Terremotu de Lisboa de 1755

El terremotu de Lisboa de 1755 tuvo llugar ente les 09:30[1] y les 09:40[2] hores del 1 de payares de 1755 y caracterizóse pol so gran duración, estremada en delles fases, y pola so violencia, causando la muerte d'ente 60 000 y 100 000 persones.[3][4]Los xeólogos envaloren güei que la magnitú del terremotu de Lisboa sería d'aproximao un 9 na escala de magnitú pel momento, col so epicentru nun llugar desconocíu en dalgún puntu del océanu Atlánticu a menos de 300 km de Lisboa.[5]

Terremotu de Lisboa de 1755
Xeneral
Tipu terremotu
País Portugal
Sede Lisboa
Fecha 1 de payares de 1755
Coordenaes 36°N 11°W / 36°N 11°O / 36; -11
Terremotu de Lisboa de 1755 alcuéntrase en Portugal
Terremotu de Lisboa de 1755
Terremotu de Lisboa de 1755
Terremotu de Lisboa de 1755 (Portugal)
Otros datos
Cambiar los datos en Wikidata

El seísmu foi siguíu por un Tsunami y una quema que causaron la destrucción casi total de Lisboa.[6][7] El terremotu acentuó les tensiones polítiques en Portugal y atayó abruptamente les ambiciones coloniales d'esti país mientres el sieglu XVIII.

Ye'l primer terremotu que los sos efeutos sobre una área grande fueron estudiaos científicamente, polo que marcó les bases de la sismoloxía moderna. Amás, l'acontecimientu foi aldericáu estensamente polos filósofos ilustraos europeos, inspirando grandes alderiques especialmente nel campu de la teodicea.

El terremotu editar

Lisboa yá fuera afarada enantes por otru desastre natural, el terremotu del 26 de xineru de 1531, d'una magnitú en redol a 8 na escala de Richter. El de 1755 tuvo llugar la mañana del día de Tolos Santos, festivu nacional en Portugal y otros países católicos.[3] Los informes contemporáneos indiquen que'l terremotu duró ente tres minutos y mediu y seis minutos, produciendo resquiebros xigantescos de cinco metros d'anchu que s'abrir nel centru de ciudá.[3] Los sobrevivientes, fuxíos en pos de seguridá al espaciu abiertu que constituyíen los muelles pudieron reparar como l'agua empezó a recular, revelando'l llechu del mar cubiertu de restos de carga cayida al mar y los vieyos naufraxos. Cuarenta minutos dempués del terremotu, trés tsunami d'ente 6 y 20 metros engulleron el puertu y la zona del centru, xubiendo agües enriba pel ríu Tajo.[7] Nes árees ensin afectar pol maremotu, les quemes surdieron rápido, empecipiaos na so mayor parte poles veles encendíes n'alcordanza a los difuntos nes ilesies, y les llapaes afararon la ciudá mientres cinco díes.[8]

D'una población lisboeta de 275 000 habitantes, unes 90 000 persones morrieron. Otres 10 000 morrieron en Marruecos, ente qu'en Ayamonte (Huelva, España) morrieron más de 1000 persones, y rexistráronse víctimes y daños de considerancia en más puntos del sur d'España y de tola península ibérica.[9]


Anque xeneralmente llámase-y terremotu de Lisboa, foi n'España y Portugal onde'l sacudión algamó la so mayor violencia, los sos efeutos estender pola mayor parte d'Europa, África y América. Sentir en Groelandia, les Antilles, Madeira, Noruega, Suecia, Gran Bretaña ya Irlanda. La conmoción foi casi tan esforcia n'África como n'Europa. Gran parte d'Arxel foi destruyida; y a curtia distancia de Marruecos, un pueblu d'ocho a diez mil habitantes sumió. Una fola terrible barrió les mariñes d'España y África, somorguiando ciudaes y causando inmensu ablayamientu.[10]

Efeutos editar

En Portugal editar

 
Grabáu de 1755 amosando les ruines de la ciudá en llapaes y un maremotu arollando los barcos del puertu.
 
Ruines del Conventu do Carmo en Lisboa.
 
El Marqués de Pombal amosando la reconstrucción de Lisboa por Louis-Michel van Loo, 1766.
 
