Huércanos

conceyu de La Rioxa (España)

Huércanos ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España).

Huércanos
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Huércanos (es) Traducir Roberto Varona Alonso
Nome oficial Huércanos (es)[1]
Códigu postal 26314
Xeografía
Coordenaes 42°25′43″N 2°41′39″W / 42.428611111111°N 2.6941666666667°O / 42.428611111111; -2.6941666666667
Huércanos alcuéntrase n'España
Huércanos
Huércanos
Huércanos (España)
Superficie 21.48 km²
Altitú 512 m
Llenda con Alesón, Nájera, Uruñuela, Cenicero, Navarrete, Sotés y Ventosa
Demografía
Población 858 hab. (2023)
- 451 homes (2019)

- 366 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.27% de La Rioxa
0% de España
Densidá 39,94 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

L'orixe de Huércanos ye inciertu, magar podemos afirmar que nel so términu municipal apaecieron asentamientos y restos dende'l Neolíticu hasta la dómina del Imperiu Romanu. Los historiadores y filólogos cunten que'l so nome tien un orixe pre-romanu; Menéndez Pidal diz que deriva d'orca, pallabra usada polos íberos y que significa cuévanu o vasía; Emilio Alarcos Llorach tien la mesma opinión; y Yungfer suponer formáu sobre'l nome propiu godu Horico, Horco.

La primer mención documental data del añu 944, cuando l'obispu Tudimiro mercó a un tal Bellita delles tierres en Horcanos. El 14 de xunetu del 972 los reis Sancho II y la so esposa Urraca ufiertaron al monesteriu de San Millán la villa de Huércanos y los sos términos. Dende esta dómina hasta'l sieglu XIX apaecen un señores como beneficiarios del señoríu de Huércanos (derechu de martiniega): Diego Jiménez, señor de los Cameros, camuda al rei Alfonsu VIII de Castiella dellos castiellos poles villes de Maqueda, Arlanzón, Bozigas, Huércanos y Orogola. Recayó darréu en Juana Alfonso de Montemayor, que'l 9 de marzu de 1406 tresferir a Diego López de Zúñiga. D'equí p'arriba asocédense'l señores”: Jerónimo de Vizcaya (1484); Alonso Martínez de Nájera (1494), qu'al pie de la so esposa María de Ariz fundó en 1503 un mayoralgu, esfrutáu polos sos descendientes. Ensin dulda, el Conceyu contribuyó mientres munchos años col oneroso impuestu de la martiniega; pero, tres munchos pleitos colos Martínez de Ariz, dexó de pagalo escontra finales del sieglu XVII. A pesar d'ello esti llinaxe caltuvo en Huércanos unes bones propiedaes hasta'l sieglu XIX, xunto col deséu ilusoriu de ser reconocíos como “señores” del pueblu.

Sicasí, la xurisdicción civil y criminal depende de Nájera, yá que apaez como integrante del so territoriu nel fueru de Sancho III “El Mayor” (sieglu XI). Va Ser Diego López de Zúñiga quien esponga a Xuan II los perxuicios d'esta encomienda, concediendo'l soberanu la separación de la ciudá por privilexu real de 14 de xunetu de 1443; confirmáu pol so fíu Enrique IV el 24 de mayu de 1459; polos Reis Católicos el 3 de marzu de 1492; y, finalmente, por Felipe IV el 20 de marzu de 1658. Con too y con eso ello'l duque de Nájera intentó suxetar a la so influencia'l gobiernu de Huércanos, sufriendo la nuesa villa munchos avatares y pleitos, acabaos cola carta real de 1658.

Los vecinos de Huércanos llevantar contra la coronación de Carlos I y l'oposición de los comuñeros. El Duque de Nájera foi l'encargáu d'encalorar la rebelión contra'l Rei. Darréu Carlos I dio-y el títulu de villa y los símbolos del so blasón.

A finales del sieglu XVI la villa sufrió la peste, na que perecieron centenares de persones. Arriendes de esti acontecimientu creóse la Cofradería de San Pantaleón, santu médicu a quien dedicaron la ermita.

