Atles interactivu Unesco de les llingües en peligru nel mundu

El Atles interactivo Unesco de les llingües del mundu en peligru (n'inglés, UNESCO Interactive Atlas of the World's Languages in Danger) ye un informe de la Unesco por aciu el cual pretende sollertase a los llexisladores, les comunidaes de falantes y el públicu polo xeneral sobre les llingües en peligru y la necesidá de protexer la diversidá llingüística mundial. Ye tamién una ferramienta pa monitorear l'estáu de les llingües en peligru y de la diversidá llingüística a nivel mundial.

Historia editar

L'atles, que se publicar per primer vegada en 1996, n'edición impresa, incluyía 12 páxines de mapes. La segunda edición, en 2001, contenía 14 páxines de mapes con 800 llingües. El 2005, la Unesco desenvolvió un mapa pulsable en llinia del continente africanu, detallando 100 llingües africanes en peligru que fueren mentaes na edición de 2001. En febreru de 2009 publicóse la versión en llinia del atles, gratuitu, con 2498 llingües (230 de les cualos escastáronse dende 1950).

De caúna de les llingües, l'atles indica'l nome, el nivel de peligru y el país o países en que se fala. Al respective de la edición impresa, la versión en llinia apurre información adicional de cada llingua: númberu de falantes, polítiques y proyeutos rellacionaos, fontes, códigos ISO y coordenaes xeográfiques.

Clasificación de les llingües editar

Pa establecer la vitalidá d'una llingua, asignándo-y asina un determináu nivel de riesgu, considérense distintos parámetros, como por casu el númberu absolutu de falantes, la tresmisión ente xeneraciones y la presencia nos medios, ente otros. A partir d'estos datos, establezse unu de los 5 niveles de riesgu siguiente identificaos con colores:

  • Vulnerable (blancu): La mayoría de los neños falar, pero puede tar acutada a determinaos ámbitos (por casu, el llar).
  • En peligru (mariellu): Los neños yá nun lo aprienden como llingua materna en casa.
  • En peligru grave (naranxa): Falar los güelos y xeneraciones anteriores; inda cuando la xeneración de los padres puede entendela, nun la falen ente ellos nin colos neños.
  • En peligru críticu (colloráu): Los falantes más nuevos son los güelos, y falar parcial y raramente.
  • Estinguida (negru): Nun queda nengún falante. (Les llingües d'esti nivel incluyir nel atles si presumiblemente escastáronse a partir de 1950.)

Les llingües consideraes «segures», esto ye, que son falaes por toles xeneraciones y la tresmisión ente xeneraciones de les cualos nun foi atayada, nun s'inclúin nestos niveles. Dalgunes de les llingües presentes nel atles son l'aragonés, l'asturianu, l'eusquera, el gascón, l'occitanu del Languedoc, el provenzal o'l alguerés.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar