Atajate

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Atajate ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiáu al oeste de la provincia nel Valle del Genal, siendo una de les poblaciones que conformen la contorna de la Serranía de Ronda. Ye'l pueblu de menor población de la provincia de Málaga, con 171 habitantes reconocíos pol Institutu Nacional d'Estadística (INE).[2]

Atajate
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Atajate María Auxiliadora Sánchez González
Nome oficial Atajate (es)[1]
Códigu postal 29494
Xeografía
Coordenaes 36°38′24″N 5°14′44″W / 36.6401°N 5.2455°O / 36.6401; -5.2455
Atajate alcuéntrase n'España
Atajate
Atajate
Atajate (España)
Superficie 11 km²
Altitú 750 m
Llenda con Alpandeire, Benadalid y Jimera de Líbar
Demografía
Población 185 hab. (2023)
- 91 homes (2019)

- 77 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 16,82 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
atajate.net
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Restos de pieces de piedra apolazada (Piedres de rayu), hachos (neolíticu), presencia de bronce (calcolítico) na Torca de los Tajos. Restos de vía romana (trazáu) Lacipo-Arunda y monedes. Restos visigodos: enterramientu nel Montecillo. Otros restos musulmanes nel Puertu de Jimera, El Llanu y Güerta Nueva. Restos del despoblado de Audalázar, yá nel términu de Alpandeire. En 1496 pertenez al Señoríu de Ronda (Príncipe D. Juan). Tierres de Realengu. En 1499 pertenez a la corona de Castiella-Aragón. En 1505 creación de la parroquia en Atajate. Nel S. XIX construcción de la Ilesia de San José. Antes del 10 de marzu de 1810 saquéu de la Ilesia antigua polos franceses. Nunca más se restauró. En 1820 creación de los partíos xudiciales, Atajate pasa a pertenecer a Gaucín. En 1932 construcción de la carretera Ronda-Atajate, C-341, actual A-369. En 1941 constrúyese'l tramu de la carretera Atajate-Gaucín.

En cuestiones vitivínicolas, Atajate tuvo una Dómina Dorada Vitivínicola Atajate foi un gran referente na provincia y fuera d'ella, falamos d'unos tiempos nos qu'esti pueblu sosteníase económicamente de la bona producción de los sos viñeos y de los sos productos. Conocíu por toos nuesa escelente producción de Mostiu, totalmente natural, más desconocíu ye la dómina de rellumanza que tuvo nel so momentu'l conceyu.

Esistió más d'una trentena de llagares, comenten los vecinos, pero la gran mayoría d'ellos yá nun tán activos. Estos sitios, disponen d'una zona pal triáu de les uves y de una prensa pa llograr tol zusmiu de les uves. Amás estos llugares, suelen utilizase como bodegues guardando'l mostiu davezu en grandes garrafes o barriles, d'antiguo, inclusive hasta en tinajas.

Llegó hasta los nuesos díes que nestos llagares, amás, allugaben alambiques colo producíase l'Aguardiente: motor de la economía del conceyu de munches families. Con él que se comerciaba a nivel provincial y interprovincial. Ye recordáu y comentáu polos más mayores del pueblu, “el golor a Matalahúva” qu'esprendíen los alambiques, nel procesu de destilación, peles cais del pueblu. Pero esto, forma parte d'un pasáu con una gran riqueza, que nun sabemos si volverá repitise: la producción del aguardiente en Atajate.

Pero esta puxanza del conceyu va vese avafáu cola llegada de finales del Sieglu XIX, concretamente l'añu 1877. Atajate sufría una epidemia de filoxera qu'afaró los viñeos, causando l'ablayamientu nel pueblu. A partir d'ende, empieza la emigración de munchos habitantes del conceyu y les sos families, ante l'ausencia de trabayu nes viñes. Esta epidemia aniciar nos Estaos Xuníos, nel nuesu país el focu d'infeición produzse concretamente na provincia de Málaga y en Girona.

Si Atajate viviera la so dómina de rellumanza vitivinícola agora, nun asocedería lo qu'asocedió naquel tiempu. Pos, yá esiste tratamientu pa esta enfermedá de los viñeos, producíu pol inseutu Dactylosphaera vitifoliae.

