Villarrobledo

conceyu de la provincia d'Albacete (España)

Villarrobledo ye un conceyu español y una ciudá de la provincia d'Albacete (Castiella-La Mancha), asitiada al noroeste de la provincia y fronteriza coles provincies de Cuenca y Ciudá Real, na mancomunidá de La Mancha del Júcar-Centru.

Villarrobledo
Escudo de Villarrobledo (es) Traducir
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villarrobledo (es) Traducir Simón Valentín Bueno Vargas
Nome oficial Villarrobledo (es)[1]
Nome llocal Villarrobledo (es)
Códigu postal 02600
Xeografía
Coordenaes 39°16′00″N 2°36′00″W / 39.2667°N 2.6°O / 39.2667; -2.6
Villarrobledo alcuéntrase n'España
Villarrobledo
Villarrobledo
Villarrobledo (España)
Superficie 862 km²
Altitú 721 m
Llenda con
Demografía
Población 25 189 hab. (2023)
- 12 456 homes (2019)

- 12 728 muyeres (2019)
Porcentaxe 6.52% de provincia d'Albacete
1.2% de Castiella-La Mancha
0.05% de España
Densidá 29,22 hab/km²
Más información
Fundación 1292
Estaya horaria UTC+01:00
UTC+02:00
Llocalidaes hermaniaes Picassent
villarrobledo.com
Cambiar los datos en Wikidata

En 2017 cuntaba con una población de 25.317 habitantes según les cifres oficiales del INE.[2] La estensión del so términu[3] ye la decimoséptima mayor d'España.

L'actual allugamientu de la ciudá data del sieglu XIII anque nel so términu esisten muertes d'asentamientos paleolíticos, de la Edá del Bronce, prerromanos, romanos, hispanomusulmanes y bajomedievales. Nel sieglu XV recibió'l Privilexu de Villazgo en dos causes (Escontra 1440 y en 1476) y, en 1929, el rei Alfonsu XIII concedió a Villarrobledo el títulu de ciudá gracies a la mediación del políticu y periodista villarrobledense Graciano Atienza Fernández. Ye conocida por eventos multitudinarios como'l Antroxu, la Selmana Santa o'l Festival Viña-Rock, anque'l so nome algamó resonancia nacional en circunstancies más tráxiques; principalmente, cuando nes sos cercaníes llibróse, el 20 de setiembre de 1836, la Batalla de Villarrobledo dientro de la Primer Guerra Carlista, tamién mientres la Fuelga Revolucionaria d'ochobre de 1934 en que los insurrectos llograron faese col control de la ciudá y mientres dellos díes aguantaron a les fuercies d'Orde Públicu causando dellos muertos, o na Guerra Civil Española.

Cabecera comarcal, nuedu camineru ya importante polu d'atraición a nivel rexonal, nel so términu tán aniciaes dalgunes de les más importantes empreses nacionales y rexonales en sectores como la industria alimentaria, los tresportes y la calderería pesada.

Dalgunos de los sos fíos más pernomaos algamaron gran notoriedá en diversos campos como Alonso Ortiz (escritor), Mateo Jareño de la Parra (médicu), Diego Morcillo Rubio de Auñón (políticu), Tomás de Torrejón y Velasco (músicu), José Joaquín Núñez-Cortés Ballesta (Gamer), Ventura Chumillas (ensayista), Manuel Román (periodista y escritor) o Alfonso de la Ossa Alcántara (escultor).

Anguaño ye conocíu a nivel nacional pola celebración d'unu de los meyores antroxos d'España,[ensin referencies] el Antroxu de Villarrobledo, y pola so Selmana Santa, la Selmana Santa de Villarrobledo, declaraos dambos d'interés turísticu nacional, y tamién pol Viña Rock (coincidiendo cola ponte del 1 de mayu), Feria del Vinu (coincidiendo cola ponte del 12 d'ochobre) y les fiestes patronales (coincidiendo cola ponte del 15 d'agostu).

Redolada xeográfica editar

Allugamientu y orografía editar

La mayor parte del términu, incluyíu'l mesmu cascu urbanu, atópase enclaváu na zona más llana de La Mancha, sobre la metá esti oriental de la Meseta Sur. Sicasí, el so terciu más meridional ta incluyíu dientro de les llendes del Campu de Montiel. Dientro del cascu urbanu la media d'altitú ye de 721 msnm, dende'l puntu más baxu (713,5 msnm, Estación de Ferrocarril) al más altu (739 msnm, Yera de Carrasco).[4] Nel so términu los altores bazcuyen ente los 948 (Cuetu de Pasaconsol) y los 676 msnm (Molín de la Raya).[5] El Molín de la Raya tamién conocíu como "Molín de Lemes" (nes cartes topográfiques más antigües)[6]

La estensión del so términu ye de 862,41 km², lo que-y asitia nel decimoctavu llugar ente los conceyos con mayor estensión d'España, según l'INE. Les coordenaes de la ciudá son 39°16′10″N 2°36′15″W / 39.26944°N 2.60417°O / 39.26944; -2.60417 y les llendes colos conceyos axacentes tán establecíos de la siguiente manera:

Hidrografía editar

Agües superficiales
 
Ribera del ríu Córcoles por Villarrobledo.
 
Remanso del Córcoles.

Pol conceyu de Villarrobledo trescurre'l cursu de los ríos Záncara (afluente del Guadiana), Córcoles (afluente del Záncara) y Sotuélamos (afluente del Córcoles). Esiste tamién cañaes de cursu bien irregular como la de Valdelobos (eferente del Záncara) alimentada poles de Matahermosa y la Ferradura. Otra importante ye la llamada Cañada de la Pega (con más de 102 km.) formada poles confluencias de les cañaes de La Rambla y Villaseñor que, xunto a los ríos y la cañada de Valdelobos, son los únicos cursos fluviales consideraos dientro de los catálogos y planes de la Confederación Hidrográfica del Guadiana.[7] La Cañada del Canutillo, muncho más irregular, tamién se xune esporádicamente al ríu Záncara.

Estes cañaes, que n'orixe fueron cursos fluviales más estables,[8] pueden convertise en grandes riegues cuando hai agües bayuroses,[9] o tamién por cuenta d'otros fenómenos hidrogeológicos pocu avezaos (estrusión cárstica),[10] provocando hinchentes y estroces. Esa circunstancia ye especialmente carauterística de la cañada de Valdelobos que, en 1906, afaró'l tendíu ferroviariu por cuenta de la proliferación de construcciones y obres arquiteutóniques qu'enzancaben el pasu de l'agua,[4] volviendo repitir lo que casi mediu sieglu antes (el 18 d'agostu de 1862) asocediera anque de manera más notable, yá que nesa ocasión provocó l'escarrilamientu d'un tren.[11]

Anque nun esisten cursos fluviales d'importancia, l'estremu este del términu pertenez a l'aguada mediterránea (Confederación Hidrográfica del Júcar) yá que la divisoria d'aguaes asítiase dientro de les llendes d'esti términu municipal.[12]

Agües soterrañes

Los principales recursos hídricos del términu presentar en forma d'agües soterrañes y, dientro d'elles, destaca'l Sistema Acuíferu 23 "Mancha Occidental", unu de los mayores acuíferos de la Península Ibérica. Sicasí, la so sobresplotación ta comprometiendo seriamente l'equilibriu ecolóxicu de la llamada Mancha Húmedu y de los sos principales recursos como les Tables de Daimiel, o les llagunes de Pedro muñoz.[13] Asina mesmu, parte del términu corrsponde al Sistema Acuíferu 24 "Campu de Montiel", que ye'l xenerador d'ecosistemes tan importantes como les Llagunes de Ruidera, nacencia del ríu Córcoles, o del mesmu Guadiana Viejo, o'l Llagunes de Navalcudia.

Clima editar

Villarrobledo tien un clima[14] que rexistra temperatures estremes: bien baxes en iviernu, llegando a algamar valores per debaxo de los -20 °C (p.ej.: -24 °C en xineru de 1971);[15] y bien altes en branu, percima de los 40 °C.[16] Los vientos dominantes son el Solanu -del este- pel branu, el Cerciu -del noroeste- en iviernu y el Ábrigu -del suroeste- en tou tiempu. Sicasí los sos grandes contrastes, tanto'l fríu del iviernu como'l calor del branu son secos (y poro, más saludables y fáciles de combatir) y la primavera y el seronda son francamente prestoses.

Les precipitaciones, que son escases, suelen producise mientres la primavera y a la fin de la seronda siendo la pluviosidá media añal de 39.02 mm. N'ocasiones les agües apaecen pel branu en forma de grandes nubes aisllaes. Suélense producir nevaes, xeneralmente non bien bayuroses, n'avientu y xineru, magar, escepcionalmente, llegó a nevar n'abril (díes 12, 13 y 14 d'abril de 1958).[4] Hasta bien entraes eses feches sí que son avezaes les xelaes.

Según la clasificación climática de Köppen, Villarrobledo tendría un clima del tipu Csa, correspondiente a un Clima templáu- templáu de branos secos y calorosos o clima mediterraneu, les sos principales carauterístiques vienen marcaes por:

  • Clima C: temperatura medio nel mes más fríu ente -3 y 18 graos Celsius y un índiz de Köppen «K» (o rellación ente la precipitación media añal y la temperatura medio añal) mayor que dos.
  • Lletra s: presencia d'un periodu de seca veraniega, nel que la cantidá d'agua del mes más secu ye menor a 30 mm.
  • Lletra a: La temperatura medio del mes más templáu ye cimeru a 22 °C, esto ye, la correspondiente a branos calorosos.

Concretamente'l clima de Villarrobledo ye de la llamada Variante d'A. López o Variante Csa con iviernu fríu, que ye un Clima templáu de branu secu y calorosu ya iviernu fríu yá que la temperatura medio del mes más fríu ye inferior a 6 °C.[17]

Plantía:Climatoloxía/Villarrobledo (Albacete)

Xeoloxía y Xeomorfoloxía editar

Na parte septentrional y occidental del términu de Villarrobledo, aprucen depósitos cuaternarios y permeables que fuelguen sobre caliares pontienses que, de la mesma, xacen sobre magres y margas del Tortoniense ("facies colorada"); dambes del Miocenu Cimeru. Na parte fuelguen los depósitos cuaternarios sobre "carnioles" (caliares dolomítiques coloraes) y margas, del Enguedeyes (Xurásicu Inferior).

Al norte y Noroeste del cascu urbanu, cerca del Santuariu de la Virxe de la Caridá y el Campusantu, esistíen unos pozos llamaos barreros a los que se-yos practicara grandes galeríes, d'onde s'estrayíen dos clases de folla magrizo: unu acoloratáu col que se fabricaben texes, lladriyos y baldoses y otru más amarellentáu que yera l'emplegáu na fabricación de les tinajes. Cercanos a estos taben los llamaos areneros que les sos estracción utilizar como material de construcción. Esti material de sables y magres, correspuenden a la formación xeolóxica, denomada "Facies Utrillas", d'edá Cretácicu inferior (Albiense), que'l so afloramientu d'Utrillas (cantares, arenes, y magres coloriaos), y de la formación cimera de caliares detríticas (Cretácicu Cimeru), se confinan nun anticlinal de direición NO-SE., base onde s'asitia práuticamente tol nucleu urbanu. De dambes formaciones destaca'l fechu de ser afloramientos d'escasa representación na Llanura manchega, pero abondosos y carauterísticos pa tou esti términu municipal, lo que motiva que Villarrobledo destacara histórica y culturalmente en tinajería, sobremanera, y cantería esistiendo decenes d'esplotaciones de material constructivo estendíes por tol términu.

Abandonada la esplotación, aquella paraxa foi utilizáu, con posterioridá, como Circuitu de Motocrós - qu'algamó cierta notoriedá y onde s'entamaron pruebes de nivel nacional ya internacional-. Darréu realizóse una (multimillonaria)pista d'atletismu y dada la orografía adversa por cuenta de les cueves esistentes nel sosuelu, decidió faese un gran Auditoriu Municipal qu'acueye eventos multitudinarios como'l Festival Viña Rock, los circos y l'aparcamientu del mercadín.

A lo último, ye notable ya interesada la mención que fai Álvarez de Quindós alrodiu de la estracción de mármol nel términu municipal pa restaurar los Xardinos d'Aranjuez por cuanto nun esiste rastru nin queda noticia dalguna de tal cantera na actualidá:

...El Señor Don Felipe III fixo reparar aquelles fontes y poner delles de les que güei hai. Pa ello afayó una cantera de mármol en Villarrobledo nel Mancha, l'añu de 1604, d'onde se sacaron pedestales y otres piedres pa los pilones o estanques d'elles...
Juan Antonio Álvarez de Quindós, Descripción Histórica del Real Monte y Casa d'Aranjuez.[18]

Sicasí, tamién puede pensase que tal "mármol" referir en realidá a les caliares espáticas o crinoideas del tramu altu de la Llixes Inferior del Xurásicu del Campu de Montiel, d'aspeutu gris-marmóreo que dacuando puede presentar. Esisten numberosos exemplos partíos na xeografía española con esi tipu de roca que s'utilizó en munches edificaciones históriques.[19]

Flora y fauna editar

Flora
 
[[Microrreserva La Encantá]].

Nel so estensu términu esisten marcaos contrastes naturales, con una biodiversidá interesante, ónde prevalez la vexetación de monte baxu, los viñeos, pinares y enebros. La redolada de la ciudá recuerda irremediablemente a les descripciones, en El Quixote, carauterístiques de la contorna manchega.

Les tierres qu'arrodien el cascu urbanu tán ocupaes por cultivos herbales y ceberes. Sicasí, l'elementu agrícola definidor ye la vide. Les grandes estensiones de vides perder nel horizonte, solamente atayaes pola vexetación mediterránea na qu'abonden les encines, les coníferes, los arbustos y los carbaes. Ente les coníferes: el pinu piñonero, el pinu carrasco, el enebro y la sabina (en retrocesu); ente los arbustos: la coscoja, la retama, la árgoma o'l cardu burriqueru (tobas); ente les carbes: el tomillu, el romeru, la mejorana (en retrocesu) y l'espartu. La vexetación maderiza que puede atopase na ribera de los ríos Záncara y Córcoles son especialmente: álamos, chopos y llameres; anque ente los arbustos y carbes d'ambientes húmedos, podemos citar: el carrizu, les cardenchas, los poléu-mentes y los xuncos churreros. El llamáu Cuetu de la Encantá ye una reserva botánica na que s'atopen más de cientu sesenta especies protexíes.[20]

A manera de murnia chancia y como sangrante realidá, dizse qu'en tol términu los únicos carbayos que queden, y que dieron nome a la ciudá, son los trés del escudu. Sicasí, sí qu'esisten dellos exemplares, bien minoritarios y esvalixaos nel so términu, amás d'esistir noticies históriques (sieglu XVI) de la pasada esistencia d'una carbayera bastante pobláu y trupu, al sureste del términu.[21]

Fauna [[Ficheru
Circaetus

gallicus 02.jpg|thumb|Águila culebrera, presente nos campos de Villarrobledo.]]Nos campos villarrobletanos abonden les especies de caza menor como perdices, coneyos y llebres, según otros pequeños rucadores, mustélidos, Ave de presa rapazos (nocherniegues y diurnes), cigüeñes, córvidos, víbores y otros reptiles y artrópodos como'l alacrán. Otres animales como Xabalinos, Gatos Monteses y Foinos son menos abondosos y más representatives nes zones montuosas alloñaes de la presión agrícola. La esistencia de dellos topónimos como Valdelobos,[22] tradiciones que falen d'ataques a persones o ganáu y ordenances municipales del sieglu XVI que prohiben espresamente'l so caza,[23] suxuren qu'hubo presencia habitual de llobos.

Espacios cercanos
 
Llagunes de Ruidera.

Símbolos editar

 
Escudu oficial de la Villarrobledo.
 
Escudu propuestu.

Villarrobledo recibió'l títulu de Villa en dos causes: escontra 1440 por Xuan II[24] (Villa-Robledo) y en 1476 polos Reis Católicos[25] (Villa de Villa-Robledo de la Vega); nun ye un error, pos la repetición ye intencional y, nel privilexu, los Reis Católicos aprofien esi doble villazgo. Anguaño tien el títulu de Ciudá dende 1929 dau por Alfonsu XIII, que tamién vuelve incurrir na mesma redundancia pero, nesti casu, d'una manera más discordante pos se-y denomina Ciudá de Villarrobledo. Amás tien la mención honorífica de "Bien Noble y Lleal" pol so sofitu a diversos monarques en distintos momentos históricos.[25]

Tamién se refirieron a ella con otros nomatos:

  • Granero de Castiella mientres el sieglu XV por cuenta de que, dicíase, que les sos bayuroses colleches yeren capaces d'abastecer de granu abondo a tol Reinu.[25]
  • El fechu de ser unu de los conceyos con mayor superficie de vide cultivada del mundu (más de 30.000 ha. qu'alluguen unos 48.000.000 de cepes) según el de mayor producción mundial de vinu valió-y tamién el nomatu de Viñéu del Mundu.
  • La espresión Numancia de La Mancha (términu acuñáu por Manuel Tuñón de Lara) vien-y de los sucesos revolucionarios d'ochobre de 1934
Bandera

Color Burdeos y escudu de la ciudá. Nun ye oficial, pero utilizar por parte del Conceyu pa presidir distintos actos públicos. Esiste un pendón muncho más antiguu que s'asitia na fachada del Conceyu en determinaes manifestaciones como la Feria y que tien el fondu verde.

