Aeropuertu de Berlín-Tempelhof

L'Aeropuertu de Berlín-Tempelhof (alemán: Flughafen Berlin-Tempelhof; IATA: THF; ICAO: EDDI) yera un aeropuertu asitiáu na ciudá de Berlín, Alemaña, nos distritos municipales de Tempelhof-Schöneberg y Neukölln. L'aeropuertu de Berlín-Tempelhof cerró les sos puertes a los pasaxeros el 31 d'ochobre de 2008.

Aeropuertu de Berlín-Tempelhof
aeropuertu internacional
IATA: THF • OACI: EDDI
Llocalización
PaísBandera d'Alemaña Alemaña
Sede (es) TraducirBandera de Berlín Berlín
Distritos (es) Traducir Neukölln (es) Traducir
Coordenaes 52°28′25″N 13°24′06″E / 52.4736°N 13.4017°E / 52.4736; 13.4017
Aeropuertu de Berlín-Tempelhof alcuéntrase n'Alemaña
Aeropuertu de Berlín-Tempelhof
Aeropuertu de Berlín-Tempelhof
Aeropuertu de Berlín-Tempelhof (Alemaña)
Altitú 50,9 m
Historia y usu
Apertura1923
Xestión Berliner Flughafen-Gesellschaft mbH (en) Traducir
Orixe del nome Berlín
Tempelhof (en) Traducir
Arquiteutura
Arquiteutu/a Ernst Sagebiel
Aeropuertu
Ciudá a la que sirve Berlín
Patrimoniu
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Ingreso aeropuertu.

A lo llargo de la so dilatada historia, foi testigu de los vaivenes alemanes, europeos y mundiales. Hitler utilizar en numberoses ocasiones; ellí llegó en loor d'ensames el boxeador Max Schmeling en 1936 en ganando a Joe Louis; y ellí aterrizaron los aviones de la Ponte Aérea mientres el Bloquéu de Berlín.

Mientres años foi'l menos utilizáu de los trés aeropuertos berlineses, por cuenta del so allugamientu a apenes 5 km del centru de la ciudá, que impidía l'ampliación tantu de les sos pistes como de los sos terminales, polo que les grandes aeronaves modernes, como l'Airbus A340 o'l Boeing 747, nun podíen aterrizar nél. De los cuasi 20 millones de pasaxeros qu'utilizaron los aeropuertos de Berlín nel añu 2007, menos de 350.000 pasaron pol de Tempelhof.

L'aeropuertu de Tempelhof ta conectáu col centru de la ciudá pela llinia 6 del O-Bahn, el sistema de Metro de Berlín. La estación del aeropuertu ye la de Platz der Luftbrücke, que n'alemán significa "Plaza de la Ponte Aérea".

El 31 d'ochobre de 2008 cerróse l'aeropuertu, por cuenta de la ampliación y tresformamientu del Aeropuertu de Berlín-Schönefeld nel Aeropuertu de Berlín-Brandeburgo. L'Aeropuertu de Tempelhof xeneraba unes perdes d'alredor de 10 millones d'euros al añu, polo que la compañía que xestiona los aeropuertos de Berlín optó por adelantrar el so zarru lo más posible. Una llarga batalla xudicial enfrentara a les aereollinies qu'utilicen l'aeropuertu de Tempelhof colos promotores del so zarru, reclamando aquelles que, hasta que'l nuevu aeropuertu tuviera dafechu operativu, dexárase-yos siguir usando l'aeródromu. L'aeropuertu tendría que cerrar nel añu 2004, pero los pleitos torgar hasta 2008.

Historia editar

Oríxenes editar

 
L'álamu históricu nel campu de Tempelhof. Plantar na dómina del Rei Soldáu y Federico'l Grande. Equí desfila'l 3.o Reximientu de la Guardia (hasta 1918).

