Biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies

La biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies ye'l centru de documentación del muséu. Ocupar de los servicios d'atención pal estudiu y l'investigación de la prehistoria y arqueoloxía n'Asturies y pallo cunta con bibliografía y documentación histórica y actual sobre'l lpatrimonio cutural asturianu.

Biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies
biblioteca y biblioteca principal (es) Traducir
Llocalización
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia Provincia d'Asturies
Conceyu Uviéu
Coordenaes 43°21′47″N 5°50′33″W / 43.362929°N 5.842364°O / 43.362929; -5.842364
Biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies alcuéntrase n'Asturies
Biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies
Biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies
Biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies (Asturies)
Historia
Fundación1844
Participación empresarial
Organización matriz Ministerio de Cultura (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Caltién un fondu especializáu en prehistoria y arqueoloxía en rellación coles coleiciones del muséu. Pol so conteníu, tien especial interés pa estudiantes, profesionales, arqueólogos, investigadores y comenenciudos pola historia. Dispón d'un catálogu de fondos automatizado y sala de llectura.

La Biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies foi dende los sos oríxenes una pieza clave pal muséu, que dende mediaos del sieglu XIX hasta güei, esperimentó un fondu tresformamientu, una renovación interna que tien el so reflexu tantu na xestión de les sos coleiciones como na xestión de la información.

Oxetivos editar

Los oxetivos fundamentales qu'escuerre son:

  • Potenciar al muséu.
  • Axuntar, ordenar, clasificar, catalogar y rexistrar nun sistema de xestión y espublizar tola información que pueda tener interés pal estudiu, analís ya investigación de los bienes depositaos nel muséu.
  • Caltener y caltener les sos coleiciones documentales.
  • Integrar nel área de documentación los sos archivos y la so biblioteca que constitúin la principal exa de les fontes d'información del muséu.
  • Espublizar dichos fondos pa la so puesta en valor, por aciu publicaciones y sobremanera en web.
  • Establecer rellaciones de cooperación y collaboración con otres instituciones.
 
  • Actualizar, por aciu l'usu de les teunoloxíes, los servicios qu'ufierta a los usuarios por aciu la web

Historia editar

La biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies naz cola Comisión Provincial de Monumentos, organismu creáu por real Orde del 24 de xunetu de 1844. Tres la desamortización de los bienes eclesiásticos en 1836, yera precisu entamar un sistema públicu col fin de protexer los edificios y oxetos d'arte que pasaren a ser propiedá del Estáu. Tenía por oxetu garantizar el caltenimientu del patrimoniu cultural, axuntar datos de los edificios, monumentos y antigüedaes dignos de caltenese, y de llibros, documentos, cuadros, estatues, medayes, etc.

Pa conocer la vida de la biblioteca, hemos de siguir la vida del muséu marcaes por socesives sedes y acontecimientos.

1.   La Biblioteca en tiempos del MUSÉU DE LA COMISIÓN (1844-1878).  La primer coleición foi axuntada hai 150 años y empecípiase como una biblioteca auxiliar. Ocupar d'ella, el bibliotecariu de la Universidá d'Uviéu Manuel de Prado y Tovía, nomáu en 1854 y darréu Aquilino Suárez Bárcena. En 1868, destínase, como primer local p'allugar la coleición del muséu y la biblioteca, la Capiya de la Tercer Orde  del Conventu de San Francisco d'Uviéu que la so reforma ya instalación enllargar mientres siete años.

2.   La Biblioteca en tiempos del MUSÉU D'ANTIGÜEDAES (1878-1918). El 21 de setiembre de 1878, día de San Mateo, inaugúrase'l muséu con una senciella instalación, en total un espaciu de 124 m². La Biblioteca ye un focu d'atención dientro del muséu, como diz Fermin Canella Secades en 1882 : “arriquecióse abondo nestos últimos años, con llibros d'historia, arqueoloxía, belles artes, etc, ente estes la pernotable publicación de Monumentos arquiteutónicos d'España y una seición especial d'obres, folletos y papeles históricos asturianos”.[1]

 
Planu d'Uviéu cola situación d'Escueles Normales y Muséu en 1908

D'esta see treslladar en 1889 a les Escueles Normales, en un espaciu de 215 m², formáu por un patiu y dos estancies una destinada a archivu y biblioteca y otra a salón de sesiones. En 1902 la biblioteca abrir al públicu y al préstamu, convertir en biblioteca circulante. Pero les Escueles Normales precisaben más espaciu y de nuevu treslládase.

3.  La Biblioteca en tiempos del MUSÉU PROVINCIAL (1918-1951). El llocal asignáu en 1918 yera provisional, tratar del pisu baxu de la casa del deán Benigno Rodríguez Pajares, na plazuela de la Corrada del Obispu. A partir d'esti momentu la biblioteca, l'archivu y la coleición de pieces del muséu permanecieron con accesu acutáu; esta situación pocu visible pal públicu, favoreció'l que nun sufriera dañu estremu polos violentos ataques mientres la Revolución d'ochobre de 1934 y la Guerra Civil. En 1939, la Diputación faise cargu de la reconstrucción y restauración del edificiu del Monesteriu Benedictín de San Vicente, see definitiva del Muséu, siendo encargáu de la obra, el arquiteutu Luis Menéndez-Pidal.