Escudu

Escudu n'óvalu (Eclesiásticu) cortáu. Superior: en campu d'azur (azul), castiellu d'oru con dos torres y homenaxe, mazonado y adjurado del mesmu color. Inferior: en campu de plata, tres robles de sinople aterrasados. Corona de Castiella abierta con ocho florones góticos (a la vista, trés enteros y dos medios) sobre aniellu recamado coles piedres tradicionales. Puede llevar el lema de Bien Noble y Lleal.[25]

Heraldistas, como García- Sabugu,[26] propunxeron dellos cambeos nel blasón municipal pa correxir los motivos reflexaos nos sos campos, con cuenta de sían acordes colos sos significaos y la tradición heráldica: modificar el primer campu d'azur a gules col castiellu d'oru (propiu de Castiella); establecer la forma del escudu que contién el blasón, de la oval a la tradicional semicircular ibérica, y timbrar l'escudu con corona real zarrada.

Heráldica Na ciudá esisten

múltiples y magníficos exemplares heráldicos, blasonando cases solariegas xeneralmente.

Destacáu, pol so allugamientu ya inscripción, ye l'escudu municipal esquinado qu'esiste n'unu de los llaterales del Conceyu que da al Arcu de Zapata. Contién la inscripción: S.P.V.R. -C.D.H. D.P.C.M. que foi traducida[27] como:

Senatus Populusque Villa Robletannus- Consulatus Decisiones Hic, Determinationes Populi, Congregatio Magistratus
Trescripción: Senáu y Pueblu de Villa- Robledo; onde se tomen les decisiones de los Consulaos, fáense los decretos de la Villa y ye Casa de la Xunta del Maxistráu.

Títulos asociaos editar

 
Isidro de Alaix Fábregas, I Vizconde de Villarrobledo.

Esiste un títulu nobiliariu acomuñáu a la ciudá, el Vizcondáu de Villarrobledo, anguaño vacante. El primer Vizconde foi'l Xeneral Don Isidro Alaix Fábregas -tamién Conde de Vergara y Virréi de Navarra- y el títulu concedióse-y, xunto cola Cruz de San Fernando, pol so trunfu na Batalla de Villarrobledo.

La Diana de Villarrobledo editar

Pa conmemorar la batalla de Villarrobledo, nel ámbitu castrense promoviéronse diverses aiciones:[25]

  • Conceder a don Isidro Alaix el títulu de Vizconde de Villarrobledo.
  • Impúnxose la denominación de Reximientu de Villarrobledo al Reximientu de Cazadores númberu 9 del Exércitu Español que s'eslleió en 1930. Cuando empezó la Guerra Civil el Reximientu de Mª Cristina, dende Aranjuez, y los Reximientos de Pavía y Húsares de la Princesa, dende Alcalá de Henares, xunir en Madrid y recuperaron el nome de Reximientu Villarrobledo sol cual fixeron la guerra.
  • Compúnxose la Diana de Villarrobledo. Anguaño, esti toque militar ye una pieza fundamental dientro de la fiesta del Rumbu de San Marcial en Irún Guipúzcoa. A les 6 de la mañana na Plaza de San Juan fai'l silenciu y la Banda de Música interpreta esta pieza, siguida de la Diana de la Tamborrada.

Historia editar

 
Esquema típicu d'un bifaz, similar a los topaos en Villarrobledo.
 
Aspeutu d'una Morra de la Edá del Bronce.
 
Villarrobledo en rellación colos Pueblos Prerromanos de la Meseta Sur, según la propuesta de González- Conde.
Prehistoria L'actual

allugamientu de la ciudá data de 1292, según diverses fontes. Sicasí, dientro del ampliu términu municipal, esisten muertes de casi toles cultures históriques que poblaron la Península Ibérica, atestiguando poblamientos, más o menos estables ya importantes, dende'l Paleolíticu Inferior,[28] siendo más numberosos los del Paleolíticu Mediu.[29] Pola so tipoloxía, estos xacimientos fueron emparentaos con otros similares dientro del marcu xenéricu del llamáu Paleolíticu Mediu del Altu Guadiana.[30]

Ente'l Paleolíticu Mediu y la Edá del Bronce paez esistir un enorme vacíu demográficu na zona, a tenor de la escasez de datos que se tien sobre afayos arqueolóxicos. Nun se tienen noticies de xacimientos adscribibles al Paleolíticu Cimeru, Mesolíticu o Neolíticu. Tampoco de la denomada Edá del Cobre, anque ye una tónica xeneralizada na provincia y la rexón debíu, fundamentalmente, a la eclosión temprana y espansión de la denomada Cultura del Bronce Manchego o de les Motillas.

Cultura del Bronce Manchego

Escontra la metá del III mileniu e. C. y en zones del términu municipal coles meyores condiciones y los meyores recursos pa la fundación de comunidaes más estables; yá se reparen restos de la Edá del Bronce nos principales xacimientos,[31] estableciéndose nellos un continuu poblacional qu'algama, por regla xeneral, hasta dómina romana. Nos casos más representativos la población llega hasta'l sieglu XV con pervivencies residuales posteriores (Villavachos y Fonte del Espín) o hasta mediaos del sieglu XX (Sotuélamos). Los habitantes d'estos pueblos empiecen a crear una intensa rede de comunicaciones y rellaciones (principalmente, paralela a les arteries fluviales) con otros nucleos de población de la Edá del Bronce cercanu.

La Cultura del Bronce Manchego caracterizóse, principalmente, pola construcción d'asentamientos fuertemente fortificaos, llamaos Morres o Motillas y formaos por viviendes apertaes en petrines de muralles concéntriques que formaben dellos niveles gradiaos, dando una apariencia de cuetu artificial (Tell) al asentamientu y facilitando el so defensa frente a les invasiones y el control efectivu del territoriu circundante.

Edá Antigua (dómina prerromana y romana)

L'aportar históricu y el so allugamientu determinaron que Villarrobledo tuviera siempres en posición fronteriza y suxetu a diverses adscripciones alministratives.[25] Al respeutive de les llendes de los pueblos prerromanos nel pandu sur nun esisten entá conclusiones definitivos[32] y, nesi sentíu, en Villarrobledo puede dase la paradoxa de que güei convivan, dientro del so términu, restos de poblamientos Celtíberos, Oretanos, Bastetanos[32] y/o Carpetanos.[33] Ye bien facederu que les fronteres naquella dómina afitárense en redol a accidentes xeográficos que, en principiu, actuaríen como llendes d'espansión y control d'un pueblu o otru. Asina, grosso modo, podemos albidrar que'l terciu sur del términu (más montuoso y dientro del Campu de Montiel) pudo pertenecer más claramente a la Oretania; una estrecha franxa ente la llende oeste y el ríu Córcoles pudo ser parte de la Carpetania o tar dientro de la so zona d'influencia ente que la llende norte sería parte de Celtiberia y l'oeste de Bastetania.

Los restos d'esta dómina alcuéntrense en redol a los dos principales cursos fluviales: Córcoles- Sotuélamos y Valdelobos, magar nun se realizó una esploración refecha de la redolada del ríu del que dambos son eferentes, el Záncara. Esisten asentamientos de too tipu: dende pequeñes mansio hasta nucleos d'aspeutu urbanu. El gran nucleu de población, práuticamente de tola contorna, en Dómina Antigua ta allugáu al sur del términu, nun complexu arqueolóxicu que formen delles paraxes allegantes onde se toparon:[34]

  • Dos de los xacimientos Musterienses citaos.[30]
  • Dellos asentamientos de la Edá del Bronce y Edá del Fierro Primera Edá del Fierro.
  • Restos íberos d'un pobláu fortificáu ocupáu dende la Edá del Bronce hasta la so destrucción nel sieglu III e. C. y otru pobláu vecín a escasa distancia,[35] de la mesma dómina que l'anterior anque allarga la so esistencia hasta les primeres Taifas.
  • Restos d'una Villa romana nun xacimientu y otres estructures visibles n'otru; les más notables son una que la so planta absidiada recuerda a una terma o una basílica y otra de casi una hectárea de superficie, dambes d'anchos murios, que puede ser un Castellum.
  • Abondosos restos de calzaes y otres infraestructures viarias ya hidráuliques romanes. Paralela a una d'elles esistió un anchu muriu.

La estraordinaria concentración de xacimientos en tan pocu terrén llevó a dellos autores (Enrique García Solana nel Miliario Estravagante),[36] recoyendo una tradición secular villarrobletana, a suxurir que la ciudá íbero-romana de Laminio, documentada históricamente pero que la so llocalización exacta ye un misteriu y fonte de grandes discutinios, ta soterrada en dalgún llugar d'esti interesante complexu arqueolóxicu o nes sos cercaníes. Otres propuestes, al contrariu, asitien la Urcesa celtíbera nesti enclave. Abondando en dambes tesis, nel ampliu términu municipal y redoma ex isten otros xacimientos qu'atestigüen asentamientos dende la Edá del Bronce, más o menos estensos y pervivientes nel tiempu, según restos diversos de calzaes y pontes (especialmente sobre'l ríu Záncara y Córcoles) romanos, lo que suxure que la zona foi en tiempos un importante nuedu de comunicaciones (hasta bien entráu'l Renacimientu), amás de ser zona fronteriza ente la Carpetania, Celtiberia y Oretania.

 
Ruines de la Ilesia de Moharras.

Históricamente, ta documentada na llamada (y aldericada) Hitación de Wamba la esistencia de la población visigoda de Lila (otros autores llamar "Liba", "Lipa" o "Belida") que la so Ilesia taría adscrita al Obispáu de Ercávica (Santaver cerca de Cañaveruelas, Cuenca) (600 al 693). Dellos historiadores asítiase nes Cases de Lipa -paraxa de La Elipa, a 10 km al sur del centru urbanu- . Sicasí, esti estremu nun se pudo confirmar con afayos arqueolóxicos d'esa dómina, anque nes cercaníes esisten muertes ibériques y restos de víes romanes:

"...Les ruines de Cabeza del Griegu pertenecen á Ergávica, insigne capital de valerosu distritu nel estremu de la Celtiberia, y siella episcopal en tiempu de los godos col nome de Arcávica. Dilatábase pel Norte'l so territoriu, dende Aranjuez (¿Ad aram Iovis?) hasta Alcont, dos despoblados güei, que se llamen Alconte y Alcontote, nel valle por onde s'esmuz el regatu Hungría, al nordeste de Orche. Escontra'l Ocaso terminaba en Mora de Toledo, que caltién la so denominación primitiva; y al Sur, en Bastra y Lila, Villaharta de San Juan y Casa de Lipa, cerca de Villarrobledo. La llinia oriental, divisoria de Arcávica y Valeria, averar hasta tocar n'Obvia, Avia de la Obispalia, y en Ninar, Minaya, pila bautismal del obispáu de Mentesa. El mio estudiu sobre'l llibru de Ithacio, mal moteyáu Hitación de Wamba, y de que yá repitíes vegaes oyó dellos trechos con benevolencia l'Academia, punxo en claro estos amenorgamientos xeográficos, por virtú de datos perconducentes..."
Aureliano Fernández-Guerra y Orbe, Una Tésera celtíbera. -Datos sobre les ciudaes celtibériques de Ergávica, Munda, Cértima y Contrebia.[37]

Lila, Laminio o Urcesa nun son les úniques ciudaes antigües que la so amenorgamientu xeográficu quíxose asitiar en Villarrobledo: Jean Doujat hispanista y estudiosu de la obra de Tito Livio asitió nella l'antigua Amtorgis, población prerromana ocupada por Asdrúbal Barca en que les sos cercaníes perdió la vida Cneo Cornelio Escipión Calvo a manes de los Cartaxineses.

La esistencia de topónimos de posible orixe árabe (Alcolea, Almedina, Almorchones, Barajas, Cabalgador, Calaverón, Jaraba, Jarcejil, Moharras, etc.), referentes al mundu musulmán (Rincón del Moro, Cueva del Moro, La Moranchela...) según los restos de nories y aceñas y la pervivencia d'usos agrícoles d'orixe arábigu, faen presuponer una mayor presencia musulmana de la que davezu se piensa, nos momentos previos a la so fundación. Nesi sentíu dalgunos autores afirmaron la esistencia d'una aljama anterior a 1292 y diverses tradiciones y lleendes ensin contraste documental o arqueolóxicu, y por ello dignes de poco creitu, indiquen que la parte más primitiva de San Blas pudo edificase sobre una pequeña fortaleza árabe, aprovechando parte d'ella.

Fundación de la ciudá editar

Etimoloxía del nome

Anque l'aspeutu actual del nome ufierta bien poques duldes sobre'l so significáu ("Llugar onde hai carbayos") tanto'l peculiar tresformamientu que sufrió dende Robrediello a Villarrobledo, confirmada históricamente, como la singularidá que supón la presencia de carbayos nestes llatitúes, dexen abiertu'l so posible significáu primixeniu.

El primer nome (Robrediello, sieglos XIII y XIV) nun alude tantu a una concentración de carbayos como a un namái exemplar -relevante por dalgún motivu, quiciabes pola so propia rareza- lo que dificilmente casaría cola tradición historiográfica qu'asitia'l Villarrobledo del sieglu XIII nuna trupa carbayera. Puede plantegase ciertu tracamundiu de los primeres repobladores al nomar carbayu lo que seríen carrasques o encines (igualmente de la familia Quercus), tamién difícilmente asumible yá que proveníen del Norte d'España, zones onde sigo hai carbayos. Pa enzarabeyar más la situación, esisten discrepancies alrodiu d'ónde tuvo'l primer asentamientu medieval. La lóxica y la tradición historiográfica asitiar en redol a l'actual Plaza Vieya; sicasí, la mesma tradición ye confusa suxuriendo un asentamientu en redol a la Vega de San Cristóbal. Otra cuestión más de discrepancia ye'l fechu de tar documentada históricamente la esistencia d'una carbayera, anque en feches más tardíes (En redol a 1520) y daqué más al sureste de la ciudá actual (casi a la llende col términu de Munera).

Villarejo de San Nicolás editar

 
Puerta Gótica de la Ilesia de San Blas.

Hai ciertu consensu en considerar l'añu de 1292 como'l de la fundación (más bien habría que falar de refundación) de Villarrobledo. En dicha fecha, Juan Martínez de la Plaza con tola so familia establecer nuna trupa carbayera, tamién pobláu por abondosu carrasques y arrodiáu de fértiles vegues y güelgues, qu'acabaría convirtiéndose nel actual allugamientu urbanu. A esti primer vecín, siguiéron-y otros seis parientes y amigos, coles sos respeutives families.

Estos primeros habitantes proveníen del cercanu y güei desapaecíu Villarejo de San Nicolás que llegó a tener 60 vecinos, ilesia y romería, y foi fundáu (más bien repobláu, pos esisten nicios d'ocupación ellí en dómina romana) a mediaos del sieglu XIII (sobre 1240) pela Ciudá d'Alcaraz col fin d'encontiar el llende norte del so ampliu Alfoz. Al tiempu, y a solicitú del Maestre de Santiago repoblar na so redoma un antiguu allugamientu ibéricu, el Villarejo de San Bartolomé (o Villarejo Rubio), tamién desapaecíu anguaño.

El fechu de ser dambos Villarejos posiciones avanzaes y fronterices de los sos respeutivos (y enemigos) señoríos, y les sos condiciones estremeres, de la mesma, col Señoríu de Alarcón; dotaben a la parte de un perimportante valor estratéxicu al empar que causaba múltiples desavenencies y disputes. Esta tensión viose agravada en 1294 pola salomónica Providencia Real qu'obligaba a compartir camperes y agua d'un mesmu pozu asitiáu na llende de dambos pueblos; nesti documentu estampa la so firma'l primer vecín del qu'esiste constancia histórica: Don Gilen, clérigu del Robrediello. En 1298, cansaes de tantes agresiones y escaramuzas (verdaderes batalles n'ocasiones), les Cortes de Fernando IV dictaron una providencia por aciu la cual ordenábase dixebrar a dambos Villarejos a non menos de 1 llegua en direiciones opuestes a los sos allugamientos primigéneos, aniciando les actuales llocalidaes de Villarrobledo -Villarejo de San Nicolás- y la llocalidá ciudadrealeña de Socuéllamos -Villarejo Rubio o de San Bartolomé- en sitios onde esistíen muertes de poblaciones antigües (probaos na cortil socuellamino y razonablemente supuestos nel villarrobledense).

Robledillo o Robrediello

Ente 1292 y 1298 completóse la mudanza y el nucleu formáu orixinalmente por Juan Martínez de la Plaza convertir nuna aldega de Alcaraz de 64 vecinos (unos 300 habitantes), dependiente del Arzobispu de Toledo, llamada Robledillo o Robrediello. Confundióse, per parte de dellos autores, esta población con otra histórica como Robledillo de Záncara, de nome bien similar y bien cercana, pero que perteneció a Las Pedroñeras.

