Lancia (pronunciáu [ˈlantʃa] n'italianu) ye un fabricante italianu d'automóviles fundáu en 1906 por Vincenzo Lancia, sol nome de Lancia & C.. Forma parte del Grupu Fiat dende 1969;[1] la empresa actual llámase Lancia Automobiles S.p.A. y formalizóse en 2007.

Lancia
productor d'automóviles, filial, negociu y empresa de capital abiertu
Llocalización
Sede Turín
Direición Italia
Forma xurídica sociedad por acciones (es) Traducir
Historia
Fundación27 payares 1906
Fundador Vincenzo Lancia
Orixe del nome Vincenzo Lancia
Organigrama
Dueñu Fiat Chrysler Automobiles (es) Traducir
Stellantis
Sector
Industria industria del automóvil
Productos destacaos automóvil
Participación empresarial
Organización matriz FCA Italy (es) Traducir
Formáu por Lancia in motorsport (en) Traducir
Datos económicos
Emplegaos 43 076 (2020)
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Dicha marca dexó un gran heriedu nel mundu del rally y destacar por designar a los sos modelos con lletres del alfabetu griegu.[2]

Na actualidá nun se vienden vehículos Lancia fora d'Italia y el so miniproducción ta centrada nel Ypsilon.[3]

Historia editar

Fundación y primeros años editar

 
Vincenzo Lancia a bordu del Fiat 50 hp na prueba de Targa Florio de 1908

Lancia foi fundada'l 27 de payares de 1906 en Turín por Vincenzo Lancia y el so amigu Claudio Fogolin,[4] dambos pilotos de Fiat, como Lancia & C. Fabbrica Automobili[5] con un capital inicial de 100.000 Llires italianes, apurriendo cada unu un 50 % del monto inicial.

Vincenzo Lancia taba entós bien afitáu dientro del ambiente automovilístico, en virtú de les exuberantes presentaciones deportives que fizo como pilotu de Fiat dende empiezos de 1900. Claudio Fogolino sicasí, yera menos conocíu y más discretu como pilotu, conociera a Vincenzo nos sos entamos con Fiat y consideraba que l'apellíu del so amigu como nome principal de la empresa yera más acertáu por cuenta de la so popularidá. Entá dempués de rexistrar la compañía, tanto Vincenzo como Claudio siguieron trabayando en Fiat, con cuenta d'asegurar un capital suficiente llegáu'l momentu de la producción.

En 1907 la nueva compañía arrendó la so primer taller, un vieyu galpón na interseición de les cais Donizetti y Ormea,[6] ocupáu hasta diba pocos meses por ITALA, otra compañía d'automóviles en Turín. Poco dempués Vincenzo Lancia confía al so amigu'l conde Carlo Biscaretti di Ruffia la xera d'estudiar y diseñar un logotipu que sía fácilmente reconocible a la primer vista. El conde realizó cinco diseños, dexando a Vincenzo decidir que modelu representaría meyor la filosofía de la marca Lancia según la forma del nome y la bandera.

Producción en serie (1908-1918) editar

 
Lancia Alfa 12 HP

El Lancia Alfa 12 HP foi'l primer coche producíu por Lancia y presentáu pol mesmu Vincenzo Lancia nel Salón del Automóvil de Turín, dende'l 18 de xineru hasta'l 2 de febreru de 1908. Esti coche fixo les sos primeres pruebes en setiembre de 1907, empezando la so producción en 1908. El coche foi llamáu nun principiu como tipu 51 y renombrando a unu de los calteres del alfabetu griegu, la lletra Alfa. Vendiéronse más de cien exemplares, afaciéndolo tamién pa les carreres.

 
Lancia Beta 15/20 hp

En 1909 Lancia llanza'l Lancia Beta 15/20hp como sustitutu del conocíu Alfa 12 hp. Básicamente esti modelu foi una versión modernizada del 12 HP, con una cilindrada del motor aumentada de 2.5 a 3.1 llitros, lo que dexó aumentar la potencia de los 28 hp del anterior modelu a los 34 hp d'este. La distancia ente exes del xasis tamién aumentó de los 282 cm del modelu anterior hasta los 293.2 cm, dexando una mayor comodidá pa los pasaxeros posteriores. Del 15/20 HP fabricáronse 150 exemplares antes de ser remplazado pol Lancia Gamma 20 hp (tipu 55) de 1910.[7]

 
Lancia Gamma Corsa

El Lancia Gamma 20hp (Tipu 55, renombráu a Gamma) Derivaba en munchos aspeutos del modelu anterior, el Lancia Beta 15/20 hp, pero presentaba dellos cambeos como la cilindrada del motor, aumentada dende los 3100 cc del modelu anterior hasta los 3400 cc de la Gamma, lo que-y dexó aumentar la potencia hasta los 40 hp a 1500 rpm, consiguiendo una velocidá máxima de 110 km/h (68 mph).

 
Lancia Epsilon

En 1911 preséntense los modelos Lancia Delta 20/30hp (Tipu 56)y el so sustitutu'l Lancia Epsilon (tipu 58). El Delta foi construyíu en dos versiones de xasis con distintes distancia ente exes (normal y curtiu). La cilindrada del motor foi aumentada con al respective de el so antecesor ( la Gamma) hasta los 4084 cc, lo que-y dexaba algamar los 60 hp de potencia máxima a 1800 rpm y una velocidá máxima declarada de 115 quilómetros per hora (71 mph). El Lancia Epsilon foi fabricáu ente los años 1911 y 1912. El Epsilon compartía munches carauterístiques col so antecesor, el Lancia Delta 20/30 hp, anque presentaba cambeos sustanciales como una distancia ente exes notablemente mayor (327 cm), que dexó una meyora notable de la habitabilidad posterior. El motor y la tresmisión pela cueta nun presentaben cambéu dalgunu, calteniéndose la cilindrada y tresmisión. Fabricáronse un total de 350 exemplares del epsilon hasta finales de 1912, siendo sustituyíu pol Lancia Theta en 1913.

