La Colilla

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

La Colilla ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. En 2017 cuntaba con una población de 328 habitantes; tien una superficie de 11,26 km².

La Colilla
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Colilla (es) Traducir Juan Carlos Montero Muñoz
Nome oficial Colilla, La (es)[1]
Códigu postal 05192
Xeografía
Coordenaes 40°38′46″N 4°45′57″W / 40.646111111111°N 4.7658333333333°O / 40.646111111111; -4.7658333333333
La Colilla alcuéntrase n'España
La Colilla
La Colilla
La Colilla (España)
Superficie 11 km²
Altitú 1 m
Llenda con Ávila, El Fresno, La Serrada, Casasola y Martiherrero
Demografía
Población 366 hab. (2023)
- 175 homes (2019)

- 161 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.23% de provincia d'Ávila
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 33,27 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lacolilla.com
Cambiar los datos en Wikidata

La situación del cascu urbanu correspuende a la fueya 531 (Ávila) de la serie 1/50000 del Mapa topográficu Nacional d'España y cola fueya 531-I (31-41) d'Ávila (Oeste) na so serie 1/25000 del Institutu Xeográficu Nacional.

Esti conceyu ye conocíu poles sos antigües ya importantes canteres d'onde s'estrayxo la piedra pa construyir parte de los monumentos d'Ávila, como son el so catedral, la basílica de San Vicente o la so muralla.[ensin referencies]

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente'l 12 de marzu de 2003. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

 
Escudu de La Colilla.
«Escudu de forma española en campu de gules, muralles almenadas d'oru y esclariaes d'azur, sumaes de seis peñes (trés, dos y una) d'oru surmontadas d'estrella de plata y acompañaes de escoda y pica de plata en campaña o punta, terraza sinople al timbre, corona real d'España.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Bandera de dimensiones 2:3, tercia al estil. A la batiente, sobre'l pañu coloráu o gules, seis peñes de mariellu o oru, surmontadas d'estrella de cinco puntes en blancu o plata; terciada al estil, de colloráu o gules muralla almenada de blancu o plata, encaxada al estil.»

Mediu físicu editar

Allugamientu y territoriu editar

El términu de La Colilla tópase enclaváu nel Valle de Amblés y a cinco quilómetros d'Ávila capital. Ye'l Amblés el primer valle por onde escurre'l ríu Adaja, dende la so nacencia en Fonte Adaja. Con un llargor d'unos 35 quilómetros y un anchor máximo de 8, el valle de Amblés forma un triángulu encajonado al sur pola La Serrota (2294 m) y la Sierra de Les Parameras (Pico Zapatero, 2160 m; La Serradilla, 2137 m; Risco del Sol, 2104 m). Y al norte pola Sierra d'Ávila, que conflúi col cordal meridional nel Puertu de Villatoro, y que presenta una menor altitú (Cuetu de Gorría, 1728 m). Una vegada descolgado de la serranía, el Adaja escurre hasta Ávila y a una altitú d'ente 1200 – 1100 metros sobre'l nivel del mar.

La Colilla asitiar nel piedemonte de la Sierra d'Ávila y ye un claru esponente del so clima ivernizu nun marcu de ceberes nel llanu y roquedales graníticos en cuanto avérase a les estribaciones serranes. La llocalidá ta asitiada a una altitú de 1130 msnm.[3][4]

Por tanto, con un términu municipal de 11,04 quilómetros cuadraos, la Colilla se engloba dientro de la comarca del Valle de Amblés algamando una altitú, midida na ilesia parroquial, de 1117 metros. Va Variar de forma creciente en sentíu sur a norte, dende los 1072 metros a escasamente 100 metros de la vera del ríu Adaja hasta los 1256 de la cota de Les Picotillas, máxima altitú del términu municipal colillano.

El términu municipal llinda al norte con Martiherrero, al este con Ávila, al sur con El Fresno y al oeste con La Serrada y con Duruelo, población esta postrera perteneciente al términu de Casasola.

Noroeste: Martiherrero Norte: Martiherrero Nordeste: Ávila
Oeste: Casasola   Este: Ávila
Suroeste: La Serrada Sur: El Fresno Sureste: El Fresno

=== Orografía Toa'l territoriu municipal presenta una importante variación topográfica por cuenta de que comparte carauterístiques tantu col Valle de Amblés como pola Sierra d'Ávila, por cuenta de que s'atopa emplazado ente los últimos picos al oeste de dicha sierra y llega a estendese hasta apenes 100 metros al norte del ríu Adaja.

Polo tanto puede estremase dos tipos de relieves bien distintos, un relieve montascosu al noroeste y otru relieve de fondu de valle al sureste del términu municipal.

El relieve montascosu, al formar parte de la Sierra d'Ávila, tien, al igual qu'esta, una orientación predominante esti oeste, anque les estribaciones finales que correspuenden coles que van morrer al territoriu municipal de la Colilla, tienen un leve xiru al sureste. Esti relieve montascosu vese quebráu por numberosos regueros y vaguaes estremándolo en dellos montes converxentes nel noroeste del términu municipal, con fasteres engarraes y bien serrapatoses (ente dos d'elles atopa'l cascu urbanu) que dan pasu a altiplanos ensin apenes pendiente.

El relieve que correspuende al sureste del territoriu municipal ye un relieve típicu de fondu de valle, con una cota que va escayendo llevemente dende les faldes de los montes hasta llegar al ríu Adaja.

Xeoloxía editar

Los materiales xeolóxicos dominantes nel términu municipal de La Colilla son les roques ígnees pertenecientes a los grandes bloques teutónicos en que quedó estremáu'l macizu herciniano mientres los plegamientos alpinos, apaeciendo materiales más modernos cuanto más cerca al ríu Adaja báxese.

Na so parte noroeste, el términu municipal ta compuestu por roca plutónica perteneciente al zócalo paleozoicu de la pandu. En términos xenerales, esta roca plutónica correspuende a un granitu adamellítico de dos miques, de normal biotítico, de granu mediu a gruesu, de calter porfídico (con feldespatos que pueden llegar a midir hasta siete centímetros de llargor). Nes granodioritas de la contorna ye frecuente la hornblenda. En cuanto báxase escontra'l valle provocáu pel ríu Adaja, y ensin alloñar enforma de les faldes del monte, puede apreciase que quedaron calteníos materiales detríticos continentales (arenisques granítiques, conglomeraos y magres) del Miocenu.

Y yá na parte más suroeste del términu municipal, na parte más cercana al ríu Adaja, pueden apreciase formaciones aluviales indiferenciadas del periodu Cuaternariu.

P'analizar la tectónica de la zona haber de faer referencia a los plegamientos alpinos, probablemente larámicos, qu'actuaron sobre los materiales paleozoicos yá consolidaos y dieron llugar a l'apaición de cuatro sistemes principales de quebres a favor de los cualos producióse'l desnivelamiento de los bloques que constitúin el Sistema Central.

D'estos sistemes, el más importante dirixir al este nordés y ta puestu de relieve de forma espectacular pol valle que sigue'l Ríu Adaja, hasta travesar pol sureste'l términu municipal de La Colilla.