Epicentru envaloráu del terremotu.

Daños materiales editar

Por causa de ser la Festividá de tolos Santos había numberoses llamparuques encendíes y eso provocó una voraz quema ulterior. L'ochenta y cinco per cientu (85%) de los edificios de Lisboa resultaron destruyíos, incluyendo palacios y famoses biblioteques, según la mayoría de los exemplos de l'arquiteutura manuelina, distintiva del sieglu XVI portugués. Dellos edificios que sufrieren pocos daños pola mor del terremotu fueron destruyíos darréu pol fueu. L'acabante estrenar teatru de la ópera (inauguráu solamente seis meses antes), resultó destruyíu pol fueu hasta los sos cimientos. El Palaciu Real, asitiáu xunto al ríu de Tajo onde güei s'atopa'l Terreiro do Paço, foi destruyíu polos efeutos socesivos del terremotu y el maremotu, al igual que'l Teatru Real do Paço da Ribeira, asitiáu frente al palaciu. Dientro d'este, la biblioteca real que constaba d'unos 70 000 volumes, lo mesmo que de centenares d'obres d'arte, incluyendo pintures de Ticianu, Rubens y Correggio, resultó destruyida.

Los archivos reales sumieron xunto colos detallaos espedientes históricos que describíen les esploraciones de Vasco da Gama y otros esploradores tempranos portugueses. El terremotu tamién destruyó importantes ilesies de Lisboa, como la catedral de Santa María, les basíliques de São Paulo, Santa Catarina, São Vicente de Fora, y la ilesia de la Misericordia. L'Hospital Real de Tolos Santos (l'hospital públicu más grande de la dómina) foi consumíu tamién pol fueu y centenares de pacientes morrieron carbonizaos. La tumba del héroe nacional Nuno Álvares Pereira perdióse tamién. Los visitantes de Lisboa pueden inda caminar ente les ruines del Conventu do Carmo, que fueron calteníes pa recordar a los lisboetas la destrucción causada pol terremotu.

Dizse que munchos animales detectaron el peligru y fuxeron a un terrén más eleváu primero que llegara l'agua. El temblón de Lisboa foi'l primer eventu del so tipu documentáu n'Europa.

Reacción del Gobiernu editar

En Portugal reinaba Xosé I, qu'aportó al tronu portugués a los 35 años d'edá, tres la muerte del so padre, y casi de momentu dexó'l poder en manes de Sebastião José de Carvalho y Melo, güei conocíu como marqués de Pombal. Esti postreru ocupó'l puestu de primer ministru, siendo'l favoritu del rei, pero l'aristocracia refalgar como l'advenedizu fíu d'un hacendado rural. Pela so parte, el primer ministru sentía iñerizu polos vieyos nobles, a los que consideraba corruptos ya incapaces de tomar aiciones práutiques. Antes del 1 de payares de 1755 había una llucha constante pa consiguir el poder y el favor real, pero más tarde, la respuesta competente del marqués de Pombal, tarazó con eficacia'l poder de les vieyes facciones aristocrátiques. La oposición y la rensía silenciosos escontra'l rei Xosé I empezaron a manifestase, lo que remataría con un intentu de magnicidiu na persona del rei, y l'eliminación del poderosu duque de Aveiro y de la familia Távora.

Por cuenta de un golpe de suerte, la familia real portuguesa escapó ilesa de la catástrofe que supunxo'l terremotu del 1 de payares de 1755. El rei Xosé I y la corte salieren de la ciudá, dempués d'asistir a misa a l'amanecida, satisfaciendo'l deséu d'una de les fíes del rei de pasar el día de la fiesta de Tolos Santos lloñe de Lisboa. Dempués de la catástrofe, José desenvolvió un gran mieu a vivir so techu, y la corte foi afecha nun enorme complexu de tiendes y pabellones nes llombes d'Ajuda, entós nes cercaníes de Lisboa. La claustrofobia del rei nun menguó nunca y, por eso, hasta dempués de la so muerte, la so fía María I nun empezó a construyir el Palaciu de Ajuda, que s'atopa nel sitiu del vieyu campu de tiendes.

