Ilustración política n'España

La Ilustración política n'España ye'l periodu que tomó los reinaos de la dinastía Borbón dende Felipe V en 1700 hasta Carlos IV que remata'l so reináu abruptamente en 1808, recoyendo'l movimientu del sieglu de les lluces que s'empecipia en Francia y ye l'antoxana de la Revolución francesa.

Estatua de Carlos III d'España, paradigma de rei ilustráu.

Llegada de los Borbones editar

Felipe V aportó al tronu de la monarquía española en virtú del testamentu del so tíu güelu, Carlos II, enfrentándose a la casa d'Habsburgu. Castiella aceptó darréu al nuevu rei, pero los reinos de la Corona d'Aragón, gustantes nun primer momentu, nun tardaron en xuntase a la causa d'archiduque Carlos. Felipe V solamente cuntaba col sofitu de Francia y de los mesmos castellanos, contra la hostilidá del restu, especialmente aragoneses, austriacos, británicos y holandeses, medrosos de que s'estableciera n'España una monarquía de corte absolutista al estilu francés. La victoria foi pa los partidarios de Felipe V y los Trataos d'Utrecht en 1713 y de Rastatt en 1714 punxeron fin al conflictu, non ensin graves perdes pa la corona en territoriu européu. La instauración de los Borbones llevó a la firma de los llamaos Pactos de Familia con Francia qu'apoderaríen tola política internacional española a lo llargo del sieglu XVIII.

La unificación del territoriu editar

En represalia, Felipe V abolió los Fueros d'Aragón y Valencia en 1707 deseosu d'evitar nel futuru los conflictos territoriales que solmenaren a los Austrias, ya impunxo el Fueru de Castiella, al igual qu'en Cataluña. Les Cortes d'Aragón, les de Valencia y les de Cataluña dexaron socesivamente d'esistir, y les Cortes de Castiella convirtiéronse de fechu nes Cortes españoles. Felipe V premió la llealtá de Navarra y les provincies Vascongadas a la so causa, calteniendo los sos fueros. La nueva regulación va formulase al traviés de diversos resoluciones como los Decretos de Nueva Planta.

Los problemes del imperiu editar

 
Pintura alegórica del Tratáu d'Utrecht

España atopó problemes a lo llargo del sieglu XVIII, primero con Austria por causa d'Italia y depués con Gran Bretaña pol dominiu del océanu Atlánticu y el comerciu d'esclavos con América. Unos años dempués del sitiu de Cartagena de Indias (1741), na que los españoles, al mandu del comandante xeneral Blas de Lezo ganaron a los ingleses (lo que supunxo'l final de lo qu'éstos llamaron la guerra de la oreya de Jenkins), Fernandu VI, consciente de que, a pesar de la derrota, Gran Bretaña podría amenaciar la superioridá naval española, empieza una renovación y modernización de l'Armada, lo que va siguir faciendo Carlos III, gracies a cuntar con marinos bien competentes, ente los que destaquen Jorge Juan y Antonio de Ulloa.

Mientres la Guerra de los Siete Años (1762), aliada con Francia, España prosigue'l so enfrentamientu con Gran Bretaña. Nel Tratáu de París, España dexa la Florida a Inglaterra, en cuenta de la Louisiana, que pierde Francia; anque más tarde (1783), el virréi de Nueva España, Gálvez recupera La Florida pa España. Tamién Carlos III va intentar recuperar Xibraltar ensin consiguilo, anque recuperó Menorca en 1782 que s'atopaba en manes ingleses dende'l Tratáu d'Utrecht.

Tamién hubo noticies de que los rusos cruciaren l'estrechu de Bering y, en instalándose n'Alaska baxaben pola mariña d'América escontra les posesiones españoles del Pacíficu, polo que s'entamó una espedición con José Esteban Martínez y Gonzalo López de Haro en 1789, pa detener la meyora rusa na isla de Nutka (afayada por Juan José Pérez Hernández en 1774).

