A Pobra de Trives[4] ye un conceyu español, asitiáu na provincia d'Ourense. Foi un importante centru de xunta de la nobleza gallega (al pie de la islla de La Toxa) mientres el sieglu XIX. Hasta la década de 1970 foi un importante nucleu de la provincia d'Ourense, destacando percima de villes ourensanes como O Barco de Valdeorras o Carballino. La so perda d'habitantes foi bultable nel postreru cuartu del sieglu XX, sobremanera a partir de la remodelación de carreteres, resultando que la carretera N-120 (que xune Logroño col puertu de Vigo) varió'l so trazáu pol vecín conceyu lucense de Monforte de Lemos.

A Pobra de Trives
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia d'Ourense provincia d'Ourense
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcaldesa de Puebla de Trives (es) Traducir Patricia Domínguez Barja
Nome oficial A Pobra de Trives (es)[2]
A Pobra de Trives (gl)[3]
Códigu postal 32780
Xeografía
Coordenaes 42°20′22″N 7°15′11″W / 42.339444444444°N 7.2530555555556°O / 42.339444444444; -7.2530555555556
A Pobra de Trives alcuéntrase n'España
A Pobra de Trives
A Pobra de Trives
A Pobra de Trives (España)
Superficie 84.2 km²
Altitú 746 m
Llenda con Ribas de Sil, Quiroga, Manzaneda, Chandrexa de Queixa y San Xoán de Río
Demografía
Población 1977 hab. (2023)
- 1030 homes (2019)

- 1037 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.65% de provincia d'Ourense
0.07% de Galicia
0% de España
Densidá 23,48 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Etimoloxía editar

El topónimu "Trives" derivaría del antiguu pueblu de los Tiburi, que yá apaez referíu nes fontes clásiques.[5]

Xeografía editar

A Pobra de Trives asítiase nes estribaciones occidentales de la Sierra de Queixa, que superen los 1.500 m (Cabeza de los Gües con 1.707 msnm, la Llanura de Maceda con 1.685 msnm, y Cabeza de Mazaneda con 1.770 msnm). El terrén baxa escontra l'oeste y escontra les riberes del ríu Bibey, formando valles estrechos y encaxaos con grandes desniveles.

El Bibey ye l'afluente más importante del ríu Sil. Naz na Sierra Segundera, nel conceyu zamoranu de Porto de Sanabria a 1.840 m d'altitú y constitúi cuasi tol llende norte del conceyu. Dende la so marxe izquierda desagüen nél el ríu Navea y el San Llázaro, el Cabalar y el Fiscaíño, que lo faen en forma de cascaes.

Nes partes altes predomina un clima de monte y nos valles ye cuasi mediteráneo. Los iviernos son duros y llongures (9 °C) y los branos tibios (15 °C en xunetu). Les precipitaciones aumenten col altor y van de los 874 mm del fondu del valle a los cuasi 2.000 mm de los montes.

Corporación municipal editar

Resultáu eleiciones municipales del 25 de mayu de 2015 n'A Pobra de Trives
Nome Votos Porcentaxe Conceyales
Agrupación Trivesa Independente 895 61.47% 7
Partíu Popular de Galicia 364 25.00% 3
Esquerda Xunida-Son de Trives 182 12.50% 1

Demografía editar

A 1 de xineru de 2010 la población del conceyu xubía a 2511 habitantes, 1266 homes y 1245 muyeres.[6]

Gráfica d'evolución demográfica d'A Pobra de Trives (conceyu) ente 1900 y 2010

     Población de fechu (1900-1981) según los censos de población del INE.      Población de derechu (1990-2010), población según el padrón municipal, datos del INE.

