Asamblea Xeneral Constituyente y Llexislativa del Estáu Oriental del Uruguái

L'Asamblea Xeneral Constituyente y Llexislativa del Estáu Oriental del Uruguái foi un órganu colexáu integráu por representantes de los pueblos de la Provincia Oriental que tuvo por cometíu principal la redaición de la Constitución d'Uruguái de 1830. Amás, fixo les vegaes d'órganu llexislativu dende la independencia hasta la instalación del primer parllamentu uruguayu el 10 d'ochobre de 1830.

Asamblea Xeneral Constituyente y Llexislativa del Estáu Oriental del Uruguái
Datos xenerales
Tipu asamblea (es) Traducir
Estáu Bandera de Uruguái Uruguái
Cambiar los datos en Wikidata

Antecedentes editar

Orixinalmente, por iniciativa de Juan Antonio Lavalleja del 26 de xunetu de 1828, taba previstu que'l pueblu de la Provincia Oriental del Ríu de la Plata escoyera una asamblea con funciones llexislatives y, pa ello, convocó a tolos pueblos y villes de la Banda Oriental por que minando la guerra ente ellos y reconociendo la independencia d'Uruguái, documentu que quedó ratificáu en Montevidéu el 4 d'ochobre de 1828.[1]

Actuación de l'Asamblea editar

El 25 d'ochobre de 1828 convocar a los vecinos de Montevideo por qu'escoyeren el Cuerpu Eleutoral. Les eleiciones de representantes pa la Honorable Xunta de la Provincia realizaron el 28 d'ochobre. El 22 de payares empezaron les xuntes en San José de Mayo. El 24 de payares la Honorable Xunta de la Provincia pasó a denominase "Asamblea Xeneral Constituyente y Llexislativa del Estáu". El 1 d'avientu José Rondeau foi electu Gobernador Provisional. Por 20 díes lo subrogó interinamente Joaquín Suárez. El 6 d'avientu l'Asamblea aldericó sobre les carauterístiques del pabellón del Estáu Oriental. El 13 d'avientu, depués del retiru de les tropes brasilanes qu'ocupaben Montevidéu, el Gobernador interín, Joaquín Suárez, proclamó públicamente la independencia del Estáu de Montevideo”, decretando'l fin de la vixencia de toles autoridaes estranxeres.

El 17 d'avientu l'Asamblea pasó a axuntase na Villa de La nuesa Señora de Guadalupe, actual Canelones. El 18 d'avientu aprobóse la primer llei del Pabellón del Estáu. El 22 d'avientu asumió Rondeau como Gobernador. Nomar a Juan Francisco Giró como Ministru de Gobiernu, Rellaciones Esteriores y encargáu del despachu de Facienda y Guerra. El 26 d'avientu designar a Eugenio Garzón como Ministru de Guerra.

El 8 de xineru de 1829 nomar a Joaquín A. Núñez como Ministru de Facienda. El 15 de febreru entrevistar en Montevideo Rondeau y Fructuoso Rivera. De resultes de la xunta, Rivera foi designáu Xefe del Estáu Mayor del Exércitu. El 16 de febreru les xuntes de l'Asamblea pasaron a desenvolvese nel barriu de l'Aguada de Montevideo. El 9 de marzu la Comisión de Constitución presentó'l proyeutu de Constitución. El 11 de marzu l'Asamblea recibió de Rondeau y del so Ministru Garzón, un proyeutu de llei pa la creación d'una fuercia naval pa la Provincia. El 19 de marzu aprobóse la llei de creación del Escudu d'Armes del Estáu. El 8 d'abril empezar a aldericar el Reglamentu Provisional sobre Alministración de Xusticia.

A partir del 22 d'abril l'Asamblea pasó a axuntase na Casa Consistorial de Montevideo. El 28 d'abril aprobóse una llei pola que s'indemnizó con 4 sueldos a los xefes, oficiales y soldaos que participando na guerra contra'l Brasil fueren prisioneros. El 6 de mayu empecipiaron les discutinios sobre un proyeutu de Constitución, en que la so redaición collaboraron miembros de l'Asamblea. El 12 d'agostu aprobóse'l Reglamentu Provisional de l'Alministración de Xusticia. El 14 d'agostu Ignacio Oribe foi nomáu pol Gobernador nel cargu de Xefe de Policía de Montevideo, cargu de recién creación. El 18 d'agostu terminó la discutiniu del testu de la Constitución y alcordóse aceptar propuestes namái p'ameyorala antes de la so publicación.

El 28 d'agostu clausuráronse les xuntes constituyentes de l'Asamblea. El 29 d'agostu Rivera foi nomáu Ministru Universal con responsabilidá sobre toles carteres. Juan Antonio Lavalleja pasó a ser el Xefe del estáu Mayor del Exércitu, cargu dexáu por Rivera. El 1 de setiembre dar# en la llectura de cada artículu de la nueva Constitución, que tuvo 8 puntos revesosos. El 2 de setiembre Lucas José Obes foi nomáu Fiscal Xeneral del Estáu. El 10 de setiembre aprobóse, roblar polos Constituyentes y mandóse imprimir el testu de la nueva Constitución.

El 29 de setiembre, en cumplimientu del artículu 7º de la Convención Preliminar de Paz, el proyeutu de Constitución foi sometíu a exame de los gobiernos de Brasil y Buenos Aires. Nicolás d'Herrera y Santiago Vázquez fueron designaos representantes orientales ante los gobiernos vecinos. El 25 d'ochobre Vázquez llegó a Buenos Aires y el 1 d'avientu Herrera llegó a Rio de Janeiro.