La Ilesia na Ilustración editar

Los ilustraos españoles teníen un conceutu singular de la Ilesia católica. Per una parte facer responsable del fracasu del desenvolvimientu racional de les naciones; por otra, nun terminaben de romper cola mesma, calteniendo una rellación que cuestionaba solamente la teoloxía tradicional. Asina, frente a l'autoridá eclesiástica, contrapusieron la razón y el deséu de llograr la felicidá de los homes. Pa la ilesia reclamaben un papel más austeru, más íntimu y personal. Esta diferenciación ente l'ámbitu priváu y el públicu, acentuó'l principiu de separación ente la mesma Ilesia y l'Estáu o la Corona.

La Ilesia alcuéntrase nesti periodu nun momentu de cuestionamiento de l'autoridá papal mercé al continuu desenvolvimientu de les teoríes del regalismo escontra l'establecimientu d'ilesies nacionales independientes de Roma. Una serie d'obispos, llamaos xansenistes (anque bien pocu tuvieren que ver coles doctrines de Jansenio) constituyíen un grupu d'idees avanzaes y partidarios del regalismo, de cuenta que'l poder políticu ilustráu, nomara obispos allegaos a les idees de modernización. Ente ellos cúntense Félix Torres Amat, Felipe Bertrán (ésti, discípulu de Mayans, obispu de Salamanca ya Inquisidor xeneral), José Climent o Antonio Tavira Almazán, toos ellos engarraos a la ilesia más conservadora y partidaria de la preeminencia del Papa.

La irrupción de los xesuites colo que se llamó "una moral relaxada", llevantó l'ánimu de los eclesiásticos tradicionales contra ellos. España nun foi ayena a esti movimientu. Los xesuites estendiérense poles universidaes y centros educativos d'España, Francia y Portugal principalmente. La so actitú crítica ante la filosofía aristotélica, el deséu d'incorporar les nueves conocencies téuniques y la estensión del so trabayu a toles clases sociales qu'en parte topetaben cola ilesia tradicional, fiel a Roma, pero solo aparentemente yá que los xesuites tienen ente los sos votos la obediencia ciega al papáu. Los conservadores realizaron una persecución implacable de les idees innovadores, ensin el preséu de la Inquisición, en manes de los xansenistes, y tratóse de controlar el llabor de los xesuites como misioneros n'América, sospechosos de preconizar idees lliberadores. El Motín de Esquilache contra'l Marqués tres la fame de 1766 punxo en xaque a la Corona, que buscó la culpa nos xesuites como conspiradores de los sucesos. Espulsaos de Portugal y Francia, Carlos III atopó una oportunidá única d'espulsalos tamién d'España en 1767 y confiscar los sos bienes, sofitáu por Felipe Bertrán. Les idees nueves de la Ilustración tendríen el so entamu nestes apropiaciones.

Tradicionalmente la Ilesia católica n'España xugara un papel fundamental na política. Mientres la Guerra de Socesión, el cleru de Castiella sofitó a los Borbones como si d'una cruzada tratárase. En compensación, recibieron de la mano de la Corona grandes estensiones de territorios pal gobiernu de los obispos y abás que, como terratenientes, apurríen grandes sumas al sostenimientu del Estáu. Siquier una quinta parte de los ingresos que teníen por orixe la economía agrícola castellana veníen de tierres en gobiernu de la Ilesia. Sicasí, la Corona trató de controlar la ilesia española. El papa Clemente XI sofitara a los Austrias y los Borbones nun queríen dexar nes sos manes el privilexu d'eleición de los obispos, asina que fomentaron y protexeron el regalismo na ilesia. Asina, en 1753 róblase'l primera Concordatu ente la Ilesia y l'Estáu que dexa a la Corona la eleición de los obispos.