 
Lancia Theta

El Lancia Eta foi un modelu presentáu en 1911 que se fabricó en paralelu al Lancia Epsilon, siendo más pequeñu y estilizado ya incorporando novedosos detalles como les lluces llétriques.

En 1913 Lancia presentaría'l so esitosu Theta (tipu 61) nel salón d'automóvil de Londres. El Theta cuntaba con una versión de xasis allargáu, qu'aumentaba la habitabilidad posterior. El coche incorporaba de serie lluces llétriques y encendíu interior del motor, esti postreru de casi 5 llitros de cilindrada, acompañáu d'una tresmisión manual de 4 velocidaes, algamando una velocidá máxima de 120 km/h. Esti modelu fabricar mientres casi 5 años, toos nel marcu de la primer guerra mundial, produciéndose un total de 1696 exemplares hasta 1918.

Producción en serie (1919-1931) editar

 
Lancia Lambda

En 1919 Lancia llanza al mercáu'l Kappa, con un motor 4 cilindros deriváu claramente del Theta, pero ameyorando la potencia, que yera de gran algame pa la dómina (70 HP) y una velocidá máxima de 120 km/h, pero tamién se caracteriza por presentar siquier tres innovaciones dignes de mención: el motor con culata separada, la palanca de cambeos asitiada nel centru (ente los dos asientos delanteros) y l'abandonu de les ruedes de madera, tando disponibles de serie les llantes de discu d'aceru.

Entá col llanzamientu de la Kappa, l'añu 1919 nun representó un bon periodu, menguando la producción en más d'un 20 % con respectu al añu anterior, con perdes de casi 1 millón y mediu de Llires. Sicasí la Kappa tendría ventes en constante aumentu superando en 1920 los mil unidaes.

 
Lancia Dilambda

En 1921 Lancia presenta'l modelu Dikappa, que nun yera más qu'una versión deportiva del modelu Kappa, con meyores na distribución del motor, que-y dexaben amontar la potencia hasta los 87 hp, con llixeru aumentu na capacidá d'aceleración y una velocidá máxima de 125 km/h. Esta versión tendría una vida curtia (d'un añu) por cuenta de les intenciones de Vincenzo d'introducir al mercáu un modelu con motor de 8 cilindros en V, intenciones que se materializaríen en 1922 col llanzamientu de Trikappa, una evolución considerable a nivel mecánicu de Dikappa, algamando una potencia máxima de 100 hp y una velocidá final de 130 km/h. El Lancia Trikappa fabricar hasta 1925.

Nel Salón d'Automóvil de París y Londres de 1922, presentaríase oficialmente al públicu'l modelu Lancia Lambda, que la so producción en serie empezaría en 1923 paralelamente a la del Lancia Trikappa. La Lambda presentaba carauterístiques avanzaes pa la dómina, como radiador circular, suspensión trasera semi-independiente, y sobremanera una estructura monocasco del xasis presentada per primer vegada nun coche de producción. La lambda fabricar mientres 8 años hasta 1931.

 
Lancia Artena

Magar les ventes del modelu Lambda yeren relativamente bones, esti nun yera capaz de satisfaer los gustos de la vecería más esixente (sobremanera fora d'Italia), quien reclamaben una automóvil de mayor cilindrada y prestíu; asina, Lancia preparar pa llanzar nel salón de París de 1929, el modelu Dilambda, una versión modificada de la Lambda, propulsado por un 8 cilindros en V de 4 llitros de cilindrada capaz de erogar cerca de 100 hp de potencia a 3800 rpm con una velocidá máxima de 120 km/h. La dilamba va construyir hasta 1935, con una producción total de 1685 exemplares.

Nel salón del automóvil de París de 1931 llega los sustitutos del esitosu Lambda, el Lancia Artena y Lancia Astura, modelos que se fabricaríen en paralelu col menos convencional y más fachendosu Dikappa. El Artena y Ástures yeren bien similares, estremándose principalmente pol tipu de motor y la distancia ente exes. El Artena lo propulsaba un motor de 4 cilindros de 2 llitros y l'Ástures venía forníu con un motor de V8 de 2.6 llitros. Del Artena llegar a fabricar 9 series, pa un total de 13.000 exemplares.

Producción en serie (1932-1949) editar

 
Lancia Augusta

Lancia presenta nel salón del automóvil de milán de 1933 un nuevu modelu, l'Augusta, que s'estremó por introducir novedoses carauterístiques pa la dómina como'l motor en V estrecha, suspensión anterior con ruedes independientes, muelles helicoidales, frenos hidraúlicos y sobre puertes d'accesu al habitáculo ensin pilastres. El Augusta representó un récor de ventes históricu pa Lancia, llegando a fabricar 17.000 exemplares n'Italia, y 3.000 unidaes en Francia (onde se comercializó col nome de Belna) hasta 1936, fecha en que remata la producción d'esti modelu.

