Sa Martín de Trevellu

conceyu de la provincia de Cáceres (España)

Sa Martín de Trevellu[2], na fala, o San Martín de Trevejo, n'español, ye un conceyu español de la provincia de Cáceres, Estremadura

Sa Martín de Trevellu
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de San Martín de Trevejo (es) Traducir Carlos María García Casillas Jiménez
Nome oficial San Martín de Trevejo (es)[1]
Códigu postal 10.892
Xeografía
Coordenaes 40°12′46″N 6°47′47″W / 40.2128°N 6.7963°O / 40.2128; -6.7963
Sa Martín de Trevellu alcuéntrase n'España
Sa Martín de Trevellu
Sa Martín de Trevellu
Sa Martín de Trevellu (España)
Superficie 23.82 km²
Altitú 796 m
Llenda con Acebo, Villamiel, Valverde del Fresno, Eljas y El Payo
Demografía
Población 723 hab. (2023)
- 382 homes (2019)

- 396 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.19% de provincia de Cáceres
0.07% de Estremadura
0% de España
Densidá 30,35 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
sanmartindetrevejo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Asitiar ente la Sierra de Gata y la frontera portuguesa. Tópase enclaváu nun valle a los pies del monte Jálama (1492 m).

Llocalización editar

San Martín de Trevejo llenda con:[3]

Historia editar

 
Como amuesa esti mapa de 1766 (empobináu col oeste enriba), San Martín de Trevejo formaba parte entós daquella de la provincia de Salamanca.

De la fundación de San Martín de Trevejo como pueblu sábese pocu, anque nun pudo ser antes del sieglu IV, pol nome de San Martín, santu que vivió nesi sieglu. El primitivu nome yera San Martín de los Vinos y dempués de la promulgación d'un fueru en 1230 llámase-y Trevejo. Foi San Martín antigua capital de Correximientu de Jálama y sede del Comendador de la Orde de San Xuan de Xerusalén y cabeza de xulgáu hasta'l 1826. Na zona sostuviéronse munches guerres sangrientes, tal ye'l casu d'Alfonsu VII de Llión, que tomó la Ciudá de Coria nel 1142. Fernandu II, el so fíu, que repobló la contorna, de Ciudad Rodrigo hasta esta Sierra, a que la so diócesis perteneció San Martín hasta mediaos d'esti sieglu y a la provincia de Salamanca hasta 1833; tres estos, vinieron repoblar les tierres tomaes xentes del antiguu reinu de Llión y del de Galicia. Con esta repoblación créese que nació la interesada llingua del valle denomada "a fala", falada en tamién nos conceyos colindantes (Eljas y Valverde del Fresnu). A la variante llocal denominar "mañego".

Tresportes editar

La carretera de monte CC-1.1 sale al oeste de la llocalidá y xunir cola carretera principal de la sierra EX-205. Tamién sale al oeste'l camín CC-123, que lleva a Eljas. Al norte de San Martín sale la carretera de monte CC-1.2, que lleva a El Payu. Al sur sale'l camín rural CC-2.2, que lleva a Villamiel.[4]

Arquiteutura popular editar

San Martín de Trevejo ye "Bien d'Interés cultural cola categoría de Conxuntu Históricu", gallardón recibíu pola bona caltenimientu de la so arquiteutura. La vivienda tradicional carauterizar por tener siquier dos altures y una planta baxa o bodega onde se guardaba'l ganáu. Sobre esta planta baxa, que suel ser de piedra, álcense, sobre un treme de madera y adobe, les otres dos plantes que son la vivienda y el desván. P'aportar al primer pisu, antecediendo a les escaleres interiores, suelen atopase poyos de cantería. Al pie de estes viviendes esisten cases señoriales colos sos correspondientes escudos d'armes.

Esiste un regueru d'agua escaváu nes cais que flúi mientres tol añu, y que ye aprovecháu a la salida del conceyu pal regadío. Hai de solliñar el percorríu d'esti regatu por callar Ciudá, Corredera, Fonte, Guardia Civil y Hospital pol so interés arquiteutónicu.

Monumentos y llugares d'interés editar

 
Conventu franciscanu de San Miguel en San Martín de Trevejo.
 
Cai de San Martín de Trevejo.
 
Casa típica.
 
Pregueros.
  • Ilesia parroquial de San Martín de Tours, nel centru de la villa; edificiu de tres naves y que guarda tres tables del pintor pacense Luis de Morales "El Divín" del sieglu XVI.
  • La torre campanariu na plaza Mayor, que tien un escudu imperial.
  • El conventu de San Miguel, fundáu según la tradición por encamientu de San Franciscu d'Asís. Nel añu 1454 el papa Nicolás II autorizó la construcción del conventu que conocemos anguaño.
  • Diverses cases-palaciu partíes pol cascu antiguu: la del Comendador, la casa de los Ojesto.
  • Ermita de la Cruz Bendita, Corderu... con imáxenes de gran valor.
  • Plaza Mayor porticada y fonte o pilón nel centru.
  • Cercos funerarios, ares y ídolos, alcontraos ente'l final de la Edá del Bronce y principios de la Edá del Fierro, a empiezos del primer mileniu a. de C.
  • Chozos esvalixaos por tol términu.
  • Antigües neveres onde guardaben d'antiguo la nieve pa baxala al pueblu pel branu.
  • Piles pa faer el vinu escavaes nes roques.
  • Antigua almazara que data del sieglu XII que xunto con un llagar axacente constituyó'l "Muséu del Aceite y del Vinu". Anguaño atópase zarráu.

Fiestes llocales editar

Fiesta n'honor a San Martín de Tours

Esta fiesta celebra los díes 11 y 12 del mes de payares n'honor al patrón de la llocalidá, San Martín de Tours. Lo más destacable d'esta festividá ye la celebración de la misa cantada na Ilesia de San Martín de Tours. Tres la eucaristía, y n'honor al santu patrón, los vecinos de San Martín de Trevejo salen en procesión acompañando al santu por diversu cais del conceyu. Al terminar esta procesión, los vecinos siguen la fiesta polos chigres del pueblu y, darréu, pruébense los vinos nuevos nes distintes bodegues (o "pichorras" en "mañego") de la llocalidá, marcaes pa la ocasión con una caña d'olivar na puerta.

Pela tarde, na plaza suélense poner distintes atraiciones y puestos pal esfrute de los más pequeños. El día anterior a la fiesta, y al toque de les campanes, salen los xigantes y cabezudos peles cais del pueblu acompañaos por tolos neños d'esta llocalidá.

Fiesta de la Cruz del Emigrante

Día de la Vera Cruz

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ayto. Sa Martín de Trevellu: A fala
  3. Entidaes Llocales Diputación Provincial de Cáceres
  4. Mapa de San Martín de Trevejo

Enllaces esternos editar