L'estructuralismu[1] ye una escuela teórica de les ciencies sociales y humanes entamada por Ferdinand de Saussure. Considera l'oxetu d'estudiu como un sistema dividíu n'elementos que se rellacionen ente si. P'analizar científicamente, fai falta pues estudiar estes rellaciones y cómo afeuten a la globalidá, qu'alquier un significáu más allá de la suma de les partes.

Estructuralismu
teoría
escuela de pensamiento (es) Traducir y estructuralismo (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

L'estructuralismu dispón amás d'una corriente importante n'arte y arquiteutura, desendolcáu basicamente ente los años 1950 y 1970 (estructuralismu nel arte), asina como una posición teórica científica (estructuralismu científicu) dientro de la filosofía analítica.

L'estructuralismu en llingüística editar

Saussure proponía l'estudiu de la estructura de la llingua nun momentu dau, contratandolo cola llingüística diacrónica, que s'encargaría d'estudiar la evolución de la llingua a lo llargo del tiempu.

Una de les aplicaciones más esitoses de l'estructuralismu foi a la fonoloxía. Permanece Jakobson y la escuela de Praga analizaron les carauterístiques articulatories de cada soníu, dividiéndolos en pareyes que contrastaben por un solu disparu (por exemplu sonoru-sonoru), siendo la bas de l'AFI qu'anguaño s'utiliza. Asina púdose estudiar la distancia oxetiva ente los diversos fonemes nel conxuntu de les llingües.

Tocante a la morfosintáxis, l'estructuralismu introduz la noción de sintagma, opuesta a la de paradigma. Un sintagma estudia una pallabra y les rellaciones gramaticales qu'establez na fras ("n'horizontal"), pa ver como cambia'l sentíu si ta nuna posición o n'otra, si depende de dalguna otra pallabra o non y si se ve afeutada poles pallabres de la redolada. Sicasí'l paradigma fíxase nes rellaciones "en vertical", ye dicir, ente una pallabra y toes aquelles que podríen ocupar el mesmu llugar (por exemplu ente los nomes comunes que tienen sentíu nun contestu dau).

L'estructuralismu na lliteratura y el pensamientu editar

La lliteratura empecipia a ser interdisciplinaria, yá que cualquier estructura social vuelvese un testu sosceptible de ser lleíu ya interpretáu polos estudiosos y nesti sen pue considerase que l'estructuralismu dio pasu a la semiotica o semioloxia. Tuvo munchu ésitu na narrativa, onde analizaba los elementos estructurales que formaben una historia faciendo astraición de les sos concreciones. Ye dicir, munches histories tienen unes menes de personaxes y una manera de desendolcar l'argumentu que les fai variantes d'una protohistoria, magar que l'ambientación, los nomes o l'estilu seya estremáu. Roland Barthes, Northrop Frye y, el primeru Michel Foucault, emplegaron esti enfoque.

De la mesma manera, creíase que la mente y la conocencia podíen descomponese nuna serie d'elementos atómicos universales, nuna idea deudora de la tradición de Demócritu y precursora de los memes.

En lliteratura crease'l conceutu d'intertestualidá, pol que cada obra tien elementos de los testos anteriores, que formen parte de la estructura cultural, anque l'autor nun tenga lleíes aquelles fontes. La obra concreta defínese xustamente por cómo integra la tradición anterior y cómo se rellaciona colos otros elementos del sistema, asina como les anovaciones qu'aporta.

L'estructuralismu en socioloxía y antropoloxía editar

Claude Lévi-Strauss estudió les rellaciones de parentescu como un sistema onde los miembros podíen oponese por una serie de rasgos y aportaben significación al conxuntu social. Tamién estudió como estructures fixes los mitos, comprobando qu'en sociedaes estreames dábense histories asemeyaes. Con posterioridá estendió los sos estudios a la nutrición y otros campos cola idea de que toles cultures son variaciones d'una serie fixa de sistemes.

Pervivencia de l'estructuralismu editar

L'estructuralismu supunxo una revolución porque averó les ciencies sociales y humanes a la investigación al identificar les estructures oxetu d'estudiu. Munchos de los sos afayamientos continúen vixentes. Pero dende los años 1960 surdieron reaiciones en contra, como la gramática xenerativa en llingüística (Noam Chomsky) o la deconstrucción (con Jacques Derrida). Jacques Lacan y Louis Althusser son tamién deudores del movimientu.

Les crítiques pasen pela sobreinterpretación (asimílense fenómenos obviando'l contestu que nun tendrán que comparase), la poca aplicabilidá en cuestiones cotidianes y el negazu de les aportaciones individuales al sistema. Amás, denuncien l'etnocentrismu de la escuela, puestu que supón que los esquemes occidentales son estrapolables a otres cultures, faciendo de los europeos los universales.

Referencies editar

Ver tamién editar