A pesar de les ventes del Augusta, Vincenzo Lancia, quien inda nun escaecía les glories de la Lambda, pensaba nuna máquina más revolucionaria; asina, a finales de 1934, Vicente convoca al equipu de xestión, conformáu polos inxenieros Manlio Gracco (direutor xeneral) y Baggi Giuseppe (direutor téunicu) y los téunicos Alghisi, Falchetto, Sola y Verga y el probador Gismondi, pa desenvolver un automóvil con un cuidáu estudiu aerodinámicu (raru pa la dómina), que fora amás llixera y capaz de desenvolver unes prestaciones cimeres a la competencia con una potencia y consumos conteníos. Toes estos requisitos daríen forma a la futura berlina de Lancia, la Aprilia.

 
Lancia Aprilia

En 1937 Lancia presenta la novedosa Aprilia, qu'introdució un diseñu aerodinámicu con un coeficiente de penetración aerodinámica que yera inusual pal periodu (0,47 según les midíes feches darréu en 1970 nel túnel aerodinámicu de Pininfarina), y la suspensión independiente pa los cuatro ruedes. Los frenos de discu posteriores nun fueron xuníos a les ruedes, sinón que pela cueta al empalme ente l'árbol y el diferencial, la caxa de engranajes y el diferencial fueron incorporaos nun solu bloque. La Aprilia sería l'últimu modelu que se fabricaría so la batuta de Vincenzo Lancia, quien morrió'l 15 de febreru de 1937, poco tiempu dempués d'empezada la so producción. Hasta 1949, fecha na que conclúi la producción del Aprilia, llegar a fabricar 27.836 exemplares.

 
Lancia Ardea

En 1939 Lancia daría forma a una versión pequeño y económico de Aprilia, el Lancia Ardea, un pequeñu sedán, que tenía una caxa de engranajes de 5 velocidaes,[8] col quintu engranaje multiplicáu, amortiguadores con sistema llétricu de 12 voltios y de un choque de Houdaille. El Ardea presentar con un motor de 4 cilindros en V estrecha de 903 cc, capaz de erogar 28 hp a 4600 rpm. Gracies al so llixeru pesu (750 kg) y el so baxu consumu (7 llitros cada 100 km a 75 km/h) el Ardea foi llargamente utilizáu nel tresporte públicu como Taxi,[9] pa lo cual Lancia apurrió un xasis llixeramente más llargu (tipu 450) qu'ameyoraba la habitabilidad interior con al respective de sedar común (tipu 250). Hasta'l final del so comercialización en 1953, llegar a fabricar 31.961 exemplares del Ardea, lo que lo convierte n'unu de los modelos más llonxevos na hestoria de Lancia.

Producción en serie (1950-1969) editar

A finales de los años 40, Gianni Lancia, fíu de Vincenzo, toma'l control de la marca y pasa a ocupase de los futuros proyeutos de la empresa que lleva'l so nome.

 
Lancia Aurelia Spider B20

El 4 de mayu de 1950, Lancia presenta nel salón del automóvil de Turín l'Aurelia, con un motor 6 cilindros en V a 50º, una cilindrada de 1755 cc y una potencia máxima de 56 hp a 4000 rpm. D'esti modelu derivaría una variante cupé en 1951, el Lancia Aurelia B20, que presentaba un elegante diseñu de Pininfarina y un motor ameyoráu de 2 llitros (que pasaría a ser de 2500 cc en 1953) y una velocidá máxima de 162 km/h. En 1954 apaez la segunda serie del Aurelia, perdiendo'l ápice de deportividá que caracterizaba a la primer serie en favor de del confort, calidá d'acabáu y la seguridá. En 1955 apaez la última versión del Aurelia, el Spider B20 diseñáu por Pininfarina, que se fabricaría hasta 1959.

 
Lancia Appia de primera serie

N'abril de 1953, Lancia presenta públicamente nel salón del automóvil de Turín l'Appia, un modelu económicu que se fabricaría en paralelu col más fachendosu Aurelia y que vendría sustituyir al esitosu Ardea. Mientres la so producción, que duró hasta 1963, comercializáronse trés series con distintos cambeos tanto mecániques como estétiques.

En 1957 apaez n'escena la Lancia Flaminia como sistituta del Aurelia. Presentaba un motor de y cilindros en V a 60º y 2500 cc de cilindrada. Flaminia yera un sedán de grandes dimensiones diseñáu por Pininfarina, de producción llindada y eleváu preciu que llindó'l so ésitu de ventes iniciales. Esti modelu foi llanzáu tamién versión cupé y convertible. La so producción remató en 1970. En 1958, el Grupu Pasenti adquier la totalidá de Lancia, dempués el baxu ésitu comercial de los modelos Aurelia y Appia, que dejarón económicamente inestable a la empresa.

 
Lancia Flaminia Coupe

N'abril de 1963 Lancia llanza al mercáu'l so últimu modelu como marca independiente, el modelu Lancia Fulvia como sustitutu del Appia na so gama baxa, propulsado por un motor pequeñu de 1300 cc de cilindrada y con una disposición de les sos 4 cilindros en V y tresmisión a les ruedes delanteres. Poco tiempu dempués Lancia foi absorbida por Fiat depués de que'l gobiernu italianu refugara la idea de que Ford facer col control de la compañía, polo qu'ésti foi l'últimu cupé deportivu diseñáu y producíu por Lancia de forma independiente. El Lancia Fulvia orixinal foi'l primera Lancia en ganar un campeonatu de rally. La producción de del Fulvia remató en 1973, con 200.000 exemplares vendíu de la versión seden y casi 170.000 exemplares de la versión cupé.

Producción en serie (1970-1979) editar

En 1969, la familia Pasenti viende la totalidá de la marca Lancia al xigante industrial de Turín Fiat S.p.A., quien adquiriera tamién esi mesmu añu a Autobianchi y Ferrari. Los primeros modelos que nacieron so la batuta de Fiat siguíen l'esquema de clásicu de gama (berlina, compactu, cupé y convertible). Cola compra de Fiat la orixinalidá que destacaba en cada nuevu modelu Lancia sume, pero les sinergias industriales dexa un meyor control de costos y un mayor ésitu de ventes.

