Ahmed al-Raisuli

políticu marroquín

Muley Ahmed ibn Muhammad ibn Abdallah al-Raisuli (muertu según informes a finales d'abril de 1925; árabe: ﻣﻮﻠﻲ ﺍﺤﻤﺪ ﺍﻟﺮﻳﺴﻮﻧﻲ), meyor conocíu como El Raisuli o El Raisuni, foi'l jerife (descendiente de Mahoma) de les tribus yebala ente los sieglos XIX y XX, consideráu entós por munchos como herederu llexítimu al trueno marroquín. Magar los estranxeros y el gobiernu de Marruecos considerar un bandíu, dellos nativos considerar una figura heroica, en llucha contra la represión y la corrupción del gobiernu.

Ahmed al-Raisuli
Jerife de La Meca


bajá (es) Traducir

Vida
Nacimientu Zinat1871[1]
Nacionalidá Marruecos
Llingua materna Yebalí (es) Traducir
Muerte Temasinet (es) Traducir3 d'abril de 1925[2] (53/54 años)
Estudios
Llingües falaes árabe[3]
Llingües bereberes
Oficiu políticu, filósofupsicólogu
Serviciu militar
Lluchó en Guerra del Rif
Cambiar los datos en Wikidata

L'historiador David S. Woolman referir a El Raisuni como «una combinación ente Robin Hood, un barón feudal y un bandíu tiránicu; el postreru de los pirates berberiscos». D'otru llau, nuna novela histórica, el profesor universitariu marroquín Omar Mounir indica que Raisuli yera un bandíu nun país controláu por bandíos.[4] Amás, l'historiador estauxunidense Douglas Porch indica que Raisuli nun yera nenguna esceición política, yá que tolos políticos esitosos marroquinos nesa dómina representaben los dos aspeutos: bandíu y santu.[5]

Rosita Forbes, famosa escritora inglesa, empieza'l so llibru tituláu "Raisuni: Sultán de los montes" cola descripción del Raisuni, un personaxe de lleenda al que conoció en persona .«L'Islam xeneró un notable númberu de personalidaes, pero nenguna ta arrodiada de tan fabulosu glamour como Mulay Ahmed El Raisuni, Sherif, guerreru y filósofu, santu, tiranu y psicólogu. Fondamente intelixente -con una conocencia de la naturaleza humana, sían europeos o árabes, que, anque los marroquinos ver como daqué sobrenatural, ye consecuencia d'un inusitado poder d'observación-, la audacia del Sherif ye tan intelectual como física.

Él cree nuna suerte qu'invariablemente vuelve les circunstancies más adverses al so favor... El so encantu, tan poderosu como malo de describir, ye una revelación de la ‘baraka’, la gracia bendita que por tradición protexe la so casa, pos ye puramente espiritual y nun tien que ver col so terrible poder mental».

Biografía editar

Primeros años editar

Muley Ahmed al-Raisuli nació nel pueblu de Zinat a finales de los años 1860, nun tando la fecha de la so nacencia confirmada. Por cuenta del so orixe y a la so bella cara, unu de los sos llamatos yera l'Águila de Zinat. Yera fíu d'un prominente caíd, ya intentó siguir los pasos del so padre. Sicasí, Ahmed finalmente esvióse escontra la delincuencia, el robu de ganáu vacuno y ovín, ganándose la roxura de les autoridaes. Arriendes de esto, Muley Ahmed dependía totalmente de Muley Sadiq Raisuli. Esti postreru yera primu ya interlocutor de Muley Ahmed, lo cual yera necesariu pa resolver los problemes coles autoridaes. Tamién foi llargamente conocíu como un muyeriegu.

Según la mayoría de les fontes, l'eventu clave na vida de Raisuli foi la so detención y encarcelamientu per parte d'Abderramán Abd el-Saduq, el pachá de Tánxer, que yera primu y hermanu de lleche so. Dizse que'l Hasán I de Marruecos dio les órdenes y el dineru por que esto realizárase. El pachá convidara a Ahmed a cenar a la so casa en Tánger, namái por que'l so homes prindar y trataren brutalmente cuando llegó. Foi unviáu a un cuartón de Mogador y encadenáu a una paré mientres cuatro años, anque se dexó a los sos amigos lleva-y alimentos, de cuenta que pudo sobrevivir. Ahmed foi escarceláu por un indultu xeneral realizáu mientres l'empiezu del reináu del sultán Abd al-Aziz, que irónicamente sería'l peor enemigu d'El Raisuni.

Proscritu y pirata editar

El pasu per prisión endureció a Raisuli, que volvió al crime tres la so lliberación. Pero volvióse muncho más ambiciosu qu'antes, empezando a resentise la so fidelidá al sultán al empar que les varies potencies europees –Gran Bretaña, Francia, España y l'Imperiu alemán– pertenecíen pola influyencia en Marruecos. Con un pequeñu pero devotu grupu de siguidores, El Raisuni embarcar nun segundu oficiu: secuestrar oficiales prominentes pa pidir escandalosos rescates.

La primer víctima de Ahmed foi Walter Burton Harris, un periodista inglés al que conocía. Nun esixó dineru por él, pero si la lliberación de dellos de los sos homes en prisión; Harris foi lliberáu a los trés selmanes. A pesar d'esto, munches de les demás víctimes de Raisuli naquel tiempu yeren militares y funcionarios marroquinos, y escasamente secuestró europeos.

