El arawak ye'l nome xenéricu dadu a dellos pueblos indíxenes que s'atopaben asitiaos nes Antilles y la rexón circuncaribe a la llegada de los españoles nel sieglu XV. El nome tamién s'aplicó darréu a numberoses etnies que falen o falaben llingües de la familia arawak y que tradicionalmente habitaben una estensa zona entendida ente l'actual Florida y Venezuela, al este de Perú, al sur de Brasil el norte de Colombia ya inclusive Bolivia y Paraguái. De fechu esta familia de llingües ye una de les más estendida d'América del sur. El términu arahuaco nun tien de confundir se con arhuaco usáu pa designar a grupos étnicos de Colombia de la familia chibcha, nin tampoco tolos pueblos que la so llingua ye considerada macroarahuacana son de fechu arahuacos.

Infotabla de grupu humanuArahuacos

Tipu etnia
Llingua taíno (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Pueblu de los arahuacos (1860).
Muyer arawak nun grabáu de 1818 (por John Gabriel Stedman).

Incluyíen a los taínos, qu'ocupaben les Antilles Mayores y Les Bahames, los nepoyes y suppoyos de Trinidá y los iñeris qu'habitaben les Antilles Menores antes de la llegada de los caribe, que vivíen na mariña este d'América del Sur, hasta lo que ye anguaño Brasil. L'estremu sur del espardimientu arahuaca atópase en territorios del estremu norte d'Arxentina a onde antes del sieglu XIV llegara la parcialidá arahuaca conocida como chané, nel sieglu XX inda había grupos arawak nel NE. de Bolivia y Y. de Paraguái.

Aspeutos históricu-políticos editar

A la llegada de los conquistadores españoles los arahuacos taben sufriendo la invasión de los sos territorios y la esclavización de les sos muyeres y neños per parte de los caribes. Pel sur d'América otres parcialidaes arahuaques (arawak) como la de los chané sufríen un procesu similar a manes d'etnies como la de los avá, dando llugar por forzada mixogénesis a la población llamada "chiriguana".[ensin referencies] Anque otros grupos del interior de l'Amazonia vivíen relativamente llibres ensin tar enfrentaos de cutio a los sos vecinos, como asocedía colos pacíficos caquetíos de Venezuela.

En llinies xenerales (especialmente nes Antilles) la llegada de los españoles implicó un agravamientu de la situación pa los arahuacos (talo como lo describiera Bartolomé de las Casas), a puntu tal que poles enfermedaes traíes d'Eurasia y les feroces condiciones de esclavización, la población práuticamente sumió en delles rexones del Caribe, anque n'otros llugares dio un fuerte procesu de mestizaje.

La población arahuaca de les Antilles menguó y a finales de sieglu escastárase. Esta catastrófica tasa de mortalidá deber a la llegada d'enfermedaes europees (a les que los arahuacos nun yeren inmunes), y a la desapaición de les sos fontes d'alimentación, ente otres causes históriques.

Antes de la conquista española, los sistemes ecolóxicos de les grandes islles, coles sos bayuroses colleches y bayura de pexes, xunto coles poblaciones compactu y estable, favorecieron el desarrollu d'una evolucionada estructura política y social. Una casta de xefes hereditarios gobernaba a otros trés castes, la más baxa de les cualos taba formada por esclavos. Los conflictos ente les castes paecen ser que yeren mínimos. Nesta sociedá matrilineal (na que la socesión establecer por llinia materna). La relixón presentaba una xerarquía de deidaes paralela a la estructura social. Los grupos arahuacos de Sudamérica aguantaron meyor el contautu européu por cuenta de que los sos grupos yeren más pequeños y taben más esvalixaos. La so estructura social tamién yera matrilineal, pero muncho menos complexa. Los arahuacos de tierra firme comerciaban colos holandeses y los ingleses. Mientres los sieglos XVII y XVIII evolucionaron escontra una agricultura de plantíos. Nel intre del sieglu XX, los arahuacos empezaron a aceptar trabayos asalariaos pa suplir los escasos beneficios de l'agricultura, la caza y la pesca. Anque la so cultura actual reflexa diverses influyencies esternes, esti grupu estremóse dende la dómina prehispánica pola so maña na alfarería (vease Cerámica), los texíos, la talla en madera y los metales. Na actualidá viven unos 30.000 arahuacos en Guyana y poblaciones menores en Surinam y na Guayana Francesa. Otros grupos de fala arahuaca tópense esvalixaos per diversu partes de Sudamérica.

