polos acreedores que-y habíen emprestáu grandes sumes de dineru mientres el so primer exiliu n'Inglaterra, en tiempos de la Revolución. Anque disponíen d'una pequeña fortuna que, por si acasu, Carlos X asitiara na Banca Inglesa, la situación n'Inglaterra yera tremendamente incómoda. Abandonó Inglaterra n'ochobre, y abellugóse n'Edimburgu (Escocia), onde vivió mientres 1831 acosáu esta vegada por dellos miembros de la so familia, que pretendía que dexara la Rexencia nel exiliu a la Duquesa de Berry, madre d'Enrique V. En 1832 aceptó la invitación del emperador Francisco I d'Austria pa vivir en Praga, onde empezó a recibir a munchos legitimistas borbónicos que fuxeren de Francia tres la Revolución de Xunetu. Los sos últimos años pasar en territoriu austro-húngaru, conspirando de manera cabileña y pública a favor de la causa de la Casa de Borbón.

 
Sarcófagos de Carlos X y del so fíu Luis Antonio d'Angoulême (Lluis XIX) en Nova Gorica.

En viviendo nel castiellu de Hradchin, en Praga, Carlos X morrió, afeutáu de roxura, en Gorizia, Iliria en 1836. Atópase soterráu al pie del so fíu mayor, Luis Antonio de Borbón (Lluis XIX) na cripta de la ilesia del monesteriu franciscanu de Kostanjevica (Nova Gorica, Eslovenia). Al pie de los sos sarcófagos, fabricaos en mármol, puede vese una placa de piedra negra que reza asina:

«"Ici repose très haut et très puissant excellent prince Charles X de nom roi, par la grâce de Dieu, de France et de Navarre"»

Lo que puede traducise al español como:

«Equí reposa [el] bien alto y bien poderosu, escelente príncipe Carlos X, llamáu rei, pola gracia de Dios, de Francia y de Navarra»

Intereses editar

Ancestros editar

Órdenes de caballería editar

Órdenes franceses editar

Órdenes estranxeres editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar



Predecesor:
Lluis XVIII
 
Rei de Francia
Copríncipe d'Andorra

1824 - 1830
Socesor:
Lluis Felipe d'Orleans
Predecesor:
Él mesmu
(como monarca reinante)
Pretendiente al tronu de Francia
1830 - 1836
Apostáu con Enrique de Chambord (Enrique V)
Socesor:
Apostáu ente
Luis Antonio de Artois (Lluis XIX)
Enrique de Chambord (Enrique V)

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p10155.htm#i101542. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. «Q49409096» (en rusu). Encyclopedic lexicon. Volume II, 1835. 
  5. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  6. Identificador ULAN: 500122372. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 7 payares 2016. Data de consulta: 21 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. Identificador ULAN: 500122372. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 8 agostu 2021. Data de consulta: 9 mayu 2022. Llingua de la obra o nome: inglés.
  8. Achaintre, Nicolas Louis (1825), Histoire généalogique et chronologique de la maison royale de Bourbon, volume 2, ed.Mansut, páx.269
  9. El títulu navarru yera simbólicu, una y bones el Reinu de Navarra (Baxa Navarra) foi abolíu en 1789 y los sos territorios quedaron integraos en Francia —Zink, Anne (2000). Pays ou circonscriptions: les collectivités territoriales de la France du Sud-Ouest sous l'Ancien régime (en francés). Publications de la Sorbonne, páx. 321. ISBN 9782859443894.
  10. de Vaulabelle, Achille Tenaille (1854). Chute de l'Empire. Histoire des deux restaurations jusqu'à la chute de Charles X, Volume 7 7 (en francés). Perrotin, páx. 456.
  11. Blanc, Louis (1848). The History of Ten Years, 1830-1840: Or, France Under Louis Philippe 1 (n'inglés). Lea & Blanchard, páx. 193.
  12. Dyer, Thomas Henry (1901). A History of Modern Europe from the Fall of Constantinople, Volume 6 6 (n'inglés). G. Bell and Sons,, páx. 42.
  13. Fortescue, William (2005). France and 1848: The End of Monarchy (n'inglés). Psychology Press, páx. 20. ISBN 9780415314626. []