El Raisuni tamién caltuvo una pequeña flota de barcos pa la piratería. Sicasí, foi menos esitosu nesti campu que nos sos secuestros y trames d'estorsión.

Ahmed fíxose conocíu pol so caballerosidad y actitú respetuosa escontra los rehenes; prometió a Ion Perdicaris protexelo de cualquier dañu, y conozse que trabó amistá con munchos de les sos rehenes. Sicasí, pa los que nun yeren dignos al so paecer de rescate, o los emisarios del pachá y el sultán, yera conocíu pola so crueldá, llegando a quemar los güeyos a un emisariu marroquín con monedes de cobre puestes al fueu, y devolviendo la cabeza d'otru al pachá nuna canasta de melones.

L'incidente Perdicaris editar

En 1904, El Raisuni saltó al escenariu internacional polo que diba ser conocíu como l'incidente Perdicaris, como se llamó al secuestru de los expatriados greco-estauxunidenses Ion Perdicaris y el so fiyascu Cromwell Varley, y polos que pidía un rescate de 70 000 dólares. El presidente norteamericanu Theodore Roosevelt, entós candidatu a la reeleición, decidió aprovechase políticamente de la situación unviando un escuadrón de buques de guerra a Marruecos pa forzar al sultán Abd al-Aziz a cumplir les demandes d'El Raisuni, cola famosa proclama «¡Perdicaris vivu o Raisuli muertu!».

Dempués d'haber cuasi una confrontación ente'l gobiernu de Marruecos y les tropes estauxunidenses, Raisuli recibió'l dineru del rescate y concesiones; foi nomáu pachá de Tánxer y gobernador de la provincia de Yebala, y tolos sos siguidores encarcelaos fueron lliberaos. Sicasí, El Raisuni foi espulsáu en 1906 de los sos cargos acusáu de corrupción y crueldá colos sos súbditos; un añu dempués yera de nuevu declaráu proscritu pol gobiernu marroquín.

Poco dempués de la so destitución, Raisuli secuestró a sir Harry Aubrey de Vere Maclean, un oficial del exércitu británicu qu'actuaba como asistente de les tropes del sultán. Llogró 20 000 llibres pol so rescate.

Últimos años editar

Mientres años El Raisuni siguió hostigando al gobiernu marroquín, inclusive dempués de l'abdicación forzada de Abd al-Aziz. Recuperó de volao el favor del gobiernu al sofitar a Abd al-Hafid nel derrocamientu del sultán, y foi restauráu como pachá de Tánger. Esta situación nun duraría enforma, y a instancies del gobiernu español, el nuevu sultán destituyó a Ahmed en 1912.

En 1913, El Raisuni llevó a delles tribus del Yebala a una sangrienta revuelta contra los españoles, sosteniendo una guerra de guerrilles contra ellos mientres cuasi ocho años. Los sos homes fueron finalmente ganaos pol coronel Manuel Fernández Montés, quien unos años más tarde comandaría les tropes españoles nel desastre de Annual.

En setiembre de 1922 y tres una entrevista col Coronel José Villalba Riquelme someter a les autoridaes españoles, y darréu foi unu de los xefes del bandu español na Guerra del Rif de la década de 1920. Foi intensamente sospechosu d'Abd el-Krim y la so creciente popularidá ente los rifeños, y esperaba llograr el control del oeste de Marruecos cola victoria española.

En xineru de 1925, los siguidores d'Abd el-Krim baxu ordenar d'este peracabo atacaron el palaciu d'El Raisuni. Puesto que bastantes guardias escapáronse por cuenta de la debilidá física d'El Raisuni, los enemigos mataron al restu de la so guardia y prindar. Dizse que lo soterraron depués na vera d'un ríu nel Rif. Otra versión afirma que morrió a finales d'abril d'esi mesmu añu, dempués de sufrir hidropesía mientres munchos años, a pesar de los rumores que dicen que vivió dellos años más.

Sigue siendo consideráu como un héroe popular en ciertes partes de Marruecos, a pesar de que nel meyor de los casos les sos fazañes entemecer colos sos crímenes. Na actualidá hai historiadores marroquinos y estranxeros que lu cataloguen como un nacionalista marroquín, un nacionalista qu'usaba l'estilu raisuniano pa lliberar el país.

Miscelánea editar

La so figura foi representada por Sean Connery nel añu 1975 na película El vientu y el lleón, que foi filmada n'España pol direutor John Milius.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Pressearchiv 20. Jahrhundert. Identificador carpeta PM20: pe/014063. Apaez como: Ahmad Ibn Muhammad ar- Raisuni. Data de consulta: 9 ochobre 2017.
  2. Afirmao en: Library of Congress Authorities. Data de consulta: 15 abril 2020. Identificador d'autoridá de la Biblioteca del Congresu d'EEXX: n88250854. Editorial: Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: hka20201072514. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  4. Omar Mounir: Raissouni, Le Magnifique. Rabat (Marruecos): Marsam, 2012.
  5. Douglas Porch: The Conquest of Morocco (páx. 107). Nueva York: Farrar, Straus and Giroux Company, 2005.

Bibliografía editar