Mientres tol sieglu XIV l'aldega foi espolletando y creciendo en númberu d'habitantes a lo que contribuyó'l trabayu d'aquellos primeros vecinos y la fertilidá d'aquelles tierres, lo qu'atraxo abondosa población de llugares cercanos que s'instalaron nella. En 1294 se amojonaron definitivamente los términos de Alcaraz (Villarrobledo) y l'orde de Santiago (Socuéllamos) -a pesar de qu'esisten precedentes de 1275- cola mesma partición vixente hasta güei y que sirve de llendes ente les provincies d'Albacete y Ciudá Real. De manera análoga, en 1318 (1356 de la yera Hispánica) afitáronse les llendes ente'l Señoríu de Alarcón y el Alfoz de Alcaraz, partición qu'afita les llendes de les provincies de Cuenca y Albacete. En dambos documentos yá se cita'l Robrediello. Especialmente notable ye'l casu del más antiguu, pos mientres la tradición historiográfica situa el treslláu definitivu -col capellán al frente- en 1298, nel documentu fecháu cuatro años antes una de les firmes correspuende a Don Gilén (Guillermo), clérigu del Robrediello. Otra cuestión notable respectu al segundu (1318) ye que yá esiste una de les referencies históriques más antigües a los caminos del términu (Robrediello- El Provencio).

Primeros privilexos editar

Villa de la Carbayeda
 
Puerta Renacentista de la Ilesia de San Blas, de la Escuela d'Andrés de Vandelvira.

Mientres los sieglos XIV y XV, esperimentó un despegue demográficu espectacular, absorbiendo población de múltiples nucleos vecinos. Pol so desenvolvimientu y crecedera y n'agradecimientu a ciertos servicios emprestaos a la Corona, Xuan II de Castiella facer Villa independiente de Alcaraz (en 1407, 1412 o dempués de 1419 según distintos autores) pasando a llamase Villa de la Carbayeda y a gociar de los privilexos que'l so nuevu estatus suponía-y. Anque'l documentu orixinal de tal privilexu perdióse, esisten testimonios históricos alrodiu de la so esistencia.

Esti privilexu quedó enturbiáu cuando este mesmu Rei fixo mercé de la población al Conde de Parés, Don Rodrigo Manrique - coles mesmes, padre de Jorge Manrique- según Carta de Privilexu de 20 d'avientu de 1436 y confirmada el 6 d'abril de 1437, que s'incluyía dientro de la concesión de los Cinco Villares (o cinco "llugares"), pa premiar los sos méritos nos combates contra los musulmanes (conquista de Huéscar, en 1434). Que la villa pasó a manes de Manrique y dempués a manes de Juan Pacheco ye un fechu ratificáu pola mesma Reina Isabel la Católica; sicasí la denominación de "llugar" (en documentos de 1459 se la cita como Villa de Villarrobledo) de La Carbayeda nel documentu sigue amenando polémiques alrodiu de los privilexos de la "villa" y del papel decisivu qu'ésta xugó na Guerra de Sucesión Castellana del postreru cuartu del sieglu XV. Ello ye que si esa Carbayeda (cosa que nun ta clara) fuera'l Robrediello históricu, ye la única ocasión en qu'asina se -y denomina en documentación antigua.

Don Rodrigo, que darréu s'asitiaría en contra de Xuan II y a favor de los infantes d'Aragón, gobernar cola so xurisdicción y señoríu hasta qu'a los pocos meses de morrer el monarca, en 1454, vender por 500.000 maravedinos a Don Juan Pacheco, Señor de Belmonte y Marqués de Villena, de quien el so rei paez que llegó a dicir que "encantaría-y ser el dueñu del mundu pa quitar la sede la enorme ambición del so vasallu Juan Pacheco".

L'Aldea de Villa-Robledo

Don Juan Pacheco convirtió nuevamente a la villa n'aldega, esta vegada de Belmonte (Cuenca), como lleemos nes Cartes de Privilexu daes polos Reis Católicos:

"...nos fecistes relacion que'l Rei Don Juan, el nuesu Señor y padre,... ovo aparatado y essemido de la juresdiscion de la Cibdad de Alcaraz essa dicha Villa y la ovo fecho Villa per si y fizo mercé della al Maestre Don Rodrigo Manrique, el qual dichu Maestre desis que la ovo vendíu a Don Joan Pacheco, Maestre que foi de Santiago, y el dichu Maestre diz que la fizo L'Aldea de la Villa de Belmonte..."
Reis Católicos, Privilexos de la Villa de Villa-Robledo de la Vega.

Los villarrobletanos tuvieron d'asumir bien mal el oprobio de perder los sos privilexos y ser anexionados a un señoríu tradicionalmente enemigu. Sicasí, atoparon bien llueu la ocasión pa vengase de too ello, aguiyonaos por un Jorge Manrique que trataba de reestablecer la rellumanza qu'algamara'l señoríu del so padre.

"...Y les sos villes y les sos tierres, ocupaes

de tiranos topar, mas por cercos y por guerres, y por fuerça de les sos manos cobrar. Pos el nuesu Rei natural, si de les obres qu'obró foi sirvíu, dígalo'l de Portugal, y en Castiella quien siguió'l

so partíu..."
Jorge Manrique, Coples a la Muerte del so Padre.

Restitución del Villazgo editar

Villa-Robledo de la Vega

En 1475 los villarrobletanos llevantar n'armes contra'l Marqués de Villena y a favor de los Reis Católicos, monarques a los que sofitaron -monetariamente, n'especies y con numberosos efectivos humanos pa los sos exércitos- de manera lleal y repitida (contra Xuana la Beltranexa y na Guerra de Granada principalmente). Estos fechos sirviéron-y a la entós aldea de Villa-Robledo pa ser nuevamente reconocida col villazgo y los sos privilexos inherentes, pasando a denominase Villa de Villa- Robledo de la Vega -denominación estendida hasta bien entráu'l sieglu XVII y que se perdió güei anque paez que de manera non oficial- y siendo incorporada al Patrimoniu Real, de manera definitiva y cola condición de nun ser nunca más ayenada. El títulu de villa foi dau por reales Cédules de 20 d'agostu y 14 de payares de 1476. Esta llombarada recibida polos Reis supunxo pa la flamante (otra vegada) nueva villa un desenvolvimientu y un despegue demográficu, cultural y económicu ensin precedentes na so historia.

En redol a estes feches tamién se produció un fechu bien pocu conocíu y estudiáu dientro de la Historia de Villarrobledo, el saquéu y quema de la llocalidá per parte de Muley Hacén.[38] Quiciabes esta aición de pillaje fora executada aprovechando la convulsión esistente na zona pola Guerra de Sucesión Castellana y , de xuru, influyó na decisión del Conceyu d'unviar un importante contingente llocal a la Guerra de Granada.

La dómina dorada

Mientres el sieglu XVI y hasta mediaos del XVII, la Villa vive un de los sos momentos de rellumanza y despegue demográficu y económicu que se cristaliza na ereición d'obra civil y relixosa bien diversa como: les Arcaes del Conceyu, el Rollu, los Pósitos, los Conventos de San Francisco, Les Clares, San Bernardo y Les Carmelites. Tamién se certifica nesta etapa l'ampliación definitiva del so términu, auspiciada por Felipe II y sancionada en 1557, con un precedente en 1543 onde, con motivu del enésimu pleitu ente Villarrobledo y Alcaraz, afitar con claridá meridiana y una minuciosidad estelante'l que ye l'actual llende del Términu Municipal.[39] Pareya a esta ampliación surde la consiguiente "fiebre" roturadora que camudó pa siempres la so tradición ganadera. Esos favores reales son debíos, en parte, a la tremenda oportunidá que vuelven demostrar los villarrobletanos a la d'emprestar servicios a Carlos I contra los Comuñeros, a Felipe II y a Felipe III y Felipe IV, nes sos campañes nos Países Baxos y p'atayar les sublevaciones de Portugal y Cataluña.

Nesta etapa (1586) Villarrobledo ye añadíu al Correximientu de San Clemente, xunto a otres 17 villes, na histórica Provincia de La Mancha Alta hasta 1702, salvo un curtiu ralu de tiempu en que se querello contra la villa de San Clemente y pasó, momentáneamente, al Correximientu de Chinchilla.

La decadencia

Censu históricu editar

El censo nun se faía tolos años, nin siquier cada deceniu, calculábase cuando yera precisu pa ciertos asuntos y, n'ocasiones, espresábase arredondiando la cifra. Llapada poderosamente l'atención la discutidísima cifra de 20.000 habitantes en 1490 (a les clares escabarriada) qu'apurre Agustín Sandoval Mulleras (recoyendo la mala interpretación que realizó'l Padre de la Cavallería y Portiellu en 1751 de la obra de Blas Franco de 1675); si faemos casu a esi datu resultaría ser una de les Villes más poblaes del Reinu de Castiella. Sicasí, recién investigaciones[40] atoparon referencies poblacionales de 600 vecinos (2700 habitantes) escontra 1520 (Hernando de Colón) y 1618 vecinos (7281 habitantes) escontra 1590, cifres bastante más lóxiques y coherentes coles anteriores y posteriores a eses feches que desmienten tan esbarriada cifra. Como quiera qu'en 1557 s'amplia'l términu y posiblemente la Villa absuerbe nucleos de población y alquerías colindantes, amás d'otros procesos documentaos, esplícase esi boom demográficu

Plantía:Censu Históricu/Villarrobledo (Albacete)

Alministración política editar

Vease Alcaldes de Villarrobledo

 
Conceyu de Villarrobledo.

Na ciudá esisten organismos y entidaes dependientes de tolos niveles en que ta estremada l'Alministración Pública n'España, dende'l más cercanu al ciudadanu o Alministración llocal, hasta'l nivel cimeru o Alministración Xeneral del Estáu.

Local

L'alministración política de la ciudá realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Villarrobledo mayores de 18 años y nacionales d'España y de los otros países miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[41] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Villarrobledo ta formada por 21 conceyales.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Miguel Escuderu Díaz   PSOE
1983-1987 Miguel Escuderu Díaz   PSOE
1987-1991 Bernardo Cabañeru González   AP /   PP
1991-1995 Francisco Segovia Solana   PSOE
1995-1999 Francisco Segovia Solana   PSOE
1999-2003 Francisco Segovia Solana (1999-2001)
Pedro Antonio Ruiz Santos (2001-2003)
  PSOE
2003-2007 Pedro Antonio Ruiz Santos   PSOE
2007-2011 Pedro Antonio Ruiz Santos   PSOE
2011-2015 Valentín Bonu Vargas   PP
2015-2019 Alberto González García   PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

.

Eleiciones municipales en Villarrobledo editar

Estructura del Conceyu

El Conceyu realiza la so xera de Gobiernu al traviés de diverses Árees funcionales al mandu de les cualos hai un conceyal del Equipu de Gobiernu. Les Árees constituyíes nel Conceyu son les siguientes: Sanidá y participación ciudadana. Bienestar social, muyer y mocedá. Economía, facienda y obres públiques. Cultura y campusantu municipal. Desenvolvimientu llocal, Seguridá vial y asuntos taurinos. Agricultura, mediu ambiente y turismu. Gobiernu interior y personal. Educación. Mercaos. Deporte.[42]

Provincial

Na ciudá ta allugáu un Parque Comarcal de Bomberos del SEPEI, sede de la Seición Oeste y del Grupu Especial d'Esbarrumbamientos que da cobertoria a 90.000 persones, nun ámbitu d'actuación de 4.436 km², correspondientes a 22 conceyos de les provincies d'Albacete y Cuenca.

Rexonal

La ciudá cunta con una Delegación Comarcal del SEPECAM que da serviciu a les poblaciones d'El Bonillo, Munera y Ossa de Montiel. Asina mesma cuenta con una Delegación Comarcal de la Conseyería d'Agricultura que sustituyó a l'antigua Cámara Agraria llocal.

El Hospital Xeneral de Villarrobledo dependiente del SESCAM da cobertoria a dellos conceyos de les provincies d'Albacete, Ciudá Real y Cuenca.

Alministración xudicial editar

Atendiendo a una reclamación de delles décades,[25] dende 1989 Villarrobledo ye cabeza del partíu xudicial númberu 6 de la provincia d'Albacete.[43] Hasta esa fecha perteneciera al partíu xudicial de La Roda, al igual que pa otres cuestiones alministratives como'l Rexistru de la propiedá o l'Alministración de Facienda, a pesar de xenerar el mayor volume de trabayu, pola so población, en diches alministraciones comarcales.[25] Esta situación xeneróse por cuenta de la tardida incorporación de Villarrobledo a la provincia d'Albacete (1856), una vegada que yá s'entamaron los servicios de l'Alministración nella.

El Partíu Xudicial nᵘ 6 engloba a los conceyos de: El Bonillo, Munera, Ossa de Montiel y Villarrobledo y consta de dos Xulgaos de primera Instancia ya Instrucción[44] qu'atienden a una población averada de 35.000 habitantes.

Seguridá ciudadana editar

Dende principios del sieglu XX Villarrobledo cuntó cola presencia d'un destacamentu de la Guardia Civil. Na actualidá, el Cuartel de Villarrobledo cunta con un total de 45 axentes.[45] Hasta la década de 1980 cuntó con una Comisaría de Policía Nacional que foi desmantelada, por cuenta de la reorganización de dichu cuerpu, nuna polémica decisión que provocó protestes ciudadanes.[25] Na actualidá solicitóse de nuevu la so reapertura.[46]

De calter municipal, el Cuerpu de Policía llocal de Villarrobledo tamién s'encarga de velar pola seguridá ciudadana dientro del so ámbitu de competencies y cuenta con una plantía de 38 axentes.

Servicios públicos editar

Agua potable editar

Dende siempres, Villarrobledo tuvo grandes problemes pal suministru d'agua potable. A pesar de que la ciudá taba arrodiada de güelgues (el Carrillo Zarráu, la Carreruela, el Chavarco, la Llaguna y la Llaguna d'Esteban) solo queda constancia de que s'utilizaben como bebederu pa les caballeríes y ganaos y del provechu económicu que sacaba, por tal motivu, el Conceyu municipal.[23] Nel viaxe a la villa nel sieglu XVIII de Christian August Fischer, ésti ablúcase de que cueste muncho más el cuartiyu d'agua potable que'l de vinu y señala que les fontes manantiales más cercanes tán a tres llegües.[47] A lo llargo de sieglos, esistieron numberosos proyeutos pa la construcción d'infraestructures hidráuliques que garanticen el suministru d'agua na ciudá, coles obres de Ferretti pa traer agües dende Sotuélamos, pasando pola construcción d'una canalización dende les Llagunes de Ruidera o'l proyeutu de construcción d'un banzáu en Los Castellones, contempláu nel llamáu Plan Gassett y refugáu en 1933.[48] Anguaño, una rede de pozo propiedad del conceyu son los que garanticen el suministru.

N'agostu de 2008 anovóse la concesión del serviciu d'agües de Villarrobledo cola empresa Gestagua por aciu un contratu que xune a empresa y conceyu pa los próximos 25 años. La solvencia de la empresa y los servicios emprestaos a la ciudá mientres munchos años ye lo que-y fixeron acreedora del contratu, porque-y la considera capaz d'acometer les importantes y necesaries infraestructures que s'averen en rellación al consumu d'agua que va pasar nos próximos años a ser d'agües superficiales a agües procedentes del Tajo gracies a la tubería manchega. Polo que se va proceder al cambéu de suministru d'agua soterraño realizáu hasta agora.[49]

Suministru editar

Supermercaos

Como establecimientos comerciales de productos alimenticios cabo destacar ente otros l'Hipermercáu Carrefour y los supermercaos Lidl, foi'l 1ᵘ de toa España. Maxi-Dia, Merco Cash, Eco Familia, Mercadona etc..., amás d'una bona presencia de pequeños establecimentos tradicionales d'alimentación.[50]

Enerxía editar

Lletricidá

La lletricidá que se consume en Villarrobledo llega a la llocalidá por aciu una llinia d'alta tensión, propiedá de Rede Llétrica Española (REE) procedente de la subestación de 400 Kv, que la empresa tien allugada na llocalidá conquense d'Olmedilla de Alarcón.[51] La distribución de la lletricidá nel conceyu realizar la empresa iberdrola Distribución.[52]

Poles sos condiciones xeográfiques y climátiques, el términu municipal axunta bones carauterístiques pa la implantación y desenvolvimientu d'instalaciones de xeneración d'enerxíes anovables. Ello ye que delles empreses locales tán especializándose en dichu sector.

Enerxía eólica
 
Molín de vientu en Consuegra.

L'aprovechamientu del vientu pa xenerar enerxía ye un usu antiguu en Villarrobledo. De 1675 data la primer noticia alrodiu de la esistencia de molino de vientu nun grabáu de la, entós, Villa qu'ilustra la obra del primer historiador llocal.[53] En 1751 Francisco de la Caballería vuelve referise a dichos molinos[27] de la mesma manera que lo fai Morcillo y Valero en 1889[54] y narren les descripciones de viaxeros del sieglu XIX.[47] El postreru de los molinos de vientu que quedó, allugáu na Era de Carrasco, foi desmanteláu en 1941 a pesar de que los sos dueños trataron de volver ponelo en marcha faciendo les xestiones necesaries pa ello, anque solo dexara de moler dende 1936. Villarrobledo, como carauterística población manchega que ye, non desmerece esa tradición molinera antigua que orgullosamente llucen güei llocalidaes como Alcázar de San Juan, Campo de Criptana o Consuegra.