Rivales editar

Los sos rivales sociopolíticos dientro del mar Caribe yeren los caribes, consideraos agresivos, y los guanahatabeyes (o siboneyes), consideraos "dondos", posiblemente los pobladores orixinales de les islles. Los taínos de cutiu ufiertaben proteición a los guanahatabeyes a cambéu del trabayu manual. Nun se trataba d'esclavitú, sinón más bien una especie d'impuestu en trabayu.

Primeres descripciones editar

Cristóbal Colón escribió que los arahuacos fueron amistosos. Traxéron-yos oru, fierro, diamantes y perros, qu'ellos camudaron por oxetos de cristal y les campanes de los ferres. "D'acordies axustaron tou lo qu'ellos tuvieron... ellos nun llevaben armes, y nun les conocen, yá que-yos amosé una espada, ellos tomar pol cantu y cortáronse pola inorancia.... Les sos llances tán feches de madera. Con cincuenta homes nós podríamos apoderalos a toos y face-yos faer lo que quixéramos". Claro, tou esto dende'l puntu de vista européu. Equí empecipióse una positiva rellación pa los españoles, rellación que nun duraría demasiáu y sería fatal pa los indíxenes. Anque'l pueblu taíno de la dómina de la invasión española yera un pueblu amistosu eso nun significaba que nun defendieren agresivamente les sos posesiones. Por enforma tiempu tomóse en cuenta'l llau "románticu" en munchos casos de la hestoria escrita polos cronistes españoles. En realidá los pueblos arahuacos del Caribe frenaren la espansión caribe, llegando éstos hasta les Islles Vírxenes y remontáronse contra los españoles.

Población editar

Les estimaciones de la población arahuaca bazcuyen ente 100.000 y 400.000. Esti númberu amenorgóse por cuenta de les guerres, la emigración masiva y a les enfermedaes traíes polos invasores españoles, sobremanera la viruela. Munchos historiadores falen de la estinción de los taínos pero realmente decenes de miles d'indíxenes sobrevivieron nes árees montascoses o s'entemecieron (que nun ye lo mesmo qu'estinción) colos españoles. Esti fechu ye más visible en Puertu Ricu onde estudios científicos con ADN y otros estudios como'l llamáu "diente de pala" comprueben una fuerte influyencia indíxena na mayoría de la población. Los taínos tamién fueron víctimes de xenocidiu. A esti xenocidiu antecedió'l del pueblu siboney. Al menguar la mano d'obra indíxena, usaron esclavos prindaos n'África pa suplir los requerimientos de mano d'obra, esti fechu dar con mayor puxanza en La Española, Xamaica y Cuba. El pueblu caribe llogró caltener en dellos llugares la so independencia cultural, anque hai asociaciones indíxenes que revitalizaron la cultura arahuaca, como dellos grupos en Puertu Ricu como lo son "Guatu Ma Cu A Boriken" col Cacique Martin Ca'Ciba Opil Veguilla. En Surinam inda se falen llingües arawakanas. Na mariña Caribe de Venezuela y Colombia, los Wayúu, que la so población ye de más de 300.000 persones en La Guajira y Zulia, son arawak; en cuantes qu'en los Llanos colombianos queden tan solo 200 Achagua, nel Meta. Otros pueblos arahuacos perduren en Los Andes peruanos y na Amazonia en Brasil, Venezuela y Colombia, onde viven, por casu, los Kurripako y los Yucuna.