Población por nucleu (Parroquies) editar

Nucleos Habitantes (2010)[7] Varones Muyeres
A Pobra de Trives 1488 742 746
A Encomenda (Santu Antonio) 118 58 60
Barriu (San Xoán) 52 24 28
Castro (San Nicolao) 52 27 25
Cotarós (Santiago) 36 18 18
Cova (Santa María) 84 42 42
Mendoia (Nosa. Sra. da Concepción) 71 38 33
Navea (San Miguel) 32 19 13
Pareisás (Santu Antonio) 64 36 28
Pena Folenche (Santa María) 42 17 25
Pena Petada (Santu Estevo) 18 10 8
Piñeiro (San Sebastián) 67 34 33
San Lourenzo de Trives (San Llorienzo) 74 42 32
San Mamede de Trives (San Mamede) 46 24 22
Sobrado (San Salvador) 88 40 48
Somoza (San Miguel) 33 17 16
Trives (Santa María) 54 24 30
Vilanova (Santa María) 61 36 25
Xunqueira (San Pedro) 31 18 13

Historia editar

Esisten nel conceyu trivés restos de castros, la mayoría romanizados: Civida, Castro, Castelo, Las Cigadoñas, etc. Los pobladores yeren los tiburos, que la so capital llamábase Nemetobriga y que puede corresponder a Trives Viejo o Ponte Navea.

La Vía XVIII del Itinerariu d'Antonino (de Bracara Augusta hasta Asturica Augusta), conocida como Vía Nova, entraba por Ponte Navea, travesaba Trives Viejo, Ponte Cabalar, Mendoya, y salía del conceyu pela ponte sobre'l ríu Bibey, construyíu en dómina del emperador hispalense Traxanu.

A empiezos de la Edá Media, la mayoría de les tierres pertenecíen al Conde de Lemos. Nesi altor, construyéronse dellos eremitorios y cenobios, como'l benedictín de San Salvador de Sobrado de Trives, asitiáu na llocalidá homónima.

Economía editar

L'actividá económica del conceyu básase principalmente nel sector de servicios (turismu rural y de monte), na agricultura/ganadería y el comerciu/hostelería.

Turismu rural y de monte editar

Nesti ámbitu ye de destacar el complexu hoteleru de Cabeza Grande de Mazaneda y la so estación iverniza, la única de la Comunidá Autónoma de Galicia. Abonden los chigres/restoranes, cases de turismu rural (antiguos palacios y cases grandes) y esisten dos campings. La orografía, guapura paisaxística, clima y vexetación faen de la contorna un llugar perfectu pal descansu y l'esfrute de la naturaleza.

Agricultura y ganadería editar

El sector primariu (agrícola y ganaderu) ye otru de les principales pilastres económiques de la contorna. Ente los cultivos destaca'l de la castaña y el del miel. Tocantes a la producción ganadera destaca la ovina/caprina, vacunu y porcín. Práuticamente toles families críen gochos pa consumu propiu (matanza). Esta producción propia de gochu xunto colos pequeños güertos familiares faen que con un pequeñu sueldu y/o pensión pueda una familia vivir.

Comerciu y hostelería editar

Ente los comercios destaquen les confiteríes/panadería que vienden el famosu productu típicu gastronómicu d'esta llocalidá: la bica. La bica ye un postre autóctonu, dientro de la variada gastronomía trivesa, que se fai con masa de pan, mantega de vaca cocida, güevos, azucre, canela y farina espayada. Yera práutica habitual que cada visitante antes de dise llevar pa consumu propiu o regalar una bica. En cuanto al sector hosteleru, la llocalidá cunta con numberosos chigres/restoranes en proporción a los habitantes colos que cunta.

Funcionarios y pensionistes editar

Al ser un centru comarcal esisten un ampliu númberu de funcionarios (educación, sanidá, etc.) Munchos triveses viéronse obligaos a dexar la so tierra en busca de trabayu. Cuando algamen la edá de xubilación tornen al so pueblu natal y esfruten los últimos años de la so vida.

La creación de puestos de trabayu na contorna ye baxa. Ente les empreses privaes que crean trabayu destaca una de les principales llétriques del país qu'esplota dellos centros de producción llétrica (abondosos banzaos/banzaos na contorna) dando trabayu a un númberu importante de persones de la contorna.