Clima editar

El clima de la zona preséntase mediterraneu continentalizado, duru pel hibiernu, llegándose a algamar temperatures per debaxo de los -16 °C, con una media de díes con temperatures igual o inferior a 0 °C mientres los años 1997, 1998, 1999 y 2000 de 75,25 díes per añu. Les temperatures mínimes absolutes mensuales mientres esi mesmu periodu algamaron un valor de -8,45 °C.

Esta zona presenta una gran amplitú térmica, por cuenta de que sufre unos branos bien chornizos, teniendo una media de díes con temperatures igual o superior a 25 °C mientres el periodu antes señaláu de 78,5 díes per añu. Les temperatures máximes absolutes mensuales mientres esti periodu algamaron un valor de 34 °C.

Polo que puede deducise que la zona sufre un iviernu tostó y un branu calorosu. Pero salvando estos estremos puede vese que la zona cunta con una primavera y seronda curtios con temperatures fresques pero prestosos.

Apréciase una temperatura medio mensual na zona mientres el periodu antes señaláu de 11,325 °C, con una media de númberu d'hores de Sol mientres el mesmu periodu de 2632,75 hores per añu, una media de númberu de díes estenos de 78,25 díes per añu, una media de númberu de díes nublos de 203 díes per añu, una media de númberu de díes cubiertos de 76,25 díes per añu, con una mugor media mensual en porcentaxe de 62,25 % y una precipitación total mensual en milímetros de 449,35 milímetros per añu polo que se deduz que se trata d'un clima más bien secu. Los datos meteorolóxicos pueden consultase n'enllaces esternos.

Hidrografía editar

El términu municipal atópase trevesáu por múltiples regueros que cuerren poles vaguaes de los montes en dómina d'agües, suelen ser bien curtios y mientres el restu del añu permanecen secos.

Solo hai dos corrientes que permanecen con agua la mayor parte del añu, el Regueru de les Angosturas que flúi pel noroeste del términu municipal hasta desaguar nel segundu, el ríu Duruelo, qu'una vegada xuntos pasen pola paraxa conocíu como «El Regueru» que ye'l puntu por onde más cerca pasa del cascu urbanu, a unos 200 metros al norte. El Ríu Duruelo, al salir del términu municipal de la Colilla, pasa a llamase Ríu de Bascarrabal p'acabar desaguando nel ríu Adaja.

A pesar de que'l Ríu Adaja nun pasa pol términu municipal, déxase notar nel sureste del mesmu, yá que pasa apenes a 100 metros ya inflúi na morfoloxía de la zona.

Vexetación editar

El términu municipal de La Colilla ta asitiáu nuna zona eminentemente dedicada al llabor intensivu de ceberes de secanu tales como'l trigu o la cebada, y dellos árboles frutales en regadío. Pero dexando de llau los distintos cultivos del home, puede atopase amplies zones de carba nes fasteres de los montes, onde puede topase especies como la Jara, el tomillu, la zarzamora y dalguna encina esvalixada.

Una vegada yá nel valle hai grandes superficies de pacional nel que puede alcontrase gran cantidá de flores de temporada tales como l'amapola y la margarita.

Anque na llende col términu municipal d'Ávila puede atopase una gran masa arbórea compuesta por encina, tamién pueden vese distintos tipos d'árboles de forma más puntual, como ye'l pinu montés[ensin referencies] y el chopu nes cercaníes del ríu Duruelo.

Fauna editar

El términu municipal de La Colilla nun se caracteriza por tener una gran variedá faunística, pudiéndose atópase nes fasteres de los sos montes especies bien comunes como son el coneyu, la llebre, dalgún foín ya inclusive se pudieron ver dalgún xabalín en rares ocasiones que baxen dende les partes más altes de la Sierra d'Ávila p'atopar alimentu.

Tocantes a les aves, la variedá tampoco ye bien amplia, siendo la especie más importante qu'habita los campos de La Colilla el bilanu real, amás d'otres especies como l'abubilla, la golondrina común, xuntu dalguna falpayar, perdiz y tórtola.

Tocantes a reptiles ya inseutos la clasificación podría ser demasiáu amplia, destacando exemplares como la santateresa, abeya común, llagartesa roquera, escuerzo y dalguna xaronca común nes llamargues primaverales.

Historia editar

Prehistoria y protohistoria editar

Eneolíticu a los primeros tiempos de la Edá del Bronce editar

Los oríxenes más antiguos de La Colilla lleven a distintos asentamientos humanos alcontraos nel términu municipal dende l'añu 2400 A. C. hasta'l 1800 A. C. Les escavaciones arqueolóxiques realizaes en 1993 na Cantera de Les Hálagas asina lo confirmen, con niveles d'habitación qu'entienden dende los tiempos del Eneolíticu hasta la primer etapa de la Edá del Bronce. Paez que yá naquellos remotos díes la población asitiada nel términu municipal dedicábase tantu a l'agricultura como a la caza, a xulgar polos molinos de mano y les puntes de fleches atopaos nes cabañes escavaes.

Edá del Fierro: Los vetonos editar

Anque se precisaría una prospección refecha pa confirmalo, ye abondo probable que'l poblamientu siguiera mientres el Bronce Final y la Edá del Fierro, última Edá ésta protagonizada dafechu pola tribu celta o celtizada de los vetonos. Tal afirmación basar nel Verraco vetón topáu nel términu municipal, güei n'Ávila, y otru topáu na cercana devesa de Bascarrabal. La posibilidá cobra puxanza tamién coles cerámiques que constantemente aprucen na paraxa denomada Les Zorreras de Vigalgordo, un enclave bien arremente pal allugamientu d'un pequeñu castru (fortificación), cercanu al llanu coles sos posibles tierres cultivables, pero enclaváu nuna pequeña elevación con vistes a la parte final del Valle de Amblés.

Edá Antigua editar

L'azote d'Aníbal editar

Nel añu 220 A. C. los vettones tuvieron qu'enfrentase a les huestes d'Aníbal, que s'enfusaron na Meseta Norte pa engrosar con lleves forzoses les fuercies que cruciaríen los Pirineos y los Alpes pa colar contra l'Imperiu romanu. En cruciando'l Sistema Central, los cartaxineses entraron na actual provincia salmantina, colaron contra Mirobriga Vettonum (Ciudad Rodrigo) y tomaron Helmantica – Salmantica (Salamanca) al asaltu. Tres esto dirixiéronse a Ávila y llibraron importantes combates contra los castros de la rexón. Ye posible qu'intentaren la destrucción de Obila – Abulobrica (Ávila). Los vettones tuvieron el so Numancia particular mientres la resistencia del cercanu castru de La Mesa de Miranda, posiblemente Arbucola, nel términu de Chamartín de la Sierra, con asaltu d'elefantes y los meyores inxenios bélicos de la dómina. Ye bien posible que La Colilla, en plenu Valle de Amblés, tamién se viera implicada nestes operaciones militares y que les sos xentes tuvieren que faer frente a los invasores bien in situ o bien guarecer en dalgún de los grandes castros cercanos (Ulaca, Mesa de Miranda, Óbila, Castillejos de Sanchorreja...).