Na actualidá esisten, na redoma del términu, dellos parques eólicos de pequeñu y medianu tamañu, el más significativu ye'l de Lanternoso,[55] allugáu ente los términos de Villarrobledo y El Bonillo.

Enerxía solar fotovoltaica
 
Paneles solares.

Ta realizándose anguaño (2008) el proyeutu de construcción d'una planta d'enerxía solar fotovoltaica na paraxa conocida como El Calaverón, asitiáu nos términos municipales de Villarrobledo y El Provencio. la planta va tener una potencia de 20 MW y va evitar la emisión a l'atmósfera de más de 30.000 tonelaes de CO2, ocupa una estensión de 90 hectárees. Pa poder desenvolver el proyeutu, collaboraron Solar Value, sociu promotor ya inversor; y Epuron, sociu teunolóxicu; xunto con dambos conceyos y restu d'organismos implicaos, foi clave. La planta va tar formada por 200 instalaciones individuales de 100 kW de potencia caúna, xunto coles sos instalaciones comunes d'evacuación. Dambes empreses apuesten claramente pol sistema de siguimientu solar a doble exa que dexa llograr una producción considerablemente cimera, con al respeutive de les instalaciones d'estructures fixes.[56] Amás d'esta planta de grandes dimensiones yá tán en funcionamientu delles plantes menores d'enerxía solar, polo que nel futuru'l conceyu de Villarrobledo va ser excedentario en producir lletricidá.

Combustibles editar

Tantu na llocalidá como nes distintes carreteres qu'apuerten a la mesma, hai allugaes un bon númberu d'estaciones de serviciu (gasolineres) qu'aseguren el suministru de combustibles derivaos del petroleu: gasolina y gasóil. D'estos combustibles surten a les gasolineres camiones cisternes de diversos distibuidores, que carguen xeneralmente nos depósitos que la Compañía Loxística d'Hidrocarburos (CLH) tien en Alcázar de San Juan, a onde llega un ramal del oleoductu Rota-Zaragoza.[57]

Gases Licuados del Petroleu (GLP) editar

Na llocalidá esisten delles empreses dsitribuidoras de bombones de gases licuados del petroleu: butanu y propanu.

Residuos urbanes editar

La xestión de los residuos orgániques urbanos correspuende a la empresa Fomentu de Construcciones y Contrates, S.A. (FCC). El tratamientu separáu de los residuos orgániques de la ciudá y conceyos colindantes efectuar na Estación de Tresferencia de Moharras, dende onde son llevaos a la Planta Provincial de Tratamientu de Residuos urbanes d'Albacete. L'antiguu vertideru municipal ta siendo selláu pa construyir un parque periurbano que constitúi un espaciu verde y d'ociu. Per otru llau, na ciudá esisten contenedores de recoyida selectiva de basures nes víes públiques onde se depositen los envases de vidriu, papel y plásticu en contenedores separaos. La Diputación Provincial d'Albacete encargar de la so recoyida y xestión, yá que son distintes les empreses que lleven a cabu'l so posterior recicláu y reutilización.

La ciudá cunta amás con un Ecoparque nel Polígonu Industrial Sapres destináu al depósitu selectivu pal posterior reciclaje o reutilización de residuos de diversos tipos como escombros, residuos vexetales, electrodomésticos, maderes, aceites, piles, etc.[58] La xestión de recicláu realizar la empresa Alrevi que s'ocupa de la recoyida y tresporte, de papel y cartón, plásticos, metales y testil procedentes de la recoyida selectiva, clasificación, tratamientu por aciu prensado y azacanáu en planta y entrega a xestores autorizaos.

Col fin de concenciar a la ciudadanía de la importancia del reciclaje, l'Área de Mediu Ambiente, realiza campañes informatives col eslogan "Villarrobledo, llimpiu cola to collaboración". Construyóse un ecoparque o puntu llimpiu que ye una instalación municipal onde los vecinos de Villarrobledo pueden depositar selectivamente en contenedores una amplia gama de residuos non orgániques d'orixe domésticu, ente ellos pequeñes cantidaes d'escombros, restos de fradadura, chatarra, plásticos y papel y cartón, según otros altamente contaminantes como aceites, piles o tubos fluorescentes.

Tresporte públicu editar

Villarrobledo cunta con un serviciu municipal de tresporte públicu urbanu que, anguaño, tien tres llinies ya interconecta los principales puntos d'arribación masiva de públicu: estaciones, Centru de salú, Hospital, colexos, institutos o zones industriales. La flota ta compuesta, principalmente, por microbuses por cuenta de que tán meyor afechos pa circular pol trazáu urbanísticu medieval de gran parte del cascu urbanu que presenta cais estreches.

Salú editar

La organización encargada d'emprestar na ciudá l'atención sanitaria universal y gratuita que proclama la llei española, ye'l SESCAM. Villarrobledo ta incluyíu dientro de la Zona Sanitaria de Villarrobledo nel Área de Salú d'Albacete y tien, en Atención Primaria, un Centru de salú y un Centru d'especialidaes médiques, tando aprobada la construcción d'un segundu Centru de salú nel Barriu de Socuéllamos.[59]

Hospital Xeneral

Tocantes a Atención especializada, dende 2007, Villarrobledo cuenta con un Hospital Xeneral qu'atiende a una población envalorada de 61.989 (INE, 2007) persones de conceyos y Zones Sanitaries estremeres. Trátase d'un hospital públicu, dependiente del Serviciu de Salú de Castiella-La Mancha (SESCAM).

L'Hospital atiende a les especialidaes médicu y quirúrxicu más comunes, según a les especialidaes maternu infantiles d'obstetricia y pediatría. Dispón d'un serviciu d'ambulancies pal treslláu d'enfermos a les sos cases o a otros centros sanitarios, amás cunta con un Helipuertu, base d'unu de los helicópteros del Serviciu d'Emerxencies de Castiella- La Mancha.[60]

Cobertoria del Hospital Xeneral de Villarrobledo[61]
Conceyu Provincia Población
(INE, 2007)
Distancia (km.) Zona sanitaria
Alberca de Záncara, La Cuenca 1901 37 San Clemente
Ballestero, El Albacete 499 55 Bonillo, El
Bonillo, El Albacete 3131 40 Bonillo, El
Casas de Fernando Alonso Cuenca 1397 33 San Clemente
Casas de Haro Cuenca 912 40 San Clemente
Casas de los Pinos Cuenca 528 29 San Clemente
Mesas, Las Cuenca 2457 19 Pedroñeras, Las
Munera Albacete 3876 29 Munera
Ossa de Montiel Albacete 2738 38 Ossa de Montiel
Pedernoso, El Cuenca 1307 40 Pedroñeras, Las
Pedroñeras, Las Cuenca 6971 33 Pedroñeras, Las
Provencio, El Cuenca 2613 14 Pedroñeras, Las
Ruidera Ciudá Real 627 52 Ossa de Montiel
San Clemente Cuenca 6879 22 San Clemente
Santa María del Campo Rus Cuenca 736 41 San Clemente
Villarrobledo Albacete 25417 0 Villarrobledo Total 61989

Educación editar

Villarrobledo pertenez a la Rede Internacional de Ciudaes Educadores, y asume por tantu los Principios de la Carta de ciudaes educadores.[62]

Tamién esiste una ufierta educativa bastante completa que toma dende la educación preescolar hasta la universitaria, ufiertando amás recursos educativos d'educación especial, p'adultos, idiomes y educación non formal. El cursu 2008-09 los ocho colexos d'educación primaria de la llocalidá cunten nes sos aules con 832 neños d'infantil y 1744 de primaria. Hai de solliñar la presencia d'un total de 236 inmigrantes que suponen en redol a un 10% del total y 123 neños con necesidaes educatives especiales. No que se refier a los centros d'atención a la infancia'l númberu d'alumnos ye de 230.[63]

Nos trés Institutos d'Educación Secundaria (IES), qu'esisten na ciudá imparten les distintes modalidaes de Bachilleratu y dellos Ciclos Profesionales de Grau Mediu y Superior con especialidaes fayadices a les demandes llaborales de la zona.

De manera complementaria, esisten instituciones privaes, Asociaciones empresariales, sindicatos y organismos del conceyu qu'ufierten básicamente formación de tipu profesional a los sos asociaos o públicu polo xeneral.[64]

Centru Acomuñáu de la UNED

El Centru Acomuñáu de la UNED, ufierta na actualidá (2008) les diplomaturas d'Educación Social, Ciencies Empresariales, Inxeniería Informática de Xestión y les llicenciatures d'Historia, Psicoloxía, Pedagoxía, Sicopedagoxía, Derechu, Alministración y Direición d'Empreses y Ciencies Químiques, siendo'l cursu d'accesu a la universidá pa mayores de 25 años, l'estudiu más demandáu polos alumnos.[65]

Universidá Popular

La Universidá Popular de Villarrobledo ye un organismu d'educación non formal que xestiona l'Organismu Autónomu Miguel de Cervantes. Cada añu programen la realización d'una serie de cursos y actividaes que demanden los ciudadanos y que s'imparten na Casa de Cultura y demás Centros Sociales Polivalentes. El preciu de les matrícules ye bien económicu y l'horariu de los cursos flexible pa dexar l'accesu a los mesmos a la mayoría de ciudadanos comenenciudos en recibilos.

Nel cursu 2008/2009 van impartir a los adultos cursos d'habilidaes comunicatives pa padres, Autoconocimiento y desenvolvimientu personal, Historia llocal, Cultura xeneral, Español pa estranxeros, Informática ya Internet, Microsoft Office, Autocad, PhotoShop, Teatru, Pilates, Danza moderna, Bailles de salón, Bailles llatinos, Cocina, Bordáu a máquina, Bordáu a mano, Boliyos, Corte y confección, Manualidades, y Pintura y dibuxu. Pa escolares, programáronse cursos de Teatru, Fotografía dixital, Danza moderna, Boliyos, Cocina, Taller del Traxe, Manualidades, Bordáu y Pintura.[66]

Rede de centros educativos de la ciudá
Tipu de centru Nome Allugamientu
CAIS (Centros d'Atención a la Infancia) CAI Barrio Asturies
CAI Juan Valero- San Antón
CAI Lucas Blázquez
CAI San Sebastián
Colexos d'educación infantil y primaria CP Diego Requena 39°15′49″N 2°36′46″W / 39.26361°N 2.61278°O / 39.26361; -2.61278
CP Francisco Jiménez de Córdoba
CP Giner de los Ríos (seición: Ribayu Cafeteru)
CP Giner de los Ríos (seición: El Greco)
CP Graciano Atienza
CP Virxe de la Caridá
CP Virréi Morcillo
CPC Nuesa Señora del Carmen
Institutos d'educación secundaria IES Cencibel[67]
IES Octavio Cuartero
IES Virréi Morcillo
Centros d'Educación Especial Centro Infanta Elena (Asprona)
Fundación Madre Amparo
Centros d'Educación p'Adultos EPA Alonso Quijano
Universidá UNED Centru Acomuñáu de Villarrobledo
Idiomes EOI de Villarrobledo
Non formal Universidá Popular de Villarrobledo

Servicios sociales editar

El conceyu de Villarrobledo constitúi la so propia Área Metropolitana de Servicios Sociales, constituyida al amparu de la llei rexonal sobre Servicios Sociales.[68] Dientro de Villarrobledo los servicios sociales articúlense al traviés de distintos centros y servicios. El Centru de Servicios Sociales ye la entidá coordinadora qu'alministra tres centros polivantes (CSP Juan Valero- San Antón, CSP Lucas Blázquez y CSP Pío XII) y ufierta numberosos servicios y prestaciones a tercer edá, infancia, persones con discapacidá o en riesgu d'esclusión social.

La ciudá tamién cunta con un centru de mayores, una casa d'acoyida pa muyeres víctimes de maltratu,[69] viviendes tutelaes para mayores y pa persones con discapacidá, una residencia de mayores pública, un asilu- residencia priváu, una residencia privada pa persones con discapacidaes fondes y severes (Fundación Madre Amparo), un Centru d'Educación Especial y Centru Especial d'Empléu (dambos de Asprona), etc.

Demografía editar

Pirámide de población (2007)[70]
% Homes Edá Muyeres %
0,49
 
85+
 
1,13
1,00
 
80-84
 
1,46
1,70
 
75-79
 
2,29
1,97
 
70-74
 
2,42
1,74
 
65-69
 
2,09
1,73
 
60-64
 
2,07
2,25
 
55-59
 
2,24
2,20
 
50-54
 
2,45
3,58
 
45-49
 
3,22
4,20
 
40-44
 
3,81
4,28
 
35-39
 
3,97
4,66
 
30-34
 
3,91
4,57
 
25-29
 
4,02
3,93
 
20-24
 
3,39
3,27
 
15-19
 
3,00
2,91
 
10-14
 
2,95
2,81
 
5-9
 
2,65
2,74
 
0-4
 
2,71


Según el INE (2017) el Conceyu de Villarrobledo alluga una población de 25.317 habitantes, que los sos xentilicios oficiales son villarrobletano/a o villarrobledense. Tamién se reconocieron como válidos villarrobledano/a y villarrobletense, anque tienen abondo menos usu. Roblense -a pesar del so frecuente usu-, Robletano y Robledense son incorreutos. Troyanu ye coloquial y candial, ente que Agualubio ye despreciatible.[71]

Anguaño la práutica totalidá de la población ta concentrada na ciudá de Villarrobledo. Sicasí'l conceyu alluga, amás, les pedaníes de Casas de Peña (<100 hab.) y Ventes de Alcolea (<100 hab.). Históricamente cuntó con decenes de nucleos de población anexo, ente los que destaquen poblar medievales de Fonte del Espín, Moharras, Villarejo de San Nicolás y Villabachos, dientro de los más importantes ya histórica y arqueológicamente oldeaos. Esisten referencies confuses a otros nucleos históricos importantes como El Cabalgador. Hasta mediaos del sieglu XX esistió un importante volume de poblamientu rural y esvalixáu por tol términu. Sicasí, arriendes de la mecanización del campu y la meyora de les comunicaciones y servicios en Villarrobledo, la población de les aldegues concentróse bien rápido na ciudá. Asina, na década de 1950 entá se citen los siguientes anexos principales (práuticamente toos estinguíos güei o usaos como cases de campu):

anexos de población (1950)[72]
Nome Población Tipu [73]Distancia (km.)
Beates, Les 210 cases de llabor 10.7
Burrueco, El 169 cases de llabor 7.7
Calaverón 201 cases de llabor 9
Casa de les Madres 105 cases de llabor 6.3
Casa del Pino 97 cases de llabor 9
Casas de Peña 119 caserío 14
Moharras 58 caserío 22
Urbina, La 192 cases de llabor 18
Ventes de Alcolea 139 pedanía 11

Tradicionalmente la ciudá de Villarrobledo estremóse en barrios, arrexuntando aquelles zones que desenvolvieron un sentíu común de pertenencia de los sos habitantes basáu na proximidá o historia. La xénesis de dellos barrios históricos, como'l de Tinajerías ta clara, yá que se trataba de families que formaben parte d'un mesmu gremiu. N'otros, Virxe de la Caridá (Cases Barates) o Pintores, la pertenencia vien impuesta alministrativamente; nel primer casu por crease una barriada ex-novo fuera del cascu urbanu y, nel segundu, obedeciendo a la rotulación de les sos cais. Otros barrios tradicionales son: Asturies (Pío XII), Juan Valero y Socuéllamos -en redol a les cais homónima-, Centro -cascu antiguu- o San Antón y Santa María -en redol a les ilesies homónimes-.

Gráfica d'evolución demográfica de Villarrobledo ente 1900 y 2005
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia
Población por grupos d'edá
  2003 2004 2005 2006 2007
Menores de 16 años 4482 4392 4326 4539 4565
De 16 a 64 años 15552 15909 16339 16792 16708
Mayores de 65 años 4040 4072 4064 4154 4144

Na actualidá ta produciéndose una notable medría demográficu motiváu pola inmigración masiva de ciudadanos procedentes d'Europa del Este. Datos de 2006 suministraos pol Conceyu cifren el númberu d'inmigrantes en 3.324 persones, de los que 2.011 (un 60,50%) son homes, y 1.313 (el 39,50% restante) muyeres, procedentes de 43 países distintos. Los diez países que más ciudadanos apurren son: Rumanía, Ucraína, Marruecos, Moldavia, Colombia, Paraguái, Bolivia, Ecuador, Bulgaria y Perú. Tou ello contribúi a que Villarrobledo sía unu de los conceyos d'España con mayor índiz de población inmigrante n'edá de trabayar con respectu al total de población inmigrante.[74]

Según la proyeición de población, de siguir esti ritmu y cuntando colos nuevos servicios que s'instalaríen na ciudá como cabecera de comarca, antes d'acabar el deceniu 2000-2010 podría algamar y superar los 30.000 habitantes.[75]

Economía editar

Empreses per Sector (2007)
Actividá Númberu %
Agricultura 144 11.8
Industria 150 12.3
Construcción 259 21.2
Servicios 669 54.7
Total 1222 100
Afiliaciones per Sector (2007)
Actividá Númberu %
Agricultura 898 8.8
Industria 2055 20.1
Construcción 2255 22.1
Servicios 4991 48.9
Total 10199 100
Asociaciones del sector empresarial de Villarrobledo
Nome Sector Ámbitu
APEHT[76] Hostelería provincial
FEDA[77] Industria provincial
ADECOV[78] Comerciu llocal
ADEVI[79] Industria llocal
AMAVI[80] Automoción llocal
MAEVI[81] Industria y Comerciu llocal

Reseñable nesti ámbitu ye la esistencia nel conceyu una delegación de la Cámara de Comerciu ya Industria d'Albacete, amás de diverses delegaciones o asociaciones d'empresarios. A nivel llocal esisten tamién sedes de los principales sindicatos españoles: Comisiones Obreres (CCOO) y la Xunión Xeneral de Trabayadores (UXT).

