Biblioteques públiques en Gozón

A lo llargo de los sieglos XVIII y XIX conocen los inventarios de delles pequeñes biblioteques privaes en Gozón, que'l so númberu d'exemplares nun entepasa nel meyor de los casos de 200 volumes, con una temática eminentemente relixosa. Los llibros, como l'accesu a la enseñanza y l'educación, taben fuertemente determinaos pola posición social y la capacidá económica. El Conceyu de Gozón, apenes podía caltener una escuela de primeres lletres con calter públicu na capital Lluanco. Nel restu del conceyu los atrios de les ilesies intentaron suplir estes faltes, ensin llegar a convencer de la utilidá de la formación pa unes xentes ensin medios económicos, y que les sos vides taben regulaes a golpes de colleches y de costeres. Anque la producción de llibros abaratábase y amontábense les tiraes , siguía siendo un artículu esclusivu, inútil pa quien nun tener entá la capacidá de lleer, y nun entienden la instruccción como la única vía posible de promoción social. L'entamu d'actividaes del Institutu Cristu del Socorru, y la función de mentalización d'entidaes como l'Atenéu Obreru de Lluanco, van abrir les víes pa cambeos sustanciales na perceición de les personass y de les autoridaes públiques.

Históricamente conozse la esistencia de cinco instituciones actives ente 1874 y 1944, que constitúin los antecedentes de les primeres actividaes de les Biblioteques Públiques en sentíu estrictu.

Historia editar

Biblioteca del Institutu Santísimu Cristu del Socorru (1874) editar

Esti institutu foi fundáu por Mariano Súárez Pola en 1869, anque les obres de construcción del edificiu nun van dexar qu'empiece a ser utilizáu hasta 1874. La biblioteca del centru nútrese primeramente colos fondos del propiu fundador y colos distintos donativos que se fueron incorporando col pasu de los años (como'l del Cronista Oficial de Gozón, Manuel González-Llanos en 1901). Nun puede falase formalmente de la esistencia de la biblioteca hasta l'aprobación de los Estatutos y Reglamentos en 1901. Nellos regula'l so esistencia, composición y cometíu, creando tamién la figura del bibliotecariu. Sicasí, taba pensada pa dar soporte a les enseñances que s'impartíen nel centru y "les necesidaes de la cultura popular de la llocalidá", nun esistiendo'l préstamu de llibros.

Biblioteca d'Atenéu Obreru (1894) editar

En 1894 baxu tutelar de la Llei d'Asociaciones de 1887, surden distintes sociedaes instructivu-recreatives d'orientaciones novedoses. Inténtase romper coles pervivencies gremiales y reminiscencies relixoses, convencíes de que la cultura yera la única vía disponible pa la redención y promoción de la clase obrera. En 1894 surde l'Atenéu Obreru de Lluanco, ente que los sos fines reglamentados taba "formar una biblioteca fayadiza a los fines de la sociedá". La biblioteca nun va llegar a tener un volume importante de fondos, pero ufiertaben temes alternatives a los qu'había nel Institutu Cristu del Socorru, más empobinada al ociu y l'entretenimientu, noveles realistes, y materiales susceptibles de collaborar nel desarrollu del individuu. Como novedá, l'accesu a la llectura de prensa diaria, en munchos casos coleutives en voz alta. Esistía'l cargu de bibliotecariu perfectamente regláu.

Biblioteca Escolar Circulante (1927-1931) editar

Se documenta el funcionamientu de la llamada Biblioteca Escolar Circulante por iniciativa del profesor del centru, José María Palacio Álvarez. Conócense les actividaes entamaes pa recaldar fondos pa l'adquisición de llibros, el reglamentu decálogu pal léctor, y tiense constancia documental de 52 díes en que tuvo funcionando'l préstamu per primer vegada nun establecimientu d'esti tipu en Gozón. Ye ensin dulda la primer biblioteca con un sentíu públicu nel conceyu.