Conquista romana editar

Sicasí, los cartaxineses nun llograron camudar el statu quo de la zona. Sí lo fadría, y yá de forma definitiva, l'antigua Roma, anque tardaría más d'un sieglu en conquistar y someter totalmente al país de los vettones. N'obligando a la población autóctona a baxar de los castros y establecese nos valles, dar# en la creación de nuevos asentamientos. Pa ello ellaboró una rede de comunicaciones de les qu'en bona midida son herederes munches de les carreteres actuales. Pol términu de La Colilla escurre l'antigua calzada romana que xunía Ávila col Puertu de Tornavacas, anguaño la carretera N-110. Otra vía romana que pasa pol términu municipal yera la calzada que, al traviés de los Puertos del Picu y Menga, xunía Talavera de la Reina cola capital abulense, coincidente en munchos puntos cola actual N-502. Por La Colilla corresponder col camín vieyu que xune Ávila con El Fresno, Niharra y la ponte romana de Los Cobos, yá na redoma de Solosancho. Otra vía romana atópase na zona colillana d'El Carpio, a manera de variante o camín que comunicaría los dos calzaes anteriores antes de la so unión yá a les puertes d'Ávila.

Invasiones xermániques. Reinu visigodu editar

Vándalos, suevos y alanos enfusen na Hispania romana en 409 y apodérense de tol territoriu, sacante la provincia tarraconense. Les tierres d'Ávila, enmarcaes entós na provincia lusitania, sufren la devastación de los alanos, hasta que son práuticamente esterminaos en 411. Los suevos, que s'establecieren na Gallaecia Occidental, sol so rei Rekila, ataquen la Baetica en 438 y un añu dempués la Lusitania. La zona abulense viose espuesta a estos ataques y al retruque romanu del emperador Avito. Años más tarde, son los suevos de Rekiario quien s'enfrenten nos mesmos escenarios a les huestes del visigodu Teodorico II, federáu de Roma. La instauración del reinu visigodu va suponer un allongamientu de l'Antigüedá tardida. Anque enagora nun s'atoparon muertes d'esti periodu nel términu municipal, La Colilla bien pudo cuntar cola presencia visigoda, pos sí resulta constatada, anque llixeramente, na cercana capital abulense y otres llocalidaes de la provincia.

Edá Media editar

El desmoronamiento del reinu visigodu por causa de la invasión musulmana nun supón, como tradicionalmente establecióse, un desplazamientu tan masivu de la población romanu–visigoda a la zona Norte de la península. En redol a 714 lleguen los musulmanes a la ciudá d'Ávila, de la que dicen delles cróniques que «fincó destruyida y desierta». Nun se sabe qué foi de los posibles asentamientos humanos que podríen esistir nel términu de La Colilla.

El llamáu «desiertu estratéxicu», nel que s'atopaba Ávila, nel valle del Duero, cuntó sicasí con un baxu pero esistente nivel de población. Dempués de más de tres siglos como «tierra de naide», d'innumberables razzies tanto cristianes como musulmanes (piénsase que Almanzor afara Ávila en 994) y de socesives perdes y recuperaciones, les tropes d'Alfonsu VI de Lleón y Castiella tomen de forma definitiva la ciudá y la so tierra en redol a 1080. Pocos años dempués empieza la repoblación de la capital y los sos territorios con xentes procedentes del Norte p'asegurar una retaguardia avanzada, xunto colos nucleos de Salamanca y Segovia, yá que Toledo cayera en manes de Castiella yá en 1085. Pa ello fortifíquense estes vieyes urbes como nunca s'había vistu y empieza la so repoblación, obra del xenru d'Alfonso, el conde Raimundo de Borgoña. El casu de les muralles d'Ávila resulta paradigmáticu y constitúi'l recintu fortificáu meyor calteníu d'Europa. Pa la so construcción y pa la ereición de les numberoses ilesies romániques de la capital abulense va precisase piedra de primera calidá. Equí va entrar na hestoria'l pueblu de La Colilla, fundáu bien posiblemente por repobladores vascu–navarros na última década del sieglu XI por cuenta de la esplotación de les sos fecundes canteres, non yá de granitu, sinón d'una piedra que inmortalizará los principales templos del Ávila medieval, la piedra arenisca de tonos mariellos, naranxes y acolorataos, veteada por óxidu de fierro, un material único que s'empresta a la filigrana de los maestros más avezados.

La Colilla apaez na Crónica de la Población d'Ávila como escenariu d'un acontecimientu bélicu socedíu sobre'l 1100, ente les milicies conceyiles d'Ávila y un exércitu musulmán qu'ocupó'l Valle de Amblés y trató de tomar infructuosamente la ciudá cercada. Según la Crónica, bien viciada del llau de los señores, nel Altu de La Coliella el pueblu llanu retirar del combate, retornó a la ciudá y cerróse de nuevu tres les muralles, colo que quedaron solos los caballeros frente a los invasores. La caballería abulense escorrió a los sarracenos y, sol mandu del caballeru Acedo, que xuró pola so barba nun tornar ensin la victoria, ganar nel dende entós llamáu monte de Barbacedo, cerca de Solosancho. Cunta la Crónica que, de regresu a Ávila, la plebe non yá cerró les puertes de la muralla a los caballeros sinón que tamién-yos reclamó'l botín de la batalla. Les represalies nun se fixeron tardar, una y bones el conde repoblador impunxo severes penes contra'l pueblu, al qu'obligó a vivir nos arrabaldes, mientres los caballeros faíen-y entrega de quinientos corceles árabes del botín, en función del quintu d'acaballada» que s'obligaba por llei.

La población d'homes llibres, exentos d'impuestos mientres los diez primeros años del so asentamientu nes tierres de La Colilla, foi camudando pasu ente pasu, con una medría del poder de la casta de caballeros, xubíos a nobles polos sos razzies contra Al-Ándalus, y de los altos cargos de la Ilesia. Asina s'aprecia que yá a finales del sieglu XIII bona parte del territoriu de La Colilla ta en manes del cabildru catedraliciuepiscopáu y que'l caballeru Esteban Domingo, manda al cleru nel so testamentu toles propiedaes que tenía en La Colilla.

Apaez La Colilla nun documentu del cardenal Gil Torres de 1250, robláu en Lyon, como aldega del Valle de Amblés sufragánea del Arcedianáu d'Ávila.

vuelve atopase referencies escrites de La Colilla a finales del sieglu XV nun documentu onde los Reis Católicos confirmen la delimitación territorial de La Colilla. Neses mesmes feches y a empiezos del sieglu XVI atópase una referencia señorial, concretamente a doña María d'Herrera, condesa de Velada, señora de La Colilla y esposa del Correxidor. A esta señora y a la so tía, doña Aldonza de Guzmán, débese la restauración del santuariu de La nuesa Señora de Sonsoles. Bien probablemente hai que recular a aquellos años p'atopar l'orixe del privilexu de los pueblos de La Coliella» a cuntar con un día propiu pa realizar la Ufrienda a la Virxe de Sonsoles, concretamente cada tercer domingu d'ochobre.

Tocantes a la espresión de «pueblos de La Coliella», hai que tener en cuenta que del nucleu principal dependíen siquier dos aldegues anejas, llamaes Galindos y Serracines, despobladas dende va llongos sieglos y yá sumíes.

Edá Moderna editar

El final de la Reconquista y el Descubrimientu d'América supunxeron un importante desplazamientu de xentes dende los sos vieyos solares escontra les nueves tierres. Anque en menor midida que Estremadura, de les tierres d'Ávila colaron al Nuevu Mundu bastantes xefes militares ya importantes contingentes humanos.