 
Lancia 2000

En 1971 naz el primer modelu de Lancia so la batuta de Fiat, el Lancia 2000, una evolución llixera del modelu precedente, el Flavia, calteniendo dafechu la parte mecánica (motor Boxer 4 cilindros, 1991 cc y 115 cv) y la parte central de la carrocería. El frontal y la parte posterior de la carrocería recibieron una llixera actualización. Sicasí al ser un modelu deriváu del Flavia, compartía con este los altos costos de fabricación, polo que la producción del modelu foi rematada a finales de 1974, con un total de 14.319 exemplares vendíos.

 
Lancia Beta Coupé

En 1972, paralelamente a la producción del 2000, Lancia presenta'l modelu Beta, un coche totalmente nuevu, que nun comparte componentes con nengún de los modelos anteriores a la compra de Fiat y que vien sustituyir al Fulvia . presentaba un motor de 4 cilindros en llinia con distribución DOHC d'orixe Fiat. El diseñu esterior, obra de Gianpaolo Boano, yera de tipu fastback y ameno sorpresa ente'l públicu. En 1973 preséntase la versión cupé diseñada por Piero Castagnero. El sedán recibiría una llixera modernización en 1975 y 1979, mientres el cupé fadría lo propio nos años 1975 y 1981. La Beta fabricar hasta 1984, representáu un gran ésitu comercial pa Lancia.

 
Lancia Stratos HF

En 1973 apaez un nuevu modelu deportivu, el Lancia Stratos, del cual namái fabricar 492 unidaes. La carrocería foi diseñada por Bertone basándose nun prototipu del Salón del Automóvil de Turín de 1971. Destacaba pola so forma de cuña, el so curtiu llargor y el so gran anchor, que-y daben mayor tracción. El parabrís delanteru con forma de media lluna apurría una gran visibilidá delantera, anque la trasera yera nula (innecesaria nun rally). Llevaba un motor central V6 de 2418 cc y 190 cv (140 kW) que yera'l mesmu que montaba'l Ferrari Dino. Pa la competición xubir a 280 cv ya inclusive a 480 cv con turbocompresor (el turbo namái se dexaba nel Grupu 5). El Stratos trunfó nel mundu del rally, nes décades de 1970 y 1980,y foi especialmente diseñáu pa esta competición. Ganó'l Campeonatu Mundial de Rally en 1974, 1975, 1976, a les manes de Sandro Munari.

 
Lancia Gamma

En 1976 Lancia presenta'l nuevu Gamma, un automóvil del segmentu E comercializáu hasta 1984. Presentáu nel Salón de Xinebra de 1976, tenía una carrocería cupé diseñada por Pininfarina, un motor de 2.484 cm³ de cilindrada y una caxa de cambeos de cinco velocidades. La tracción delantera, xunida al so interior de luxu, otorgába-y una capacidá rutera escepcional pa la dómina, tratando de competir per un sitiu colos vehículos alemanes y por otru colos modelos d'otres marques italianes más deportives, como Maserati. Sicasí'l so preciu eleváu y una cierta mala fama tocantes a fiabilidá fixeron que tuviera unes ventes bien llindaes, siendo anguaño un auténticu vehículu de coleición. Llegaronse a fabricar 22.054 exemplares a la fin de la so producción.

En 1979 vería lluz la primer xeneración del Lancia Delta diseñada por Giorgetto Giugiaro y basáu orixinalmente na plataforma del Fiat Ritmu y sustitutu del Fulvia. Ye un automóvil compactu de 5 puertes, que sería mientres enforma tiempu'l modelu d'accesu a la marca, hasta la llegada de Lancia Ypsilon nel añu 1996. Va Recibir numberosos cambeos estéticos y mecánicos hasta'l fin del so comercialización en 1993, cuando se presentaría la segunda xeneración d'esti modelu.

Producción en serie (1980-1989) editar

 
Lancia Prisma

En 1982 Lancia presenta un nuevu modelu basáu na plataforma del Fiat Ritmu, el Prisma, un seden llixeru diseñáu por Giorgetto Giugiaro que presenta una llinia clásico y sobrio. Fabricáronse dos serie nel intre de 7 años (1982 y 1986), comercializándose un total de 386.697 exemplares hasta 1989, fecha en que remata la producción.

 
Lancia Thema

En 1985 preséntase'l Lancia Thema, un sedán que se caracterizaba pel so gran espaciu interior. Compartía xasis col Alfa Romeo 164, Fiat Croma y Saab 9000. Montaba un motor 2.0 L de cuatro cilindros en modalidaes atmosférica y turbo, carauterizáu pol so refinamientu y bon rendimientu, yera d'orixe Fiat diseñáu por Aurelio Lampredi, inxenieru que trabayara primeramente en Ferrari y Alfa Romeo. Les primeres unidaes montaron un motor 2.8 L PRV V6 diseñáu en cooperación col grupu PSA (Peugeot-Citroën), Renault y Volvo. Esti motor foi reemplazáu en 1992 por un 3.0 L V6 Alfa Romeo. El Thema restableció la fama de la marca como fabricante de coches luxosos calidable, que los problemes d'escomiu del Lancia Beta estropiaren, galvanizando la estructura del xasis. A pesar de compartir munchos elementos col Fiat Croma, la calidá de los axustes y materiales yeren cimeros nel Lancia. La venta foi un relativu fracasu tocantes a ventes, comercializándose 357.000 exemplares hasta 1994, fecha na que remata la so fabricación.