Faíse-y referencia nuna acta matrimonial ente Íñigo Ortiz de Zúñiga y Juana, fía bastarda del rei Carlos III, de 8 de marzu de 1396, na que'l padre del noviu dotó al so fíu con diverses llocalidaes, ente elles Baños de Rioja, Bobadilla, Clavijo y Huércanos.[2]

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 21,48 km²,[3] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 823 habitantes y una densidá de 38,31 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Huércanos ente 1842 y 2015

     Población de derechu según los censos de población del INE.[4]      Población según el padrón municipal de 2017.[5]

Patrimoniu editar

 
Ilesia de San Pedro.
 
Interior de la ilesia.
 
Ermita de San Pantaleón.
 
Rollu.
  • Ilesia de San Pedro. Del sieglu XVI.

Empecípiense los trabayos d'esti templu en xunu de 1554, polos canteros Pedro de Rasines y Rodrigo de Ezquerra. La peste y otres continxencies retrasen la so finalización, y a principios del sieglu XVII ta al mandu de la obra Diego de Sisniega, al empar que se cubrir con bóveda la nave central. Nel añu 1731 ye contratáu Francisco de Mendieta pa la finalización del tramu de los pies y de la fachada; sicasí, cumplíu'l plazu fitu de cuatro años, relevar Juan Bautista de Arbaizar a partir de 1739. Al finar ésti, conclúin el programa constructivu Domingo y Antonio d'Aguirre (1747). Cuando tol buque del templu tuvo zarráu y asitiáu, el Cabildru afai'l 31 d'avientu de 1764 col arquiteutu Francisco de Gurrea la realización del coru nuevu y la capiya sobre él, con arreglu a les sos propies traces y condiciones. Bien reformáu nel sieglu XX, ye un edificiu de sillería con una nave de dos tramos, cruceru, cabecera ochavada de cinco paños y capiyes altes ente los contrafuertes. Arcos de mediu puntu sobre pilastres toscanes cruciformes y columnes adosaes na cabecera. La nave, cruceru y cabecera cubrir con crucería estrellada con combados curvos y los brazos y capiyes con lunetos de intradós decoraos. El coru ta a los pies sobre crucería estrellada, y la sacristía cubierta con cielu rasu al sur. La portada ye adintelada de dos cuerpos, el baxu con molduaje mistilíneo ente corinties y frontón rotu; l'altu con fornica ente molduaje mixtilíneo, pilastres y frontón redondu. Nesti buecu asitióse l'añu 2001 una imaxe de San Pedro, obra del escultor Miguel Ángel Sáinz.


  • Ermita de San Pantaleón.

Nel añu 1551 concédese permisu p'allargar esti templu, yá que yera d'unes dimensiones amenorgaes. A lo llargo de la historia numberoses restauraciones y reconstrucciones mandáronnos un edificiu d'una nave de tres tramos, cubiertu con bóveda d'arestes; el coru asitiar a los pies. La portada, con entrada adintelada, recueye diversos relieves d'ánxeles y vexetación, de xuru reaprovechados, pos nel sieglu XIX consta que se derrumbar la fachada nel llau esquierdu. La lluz entra por dos ventanes d'arcu de mediu puntu que s'atopen a entrambos llaos de la nave, ente que a los pies del templu (fachada) esiste un güeyu de güe. La espadaña sobre la portada acueye dos campanes, una del sieglu XVIII y otra del XIX. Sieglos tras tuvo sacristía con entrada pel llau del evanxeliu, pos inda se repara la entrada cegada.


  • Rollu Xurisdiccional.

Esti símbolu tien el so orixe nel privilexu que Xuan II concede a la villa l'añu 1443. Rehecho nos años 90, consta d'una basa de forma cuadrangular, columna redonda col escudu de Carlos I d'España llabráu n'altor, coronáu'l conxuntu por una empuñadura d'espada y cuatro cabeces nos brazos.


  • Casa palaciu de los García-Baquero.