Nun hai constancia de la repercusión que pudo tener la Guerra de les Comunidaes nel pueblu de La Colilla, pero ye probable que'l movimientu, que surdió nes ciudaes y estendióse al campesinado, viérase reflexáu tamién en La Colilla. Haber de recordar que la Santa Xunta de les Comunidaes axuntar na catedral d'Ávila, que La Colilla yera una población entós onde la clase señorial tenía abondo pesu y que tolos pueblos de la tierra d'Ávila mandaron los sos representantes a la Xunta.

Nel Censu de Población de la Corona de Castiella de 1591 figura La Colilla con una población de 26 vecinos, unos 100 habitantes, dientro del Sexmo de San Pedro, qu'incluyía les contornes del Valle de Amblés y les Parameras. La crisis que minó la Corona a partir del sieglu XVII tamién repercutió en La Colilla, con un amenorgamientu del númberu d'habitantes, a pesar de ciertes midíes qu'en dómina de Carlos III intentaron reactivar la economía abulense.

Edá Contemporánea editar

La ocupación francesa tamién debió d'afectar direutamente al términu municipal. Como asocedió n'otros munchos pueblos del Valle, ye bien probable que'l templu parroquial sufriera los espolios qu'ordenó Xosé Bonaparte destinaos a prindase de cuantos oxetos de plata esistieren nes ilesies pa fundilos y faer moneda con que sufragar los gastos de la invasión. Tamién ye posible que dellos mozos colillanos participaren nos grupos guerrilleros que s'opunxeron a los franceses nel Valle de Amblés. L'episodiu de la ocupación francesa quedó grabáu na memoria popular de La Colilla.

Mientres el sieglu XIX garrar a una lenta recuperación de la zona. Nel casu colillano a ello contribúi la vuelta a la esplotación de les canteres, sobremanera para adoquinos, y la llegada del ferrocarril a la capital abulense en 1858.

El sieglu XX significó pa La Colilla, como pal restu d'España, la llegada de la Segunda República Española y les primeres eleiciones llibres pa homes y muyeres. Llegó la lluz llétrico y proyeutóse llevantar una «Casa del Pueblu». Pero esti plan, como otros munchos, viose atayáu pol españíu de la Guerra Civil Española en 1936. La Colilla quedó mientres tola guerra na zona sublevada y dellos de los sos habitantes sufrieron les represalies a manes de torturadores d'estrema derecha.

La guerra supunxo un grave varapalo pal negociu de la piedra, qu'en tiempos de la Segunda República Española atópase en manes de ciertes empreses catalanes. A partir de los años cincuenta'l pueblu sufrió una fuerte emigración a les grandes capitales del país. Pasu ente pasu, munches tierres pertenecientes a la nobleza y el cleru fueron adquiríes pol Conceyu y por particulares. Tal foi'l casu, por casu, de la Devesa del Regueru, antaño perteneciente al Conde de Orgaz, o les tierres eclesiástiques de la Capellanía de Anaya o los Comunes de San Vicente.

Cayó'l Réxime de Francisco Franco cola muerte del Dictador, pero en La Colilla hubieron de pasar inda dellos años hasta que los distintos Conceyos adoptaron verdaderos planteamientos democráticos.

Nos años ochenta proceder al pavimentado de la mayoría de les cais del pueblu y cobró entidá'l polígonu industrial, que yá cunta con más de cuarenta empreses.

Anguaño, ta esperimentándose una destacada recuperación demográfica y ameyoráronse de forma notable les infraestructures municipales, con proyeutos como'l polideportivu municipal, la piscina municipal, la guardería, el telecentro, el campusantu nuevu col so ermita, o l'acondicionamientu del Conceyu Viejo como centru etnográficu y d'interpretación de la cantería.

Demografía editar

Evolución de la demografía de La Colilla ente 1900 y 2006
Añu Fechu Derechu Añu Fechu Derechu
1900 308 1970 333 344
1910 296 1971 330
1920 381 1972 328
1930 431 1973 326
1940 459 480 1974 324
1941 464 481 1975 288 292
1942 481 491 1976 287
1943 475 492 1977 287
1944 475 492 1978 289
1945 472 493 1979 280
1946 477 498 1981 271 273
1947 482 503 1982 272
1948 495 514 1983 265
1949 496 516 1984 271
1950 480 504 1985 270
1951 481 505 1986 244 244
1952 492 512 1987 248
1953 488 510 1988 248
1954 497 519 1989 251
1955 475 493 1990 237
1956 486 504 1991 204 204
1957 463 480 1992 208
1958 470 494 1993 208
1959 485 509 1994 210
1960 492 507 1995 208
1961 470 498 1996 196
1962 472 508 1998 201
1963 467 519 1999 208
1964 458 525 2000 222
1965 396 411 2001 223
1966 409 421 2002 223
1967 406 417 2004 250
1968 396 416 2005 273
1969 398 417 2006 279

El númberu d'habitantes y l'evolución de la población nel términu municipal nos años de los cualos tiénense datos reflexar na tabla allegante.

D'esta tabla deduzse una evolución normal de crecedera continua, con diverses fluctuaciones como ye lóxicu, hasta finales de la década de los 50, algamando nel añu 1954 el máximu d'habitantes con 497 habitantes de fechu. A partir d'anguaño empecípiase un progresivu descensu por cuenta de la migración a les grandes urbes, teniendo'l so puntu culminante en 1996, onde'l pueblu cuntaba con 196 habitantes de fechu.

De magar, y por cuenta de la cercanía de La Colilla a la capital de la provincia, ta abondando la construcción de xalé, lo que ta convirtiendo al pueblu nuna «ciudad dormitorio», aumentando rápido'l númberu d'habitantes hasta algamar un total de 279 habitantes de fechu güei día.

La diferencia qu'hai ente población de fechu y población de derechu consiste en que la población de fechu del conceyu ta formada polos residentes presentes y los transeúntes del mesmu. La suma de residentes presentes y ausentes constitúi la población de derechu.

El conceyu de La Colilla siguía una evolución asemeyada a la provincia d'Ávila, na cual la población llevaba un lentu y siguíu decrecimiento, con un crecedera vexetativa negativu, productu d'una población bien avieyada. La capital constituyíase como puntu de destín migratoriu pa los ablayaos conceyos de la so redolada, llogrando amontar el númberu d'habitantes. La población de fechu de la capital pasó de representar un 9,3% del total provincial en 1950 al 28,8% en 1991. Los movimientos principales de la población producir dende los nucleos pequeños a la cabecera de comarca, a la capital de provincia y a Madrid.

Pero nos últimos años ta esperimentándose un enclín inversu nos pueblos qu'arrodien la capital de la provincia, por cuenta de que'l terrén nésta ye demasiáu caru, y sale más económicu treslladase a un nucleu urbanu próximu y dende ésti movese a trabayar a Ávila, usando'l pueblu como «ciudad dormitorio».

























