La Bolsa de Madrid ye'l principal mercáu de valores d'España. Tien la so sede nel Palaciu de la Bolsa de Madrid. El so índiz de referencia ye l'Índiz Xeneral de la Bolsa de Madrid (IGBM).

Bolsa de Madrid
bolsa de valores, organización, mercado de valores (es) Traducir y mercado regulado (es) Traducir
Llocalización
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
ConceyuBandera de la Ciudá de Madrid Madrid
Sede Palacio de la Bolsa de Madrid (es) Traducir
Direición España
Historia
Fundación1831
Participación empresarial
Organización matriz Bolses y Mercaos Españoles
Índiz de bolsa IGBM (es) Traducir y Ibex 35
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Ta integrada na Sociedá de Bolses y Mercaos Españoles.

Normes de funcionamientu editar

La organización y funcionamientu depende d'una Sociedá Rectora esistente al efeuto.

La normativa interna de la Bolsa de Madrid ta articulada al traviés de circulares ya instrucciones operatives qu'aprueba y publica la mesma Sociedá Rectora de la Bolsa.

  • Circulares: decisiones y normes internes de calter xeneral, en rellación a la contratación de valores y demás funciones principales que se desenvuelven na Bolsa de Valores de Madrid: almisión a cotización, operaciones financieres, información, supervisión y vixilancia, etc.
Diríxense principalmente a los miembros del mercáu, y pa cuestiones específiques, otres persones o entidaes comenenciudes, tales como inversores institucionales, sociedaes emisores o entidaes liquidadoras.
Son aprobaes pol Conseyu d'Alministración y publicaes nel Boletín de Cotización de la Bolsa.
  • Instrucciones operatives: decisiones y normes de calter concretu, para:
    • Ordenar les actuaciones de los distintos Departamentos
    • Coordinar los Departamentos
    • Coordinar l'actuación de los miembros del mercáu :Son

aprobaes pol Direutor Xeneral o'l Direutor del Área correspondiente, y sopelexaes de la forma más conveniente p'asegurar la so conocencia poles persones y entidaes afeutaes.

Historia editar

Sieglu XIII: Los juros editar

Los juros yeren emisiones de papel del Estáu polos que se garantizaba una delda, siendo éstos la primer forma de Delda Pública. Foi en Castiella onde los primeros títulos de valores que se crearon yeren los denominaos juros reales, un préstamu contraíu polos reis que daben a distintes personalidaes. En 1400 ye famosu'l qu'Enrique III dictó a favor de D. Ferrán Martínez de Luna

Sieglu XIV: Les Rules de Contratación editar

Los antecedentes a la Bolsa puramente dicha, atopar dende'l sieglu XIV nes cases de contratación y les Lonja de Contratación, éstes son típicamente mediterránees (d'orixe italianu) que yeren llugares destinaos a les xuntes de comerciantes pa intercambiar productos (granu, llana, seda, etc.) y algamar alcuerdos. La primera creada por Xaime I d'Aragón en Palma de Mallorca, en 1246, anque nun s'edificó hasta 1409. Entá nos queden dalgunos d'estos edificios como la Rula de Palma de Mallorca, Zaragoza, Valencia y Barcelona, ensin escaecer Casa Rula de Sevilla, dependiente de la Casa de Contratación d'Indies (1503), sede del Archivu Xeneral d'Indies, na que se recueyen documentos mercantiles rellacionaos col monopoliu comercial que caltuvo ésta coles posesiones hispanes n'América mientres más de dos sieglos. Yá dende'l sieglu XVI esistíen los corredores de Cambéu, de Rula, de Vales Reales o d'Aduanes.

Sieglu XIX: Creación de la Bolsa de Madrid (1808-1831) editar

 
El Conventu de San Felipe'l Real nuna xilografía de 1878. Na parte inferior del edificiu, apréciase la rula, conocida como faladeru de la villa. Les covarates de la base yeren utilizaes como puntos de venta de too tipu d'artículos. Foi construyíu na primer metá del sieglu XVI na cortil que güei ocupen les Cases de Corderu, na embocadura de la cai Mayor. El conventu de San Felipe'l Real propúnxose como sede de la Bolsa en 1808, mientres la invasión napoleónica.