En 1909, el francés Armand Zipfel realizó la primer exhibición aérea de la Historia, en Tempelhof, que foi siguida pola d'Orville Wright esi mesmu añu.[1] Fueron los primeros vuelos sobre Tempelhof. El 8 d'ochobre de 1923 foi la fecha na que Tempelhof foi oficialmente consideráu como un aeropuertu. La compañía aérea Lufthansa foi fundada en 1926, con base nel aeropuertu. La construcción de la terminal concluyir en 1927, y mientres los años 30, l'aeropuertu recibió toa clase de personalidaes de numberoses partes del mundu. En 1934, como parte del plan d'Albert Speer pa la reconstrucción de Berlín, proyeutóse la construcción de l'actual terminal de pasaxeros.

 
Maqueta de Berlin-Tempelhof nel Technik-Museum de Berlín.

Hasta la creación del Pentágonu, la terminal de Tempelhof foi'l mayor edificiu del mundu. Norman Foster describir como "la madre de tolos aeropuertos". La terminal, construyida ente 1936 y 1941, xunto colos sos edificios axacentes, forma una estructura cola forma d'un cuartu de circunferencia de más d'un quilómetru de llargor, que, sicasí, resulta atopadiza. Los aviones podíen realizar el rodaxe direutamente hasta l'edificiu, onde los pasaxeros desembarcaben al abellugu de les inclemencies meteorolóxiques, gracies al enorme pabellón saliente que cubría (y cubre) la zona.

L'aeropuertu de Tempelhof (llamáu entós Aeropuertu Central de Berlín-Tempelhof) tenía la ventaya de la so llocalización extraordinariamente cercana al centru de la ciudá, polo que, en poco tiempu, convertir n'unu de los aeropuertos con más tráficu del mundu. Antes de la II Guerra Mundial, aterrizaben y desapegaben nes pistes de Tempelhof hasta 92 vuelos diarios, cuarenta d'ellos internacionales.

El diseñu del aeropuertu yá contemplaba la construcción d'enormes hangares anexos pal estacionamiento d'aeronaves y otres instalaciones que converten a Tempelhof nun adelantráu a la so dómina. Sicasí, el diseñu completu nun pudo terminase debíu al españíu de la Segunda Guerra Mundial.

II Guerra Mundial editar

 
División de Berlín tres la II Guerra Mundial.

L'aeropuertu de Tempelhof nun s'utilizó mientres la II Guerra Mundial como aeródromu de guerra pola aviación nazi, salvu casos escepcionales d'aterrizaje d'emerxencia. Sicasí, nos suétanos del aeropuertu fixeron trabayos d'ensamblaxe pa los motores de los Junkers Ju 87, conocíos mundialmente como Stuka.

Les tropes soviétiques ocuparon Tempelhof el 24 d'abril de 1945. El comandante en xefe de les tropes nazis en Tempelhof, el Coronel Rudolf Boettger, tenía órdenes de volar l'aeropuertu en casu de qu'ésti cayera en manes enemigues, pero nun lu fixo. En cuenta de eso, suicidóse.

Magar que Tempelhof foi tomáu polos soviéticos, la división de Berlín en cuatro zones controlaes poles potencies vencedores de la guerra dio como resultáu que l'aeropuertu pasara a manes americanes, al tar la zona na parte de Berlín controlada por estos. L'exércitu estauxunidense tomó'l control del aeropuertu'l 2 de xunetu de 1945. Los alcuerdos de Potsdam d'agostu d'esi mesmu añu confirmaron la titularidá norteamericana del aeropuertu.

Posguerra editar

 
L'aeropuertu de Tempelhof tres la II Guerra Mundial.

L'exércitu norteamericanu tomó'l control de la base en 1945. Cola formación de la Fuercia Aérea d'EE.XX. (United States Air Force o USAF) en 1947, Tempelhof convertir nuna base aérea de la USAF. Les instalaciones fueron renombraes como Tempelhof Air Base (Base Aérea de Tempelhof), y construyóse una pista de formigón nel llugar de la esistente de verde.

En Tempelhof instalóse'l 7350th Air Base Group, un grupu aereu norteamericanu que permanecería hasta 1993 nel aeropuertu.

La ponte aérea editar

Artículu principal: Bloquéu de Berlín

 
Monumentu nel aeropuertu de Tempelhof n'homenaxe a los pilotos del Puénte Aereu. Nél tán inscritos los nomes de los 70 pilotos (39 británicos y 31 estauxunidenses) que finaron mientres la operación.