Nel últimu censu rexistráu, de 2005, refléxense estos datos poblacionales:

Datos Poblacionales de La Colilla en 2005
Grupos d'Edá Dambos Sexos Varones Muyeres
Total 273 132 141
0 - 4 15 6 9
5 - 9 13 5 8
10 - 14 13 5 8
15 - 19 10 5 5
20 - 24 10 4 6
25 - 29 24 12 12
30 - 34 30 12 18
35 - 39 28 16 12
40 - 44 18 14 4
45 - 49 18 9 9
50 - 54 12 9 3
55 - 59 9 4 5
60 - 64 17 9 8
65 - 69 12 5 7
70 - 74 18 8 10
75 - 79 10 5 5
80 - 84 6 1 5
85 y más 10 3 7

La mayoría de los habitantes alcontrar nel nucleu urbanu, anque tamién s'atopen, nun númberu bien amenorgáu, nes cercaníes de la Carretera N-110. Según el censu de población y vivienda del Institutu Nacional d'Estadística d'España de 2001, alcuéntrase un total de 488 viviendes, de les cualos 100 son viviendes principales, 203 viviendes secundaries y 185 son viviendes vacíes.

La densidá del términu municipal en 2006 ye de 24,78 habitantes per km², que supón asitiase bien per debaxo de la media nacional (89,40 habitantes per km²). Sicasí esta media nun tien de considerar se bien alloñada a la fayadiza al tipu d'actividá nel que se desenvuelve (principalmente agropecuaria), yá que, dientro de la provincia d'Ávila, corresponder con una de les medies más altes en términos municipales de similares carauterístiques y ye cimera a la densidá media de la provincia (20,75 habitantes per km²).


















Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 11,26 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 328 habitantes y una densidá de 29,13 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de La Colilla ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Fiestes y tradiciones editar

La fiesta tradicionalmente más popular ye la denomada «Fiesta de Xunu» y celébrase mientres el fin de selmana siguiente al Corpus Christi, de normal inda con fríu nel cuerpu nestes tierres altes. Antes de la masiva emigración a les grandes ciudaes mientres los años cincuenta y sesenta, la llamada «Fiesta de Xunu» yera más siguida que la de San Roque d'agostu. Tres dellos años d'escasa asistencia, paez qu'esta festividá foi reponiéndose en feches recién gracies a les nueves xeneraciones.

La Colilla celebra como fiesta mayor, a mediaos d'agostu les festividaes de San Roque y la Virxe. Quiciabes esti cultu a San Roque deber a influencia de los repobladores traspirenaicos que llegaron con Raimundo de Borgoña, xenru d'Alfonsu VI de Lleón y Castiella. Estos díes se amenizan con verbenes nocherniegues, grupos musicales y les actividaes del cada vez mayor númberu de peñes qu'esisten nel pueblu (Nes que participen casi la totalidá del pueblu, siendo les más multitudinaries «El Realcuentru», «El Peñazo», «El cortixu de los mimbrales», «Los Mainos», «Los Facundos» (o «Los discípulos de Facundo»), «Los Kacis» (o «Los Kacis de la Koly»), «Los Okupas», amás de delles más minoritaries y de neños. Amás de carreres pedestres y ciclistes, celébrense distintos xuegos populares de raigón ancestral como la calva y los herrones, amás de variaes actividaes dedicaes a los más pequeños. Eso ensin cuntar coles fartures populares a les que suel convidar el Conceyu.

Dende tiempos medievales La Colilla celebra'l tercer domingu d'ochobre la so Ufrienda a la Virxe de Sonsoles, Patrona de la Tierra d'Ávila. Tolos años axunta tol pueblu nel santuariu, asitiáu a unos cinco quilómetros de la capital abulense pela carretera de Toledo, celébrase una misa y, tres una romería na que s'apuesta'l sacar el pasu de la Virxe, dar# en una comida campestre. Ye anguaño un día que sirve de puntu d'alcuentru a munchos colillanos que yá nun moren nel pueblu y un bon momentu pa la degustación comunal de productos de la tierra.

Economía editar

Encuadre provincial editar

La provincia d'Ávila ye una de les más ablayaes de la Comunidá Autónoma de Castiella y Lleón, con una participación nel PIB rexonal d'aproximao un 5,5%, y una renta per cápita añal más de 600€ inferior a la de la Comunidá Autónoma y de 1.200€ per debaxo de la d'España.

En cuanto al desglose sectorial del PIB na provincia, hai que reseñar primeramente que la entrada na Xunión Europea ta suponiendo una reconversión asolapada por cuenta de que los principales productos agrícoles producíos (pataques, remolacha, ceberes, productos lácteos) son pocu competitivos, amás de excedentarios, nel marcu de la XE.

Esti fechu aceleró la cayida continua de la producción agrícola que s'alvertía nos años previos a 1986, en que tuvo llugar la integración na XE. Envalórase que na actualidá constitúi aproximao'l 12,5% del PIB provincial.

El pretéritu protagonismu de l'agricultura na economía foi ganáu pol sector servicios que na actualidá representa más del 60% de la producción total.

Hai que resaltar tamién la progresiva meyora del sector construcción que devasó n'aportación a la producción del tradicional sector agrícola, asitiándose en redol al 15,6% de la producción total, crecedera que ye debíu en gran parte a la realización d'obres d'infraestructura.

El sector industrial sigui teniendo poca participación porcentual nel productu provincial, enllancándose na medría añal d'esta participación en redol al 1%. Per otru llau, Ávila nun tener un altu grau de aglomeración industrial (solo dalguna empresa devasa de los 500 trabayadores).

La tasa d'actividá de la provincia, en redol al 42%, ta 7 puntos per debaxo de la tasa d'actividá nacional y 2,5 puntos per debaxo de la de la Comunidá Autónoma. Estos datos d'actividá son la resultancia d'una población altamente avieyada y, poro, con amplios sectores non granibles. La tasa de desemplegu, pola mesma causa, asítiase nos niveles provinciales más baxos d'España (alredor del 10,5%).

La distribución por sectores de la población ocupada amuesa tamién la preponderancia adquirida pol sector servicios qu'apigura'l 59% de los ocupaos. Construcción y agricultura atropen el 17,2% y el 9,3% respeutivamente.

El conceyu de La Colilla editar

L'analís anterior de la economía provincial ye trasladable, casi na so totalidá, al conceyu de La Colilla, quitando la preponderancia del sector servicios, a pesar de cuntar con un polígonu industrial nel términu municipal, que poco inflúi nel conceyu.

La población del términu municipal amuesa un grau considerable de formación, con más semeyanza a les grandes urbes qu'a pequeños pueblos, teniendo un 51,1% d'habitantes que superaron estudios en primer grau y un 26% que superó estudios en segundu grau (ESO, EGB, Bachilleratu Elemental). Teniendo inclusive un 7,8% que concluyeron una carrera universitaria, y tan solo un 0,5% d'analfabetos.

Estos niveles de formación, más elevaos qu'en conceyos con similares carauterístiques a La Colilla, son debíos principalmente a la cercanía del cascu urbanu a Ávila, yá que facilita la entrada de la población a estudios a los que nun pueden aportar nel conceyu, una y bones La Colilla namái cunta con Escuela de Primaria.

Esta cercanía a Ávila provoca que'l 100% de los habitantes con edá inferior a 20 años tean cursando estudios de cualquier tipu, dato esti relevante yá que a partir de los 16 años la escolarización nun ye obligatoria. Esti datu ye más relevante cuando s'analiza la población ente 20 y 25 años, yá que son más del 41% de los habitantes los que cursen dalgún tipu d'estudios.

