Galicia (Europa central)

rexón histórica y xeográfica d'Europa oriental

Galitzia, Galicia[1]​ o Galicia de los Cárpatos (n'ucraín, Галичина; en polacu, Galicja; en checu, Halič; n'alemán, Galizien; n'húngaru, Galícia/Kaliz/Gácsország/Halics; en rumanu, Galiția/Halici; en rusu, Галиция/Галичина, Galitsiya/Galichina; en rusino: Галичина, Halychyna; n'eslovacu, Halič; en yidis, גאַליציע, Galytsye) ye una rexón d'Europa del Este[2][3][4]​ delimitada polos austriacos para determinar les árees de Pequeña Polonia y Rutenia Colorada (tamién partes de Volinia y Podolia) anexonaes en 1772 a Austria. Toma'l so nome de la primer capital de la rexón, la ciudá de Halicz,[5][6][7]​ na actual Ucraína.

Situación de Galicia na Europa actual.

El nucleu de Galitzia atópase dientro de les rexones de l'actual Ucraína occidental: Lviv, Ternópil y Ivano-Frankivsk cerca de Hálych. Dende alredor del sieglu XIX Galitzia consta del área que s'atopa xusto al norte de los Cárpatos, al este de la Pequeña Polonia, la Subcarpacia, Silesia y al norte y noroeste de Transilvania y la rexón rumana de Moldavia.

Esiste una considerable superposición entre Galitzia y la rexón suroeste de Rutenia, especialmente una rexón tresfronteriza (centrada nel óblast de Zakarpatia, la rexón de Transcarpacia de l'actual Ucraína) que ta habitada por delles nacionalidaes, incluyida la minoría rutena, tamién llamaos cárpato-rusos. Nesti sentíu modernu, Rutenia taría a caballu ente l'oeste d'Ucraína, Polonia y Eslovaquia.

Historia editar

Lligada al principáu de Kiev dende'l sieglu IX, dende'l sieglu XII convirtióse nún de los más prósperos principaos rusos. En 1349, Casimiru'l Grande incorporó la parte occidental a Polonia, demientres la oriental pasó al poder del duque de Lituania. Pol primer repartu de Polonia, en 1772, pasó a Austria, qu'en 1809 cedió la Galicia occidental con Cracovia a Napoleón, que-y anexonó'l ducáu de Polonia, y la parte suroeste a Rusia. Na Primer Guerra Mundial foi invadida por Rusia, y cedida a Polonia en 1919. Tres de la invasión de Polonia por Alemaña en 1939, quedó dixebrada ente esta y la Xunión Soviética. En 1945 Polonia cedió la Galicia oriental a la XRSSS, que la incorporó a la República Socialista Soviética d'Ucraína.

Edá Media editar

En 891-892 los territorios de los croatas blancos y de los croatas coloraos pasaron al control de la Gran Moravia, un estáu eslavu. Colos maxares invadiendo'l corazón del Gran Imperiu Moravo alredor del añu 899, les tribus eslaves de los vistulanos, croatas blancos, croatas coloraos y lendianos atopar so dominiu húngaru. En 955 les zones al norte de los Cárpatos constituyíen una parte autónoma del Ducáu de Bohemia y asina permanecieron hasta l'añu 972, en que surdieron les primeres reivindicaciones territoriales de los polanos (tribu de que'l so nome provién el de Polonia). Esta zona foi mentada nel añu 981 por Néstor el Cronista, cuando Vladimiro el Grande del Rus de Kiev reclamar na so ruta escontra l'oeste. Mientres el sieglu XI la rexón perteneció a Polonia (ente 1018–1031 y 1069–1080) y dempués volvió pasar sol control de la Rusia de Kiev. Sicasí, a finales del sieglu XII empezaron a producise reivindicaciones húngares. Finalmente, Casimiro III de Polonia se anexonó l'área ente 1340-1349. Bajoalemanes de Prusia y del centru d'Alemaña asitiar en partes del norte y l'oeste de Galitzia ente los sieglos XIII y XVIII, anque la mayor parte de la provincia foi independiente del dominiu alemano y austriaco.

Los eslavos orientales asitiar nel territoriu mientres l'alta Edá Media y nel sieglu XII, formóse'l Principáu de Galitzia (Hálych, Halicz, Halics, Galich, Galic, Galitzia), xuniéndose a finales de sieglu col vecín Principáu de Volinia para formar el Principáu de Galitzia-Volynia qu'esistió mientres sieglu y mediu. En 1352, añu en que'l principáu partir ente'l Reinu de Polonia y el Gran Ducáu de Lituania, la mayor parte de Galitzia pertenecía a la Corona del Reinu de Polonia, y asina siguió hasta la Unión de Lublin de 1569 ente Polonia y Lituania. Cola partición de la confederación polacu-lituana en 1772, el Reinu de Galitzia y Lodomeria o a cencielles Galitia convertir na mayor, más poblada y septentrional provincia del Imperiu austriacu.