 
Lancia Dedra

En 1989 apaez el Lancia Dedra, un automóvil sedán del segmentu D producíu sobre la base del Fiat Tipu dende 1989 hasta'l 2000, como sustitutu del Lancia Prisma. Los sos modelos ximielgos son el Fiat Tempra y el Alfa Romeo 155. L'equipamientu yera cimeru al respective de otros automóviles de la so gama, por cuenta de que la idea del diseñu foi prestíu, la exclusividad y el confort. Ente esti equipamientu atopábase interiores de luxu con terminaciones de madera y alcántara, pintures especiales, plantes d'aleación y una atención especial al sistema de climatización y al aislamientu acústicu del motor, amás d'asientos ajustables calefactados, direición asistida y retrovisores llétricos. El diseñu de llinies rectes y sobries, tuvo al cargu de Ercole Spada del I.DE.A Institute. Comercializáronse 418.084 hasta l'añu 2000.

Producción en serie (1990-1999) editar

 
Lancia Delta de segunda xeneración

Para 1993, Lancia llanzaba la segunda xeneración del Lancia Delta, espublizada como'l "Nuevu Delta" y basada na plataforma del Fiat Tipu. El Nuevu Delta ufiertaba hasta 193 CV (144 kW), pero non la famosa tracción integral de la primer xeneración. Dexar de fabricar nel añu 1999, con baxu ésitu de ventes y un total de 138.980 exemplares comercializaos.

 
Lancia Kappa

En 1994 apaez, paralelamente a la producción del Delta, el Lancia Kappa, un automóvil llanzáu como sustitutu del Lancia Thema y como'l vehículu de mayor prestíu de la marca. La Kappa goció de poco ésitu nel mercáu, con tan solo 80.000 vehículos fabricaos. Fabricar con cinco motores de gasolina, un cuatro cilindros de 2.0 llitros de cilindrada y con turbocompresor, un cinco cilindros de 2.0 llitros con o ensin turbocompresor, un 2.4 llitros de cinco cilindros y un seis cilindros en V de 3.0 llitros de cilindrada. El diésel ye un cinco cilindros en llinia de 2.4 llitros de cilindrada con turbocompresor ya inyeición direuta. La Kappa dexar de fabricar nel añu 2000.

 
Lancia Y

En 1996 el Delta dexa de ser el modelu d'accesu a la marca por cuenta de llanzamientu del Lancia Ypsilon, un coche del segmentu B, nuevu pa Lancia, que sicasí nun supunxo una amenorga nes carauterístiques de confort propies de la marca; asina les versiones más forníes teníen elementos como antibloqueo de frenos, airbags fronteros y tapizáu en Alcantara. Los motores yeren toes gasolina de cuatro cilindros en llinia, un 1.1 llitros de dos válvules por cilindru y 55 CV, un 1.2 llitros de dos válvules por cilindru y 60 CV o cuatro válvules por cilindru y 86 CV (depués 80 CV), y un 1.4 llitros de tres válvules por cilindru y 80 CV.

 
Lancia Lybra SW

En 1999 preséntase'l Lancia Lybra, una berlina de tamañu mediu fabricada hasta l'añu 2006. Basáu nun xasis altamente modificáu d'Alfa Romeo 156, reemplazó al Dedra na gama de Lancia, y tenía un perfil baxu, en llugar de popular como'l del so "hermanu" d'Alfa. Al igual que'l Dedra, el Lybra taba disponible con carroceríes tanto sedán como familiar (Llamáu SW por Lancia). El Lybra foi diseñáu nel Centru Stile Lancia, al contrariu qu'otros modelos anteriores de la marca, que fueron encargaos a estudios de diseñu esteriores, como Stile Bertone y Pininfarina. El Lancia Lybra ye un automóvil de tracción delantera con un motor asitiáu en posición tresversal. El Lybra ta disponible con una tresmisión manual de 5 velocidaes, y la versión fornida col motor 2.0 tenía como opción a tresmisión automática de 4 rellaciones, llamada Comfortronic por Lancia.

Producción en serie (2000-2009) editar

 
Lancia Thesis

Nel 2001 Lancia llanza al mercáu'l sustitutu del pocu esitosu Kappa, el Lancia Thesis, un automóvil de grandes dimensiones pertenecientes al segmentu E y fabricáu hasta l'añu 2009. El Thesis ye un sedán de cuatro puertes con tracción delantera, les sos motorizaciones son trés gasolina y un Diésel. Les gasolina son dos cincos cilindros en llinia, un 2.4 llitros de 170 CV de potencia máxima, un 2.0 llitros con turbocompresor con 185 CV, y un seis cilindros en V de 230 CV. El Diésel ye un 2.4 llitros con cinco cilindros en llinia con turbocompresor y teunoloxía common-rail, en variantes de 150, 175 y 185 CV de potencia máxima.

 
Lancia Musa

En 2003 preséntase'l Lancia Fulvia conceutu, un cupé con llinies elegantes, carrocería d'aluminiu, y con un motor 1.8 llitros de 16 válvules. Esi autu buscaba enllenar el vacíu nos aficionaos de Lancia a los autos deportivos, amás yera una interpretación moderna del Lancia Fulvia cupé de 1963.

Nel Salón del Automóvil de Xinebra del 2004, Lancia presenta al públicu'l so nuevu modelu Lancia Musa, un monovolume de dimensiones conteníes basáu nel Fiat Idea y un diseñu similar al vistu na segunda xeneración del Ypsilon, obra del Centru Stile Lancia. Escontra finales del 2008 esistíen 20 variantes posibles ente los tipos de motorizaciones y tresmisión. Nel 2007 la Musa sufriría un pequeñu restyling, que se daríen a conocer nel salón de Frankfurt d'esi añu. La Musa forma parte de la gama actual de Lancia.