La ciudá cunta con dos polígonos industriales: unu consolidáu (Sapresvillarrobledo), con 300 empreses instalaes nél y xestionáu por una empresa constituyida pol Sepes y el Conceyu villarrobletano; y otru (Yeres de Santa Lucía), anguaño en construcción de que la so xestión ocupar la empresa municipal de xestión del suelu Sadevi.[82] Amás cunta con delles zones industriales axacentes al cascu urbanu pero de menor tamañu que los polígonos.

Por sectores, la economía villarrobletana s'estructura de la siguiente forma.

Sector primariu editar

 
El ganáu ovín foi una pilastra tradicional de la economía villarrobletana.
 
Tinajas de Villarrobledo.

La importancia económica d'esti sector foi fundamental pal conceyu dende la so fundación. La ganadería, les actividaes acomuñaes a ella y a la esplotación de los recursos forestales caltuvieron el predominiu económicu nos primeros sieglos d'Historia de Villarrobledo hasta que, pasu ente pasu, l'Agricultura tomó'l relevu nesi sentíu. Esti procesu nun tuvo exentu de dificultaes y non solo condicionaron la mesma economía del conceyu, sinón que motivó otros procesos históricos d'importancia amás de camudar el mesmu redolada física, por aciu el derrompimientu, dende un predominiu del monte baxu y una vexetación casi virxe hasta un paisaxe de cultivos y tierres de llabor casi absolutu.

Anque güei ye unu de los conceyos con mayor superficie de vide cultivada del mundu (más de 30.000 ha. qu'alluguen unos 48 millones de cepes) según el de mayor producción mundial de vinu, históricamente tán documentada la esistencia d'otros cultivos como'l olivar, ceberes, azafrán, etc. Asina mesmu ta constatáu l'aprovechamientu de la lleña, la grana y otros recursos forestales.

Derivada de l'Agricultura, esiste una gran tradición y enraigono na ciudá d'empreses del sector de la industria alimentaria, gran parte d'elles conocíes a nivel mundial, dedicaes a la ellaboración de quesos y otros productos lácteos como Forlasa,[83] bodegues[84] que producen vinos embotellados, graneles y otros derivaos de la uva, acoyíes a la Denominación d'Orixe La Mancha o llegumes.[85]

Sector secundariu editar

Esiste nesta llocalidá una importante producción siderometalúrxica derivada de l'antigua industria cerámico d'ellaboración de tinajes. Dende'l sieglu XVII cuntaba con una sólida industria tinajera, llegando a tener decenes de fornos alfareros nel sieglu XIX. Constituyóse como'l mayor productor y esportador mundial, habiéndose consiguíu ellaborar la mayor tinaja de la historia con una capacidá de 750 arrobes. Anguaño, esa actividá dexó pasu a la ellaboración de cisternes, calderería pesada, depósito, etc. En Villarrobledo tán aniciaes dos de les más importantes fábriques del sector n'España, concretamente les empreses Parcitank S. A. del grupu Polalsa y Martínez Solé y Cía[86] según múltiples empreses más pequeñes o auxiliares d'aquelles.

Sector terciariu editar

Turismu

De despegue bien tardíu, l'actividá turística vien siendo sofitada dende les instituciones cola cuenta de convertir la llocalidá en daqué más qu'un meru llugar de camín o de visita en momentos bien concretos. El lema escoyíu "Villarrobledo, abiertu tol añu" incide nesa superación del turismu estacional venceyáu al Viña Rock y eventos d'Interés Turísticu Rexonal como la Selmana Santa según tamién l'Antroxu, declaráu d'Interés Turísticu Nacional en 2011. Pal agospiamientu de viaxeros y turistes, la ciudá cunta con una ufierta diversificada que toma dende cases rurales y enohoteles (allugaos en bodegues) hasta hostales y hoteles de trés estrelles que traten d'asitiar a la ciudá na punta de llanza del turismu cultural y gastronómicu.[87] Tocantes a chigres y restoranes la ciudá dispón d'una gran cantidá y variedá d'esti tipu d'establecimientu onde podrá tastiase la gastronomía propia de la zona.

Comerciu

Dispón de delles tiendes, tanto modernes como tradicionales. La zona más comercial de la ciudá ye l'allugada na cai de la Plaza -(cai de Graciano Atienza-) y la so contorna. El comerciu esperimentó un gran desenvolvimientu nos últimos años, especialmente en tiendes de moda, electrónica, telefonía, informática, fotografía... Como establecimientos comerciales de productos alimenticios cabo destacar ente otros l'hipermercáu Carrefour y los supermercaos Mercadona.

El Conceyu, xunto cola Asociación de Comerciantes de Villarrobledo, ADECOV, hai promovíu dende 1998 la organización de FERCOVI, Feria del Pequeñu Comerciu de Villarrobledo, que se celebra nos primeros díes del mes d'avientu. Les organizaciones ADECOV y ADEVI entamen mientres tol añu una serie de Xornaes, Cursos y a otres actividaes p'ameyorar la formación empresarial de los comerciantes asociaos.[88]

Tresportes

Gracies al so allugamientu xeográficu na Península Ibérica y la rede de comunicaciones qu'hai per carretera, creáronse delles empreses de tresporte de mercancíes, a nivel nacional ya internacional, especialmente les rellacionaes con camiones cisternes, destacando polos sos tamaños les empreses Tresportes Pañalón S.A[89] y Grupu Galindo S.L..[90]

Plantía:Economía/Villarrobledo (Albacete)

Vivienda editar

El desenvolvimientu del sector de la construcción ye importante, tantu no referente a la esistencia d'empreses del ramu como a la mesma promoción de viviendes nueves. Foi consideráu en 2007 el conceyu español mayor de 25.000 habitantes onde la vivienda ye más accesible con un preciu mediu de 968,5 euros per metro construyíu.[91]

Tresportes y comunicaciones editar

Carretera editar

 
Autovía A- 43.

El términu de Villarrobledo foi un nuedu importante de comunicaciones dende dómina romana hasta dómina renacentista. Les primeres alusiones conocíes sobre los sos caminos en testos castellanos son, ello ye que les primeres alusiones a la esistencia del pueblu en 1292,[33] 1318[92] y 1330.[93] Nel términu entá se caltienen dellos tramos de caminos d'orixe romanu, según otres infraestructures viarias como pontes. Anque nun esiste una investigación de conxuntu sobre la rede viaria de la zona, siquier a nivel provincial, son dellos los investigadores[33][94][95] que señalaron la esistencia de diverses víes antigües qu'escurríen pol términu. La toponimia caminera (Carril de les Carretes, Camín Llanu, Camín de los Xudíos, Cuesta Blanca, amás de les abondoses lloses, losillas, empedrados, de piedra...)[96] suxure que pueden ser bastantes más.

La escelente comunicación viaria en dómina Antigua, en gran midida, foi heredada tres la Reconquista poles persones qu'equí s'establecieron. Hernando de Colón na so Xeografía describe someramente, en 1510 la gran cantidá de caminos qu'escurríen por Villarrobledo.[97] Poco dempués, en 1546, Villuga nel so Repertoriu de Caminos d'España,[98] señala unu d'especial importancia que, bien probablemente, ye herederu d'una antigua vía romana y que cruciaba pol mesmu centru del cascu urbanu: El Camín Real de Granada a Cuenca. En 1557, los documentos municipales señalaben que Villarrobledo taba en mediu del Camín Real de Toledo al Reinu de Murcia.[25] Otru Camín Real más, el de Andalucía a Valencia cruciaba'l términu y el cascu urbanu[99] (anguaño'l so herederu ye la N-310). A lo último, otra vía romana (d'orixe íbero),[33] el conocíu como Camín Real de Villarrobledo a Pedro Muñoz partía, como'l so nome indica, d'esta población. Repertorios de caminos posteriores[100] y llibros de viaxeros estranxeros[47] siguen recoyendo estos y otros caminos. La importancia caminera secular de Villarrobledo crez si tenemos en cuenta les hipótesis de Uriol Salcedo qu'afirmen que, n'esencia, la rede caminera del sieglu XVI ye heredera direuta de la rede viaria romana de Hispania.[101]

Anguaño constitúi un importante nucleu nel corredor Estremadura - Comunidad Valenciana y pol so términu municipal trescurren les siguientes víes principales:

Carreteres d'accesu a Villarrobledo
Identificador Orixe - Destino Llargor (km)
 A-43  Autovía Estremadura-Comunidad Valenciana (en serviciu) 107,8
 N-310  Estremadura-Valencia 144
 N-301  Madrid-Murcia 389
 CM-3119  Villarrobledo- Munera
 CM-3121  Villarrobledo- Barrax
 CM-3123  Villarrobledo- Viveros
 CM-3151   CM-3119  Venta de les Madres- Sotuélamos
 CM-3155  El Blanco- El Bonillo
 AB-160  Villarrobledo- Minaya
 C-11  Villarrobledo- Las Mesas

Distancies editar

Villarrobledo ta bien comunicada per carretera. Les distancies coles principales capitales y llocalidaes de referencia pa esta ciudá son:[102]

Capitales Distancia (km) Ciudaes Distancia (km) Ciudaes Distancia (km)
Albacete 87 Tomelloso 40 Socuéllamos 24
Toledo 184 San Clemente 23 El Bonillo 41
Ciudá Real 133 La Roda 51 Minaya 31
Cuenca 134 Hellín 152 Ossa de Montiel 38
Barcelona 565 Almansa 162 Munera 29
Madrid 195 Alcázar de San Juan 72 Las Pedroñeras 26
Valencia 223 Valdepeñas 106 El Provencio 11

Ferrocarril editar

 
Actual estación de ferrocarril de Villarrobledo. Inaugurada en 1925.

Villarrobledo tien una estación de tren con importante volume de viaxeros nes llinies de Madrid a Alicante, Valencia y Cartaxena-Murcia. L'orixe d'esta llinia y parada tuvo llugar a mediaos del sieglu XIX, cuando se constituyó la empresa M.Z.A. (Madrid-Zaragoza-Alicante). Esta compañía, de capital mayoritariu francés, foi auspiciada polos Rothschild, la francesa Sociedá de Creitu Gran Central y el Marqués de Salamanca. Anque la inauguración oficial tuvo lgar en 1856, esiste documentación sobre'l so usu, yá siquier, dende finales d'agostu de 1854 nel tramu Villarrobledo- Albacete. Asina mesmu, quedó constancia d'una prueba de velocidá, el 13 de marzu de 1855, onde s'estableció'l récor de 61 km/h. Esti tramu ye especialmente indicáu pa realizar esti tipu de pruebes, poles sos condiciones orográfiques y les especiales carauterístiques del tendíu. En 1987 un Electrotrén basculante 443 algamó los 206 km/h ente Villarrobledo y Minaya y, en 1991 la llocomotora s/269.601 algamó los 241,3 km/h ente Villarrobledo y La Roda.

Según reza na so fachada y por cuenta de una ampliación del serviciu, en 1925 inauguróse l'actual estación ferroviaria que sustituyó a otra antigua (de mediaos de sieglu XIX) que taba emplazada a unos 300 metros (a la fin de la cai de la estación) y que fuera inaugurada pola reina Sabela II d'España. En 1941, de resultes de la intervención estatal de les compañíes ferroviaries de vía ancha, naz la RENFE y pasa a formar parte de la Rede Nacional de Ferrocarriles Españoles.

Tien un ampliu muelle pa carga y descarga de mercancíes, usáu d'antiguo pal treslláu de tinajas per ferrocarril. Nos últimos tiempos yera un Centru Receptor de Remolacha Azucrera onde se recibía tol gran volume de producción d'esti tubérculu na rexón y expedíase escontra les refineríes y fábriques d'azucre. Por cuenta de les polítiques agrícoles europees esti sector granible sumió de la rexón y, con él, la utilidá de dichu Centro Receptor que foi dafechu esmanteláu.

Na actualidá, y por cuenta de los planes de crecedera de la ciudá escontra'l sur, Adif realizó un estudiu pa modificar el trazáu del ferrocarril al so pasu pela ciudá a pidimientu del Conceyu. Nesti estudiu analicen delles soluciones: el soterramientu parcial o total y l'esviadura pel norte de la población o más al sur.[103]

Autobús editar

Villarrobledo cunta con llinies regulares nacionales d'autocar con Albacete, Madrid, Tarragona y Valencia. Asina mesma cuenta con llinies comarcales con El Ballestero, Ruidera, Santa María del Campo Rus y Las Mesas, pa facilitar los desplazamientos de persones d'eses poblaciones al hospital de Villarrobledo.[104]

Turismu editar

Patrimoniu y monumentos editar

El patrimoniu arquiteutónicu que Villarrobledo atesoró a lo llargo de los sieglos atopar n'estáu severu de gravedá. De les poques muertes que güei queden, destaca la siguiente llista.

El Patrimoniu arquiteutónicu históricu de la ciudá asítiase en redol a la Plaza de Ramón y Cajal (Plaza Vieya), qu'algama la so máxima espresión na mesma plaza. Declarada Conxuntu Históricu Artísticu debíu principalmente al apurra de les fachaes de dos de los edificios más emblemáticos de la ciudá y que gocien de la categoría de Monumentu Nacional: la Ilesia Parroquial de San Blas y la Casa Consistorial.[105]

Arquiteutura civil
  • Conceyu La fachada principal, terminada en 1599, compuesta por una doble arquería con seis baldíos, dóricos enriba y xónicos embaxo, ye renacentista. Na esquina esquierda hai un magníficu y peculiar escudu municipal esquinado, na torre derecha ta l'escudu de los Austrias y un reló de sol realizáu en piedra y rematáu con pirámides herrerianas. Nel interior ye dignu d'almirar el magníficu claustru del sieglu XV.
  • Círculu Mercantil L'edificiu que sirve de see a la Sociedá del Círculu Mercantil foi construyíu en 1911 sobre una Tercia del sieglu XVIII. D'esta dómina caltién la portada de piedra d'estilu neoclásicu y un medallón con inscripción que foi treslladáu al interior. Ta catalogáu como Bien d'Interés Cultural y ye una importante muestra de l'arquiteutura civil de principios del sieglu XX, posmodernista d'inspiración neoclásica.
 
Interior de la Ilesia de San Blas
 
Abovedamiento góticu de la Ilesia de San Blas
  • Molinos fariñeros. Entiende los de vientu y los hidráulicos (d'agua). Los molinos de vientu constitúin una de les señes típiques d'identidá de La Mancha. En Villarrobledo, por cuenta del so potencial cerealístico, esistieron munchos más que n'otres poblaciones cercanu y famosu por ello. Ello ye que entá en 1889 contabilizábense 24 molinos de vientu (güei sumíos) y 15 hidráulicos. A fecha de güei, de los molinos de vientu non queda nin l'alcordanza. Meyor suerte, si puede llamase asina, corrieron los hidráulicos, de los que queden más o menos parte de les sos edificaciones ya instalaciones, en 6 casos. Unu d'ellos nel ríu Záncara (Molín de La Raya o de Lemes) ;[6] y los demás, partíos pol cursu del ríu Córcoles (molinos del Córcoles), calteniéndose dalgunes de les sos edificaciones, nel Molín de La Pasadilla y nel Molín del Vau; y de los que solo queden apenes restos de los sos cárcavos y balses: Molín de D. Pedro, Molín del Tinte y Molín de Ramos. Na obra de Sandoval Mulleras, A. (1983), coméntase que dende bien antiguu, yá había molinos d'agua lloñe de la población. Nuna instancia del 27 de marzu de 1751, suscrita pol presbíteru D. Juan Ordóñez Blázquez, consta que nun había naquella dómina más molinos que los d'agua, y estos fora del pueblu. Al respeutive de 1889, inda esistíen y funcionaben nesti términu municipal 4 molinos d'agua.
Arquiteutura relixosa *

Ilesia Parroquial de San Blas. Esti templu arrexunta tres estilos: góticu, renacentista y barrocu. El primeru entiende la ilesia primitiva de San Blas. De la parte gótica solo queda'l cuerpu delanteru (palmeres de crucería) y la portada del Oeste. La parte renacentista entiende'l sector traseru. En cuanto al estilu barrocu, destaca'l so magníficu retablu churrigueresco, obra de Marcos d'Evanxeliu de principios del sieglu XVIII.