== Monumentos y llugares d'interés Antigua Ilesia Parroquial de San Roque

  • Ilesia de San José
  • Torre árabe
  • Mirador de los Sabugos
  • Los Tajos
  • Sendero-Vereda ente Alpandeire y Atajate onde inda hai restu de los

entamos de Atajate nos poblaos antiguos.

Fiestes editar

  • Fiesta del Mostiu, Últimu Sábadu de Payares.

Historia de la Fiesta del Mostiu

Tou empieza un Payares del añu 1985, concretamente un 30 de Payares, nesa fecha empecipiar en Atajate la primer Fiesta del Mostiu. Tuvo llugar nos baxos del Conceyu, qu'entós daquella s'atopaba n'obres.

La idea surdió d'un grupu de mozos del pueblu, sofitaos pola alcaldesa d'aquel entós, Merced Calvo Serrano. Ellos propunxeron honrar la tradición vitivinícola del conceyu y los sos antepasaos, dedicando una xornada a la tradición más ancestral del pueblu, el Mostiu.

La tema espuesta de mancomún d'aquel grupu, yera tastiar los distintos mostios de cada familia acompañaos de productos ibéricos de la zona y diverses tapes caseres, asina pasaben un ratu prestosu ente amigos y amigues. Dende entós cada añu foise ameyorando adulces, dende aquella xornada discreta ente moces estender a los vecinos del conceyu, añadióse-y música, darréu entamóse como Verbena con una Orquesta hasta lo que conocemos güei, una xornada festiva apinada d'actuaciones musicales y degustaciones.

Establecióse que la Fiesta del Mostiu celebraría l'últimu sábadu de Payares, la razón d'esta fecha ye pol periodu de tiempu que rique'l procesu del Mostiu*. Dende la vendimia pasando pola pisada d'uves y prensa. Esti esquisitu líquidu tendrá de pasar 40 díes lleldando en barril o garrafa. Una vegada trescurríos esos díes, dar# en camudar el Mostiu a otru depósitu llimpiu, fase conocida como “trasiegu”.


Fiesta del Mostiu. Xornada festiva.

La Fiesta del Mostiu tien llugar mientres la xornada del últimu sábadu de Payares, na caseta municipal, instalada na plaza del pueblu. Día nel que puede tastiase de manera gratuita les variedaes de Mostiu que produz cada familia. Mientres tol día, Atajate recibe a numberosos visitantes de la contorna y de tolos puntos de la provincia, que saborguien esti deliciosu caldu al son de los cantares d'ayeri y güei, cantaes polos distintos grupos musicales.

L'añu 2008 como iniciativa pensar n'acompañar esta exquisitez mientres el día, con bastantes quilos de migues caseres, platu que dende antaño se come con Mostiu. Resultando un ésitu d'arribación de públicu cada añu, tantu de día como de nueche..

Anguaño 2010 tien llugar el 27 de payares, fecha na que celebramos el XXV Aniversariu de la nuesa fiesta con más sabor, la nuesa Fiesta del Mostiu. ¡Esperámosvos!

  • Xunu: Romería de Alpandeire y Atajate, n'honor al mesmu patrón, San Roque de Montpellier. Puntu d'alcuentru nel que se produz el hermanamiento de los vecinos de dambos conceyos. En 2010 yá se cumple la 5ª edición d'esti alcuentru.
  • "Guerra de l'Agua", conocida y famosa na zona. El so día de celebración ye'l Sábadu correspondiente a la celebración de les fiestes patronales.
  • 15, 16 y 17 d'Agostu, Fiestes Patronales de San Roque.
  • Procesión del Corpus Christi. (Mayu, Xunu).
  • Domingu de Resurreición: Fiesta del Güertu

Gastronomía editar

La gastronomía tien el so fundamentu nos productos del terrén en función de la estacionalidad. La primavera ye'l tiempu de los guisos con yerbes monteses como tagarninas, fenoyos, pescozaes o espárragos trigueros. Mientres tol añu pueden tastiase les olles serranes y los diversos potaxes de garbanzos o de llenteyes, y, ente les carnes, los guisos de coneyu y l'amplia variedá de platos y embutíos procedentes del gochu. Pero si cabo resaltar unos platos por excelencia autóctonos del pueblu son: les migues, el gazpachu caliente, les tortielles de bacaláu, la cazuela de pataques y les farrapes.