Les idees ilustraes ábrense camín editar

 
Xardín Botánicu de Madrid, una de les munches obres entamaes pol espíritu ilustráu

Tres la confiscación de los bienes de los xesuites y la desapaición de la orde en tol mundu en 1773 por resolución papal, les universidaes que taben en manes de la Ilesia pasaron a formar parte de la Corona. Pablo de Olavide faise cargu de la Universidá de Sevilla ya introduz les primeres reformes educatives que dan al traste cola escolástica qu'apoderaba la enseñanza universitaria hasta la fecha.

Pela so parte, Benito Jerónimo Feijoo, acompañáu pol so fiel escuderu Martín Sarmiento había alloriáu creando nes sos obres el caldu de cultivu pa combatir les idees supersticioses. Dende la mesma Corte, Campumanes y otros propunxeron reformes económiques p'afaese a la nueva situación. Al pie de estos movimientos, les universidaes españoles empezaron a asonsañar a la sevillana, y llueu percorría España l'espíritu ilustráu poles aules. La Universidá de Salamanca oponer a la reforma del gobiernu, pero nes sos aules taba granando una renacencia del pensamientu, arriendes del llabor de Ramón de Salas y Cortés, qu'acabó nuna contrapuesta de reforma qu'a lo postrero s'impunxo, anque ensin resultaos duraderes pola invasión francesa de 1808. El colofón a esti procesu desencadenáu dende 1720 constituyir les traducciones de les obres de los filósofos y pensadores franceses como Voltaire o Montesquieu que s'espublizaron rápido.

La estensión de les conocencies teunolóxiques y la so aplicación práutica non yá corrió de la mano de la educación, sinón tamién d'un modelu d'alcuentru ente pensadores, intelectuales, relixosos y científicos que fueron les Sociedaes Económiques d'Amigos del País. La primera foi fundada por un grupu de nobles vascos en 1774[1] La más importante d'elles foi la Real Sociedá Económica de Madrid, 1775, ciudá que va ser el centru y reflexu del nuevu modelu social. Ensin distinción de clases, estes sociedaes acoyíen a tolos sectores nel enfotu común de procurar el desenvolvimientu económicu de les rexones onde taben enllantaes: téuniques nueves de cultivu, escueles d'oficios, espardimientu de la mecánica y la producción. Foi Carlos III el principal impulsor d'estes sociedaes y de la puesta de mancomún de les conocencies de les mesmes. Son les primeres asamblees abiertes y embrión de futuros alcuentros políticos. Van Apaecer, ente otres, la Real Academia Española, la Real Academia de Belles Artes de San Fernando y la de la Hestoria.

Reformes polítiques editar

 
El conde de Aranda foi unu de los políticos artífices del periodu ilustráu coles sos aportaciones nel reináu de Carlos III d'España y Carlos IV d'España

La unificación en manes de los Borbones de la Corona d'España y la concentración de poderes en Castiella traxo de resultes importantes reformes, amás de la perda de los fueros y de la desapaición de les Cortes de los Reinos de la Corona d'Aragón.

Realizóse un procesu d'harmonización y de saneamientu de les instituciones y la incorporación de miembros nos gabinetes italianos y franceses ayudó a superar los graves problemes de corrupción política que se abasnar. Los Conseyos que rexíen hasta entós nun complicáu y engarrosu sistema, fueron sustituyíos por secretarios a manera de ministros estremaos per árees de gobiernu. Los Conseyos fueron perdiendo competencies en beneficiu de los nuevos departamentos. Igualmente creáronse les denominaes Intendencies a la manera francesa, direutamente dependientes del Rei y que trataben asuntos de calter llocal o xeneral.