En cuanto analízase'l estáu civil de la población alvierte un datu interesáu, yá que de los 131 homes censaos en 2001 taben solteros 58, polos 69 casaos, 3 vilbos y 1 separáu y de les 128 muyeres censaes taben solteres 46, poles 60 casaes, 19 vilbes, 1 separada y 2 divorciaes. Teniendo en cuenta qu'en 2001 taben censaos 40 homes menores de 30 años y 44 muyeres, quier dicir qu'hai un altu númberu de solteros n'edá de casase. Otra consecuencia más de la semeyanza de los habitantes de La Colilla a los habitantes d'una gran urbe, yá que nos pueblos menos desenvueltos el númberu de solteros ye menor.

Otru datu llamativu que demuestra la dependencia de La Colilla escontra Ávila ye'l gran númberu de vehículos, yá que según el padrón de 2002 taben censaos 240, esto quier dicir qu'hai daqué menos de 1 vehículu per habitante censáu. Teniendo en cuenta que'l númberu de menores nel censu compensar col númberu de vehículos d'usu agrícola y ganaderu censaos, aproximao hai un vehículu d'usu domésticu per cada mayor de 18 años. Esto pue ser debíu principalmente a que son mínimos los puestos de trabayu nel conceyu y pa trabayar los habitantes tienen de movese escontra Ávila.

Esta cercanía a Ávila ayuda a que la tasa d'actividá sía elevada, con una tasa d'un 25% pa los homes ente 16 y 24 años, 98% pa los homes ente 25 y 44 años y un 78,6% pa los homes ente 45 y 64 años. Esta tasa ye daqué menor nel casu de les muyeres, como ye habitual nel mundu agrariu, con una tasa de 54,5% pa les muyeres ente 16 y 24 años, 60% pa les muyeres ente 25 y 44 años y un 45,5% pa les muyeres ente 45 y 64 años. Esta tasa d'actividá tan elevada fai que'l paru sía bien inferior a lo esperao, con un 6,9% d'habitantes paraos n'edá de trabayar. Esta tasa de paru ye enforma menor a la tasa de paru provincial, enantes citada, y a la tasa de paru nacional.

Si analizamos la tasa de paru por edaes y sexu, con un 33,3% de paraos n'homes con edaes ente 16 y 24 años, 0% pa los homes ente 25 y 44 años y un 4,5% pa los homes ente 45 y 64 años. Y sabiendo que les muyeres tienen una tasa de paru de 16,7% de paraes ente muyeres con edaes ente los 16 y 24 años, 16,7% pa les muyeres ente 25 y 44 años y un 10% pa les muyeres ente 45 y 64 años, vemos que se confirma l'enclín nacional, siendo los sectores más castigaos pol paru los mozos y les muyeres.

La población activa del términu municipal amuesa na composición por sectores d'actividá económica una concentración nel sector primariu, anque tamién hai una representación considerable del sector secundariu nel subsector de la construcción. El sector terciariu sigue ensin algamar cierta entidá, anque siempres hubo un remanente que consiguió subsistir.

El suelu agrariu del términu municipal entiende un total de 970 ha, de les cualos 378 ha correspuenden a tierres llabraes, que'l so aprovechamientu total ye yerbácea, 587 ha son de camperes permanentes y 5 ha. recayen sobre otres tierres non forestales, tou entamáu en 311 parceles. D'eses 970 ha que suman el total del suelu agrariu del términu municipal, 307 ha correspuenden con un réxime de tenencia en propiedá, y les otres 664 ha atopar nun réxime d'arrendamientu.

El suelu agrariu entiende un total de 18 esplotaciones, de les cualos 16 son esplotaciones con tierres y 2 esplotaciones ensin tierres (llendo). Estes esplotaciones cunten con 288 unidaes ganaderes, de les cualos 108 correspuenden a ganáu bovín, 176 a ovín, 2 a porcín y 2 a ganáu equín, y con 12 unidaes de trabayu-añu. Les 18 esplotaciones tienen 17 titulares (persona física), de les cualos 14 tienen como ocupación principal namái la esplotación, y 3 que tienen como ocupación principal otra actividá codalosa. Los titulares cunten con 6 tractores y 2 motocultores.

La producción agrícola ta en función de la ganadería, collechándose principalmente centenu y cebada, que s'utiliza como piensu pal ganáu, amás de dellos productos pal consumu local.

El sector secundariu amenórgase práuticamente al subsector de la construcción, que gocia d'una ventaya histórica, yá que dende siempres son conocíes les canteres de La Colilla de les que s'utilizó la so piedra. Na actualidá La Colilla cuenta con delles empreses dedicaes a la construcción que dan trabayu a parte de la población.

Cuntando'l polígonu industrial, el términu de La Colilla cuenta con 55 empreses censaes.

El sector terciariu adquier nel términu unes carauterístiques doméstiques, yá que nun esiste volume abondo de visitantes polo que namái prevalez parte de los servicios tradicionales (Chigrees…), el restu de servicios completar con repartidores qu'alleguen al pueblu dacuando (panadería, frutería, pescadería…) o moviéndose hasta Ávila.

Últimamente tase potenciando dende'l Conceyu el turismu rural, yá que tien proyeutáu la creación d'un Centru Etnográficu empobináu a la interpretación de la cantería. Tou ello ayudáu pola esistente casa rural que yá atrai a gran númberu de visites y la conocida «Venta de La Colilla».

Urbanismu editar

La población del términu municipal de La Colilla, con 279 habitantes, concéntrase mayormente nel nucleu urbanu, nel cual alcuéntrense, según el censu de 2001, 498 edificios, de los cualos 488 correspuenden a viviendes. Estes viviendes estremar en 100 viviendes principales, 203 viviendes secundaries y 185 viviendes vacíes. Gran parte d'elles asitiaes nel cascu urbanu y amoldándose a les carauterístiques topográfiques del territoriu.

Según la mesma fonte alcuéntrense 148 locales censaos, la mayoría d'ellos asítiense nel polígonu industrial y a lo llargo de la carretera N-110.

Dende la Plaza de la Constitución, en que s'asitia'l conceyu, salen radialmente los cinco cais principales que conformen el pueblu, de les cualos parte'l restu de les cais secundaries. Tamién escurre una sesta cai principal dende l'empiezu del pueblu pela carretera llocal AV-P-601 hasta la salida del pueblu pela carretera llocal a Martiherrero, pasando enfrente de la ilesia y de les yeres, ésta ye la única cai principal que nun pasa pola plaza. Quitando estes cais principales, el restu suelen ser cais estreches creándose pequeñes plazuelas poles interseición de les mesmes o polos retranqueos ya irregularidaes de les edificaciones.

La tipoloxía edificatoria amuesa un predominiu de cases baxes, yá que según el censu, el 72,7% de los edificios solo cunten con una planta sobre rasante, teniendo dos plantes solo'l 19,5% teniendo a lo más cuatro plantes (solo'l 0,2% de los edificios).

Polo xeneral trátase d'edificios antiguos. El 12,7% de les edificaciones construyeron antes de 1940 y el 33,9% de los edificios fueron realizaos ente 1941 y 1970. Sicasí pueden apreciase construcciones recién na periferia del pueblu y en llugares puntuales del interior del cascu urbanu, faciéndose notar que dende 1999 y hasta'l 2001 construyóse'l 17,3% (abondo más si referímonos a los nuesos díes) de les edificaciones de La Colilla, debíu principalmente a les nueves construcciones de xalés adosaos.

