El vudú[1] ye una relixón que s'anició a partir de vudúeencies que teníen los pueblos que foron treslladaos como esclavos dende'l África Occidental, del contautu d'estes creencies cola relixón cristiana propia de los países a onde los llevaron esclavizaos, y ye posible que tea influyíu parcialmente por supervivencies del politeísmu célticu.[2] Trátase d'una variante teísta d'un sistema animista, provistu d'un fuerte componente máxicu. Pola so vinculación direuta cola cosmoloxía y los sistemes de creencies neolíticos, el so estudiu resulta de gran interés nel campu de la paleoantropoloxía. El vudú cúntase ente les relixones más antigües del mundu, ente'l politeísmu y el monoteísmu.

Vudú
relixón
Cambiar los datos en Wikidata
Ceremonia vudú n'Haití.

El tráficu d'esclavos escontra América fizo un fuerte fenómenu de sincretismu ente esta complexa y bien esquematizada relixón y les creencies cristianes, asina como coles relixones natives de los llugares au se tresportó a los esclavos. D'equí xurdiría'l vudú haitianu y un gran númberu de derivativos: la Regla de Ocha o Santería en Cuba, la Santería en República Dominicana, el Candomblé, la Umbanda y Kimbanda en Brasil, según les manifestaciones africanistes en Puerto Rico y los demás países del área del Caribe, etcétera. Dalgunos d'estos derivativos aportaron a Europa en décades recién, sobremanera de la mano d'emigrantes retornaos.

Principales creencies editar

El vudú foi un fuerte referente pa la cultura popular, por cuenta de la atribuyida capacidá de los bokor pa resucitar a los muertos y facelos trabayar nel so provechu (zombis), asina como la de provocar la muerte a voluntá. D'igual interés popular resultaron otros elementos folclóricos como los moñecos de vudú, que son una especie de pequeños fetiches con forma humanoide fabricaos con diversos materiales, que créese que tán venceyaos al espíritu d'una determinada persona. Ye frecuente atopar referencies na lliteratura o nel cine nel qu'estos fetiches úsense en rituales de maxa negro, nos cualos clávense aguyes al moñecu en dalgún llugar del cuerpu o aplícase-y dalgúna mena de martiriu, y asina la persona venceyada va sufrir dalgún mal o una maldición. Esiste una amplia lliteratura y filmografía al respeutive, que frecuentemente tiende a deformar y demonizar esti conxuntu de práutiques relixoses.

Polo xeneral, nel vudú considérase qu'esiste una entidá sobrenatural última, lladenomada de diverses maneres, siendo les más habituales Bondye, términu deriváu del francés bon Dieu (bon Dios)[3] o Mawu (n'ocasiones fai referencia a una pareya, Mawu y Lisá), rexente del mundu sobrenatural, pero ésta ye inaccesible y permanez ayena al mundu de los humanos, polo que la comunicación con esi mundu sobrenatural hai de perfacese al traviés de los numberosos loas (el Barón Samedi, la Mamen Brigitte, Damballa, etc), entidaes tamién sobrenaturales qu'actúen como deidaes intermediaries y que conformen de fechu la exa central del vudú, teniendo cada unu d'ellos una personalidá distinto y múltiple maneres de ser allabaos (por cantares, bailles, símbolos rituales y otros)

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: vudú
  2. Ventura, Michael (1993) "Hear That Long Snake Moan", en Letters at 3Am: Reports on Endarkenment, Spring Publications. ISBN 0-88214-361-1
  3. The Book of Vodou, Leah Gordon, páxina 16