La amistá (del llatín amicĭtas, por amicitĭa, de amicus, amigu[1]) ye una rellación afeutiva ente dos o más persones. L'amistá ye una de les rellaciones interpersonales más comunes que la mayoría de les persones tienen na vida. L'amistá dar en distintes etapes de la vida y en distintos graos d'importancia y trescendencia. L'amistá naz cuando les persones atopen moliciones y sentimientos comunes al igual qu'enfotu mutuu. Hai amistaes que nacen a los pocos minutos de rellacionase y otres que tarden años en faelo.

Amistá
Rellación interpersonal
Cambiar los datos en Wikidata
Trés neños amigos
Los trés mosqueteros, del escritor francés Alexandre Dumas, una historia arquetípica sobre l'amistá, basada nos sentimientos y los comportamientos de los sos personaxes.
Portrait of Two Friends pol artista italianu Pontormo, c. 1522.

Puede haber rellaciones amistoses onde intervién una persona y otru tipu de personalidá o d'una forma animal. Por casu, delles persones cataloguen como amistá a la so rellación con un perru, bastante ye qu'a esti postreru conózse-y como «el meyor amigu del home». Tamién puede dase l'amistá inclusive ente dos o más animales d'especies distintes.

Hamete que poques vegaes vio a Sancho Panza ensin ver al ruciu, nin al ruciu ensin ver a Sancho: tal yera l'amistá y bona fe qu'ente los dos guardábense.

Iconoloxía editar

L'amistá yera una divinidá alegórica ente los griegos y romanos. Les estatues que-y alzaron los primeros diben con un ropaje abrocháu, la cabeza desnuda y el pechu descubiertu hasta'l corazón, en que la so direición que taba la mano derecha; abrazaba cola izquierda un llamera secu, alredor del cual crecía una vide cargada d'uves. Los romanos representar col emblema d'una formosa nueva vistida cenciellamente con un ropaje blancu, la metá del cuerpu descubiertu, coronada de mirto, entretejido de flores de granáu y sobre la frente estes pallabres: "iviernu" y "branu". Na franxa de la so túnica lleíense estes otres: La Muerte y La Vida. Amosaba cola mano derecha la so banda, abiertu hasta'l corazón con esta inscripción: "De cerca y De lloñe". Pintaben tamién a l'amistá colos pies desnudos, dando a entender con esto que nun hai incomodidad por grande que seya que nun venza un verdaderu amigu en beneficiu d'otru. Puede simbolizase tamién l'amistá heroica per mediu de Teseo y de Pirito dándose la mano y xurándose unión na eternidá.

La estatua de l'amistá, del P. Pablo Olivieri en Roma, ye una muyer desnuda, cola mano sobre'l so pechu abiertu con una especie de incisión que manifiesta la sinceridá. Nun ye cosa rara vela con dos corazones encadenaos na mano y coronada la frente de flores de granáu, que'l so color de fueu, que nun sufre alteración, ye'l símbolu del ardor y de la constancia que la estrema pa la vida na sociedá animal.

Cesara Ripa espresa l'amistá pasaxera per mediu d'una nueva coronada de flores, símbolu de l'adulación; tien un nial de golondrines y dellos páxaros esnalando alredor de la so cabeza, cinxida d'una corona de flores de poca duración.[3]

Na cultura popular editar

Les rellaciones d'amistá fueron profusamente narraes, tantu nel mundu de la lliteratura como en del cine y la televisión, a grau tal que, magar un llistáu verdaderamente completu sería imposible, ye fácil identificales en cuasi cualquier obra.

Don Quixote y Sancho Panza, Sherlock Holmes y Watson, Los trés mosqueteros, Butch Cassidy and the Sundance Kid, C-3PO y R2-D2 en The Three Stooges, Friends, Mary and Max,... son exemplos de diversos tipos d'amistaes entrañables exhibíes na lliteratura, nel cine y na televisión.

== Na Biblia recueyen narraciones nes escritures sagraes alrodiu de rellaciones amistoses como, por casu: Ruth y Noemí, David y Jonatán, Pablo y Bernabé.

Filosofía editar

Aristóteles, consideráu'l Padre de la filosofía», nel so escritu Ética nicomáquea, dedica'l llibru VIII y el llibru IX —de los diez llibros que lu componen— pa falar del valor que ye l'amistá.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar