Anahita Ratebzad (ochobre de 1931Guldara (en) Traducir – 7 de setiembre de 2014Dortmund)[1] foi una política afganistana del antiguu Partíu Democráticu Popular d'Afganistán (PDPA) y ministra del gobiernu de la República Democrática d'Afganistán. Foi una de les primeres médiques afganistanes, una de les primeres diputaes del Parllamentu y la primer muyer afganistana en desempeñar un papel activu nel gobiernu del so país.

Anahita Ratebzad
embaxadora

Vida
Nacimientu Guldara (en) Traducirochobre de 1931
Nacionalidá Bandera d'Afganistán Afganistán
Muerte Dortmund7 de setiembre de 2014 (82 años)
Causa de la muerte insuficiencia renal
Estudios
Estudios Universidá de Kabul
Oficiu diplomática, médicapolítica
Movimientu Marxismu
feminismu
Creencies
Partíu políticu Partíu Democráticu Popular d'Afganistán
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Nació en Guldara, na provincia de Kabul. Asistió al Llicéu Malalai en Kabul, recibió una llicenciatura en enfermería de la Escuela d'Enfermería de Chicago y el so doctoráu médicu na Universidá de Kabul.

Ratebzad arreyar na política izquierdista y foi una de los fundadores del PDPA. Xunto a Khadija Ahrari, Masuma Esmati Wardak y Roqia Abubakr convertir nuna de les primeres cuatro muyeres escoyíes al Parllamentu afganistanu en 1965.

El so ex home, el doctor Qamaruddin Kakar, solía ser el médicu personal de Zahir Shah, el rei d'Afganistán.[2]

Nel gobiernu editar

Col trunfu de la Revolución d'Abril de 1978, Ratebzad dirixió'l flamante Conseyu Xeneral de Muyeres[3] y foi designada Ministra d'Asuntos Sociales, depués Embaxadora en Yugoslavia (por causa de les lluches internes del PDPA) y finalmente Ministra d'Educación.

Ella escribió'l famosu editorial del New Kabul Times del 28 de mayu de 1978 onde afirmaba:

«Los privilexos que les muyeres, por derechu, tienen de tener, son: igualdá na educación, trabayu seguru, servicios de salú y tiempu llibre pa criar una xeneración sana pa construyir el futuru del país... Educar y esclariar a les muyeres ye agora una prioridá gubernamental.»[4]

Ratebzad dixo a empiezos de 1980, sobre los resultaos de los planes educativos ellaboraos dende los díes del gobiernu de Nur Mohammad Taraki (nos que se buscaba alfabetizar 800.000 persones nun añu):

«Menos de la metá de los ciudadanos de la cantidá prevista ye'l númberu real consiguíu nesta primer esperiencia. La escolarización obligatoria pa los neños de más de siete años tampoco foi efectiva. A la falta vital d'escueles, locales y profesoráu añadiéronse les tradiciones familiares. Por casu, los homes oponer a que les sos muyeres apriendan a lleer y a escribir. El nuesu plan yera de que, en cinco años, dos millones y mediu de neños, n'edaes entendíes ente los ocho y los catorce años, y cinco millones y mediu d'adultos, ente los quince y los cincuenta, tuvieren la mínima instrucción. Ye una utopía.»[5]

Por cuenta de estos problemes surdíos del atrasu del país, nun se pudo alfabetizar a tola población, pero ameyoróse notablemente la situación con al respective de rexímenes anteriores.

Amiga íntima del presidente Babrak Karmal dende antes de la fundación del PDPA, foi vicepresidenta del Conseyu Revolucionariu de la República Democrática d'Afganistán y parte del Politburó del Partíu (dambos cargos ente 1980-1986). Tamién foi presidenta de la Organización Democrática de Muyeres Afganistanes y de la Sociedá d'Amistá Afganistanu-Soviética.[6]

Exiliu editar

Cuando Karmal foi sustituyíu por Mohammad Najibullah, Ratebzad acompañó al so amigu a Moscú, onde moró hasta 1989. Esi añu tornó a Afganistán, d'onde partió definitivamente en 1992, cuando los muyahidines tomaron el poder.

Establecer na ciudá alemana de Dortmund, onde finó en setiembre de 2014 a los 82 años d'edá.

Referencies editar

  • Arnold, Anthony. Afghanistan's Two-Party Communism: Parcham and Khalq. Stanford, CA: Hoover Institution Press, 1983.