Zahir-ud-din Mohammad Babur, conocíu como Babur, Babar o Baber, (14 de febreru de 1483Andijon (es) Traducir – 26 d'avientu de 1530Agra) foi un emperador y fundador del Imperiu mogol de la India. Yera descendiente del conquistador mongol Tamerlán.[2] Foi autor de los sos memorías y de delles poesíes.[3]

Babur
1. emperador mogol (es) Traducir

21 abril 1526 - 26 avientu 1530
← ensin valor - Humayun
Vida
Nacimientu Andijon (es) Traducir14 de febreru de 1483[1]
Llingua materna Idioma chagatai
Muerte Agra26 d'avientu de 1530 (47 años)
Sepultura Bagh-e Babur (es) Traducir
Kabul
Familia
Padre Umar Shaikh Mirza II
Madre Qutlugh Nigar Khanum
Casáu con Zainab Sultan Begum
Masuma Sultan Begum
Maham Begum (es) Traducir
Mubarika Yusufzai
Aisha Sultan Begum (es) Traducir (1499 – div. 1503)
Pareyes Baburi Andijani (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Khanzada Begum
Pueblu Mughal dynasty (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes Idioma chagatai
persa
árabe
Oficiu poeta, autobiógrafu, monarcaescritor
Llugares de trabayu Imperiu mogol
Trabayos destacaos Baburnama (es) Traducir
Creencies
Relixón islam
Cambiar los datos en Wikidata

Babur, que significa "lleón",[2] nació na ciudá d'Andiján nel actual Uzbequistán. Yera fíu de Omar Sheij, rei de Ferganá. Al morrer el so padre, Babur xubió al tronu en 1495 cuando cuntaba con tan solo 12 años. A pesar de que dalgunos de los sos tíos intentaron derroca-y, Babur caltúvose firme como soberanu.

En 1498, atacó y conquistó la ciudá de Samarcanda, sobre la que creía tener derechos hereditarios. Una revuelta ente los nobles uzbecos fíxo-y perder el valle de Fergana. Mientres diben a reconquistar d'esti territoriu, les sos tropes desertaron, lo que llevó a la perda de Samarcanda. Consiguió recuperala hasta qu'en 1501 Muhammad Shaybani, kan de los uzbecos, ganó-y y el mogol perdió definitivamente'l control de la ciudá.

Emplegó tres años n'entamar un exércitu que fuera lo suficientemente fuerte como pa dexa-y recuperar los territorios perdíos. En 1504 tenía yá abondes tropes. En cruciando'l Hindu Kush, conquistó la ciudá de Kabul y volvió tar a la cabeza d'un importante reinu.

Tres la muerte de Shaybani en 1510, Babur reclamó les sos posesiones orixinales pa lo que cuntó cola ayuda d'Ismail Safavi. En 1511 realizó una entrada triunfal en Samarcanda, pero en 1514 sufrió una nueva derrota a manes de los uzbecos y tuvo que tornar a Kabul.

Perdiendo toa esperanza de recuperar Ferghana, Babur concentró los sos esfuercios na India. Realizó delles incursiones previes hasta qu'en 1521 presentóse-y la oportunidá de realizar un ataque más importante. Los nobles del sultanatu de Delhi repunaben al so sultán, Ibrahim Lodi, y pidieron ayuda a Babur.

Babur col so fíu Humayun.

Con un exércitu de dolce mil homes y una artillería llindada avanzó escontra Delhi. Ibrahim cuntaba con cien mil soldaos y cien elefantes. El 21 d'abril de 1526 dambos exércitos atópase na llamada primer batalla de Panipat. Ibrahim foi asesináu na batalla y Babur, que se proclamó Padshah Ghazi (emperador de la India), entró al pie del so fíu Humayun en Agra ensin dificultaes.

Sicasí, entá tuvo qu'enfrentase a un enemigu más poderosu, Rana Sanga, que-y atacó con un exércitu de doscientos mil homes. L'exércitu de Babur, a pesar de tar cansáu y afamiáu, consiguió ganar a les tropes de Sanga na batalla de Khanua el 16 de marzu de 1527. Babur convertir nel señor absolutu de la India septentrional.

Pasó'l restu de los sos díes entamando'l so nuevu imperiu dende Agra, la so capital. Morrió a la edá de 48 años y asocedió-y el so fíu Humayun. Ta soterráu en Kabul.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.sscnet.ucla.edu/southasia/History/Mughals/Babar.html.
  2. 2,0 2,1 Margolin, Jean-Claude (1992). Los Entamos de la Edá Moderna (en castellanu). Madrid, España: Ediciones Akal, páx. 642. ISBN 84-7600-674-8.
  3. Barraclough, Geoffrey (1993). The Times Atlas of World History (n'inglés). Londres, Reinu Xuníu: Times Books, páx. 376. ISBN 0-7320-0534-6.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Ibrahim Lodi
  Emperador del Imperiu mogol
1526 - 1530
Socesor:
Humayun