Adelina Zendejas Gómez

Adelina Zendejas Gómez (16 d'avientu de 1909Toluca de Lerdo – 4 de marzu de 1993Ciudá de Méxicu) foi una maestra, periodista y activista mexicana.[1] Foi una de les primeres investigadores que rescaten el papel de les muyeres na historia y recibió el Premiu Nacional de Periodismu en 1988. El so epitafiu, redactáu por ella mesma, resume la so vida y la so obra: «Lluchadora incansable polos derechos de la muyer y del neñu. Muyer revolucionaria y convicta del materialismu dialécticu».[2]

Adelina Zendejas Gómez
Vida
Nacimientu Toluca de Lerdo16 d'avientu de 1909
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu4 de marzu de 1993 (83 años)
Estudios
Estudios Universidá Nacional Autónoma de Méxicu Philosophiæ doctor
Llingües falaes castellanu
Oficiu periodistaactivista
Premios
Miembru de Frente Único Pro Derechos de la Mujer (es) Traducir
Seudónimos Yolia
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fía de Carmen Gómez y Manuel Zendejas, Adelina asistió a la escuela y terminó'l bachiller colo que pudo exercer como maestra, nuna dómina en que les muyeres estudiantes yeren minoría. Foi parte de les primeres 100 muyeres qu'ingresaron nel bachilleratu en Méxicu.[3] A los 19 años, ingresó a la Facultá de Filosofía y Lletres de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu (UNAM), onde algamó'l grau de Doctora en Filosofía.

Desempeñó diversos cargos públicos, ente ellos la direición de la Escuela Taller pa Obreros. Foi delegada na Primer Conferencia Mundial de Trabayadores y coordinó a delles instituciones con motivu del Añu Internacional de la Muyer en 1975.

Foi cofundadora del Frente Únicu Pro Derechos de la Muyer, al traviés del cual dedicó la so vida lluchar por que les muyeres mexicanes tuvieren derechu al votu y collo exercieren la ciudadanía.[4] Foi fundadora y presidenta del Institutu de l'Amistá ya Intercambiu Cultural de la Xunión Soviética de 1964 a 1974.

Trabayu periodísticu editar

A los 19 años, cuando ingresó a estudiar filosofía, tamién empecipió la so carrera como periodista n'El Universal gráficu, oficiu que desempeñó hasta la so muerte.

Nel periodismu, Adelina Zendejas trató les temes de la educación, los derechos de la muyer, de neñes y neños. Collaboró con dellos periódicos mexicanos, como L'Universal Gráficu, El Nacional, El Universal, Excélsior y El Día.

En 1956 fundó dos revistes: Maxisteriu y La Maestra. En 1976 creó nel periódicu El Día la columna "Elles y la vida", onde, sol seudónimu de Yolia escribió sobre la condición social de les muyeres y la desigualdá de xéneru.[5] Foi comentarista nel noticiario "Enllaz" de Canal 11 (1981) y redactora de la columna "Binomiu" n'Excélsior (1983).

Acompañó la nacencia de "La Triple Xornada" y "Doble Xornada", primer suplementu feminista d'ámbitu nacional en Méxicu qu'arrincó en 1987 encartáu n'unu de los periódicos d'izquierda del país: La Jornada.[6]

Premios editar

  • En 1975 recibió la Medaya de Veteranes de la Unión de Sociedaes d'Amistá ya Intercambiu Cultural colos pueblos de la URSS.
  • En 1988, recibió'l Premiu Nacional de Periodismu, tres 60 años d'exercer l'oficiu.

Publicaciones editar

  • La muyer na Intervención Francesa 1962
  • Frida Kahlo na preparatoria
  • Les lluches de la muyer mexicana (de 1776 a 1976)
  • La guerra: delincuencia infantil y xuvenil
  • La crisis de la educación en Méxicu

Referencies editar

  1. Cervantes Pérez, Erika (21 de xineru de 2003). Adelina Zendejas: maestra, periodista y militante. Cimacnoticias.  p. www.cimacnoiticias.com.mx. http://www.cimacnoticias.com.mx/node/37636. Consultáu'l 6 de mayu de 2017. 
  2. Cervantes Pérez, Erika (4 de marzu de 2003). so-muerte Adelina Zendejas, más viva que nunca a 10 años de la so muerte. Cimacnoticias.  p. www.cimacnoticias.com.mx. http://cimacnoticias.com.mx/noticia/adelina-zendejas-m-s-viva-que-nunca-10-os-de-la so-muerte. Consultáu'l 6 de mayu de 2016. 
  3. Tovar Ramírez, Aurora (1996). Mil quinientes muyeres na nuesa conciencia coleutiva (en castellanu). Méxicu: DEMAC.
  4. Cano, Gabriela (1993). Adelina Zendejas: arquiteuta de la so memoria (en castellanu). Debate Feminista, páx. 387-400.
  5. Tellez Hernández, Josefina (2014). Adelina Zendejas Gómez, crisol periodísticu con tintes feministes, comunistes y docentes del sieglu XX. El periodismu y la so vida. (en castellanu). Méxicu: Universidá Autónoma del Estáu d'Hidalgo.
  6. Cervantes Pérez, Erika (3 de xineru de 2006). Alaíde Foppa y Adelina Zendejas, pioneres del periodismu de xéneru. Cimacnoticias.  p. www.cimacnoiticias.com.mx. http://www.cimacnoticias.com.mx/node/39004. Consultáu'l 6 de mayu de 2017. 

Enllaces esternos editar