Biblioteca de les Mocedaes Católiques del Cristu del Socorru (1927) editar

En 1927 fúndase la sociedá Mocedaes Católiques del Santísimu Cristu del Socorru de Lluanco. Los fines queden claramente establecíos nel so Reglamentu, en que'l so artículo dos diz: "informar la vida intelectual y moral de los Mozos nos principios de la Relixón Católica, y la moral, avezalos al oficiu franco y sincero de la so fe, educalos práuticamente nel cumplimientu de los sos deberes individuales, sociales y ciudadanos, capacitalos pa la so futura actuación profesional y corporativa según los principios del Evanxeliu y les normes de la ilesia, y caltener nellos vivu y eficaz l'espíritu d'amor, adhesión y obediencia a la Santa Sede y al Episcopáu Español".

En cuanto al funcionamientu y fondos, poco se conoz por cuenta de la escasa documentación. En xineru de 1928, aprovechando un viaxe a Uviéu p'asistir a l'Asamblea de Mocedaes Católiques, xestiónase l'adquisición de "una biblioteca pa la mocedá", y soliciten un donativo de llibros al presidente de la Diputación. En setiembre d'esi mesmu añu, queden anotaos los donativos que Manuel G. Mori fai de nueve llibros y dos archivadores, según la donación de 13 llibros pol sociu Raúl Gutiérrez.

Biblioteca de la Mocedá Masculina d'Aición Católica (1942-1944) editar

L'únicu rastru que dexa conocer l'actividá d'esta biblioteca ye una fueya fechada en 1942 en que s'afita un reglamentu de funcionamientu. Faise referencia a un númberu indetermináu de volumes, recuerden la observancia d'unes mínimes normes de comportamientu y fai referencia la presencia de "bibliotecariu de serviciu".

Biblioteca Pública Municipal Mariano Suárez-Pola (1944) editar

 
Biblioteca Municipal de Gozón

En payares de 1943, Educación y Descansu, dependiente de Falanxe, manifiesten la so intención d'establecer una biblioteca circulante. El proyeutu llevar a cabu en 1944 cola collaboración del Centru Coordinador de Biblioteques, qu'entós dirixía Lorenzo Rodríguez Castellanos. La biblioteca ye creada por Orde Ministerial del 21 d'abril de 1944, y nel mes d'ochobre yá ta funcionando como Biblioteca Mariano Suárez-Pola exerciendo como encargáu Salvador Mori.

El funcionamientu d'esti centru yera abondo deficiente polo que'l Centru Coordinador decide en 1956 treslladala a Institutu de Bachilleratu en solicitando a la Diputación Provincial la so creación. Fúndense asina la biblioteca del centru llaboral y la pública nuna sola, collaborando dambes instituciones nel caltenimientu y nomamientu de bibliotecarios. Inaugúrase una etapa de gran actividá, adquisición de fondos y una serie d'actividaes d'estensión cultural en Lluanco y poles distintes parroquies del conceyu.

En 1968, el Conceyu de Gozón tien d'asumir los pidimientos del Institutu por que dexen llibres los espacios destinaos a la biblioteca y esta treslládase a los locales qu'habíen quedáu llibres en Lluanco frente a la Torre del Reló (anguaño Centru de Día de Mayores).

En 1973 los fondos treslladar a les instalaciones asitiaes na cai Ramón Pérez de Ayala, onde van dar serviciu mientres ventidós años.

Finalmente, a instancies de la Conseyería de Cultura del Principáu d'Asturies, l'arquiteutu Rami Noguero redacta un proyeutu de construcción d'una nueva Casa de Cultura y Biblioteca que foi inaugurada pol presidente Antonio Trevín el 14 de marzu de 1995.

Bibliografía editar

  • Pando García-Pumarino, Ignacio. Memoria de les biblioteques públiques en Gozón : nel cincuentenariu de la inauguración de la Biblioteca Pública "Mariano Suárez-Pola" nel Institutu de Bachilleratu Cristu del Socorru, Lluanco 1956-2006. Lluanco: Conceyu de Gozón, Biblioteca Pública Municipal "Mariano Suárez-Pola", 2006
  • Recio, Pilar ; Pando, Ignacio; Fernández, Emiliano. Historia y estáu actual de la Biblioteca del Institutu del Santísimu Cristu del Socorru y de la Fundación Suárez-Pola. En, Actes I Congresu de Bibliografía Asturiana: Uviéu, 11 al 14 d'abril de 1989. Uviéu: Conseyería d'Educación, Deportes y Mocedá,1992


Referencies editar

Enllaces esternos editar