Alfabetatze Euskalduntze Koordinakundea

Alfabetatze Euskalduntze Koordinakundea (AEK) (Coordinadora de Euskaldunización y Alfabetización) ye una organización fundada nel añu 1976, que se dedica a la enseñanza del eusquera o llingua vasca, especialmente ente persones adultes, y a la promoción del so usu, al traviés de la so rede d'escueles de eusquera (euskaltegis) distribuyíes por toa Euskal Herria.

Alfabetatze Euskalduntze Koordinakundea
escuela de adultos (es) Traducir y editorial
Historia
Fundación1985
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Euskaltegi en Durango.

Historia editar

Creóse arriendes de una campaña promovida por Rikardo Arregi, que se realizó en 1965 pa impulsar la enseñanza de eusquera a adultos. L'oxetivu fundacional de AEK yera alfabetizar a los vascohablantes nel so propiu idioma, una y bones munchos d'ellos taben alfabetizados namái en castellán o francés y nun yeren capaces de lleer y escribir n'eusquera nin d'enseñalo a los ciudadanos vascos que nun conocíen esti idioma. Esta segunda xera col tiempu convertir na exa principal de l'actividá d'esta organización. Creáronse entós les gau-eskolak (escueles nocherniegues), que fundaron la so primer asociación en 1974 en Guipúzcoa. En 1976 adoptaron el nome de AEK y en 1979 tolos centros d'Euskadi y Navarra celebraron el so primer congresu pa coordinase. En 1980 abrieron el primer centru nel País Vascu francés. Anguaño son más de cien centro partíos per España y Francia con 600 profesores. Unu de los sos dirixentes más comprometíos foi Julen Kalzada.

Tres les eleiciones de 1980, AEK empezó a pidir subvenciones al Gobiernu Vascu pa financiar les sos actividaes, pa lo cual ésti solicitó que se homologaran los sos centros d'enseñanza y que s'acreditara una titulación fayadiza nos sos profesores. Dende esti momentu empezó una disputa ente AEK y el Gobiernu Vascu pelos centros d'enseñanza del eusquera, creando esti postreru en 1983 los centros d'Helduen Alfabetatze eta Berreuskalduntzerako Erakundea (HABE, Institutu pa la 'Euskaldunización' y Alfabetización d'Adultos) na comunidá autónoma del País Vascu y suprimiendo en xunetu de 1993 les subvenciones a los euskaltegis non oficiales alegando falta de presupuestu.

 
Actu final de la Korrika 2009, en Vitoria.

En xunu de 1994 alcordóse la homologación de la enseñanza de los centros de AEK y el zarru de los centros de HABE. Asina, n'ochobre de 1995, con Mari Carmen Garmendia como Conseyera de Cultura del Gobiernu Vascu, ésti aceptó la esperiencia de AEK y dio-y una subvención pública de 1.250 millones de pesetes en cinco años.[1]

Anguaño ye l'organismu d'enseñanza del eusquera más activu y l'únicu qu'estiende la so actividá al País Vascu, Navarra y el País Vascu francés.

Cada dos años entama la Korrika, y cada añu'l AEK Eguna ("Día de AEK), nel cual celébrense conciertos, esposiciones, xuegos y actividaes n'eusquera. Coles mesmes tien un centru d'internáu (barnetegi) en Forua (Vizcaya), nel parque natural de Urdaibai.

Referencies editar

  1. Alfabetatze Euskalduntze Koordinakundea, na Enciclopedia Auñamendi.

Enllaces esternos editar