Reestructuróse'l sistema fiscal introduciendo un conceutu más modernu del catastru, anque les virtúes del mesmu fueron poques como apuntaría constantemente Juan Sempere y Guarinos. La reforma de l'alministración llocal foi intensa. El trabayu centrar n'esaniciar a los rexidores qu'actuaben como señores feudales nes sos llocalidaes. La xera quedó inconclusa, pos nes zones bien poblaes toles reformes topetaben cola autoridá ello ye qu'anque non llegal, de quien ostentaben el poder económico. La idea de que les lleis yeren la reforma esperada, topetó cola realidá na que'l testu de la norma pocu o nada se cumplía. Namái en delles zones menos poblaes, pudo la monarquía ilustrada poner en práutica la so xera centralizadora creando colonies de nuevos pobladores rexíos según los decretos del gobiernu nun intentu d'economía planiada.

Reformes económiques y de la enseñanza editar

Les dificultaes por que la estructura social fuera capaz d'arreglar les situaciones de crisis nes epidemies y fames de la dómina, llevaron a los ilustraos españoles a defender un nuevu conceutu económicu: el mercáu tien de ser abiertu y debe desregularse d'una parte de les normes del tráficu mercantil. Les primeres midíes fueron la eliminación de les torgues comerciales nel interior peninsular, la desapaición de los precios estable y controlar de munchos productos, fundamentalmente'l trigu (1765) y la desvinculación, anque solo parcial, de les propiedaes a los mayoralgos improductivos.

 
Archivu d'Indies en Sevilla onde se caltienen los documentos de la Casa de Contratación, obra de Carlos III d'España

Per otra parte se liberalizó parcialmente'l comerciu esterior, y totalmente con América en 1778, dexando la creación de compañíes internacionales a la manera d'holandeses y franceses, que nun teníen que pasar pola Casa de Contratación instalada dende 1717 en Cádiz. Abriéronse puertos na península y América pal comerciu llibre. La irrupción d'una nueva manera de comerciar foi'l más significativu fechu económicu de la dómina y dexó la incorporación de los productos españoles a Europa (seda, llana, fierro, cobre, etc). Valencia, Barcelona y Bilbao convertir en grandes puertos comerciales. Amás, xunióse Madrid cola rede de puertos, y creáronse fábriques reales qu'introducieron la ellaboración de manufactures a gran escala nuna Castiella que, dende los sos oríxenes, tenía problemes p'aportar al mar.

 
Distribución de la población d'España según el censu de Floridablanca (1787), primer censu ellaboráu n'España según téuniques estadístiques modernes. Mientres la Ilustración arrobinóse la idea de la necesidá d'amontar la población del país

Unu de los efeutos d'esti procesu foi la progresiva especialización granible de les zones de la península, non tantu en función de la economía interna, sinón tamién de los intercambios col estranxeru. Esti procesu acentuar nos sieglos siguientes. La periferia de Castiella yera comerciante; el centru, productor. Unes zones taben bien poblaes (Andalucía), otres apenes teníen población (Estremadura). Los puertos del norte allegaban los productos de toa Europa; el sur namái podía abastecer el so autoconsumo y cierta esportación interior de granu y aceite. A un llau el desenvolvimientu escontra'l Atlánticu; al otru, escontra'l Mediterraneu.

Otra de les esmoliciones del rei Carlos III foi aumentar la población de les zones pocu poblaes del interior de la península, pa lo que creo una serie de poblaciones, principalmente con inmigrantes alemanes, como La Carolina o La Carlota (llamaes asina nel so nome).

Carlos III fundó una serie de manufactures de luxu; en Madrid, la de porzolanes del Retiru, la Real Fábrica de Tapices o la Platería Martínez; na Granxa de San Ildefonso, la real fábrica de cristales, pero tamién una gran cantidá de fábriques pa producir artículos de consumu, como la de Paños d'Ávila (que'l so edificiu, al llau del ríu, foi apocayá destruyíu).

Consecuentemente coles necesidaes de mano d'obra especializada pa estes manufactures, fundáronse les escueles d'Artes y Oficios (qu'habríen de pervivir hasta bien entráu'l sieglu XX), na mayoría de les ciudaes importantes d'España. Nun foi menos la Enseñanaza cimera y creóse en Madrid el real Xardín Botánicu, cerca del Retiro (sustituyendo al anterior, el de Migues Calientes, que taba cerca del ríu Manzanares).