Grupos étnicos editar

Anguaño esisten un númberu importante de grupos étnicos que falen llingües arawak ente ellos:

Aspeutos culturales y organizativos editar

Economía editar

Nes Antilles, los taínos cultivaben y llograben diverses colleches nel conuco, un montón grande que foi inventáu sobremanera pa l'agricultura. Ellos azacanaron el conuco por fueyes pa prevenir la erosión y llantaron una variedá grande de productos p'asegurar que daqué crecería. La mandioca (la yuca) yera fundamental na so dieta y crecía fácilmente nun clima tropical. Ellos tamién usaron los sos barcos grandes, estables, lentos pa comerciar coles tribus mesoamericanes (mexicas, mayes, etc.). Les muyeres visten traxes llargos, anchos y de vivos colores que-yos cubren tol cuerpu hasta los pies, píntense la cara con anilinas vexetales, usen sandalies y por tradición Arawak son estraordinaries texedores d'hamaques, mochiles, cintillos y pellones.

Idioma editar

 
Les llingües arawak de Sudamérica, n'azul claro les llingües arawak septentrionales y n'azul escuro les llingües arawak meridionales.

Les familia arawak-maipure, orixinalmente falaes al sur de Venezuela y al este de Brasil, espandir pola Amazonia y les costes ya islles del Caribe. Escontra la dómina del contautu colos europeos les llingües arahuaques yeren la familia de llingües más estensa d'América del Sur. Los pueblos arawacanos llegaron hasta los llanos y costes de Colombia, Venezuela y les Guayanes, dende onde dellos grupos esvalixar poles Antilles y fueron parte de los nativos qu'atopó Cristóbal Colón cuando llegó a América nel so primer viaxe. Los españoles describir como persones pacífiques, atentes, pa estremalos de los grupos contrarios, que llamaron caribes, y falaben llingües de la familia caribe.

Ente llingües arawaks puede estremase ente les llingües arahuaques septentrionales y les llingües arahuaques meridionales. Estes postreres retienen una mayor complexidá na morfoloxía verbal, y supuestamente les que retuvieron en mayor grau esi aspeutu del antecesor común o proto-arawak. La clasificación interna d'un grupu de llingües, n'ocasiones ufierta pistes, sobre como s'estendieron los grupos humanos que les falaben y cualos son los focos d'espardimientu o rexones d'orixe de les diverses cultures acomuñaes.

Folclóricu editar

Los xuegos y l'artesanía ocupaben tamién bona parte del tiempu. Unu d'estos xuegos paecíase enforma al fútbol y yera llamáu batú. Los taínos dedicaron la so enerxía a actividaes creatives como la cerámica, el texíu de cestes, el texíu d'algodón, preseos de piedra y la escultura. Los homes y muyeres pintaben los sos cuerpos y llevaben xoyería fecha d'oru, piedra, güesu y pulgu. Ellos tamién teníen tiempu pa participar en llacuaes informales, y bailles llamaos "areytos". Bebíen l'alcohol fechu de granu lleldáu y tamién usaron el tabacu en cigarru.

Creencies editar

A nivel relixosu adoraben a los espíritus del bien y del mal, que podríen habitar tanto cuerpos humanos como oxetos naturales. Ellos procuraron controlar estos espíritus polos sos sacerdotes o xamanes llamaos "bohíques". El sistema políticu de los taínos yera xerárquicu, nel cual les islles fueron estremaes en grupos, cada islla de la mesma foi estremada en provincies gobernaes por xefes conocíos como caciques. Les provincies fueron de la mesma fraccionaes en distritos empobinaos por un subjefe y cada pueblu foi gobernáu por una especie d'alcalde. Rindíen cultu a los muertos a quien asitiaben en bóvedes de piedra cubiertes de llábanos.

Ver tamién editar


les mios palma taba dibuxando nel mio cuadiernu


Referencies editar

Enllaces esternos editar