 
Lancia Ypsilon 2003

El sustitutu del Lancia Y poner a la venta en 2003 col nome de Lancia Ypsilon, construyida sobre la plataforma del Fiat Punto II. Con al respective de los sos predecesor apenes hubo cambeos nel tamañu esterior, alloñar de los turismos tradicionales de la categoría, como'l Opel Corsa, ya intentando andar a la tema con modelos premium, tales como Mini o Mercedes-Benz Clase A. Los motores gasolina son un 1.2 llitros de 60 CV, y un 1.4 llitros de 77 ó 95 CV, los trés d'inyeición indireuta y dos válvules por cilindru, salvo'l 1.4 llitros de 95 CV, que tien cuatro. El Diésel ye un 1.3 llitros de 70, 90 ó 105 CV, qu'incorpora cuatro válvules por cilindru, inyeición direuta common-rail, intercooler y turbocompresor de xeometría variable, salvo'l de 70 CV, que lo tien de xeometría fixa. El Ypsilon forma parte de la gama actual de Lancia.

 
Lancia Delta

Nel 2008 Lancia presenta nel Salón del Automóvil de París la tercer xeneración del Lancia Delta, fabricáu na planta de Fiat Cassino na rexón de Lazio. El diseñu esterior ye obra de Frank Stephenson. El Delta utiliza una variante más llarga de la plataforma del Fiat Bravo (2007), y conviértese nel hatchback del segmentu C más llargu del mercáu, superando al Dodge Caliber, Subaru Impreza y Mazda 3. Llogró 5 estrelles nes pruebes EuroNCAP. Forne de serie en toles versiones Blue&Me, lluces led diurnes, direición llétrica Dualdrive, diferencial electrónicu y opcionalmente pintura bicolor, equipu de soníu BOSE, tapicería en cuero Poltrona Frau, techu panorámicu GranLuce, suspensión reactiva y faros bixenón adaptativos. El Delta forma parte de la gama actual de Lancia.

Producción en serie (2010-2016) editar

 
Lancia Thema de segunda xeneración

Dende 2009 cola alianza ente Fiat Group y Chrysler Group LLC y la posterior toma de control de la primer sobre la segunda,[10] pretende aprovechase les sinergias ente dambos grupos. Tómase la decisión de que les marques del grupu empobinaes al segmentu de luxu, Chrysler y Lancia, compartan la mesma gama de modelos calteniendo la marca Chrysler para América del Norte y Reinu Xuníu, ente que la marca Lancia caltener pal mercáu d'Europa continental. Esta alianza ente dambes marques materializar nel Salón de Xinebra de 2011 onde son presentaos nuevos modelos de Lancia, ente otros, dellos derivaos de los últimos proyeutos de la firma estauxunidense.

 
Lancia Flavia de segunda xeneración

El nuevu Lancia Thema de 2011 ye'l primera modelu productu de la sinergia cola firma Chysler. Deriva del modelu Chrysler 300C de segunda xeneración,[11] anque afechiscamente modificáu a nivel d'equipamientu y suspensiones pa satisfaer los gustos de la vecería europea. Tamién presenta cambeos estéticos con respectu al modelu americanu, como un rediseño de parachoques delanteru y la sustitución del aluminiu cromao por unu d'estilu cepilláu. va comercializar con trés motores, unos de gasolina d'orixe Chrysler y dos diésel d'orixe Fiat.

 
Lancia Ypsilon de segunda xeneración

Lancia resucita'l nome de Flavia en 2011[12] pa denominar a un nuevu convertible del segmentu D que sustitúi en parte al Lybra que se dexó de fabricar en 2006. El nuevu Lancia Flavia deriva del Chrysler 200C, anque con notables cambeos interiores y d'equipamientu, según pequeños detalles estéticos.

 
Lancia Voyager

Lancia Tamién presenta en 2011 la segunda xeneración del modelu Ypsilon, con notables cambeos estéticos tanto esteriores como interiores, con un aspeutu más dinámicu y deportivu. Incorpora per primer vegada una carrocería de 5 puertes, anque caltién un tamañu conteníu (3 cm más con al respective de l'anterior xeneración). Al contrariu que'l Ypsilon, el Delta solo sufre un llixeru rediseño estéticu nel 2011, actualizando la so parrilla delantera y añadiendo nueves opciones d'equipamientu.

Nel salón del automóvil de Xinebra 2011 tamién ye presentáu'l sustitutu del monovolume Phedra denomináu Lancia Voyager. Al contrariu que'l so predecesor, el Voyager nun se basa la plataforma del Grupu PSA, sinón que toma como base al Chrysler Town & Country al que realiza cambeos estéticos y mecániques añadiendos dos nueves motorizaciones d'orixe Fiat y una gasolina d'orixe Chrysler.

Un sieglu d'innovaciones editar

 
Motor V4 del Lancia Fulvia

Al traviés de la so historia Lancia caracterizóse por ser pionera na introducción de soluciones vanguardistas nos sos automóviles, que depués se volveríen estándar na industria del motor; asina en 1913 el Lancia Theta foi'l primer automóvil de producción en tener un sistema llétricu completu como equipamientu de serie. El primer coche con una carrocería tipu monocasco foi'l Lancia Lambda, producíu dende 1922 hasta 1931. Tamién apaez per vegada primera la suspensión delantera independiente 'Sliding Pillar' qu'incorporaron tolos modelos de Lancia hasta 1963 cola apaición del Lancia Appia.