Al igual que'l rei, el primer ministru Carvalho y Melo, marqués de Pombal, sobrevivió al terremotu. Cúntase que respondió a quien-y preguntó qué faer: «Curiar de los vivos, soterrar a los muertos». Col pragmatismu que caracterizó toles sos aiciones, el primer ministru empezó darréu a entamar la recuperación y la reconstrucción.

El primer ministru unvió bomberos al interior de la ciudá pa escastar les quemes, y a grupos entamaos pa soterrar los millares de cadabres. Había pocu tiempu pa disponer de los cadabres primero que les epidemies estendiérense. Contrariamente a la costume y contra los deseos de la Ilesia, munchos cadabres fueron cargaos en barcaces y tiraos al mar, más allá de la boca del Tajo. Pa prevenir los desordes na ciudá en ruines, y, sobremanera, pa torgar el saquéu, llevantáronse patíbulo en puntos elevaos alredor de la ciudá y siquier 34 saquiadores fueron executaos. L'exércitu foi movilizáu por qu'arrodiara la ciudá y torgara que los homes sanos fuxeren, de cuenta que pudieren ser obligaos a estenar les ruines.

Non muncho dempués de la crisis inicial, el primer ministru y el rei rápido contrataron arquiteutos ya inxenieros, y en menos d'un añu, Lisboa taba yá llibre d'escombros y empezando la reconstrucción. El rei taba ansiosu de tener una ciudá nueva y perfectamente ordenada. Mazanes grandes y cais rectillinies, amplies aveníes fueron los lemas de la nueva Lisboa.

Los edificios pombalinos tán ente les primeres construcciones resistentes a los terremotos nel mundu. Construyéronse pequeños modelos de madera pa faer pruebes, y los terremotos fueron asemeyaos poles tropes que colaben alredor d'ellos. La nueva zona céntrica de Lisboa, conocida güei como Baixa Pombalina, ye una de les atraiciones turístiques más conocíes de la ciudá. Seiciones d'otres ciudaes portugueses, como Vila Real de Santo António nel Algarve, reconstruyéronse tamién siguiendo los principios pombalinos.

La nacencia de la sismoloxía editar

El terremotu de 1755 contribuyó descomanadamente na nacencia de la sismoloxía moderna, al convocase un equipu importante de científicos y especialistes en redol al eventu; sobremanera gracies al marqués de Pombal. La so respuesta nun se llindó a los aspeutos práuticos de la reconstrucción. El marqués ordenó qu'una detallada encuesta fora unviada a toles parroquies del país con respectu al terremotu y a los sos efeutos. Les entrugues incluyeron:

  1. ¿Cuánto tiempu duró'l terremotu?
  2. ¿Cuántos retruques sintiéronse?
  3. ¿Qué daños fueron causaos?
  4. ¿Portáronse los animales de manera estraña? (esta entruga adelantrar a los estudios de sismoloxía chinos mientres la década de 1960)
  5. ¿Qué asocedió nos pozos y banzaos?

Les respuestes a estes entrugues y otres inda s'atopen archivaes na torre de Tombo, l'archivu históricu nacional. Estudiando y comparando los informes de los sacerdotes, los científicos modernos pudieron reconstruyir l'acontecimientu dende una perspeutiva científica. Nada d'ello fuera posible ensin la encuesta escurrida pol marqués de Pombal. El marqués ye consideráu'l precursor de la sismoloxía occidental moderna, yá que foi'l primeru que trató de consiguir una descripción científica oxetiva de les variaes causes y consecuencies d'un terremotu.

La hipótesis más aceptada ye que l'epicentru asitiar na zona de quebra Azor-Xibraltar, al norte del bancu Gorringe. Esta zona de quebra, que representa la frontera ente la placa africana y la euroasiática, tien forma de pasu quebráu por causa de los efeutos compresivos que sufre. Analizando los testimonios contemporáneos recoyíos pol Marqués —especialmente los referíos a los trés maremotos que sufrió la ciudá— puede concluyise qu'una superficie del fondu marín equivalente a un círculu de 300 km de radiu baxó unos 30 m mientres el terremotu por causa de la subsidencia de la parte inferior del pasu.

N'España editar

 
El rei Fernandu VI.