Edificiu construyíu na primer metá del sieglu XVI pol doctor Diego Marín. Consta de trés plantes, los dos inferiores de sillería y la cimera de lladriyu; portada de mediu puntu de intradós mixtilíneo, escudete en clave de jarra de azucenas y tres lis, con escudu d'armes de Carlos I na parte alta


  • Edificiu Conceyu.

Foi edificada na segunda metá del sieglu XVII pol capitán de infantería Ignacio González Sáenz de Arellano. Tien dos plantes de sillería, con baldíos adintelados d'oreya, herrajes y bistechu de madera. L'escudu, mesmu del capitán González, ta partíu de castiellu de tres torres ente llirios y mediu cortáu d'árbol guañáu y espada ente dos diamantes.


Fíos pernomaos de la Villa editar

  • Tudimiro (Sieglu X). Obispu de Nájera-Calahorra.
  • Fernando Marín Martínez (Huércanos h.1480- Roma 1527). Abá de Nájera, beneficiáu de Huércanos, ministru y embaxador de Carlos V n'Italia.
  • Juan García Andrés (Huércanos h.1530- Ourense 1596). Abá de Par de Roxes (Ourense), fundador de la obra pía d'estudiantes y doncelles probes.
  • Francisco de Alvear y Moreda (Huércanos h.1538 – Piura [Perú] 1613). Teniente capellán mayor de les galeres d'España, vicariu episcopal de Guayaquil (Ecuador) y de Piura (Perú).
  • Miguel Turra Badarán (Huércanos 1569 – Licata [Sicilia] 1645). Militar en Saboya, Borgoña, Flandes, Francia ya Irlanda; gobernador del castiellu de Licata.
  • José Sáenz d'Aguirre (Logroño 1630- Roma 1699). Anque nacíu en Logroño, el so padre natural de Huércanos y médicu eminente. Benedictín y Cardenal: “pereminente na púrpura, pereminente na ciencia y pereminente na virtú”.
  • Juan José de Salazar y Ontiveros (Huércanos 1692- Madrid 1750). Capellán, poeta y autor de tres libros de poesía.
  • Francisco Busou (Meyraq [Francia] 1734 - Huércanos 1790). Escultor barrocu, rococó y neoclásicu; autor d'obres en Calahorra, Cárcar –Navarra-, San Millán, Tricio, Huércanos…
  • José de Anguiano y Miguel (Huércanos 1741-1809). Beneficiáu de Huércanos y fundador de la escuela de neñes “San José”, por testamentu de 1809.
  • José Láriz Marín (Huércanos 1748-1822). Guardia de Corps, teniente gobernador na antigua misión xesuítica de Yapeyú (actual Arxentina) y teniente coronel de Caballería.
  • Modesto de la Torre y Ozcáriz (Huércanos 1793- Madrid 1853). Mariscal de campu, secretariu de la Reina en decretos, diputáu y direutor xeneral de los Carabineros.
  • Tirso García-Escudero de la Torre (Huércanos 1863- Madrid 1950). Famosu empresariu teatral del madrilanu Teatru de la Comedia.
  • Félix Benito Magaña (Huércanos 1905- Logroño 1990). Vicariu xeneral del Obispáu y preláu domésticu de S.S.
  • P. Tomás Gallarta Campo -cmf- (Huércanos 1913- Colmenar Viejo 1997). Relixosu claretianu, matemáticu y fíu adoptivu de Segovia.
  • Joaquín Ruiz de Oña González (Huércanos 1918 - Zaragoza 2008). Teniente Xeneral, Xefe d'Artillería de Burgos y Baleares, Gobernador Militar de Bilbao y Capitán Xeneral de la VIII Rexón Militar. Diplomáu d'estáu Mayor
  • Mons. Celso Morga Iruzubieta (Huércanos 1948). Arzobispu d'Alba Marítima y Secretariu de la Congregación pal Cleru (2011-2014); arzobispu de Mérida-Badayoz (2015). Doctor en Derechu Canónicu pola Universidá de Navarra.
  • César Izquierdo Urbina (Huércanos 1953). Teólogu y profesor de la facultá de Teoloxía de la Universidá de Navarra.
  • " Bernardo Iruzubieta" Pelotari, campeón olímpicu y campeón del mundu.

