La caxirola ye un instrumentu musical de tipu shaker (que ximielgase) creáu por Carlinhos Brown pa ser l'instrumento musical oficial de la Copa Mundial de Fútbol de 2014. La caxirola foi certificada'l día 27 de setiembre de 2012 pol Ministério do Esporte de Brasil. El So conceuto ta inspiráu nel caxixi, que ye una especie de shaker utilizáu na capoeira. Anque'l caxixi ta fechu de paxa y semientes, la caxirola ye de plásticu y con material sintéticu dientro[1], que son más ecolóxicos que'l bambú usáu, va sieglos, polas comunidaes indíxenes na fabricación del caxixi.[2].

Caxirola
[editar datos en Wikidata]

Carlinhos Brown informó que s'encargó que'l soníu emitío pola caxirola nun fora desagradable a los oyíos, como nel casu de les vuvuzeles.

La carixola respeta les llendes sonores. Reproduz soníos de la naturaleza, del mar, por eso trabayamos colos meyores inxenieros acústicos pa que'l soníu fora gustoso, agradable."[3]

D'acuerdo con Brown, el ministru de Deporte, Aldo Rebelo, y la Fifa, acompañaron de cerca la concepción del instrumento, que fai parte de la llinia de productos oficiales de la Fifa[3].

L'instrumento foi presentáu al público na apertura de muestra "O Olhar que Ouve" (La mirada qu'oi), compuesta por 19 obres del artista de Bahia y que s'alcontró n'esposición na sede de la presidencia de la República, en 2013. La presidente Dilma Roussef aprobó l'instrumento[4][5].

Carlinhos ye un autor y un gran artista. Él espresa un mundiu diversu, y mui específicu, de Brasil, especialmente de Bahia. La pluralidá, el fechu qu'esti mundiu tien millones d'aspectos. (...) Nos encanta porque él combina esa imaxe verdi y amariella de la caxirola, esi fechu qu'estamos falando d'un plástico verdi, d'un país que lidera la sustentabilidá nel mundiu y al mesmu tiempu ye un oxetu capaz de facer dos coses: Combinar l'imaxe col soníu y llevarnos a les metes[6]

En marzu de 2013, la FIFA intentó prohibir l'usu del instrumento alegando que'l mesmu podría ser usáu como arma o como métodu de publicidad[7].

Crítiques editar

  • En 2010, especialistes rellacionaos a la preservación y promoción de les cultures tradicionales y al derecho intelectual criticaron la certificación dada pol Ministeriu de Deportes al instrumento, una vez que, según ellos, la caxirola yera una copia del caxixi. Pa ellos, falto atención de les autoridaes al promover iniciatives privaes ensin cuidar la proteición al patrimoniu cultural brasilano. Por eso, defenden que'l gobiernu debe pensar en como beneficiar a los artesanos y a los pueblos tradicionales pol usu de los sos conocimientos.
Nos oponemos al rexistru d'esi oxetu pol sector priváu ensin que les comunidaes tradicionales que crearon los instrumentos sean beneficiaes. Ye necesariu discutir meyor la cuestión de la propiedad intelectual y como recompensar los pueblos tradicionales por iniciatives como estes.[8]
Josilene Magalhães, direutora sustituta del Departamento de Proteición al Patrimonio Afro-Brasileiro de la Fundación Palmares

Referencies editar

  1. «Bom Dia Brasil - Caxirola, criada por Carlinhos Brown, vai embalar a Copa do Mundo de 2014».
  2. colunistas.ig.com.br/ Carlinhos Brown diz que caxirola é mais sustentável que caxixi
  3. 3,0 3,1 g1.globo.com/ Em exposição no Planalto, Carlinhos Brown ensina a tocar a caxirola
  4. globoesporte.globo.com/ Presidente Dilma conhece a caxirola e elogia: "mais bonito que a vuvuzela"
  5. redetv.com.br Dilma elogia caxirola e diz que é mais bonita que a vuvuzela
  6. copa2014.gov.br/ PRESIDENTA DILMA ROUSSEFF ABRE EXPOSIÇÃO E CONHECE A CAXIROLA
  7. 97news.com.br/ FIFA proíbe vuvuzela, pedhuá e caxirola na Copa de 2014
  8. agenciabrasil.ebc.com.br/ Especialistas criticam reconhecimento do governo a instrumentos musicais para a Copa

Enllaces esternos editar