N'España, el rei Fernandu VI, ante la magnitú del fenómenu y por vivilo en primer persona, una selmana más tarde del murniu sucesu ordenó al gobernador del Supremu Conseyu de Castiella la preparación d'un informe sobre'l terremotu. Pa realizar la encuesta ellaboró un cuestionariu d'ocho preguntes empobináu a les persones de «mayor razón» de les capitales y pueblos de cierta importancia, por que contestaren lo más rápido posible y coles sos respuestes tener una idea más acertada de la incidencia del terremotu nel reinu.

Les entrugues yeren les siguientes:

  1. ¿Sintióse'l terremotu?
  2. ¿A qué hora?
  3. ¿Cuánto tiempu duró?
  4. ¿Qué movimientos se repararon nos suelos, parés, edificios, fontes y ríos?
  5. ¿Qué ruines o perxuicios causáronse nes fábriques?
  6. ¿Resultaron muertes o mancaes persones o animales?
  7. ¿Asocedió otra cosa notable?
  8. Antes d'él, ¿hubo señales que la anunciaren?

Recibiéronse respuestes de 1273 llocalidaes, alvirtiéndose en delles d'elles faltes importantes d'información, desaxeraciones o imprecisiones. Anguaño guardar toa esta documentación nel Archivo Históricu Nacional, documentación que foi arrexuntada y publicada por J. M. Martínez Solares en Los efeutos n'España del terremotu de Lisboa (Ministeriu de Fomentu, Madrid, 2001).

Ye difícil envalorar les perdes personales producíes pol terremotu nel territoriu español, delles fontes falen d'en redol a les 5300 víctimes, y de unes perdes materiales valoraes en 53 157 936 Real de vellón reales de vellón. Sobre esti aspeutu, dalgunes de les noticies conocíes son:

  • Les mariñes de la provincia d'Huelva fueron afeutaes gravemente pol maremotu posterior. En Ayamonte morrieron 1000 persones; en Lepe produciéronse 400 muertes, amás de la destrucción del 81 % de la so flota pesquera.[11]
  • En Cádiz el maremotu algamó los 12 metros d'altor, frente a los cinco metros qu'algamó en Lisboa. Pa poder comparar, en Madeira el mar xubió cuatro metros, en Porto un metro y en Ceuta, Cornualles y Xibraltar el mar xubió dos metros.[12] A pesar d'ello, les peraltes muralles qu'arrodien a la ciudá, anque sufieron graves daños, protexeron a gran parte de la población. De máxima importancia foi la orde dada pol gobernador de cerrar les Puertes de Tierra, pa evitar qu'entrara la fola, evitando asina les muertes y destrucción. Con tou, non pudo evitase que les altes foles rompieren les muralles portuaries y que'l mar invadiera'l Barriu de la Viña tres veces, finando quince persones afogaes. Nun tuvieron la mesma suerte los asentamientos al esterior de les Puertes de Tierra de la ciudá de Cádiz, los pueblos de la badea de Cádiz y el restu de la mariña atlántica gaditana que quedaron toos destruyíos na so mayoría. Asina, Conil de la Frontera viose afeutáu cola destrucción parcial de la Torre de Castilnovo, y en Chiclana, Sanlúcar de Barrameda,[13] Rota, El Puerto de Santa María y Xerez de la Frontera hubo cuantiosas víctimes y desperfectos.