Fixo'l primer saque nel actual frontón de Huércanos

Fiestes y Tradiciones editar

San Matías, Esti santu apóstol ye honráu'l 24 de febreru como votu de villa. El Conceyu garrasti a la misa y a la procesión, qu'escurre pol antiguu campusantu, onde se reza un responsu polos vecinos difuntos. Ye bien posible que tenga rellación con dalguna de les munches pestes sufiertes pola villa en sieglos pasaos, como la de 1599, cuando morrieron 372 persones n'ocho meses.

L'agua de les 24 hores, Conmemora'l privilexu de la villa de Huércanos de gociar de venticuatro hores selmanales d'agua procedente de Santa Coloma. En 1508 confírmase esta mercé, yá bien antigua entós. L'últimu sábadu d'abril entama una marcha al conceyu de Bezares. L'Alcalde, conceyales y vecinos de la villa de Huércanos colen los 8 km, que dixebren a los conceyos y, darréu, faen una comida en Bezares pa remembrar esta prerrogativa.

Selmana Santa, Feches cargaes d'actos relixosu y procesiones, como la Vía Crucis de Vienres Santu a los siete de la mañana, la procesión del Santu Entierru al cargu de la Cofradería de la Santa Vera Cruz de Huércanos, el fueu pascual del Sábadu Santu, la bendición del romeru o la quema del judas na mañana del Domingu de Resurreición.

San Pantaleón, Ye'l patrón del pueblu y el so fiesta conmemora'l 27 de xunetu. En redol a ella entamen les fiestes mayores, con distintes actividaes: orquestes, vaquillas, degustaciones, etc. El día de Santiago la imaxe del santu treslladar a la ilesia parroquial dende la so ermita, pa ser devuelta a la mesma'l domingu primeru d'agostu, cuando la cofradería tien la so cena d'hermandá añal.

San Roque, Copatrono de Huércanos, la so efixe percuerre les cais el día 16 d'agostu, pasando pol llugar onde tuvo asitiada la so ermita, onde los vecinos llevanten un altar recordándolo.

Virxe del Pilar, La so fiesta'l 12 d'ochobre tien calter de gracies pola collecha d'uva, con solemne misa y procesión. Yá pela tarde, garren una vaca que tastia tol pueblu.

Deportes editar

Cada 31 d'avientu pela tarde celébrase la carrera popular San Montesa.

Política: Alcaldes dende 1979 editar

De 1979 a 1983 (Mayoría absoluta UCD)

  • Carmelo Maiso Rodríguez
  • Florentino Fozes Sanz
  • José María López Velasco *

Juan Magaña Córdoba

De 1983 a 1987 (Pactu PRP+PSOE)

  • Juan Magaña Córdoba

De 1987 a 1991 (AP+PRP tránsfuga)

  • Moisés Magaña Iruzubieta

De 1991 a 1995 (Pactu PRP+PSOE)

  • José Alberto Magaña Narro *

Luis Ángel Izquierdo Marca

De 1995 a 1999 (Apauto PSOE+PRP)

  • Luis Ángel Izquierdo Marca *

Juan Magaña Córdoba

De 1999 a 2003 (Mayoría absoluta PP)

  • Josué Santamaría Iruzubieta

De 2003 a 2007 (Mayoría absoluta PP)

  • Roberto Varona Alonso

De 2007 a 2011 (Mayoría absoluta PP)

  • Roberto Varona Alonso

De 2011 a 2015 (Mayoría absoluta PP)

  • Roberto Varona Alonso

De 2015 a 2019 (Mayoría absoluta PP)

  • Roberto Varona Alonso

Economía editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2016

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[6]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 473,75 €.

Ver tamién editar


Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Juan Agapito y Revilla (1921). Casoriu de D.ª Juana fía natural de D. Carlos III. http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/cmn/1923176180.pdf. 
  3. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  4. Cifres de población y Censos demográficos
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  6. Delda Viva de les Entidaes Llocales