Islam
Esti artículu forma parte de la serie
Islam
Creencies

Alá
Tawhid
Profetes del Islam
Corán

Práutiques

Xaḥada
Salat · Ramadán
Zakat · Ḥajj

Testos y lleis

Corán · Sunna · Ḥadiz
Fiqh · Xaria · Calam

Hestoria

Hestoria del Islam
Espardimientu del Islam
Revolución agrícola del islam medieval

Cañes del Islam

Sunismu · Chiísmu
Kharijismu · Sufismu

Cultura y sociedá

Arte · Estudios islámicos
Filosofía · Calendariu
Fiestes · Mezquita

Un ḥadiz (árabe: حديث, polo xeneral, "narración, referencia") lliteralmente significa un dichu o una conversación, pero islámicamente representa los dichos y les aiciones del Profeta Mahoma rellataes polos sos compañeru y compiladas por aquellos sabios que-yos asocedieron.

Designación y usu editar

Desígnase a toa narración o rellatu referíu al profeta Mahoma, direuta ya indireutamente, sobro lo qu'ésti dixo (encamentando, ordenando, prohibiendo), enseñó, o simplemente viose que solía faer anque nun lo encamentara específicamente a los sos siguidores. Hai inclusive ḥadices nos cual nárrase simplemente que'l Profeta aprobó tácitamente cierta conducta n'otros, y en consecuencia tala conducta vuélvese venceyante pa los musulmanes.

El Corán afala a que se debe siguir la guia, enseñanza y l'exemplu de Mahoma como nos vinientes versículos:

Tenéis nel Mensaxeru de Dios un bellu y perfectu exemplu, pa que deposita la so esperanza en Dios y nel Día Final, y recuerda a Dios frecuentemente.
El vuesu collaciu [Mahoma] nun se tresmana, nin se descarría, nun fala por mesmu impulsu, nun ye sinón una revelación que se fixo, enseñóla El bien poderosu, fuerte, majestuoso.

Tamién lu concede a Mahoma la misión d'esplicalo:

A ti tamién te revelemos la Amonestación por que espliques a los homes lo que se-yos reveló. Quiciabes, asina, cavilguen.

Esta ye la razón de como dende la primer dómina del Islam, l'exemplu del Profeta utilizóse como recursu d'autoridá pa tou tipu d'eventualidaes. La llexislación musulmana basábase y síguese basando en munchos aspeutos de la vida del Profeta recoyíos nes compilaciones de hadices que se fueron axuntando a lo llargo de los sieglos. Pero non yá reparar los ḥadices nel planu xurídicu. La manera de vida (Sunna) de too musulmán ta bien de cutiu condicionáu por estos vezos empecipiaes por Mahoma.

Coles mesmes, los ḥadices yeren poderoses armes nes lluches polítiques, y puestu viose la necesidá d'evitar la so continua manipulación atribuyéndo-yos un valor en función de quién tresmitiera la tradición y quién tuviera nel aniciu d'ésta. Sicasí, llegóse a la conclusión por mediu d'otru ḥadiz tresmitíu por Aysha, (la ma de los creyentes) cuando se-y preguntar que cómo yera la conducta del pernomáu Profeta del Islam y ella respondió: "el Corán".

La cadena d'autoridaes (Isnad) editar

Tou ḥadiz vien acompañáu d'una llista d'autoridaes que lo responden por en forma de cadena de tresmisión oral: "X afirma, refiriéndose a les pallabres de Y, qu'oyó a Z dicir...". Estes cumplen una función esencial a la de determinar la validez y l'algame de la tradición. Los ḥadices atribuyíos a Mahoma son necesariamente más pervalibles que los demás. Coles mesmes, esisten transmisores de tradiciones que gocien del enfotu de los entendíos na materia, ente qu'otros son inoraos. Les cadenes pueden ser bastante llargues. Sin embargo, la mayor parte de los ḥadices que nos lleguen nun surden más allá d'un sieglu o dos dempués de la muerte de Mahoma, pos, evidentemente, l'apaición de buecos na cadena faíase frecuente col pasu del tiempu y asina s'amenorgaba la so credibilidá.