  • Na provincia de Xaén, produciéronse daños nes torres de la catedral de la capital provincial. Estes sedáronse y l'estabilidá del edificiu viose comprometida, lo qu'obligó a la construcción del Sagrariu en 1761 pa da-y consistencia a la estructura. Tamién hai constancia de los daños causaos n'otres llocalidaes de la provincia, como los producíos nel castiellu d'Alcaudete que, entá habitáu naquella dómina, tuvo que ser abandonáu poles estroces. En Baeza esbarrumbóse'l so catedral, según la gran cúpula de la capiya de San Andrés.[14]
  • En Sevilla afectó a gran parte del caserío de la ciudá. Según les cróniques de la dómina, fundiéronse unes trescientes cases y causó daños n'otros cinco mil. Con too y con eso paez ser que solo causó nueve muertes na ciudá. La Giralda sufrió pocos daños, solo la cayida de dellos remates y adornos; pero les campanes tocaron soles cola fuercia del movimientu de tierra. La fantasía popular dixo ver a les santes patrones de la ciudá, Xusta y Rufina, sosteniendo a la torre nel aire por que nun sufriera. Dende entós suelse dicir que les representa na iconografía sevillana d'esta manera, sicasí esto nun ye exactu, una y bones les santes apaecen sosteniendo la Giralda en cuadros bien anteriores, como'l de Miguel de Esquivel.[15] Esto debe a que la hestoria de Santa Xusta y Rufina sosteniendo la Giralda remontar al terremotu de Carmona de 1504. Na catedral esprendiéronse los remates y barandes de les azotees, cayendo unos a la cai y otros escontra les cubiertes, colo que l'interior enllenar de polvu, cayendo delles esquirlas de les bóvedes, causando la llerza nos qu'asistíen a la misa del día de los Difuntos. Como diz la inscripción, atayóse la celebración, que se concluyó una vegada termináu'l seísmu nel llugar onde más palantre se llevantaría'l Trunfu, monumentu que da nome a la plaza. Tamién la Torre del Oru sufrió tales desperfectos que se llegó a proponer que fuera baltada.
  • En Écija, la ciudá de les torres, once en concretu, causó importantes daños en delles d'elles y los sos templos.
  • En Córdoba: El 1 de payares de 1755, casi a les 10 de mañana, producióse'l terremotu de Lisboa, qu'en Córdoba nun hubo que llamentar daños personales. Tan solo una neña resultó mancada al cayése-y enriba una imaxe de Santa Inés, del conventu del mesmu nome. Al respective de los daños materiales, los barrios más afeutaos fueron el de Santa Marina y San Llorienzo, magar se da noticia de qu'apenes quedó casa o templu que nun amosara señales del terremotu. Nos citaos barrios, les torres de dambes ilesies quedaron seriamente estropiaes a tal puntu qu'ordenó'l correxidor el desallugu de les cases que taben pela redolada, prohibiendo inclusive la circulación de carros. Na Catedral dellos murios sedáronse y los cuerpos cimeros quedaron tan afeutaos que s'ordenar la so baltadera pa evitar qu'un esbarrumbe pudiera causar un accidente. Del conventu de San Francisco esprendió l'altar y la capiya mayor. Unu de los murios del Colexu de Santa Catalina sedóse, cayendo dellos sillares de les parés. Otros edificios afeutaos fueron el Conventos de los Terceros, el del Corpus o les Cases del Conceyu.
  • En Palma del Río, la Ilesia de l'Asunción sufrió'l agrietamiento de cuatro arcos de la so nave principal.