  • Otros edificios relixosos destacaos de la ciudá son la ilesia de San Sebastián, los conventos de clausura femeninos: el cisterciense de San Bernardo y el de les Clarises (conventu de Santa Clara) y, el santuariu de La nuesa Señora de la Caridá, patrona de Villarrobledo, que contién pervalibles ayalgues.
Cases solariegas
  • Casa de Don Andrés López Muñoz. Edificada a finales del sieglu XIII. Mientres la so llarga historia sufrió diversos cambeos y tuvo distintos usos: foi'l llugar onde se recaldaben los impuestos pal Marqués de Villena, los sos suétanos fueron utilizaos como cárcel, mientres la dómina de la Inquisición instalar nella los flaires Dominicos y dende ellí exercieron el so poder. A lo último, foi acondicionada como posada a finales del sieglu XIX, añader la última planta que ruempe l'harmonía de la so pedresa fachada onde destaca l'escudu de la familia López Muñoz, del sieglu XVI y les cruces de los inquisidores sobre los balcones.
Fotografíes del Patrimoniu Históricu de Villarrobledo

Parques y zones verdes editar

 
Parque de La nuesa Señora de la Caridá
 
Santuariu de la Caridá
  • Jardinillos Municipales: creaos en plenu centru de la ciudá na década de 1930 sobre una llaguna (el Carrillo Grande) primeramente desecada y bonificada. La so construcción inspírase dientro de la lóxica higienista de finales del sieglu XIX y principios del XX qu'acabó con una gran cantidá de les güelgues propies de La Mancha. Na actualidá, y especialmente en branu, ye un importante focu llocal d'actividaes culturales, acoyendo certámenes musicales, obres de teatru y cine al campu.
  • Parque de Joaquín Acacio, (tamién conocíu como Parque de los Mártires o de los Cayíos): anque orixinalmente foi'l güertu y campusantu del desapaecíu Conventu de Franciscanos anexu; tres la Desamortización de Mendizábal pasó a manes privaes. El so dueñu vencer al Conceyu por cuenta de la muerte del so sobrín, cola condición de que llevara'l nome del fináu y edificárase un monumentu nel so honor y el d'otros finaos mientres la Guerra Civil d'España.
  • Parque de La nuesa Señora de la Caridá: al igual que los Jardinillos, anque más tardíu (1974), el so orixe afitar na desecación d'una güelga bien cercana a zones d'estracción de folla tinajero y l'Ermita de la Virxe de la Caridá. De gran estensión, ye una de les zones verdes de Villarrobledo más visitaes como llugar de recréu y ociu.
  • Parque del Barriu Asturies: de recién creación por cuenta d'articular una petrina verde en redol a la ciudá. Asociáu, principalmente, a actividaes deportives cuenta con un Pabellón Cubiertu, un campu de fútbol de verde, con pistes d'Atletismu y otres instalaciones deportives amiestes.
  • Parque del Barriu Socuéllamos: creáu por iguales motivos que l'anterior, cuenta con instalaciones similares: Pabellón, pistes polideportivas, etc.; magar, ta más empobináu a deportes minoritarios. Dientro d'él ta emplazado el Circuitu Municipal de Tráficu, qu'acoyó diverses pruebes y competiciones d'ámbitu nacional, amás de ser sede de la Escuela Municipal de Tráficu.
  • Parque y Monumentu a los tinajeros: cercanu al actual Campusantu Municipal y al Barriu de los Tinajeros, edificar n'homenaxe a la industria que tanta sonadía dio a Villarrobledo mientres sieglos y a les persones que la fixeron posible. Ta allugáu nuna zona que cumplió funciones de depósitu, al campu, de decenes de vieyes tinajas refugaes.
  • Parque de Juan Valero- San Antón: nel barriu homónimo y asitiao xunto al centru de salú, ye'l parque más modernu pos foi inauguráu en 2006.

Rutes turístiques editar

 
L'Atélite Hidalgo Don Quixote de La Mancha, según ilustración de Gustave Doré.

Cuatro importantes rutes turístiques trescurren o tien etapes na población:

Cultura editar

Les actividaes culturales oficiales que se desenvuelven na ciudá cuerren a cargu del Organismu Autónomu de Cultura "Miguel de Cervantes",[109] siendo les sos actividaes principales la xestión y programación de la Universidá Popular,[110] l'Aula de Cultura, la Filmoteca Municipal, la xestión de les Biblioteques, la Escuela Municipal de Música, la programación d'eventos teatrales y musicales, etc.

Entidaes culturales editar

 
Gran Teatru de Villarrobledo (1916).

Espacios escénicos culturales editar

  • Gran teatru. El so edificiu, nel que destaca la fachada modernista, foi construyíu en 1916 pol Barón de Quito y ta catalogáu como Bien d'Interés Cultural.[111] Anguaño (2010) sigue utilizándose como sala de cine y pa representaciones teatrales o conciertos de música.
  • Casa de Cultura. Ente otres atividades, desenvolver nes sos instalaciones dellos cursos programaos pola Universidá Popular.
  • Filmoteca municipal. Selmanalmente proyeuta dalguna película de conteníu social o artísticu reconocíu.
  • Centru Sociales Polivalentes

La ciudá dispón de tres centros sociales polivalentes: CSP Pío XII, Juan Valero-San Antón y CSP Lucas Blázquez, nellos desenvuélvense munches de les actividaes que programa la Universidá Popular.

Folclor, costumes y eventos editar

 
Chirigota del Antroxu.
 
Cristu de la Pasión.
 
Festival Viña Rock 2001.
 
L'Auditoriu Municipal de Villarrobledo, escenariu habitual de la Viña Rock

A lo llargo de tol añu celebrar na ciudá eventos culturales de cine, teatru, música, danza, esposiciones y otres manifestaciones del arte y la cultura, especialmente nos meses de xunetu y agostu col programa Branu Cultural, onde cabo destacar les Bienales de Pintura y Fotografía, los conciertos de música y los actos empobinaos al públicu infantil. Amás, celébrense les distintes conmemoraciones relixoses y civiles propies de la ciudá ente les que destaquen les siguientes:

  • San Antón (17 de xineru): bendición d'animales, procesión y repartida de los típicos "tostones" nel Conventu de Les Carmelites del Barriu de San Antón.
  • San Blas (3 de febreru): fiesta del patrón de la ciudá. Nel so honor celebra una Misa Solemne na Ilesia Parroquial de San Blas.
  • Xueves Lardero (fecha variable): esta tradicional celebración depende del calendariu de Selmana Santa. Celébrase'l xueves previu a la selmana d'entamu de la Cuaresma y en Villarrobledo marca l'arranque oficiosu de los Antroxos. Ye una fiesta popular de gran enraigono na ciudá y na provincia, con posible orixe medieval, que consiste en salir al campu a lardear (del llatín lardu→ grasa, col significáu de comer/ merendar productos típicos, especialmente derivaos del gochu) en grupos numberosos d'amigos y/o familiares. Son tradicionales les llamaes mones, bollos con un güevu cocíu nel centru.
  • Antroxu (fecha variable): l'Antroxu de Villarrobledo ye la fiesta más conocida ya importante de la ciudá. Declarada d'Interés Turísticu Nacional) dende 2011. Dura 10 díes y allárgase más allá del Miércoles de Ceniza, fecha que marca l'entamu de la Cuaresma y el fin de los antroxos nel restu del mundu. Mientres esos díes son múltiples los eventos que se celebren: Desfiles y Concursos similares a los d'otros Antroxos de sonadía, y dellos específicos y únicos d'esti Antroxu como los Concursos de Bodes, la Nueche del Arguyu Manchego, el Garabatu del Antroxu. De gran enraigono na ciudá hai testimonios históricos de la so celebración yá nel sieglu XVI. Anque decayó sensiblemente, nun dexó de celebrase mientres la Dictadura de Franco.
  • Selmana Santa (fecha variable): ye una de les celebraciones d'esta corte más antigües de la provincia, siendo documentada yá nel sieglu XVI. Trátase d'una celebración híbrida con traces de les tradiciones Andaluz y Castellano, que conformen una espresión única y orixinal onde conviven momentos de terrible solemnidá y recogimiento como la Procesión del Santu Entierru y momentu espectaculares y coloristes como los Alcuentros y Despidíes. Foi declarada de Interés Turísticu Rexonal n'ochobre de 2008.[112]
  • Festival Viña-Rock (fecha variable): tien llugar mientres el primer fin de selmana de mayu. Vien entamándose dende l'añu 1996 sol nome Viña Rock y en 2007 sol nome Villa-Rock-Bledo y nél dan cita numberosos artistes del panorama musical español ya iberoamericanu. En 2006 rexuntó a más de 85.000 persones convirtiéndose n'unu de los festivales musicales más multitudinarios d'Europa. Díes antes del festival del 2007, un xulgáu de Valencia reconoz que'l nome "VIÑA ROCK" pertenez al Conceyu de Villarrobledo polo que pal añu 2008 recupera de nuevu'l so nome orixinal.
  • Fiestes de Santiago Apóstol, en redol al 25 de xunetu constitúin una auténtica reliquia etnográfica pos, según la documentación estudiada, vienen celebrándose ininterrumpidamente dende 1521. Ye una fiesta cargada d'enorme simbolismu y na que munchos de los sos elementos permanecen práuticamente inalteraos dende los sos entamos. Son tradicionales d'esta fiesta la Pita de Santiago (toque de Dulzaina y tambor típicos) y la Corrida de la Bandera (una especie de malabarismos con movimientos bien precisos y de gran simbolismu, realizaos con un pesáu estandarte o Bandera de Santiago Apóstol).
  • Otros acontecimientos feriales y congresuales: Bienal Nacional de Pintura, Bienal Nacional de Fotografía, Feria del Automóvil de Villarrobledo, Feria del Automóvil Usáu y d'Ocasión, Gran Marcha de Asprona, Feria del Comerciu (FERCOVI), Feria Vitivinícola de Villarrobledo (Villarrobledo y los sos vinos), Garabatu ADECOV, Congresu Nacional de Pediatría Extrahospitalaria, Fierabrax- Xornaes del Cómic de Villarrobledo.

Gastronomía editar

Tantu nel aspeutu granible como nel creativu, Villarrobledo ta bendicha por una estensa, ensundiosa y variada ufierta gastronómica.[113][114] Atayante y rica en sabores y testures, foi eponderada por diversu autores lliterarios al traviés de los tiempos, como Alonso Fernández d'Avellaneda o dalgunos como Vázquez Montalbán, escelentes gastrónomos:

…Y usté come gazpachos y bebe vinu de Villarrobledo, polo que lu felicito.
Manuel Vázquez Montalbán: La Rosa d'Alexandría

Productos editar

 
Azafrán.
  • Azafrán: (crocus sativus) especie estrayida de la flor de la planta del mesmu nome, que se caracteriza pol so arume y el so sabor amargoso. Contién un tinte carotenoide que da a la comida un color mariellu doráu. Ye un componente bien apreciáu en munchos platos en tol mundu, especialmente arroces, carnes y mariscos. Tamién s'usa en medicina. España ye líder mundial en producción y esportación, y dientro del país, l'azafrán manchego ye'l más apreciáu.
  • Corderu manchegu: rica heredera d'una tradición ganadera milenaria, nos campos de Villarrobledo críense carne de corderu corderos acoyíos a esta Indicación Xeográfica Protexida. La carne ye rosa maciu o rosa y tien poca grasa. Al cielu la boca, ye una carne bien tienro, jugosa y nidia, con ausencia de sabores anormales. Tien daqué de grasa a nivel intramuscular, lo que-y apurre un sabor carauterístico, bien prestosu.
  • Llicores: frente a la consolidada y centenaria industria vinatero de la llocalidá y a pesar de la falta de tradición, delles empreses optaron por diversificar la so producción y ellaborar llicores, destilados y espirituosos con recetes tradicionales.
  • Quesu al romeru: genuinamente villarrobletano y escurríu por una quesera llocal. Por cuenta del so ésitu dalgunes de les compañíes queseres más importantes incorporaron esta receta a la so carta de productos.
  • Quesu manchego: en Villarrobledo tán aniciaes dalgunes de les empreses lácteas más importantes del país. Esa importancia deber a la fabricación del Quesu manchego.
  • Vinu manchego: los vinos de Villarrobledo tán acoyíos a la Denominación d'Orixe La Mancha. La enorme cantidá d'uva que se recueye de los sos campos convirtió a Villarrobledo en líder mundial en producción, ellaboración y esportación de vinos. Hasta tal puntu que los sos graneles y uves fueron davezu esportaes a otres zones españoles con Denominaciones d'Orixe (D.O.) que la so producción ye excedentaria pero que la so comercialización ye bien de mayor. Estes uves o vinos son vendíos sol nome de la D.O. receptora. Dizse que La Mancha, en cuestión de vinu, ye un "xigante dormíu" y que si espierta ye capaz de camudar definitivamente esti sector económicu. Les muestres d'ello yá podemos ver anguaño, pos son cada vez más les bodegues villarrobletanas que s'esforcien n'ameyorar la calidá de los sos caldos y prueba d'ello son los abondosos premios que llogren añu tres d'añu en distintes muestres y certámenes enolóxicos.
Pos guardar de mi como del diañu, que si antes d'entrar na engarradiella me como media docena de cabeces d'ayos crudos y espeto otres tantes vegaes del tintu de Villarrobledo, voi refundiar el mojicón que balte una peña.
Alonso Fernández d'Avellaneda: Segundu tomu de les aventures del atélite fidalgu Don Quixote de la Mancha
Variedaes
Blanques: Enriten, Macabéu, Pardilla y Verdocho.
Tintes: Cencibel, Garnacha, Moravia, Cabernet Sauvignon.
Carauterístiques xenerales
Blancos: Graduación alcohólica ente 10-14% vol. El so aspeutu ye mariellu maciu y tresparente. Son harmoniosos, frescos y afrutados. Dellos mozos ufierten la pincelada chispeante y prestosa qu'apurre al cielu la boca una mínima presencia de burbuyes.
Rosados: Graduación alcohólica ente 10-14% vol. Estos vinos destacar por ser nidios y de cuerpu moderáu. Amuesen un color coloráu cereza, rosa o fresa.
Tintos: Graduación alcohólica ente 11-14 % vol. Pueden ser: mozos, tradicionales, crianza, reserva y gran reserva. La crianza tien establecíu un periodu mínimu de dos años, debiendo los tintos permanecer siquier unu d'ellos en barrica de carbayu. Les sos variedaes tresmiten una axuntadura incomparable d'arumes, sabores y colores; son arumosos, de color rubín. Les reserves son d'ampliu y consistente cuerpu.

Amás de vinu, la ventena de bodegues importantes de la llocalidá ellaboren una amplia gama de productos derivaos: mostios, vinagres, alcoholes vínicos, vinos d'autor, esplumosos, etc.

Platos editar

 
Gazpachu manchegu.
 
Quesu manchego, fundamental na gastronomía manchega.
  • Ayu claru: facer con bacalao, dos o tres cucharada d'aceite y les almendres machucaes, los ayos el lloréu fervíos. Depués añader el pan turráu partíu en trocitos, y los cominos machucaos. Tamién se-y puede echar guindilla.[115]
  • Ayu mataero: facer con pan sentáu (del día anterior), añader clavu, canela, pimienta molida y canela, añader panceta, fégadu, ayos y piñones pa iguar esti platu.
  • Atascaburras: ye un guisu fechu con pataques, bacalao desalado, dientes d'ayu, güevos duros, aceite d'oliva, nueces y sal.
  • Caldereta: guisu a base de carne (xeneralmente de carne de corderu corderu), ayu, cebolla, lloréu, pimienta y vinu.
  • Dulces de Selmana Santa: en Selmana Santa, ye tradicional ellaborar diversos postres y dulces caseros como tortas frites, natielles de Villarrobledo o buñuelos de vientu.
  • Gacha-migues: platu fechu con migues y farrapes, de mayor consistencia, presentáu en forma de tortiella.
  • Farrapes manchegues.
  • Gazpachu manchegu o galianos.
  • Xudíes con perdiz: guisu a base de xudíes blanques, perdiz, cebolla, pimientu verde, ayu, pimentón duce, lloréu, aceite d'oliva, caldu de carne y sal.
  • Pistu manchegu.
  • Migues ruleras: pan duro remoyáu, tocín magro, abondosu ayu, llonganiza seca y con aceite d'oliva y sal. Suelse acompañar con uva de la tierra.
  • Mueye o mojete: ensalada a base de tomate, cebolla, güevos cocíos, atún n'aceite, aceitunes negres, aceite y sal.
  • Natielles: postre fechu con lleche, azucre, vainilla, güevos y canela en polvu.

Llingua editar

En Villarrobledo esiste un predominiu mayoritariu del dialeutu manchegu. Na ciudá rexistráronse y utilícense vocablos, en dellos casos privativos d'esta llocalidá, como avolindio (o alburindio), bacín (nel so significáu manchegu), zaraballo, zuclería, etc.

Museos editar

Centru d'Interpretación de la Tinajería editar

Esti muséu, abiertu al públicu en payares de 2008, recrea les distintes fases de fabricación de les tinajes, en cuatro distintos espacios: empezando pola estracción de la materia primo nos barreros y el treslláu de la folla a les fábriques, hasta l'usu final de les tinajas nes bodegues, en siendo cocíes nel fornu. Los visitantes van poder conocer non solo los instrumentos y maneres de fabricación, amás de la estensa tipoloxía de productos ellaboraos con folla, sinón un perampliu vocabulariu acomuñáu a los métodos, ferramientes y espacios utilizaos polos tinajeros. Como colofón, puede visitase un antiguu fornu tinajero restauráu.[116]


Deportes editar

La rellación de la ciudá col deporte, teniendo en cuenta la so población, solo puede calficarse como estraordinaria y bien fecunda, tantu pola cantidá d'instalaciones deportives esistentes na llocalidá como polos trunfos alcanzaos por deportistes villarrobletanos.