El 20 de xunu de 1948, la Xunión Soviética bloquia toles rutes terrestre y fluvial escontra Berlín Oeste, como midida de presión por que los aliaos dexaren el control de los sectores de Berlín sol so mandu; dende esi momentu, la única vía d'accesu a Berlín yera l'aérea.

Dos millones y mediu de persones moraben en Berlín naquellos momentos, y les sos necesidaes diaries yeren, aproximao, de 4500 tonelaes d'alimentos y otros bienes. Seis díes dempués d'empezar el bloquéu soviéticu desapegó'l primer avión de la Ponte Aérea escontra Berlín, llevando 80 tonelaes d'alimentos. La USAF y la Royal Air Force británica empezaron entós unu de los mayores afitaos na historia de l'aviación, aumentando pasu ente pasu los vuelos diarios, hasta algamar, nos primeros meses de 1949 la cifra de 1400 vuelos diarios, mientres les 24 hores del día, lo que suponía un vuelu per minutu en cada unu de los trés aeropuertos qu'operaben en Berlín Oeste, Tempelhof, Tegel y l'aeródromu baxu control británicu de Gatow.

Pa facilitar el despegue y aterrizaxe de los aviones en Tempelhof, construyóse, nun tiempu récor de tres meses, de xunetu a setiembre de 1948, una nueva pista nel aeropuertu de Tempelhof, y darréu dempués, otra más, en namái dos meses.

El bloquéu de Berlín, y con él la ponte aérea, concluyó'l 30 de setiembre de 1949, al entender les autoridaes soviétiques que les potencies occidentales nun teníen la intención de vencer.

Guerra Fría editar

Artículu principal: Berlín Oeste

Según la Guerra Fría diba amontando la tensión, los accesos a Berlín Oeste complicábense. Les aeronaves de la USAF yeren acosaes al entrar y salir de la ciudá, dada la situación de Berlín occidental como exclave dientro de la RDA. L'aeropuertu yera l'accesu principal de norteamericanos, franceses y británicos a la ciudá, y convertiríase llueu nun llugar relativamente peligrosu.

En febreru de 1958 se renombraron les instalaciones como Tempelhof Central Airport (Aeropuertu Central de Tempelhof), y en payares de 1959 l'alministración del aeropuertu treslladóse a la Base Aérea de Ramstein.

Amás del usu militar, Tempelhof foi aeropuertu civil hasta 1975, cuando tol tráficu comercial foi esviáu al Aeropuertu de Tegel. Cola cayida del muriu de Berlín, el 9 de payares de 1989, la permanencia de la base aérea americana en Tempelhof perdía la so utilidá, polo que s'empecipió la so desmantelación, concluyida en xunu de 1993 cola retirada del Grupu Aereu 7350 de les Fuercies Aérees estauxunidenses.

Usu comercial editar

 
Tráficu de pasaxeros en Tempelhof 1991-2007 (en miles).

Tres el final de la II Guerra Mundial, solo les potencies aliaes podíen utilizar los aeropuertos berlineses. Esti fechu, ratificáu por una clausa del Tratáu de los Cuatro Potencies sobre Berlín de 1972, implicaba que les aereollinies alemanes, como Lufthansa, nun podíen establecer rutes aérees dende o escontra Berlín Oeste. Asina, foi l'America Overseas Airlines la primer compañía n'establecer una ruta aérea escontra Berlín, dende Nueva York, el 18 de mayu de 1946. Les compañíes qu'operaron en Tempelhof ente 1946 y 1990, fecha de la reunificación alemana fueron principalmente la Pan Am, British Airways y Air France.

En 1975, tol tráficu aereu comercial treslladóse a Tegel, quedando Tempelhof namái como báse aérea militar hasta la so reapertura al tráficu comercial en 1990. De magar, l'aeropuertu úsase principalmente p'aviación xeneral, pequeños aviones chárter y aviación rexonal, siendo Tempelhof, de los trés aeropuertos berlineses, el que menos tráficu opera.