  • La torre oeste de la catedral d'Astorga (Llión) sufrió importantes daños y por ello nun pudo ser rematada hasta 1965.
  • En Palencia, la torre de la ilesia de San Miguel tuvo que ser protexida, yá que casi s'esbarrumba. Nel conceyu de Torremormojón afectó a la estructura del castiellu, conocíu como la Estrella de Campos, lo que pudo ser una de les causes del so posterior esbarrumbamientu.
  • En Salamanca sufrieron importantes daños munchos de los sos edificios. Ente ellos, la catedral nueva, na que fueron de tal magnitú que se consideró la posibilidá de baltar la so torre ante'l peligru d'esbarrumbe, y túvose que desmantelar la cúpula del cimborrio de la mesma catedral pa volvela a llevantar darréu. Sufrió tamién el claustru de la catedral vieya, el Colegio Viejo, qu'hubo que derruir, el palaciu del obispu y especialmente la llinterna de la cúpula de la ilesia de la Clerecía, que güei inda puede trate seriamente inclinada dende'l Patiu d'Escueles. L'enclín de la torre de la catedral desaniciar col llevantamientu d'una turria na cara oeste, qu'inda subsiste. Por suerte, nun se producieron en dicha ciudad víctimes fatales. N'agradecimientu pola milagrosa salvación del edificiu catedraliciu, al mediudía de cada 31 d'ochobre'l Mariquelo esguila la torre hasta la esfera armilar, llamada La Bola, que la corona.
  • L'informe d'Alcañices foi unviáu pol alcalde mayor y nél da cuenta que nun se producieron víctimes nin daños materiales. Como fenómenu estrañu, la fonte de Rábado de Aliste que rompió con agua de color de folla, dempués despidir de color ceniza. Tamién se vieren la nueche anterior señales nel cielu ensin especificar namás.
  • L'alcalde mayor de Benavente informó que sobre les 9:45 de la mañana del día unu sobrevieno'l terremotu que duró de siete a ocho minutos, viéronse mover toles habitaciones» y nun hubo desgracies en persones nin edificios. Los ríos Esla y Órbigo salir de madre cuesa de 12 vares y al mediudía volvió repitise'l temblón por unos dos minutos. Como nun podía ser menos per parte del cabildru eclesiásticu y del conceyu fixéronse rogativas públiques.
  • El gobernador de Puebla de Sanabria informó que'l terremotu produxérase a les 10 de la mañana con una duración de cuatro minutos, sacó les agües del Tera más de dos vares y baltó el retablu mayor de la ilesia parroquial de Pedralba de la Pradería. A los diez y cuartu carecióse otru temblón más débil y a los nueve de la nueche otra paecencia n'intensidá al primeru. El día 15 del mesmu mes produxérase otru temblón ente la una y los dos de la madrugada; otru'l día 27 a los seis de la mañana y el postreru'l día 29 a los siete de la nueche. D'estraordinariu calificó'l gobernador qu'a pesar del «tiempu bien templáu» que faía, los díes 17 y 18 d'ochobre cayeren dos tales nevaes de dos vares qu'acabaron con árboles y frutos y causaron muncho más estropio que'l terremotu.
  • L'intendente de Toro apenes unvió información dalguna.
  • L'intendente de Zamora informó'l 15 de payares que se produció'l terremotu a les diez de la mañana con una duración de seis a siete minutos nos que se movieron los edificios y alteriáronse los ánimos de la xente que atropelladamente salió a les cais fuxendo de lo que paecía una ruina inminente, con too y con eso «nin entá lo leve d'una muria viose cayer». Tamién se vieron alteriaes les agües del ríu Duero. A les 10 de la nueche volvió repitise otru temblón anque d'una manera más tenue. Como signos premonitorios, una centinela de la plaza reparó a l'amanecida d'esi día una llinia encendida que se foi esmoreciendo y los relixosos del conventu de San Francisco vieron fueu sobre unos molinos cercanos. Amás, conocemos el testimoniu escritu de don Pedro Losada de Baños, escribán públicu de la capital zamorana que dexó anotaes na so notaría les impresiones que lu produció dichu fenómenu. Nun ye verdaderamente refechu pero ye un documentu de primera mano, vivíu por el mesmu autor. Según dichu notariu, el movimientu producir a les 10 de la mañana y duró lo que suelen durar dos credos (¿diez minutos?). Anque dellos edificios sufrieron el so emburrie nun hubo que llamentar «desgracies nin quiebra dalguna». Fernández Duro tampoco dedicó enforma espaciu nes sos Memories Históriques al terremotu, solamente alude a pequeños daños en dellos edificios: la torre de San Ildefonso quedó delladiada, resintiéronse una paré del consistoriu y la torre de la casa del marqués de Castronuevo y otros pequeños daños que nun cita. N'agradecimientu'l pueblu entamó dos fiestes solemnes celebraes na catedral y en San Ildefonso anque nun pudieron sacar en procesión los cuerpos de los santos pol eleváu presupuestu (30 000 reales) que presentó la cofradería.
Pocu más conocemos de los efeutos del terremotu na provincia de Zamora, sabemos qu'estropió d'importancia al templu parroquial de Torregamones causando desperfectos importantes. El mesmu conceyu decidió tomar cartes nel asuntu y en xunta caltenida a la salida de la misa del pueblu alcordó aprovir lo necesario pa los reparos de la ilesia pos según los vecinos, taba «sentida col motivu de los siguíos terremotos universales que s'esperimentaron». Munches de les obres que se fixeron nes ilesies parroquiales nos años darréu posteriores al terremotu pudieron debese a los daños causaos pol seísmu. Ensin dala dulda, de la consulta de los archivos parroquiales podemos llograr información direuta o indireuta de les consecuencies materiales que tuvo'l célebre terremotu nos edificios relixosos de la nuesa provincia.
  • N'Aldea del Rey (Ciudá Real), el castiellu de Calatrava la Nueva foi seriamente estropiáu, quedando destruyíes les vidreres del rosetón de la ilesia. Esta foi la causa de que finalmente fuera abandonáu en 1802 poles males condiciones nes que quedó l'edificiu.
  • N'Almagro (Ciudá Real), l'antigua ilesia de San Bartolomé, asitiada nel estremu oeste de la Plaza Mayor, foi gravemente estropiada polo que finalmente se baltó nel sieglu XIX.
  • En Coria, (Cáceres), el terremotu derrumbó la cubierta de la Catedral, soterrando a numberosos fieles que se topaben rexuntaos en misa naquel momentu. Amás, esvió'l calce del ríu Alagón al so pasu pola llocalidá y dexó la ponte de piedra que la cruciaba, alloñáu del nuevu calce y ensin utilidá.