 

4.  La Biblioteca en tiempos del MUSÉU ARQUEOLÓXICU PROVINCIAL (1952-2003).  El Día de San Mateo de 1952 inaugúrase'l muséu. Nesti nuevu escenariu, la biblioteca ocupa un llugar importante como rique la institución. El control sobre la biblioteca ye función del direutor, como la xestión de la coleición del muséu. Amás de los fondos adquiríos, la biblioteca empecipia una nueva etapa d'ingresos de fondos bibliográficos. Con esta nueva etapa establécense rellaciones con entidaes nacionales y estranxeres pal intercambiu de boletinos y publicaciones especializaes. En 1972 sume la comisión y les sos funciones son integraes pola Diputación. Les competencies del Muséu Provincial, son tresferíes en 1991 al Gobiernu del Principáu d'Asturies.

 

5. La Biblioteca en tiempos del MUSÉU ARQUEOLÓXICU D'ASTURIES. (2011-). Dempués de 8 años de zarru y de trabayu internu, el 21 de marzu de 2011, el Muséu Arqueolóxicu d'Asturies reabrir al públicu na so sede histórica, rehabilitada y ampliada con un edificiu de nueva planta. El muséu, amás, dotar d'una moderna esposición permanente y de un conxuntu d'equipamientos públicos ya internos que van dexar el fayadizu funcionamientu de la institución. Cola renovación del muséu podríamos dicir que la biblioteca incorporar a la modernidá. La biblioteca abrir al públicu, los sos catálogos son accesibles na rede y los sos fondos históricos empezaron a digitalizarse.

Espaciu Físicu editar

 
Vista de la Biblioteca del Muséu.

Asitiada na entreplanta del primer pisu, ocupa 250 metros cuadraos. L'accesu a la biblioteca realízase al traviés de la escalera antigua del Monesteriu. L'espaciu distribuyir en dos grandes árees: una de consulta y otra de depósitu. La sala de consulta cunta con siete puestos de llectura, nos que los usuarios consultar los fondos de la coleición bibliográfica y d'archivu. Disponer d'accesu a internet y un ordenador personal pa necesidaes d'impresión reprográfica. Esti espaciu complétase amás con una zona de trabayu del personal de la biblioteca.

La biblioteca ye de llibre accesu y ufierta el serviciu de consulta en sala dientro d'un horariu d'atención de llunes a vienres. Resuélvese asina'l problema, calteníu mientres munchos años, d'acutar l'accesu al públicu mayoritariu. Como espaciu, la biblioteca ye llugar polivalente onde nun hai inconveniente en celebrar xuntes o talleres didácticos.

Coleición editar

 
Exemplar de la biblioteca

Ye una biblioteca especializada n'arqueoloxía, prehistoria, historia antigua y historia medieval con especial referencia a Asturies. El so catálogu ta integráu nel Catálogu Coleutivu de la Rede de Biblioteques d'Asturies y la so consulta puede faese al traviés de Catálogu Coleutivu de les Biblioteques d'Asturies.La coleición bibliográfica tien una gran amplitú cronolóxica, que va dende 1650 a l'actualidá. La tipoloxía documental ye variada y anque el pesu formar monografíes y revistes, tamién cunta con material cartográfico, imáxenes, soportes audiovisuales, dibuxos, llámines, grabaos, cartelos y manuscritos. La cobertoria llingüística principal ye l'español pero destaquen llingua inglesa, francesa ya italiana. Ta formada por 15.000 volumes. La coleición bibliográfica arrexuntar en dellos apartaos individualizaos pola so temática, tipoloxía o procedencia.