A pesar d'esta aparente antigüedá de les construcciones, el 78,3% de les viviendes presenta un estáu bonu, frente al 15,9% y 5,8% que presenta un estáu deficiente o malu respeutivamente, ensin presentar nenguna vivienda l'estáu de ruinosu.

La superficie útil que tien la vivienda presenta una gran variedá, dependiendo sobremanera de la zona na que s'asiente, yá que hai más superficie pa edificar na zona más llana del cascu urbanu que nes fasteres allegantes. La mayoría de les viviendes, el 13,3%, el 17,3% y el 18,3% tienen una superficie ente 46 y 60 m², ente 61 y 75 m² y ente 76 y 90 m² respeutivamente, faciéndose notar que tan solo'l 1% ye inferior a 30 m² y el 8,2% tien más de 180 m².

Según el réxime de tenencia de les viviendes, el 53,1% de los llares son teníos por compra totalmente paga, el 22,4% de los llares son teníos baxu hipoteques y el 18,4% son teníos por heriedos, dexando un mínimu porcentaxe pa viviendes arrendaes y demás tipos de posesión. Esti datu ye significativu, yá que ye carauterísticu de pequeños pueblos onde la xente nun va de vivienda en vivienda como asocede nes grandes urbes.

Les construcciones polo xeneral son de piedra o de lladriyu enfoscáu. Estes viviendes suelen ser baxes, porque les normes subsidiarias esixen que nun sían cimeres a tres pisos. A pesar d'estos enclinos pueden reparase ciertes cases enormes, y delles otres construyíes con lladriyu vistu. Últimamente tase manifestando un enclín a construyir cases fora del cascu urbanu, en finques particulares próximes al pueblu, que polo xeneral asítiense al llau de la carretera llocal AV-P-601 y nos caminos que salen del cascu urbanu, que nun tienen accesu a suministru públicu d'agua corriente nin a evacuación d'agües residuales.

Propiedá del suelu editar

Dientro del perímetru calificáu de suelu urbanu la propiedá ta, na so práutica totalidá, en manes privaes. Esto supón un grave problema a la de planiar y llograr terrenes pa dotaciones y espacios llibres tan necesarios pal equilibriu urbanísticu del nucleu de población, anque esti problema ye daqué menor nes nueves urbanizaciones realizaes na periferia de la llocalidá, a les que s'esixe dexar un espaciu verde de determináu tamañu. Per otru llau, nes nueves zones de crecedera cercanes a esta delimitación, tampoco s'atopen terrenes de propiedá pública que cubrieren estos desequilibrios, una y bones tola propiedá pública atropar nuna zona y ta dafechu ausente nel restu.

Tou esto supón que, dende'l prisma del llexislador, esisten delles posibilidaes pal llogru d'estos terrenes de propiedá pública: nel suelu urbanu, delimitar unidaes d'execución con cesiones, nel suelu aptu pa urbanizar, zones a desenvolver por aciu planes parciales o bien llegar con esta delimitación de suelu hasta terrenes que sían propiedá del conceyu y que na actualidá atópense alloñaos de la delimitación de suelu urbanu vixente. Considérase fayadizu utilizar conxuntamente los trés mecanismos descritos, yá que d'esta manera buscaráse l'equilibriu constante ente edificación, equipamientu y espacios llibres en caúna de les zones de futuru desenvolvimientu. D'esta manera, al cabu de dalgún tiempu, el conceyu va gociar de zones comunes en tolos terrenes de nueva urbanización.

Sicasí y por cuenta de que la esperiencia sobre'l desenvolvimientu posterior d'estes figures de planiamientu trai una gran dificultá pa estos pequeños conceyos ensin capacidá de xestión, establezse que, dientro del suelu urbanu, la cesión de los terrenes va venceyase más a l'ampliación de viales y a zones dientro d'éstos pa futuru arboláu, isletas, etc. y dientro del suelu aptu pa urbanizar va buscase qu'estes cesiones asítiense de tala forma que perxudiquen lo menos posible a un únicu propietariu de suelu (por que la reparcelación sía lo más senciella posible).

Infraestructures y equipamientu local editar

Infraestructures editar

De siguío numbérense les infraestructures esistentes nel cascu urbanu, detallándose según el casu.

  • Estáu de la Pavimentación
    • Superficie non pavimentada (m²) ----------------------------------------------------------> 1986
    • Superficie pavimentada (m²) -----------------------------------------------------------------> 15862
    • Superficie pavimentada en bon estáu (m²) -----------------------------------------------> 1740
    • Superficie pavimentada en regular estáu (m²) -------------------------------------------> 14122
    • Superficie pavimentada en mala traza (m²) -----------------------------------------------> 0
    • Superficie pavimentada n'execución (m²) ------------------------------------------------> 0
  • Carreteres nel términu municipal
    • Llargor de les carreteres del términu municipal (km.) ------------------------------> 4,30
    • Llargor de les carreteres del términu municipal que presenten un bon estáu (km.) -> 4,30
    • % de llargor de les carreteres del términu municipal que presenten un bon estáu --> 100,00
  • Allumáu públicu **

Potencia instalada (en kW) ---------------------------------------------------------> 5,00

    • Puntos de lluz -----------------------------------------------------------------------> 47
    • Viviendes ensin serviciu d'allumáu públicu -----------------------------------------> 0
    • Llargor de les cais ensin serviciu d'allumáu (m) --------------------------------> 0
  • Llinies telefóniques
    • Númberu de llinies telefóniques totales ------------------------------------------------> 164
    • Númberu de llinies telefóniques nel cascu urbanu -------------------------------------> 109
    • Númberu de llinies telefóniques nel polígonu industrial ------------------------------> 55
  • Conducciones y Depósito
    • Población estacional máxima con caudal abondu -----------------------------------> 500
    • Población estacional máxima con caudal insuficiente ---------------------------------> 0
    • Población estacional máxima con tratamientu de cloración ----------------------------> 500
    • Población estacional máxima con otros tratamientos ----------------------------------> 0
    • Llargor de les conducciones (quilómetros) -------------------------------------------> 3,14
    • Llargor de les conducciones en bon estáu (quilómetros) ----------------------------> 3,14
    • Llargor de les conducciones n'execución (quilómetros) ------------------------------> 0,00
    • Capacidá de los depósitos (m³) -----------------------------------------------------> 287
    • Metros cúbicos de depósitu en bon estáu -------------------------------------------> 287
    • Metros cúbicos de depósitu n'execución ---------------------------------------------> 0

Equipamientu editar

Los equipamientos esistentes concentrar nel nucleu urbanu de La Colilla.