En Marruecos editar

El terremotu y el tsunami alteriaron la configuración del estuariu del Bu Regreg lo que inutilizó el puertu de Salé, hasta entós importante centru de piratería y principal puertu de Marruecos nel Atlánticu. Esto llevaría a la construcción d'Essauira.

Los restos de la ciudá romana de Volubilis quedaron destruyíos pol terremotu.

Nel restu del mundu editar

Les ondes sísmiques causaes pol terremotu fueron sentíes al traviés d'Europa hasta Finlandia y n'África del Norte. Maremotos d'hasta 20 m d'altor barrieron la mariña del Norte d'África, y cutieron les islles de Martinica y Barbados al otru llau del Atlánticu. Un maremotu de 3 m cutió tamién la mariña meridional inglesa.

Implicaciones sociales y filosófiques editar

 
Voltaire.
 
Inmanuel Kant

El terremotu solmenó muncho más que ciudaes y edificios. Lisboa yera la capital d'un país devotamente católicu, con una llarga historia d'inversiones na Ilesia y l'evanxelización de les colonies. Entá más, la catástrofe tuvo llugar un día de fiesta católicu, cuando la xente taba nes ilesies, y destruyó práuticamente cada ilesia importante y la xente que taba nelles. Pa la teoloxía y filosofía del sieglu XVIII, esta manifestación de la roxura de Dios yera malo d'esplicar.

El terremotu influyó fondamente en munchos pensadores de la Ilustración europea. Munchos filósofos contemporáneos mentaron o fixeron referencia al terremotu nos sos escritos, notablemente Voltaire en Cándido y nel so Poème sur le désastre de Lisbonne (Poema sobre'l desastre de Lisboa).

El calter arbitrariu de la sobrevivencia foi probablemente lo que más marcó a Voltaire, llevándolo a satirizar la idea, defendida por autores como Gottfried Wilhelm Leibniz o Alexander Pope, de que «esti ye'l meyor de los mundos posibles». Como escribió Theodor Adorno, «el terremotu de Lisboa foi abondu pa curar a Voltaire de la teodicea de Leibniz».[18] A finales del sieglu XX, siguiendo a Adorno, el terremotu de 1755 foi presentáu dacuando como análogu al Holocaustu, nel sentíu de que tan enorme catástrofe tuvo un impautu tresformador na cultura y la filosofía europees. El conceutu de lo sublime, anque esistió antes de 1755, foi desenvueltu en filosofía y eleváu el so más alta espresión por Immanuel Kant, en parte como resultáu de los sos intentos pa entender la enormidad del seísmu y del maremotu de Lisboa. Kant publicó tres textos separaos sobre'l terremotu de Lisboa. El mozu Kant, esteláu col terremotu, recoyó tola información disponible en gacetillas de noticies y usar pa formular una teoría sobre les causes de terremotos. La so teoría, qu'implicaba camudar de sitiu enormes covarones soterraños llenes de gases calientes, foi (anque erróneu n'última instancia) una de les primeres tentatives sistemátiques modernes pa esplicar los terremotos por aciu causes naturales, primero que sobrenaturales. Según Walter Benjamin, el delgáu llibru ellaboráu por un mozu Kant sobre'l terremotu «representa probablemente'l principiu de la xeografía científica n'Alemaña. Y verdaderamente l'empiezu de la sismoloxía».