Instalaciones deportives editar

 
Complexu de Piscines de Villarrobledo.
 
Pabellón Polideportivu del Barriu de los Pintores (1982).

En Villarrobledo esisten trés complexos polideportivos: Barriu de los Pintores, Barriu de Socuéllamos y Barriu d'Asturies. Cada unu d'ellos cuanta con un pabellón polideportivu cubiertu y con diverses instalaciones.[117]

Complexu deportivu Barriu d'Asturies

Ta allugáu nel interior del Parque del Barriu d'Asturies y cuenta col Pabellón polideportivu del Barriu d'Asturies -sede oficial de diversos clubes deportivos-, ximnasiu, pista d'Atletismu, un circuitu d'entrenamientu y caltenimientu, un campu de fútbol reglamentario y dos de fútbol 7, toos ellos de verde natural.[118]

Complexu deportivu Barriu de los Pintores

Asitiáu na paraxa conocida como Yera de Carrasco, na zona más alta de la ciudá, xunto al Barriu de Tinajerías y onde taben allugaos los últimos molinos de vientu. Ye la zona polideportiva más antigua de la ciudá, empezada a edificar na década de 1970.[119] Cuenta col Pabellón polideportivu del Barriu de los Pintores, sede oficial de dos de los principales clubes deportivos de la ciudá: CAB Villarrobledo y FS Villarrobledo.[120] Xunto al Pabellón tán les piscines municipales, una piscina climatizada y trés de branu: dos d'adultos y una infantil. Nestes instalaciones esiste un ximnasiu, un serviciu de Medicina deportiva y un serviciu de fisioterapia.[121]

Complexu deportivu Barriu Socuéllamos

Xunto al Parque del Barriu de Socuéllamos, esti complexu cunta col Pabellón polideportivu del Barriu de Socuéllamos, tres pistes de tenis y trés de frontón.[122]

Campu Municipal de Deportes La nuesa Señora de la Caridá

Construyíu en 1958, tien capacidá pa 5500 espectadores y ye de verde natural. Ye la sede oficial del Club Polideportivu Villarrobledo y del Club Atlético Villarrobledo, alluga los partíos oficiales de les sos respeutives competiciones y substituyó al Campu de Fútbol de San Antón (que, de la mesma, sustituyera al vetusto Campu de Sedano de los años 1920).[123]

Acoyó partíos oficiales de seleiciones internacionales Sub- 21 (España- Israel), clubes (Mundialín sub-17 de Clubes de Fútbol, Troféu Qvixote) y otros eventos multitudinarios: relixosos (coronación de la Virxe de la Caridá) o musicales (primeres ediciones del Viña Rock y grandes conciertos d'artistes nacionales, como p. ex. Celtes Curtios, Extremoduro, Héroes del Silencio o Mecano; ya internacionales como Alan Parsons Project, Helloween o Iron Maiden).

Velódromu
Circuitu de Autocross

Deportistes editar

Asociaciones deportives de Villarrobledo
Nome Actividá
Club Aerobic Villarrobledo Aeróbic
Aeromodelismu Villarrobledo Aeromodelismu
Club Axedrez Villarrobledo Axedrez
AA Villarrobledo Atletismu
Club Atletismu El Pinar de Villarrobledo Atletismu
Autocross Villarrobledo Automovilismu
CB Villarrobledo Baloncestu
CAB Villarrobledo Balonmano
Club Ciclista Los Carbayos Ciclismu
Club Ciclista Villarrobledo Ciclismu
Club Colombicultura Villarrobledo Colombicultura
Frontenis Villarrobledo Frontenis
Club Atlético Villarrobledo Fútbol
Club Polideportivu Villarrobledo Fútbol
Grupu Galindo Villarrobledo Fútbol sala
Club Ḥoquei Villarrobledo Ḥoquei sobre patinos
Karts RPM Karting
Club Frooz Motociclismu
Club Dale Gass Troyanu Motociclismu
Peña Ciclista Los Dos Ruedes Mountain Bike
Carbayu Bike Mountain Bike
CN Villarrobledo Natación
Club Petanca Los Carbayos Petanca
Petanca Villarrobledo Petanca
Sipchin Taekwondo
Tiger Taekwondo
Club de Tenis Villarrobledo Tenis
Tenis de Mesa Villarrobledo Tenis de mesa
Club Tiro al Platu Villarrobledo Tiru al platu
Club Tiro con Arcu Villarrobledo Tiru con arcu
Club de Tiru Olímpicu Villarrobledo Tiru Olímpicu
Axedrez

Na ciudá esiste gran afición a esti deporte, cuntando dende la década de 1970 con unu de los clubes decanos de la provincia. Posiblemente hubiera otru club anterior dende 1928 lo que lo convertiría en pioneru n'España.[124] Na ciudá celebra'l tradicional Tornéu Internacional d'Axedrez Ciudad de Villarrobledo, unu de los torneos mundiales d'axedrez mayor tradición na so modalidá.[125] De Villarrobledo ye José María Simón Ruiz, integrante del equipu Schweppes que, en 1974 alzar col Campeonatu d'España d'Axedrez por Equipos.[124]

Balonmano

d'Amigos del Balonmano de Villarrobledo]]

El Club d'Amigos del Balonmano de Villarrobledo (C.A.B. Villarrobledo) ye un club deportivu d'España con sede en Villarrobledo (Albacete). Esiste gran tradición de práutica d'esti deporte y los clubes villarrobletanos collecharon diversos ésitos a nivel rexonal. Mención estreme merez el desapaecíu CB Happening de Villarrobledo, que'l so herederu ye l'actual CAB, que llegó a xugar en Segunda División nacional.

Baloncestu

El Club Baloncesto Villarrobledo naz a finales de los años 70 como iniciativa d'unos amantes d'esti deporte na ciudá. Fundáu por Argimiro Martínez y por José Luis Melero, más conocíu como “Fox” (actual presidente), el 'CBV' nunca tuvo demasiao enraigono ente los habitantes de Villarrobledo, y los xugadores qu'espuntaben víense obligaos a dexar la ciudá pa buscar el so buecu n'otru sitiu yá que nun se cuntaba por demás col sofitu de les instituciones locales. Esto empezó a camudar a finales de 2005 cuando un grupu de xugadores locales con amplia esperiencia en categoríes cimeres del baloncestu nacional, incluyida la lliga EBA, decidieron tornar a la so ciudá pa rellanzar el baloncestu, consiguiéndolo en gran midida yá que nel so primer añu llograron xubir l'equipu a la segunda máxima categoría del baloncestu manchego (1ª Autonómica) na que se caltuvo hasta'l pasáu añu 2013.[126]Dichu añu esti club dio un pasu más y consiguió faese un buecu nuna categoría cimera, lliga EBA. La escuela deportiva tuvo delles torgues pa poder consiguir el so ascensu, una y bones el dineru yera gran condicionante. Pero esto nun foi torga por que dexaren de lluchar y estos llanzaron campañes pa consiguir l'oxetivu. Fueron delles campañes, ente elles "el xugador númberu 13" la cual consistía n'invertir 13 euros al club. Finalmente, tres enforma esfuerciu consiguieron patrociniu de delles empreses y pudieron siguir alantre.

Fútbol[123]

Fueron bastantes los equipos de fútbol que tuvo la ciudá. El más antiguu foi'l FC. Villarrobledo creáu en 1920. En delles ocasiones, como na actualidá, Villarrobledo tuvo dos equipos, correspondientes a entidaes distintes, xugando en competiciones oficiales; el Club Polideportivu Villarrobledo ye unu d'ellos. Cuntó con seiciones de balonmano y baloncestu y, anguaño, solo tien una seición de fútbol, que'l so primer equipu xuega na Tercer división española. Tamién foi denomináu Club Deportivo Villarrobledo. Pela so parte, el Club Atlético Villarrobledo surdió col enfotu de dar salida a los futbolistes de la ciudá y contorna que teníen difícil la so promoción nel otru club de la ciudá.

El máximu llogru de deportistes villarrobletanos nesti deporte algamólo, en 1960, el CD Villarrobledo que militó en Segunda División española, convirtiéndose n'unu de los cuatro únicos equipos de Castiella-La Mancha (xunto a Toledo, Albacete y Calvo Sotelo) y n'unu de los dos provinciales que lo consiguieron.

Fútbol Sala

El FS Villarrobledo- Grupu Galindo ye'l club deportivu villarrobletano que milita, anguaño, na categoría más alta dientro del so respeutivu deporte: Primer División Nacional.

Motociclismu

Anque crecíu en Torrent, el Campeón Mundial de 80 cc. Manuel Herreros ye orixinariu de Villarrobledo.

Taekwondo

En Villarrobledo esisten numberosos prauticantes d'esti deporte que dio dellos campeones a nivel nacional ya internacional a la ciudá, dientro de distintes categoríes d'esta disciplina. L'estandarte principal ye Manuel Ballesteros, quince veces campeón d'España.[127]

Otros datos d'interés editar

 
Portada de los Trataos del Doctor Alonso Ortiz 1493.
 
Diego Morcillo Rubio de Auñón, Arzobispu de Lima, Virréi de Perú
 
Llibretu orixinal de La Púrpura de la Rosa, ópera de Tomás de Torrejón y Velasco.
 
Octavio Cuartero Cifuentes, políticu y periodista.

Patrones editar

Los patrones de la ciudá son San Blas y la Virxe de la Caridá. Tantu na etapa del Villarejo como nos primeros sieglos del so actual allugamientu, el patrón antiguu de Villarrobledo foi San Nicolás. Sicasí, nel sieglu XIV camudar de patrón al actual por motivos desconocíos. Suxúrese, con poco fundamentu, que pudo ser acomuñáu al agradecimientu por unes rogativas feches a San Blas debíes a una grave epidemia d'afecciones gripales que causara gran morrina o, a cencielles, cola cuenta d'estremar los patronalgos del antiguu Villarejo y El Robrediello

Ciudaes hermaniaes editar

Personaxes pernomaos editar

Medios de comunicación editar

Televisión
  • Canal 4 Mancha Centro - Villarrobledo, coneuta con Telemadrid Multiplataforma y Aragón TV Internacional.
  • TV La Mancha - La Mancha, coneuta con RT n'Español, (grupu de comunicacion RTV Riegu, see principal Tomelloso).
  • Imás TV - Provincial Ciudá Real, see principal Puertollano, coneuta con Imasmedia.
  • Visión 6 - Provincial Albacete, see principal Albacete, coneuta con Cadena Local TV - Local Media TV.
  • Mancha Centru TV - Alcazar de San Juan, coneuta con Aragón TV Internacional.
  • Membrilla TV - Membrilla, coneuta con Canal Sur Andalucía.
Radio

La radio municipal de Villarrobledo, 107.8, Villarobledo, na actualidá nun emite.

  • AB 95 FM, 90.1, musical, tola contorna de La Mancha (grupu de comunicacion RTV Riegu, see principal Tomelloso)
  • Radio Riegu, 91.4 Xeneralista non musical, tola contorna de La Mancha (grupu de comunicacion RTV Riegu, see principal Tomelloso)
  • Radio Humor FM, 90.4, Villarobledo
  • Tropical FM Estereo, 93.2, Villarobledo
Prensa