Sieglu XX editar

Esta situación duró hasta fines de la Primer Guerra Mundial (1918). La dominación austriaca foi tolerante en comparanza cola que llevaron a cabu prusianos y rusos. Dende 1867 Galitzia cuntó con una amplia autonomía política y cultural dientro de la Doble Monarquía, anque'l poder siguió en manos de la nobleza y l'ilesia polaques, fieles aliaes de la Casa de Habsburgo. Tres la Primer Guerra Mundial, los rutenos (ucranianos) intentaron crear una República Rutena na Galitzia, entá ye más al quedar la Galitzia Oriental al este de la Llinia Curzon, esto ye, de la llinia que señaló tres la Primer Guerra Mundial les primeres llendes orientales de Polonia. Sicasí, para apilar la instauración del comunismu en Rusia y la creación de la URSS, les fuerces polaques rápido apoderáronse de toa Galitzia. Esta situación formalizar en 1920, quedando alteriada tres la invasión de Polonia pol Tercer Reich y la posterior invasión pola URSS stalinista en 1939.

Na Segunda Guerra Mundial el Tercer Reich ocupó toa Galitzia. La ciudá de Leópolis convertir na see del Voivodato de Lwów. Darréu dempués de Varsovia, foi'l segundu centru cultural y académicu más importante de la Polonia de entreguerras. Les tropes soviétiques apoderar de la ciudá en 1939 al empiezu de la II Guerra Mundial, y más tarde ocupar l'exércitu alemán dende'l 29 de xunu de 1941[8] al 27 de xunetu de 1944 foi retomada pol exércitu soviéticu.[9] A los 110 000 xudíos qu'había a empiezos de la guerra, sumárense-yos unos 100 000 refuxaos. En xunu de 1941 empezaron una serie de matances, dirixíes pol Einsatzgruppe C y cola collaboración de los nacionalistes ucranianos, que nes selmanes siguientes acabaron con 6 000 xudíos. Al tiempu, les autoridaes nazis crearon un campu de trabayos forzaos, d'onde fueron diendo sacaos los más débiles para'l so estermín. 200 000 fueron directamente executaos nes proximidaes del campu y decenes de miles fueron unviaos al campu d'estermín de Belzec. Mientres la lliquidación del campu en 1943, fueron asesinaos tamién munchos xudíos, sobreviviendo unos pocos nel alcantarelláu.

Tres la debacle del réxime nazi al concluyir la Segunda Guerra Mundial, Galitzia foi nuevamente estremada (según criterios étnicos) ente Polonia y la República Socialista Soviética d'Ucraína, de cuenta que en 1946 Galitzia foi estremada ente Polonia y la URSS coles llendes qu'anguaño tien.

En 1991, tres el colapsu de la Unión Soviética, la Galitzia Oriental siguió formando parte de l'actual república d'Ucraína, sucesora de la República Socialista Soviética d'Ucraína.

Antigua propuesta pa la división alministrativa polaca del añu 1944, el termino de voivodato galiciano foi'l nome provisional al actual voivodato subcarpaciano.

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, les fronteres de Polonia camudaren, perdiendo esta la ciudá de Leópolis, y la metá d'este voivodato de la II República Polaca. Los restos del voivodato leopolitano que quedaben en Polonia tuvieron que camudar de capital y de nome. Una de les propuestes foi llamalo'l voivodato Galiciano, faciendo referencia al nome historico de la rexón. Sicasí a pesar de tener l'aprobación de la población, decidió buscase un nuevu nome que designara'l voivodato ensin connotaciones historicas, d'ende qu'agora se llama subcarpaciano, con capital en Rzeszów.

Referencies editar

  1. En varies cartografíes y diversos documentos el nome d'esta rexón d'Europa centro-oriental suel apaecer escritu exactamente de la mesma que'l de la rexón del estremu noroeste de la Península Ibérica, polo cual encamiéntase procuru pa discernir al respective de qué rexón europea ta tratándose en talos casos.
  2. Eleonora Narvselius (5 d'abril de 2012). Narratives about (Be)longing, Ambiguity, and Cultural Colonization (Google eBook), Lexington Books, páx. 293. ISBN 0739164708. Consultáu'l 6 d'avientu de 2013.
  3. Larry Wolff (9 de xineru de 2012). Mythology and Nostalgia: A Matter of Simple Relativity (Google eBook), Stanford University Press, páx. 411. ISBN 0804774293. Consultáu'l 6 d'avientu de 2013.
  4. Paul R. Magocsi (2002). Jews and Armenians in Central Europe, ca. 1900 (Google Books), University of Toronto Press, páx. 124. ISBN 0802084869. Consultáu'l 6 d'avientu de 2013.
  5. «European Kingdoms - Eastern Europe - Galicia». The History Files. Kessler Associates. Consultáu'l 13 d'avientu de 2014.
  6. History of Galicia
  7. Ukrainian Historiacal Glossary
  8. http://www.history.com/this-day-in-history/germans-capture-lvov-and-slaughter-ensues
  9. Cartier, Raymond (1966). La Segunda Guerra Mundial. Planeta Paris-Match, páx. tomo segundo, pág. 211.

Enllaces esternos editar