Aurelio Mosquera Narváez

Don Aurelio Mosquera Narváez (2 d'agostu de 1883Quitu – 17 de payares de 1939Quitu) foi un políticu ecuatorianu que dirixió'l Partíu Lliberal Radical Ecuatorianu. Foi escoyíu presidente de la República en 1938 y, con sofitu del exércitu, eslleió l'Asamblea Nacional y restableció la Constitución de 1906.

Aurelio Mosquera Narváez
rector

Vida
Nacimientu Quitu2 d'agostu de 1883
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu17 de payares de 1939 (56 años)
Sepultura Cementerio de San Diego (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumédicu
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Partido Liberal Radical Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació en Quitu en 1883. Cursó la carrera de medicina na Universidá de la so ciudá natal. Viaxó a París pa siguir estudios y al volver a la so patria algamó un gran prestíu como profesor, decanu y rector de la Universidá Central. Foi escoyíu xefe del Partíu Lliberal. Tamién foi vicepresidente de la Cámara de Diputaos y del Senáu. Empecipió la so participación na vida política del país cuando foi escoyíu Diputáu pola provincia de Pichincha al Congresu Nacional, pal periodu llexislativu de 1914 a 1915; y depués Conseyeru Municipal de Quito de 1914 a 1917 y Vicepresidente del mesmu en 1918. En 1925 foi nomáu Conseyeru d'Estáu, nesa delicada dómina de transformación socio-política que se produció de resultes de la Revolución Xuliana que punxo fin al gobiernu del Dr. Gonzalo S. Córdova; trés años más tarde foi escoyíu una vegada más como Diputáu por Pichincha a l'Asamblea Constituyente, y darréu foi Senador de la República y Vicepresidente del Senáu dende 1930 hasta 1931.

Dende temprana edá perteneciera al Partíu Lliberal, y en 1932 -cuando dichu partíu sufría una de los sos más aturbolinaes crisis internes- foi escoyíu Presidente de la Xunta Suprema Lliberal Radical de Pichincha, dignidá qu'exerció con prudencia y tinu hasta l'añu 1936. En 1938, tres la dimisión de Manuel María Borrero, foi nomáu presidente de la república del Ecuador

Presidencia editar

El 1 d'avientu de 1938, cuando'l Dr. Manuel María Borrero -Encargáu del Poder Executivu ante l'arrenunciu del Xefe Supremu Xeneral Alberto Enríquez Gallo- presentó tamién el so arrenunciu ante l'Asamblea Nacional, esta axuntóse de momentu pa escoyer al nuevu Presidente Constitucional de la República. Ante esta situación presentáronse dos candidatures que representaben a los dos mayoríes parllamentaries: La del Dr. Francisco Arízaga Luque, polos independientes, los socialistes y una fracción de disidentes lliberales; y la del Dr. Aurelio Mosquera Narváez, pol Partíu Lliberal Radical.

A pesar d'intentar dellos alcuerdos, los asambleístas nun llograron los votos necesarios pa escoyer a nengún de los dos candidatos, hasta que finalmente y amparaos na romántica frase de «El Socialismu presentar pa salvar al Ecuador», dellos dirixentes de dichu partíu camudaron la so votación ya inclinaron definitivamente la balanza. Asina, colos votos socialistes, llogró la mayoría necesaria que'l 2 d'avientu de 1938 llevar a la Presidencia de la República. Pero non yá escapóse-yos la presidencia a los socialistes, sinón tamién la Carta Política más socialista de toes hasta esa fecha. La Carta contemplaba senadurías funcionales pa los pequeños propietarios, renteros y comuñeros, pa los artesanos y pa los emplegaos públicu y priváu. Encamentaba al Estáu buscar un réxime de más fayadiza distribución de les tierres por aciu el fraccionamiento de los llatifundios y la concesión d'agua a los pueblos y caseríos qu'escarecieren d'ella. Apurría al Estáu'l dominiu inalienable y intransferible de les riqueces del sosuelu. Disponía que "non (podía) ser escoyíu presidente'l mandatariu, axente o abogáu defensor de compañíes estranxeres", lo qu'afectaba les aspiraciones presidenciales de Carlos Arroyo del Río, el más opcionado ente los lliberales.

Mosquera Narváez ufiertó, nel so discursu de toma de posesión, gobernar colos sectores que lu habíen escoyíu; pero según confiesa Andrés F. Córdova, de la dirigencia lliberal d'esi entós, opúnxose Arroyo del Río que tenía "decisiva influyencia nel ánimu del presidente". Mosquera formó un Gabinete de lliberales. Los socialistes sintiéronse burllaos. La oposición falaba de destituyir al presidente; los gobiernistas, d'eslleir l'Asamblea. Cuando ésta decidió xubir a xeneral al coronel Luis Larrea Alba, de gustos socialistes, dalgunos de los altos oficiales del Exércitu opunxéronse. El presidente llegó a un alcuerdu con ellos al traviés del so nuevu ministru de Defensa, Galo Plaza Lasso: l'Exércitu sofitaría a Mosquera si ésti eslleía l'Asamblea y convocaba un Congresu Estraordinariu de dos cámares. Mosquera facer basándose na Carta Política de 1938 anque nin la promulgó nin siguió les prescripciones d'ella sobre la integración de les cámares.