Referencies editar

Notes editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu nacional d'Estadística». Cifres oficiales de población aprobaes por Real Decretu 1039/2017 de 15 d'avientu y publicáu nel BOE nᵘ 316 de fecha 29 d'avientu de 2017. Cifres de población referíes al 01/01/2017.
  3. «Institutu nacional d'Estadística».
  4. 4,0 4,1 4,2 SANDOVAL MULLERAS, A. (1983). Historia del mio Pueblu: la Bien Noble y Lleal Ciudá de Villarrobledo (2ª ed.). Villarrobledo, Ed. Cervantes. ISBN 84-86286-00-X.
  5. IGN Mapa Topográficu Nacional- MTN-50, fueyes nᵘ 740- Villarrobledo (2005), 741- Minaya (1990), 763- Sotuélamos (1974), 764- Munera (2004)
  6. 6,0 6,1 «Institutu Xeográficu Nacional d'España.». Fueya Topográfica de Villarrobledo. Año edición: 1887.
  7. CHG. «PEAG: Plan Especial del Altu Guadiana». Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008.
  8. En redol a la Cañada de Valdelobos esisten asentamientos dende'l Paleolíticu hasta Dómina Romana
  9. SANDOVAL MULLERAS, A. ob. cit., p. 38.
  10. RODRÍGUEZ ESTRELLA, T. & GARCÍA MARIANA, F. (2003). «Los Fenómenos de Extrusión Cárstica en la Provincia de Albacete». Sabuco: Revista d'Estudios Albacetenses (4):  páxs. 223-251. ISSN 1577-2969. http://members.fortunecity.es/chocidmaster/extrusion_otanez.htm. 
  11. MINISTERIU D'OBRES PÚBLIQUES (1862). «Ferro-Carril d'Alicante». Revista d'Obres públiques I (17). 209-210. http://ropdigital.ciccp.es/pdf/publico/1862/1862_tomoI_17_03.pdf. 
  12. CHJ. «Mapa de les llendes de Confederaciones». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008. Nel Pleistocenu, el Júcar tuvo canales que desaguaban, por Villarrobledo, nel Océanu Atlánticu.
  13. WWF/Adena. «Humedal Manchegos en Peligru pola Xestión de l'AGUA na Cuenca Alta del Guadiana». Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008.
  14. Centro d'Investigaciones Fitosociológicas- Universidá Complutense. «Valores Bioclimáticos de la Ciudá de Villarrobledo» (inglés). Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008.
  15. CAPEL MOLINA, J.J (1972). «Evolución y desenvolvimientu de la fola de fríu del 21 d'avientu de 1970 al 3 de xineru de 1971, sobre la Península Ibérica». Cuaderno Xeográficos de la Universidá de Granada (2):  páxs. 69-83. ISSN 0210-5462. http://dialnet.unirioja.es/servlet/ficheru_articulo?codigo=1249292&orde=0. 
  16. CAPEL MOLINA, J.J (1978). «Avance sobre les invasiones d'aire templao na Península». Cuaderno Xeográficos de la Universidá de Granada (8):  páxs. 45-62. ISSN 0210-5462. http://dialnet.unirioja.es/servlet/ficheru_articulo?codigo=1249149&orde=0. 
  17. Sociedad ornitolóxica d'Albacete (SAO). «Clima de la provincia d'Albacete». Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008.
  18. ÁLVAREZ DE QUINDÓS, J. A. (1804- fac sim. 1993). Descripción histórica del Real Monte y Casa d'Aranjuez. fac sim. Madrid, Dolce calles. ISBN 84-87111-22-X.
  19. UGR -Universidá de Granada.. Caliar de Sierra Elvira (Granada). http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=4797949. 
  20. GÓMEZ CAMPU, C. & HERRANZ SANZ, J. (1993). «Conservation of Iberian endemic plants: the botanical acute of la Encantada (Villarrobledo, Albacete, Spain)». Biological Conservation 64 (2):  páxs. 155-160. ISSN 0006-3207. http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=4797949. 
  21. COLÓN, H.- Ed. RODRÍGUEZ TORU, J.J. (1521, Ed. 2002). Descripción y Cosmografía d'España. Sevilla, Univ. Sevilla. ISBN 84-472-0684-X.
  22. Sicasí, esta etimoloxía popular tien de revisase: Cf. GALMÉS DE FUENTES, A. (2001). Los Topónimos: Los sos Blasones y Trofeos (Toponimia Mítica). Madrid, Real Academia de la Historia. ISBN 84-89512-79-5. «...nun deriva del animal llobu, sinón que vien de el raigañu hidronímica, perteneciente al grupu mediterraneu occidental, l o p, l o b a, l o p i a, que dio llugar a una serie de topónimos, rellacionaos con un ríu, pero que, al escaecese'l significáu del raigañu prerrománicu acomuñáronse al animal llobu...»
  23. 23,0 23,1 CARRILERO MARTÍNEZ, R. (1992). Ordenances Municipales de Villarrobledo (1472-1623). Albacete, IEA. ISBN 84-87136-35-4.
  24. FRANCO SILVA, A. (2007). «Les Intrigues Polítiques de Juan Pacheco. Del Combate de Olmedo a la Muerte De Xuan II (1445-1454)». Anuario d'Estudios Medievales 37 (2):  páxs. 597-652. ISSN 0214-7165. http://estudiosmedievales.revistas.csic.es/index.php/estudiosmedievales/article/viewPDFInterstitial/49/50. 
  25. 25,00 25,01 25,02 25,03 25,04 25,05 25,06 25,07 25,08 25,09 SANDOVAL MULLERAS, A. ob. cit.
  26. GARCÍA- SABUGU BELÉNDEZ, L. G. (1991). Heráldica Municipal de la Provincia d'Albacete. Albacete, IEA. ISBN 978-84-87136-24-5, páxs. 285-286.
  27. 27,0 27,1 CAVALLERÍA (sic) y PORTIELLU, F. del títulu=Historia de Villa-Robledo (1751, fac sim. 1987). . Albacete, IEA. ISBN 84-0006-712-6.
  28. SERNA LÓPEZ, J.L. (1994). «Avance al Estudiu del Xacimientu Achelense de La Jaraba (Villarrobledo, Albacete)». Al-Basit: Revista d'Estudios Albacetenses 35:  páxs. 63-72. ISSN 0212-8632. http://biblioteca2.uclm.es/biblioteca/CECLM/ARTREVISTAS/ALBASIT/Alb35Serna.pdf. 
  29. SANTONJA GÓMEZ, M. et al. (1977). «Nueves industries paleolítiques na Cuenca Alta del Guadiana: Estudiu Preliminar». Actes de la II xunta del GTC (Jaca 1975) VI. páxs. 263-274. 
    • SANTONJA GÓMEZ, M. (1981). El Paleolíticu Inferior nel Pandu Español. Madrid, Universidá Complutense. Tesis Doctoral.
    • SANTONJA GÓMEZ, M. (1981). «Carauterístiques Xenerales del Paleolíticu Inferior nel Pandu Español». Numantia (1). páxs. 9-64. 
  30. 30,0 30,1 SERNA LÓPEZ, J.L. (1999). El Paleolíticu Mediu na Provincia d'Albacete. Albacete, IEA. ISBN 84-87136-96-6.
  31. GILMAN GUILLÉN, A., FERNÁNDEZ MIRANDA, M., FERNÁNDEZ- POSSE, M. D. & MARTÍN, C. (1997). «Preliminary Report on a Survey Program of the Bronze Age of Northern Albacete Province, Spain», Encounters and Transformations: The Archeology of Iberia in Transition (Ed. M.S. Balmuth, A. Gilman & L. Praos- Torreira). Sheffield, Sheffield Academic Press. ISBN 1-85075-593-0.
  32. 32,0 32,1 GONZÁLEZ- CONDE PONTE, M. P. (1992). «Los Pueblos Prerromanos del Pandu Sur». Complutum (2-3):  páxs. 299-310. ISSN 1131-6993. http://www.ucm.es/BUCM/revistes/ghi/11316993/articulos/CMPL9292120299A.PDF. 
  33. 33,0 33,1 33,2 33,3 ESCUDERU BUENDÍA, F. J. (2001). Tres los oríxenes de La Mancha de Vejezate: Villarrobledo, Las Mesas, Pedro Muñoz, Socuéllamos, Tomelloso.. Socuéllamos, Conceyalía de Cultura. ISBN 84-7729-323-6.
  34. OLCADE (2001). «Exploración arqueolóxiques: La Pasadilla – Los Castellones». El Miliario Estravagante (77). 
  35. Anque tradicionalmente considérense dos xacimientos distintos, ye bien probable que constituyan unu solu pola so práutica contigüidad.
  36. Miliario Estravagante
  37. Boletín de la Real Academia de la Historia, Tomu 1, añu 1877
  38. SUÁREZ FERNÁNDEZ, L. Los Reis Católicos: El Tiempu de la Guerra de Granada, p. 77. Madrid, Ed. Rialp, 1989
  39. CARRILERO MARTÍNEZ, R. "Los Pleitos ente Alcaraz y Villarrobledo" en Albasit, nᵘ 37, páxs. 73- 114. Albacete, IEA, 1995. [1]
  40. PLAZA SIMÓN, A. "Aquellos 20.000 habitantes" en Villarrobledo Históricu. Villarrobledo, Ed. Villarrobledo Históricu, 2007. Ed. dixital n'http://villarrobledohistorico.blogspot.com/2007/12/aquellos-20000-habitantes.html
  41. Xefatura del Estáu (20-6-1985). Llei Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral, BOE nᵘ 147/1985. Art. 169. Consultáu'l 9 de payares de 2008.
  42. Conceyu de Villarrobledo. «Xunta de Gobiernu del Conceyu de Villarrobledo». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 30 d'ochobre de 2008.
  43. Cortes de Castiella-La Mancha (20-6-1989). Llei 3/1989, de 18 de mayu, de capitalidad de los partíos xudiciales de Castiella-La Mancha, BOE nᵘ 146/1989. Consultáu'l 9 de payares de 2008.
  44. Cortes de Castiella-La Mancha (3 d'avientu de 2004). «Resolución del Plenu de les Cortes en rellación al Alderique Xeneral sobre'l segundu Xulgáu de primera Instancia ya Instrucción de Villarrobledo». Boletín Oficial de les Cortes de Castiella-La Mancha páxs. nᵘ 57/2004. Consultáu'l 30 d'ochobre de 2008.
  45. «El cuartel de la Guardia Civil va aumentar de 24 a 45 axentes». La Verdá d'Albacete (16 de xineru de 2008). Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008.
  46. «El Conseyu de Seguridá Ciudadana de la Rexón cree necesariu aumentar l'esplegue policial nes zones calientes»». La Verdá d'Albacete (4 de payares de 2007). Consultáu'l 29 d'ochobre de 2008.
  47. 47,0 47,1 47,2 VILLAR GARRIDO, J. (2005). Viaxeros pola Historia: Estranxeros en Castiella-La Mancha. Albacete. Toledo, Xunta de Comunidaes de Castiella- La Mancha. ISBN 84-7788-373-4.
  48. SANDOVAL MULLERAS ob. cit.
  49. «Gestagua robla la Concesión del Serviciu d'agües col Conceyu de Villarrobledo». Radio Azul- SER. Consultáu'l 31 d'ochobre de 2008.
  50. Supermercaos de Villarrobledo paginasamarills.es [11-11-2008]
  51. Mapa de tresporte d'Enerxía Llétrica Sector de Castiella-La Mancha ree.es [13-11-2008]
  52. Iberdrola distribución llétrica S.A. iberdrola.es [13-11-2008]
  53. FRANCO FERNÁNDEZ, B. (1675- trans. 1992). Vida de la Venerable Sierva de Dios Maria de Iesvs, Natvral de Villarrobledo. Madrid, Ed. Joseph Fernández de Buendía- trans. Conceyu Villarrobledo.
  54. MORCILLO Y VALERO, J. (1889). Informe pa la Historia de Villarrobledo. Guadalaxara, Ed. Antero Concha.
  55. http://www.infoeolica.com/castillam.html
  56. Planta solar fotovoltaíca El Calaverón construnario.es [31-10-2008]
  57. Mapa de suministros de CLH clh.es [12-11-2008]
  58. Residuos urbanes de Villarrobledo laverdad.es/albacete [31-10-2008]
  59. «Confirmen el segundu centru de salú nel barriu de Socuéllamos». La Verdá d'Albacete (7 de payares de 2008). Consultáu'l 30 d'ochobre de 2008.
  60. Servicios del Hospital Xeneral de Villarrobledo hgvillarrobledo.sescam.jccm.es [12-11-2008]
  61. SESCAM. «Plan Funcional del Hospital de Villarrobledo». Consultáu'l 30 d'ochobre de 2008.
  62. Ciudaes Educadores cuadernosciudadanos.net`12-11-2008]
  63. matriculaos nos centros educativos de Villarrobledo laverdad.es.albacete 18-09-2008 [12-11-2008]
  64. Programa Formativu de Feda de Villarrobledo feda.es [12-11-2008]
  65. Centro acomuñáu de la UNED de Villarrobledo portal.uned.es [12-11-2008]
  66. Programa de Cursos de la Universidá Popular venavillarrobledo.com [12-11-2008]
  67. IES Cencibel jccm.es.edu. [12-11-2008]
  68. Decretu 23/1998, de 31 de marzu de la Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha.
  69. «Reglamentu de réxime internu de la Casa d'Acoyida de Muyeres Maltrataes de Villarrobledo». Consultáu'l 2009.
  70. Revisión del Padrón municipal 2007. Datos por conceyos. Población por sexu, conceyos y edá (grupos quinquenales). Albacetel, Institutu Nacional d'Estadística, España. [17-10-2008]
  71. CRUZ HERRERA, M.P. ob. cit.
  72. Diccionariu xeográficu d'España, Entrada: Villarrobledo
  73. Les pedaníes y caseríos son poblaciones concentraes nun namái nucleu (pueblos), ente que les cases de llabor son nucleos atomizaos y bien esvalixaos, a pesar de que, naquella fecha, podíen allugar más población qu'aquelles
  74. Noticies Ya.com: Villarrobledo ente los cinco conceyos del país con más inmigrantes n'edá llaboral
  75. Especial La Verdá, Feria 2003
  76. Asociación provincial d'Empresarios de Turismu y Hostelería d'Albacete
  77. Federación d'Empresarios d'Albacete
  78. Asociaciación d'Empresarios del Comerciu Villarrobledo
  79. Asociaciación d'Empresarios de Villarrobledo
  80. Asociación d'Axencies y Servicios Oficiales d'Automóviles de Villarrobledo
  81. Asociación de Muyeres empresaries de Villarrobledo
  82. BOE, vienres 18 de xineru de 2008
  83. Web del Grupu Forlasa
  84. Llocalización de les principales bodegues villarrobletanas
  85. Web del Grupu Antonio Caballero
  86. Web del Grupu Polalsa y Web de Martínez Solé y Cía
  87. Como agospiase en Villarrobledo venavillarrobledo.com [30-10-2008]
  88. Programa d'actividaes empresariales de Villarrobledo feda.es [11-11-2008]
  89. Web de Pañalón S.A.
  90. Web de Grupu Galindo
  91. Villarrobledo: Vinu, rock y les viviendes más barates d'España (968,5 eu/m²) | elmundo.es
  92. ESPINAR SÁNCHEZ, V. (1995). Castillo y muralles de Villarrobledo. Villarrobledo, Conceyu. ISBN 84-6062-650-4.
  93. Carta puebla de Minaya en ARCHIVO XENERAL DE SIMANCAS (1830). Coleición de Privilexos, Franqueces, Exenciones y Fueros Concedíos a Dellos Pueblos y Corporaciones de la Corona de Castiella (Tomu V). Madrid, Imprenta Real.
  94. GARCÍA SOLANA, Y. (2003). Munera per Dientro (3ª Ed.). Albacete, Diputación Provincial.
  95. ARIAS BONET, G. (2004). Repertoriu de Caminos de la Hispania Romana (2ª Ed.). Málaga, Ed. Gonzalo Arias.
  96. IGN ob. cit.
  97. COLÓN, H. ob. cit.
  98. VILLUGA, P.J. (1546). Reportorio de Tolos Caminos d'España. Medina del Campo, Pedro de Castro.
  99. MADOZ IBÁÑEZ, P. (1845- 1850). Diccionariu Xeográficu d'España(16 vol.). Madrid, Imp. Real.
  100. MENESES, A. de (1576). Reportorio de Camino. Alcalá de Henares, Sebastián Martínez.
  101. URIOL SALCEDO, J.I. (1990). Historia de los Caminos d'España (2 vol.). Madrid.
  102. «Alloñes ente ciudaes». Consultáu'l 21 de xunetu de 2008.
  103. Noticia de prensa
  104. Horarios y enllaces d'autobuses
  105. Patrimoniu Históricu de Villarrobledo venavillarrobledo.com [30-10-2008]
  106. «Camino del Vinu». Asociación de les Rutes del Vinu nel Mancha. Consultáu'l 30 d'ochobre de 2008.
  107. Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha. «Ruta de Don Quixote». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 30 d'ochobre de 2008.
  108. Universidá de Castiella-La Mancha. «Ruta Turística y Lliteraria del Quixote per La Mancha d'Aragón». Consultáu'l 30 d'ochobre de 2008.
  109. Organismu Autónomu de Cultura Miguel de Cervantes, Conceyu de Villarrobledo [01-11-2008].
  110. Programa d'actividaes de la Universidá Popular de Villarrobledo, Oficina de Turismu de Villarrobledo [01-11-2008].
  111. Gran Teatru, Oficina de Turismu de Villarrobledo [30-10-2008].
  112. Noticia de la declaración en Cadena SER
  113. «Agilciudad :: guía caleyeru de Villarrobledo y ciudaes y pueblos d'España - Agilciudad street guide of cities and towns of spain». Consultáu'l 2009.
  114. «Gastronomía De Villarrobledo». Consultáu'l 2009.
  115. Recetes de comida manchega.
  116. «Industria tinajera». www.villarrobledo.com. Consultáu'l 19 de xineru de 2016.
  117. Instalaciones deportives municipales
  118. «Deporte». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 2009.
  119. SANDOVAL MULLERAS, A. ob. cit.
  120. «Deporte». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 2009.
  121. «Deporte». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 2009.
  122. «Deporte». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 2009.
  123. 123,0 123,1 MORENO NAVA, L. (1986). Villarrobledo y el so Fútbol. Villarrobledo, Moreno Nava Ed..
  124. 124,0 124,1 Entrevista a José María Simón
  125. Edición 2008 del tornéu en Marca.com
  126. «vuesu sofitu decisivu- Deporte>». Consultáu'l 2014.
  127. [2]

Bibliografía editar

  • BELMONTE, J.M. (1999). Villarrobledo: Abiertu tol añu. Villarrobledo, Conceyu. ISBN 84-9222-981-0.
  • CAVALLERÍA Y PORTIELLU, F. del títulu=Historia de Villa-Robledo (1751- fac sim. 1987). . Albacete, IEA. ISBN 84-0006-712-6.
  • ESCUDERU BUENDÍA, F. J. (2001). Tres los oríxenes de La Mancha de Vejezate: Villarrobledo, Las Mesas, Pedro Muñoz, Socuéllamos, Tomelloso.. Socuéllamos, Conceyalía de Cultura. ISBN 84-7729-323-6.
  • ESPINAR SÁNCHEZ, V. (1995). Castillo y muralles de Villarrobledo. Villarrobledo, Conceyu. ISBN 84-6062-650-4.
  • ESPINAR SÁNCHEZ, V. (1998). Iglesias y conventos de Villarrobledo. Villarrobledo, Conceyu.
  • ESPINAR SÁNCHEZ, V. (1993). Villarrobledo ente los dos repúbliques: 1873- 1936. Villarrobledo, Conceyu. ISBN 84-6061-686-X.
  • GARCÍA GÓMEZ, M. D. (1993). Cuatro sieglos d'alfarería tinajera en Villarrobledo. Albacete, IEA. ISBN 84-8713-643-5.
  • MORCILLO Y VALERO, J. (1889). Informe pa la Historia de Villarrobledo. Guadalaxara, Ed. Antero Concha.
  • PARREÑO LACOBA, I. y GÓMEZ GARCÍA, R. (2000). Tradiciones orales de la llocalidá de Villarrobledo. Villarrobledo, Centru de Mayores.
  • PLAZA SIMÓN, Á. (2007), "El Paleolíticu en Villarrobledo (Apuntes d'Historia I)" en Villarrobledo Históricu. [3]
  • PLAZA SIMÓN, P. M. (2006). La Selmana Santa en Villarrobledo. Villarrobledo, Xunta de Cofraderíes y Hermandaes de Selmana Santa.
  • RODRIGUEZ ESTRELLA, T; y GARCÍA MARIANA, F.J. (2003). Los Fenómenos de Extrusión Cárstica na Provincia d'Albacete.. SABUCO. Revista d'Estudios Albacetenses. Dip. Prov. Albacete. ISBN 84-1577-2969, Nᵘ. 4, 2003, páxs. 223-251.
  • SANDOVAL MULLERAS, A. (1981). Historia del mio pueblu: la bien noble y lleal ciudá de Villarrobledo (2ª ed.). Villarrobledo, Cervantes.
  • SANDOVAL MULLERAS, A. (1962). Marayos de families de Villarrobledo (xenealoxía). Villarrobledo: [l'autor], 1962.
  • VILLAR GARRIDO, J. (2005). Viaxeros pola Historia: Estranxeros en Castiella-La Mancha. Albacete. Toledo, Xunta de Comunidaes de Castiella- La Mancha. ISBN 84-7788-373-4.

Filmografía editar

Referencies a Villarrobledo o películes rellacionaes cola ciudá:

La referencia a Villarrobledo ye fundamental nuna de les múltiples hestories que s'asoceden simultáneamente na película: Gracita Morales, nel papel d'emplegada de llar (¡qué tanto!) atina los catorce resultaos d'una quiniela de fútbol yá que decidió agorar nella que'l C. P. Villarrobledo va empatar; de fechu hai una escena mientres la fiesta de celebración de tan sonáu premiu (tres millones de pesetes) onde dos persones comenten "Yo lo que nun entiendo ye por qué-y punxo una xe al Villarrobledo, si yera un partíu chupao". Un pocu más palantre la mesma Gracita va comentar preguntada por cómo foi eso d'atinar los catorce resultaos "Pol Villarrobledo. Desque m'enteré que camudara d'entrenador dixi empata y empató. Y eso que-y metieron un gol de penalti". Entós daquella el club militaba na Segunda División del Fútbol español y taba desenvolviendo una campaña francamente desastrosa. Paez qu'esta anéudota quinielística tien una base verídica.[ensin referencies]


Sinopsis: Gabriel (Antonio Molero) ye un funcionariu de prisiones y vive sele y sufríu. Un día, Charly (Óscar Sánchez Zafra), ex-roqueru precisáu de dineru, al que conoció na cárcel, píde-y un favor: consiguir una furgoneta pa llevar a un grupu de moces al Festival Arte-Nativu Viña Rock. Consiguieron una actuación ellí y vanse a faer famoses. Gabriel, doliente d'un mal d'amores, déxase embullar pol so amigu y decide participar na aventura en cuenta de glamour, sexu y diversión.

Enllaces esternos editar