Atajate, famosu pol so repostería en tola provincia, guarda en bona midida l'alcordanza de la tradición morisca, siendo carauterísticos la farina de trigu, l'azucre y l'aceite d'oliva (o mantega), combináu en perfecta harmonía y arumáu con canela, matalahúva y ajonjolí, inclusive acompañaos n'ocasiones d'almendres. Ente la gran variedá de dulces caseros destaquen dende los mantecados, magdalenas, el quesu d'almendra que gocia de merecida fama, los conocíos “sollutos", pasando polos borrachuelos, rosquillos, mostachones y “enreaíllos”.

En bébores y llicores destaca'l Mostiu, que ye una bébora a destacar na zona.

El Mostiu: Procesu Ancestral.

Les viñes de Atajate tienen un ciclu de trabayu continuu pa los habitantes del nuesu pueblu, que nun cesa mientres tol añu. El procesu empecipiar cola fradadura y la recoyida de sarmientos (sarmentar), l'aráu de la tierra, “azulfatar” pa prevenir les enfermedaes y finalmente la so posterior recoyida del frutu (vendimiar).

La fradadura ye la etapa que rique especial atención, que determina la bayura y calidá de les uves. Ensin escaecer el tratamientu de los suelos, que tienen d'arriquecese de cuchu, y l'azufre pa la planta, esaniciando con ello les posibles enfermedaes y parásitos que la viña puede contraer. La variedá de viñes, da como frutu a distintos tipos d'uves nel conceyu a destacar: - Les Tempranillas, que como'l so nome indica son les primeres. Los recímanos son llargos y estrechos de pelleyu gruesu y magaya carnosa. - Les Perrunes, menudes, de pelleyu delgáu, bien aspres al comer. - Les de Rei, son les que de normal colgamos pa comer en fin d'añu, pero tamién utilizamos pal Mostiu, que'l so sabor ye llixeramente duce. - Les Uves de Loja, pa los paisanos son, por excelencia, les más esquisites. Con esti tipu d'uves, el caldu llográu nel procesu del mostiu ye más duce.

Una vegada recoyida la uva triar con botes nos antiguos llagares, una vegada fechu esto, la magaya que queda de les uves pasaríen a una prensa pa forfugar el caldu qu'este contién. Cuando se llogra'l caldu, ésti tien que reposar mientres 40 díes en barril o garrafa (d'antiguo conocíes como “majuanas”). Una vegada trescurríos esos díes, dar# en camudar el Mostiu a otru depósitu llimpiu, fase conocida como “trasiegu”. Esta sustitución d'envase deber a la fermentadura del zusmiu de la uva, que xenera unos asientos na zona baxa del recipiente que faen que'l Mostiu, pierda calidá. Por eso, mientres más s'intercambie'l mostiu d'envase más deliciosu ta.

Hai costumes como ésta, conocida por tolos vecinos de Atajate, qu'en díes borrinosos nun se puede “trasegar el Mostiu”, curiosu truco pero infalible por que esti esquisitu Mostiu tea nel so puntu y llogre l'ésitu ente los meyores catador y visitante de Atajate.

Artesanía: Sieglos de Tradición. Atajate ye un pueblu que sigue coles sos tradiciones artesanes a pesar del pasu del tiempu, entá podemos atopar especialistes artesanos que texen con varetas d'olivares y cañes naturales, preciosos “canastros”. Otra de la especialidá del pueblu, son les alpargates iguaes con espartu y pita. Estes postreres convirtiéronse nel símbolu de Atajate, xeneración tres xeneración, colgaes nos espeyos interiores del vehículu en tamañu miniatura.


Otros productos de la viña

Nun podemos escaecenos d'otros productos tan cotidianos como lo son el vinagre, les pases y les uves maceradas n'aguardiente. Nun son oxetu de comerciu, sinón que se producen pal consumu casero y familiar. Lo que si se viende hasta'l so escosamientu, son los llitros de Mostiu que los nuesos vecinos vienden al per menor a tol que lo deseye. Asina demuestren la calidá de les nueses tierres, el nuesu ciñu y esfuerciu nes viñes bien trabayaes, amás de la dedicación y paciencia nel cuidu del procesu del Mostiu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «INE». Consultáu'l 25 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos editar