 
Lancia Fulvia Coupé

En 1948 incorporase por primer vegada una caxa de cambeos de 5 velocidaes nun coche de producción (el Lancia Ardea Serie 3). Lancia ye'l primera fabricante en realizar la producción en serie d'un motor V6, nel Lancia Aurelia de 1950. Dempués d'esperimentar col primer motor V12, el primer V8 y el primer V6 construyíos, tamién foi la primer compañía en presentar un motor V4 de 13° usáu nel Lancia Appia y Lancia Fulvia. Amás, Lancia foi pioneru nel usu de la suspensión independiente na producción d'automóviles. Lancia tamién desenvolvió'l Transaxle, que s'afixeron a los modelos Aurelia y Flaminia. La capacidá d'innovación, la busca constante de la excelencia, la calidá de la fixación, l'entueyu de los procesos de construcción y la maquinaria avieyada significaba que teníen que fabricar tolos coches a mano. Con poca sinergia ente los distintos modelos, el costu de producción fueron pasu ente pasu n'aumentu pero non asina la demanda, sicasí estos desarrollos costosos ya innovadores diéron-y forma a la prestixosa fama de Lancia na actualidá.

Futuru inciertu editar

Debíu al baxu nivel de ventes y al fracasu que supunxeron los sos modelos más recién (Delta, Thema, Voyager y Flavia), dende la cúpula direutiva de FCA anunciaron que Lancia va cesar la so comercialización en tol mundu a lo llargo de 2016 pa faelo solamente n'Italia, onde se viende'l 90% de les unidaes añales fabricaes. Coles mesmes, anunciaron que, hasta l'añu 2018, Lancia solamente va vender un modelu: el Lancia Ypsilon de segunda xeneración.

La llista de planes de Sergio Marchionne, actual direutor executivu de FCA, pa les distintes marques del so grupu pal añu 2018 nun contién nenguna referencia a Lancia, polo que ye inda un misteriu lo que va pasar al escosase la vida comercial de l'actual xeneración del Ypsilon, cosa que va asoceder a finales de 2017.

Enagora paez que se van a destinar tolos esfuercios en rellanzar a les demás marques del grupu (especialmente a Alfa Romeo, Maserati, Ferrari y FIAT), polo que s'espera que, a lo menos, una mínima inversión en Lancia pa dexa-y sobrevivir na so Italia natal.

Volume de producción per añu editar

Producción 1908-1912
Añu Nᵘ
1908 131
1909 150
1910 258
1911 357
1912 405
Producción 1913-1917
Añu Nᵘ
1913 447
1914 462
1915 511
1916 686
1917 855
Producción 1918-1922
Añu Nᵘ
1918 894
1919 707
1920 1.130
1921 865
1922 540
Producción 1923-1927
Añu Nᵘ
1923 1.070
1924 2.455
1925 2.583
1926 2.480
1927 2.524
Producción 1928-1932
Añu Nᵘ
1928 2.656
1929 2.659
1930 1.743
1931 1.545
1932 3.083
Producción 1933-1937
Añu Nᵘ
1933 4.904
1934 7.163
1935 8.076
1936 4.848
1937 6.843
Producción 1938-1942
Añu Nᵘ
1938 7.434
1939 6.324
1940 6.932
1941 5.839
1942 2.882
Producción 1943-1999[13]
Añu Nᵘ
1943 1.598
1944 2.128
1945 1.127
1998 175.215
1999 161.019
Producción 2000-2004[14]
Añu Nᵘ
2000 170,348
2001 134,812
2002 110,529
2003 108,989
2004 118,201
Producción 2005-2009[13]
Añu Nᵘ
2005 115,543
2006 122,956
2007 118,036
2008 113,307
2009 113,810
Producción 2010[13]
Añu Nᵘ
2010 97,757









Competición editar

Fórmula 1 editar

 
Lancia D50 de Fórmula 1

Dempués de que'l fíu Vincenzo Lancia, Gianni Lancia, xubiera a direutor de la empresa, empezó a tomar parte con más frecuencia nos deportes a motor, poco tiempu dempués toma la decisión de construyir un coche de Gran Premiu F1. Vittorio Jano yera'l nuevu diseñador de Lancia y padre del nuevu coche de competición, el Lancia D50, qu'inscribieron en 1954, nel Gran Premiu d'España, onde Alberto Ascari ocupa la pole position y llogra la vuelta más rápida. Nel Gran Premiu de Mónacu 1955 Ascari estrellar nel puertu dempués de perdese una chicane, una selmana más tarde Ascari morrió nun accidente mientres conducía un Ferrari en Monza. Cola muerte de Ascari y los problemes financieros de Lancia la empresa retirose de la F1. En total, Lancia collechó dos victories y diez podios na Fórmula Unu.[15] Los restos del equipu Lancia fueron treslladaos a la Scuderia Ferrari, onde Juan Manuel Fangio ganó'l campeonatu 1956 con un coche Lancia-Ferrari.

Rally editar

 
Lancia Delta S4 del grupu B

La so participación nel Campeonatu del Mundu de Rallyes foi bien importante nos años 70 y 80 col Fulvia, Stratos, 037 y Delta. Nesti periodu Lancia consigue n'once causes el títulu del mundu de fabricantes. Los sos pilotos consiguieron n'once causes el títulu européu de pilotos y amás seis veces el títulu mundial. Los grandes ésitos y victories dieron a Lancia gran popularidá en tol mundu.