Mientres los meses de xunetu, agostu y setiembre la población amonta considerablemente'l so númberu d'habitantes yá que tornen de vacaciones hijo y nietos de triveses partíos per tol mundu. Si nun fuera por esti motivu veríense obligaos a cerrar dellos comercios y negocios d'hostelería.

Deporte editar

Na capital del conceyu esisten delles instalaciones deportives de propiedá municipal, como un pabellón polideportivu, unes piscines y un campu de fútbol, esti postreru ye utilizáu dende 1980 por Club Deportivo Trives.

Fiestes editar

  • Fiesta de la Bica: últimu domingu del mes de xunetu.
  • Fiesta de San Bartolomé: última selmana del mes d'agostu
  • Fiestes del Santísimu Cristu de la Misericordia y de la Virxe de la Doliosa: a mediaos del mes de setiembre

Personaxes pernomaos editar

  • Germán Ancochea Quevedo: catedráticu de matemática aplicada na Universidá Central.
  • Evaristo Correa Calderón: marqués de Trives. Miembru de les Irmandades da Fala (Hermandaes de la Fala), darréu insigne falanxista y Catedráticu d'Historia. Collaboró col catedráticu Fernando Lázaro Carreter na ellaboración de numberosos escritos.
  • Eumenio Ancochea Boscossi: fundador del Colexu Santa Leonor, n'honor a la so madre.
  • Nicanor Alvarado: procurador nes Cortes mientres la Restauración y primer Marqués de Trives. A él deben méritos como la construcción de la carretera de Primer Orde Ponferrada-Ourense (que sería dempués la N-120 y les actuales N-536, OU-636 o OU-536).
  • Elena Fernández-Ferreiro López-Ochoa: conocída polos sos programa en TVE "Hablemos de sexo". Profesora de Medicina na Universidá Complutense. Cónyuge de Sir Norman Foster, prestixosu arquiteutu británicu.
  • María Brey Mariño: Estudió Filosofía y Lletres na vieya Universidá Central de la cai de San Bernardo; tuvo'l privilexu de conocer y saborguiar esi irrepetible Madrid anterior a 1936. Foi becaria de la Xunta p'Ampliación d'Estudios nel Centru d'Estudios Históricos, onde trató a la grana de les celebridaes de la nuesa filoloxía, y decidióse dende bien ceo pel mundu de los llibros y de los legajos al entrar en 1931 nel cuerpu d'Archivos y Bibliotecarios. Foi destinada a Santiago de Compostela y, más tarde, por concursu de méritos a la Biblioteca de la Presidencia del Conseyu de Ministros, y yá en plena guerra a la Xunta d'Alquisición de Llibros. Al acabar la guerra foi destinada a Huelva y, darréu, a la Biblioteca de les Cortes.
  • Adolfo Domínguez: diseñador de moda afincáu n'Ourense. Natural de l'aldega trivesa de Mendoia.
  • Manuel Bermúdez Couso: postreru presidente de Caixa Ourense (Caxa d'Aforros Provincial d'Ourense) y actual Vicepresidente de Caixanova (Caxa d'Aforros de Vigo, Ourense y Pontevedra). El Colexu d'Educación Infantil y Primaria de la villa, lleva'l so nome (Agrupación Escolar creada nel añu 1977).
  • Os Trintas de Trives: grupu de gaiteros que llevaron el nome del so pueblu por toa España y América.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Houses of the municipalities of Galicia. Autor: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019, . Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. «Decreto 332/1996, de 26 de julio, por el que se aprueba el Nomenclátor correspondiente a las entidades de población de la provincia de Ourense» (en gallegu). Diario Oficial de Galicia. 29 agostu 1996. 
  4. Ministeriu d'Alministraciones Públiques (ed.): «Variaciones de los conceyos d'España dende 1842.». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 12 de marzu de 2012.
  5. cfr. Gonzalo Navaza, "Toponimia prelatina na documentación medieval de Galicia", páx. 222, in "Onomástica Galega II", Leipzig, 2008
  6. INE: Población por conceyos y sexu.
  7. Nomenclátor INE

Enllaces esternos editar