Per otra parte, Werner Hamacher (un pensador posmoderno, entusiasta de Hegel) afirmó que les consecuencies del terremotu enfusaron nel vocabulariu de la filosofía, faciendo inestable ya incierta la común metáfora qu'establecía firmes bases sobre la tierra nos discutinios de los filósofos: «So la impresión exercida pol terremotu de Lisboa, que tocó la mentalidá europea nuna [de] les sos dómines más delicaes, la metáfora del suelu y el temblón perdió totalmente la so aparente inocencia; yá nun s'usaron más como figures del discursu» (263). Hamacher afirma que la certidume fundacional de la filosofía de Descartes empezó a sopelexase de resultes del terremotu de Lisboa.

La escritora d'Estaos Xuníos Elena G. de White, una de los fundadores de la Ilesia Adventista del Séptimu Día, afirmó qu'esti terremotu correspuende al cumplimientu de delles profecíes bíbliques (Apocalipsis 6:12 y Marcos 13:24-26).

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Kozak, Jan T. y Charles D. James (12 de payares de 1998). «Historical Depictions of the 1755 Lisbon Earthquake» (inglés). nisee.berkeley.edu. Archiváu dende l'orixinal, el 4 d'avientu de 2003. Consultáu'l 14 de marzu de 2012.
  2. Belo, André (2004). «Between History and Periodicity: Printed and Hand-Written News in 18th-Century Portugal - I. a) The Earthquake» (inglés). www.brown.edu. Consultáu'l 14 de marzu de 2012.
  3. 3,0 3,1 3,2 "El terremotu de Lisboa del 1 de payares de 1755: ¿El primer desastre “modernu”?" Páxina con información avera del Terremotu de Lisboa de 1755.
  4. El terremotu de 1755 na provincia de Zamora
  5. «Los científicos busquen l'epicentru del seísmu de Lisboa del añu 1755» (2 de payares de 2005). Archiváu dende l'orixinal, el 17 de febreru de 2010.
  6. «El maremotu de Lisboa y Cádiz.» Información avera del Maremotu qu'afaró Lisboa en 1755.
  7. 7,0 7,1 maremotu-de-lisboa.html Un artículu sobre'l maremotu de Lisboa de 1755. Información avera del Maremotu qu'afaró Lisboa en 1755.
  8. «Lisboa recuerda'l terremotu que hai 250 años camudó la so hestoria.» El Mundo.
  9. «Añu de 1755. El gran terremotu de Lisboa.» Artículu d'opinión con información sobre'l terremotu de Lisboa de 1755.
  10. G. White, Ellen (1911). «17-18», Ellen G. White ta, Inc.: Conflictu de los sieglos (en castellanu), páx. 304-305.
  11. Fonte: 250 años del terremotu de Lisboa. [https://web.archive.org/web/20070927194513/http://www.huelvacofrade.com/articulos/2005/1031.htm
  12. Baptista, M. A., Heitor, S., Miranda, J. M., Miranda, P. M. A. y Mendes Victor, L., 1998, «The 1755 Lisbon earthquake; evaluation of the tsunami parameters.» Journal of Geodynamics, v. 25, páxs. 143-157.
  13. ROMERO DORÁU, Antonio Manuel. «El terremotu y el maremotu de 1755 en Sanlúcar de Barrameda». Cartare. Boletín del Centru d'Estudios de la Mariña Noroeste de Cádiz 2:  p. 9-15. ISSN 2173-9072. http://www.ceconoca.org/index.php/boletin-cartare?id=66. Consultáu'l 27 de payares de 2011. 
  14. Internet, Unidá Editorial. «El tsunami qu'afaró Lisboa en 1755 tamién dexó miles de muertos n'España | Ciencia | elmundo.es». Consultáu'l 28 de setiembre de 2017.
  15. Cuadro de Miguel de Esquivel de 1620 de Santa Xusta y Rufina.
  16. «El terremotu de Lisboa». Consultáu'l 23 de payares de 2017.
  17. Córdoba, Diariu (en castellanu). NUECHES SOL CONXURU DE LA LLUNA. Diariu Córdoba. http://www.diariocordoba.com/noticias/cordobaprovincia/nueches-abruxo-lluna_54007.html. Consultáu'l 23 de payares de 2017. 
  18. Adorno, Theodor W., Dialéutica negativa, Madrid, Taurus, 1975, p. 140.

Enllaces esternos editar