El Congresu instalóse'l primeru de febreru de 1939 y escoyó presidente del Senáu a Arroyo del Río. Como había duldar sobre'l réxime constitucional vixente, pos rexía una Constitución ensin promulgar y rexía al empar la de 1906, prevaleció'l conseyu d'Andrés F. Córdova de que se proclamara la de 1906 "concordada" colos cambeos xurídicos asocedíos dende esi añu. D'esta manera trunfaba'l lliberalismu porque archivaba una Constitución d'enclín socialista, faía posible la eleición presidencial de Arroyo del Río y volvía a los años anteriores a la Revolución Xuliana."Tengo'l prestar de comunica-y que l'Asamblea yá nun esiste", dicía una telegrama de Mosquera al gobernador de Guayaquil, Enrique Baquerizo.

Esta contrarreforma lliberal basar nun repique de la economía: les esportaciones xubieren de 5 millones 700 mil dólares en 1936 a cerca de 11 millones en 1937. La contrarreforma alimentar na medrana de lliberales y conservadores al bolxevismu socialista y collechaba l'arteru trabayu de los lliberales pa purgar del Exércitu a los líderes más progresistes. Respondía a la circunstancia esterna de mieu al socialismu estatal que'l so exemplu más preclaro yera'l nazismu qu'en 1939 habría d'apautar col fascismu italianu y cola Xunión Soviética. Les oligarquíes serrana y costeña volvíen al Poder direutu ya imponíen una moral llegalista indiferente a la realidá social del Ecuador. El mesmu día en que foi escoyíu Mosquera concluyía'l primer Congresu de la Confederación Ecuatoriana d'Obreros Católicos (CEDOC), "que buscaba esviar la llucha sindical escontra la collaboración de clases", según afirma l'historiador socialista Patriciu Ycaza. Pero esti Congresu aprobó tamién una plataforma de reivindicaciones llaborales.

La curtia presidencia de Mosquera foi de mano dura pa reprimir el baturiciu popular entamada y concentrar el Poder nel Executivu. N'avientu prindó a dellos diputaos socialistes y anarco-sindicalistes. En xineru de 1939 encaloró l'intentu golpista d'un sarxentu y dio de baxa a cinco xenerales. Corno el Congresu Estraordinariu dispunxera que los cargos de periodu fixu dar por terminaos, Mosquera asitió en puestos estratéxicos a elementos conservadores, controló l'autonomía municipal y reorganizó los colexos llaicos y les universidaes argumentando que'l movimientu estudiantil topábase politizáu y que les cátedres convirtiérense en "tribuna catequista de principios disolventes", como escribe'l sociólogu marxista Agustín Cueva. En marzu los estudiantes y profesores declarar en fuelga.

Los sindicatos testiles y de lletricistes, choferes y tranviarios sofitar. Mosquera clausuró la Universidá Central y el colexu Juan Montalvo, reprimió al Sindicatu Nacional d'Educadores ya impulsó una organización paralela más profesional. La Xunta Lliberal de Pichincha protestó porque "el Gobiernu (había) traicionáu palpablemente los sos principios doctrinales" en favor de los conservadores. Pero según Mosquera, "la obra que (correspondía) realizar na presidencia de la República non (yera) de comodidá, sinón d'amargures y lluches". El Congresu de 1939 restableció la exoneración de derechos a los bienes importaos poles compañíes estranxeres y concedió les facultaes estraordinaries al presidente p'ayudar na preservación del orde públicu. Presidíu por Arroyo del Río, el Congresu dictó la Llei d'Eleiciones que borró'l triple rexistru escurríu por Enríquez, declaró insubsistentes les inscripciones anteriores y abrió un periodu estraordinariu d'inscripciones per una sola vegada nel mes d'abril d'esi añu.

El presidente Aurelio Mosquera Narváez morrió de secute "d'un ataque d'uremia" el 17 de payares de 1939 anque na aloyera capital circuló'l rumor de que se suicidara al inxerir una medicina venenosa qu'él mesmu se recetó y fixo preparar na Botica Alemana de Quito.[1]

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Defensa Galo Plaza Lasso
Ministeriu de Previsión Social César D. Andrade
Ministeriu d'Obres Públiques Carlos Freile Larrea
Ministeriu de Educación José María Estrada Coello
Ministeriu de Gobierno José María Ayora
Ministeriu de Hacienda Carlos F. Icaza
César A. Durango
Ministeriu de Agricultura Alfredo Espinosa Palacios
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Julio Tobar Donoso
Gustavo

Darquea Terán

Fonte:[2]

Muerte nel Poder editar

La obra de Mosquera quedó ataya, porque morrió'l 16 de payares de 1939, quedando envolubrada nel misteriu la causa del so decesu.

Se rumoró, en Quito, siempres que foi suicidiu debíu al pesar que-y causo la infedelidad conxugal de parte de la so esposa Judith Pérez Dávalos, muyer licensiosa y cortesana quiteña, de clase lliteraria y bohemia, que gustaba de fiestes y conxustes ente artistes nuevos hasta cerca del amanecer.

Al llau del llechu presidencial atoparíase una botellina de laudano, Mosquera como médicu que yera nun podía equivocar la dosis ensin que cayera nel suicidiu.

Asumió'l mandu'l Dr. Carlos Alberto Arroyo del Río, Presidente del Senáu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada
  2. Paz y Miño, Juan. Economia de los Gobiernos 1938 - 1940.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Manuel María Borrero
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

2 d'avientu de 1938 - 17 de payares de 1939
Socesor:
Carlos Alberto Arroyo del Río