  •  
    Exemplar de la biblioteca
    FONDU HISTÓRICU o BIBLIOTECA de la CPMHA. Constitúi una seición propia, y conozse como la Biblioteca de la Comisión. Ta formada per cerca de 3.500 rexistros, axuntaos dende 1844 a 1952 que respuenden a los intereses de la institución, nuna dómina determinada y por quien tuvieron al mandu de les sos compres y alquisiciones (Ciriaco Miguel Vigil, Fermín Canella, Fortunato de Selgas, Rafael Altamira, etc). Predominen les siguientes materies: epigrafía, numismática, antigüedaes, arqueoloxía clásica, historia del arte, medayes, marfiles, belles artes, antigüedaes, asuntos de temes asturianes, etc. La mayoría fueron impresos ente 1870 y 1930 y la so procedencia ye bien diversa. Ingresaron por compra, por donación del so autor o posesor y por intercambiu ente les instituciones d'historia, d'estudios llocales o de museos provinciales. Hai ediciones franceses d'enciclopedies d'arte, d'arte clásico, d'antigüedaes, ediciones sobre les primeres escavaciones arqueolóxiques nel sieglu XIX, les obres principales del sieglu XIX en materia de prehistoria y arqueoloxía. Caltién una obra estraordinaria: Monumentos Arquiteutónicos d'España, considerada'l proyeutu más ambiciosu dende'l puntu de vista bibliográficu de los acometíos n'España. Esta obra foi impresa pa estudiar y espublizar el patrimoniu artísticu de tol país, y ente él, l'asturianu. Publicada so la direición d'una comisión especial creada pol Ministeriu de Fomentu, ente 1856 y 1881, na so parte gráfica emplegar con gran precisión les téuniques del grabáu calcográficu, la litografía y la cromolitografía. Tamién destaquen ediciones facticias qu'axunten documentos y folletos bien variaos arrexuntaos por temes d'interés: Temes d'Asturies, Escritos políticos, Historia, etc. Hai documentos d'interés escritos en llingua asturiana que dexaron afondar nel estudiu d'esta llingua: fueyes sueltes, poemes y manuscritos. Y tamién testos manuscritos, discursos, sermones, cartes, y documentación histórica. Otros materiales interesaos qu'integren la coleición de la biblioteca son materiales efímeros y malo de consiguir como folletos, publicaciones de pequeñu formatu, cartelos, fueyes sueltes, etc.[2]
  •  
    Francisco Jordá Cerdá, direutor del muséu.
    FONDU XENERAL. El fondu xeneral de la biblioteca ta formáu por monografíes y obres de referencia. Son unos 9.000 volúmenes que tomen toles árees de conocencia anque la historia y l'arte son les más representaessobremanera referíos a Asturies. Les tipoloxíes son variaes: manuales, memories d'escavaciones arqueolóxiques, catálogos d'esposiciones, de museos, actes de congresos, tesis, tesines, homenaxes, etc. El Muséu Arqueolóxicu d'Asturies tien la función, conferida pola principado-de-asturias-1-2011-de-11-de-marzu-de-segunda-modificacion-de-la llei-del-princip Llei 1/2001 de Patrimoniu Cultural, de salvaguardar tolos restos y oxetos arqueolóxicos que son desenterraos nes escavaciones que se realicen nel Principáu d'Asturies. Tamién tien la obligación de llevar a cabu'l fomentu de la investigación y la promoción de l'arqueoloxía asturiana. En rellación con esta función, na coleición abonden les Memories d'Escavación y los estudios monográficos de xacimientos arqueolóxicos qu'atraen munchos pidimientos de consulta de los usuarios. Dende los años 80, la medría de l'arqueoloxía de xestión y de los proyeutos y planes arqueolóxicos, según les intervenciones de caltenimientu y restauración de monumentos en tol país, favorecieron un gran desarrollu de publicaciones que recueyen dichos planes y memories. Los servicios de Patrimoniu Cultural de cada comunidá autónoma ellaboren y editen publicaciones y boletinos con esta información pormenorizada pal so espardimientu yá que el resultáu de munchos xacimientos arqueolóxicos precisa años de campañes d'escavación.
  • OTROS MATERIALES. Na biblioteca tamién ta depositáu l'Archivu de CPMHA con documentación dende 1840 hasta y qu'ocupa 30 archivadores. Amás de fotografíes antigües, dibuxos, diplomes, grabaos, llámines, periódicos llocales, etc. L'archivu d'imáxenes modernes del muséu qu'alluga una coleición averada de 5.000 fotografíes de pieces y materiales arqueolóxicos

Usuarios editar

 
Nel Muséu Arqueolóxicu consultando bibliografía

La biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies ta dedicada a estos usuarios:

  • Personal del propiu muséu.
  • Estudiantes d'Historia del Arte, d'Historia, de museoloxía.
  • Informadores culturales y guíes turísticos.
  • Profesores universitarios.
  • Arqueólogos ya historiadores que collaboren col muséu en distintes actividaes.
  • Investigadores.
  • Usuarios comenenciudos pola historia local.
  • Otres instituciones que demanden la información pa dalgún de los sos usuarios.
  • Téunicos esternos qu'entamen esposiciones sobre un determináu tiempu y territoriu.

Servicios editar

La biblioteca del Muséu Arqueolóxicu difier enforma de la que yera va unos años y non precisamente pol so fondu bibliográficu sinón pol serviciu qu'empresta, pasó a convertise n'espacios dinámicos al serviciu de la comunidá investigadora. De la mesma manera que los museos va tiempu que dexaron de ser instituciones qu'atropen y clasifiquen oxetos, les biblioteques tamién dexaron de ser almacenes de llibros d'usu esclusivu de los conservadores.

Referencies editar

  1. Canela Secades, Fermín (1887). El Llibru d'Uviéu: guía de la ciudá y el so conceyu. Uviéu, Imp. de Vicente Brid, (p. 284)
  2. Biblioteca del Muséu Arqueolóxicu d'Asturies. Biblioasturias 19, 2011. http://www.biblioasturias.com/biblioteca-del muséu-arqueologico-de-asturias/

Enllaces esternos editar