Prueba d'un hadiz editar

Cuando la ciencia de los hadices desenvolvióse, nel tiempu ente'l tercer califa ortodoxo, Osmán ibn Affan y el final de la dinastía Omeya, los hadices tuvieron que pasar un rigorosu análisis por parte de los ulemas especializaos, los muhaddiz, el que acababen per refugar la tradición por falsa o aceptala otorgándo-y unu de los vinientes graos:

  • Admisibles (مَقْبول [maqbūl], aceptable; almitíu; plausible)
Sagraos (قُدْسِيّ [qudsīy], sagráu). Estos considérense portadores de la pallabra divina y non la de Mahoma.
Auténticos (صَحيح [ṣaḥīḥ], auténticu).
Notables(مُتَواتِر [mutawātir], recurrente; repitíu).
Bonos (حَسَن [ḥrusten], guapu; bonu)
  • Inadmitibles (مَردود [mardūd], refugáu; refugáu)
Febles (ضَعيف [ḍa`īf], feble; desfalleciente; fráxil) De normal trátase de apócrifos.

Una minoría de los musulmanes dicen que cualquier hadiz, nun importa cuál fuera la cadena de tresmisión, que contradiga'l Sagráu Corán tien de considerase como una fabricación, ejemplificando hadices como unu narráu por Abu Bakr, que declaró escuchar dicir al Sagráu Profeta: "Nós los Profetes nun dexamos heriedos, tou aquello que dexamos como mandáu ye pa la caridá." Dicen que son contrapuestos a esti pronunciamiento delles aleyas o versos del Sagráu Corán confirmando lo contrario: "Y Salomón foi l'herederu de David", Capítulu 27: versu 16. Y sobro'l Profeta Zacírias el Sagráu Corán diz qu'él imploró: "Por tanto concédame Usté un herederu que m'heriede a mi y a la casa de Jacobo", Capítulu 19: versos 5-6. Quedando establecíu así que la primer prueba p'afitar l'autenticidá d'un hadiz ye xustificar si contradiz los postulaos del Sagráu Corán o non. Pero la mayoría de los eruditos islámicos nun atopen contradicción dalguna ente esti rellatu y los versículos coránicos, una y bones neses aleyas méntase qu'a David se -y concedió la conocencia y Salomón heredólo, según Zacarías heredó la profecía a la so descendencia. De la mesma manera Aisha, que rellató'l hadiz sobro que la conducta de Mahoma yera'l Corán, tamién rellató'l mesmu hadiz de Abu Bakr, esplicándo-y a los herederos del Profeta qu'ella coles mesmes lo escuchó d'él. El mesmu Bujari, Ahmad bin Hanbal arrexunten esta narración y dellos de los grandes de los collacios del Profeta calificáronla como auténtica, siendo un hadiz arrexuntáu tamién por Muslim y pasa a ser reconocíu como "Mutafaqun alahi", esto ye, de común alcuerdu sobro la so autenticidá.

Recopilaciones de hadices editar

Mientres les primeres centurias del Estáu musulmán, los legisladores, les facciones enfrentaes pol poder y otros viéronse somorguiaos nuna frenética busca de fechos de Mahoma que sirvieran a los sos respeutivos intereses o respondieran a les sos necesidaes o duldes. Del caos esistente, los estudiosos intentaron depurar y unificar en códices los estremaos vezos conocíos. Asina, el mundu islámicu (suníes, xiín, ibadíes) acepta casi unánimemente los vinientes recopiladores:

  1. al-Bujari (fináu en 870) incluyía 7275 hadices estrayíos de 600.000 posibles.
  2. Muslim b. al-Haiýýaý (f. 875) incluyía 9200 estrayíos de 300.000 posibles.


Referencies editar

Enllaces esternos editar