  • Equipamientu téunicu-alministrativu y de seguridad
    • Edificio del conceyu
    • Trabayadora social (La Colilla cuenta colos servicios d'una trabayadora social. Gracies a esti serviciu, subvencionáu pola Xunta de Castiella y Lleón, apúrrese asistencia personal a los vieyos y dispónse de clases de sofitu y espaciu de xuegos dos díes per selmana pa los neños qu'asisten al colexu de La Colilla)
    • Serviciu de secretaría **

Servicio de guardería dientro del programa «Crecemos» de la Xunta de Castiella y Lleón

  • Equipamientu sociu-cultural y recreativu
  • Equipamientu relixosu **

Ilesia parroquial

    • Ermita con tanatorio (en construcción)
    • Dos campusantos (unu d'ellos en construcción)
  • Equipamientu escolar
    • Una escuela. Dos centros d'enseñanza con capacidá pa 60 alumnos
  • Equipamientu sanitariu y asistencial
    • Consultoriu médicu (con médicu de cabecera y ATS que pasen consulta dacuando)
    • Serviciu de botiquín (dependiente de la farmacia de Martiherrero)
  • Equipamientu de comunicación y tresporte
    • Teléfonu públicu **

Serviciu de correo ** Autobús interurbanu escontra Ávila, serviciu a demanda[8]

    • Gasolinera (na carretera N-110)
  • Equipamientu deportivu **

Polideportivu municipal cubiertu, inacabado

    • Superficie deportiva al campu
    • Piscina municipal (en construcción dende 2004)
  • Equipamientu hosteleru **

Dos chigres (nel cascu urbanu)

    • Tres restaurantes (nel polígonu industrial y na carretera N-110)

Patrimoniu editar

El conceyu ta poniendo especial interés na rehabilitación de valores naturales y históricos, como son les canteres medievales que tanto influyeron na hestoria del pueblu, yá que fueron xentes euscáricas les que fundaron l'actual pueblu de La Colilla nos últimos años del sieglu XI, por cuenta de la esplotación de les sos canteres. Repoblábase entós Ávila y la so tierra. Abarganábase esta ciudá de frontera con una muralla incomparable y empezaben a alzase pimpanes ilesies romániques. Pa ello fixo necesaria piedra de primera calidá. Y ye ende onde intervieno La Colilla, inmortalizándose nos monumentos más emblemáticos del Ávila medieval. Apurrió non yá el duru granitu pa elementos defensivos de la muralla, catedral, palacios, etc. Contribuyó con una piedra única, la llamada «caleña», una piedra arenisca de tonos amarellentaos y anaranxaos con vetes inclusive acolorataes pol conteníu n'óxidos de fierro, ideal pa la filigrana escultórica, que s'utilizó na práutica totalidá de los templos románicus de la capital abulense, en zones puntuales de la muralla y na reconstrucción de la ponte romana nel sieglu XI.

La esplotación de les canteres caltúvose activa mientres tola Edá Media. La piedra colillana vio la evolución del románicu al góticu en grandes templos como la basílica de San Vicente o la mesma Catedral, en que la so cabecera utilizar una variedá de ricos matices acolorataos y blancos, denomada «arenisca sangrante».

El ocaso de la Edá Media y el sieglu XVI supunxeron tamién un enfotu constructivu que repercutió na esplotación de les canteres de La Colilla, yá que s'alzaron ensame de templos y palacios nuevos mientres esa dómina.

El sieglu XVII dexó notar la so crisis nes canteres colillanas como nel restu del país. Los grandes edificios yá se construyeren nos sieglos precedentes, los grandes señores coláronse a la Corte de Madrid y Ávila permanez dormida na gloria de los sos tiempos medievales.

Sicasí, y a pesar de nun rexistrase l'actividá de les canteres nel Catastru del Marqués de la Ensenada referente a La Colilla y fecháu en 1751, mientres esti sieglu garrar a una cierta proliferación d'obres en parroquies rurales, lo que podría significar seique una pequeña reactivación de les canteres en momentos puntuales.

Tres la devastación que supunxo la ocupación napoleónica puede dicise que la decadencia tocó fondu. Ciudaes castellanes como Ávila atopábense práuticamente na ruina, colo que la situación colillana y de les sos canteres nun debió de ser nada boyante. La situación empezaría a camudar a mediaos de sieglu, sobremanera arriendes de la llegada del ferrocarril a Ávila en 1858. Esta revolución de los tresportes reactivaría'l sector de la piedra. van acometese restauraciones de los edificios más emblemáticos d'Ávila con piedra de La Colilla, como les realizaes pol arquiteutu Enrique María Repullés y Vargas en San Vicente y la muralla en 1884.

Pero la verdadera reactivación producir nes canteres de granitu, fundamentalmente pa la producción d'adoquinos, acarretaos dende La Colilla hasta la estación de trenes. Con estos adoquinos se pavimentaron cais y places de les principales ciudaes españoles, como por casu el pisu actual de la Plaza Mayor de Madrid. La Guerra Civil Española práuticamente acabó cola actividá de les canteres. L'éxodu escontra Madrid, Barcelona y Bilbao dexó estes esplotaciones nun estáu de semiabandono. Sicasí, en consiguiendo Ávila el títulu de Patrimoniu de la Humanidá en 1985, les canteres de «caleña» fueron protexíes llegalmente pa les restauraciones del románicu de la capital abulense.

Con esti proyeutu de recuperación de les canteres medievales de La Colilla pretende cuntase cola esperiencia de los vieyos canteros, recuperar la redolada d'estes antigües esplotaciones y ufiertar una oportunidá de futuru a les nueves xeneraciones.

Polo que respecta a los valores históricu y artísticu, considérase que tienen de caltenese dellos edificios significativos como la ilesia parroquial, que s'atopa so la advocación de Nuesa Señora de l'Asunción. La imaxe actual del templu correspuende básicamente a les reformes que nél se realizaron mientres el sieglu XVII y el sieglu XVIII, como l'esquisitu artesonado de madera que sostién tol teyáu y un destacáu retablu barrocu. El pórticu esterior reconstruyir nel sieglu XX por bonos canteros de la tierra. Sicasí, sobrevivieron hasta güei distintos elementos arquiteutónicos que nos lleven al sieglu XVI ya inclusive a tiempos medievales. Tal ye'l casu de la torre, bien remozada, pero con una perantigua escalera de cascoxu, toa ella de magnífica y recia cantería de granitu. De mediaos del sieglu XVI data la pila bautismal y nel sieglu XV pueden fechase los restos del alfiz de bolones d'Ávila que s'atopa na redoma. Dellos murios, con presencia de piedra arenisca denotan un orixe más antiguu, bien posiblemente de los años de la repoblación, allá polos finales del sieglu XI y principios del sieglu XII.

Tamién s'hai de tener especial atención cola fonte, que ye una de les imáxenes emblemátiques de La Colilla. La fonte de la plaza, una recia construcción de granitu alzada en 1919 pol entós alcalde Rosendo Martín. Allugada nel mesmu llugar qu'otra anterior, yá mentada pol Diccionariu de Pascual Madoz de 1849, consta de dos pilonos, con xuntes sellaes con plomu y dos grandes monolitos prismáticos qu'acovecen dos talos caños que nun llegaron a escastase nin mientres los branos más secos.

El conceyu emprestó especial interés na rehabilitación del Potru de ferrar, asitiándolo como monumentu na redoma de la era. Esti potru, con una planta cuadrada, formar cuatro pilastres de granitu, xuníes por travesal de madera y barres macices de fierro, aprovechaes p'arreyar a los animales y dar estabilidá al conxuntu. Nel centru atopen dos postecillos d'un par de cuartes, remataos de forma ungulada pa ferrar a les caballeríes.

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Cartografía del IGN
  • Institutu Xeolóxicu y Mineru d'España *

Excelentísimo Conceyu de La Colilla

  • Diputación Provincial d'Ávila *

Institutu Nacional d'Estadística (http://www.ine.es)

Enllaces esternos editar