Lancia tuvo enforma ésitu nos deportes de motor nes últimes décades, y sobremanera nel ámbitu de los rallys. Antes de la formación del Campeonatu del Mundu de Rallys, Lancia llogró'l títulu del entós denomináu Campeonatu Internacional de Marques (IMC poles sos sigles n'inglés) col Fulvia en 1972. Nel Mundial de Rallys, siguen siendo anguaño la marca más esitosa estadísticamente (a pesar de retirase a la fin de la temporada de 1993), ganando los títulos de constructores col Stratos (1974, 1975 y 1976), la 037 (1983) y el Delta (seis consecutives dende 1987 hasta 1992). El Delta ye tamién el modelu individual de mayor ésitu que compitió nos rallyes. Tou esto dio Lancia un total de 11 campeonatos nos últimos años.

 
Lancia Stratos HF del Grupu 4

Juha Kankkunen y Miki Biasion ganaron dambos dos títulos de pilotos col Delta. Otros pilotos que ganaron a los mandu d'un Lancia fueron Markku Alén, Didier Auriol, Sandro Munari, Darniche Bernard, Walter Röhrl, Björn Waldegård y Henri Toivonen. La historia de la marca nos rallyes tamién ta tiñida de traxedia, cola muerte d'Attilio Bettega pilotu italianu nel Tour de Córcega de 1985 a los mandos d'un Lancia 037 y depués el finlandés Toivonen nun Lancia Delta S4 nel mesmu circuitu esautamente un añu dempués. Estes muertes finalmente conduciríen a la prohibición del Grupu B del mundial de rally.

Sport Prototipos editar

 
Lancia LC1 del Grupu 6

Mientres el dominiu de Lancia nos rallys, la empresa tamién s'espandió a la competición de Sport Prototipos dende 1970 hasta mediaos de la década de 1980. Orixinalmente empezaron col Stratos HF nel Grupu 4, según un curtiu interludiu con una rara versión del Grupu 5, el coche foi sustituyíu pol Montecarlo Turbo. En 1982 l'equipu treslladar hasta'l Grupu 6 col LC1 Spyder, siguíu pol Grupu C LC2 cupé qu'incluyía un motor Ferrari en 1983. El LC2 foi un seriu competidor del Porsche 956 en términos de velocidá pura, asegurando 13 pole positions mientres la so vida útil, sicasí les sos resultancies en carrera viéronse atrabancaos pola escasa fiabilidá y baxa economía de combustible, llogrando trunfar en solu trés carreres n'Europa y una nel Campeonatu Mundial de Resistencia. La incapacidá del equipu pa bater al dominante Porsche 956 y 962 obligaron a la marca a abandonar la categoría a finales de 1986, para concentrara nos rallys. Sicasí dellos equipos privaos siguieron compitiendo col LC2s con baxes resultancies hasta principios de 1990.

Motores editar

Fábriques editar

Actuales editar

Históriques editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Baer, Adrian (28 de febreru de 2009). «Lancia, hestoria». cochesmiticos.com. Consultáu'l 23 de marzu de 2011.
  2. Lancia.es (ed.): «Lancia (1906...)». Archiváu dende l'orixinal, el 24 d'ochobre de 2010. Consultáu'l 23 de marzu de 2011.
  3. (n'italianu) Marchionne: "Ecco il futuro della Fiat". 9 de xineru de 2014. http://www.repubblica.it/economia/2014/01/09/news/intervista_a_marchionne-75530856/. Consultáu'l 27 d'abril de 2015. 
  4. autopasion18.com (ed.): «1906, Naz Lancia». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de payares de 2015. Consultáu'l 23 de marzu de 2011.
  5. Urteaga, Pedro (11 d'abril de 2006). Elmundo.es (ed.): «Cien años de cultu a la pasión y la guapura». Consultáu'l 1 de setiembre de 2012.
  6. Sara, Anselmo (8 de xunetu de 2010). SIUSA (ed.): «Lancia» (italianu). Consultáu'l 1 de setiembre de 2012.
  7. Frostick, Michael (1976). Lancia. Dalton Watson. ISBN 0-901564-22-2.
  8. «Innovation by Lancia, Performance by Abarth». classicaldrives.com. Archiváu dende l'orixinal, el 9 de febreru de 2012. Consultáu'l 21 de setiembre de 2012.
  9. «Lancia». www.carsfromitaly.net. Consultáu'l 21 de setiembre de 2012.
  10. Bunkley, Nick (10 de xineru de 2011). «Fiat's Stake in Chrysler Rises to 25%» (inglés). The New York Times. Consultáu'l 23 de marzu de 2011.
  11. Gonasip (ed.): «New Lancia Thema unveiled» (inglés). europecarnews.com (21 de febreru de 2011). Consultáu'l 23 de marzu de 2011.
  12. García, Enrique (14 de setiembre de 2011). «Frankfurt 2011: Lancia Flavia Cabriolet». autoblog.com. Consultáu'l 17 de setiembre de 2011.
  13. 13,0 13,1 13,2 «Lancia Production Statistics 1998-2010». oica.net. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2010.
  14. «Lancia Production Statistics 2000-2004». oica.net. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2010.
  15. «Lancia Formula 1 Team» (inglés). 4mula1.ro. Consultáu'l 23 de marzu de 2011.

Bibliografía editar

  • Jonassen, Niels (2007). Lancia Aurelia in Detail: GT, Spyder & Saloon. Herridge & Sons. ISBN 978-0954998141.
  • Buckley, Martin & Rees, Chris (1998). World Encyclopedia of Cars. London: Anness Publishing. ISBN 1-84038-083-7.
  • «Lancia Aurelia». Viva-Lancia. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2010.

Enllaces esternos editar