Academia de la Llingua Guaraní

L'Academia de la Llingua Guaraní (en guaraní Guarani Ñe’ẽ Rerekuapavẽ) ye la principal institución encargada de normar y estandarizar la lengua guaraní.

Academia de la Llingua Guaraní
academia
Llocalización
Sede Asunción
Direición Paraguái
Historia
Fundación12 xunu 2013
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Foi promovida en Paraguái al traviés de la Llei de Llingües, que foi aprobada en 2010; y qu'amás, autorizó la creación de la Secretaría de Polítiques Llingüístiques con rangu ministerial.

Tres un llargu procesu que s'empecipió col alderique ciudadanu sobre la Llei de Llingües, la mesma foi sancionada nel Congresu Paraguayu. Depués empecipió'l procesu de puesta en vixencia, cola creación de la Secretaría Nacional de Polítiques Llingüístiques, ésta emitió la Resolución N° 80/2012 pola cual créase la Academia de Lengua Guaraní / Ava Ñe’ẽ Rerekua Pavẽ.[1]

Funciones editar

L'artículu 46° de la llei 4251/10 "De Llingües" dispón les funciones que van tener los 30 miembros de l'Academia, que van apuntar a normativizar la llingua, lo qu'implica establecer les regles pa falar y escribir en guaraní.

Ente les funciones que van tener los sos miembros, destáquense la de normativizar la lengua guaraní a partir d'investigaciones llingüístiques incluyendo les realizaes con falantes de la llingua; establecer l'alfabetu guaraní sobre la base del utilizáu na Convención Nacional Constituyente de 1992; ellaborar el diccionariu xeneral de la llingua guaraní y caltenelo actualizáu; ellaborar la gramática fundamental de la llingua guaraní y ellaborar diccionarios terminolóxicos pa árees profesionales y científiques específiques.

Tamién van tener la xera d'identificar los mecanismos más fayadizos pal arriquecimientu lexicolóxicu del idioma guaraní, cuantimás d'aquellos que-y dexen crecer y modernizase ensin alteriar esencialmente la so estructura fonética, morfosintáctica y discursiva; arrexuntar les pallabres nueves creaes naturalmente polos falantes de la llingua guaraní y aprobar la so incorporación formal al corpus lexical del guaraní; recuperar el léxicu antiguu y favorecer el so usu funcional, y fomentar la incorporación de vocablos n'usu nos dialeutos indíxenes de la familia llingüística guaraní.

Miembros editar

Nel Art. 44 de la Llei 4251/10 "De Llingües" del Paraguay dispón: De la composición de l'Academia. L'Academia de la Llingua Guaraní representa la soberanía llingüística del pueblu falante de dichu idioma. Va Tar integrada polos más destacaos esponentes de los ámbitos llingüísticu, lliterariu y pedagóxicu de la llingua Guaraní, en númberu non cimeru a trenta. El so plantel inicial va ser de quince miembros y va ser instituyíu pola Secretaría de Política Llingüística, al traviés d'un concursu públicu de títulos, méritos y aptitúes; fundaos nes obres realizaes o escrites polos sos autores y la trayeutoria docente de los mesmos. Dichu plantel va dictar los estatutos de l'Academia y darréu va exercer el derechu de coopción de los sos futuros integrantes. Respondiendo al art. 44. L'Academia de Lengua Guaraní ta integrada por Académicos de Númberu, (EL NÚMBERU FOI ASIGNÁU A CADA ACADÉMICU DE FORMA VITALICIA) distribuyéndose de la siguiente manera : Del 1 al 15 correspuende al plantel inicial según Resolución 80/12 de la SPL. Del 16 al 30 nomaos por coopción, completando'l númberu 30 según disposición. La nómina respeutiva ye como sigue:

1. Feliciano Acosta Alcaraz

2. Domingo Adolfo Aguilera Jiménez

3. Mario Rubén Álvarez Benítez

4. Almidio Milciades Aquino Argüello

5. Rubén Bareiro Saguier (+)

(el númberu 5 pasa al socesor y repitir)

5. Alcibíades González Delvalle

6. David Galeano Olivera

7. María Georgina González Morán

8-MARÍA EVA MANSFELD D'AGÜERU

9-MARÍA ELVIRA MARTÍNEZ DE CAMPOS

10-JULIA IRENE SEGOVIA DE BORBA

11-RAMÓN RAIMUNDO SILVA FERNÁNDEZ

12-LINO TRINIDAD SANABRIA

13-MIGUEL ÁNGEL VERÓN

14-Sara Villagra-Batoux

15-TADEO ZARRATEA

16-DIONISIO FLEITAS LECOSKI

17. Rubén Rolandi

18. PAUBLINO CARLOS ANTONIO FERREIRA QUIÑÓNEZ

19. MODESTU ROMERO CUETO.

20- MILCIADES BENÍTEZ

21- BERNARDA ORTELLADO.

22- PERLA ÁLVAREZ B.

23- ZULMA TRINIDÁ ARTU

14- MAURO JAVIER LUGO VERÓN

25- CRISTINA INVERNIZZI DE SANTOS

26- LADISLAA ALCARAZ DE SILVERO

27- PA’I SJ. ALBERTO C. LLUNA PASTORE

28- TERESITA DEJESÚS (SUSY) DELGADO SALINAS

29- INDALECIO RIQUELME CANTERU

30- LUCINO GERÓNIMO RODRIGUEZ BAROFFI.

Ver tamién editar

Referencies editar