El 18 de xineru de 1830 Rivera foi nomáu Comandante Xeneral de la Campaña. El 22 de xineru votó la llei ampliatoria sobre abolición del tráficu d'esclavos. El 9 de febreru suprimir en ciudaes y pueblos les comandancies militares. El 1 d'abril votó la llei sobre eleiciones pa Representantes, Senadores y miembros de les Xuntes Económicu-Alministratives. El 17 d'abril arrenunció Rondeau como Gobernador Provisional y propúnxose a Lavalleja pal cargu. El 25 d'abril l'Asamblea ratificó a Lavalleja como Gobernador Provisional. El 28 d'abril entamaron les milicies del Estáu.

El 26 de mayu los comisionados-representantes de Buenos Aires y de Brasil axuntar en Rio de Janeiro p'aprobar el testu constitucional del Estáu Oriental. El 2 de xunu Rivera se insubordinó contra'l Gobiernu y Lavalleja dixebrar de "tou mandu, comisión o representación pública nel Estáu". El 26 de xunu l'Asamblea fixo públicu'l testu de la Constitución del Estáu Oriental y aprobó que'l 18 de xunetu xurar poles autoridaes de gobiernu, militares, civiles y relixoses. El 30 de xunu dar a conocer un manifiestu de l'Asamblea a los pueblos que representaba.

El 12 de xunetu aprobóse la segunda llei del pabellón nacional, modificativa de la de 1828. El 13 de xunetu Lavalleja dictó un decretu afitando los detalles a cumplise mientres la ceremonia de Xura de la Constitución. El 14 de xunetu dictó una llei que ratificó la pensión vitalicia pa cada unu de los integrantes de la Cruzada Llibertadora del 19 d'abril de 1825. El 18 de xunetu xuró la primer Constitución.[2]

Integración editar

Integración inicial editar

Los delegaos a la mesma fueron electos a fines de 1828 y l'Asamblea instalar en San José de Mayo el 22 de payares de 1828. Taba integrada por 28 miembros, que representaben a los entós 9 departamentos del país:

Nome Departamentu
Pedro Berru Montevidéu y extramuros
Montés Blanco Montevidéu y extramuros
Cristóbal Echevarriarza Montevidéu y extramuros
José Longinos Ellauri Montevidéu y extramuros
Jaime Zudáñez Montevidéu y extramuros
Ramón Massini Montevidéu y extramuros
Luis Lamas Montevidéu y extramuros
Eufemio Masculín Montevidéu y extramuros
Gabriel Antonio Pereira Canelones
Alejandro Chucarro Canelones
Lorenzo Antonio Fernández Canelones
Atanasio Lapido Canelones
Manuel Calleros San José
Feliciano Rodríguez Canelones
José Vázquez Ledesma San José
Joaquín Suárez Soriano
Juan Pablo Laguna Soriano
Lázaro Gadea Soriano
Santiago Sayago Soriano
Luis Bernardo Cavia Soriano
Antonino Domingo Mariña Paysandú
Manuel Haedo Paysandú
José A. Ramírez Durazno
Juan Francisco Giró Maldonado
José Antonio Zuvillaga Maldonado
José Trápani Maldonado
José L. Osorio Maldonado
Cipriano Payán Cerro Largo

Incorporaciones posteriores editar

Pero'l Cuerpu tenía de tener cuarenta integrantes, d'alcuerdu a lo dispuesto pol decretu de Juan Antonio Lavalleja del 26 de xunetu de 1828. Ente'l 26 de payares y el 1º de xineru de 1829 incorporar a l'Asamblea los sos dolce miembros restantes:[3]

Nome Departamentu
Francisco J. Muñoz Canelones
Julián Alvarez San José
Manuel Barreiro San José
Solano García Paysandú
Nicolás Guerra Paysandú
Manuel Calleros Paysandú
Manuel Pagola Durazno
Joaquín Antonio Núñez Maldonado
José Basilio Pereira de la Lluz Cerro Largo
Miguel Barreiro Colonia
Juan Benito Blanco Colonia
Pablo Zufriategui Colonia

Integrantes sustitutos editar

Darréu, por arrenunciu de dellos constituyentes o por pasar otros a desempeñar otres funciones, ingresaron tamién a l'Asamblea:[4]

Nome Departamentu
Francisco Solano Antuña Montevidéu y extramuros
Lorenzo Justiniano Pérez Montevidéu y extramuros
Francisco Antonino Vidal Gosende Canelones
Roque Graseras Canelones
Pedro Pablo de la Sierra Maldonado
Santiago Vázquez Maldonado
Francisco Llambí Colonia
Agustín Urtubey Colonia
Francisco García Cortines Soriano
Juan María Pérez San José
Tomás Diago San José

Epílogu editar

El trabayu de la Comisión foi presentáu a l'Asamblea'l 6 de mayu de 1829 y aprobáu pola mesma'l 10 de setiembre del mesmu añu. El 18 de xunetu de 1830, el pueblu oriental xuró solemnemente la so primer Constitución. De resultes de la entrada en vixencia de la mesma, eslleióse l'Asamblea y pasó a funcionar el parllamentu bicameral esistente hasta'l día de güei.

El Obeliscu a los Constituyentes, allugáu na interseición de Bulevar Artigas y l'avenida 18 de Julio, homenaxa a los autores de la primer Carta Magna uruguaya.

Ver tamién editar

Referencies editar