Clausura editar

 
Llocalización de los trés aeropuertos berlineses.

El zarru del aeropuertu de Tempelhof llevaba aldericándose práuticamente dende la so tresferencia a l'autoridá civil por cuenta de la reunificación alemana, en 1990. La situación céntrica dientro de la mesma ciudá, una ventaya pa llegar rápido a cualquier puntu de Berlín, portaba, sicasí, delles desventaxes. La contaminación ambiental y acústico, la imposibilidá d'ampliar les pistes (y por tanto, d'acoyer vuelos de llarga distancia, que riquen aviones más grandes de los que Tempelhof puede almitir). Por ello, l'aeropuertu nun resultaba rentables y perdía cada añu unos 10 millones d'euros, polo que'l xestor aeroportuario quería cerralo cuanto antes. El so zarru taba primeramente previstu pa 2004, pero una demanda interpuesta poles compañíes qu'operaben nel aeropuertu retrasara'l so zarru hasta'l 31 d'ochobre de 2008. Tol tráficu de Tempelhof y Tegel (que tamién va ser zarráu) va ser esviáu escontra'l nuevu Aeropuertu de Berlín-Brandeburgo, nome que va tomar l'Aeropuertu de Berlín-Schönefeld cuando concluyan les obres d'ampliación (hasta'l momentu ensin fecha definitiva).

Usu posterior editar

 
2017

En mayu de 2010 l'antiguu aeródromu foi inauguráu festivamente como'l mayor parque públicu de Berlín, col nome de "Tempelhofer Feld". La ciudá preve gastar 60 millones d'euros nel desarrollu del parque ente 2010 y 2017, fecha na que va acoyer la exhibición mundial de horticultura IGA 2017. La entrada al parque ye llibre dende les 6 de la mañana hasta l'anochar.[2][3][4]

Los edificios aeroportuarios vinieron acoyendo numberoses feries y eventos, como'l certame de moda Bread & Butter,[5] los festivales de música Berlin Festival[6] y Popkomm[7] y el Campus Party Europe 2.

El 30 de mayu de 2015, va apostar nel aeropuertu'l ePrix de Berlín, una carrera de monoplaces llétricos válida pol Campeonatu de la Fórmula E.

Aereollinies y destinos editar

 
Interior de la terminal, cuasi erma, en 2006.
 
Horariu de llegaes, en 2006.

La mayor parte del tráficu aereu de Tempelhof componer de pequeños vuelos chárter o Aerotaxis. Sicasí, delles llinies calteníen vuelos regulares dende l'aeropuertu:

Les siguientes compañíes chárter operaben tamién en Tempelhof:

 
L'aeropuertu Tempelhof en 2017 como un parque recreativu

Referencies editar

Na cultura popular editar

L'aeropuertu de Berlín-Tempelhof sale nel videoxuegu de Sniper Elite, y na última escena de la película Unu, dos, trés de Billy Wilder.

Na serie de History Channel La Tierra Ensin Humanos, l'Aeropuertu Tempelhof ye usáu como exemplu de lo que-y asoceden a les grandes aereollinies cuando sumen los humanos. Según la serie, en 50 o 60 años la estructura va derrumbar por ser construyíu como una estructura temporal.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Berlin Airport Company (Berliner Flughafen Gesellschaft [BFG]) - Monthly Timetable Booklet for Berlin Tempelhof and Berlin Tegel Airports, several issues (German language edition only), 1965-1975. West Berlin, Germany: Berlin Airport Company.
  • Flight International. Sutton, UK: Reed Business Information. ISSN 0015-3710. (various backdated issues relating to commercial air transport at Berlin Tempelhof during the Allied period from 1950 until 1990)
  • Simons, Graham M. (1993). The Spirit of Dan-Air. Peterborough, UK: GMS Enterprises. ISBN 1-870384-20-2.
  • Aircraft Illustrated (Airport Profile - Berlin-Tempelhof [páxs.28-35], Vol. 42, No. 1, January 2009. Hersham, UK: Ian Allan Publishing. (Aircraft Illustrated online) ISSN 0002-2675

Enllaces esternos editar

N'español

N'inglés