La corona promovió una serie d'espediciones científiques a los territorios d'ultramar, como les d'Alejandro Malaspina, Celestino Mutis y otres.

Tamién la Corona promovió la enseñanza militar, como l'academia de guardamarinas de Cádiz, l'Academia de Ocaña, según otres nos teritorios americanos.

El reináu de Carlos IV editar

Tol trabayu desenvueltu a lo llargo del sieglu XVIII cola modernización d'España empezar a quebrar cola llegada de Carlos IV al poder. L'apaición de la Revolución francesa enllenó España de duldes y medranes. Les primeres midíes tres la revolución fueron el control de les publicaciones qu'entraben n'España, la censura de prensa y el control de les actividaes de les Sociedaes Económiques d'Amigos del País. Tou aquello que'l despotismu ilustráu creara convirtióse de la nueche al día en sospechosu d'entamar contra la Corona.

 
Toma de la Bastilla, entamu de la Revolución francesa que dio al traste con Carlos IV d'España

La revolución fixo a Carlos IV nomar a Manuel Godoy como primer secretariu. La unión ente Godoy y Carlos IV duraría pa tola vida. La execución de Luis XVI bastió la guerra con Francia. Tres dellos ésitos nel Rosellón, l'exércitu francés travesó los Pirineos y ocupó parte de Guipúzcoa y Cataluña. Roceanu cola llealtá d'estos postreros a la Corona española, Godoy robló la paz apresuradamente con Francia nel Tratáu de Basilea en cuenta de apurrir la metá de la isla de Santu Domingu a los franceses y recuperar los territorios ocupaos d'esti llau de los Pirineos. Inglaterra consideróse traicionada per España por apautar la paz por separáu con Francia y nun duldar n'atacar a los navíos españoles. La coalición ente Francia y España pol tratáu de San Ildefonso pa refugar al inglés duró hasta la firma de la paz nel Tratáu de Amiéns de 1802, que nun torgar les inmediates hostilidaes de nuevu ente franceses ya ingleses. España manifestó la so voluntá de neutralidá, pero nun tenía capacidá pa enfrentase con Napoleón qu'esixó compensaciones por dicha neutralidá. Los ingleses, esmolecíos polos vaivenes políticos d'España, volvieron a atacar los barcos españoles. La guerra contra Inglaterra declarar de nuevu en 1804. Los efeutos fueron desastrosos pa España, col comerciu d'América bloquiáu pola flota inglesa, la flota propia non anovada dende la muerte de Carlos III y con graves problemes de suministros internos, xuníos a epidemies y escasez.

La debilidá de la corona y les sos enganíes de poder dexaron una alianza con Napoleón pa la conquista de Portugal en 1807 (Guerra d'Independencia Española). La entrada de les tropes franceses foi'l fin del Antiguu Réxime n'España y el Motín d'Aranjuez nel que toles culpes del desastre español recayíen contra Godoy selló esi final. Carlos IV abdica en favor de Fernandu VII, al que llamaben "el Deseyáu", pero bona parte del país ta ocupáu y el futuru rei, convidáu a Bayona por Napoleón, foi traicionáu por ésti nel so deséu d'ostentar la corona d'España. Napoleón obligó a Fernando a devolver la corona al so padre, que apurrir a Napoleón, quien la dio al so hermanu José, quien sería pocu dempués, Xosé I d'España.

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Blanco Martínez, Rogelio: La Ilustración en Europa y en España. Endymion. ISBN 84-7731-339-3.
  • Sánchez Blanco, Francisco: La Ilustración en España. Akal. ISBN 84-460-0799-1
  • Sarrailh, Jean: La España ilustrada de la segunda mitad del siglo XVIII. Méxicu, Fondo de Cultura Económica, 1974.

Enllaces esternos editar