En plena Guerra de la Independencia Xosé Bonaparte foi nomáu rei d'España en 1808 pol so hermanu Napoleón. Xosé I Bonaparte en 1809 tomó la decisión d'instaurar la primer Bolsa de Comerciu en Madrid.[1] Como sede, escoyóse l'edificiu del conventu ya ilesia de San Felipe'l Real, na Puerta del Sol, pero nun llegó a ponese en marcha.[1]

El 10 de setiembre de 1831, reinando Fernandu VII, apruébase la llei que daba orixe definitivamente a la Bolsa de Madrid: la Llei de Creación y Organización de la Bolsa de Madrid.[2] redactada por Pedro Sainz d'Andín.[1] Ente los díes 27 y 29 publicaríase íntegramente en La Gaceta de Madrid.

La Bolsa fuera definida nel artículu 64 del Códigu de Comerciu de 1829 como: "Un llugar de xunta de comerciantes y axentes mediadores onde se conciertan o cumplen les operaciones de contratación d'activos moblames".[1]

Promover cola llei la creación d'un mercáu asemeyáu a los esistentes n'otros países, como la de París creada en (1734), Londres en (1804) o Nueva York en (1817).

En 1854 empieza la publicación del Boletín de Cotizaciones[1] y mientres el Sexeniu Lliberal va nacer la peseta.[1]

Inauguración (1831) editar

El 20 d'ochobre de 1831, la institución de la Bolsa de Madrid inaugura la so primer sesión[1] nel Consuláu de la Plazuela del Ángel. Naz con cinco axentes de cambéu y dando los sos primeros pasos con sesiones que duraben tres hores, l'apertura yera a les 12 del mediudía y el zarru a les 3 de la tarde. Mientres eses xornaes cotizaben bancos, ferrocarriles y siderurxes, anque les aiciones d'empresa apenes representaben el 1% de la contratación real, el restu correspondía a la Delda Pública. Les cotizaciones facer en reales.[1]

En munches ocasiones estos títulos taben mal documentaos, reconocíos de forma deficiente dende'l puntu de vista xurídicu y ensin un plazu seguru d'amortización, les empreses cotizaes teníen una representación testimonial, los sos títulos taben bastante desprestixaos.

La Bolsa de Bilbao inaugurar en 1890, la Bolsa de Barcelona en 1915 y en 1930 creóse la Bolsa de Valencia.

El sistema de contratación facer a viva voz, ye'l llamáu "sistema de corros".

Desarrollu (1834-1893) editar

 
El Palaciu de la Bolsa de Madrid, que anguaño ye sede de la Bolsa, empezó a construyise en 1878 y foi inauguráu pola regente María Cristina en 1893

En 1834 la Bolsa d'España sufre la so primer crisis d'afitamientu de desenvolvimientu por causa de la Guerra Carlista qu'españó tres la muerte de Fernandu VII. La entidá nun volvió recuperar se del envite hasta l'abrazu de Vergara, el momentu en que se punxo fin a la guerra. Arriendes de la nueva paz y la recuperación económica, ente 1844 y 1846 producióse'l primera boom bursátil. Nun añu axustar hasta 15.000 millones de reales, toa una fortuna. Los noticieros asumen que «tol mundu xuega a la Bolsa»; el diputáu Calderón Collantes afirma nel Congresu que «la probeza ye signu de babayada» y surden los primeros magnates: Urquijo, Carriquiri, Remisa, Pastor, Sartorius, Buschental, González Bravo o Salamanca, que representen como pocos al nuevu fonduxe d'entamadores arriquecíos a la solombra de la especulación.

El marqués de Salamanca, el primer auténticu rei de la Bolsa, principal constructor de ferrocarriles y promotor inmobiliariu, llevó la Bolsa a les mases y disparó la especulación, al introducir les operaciones a plazu.

En 1854 empieza a publicar el Boletín Oficial de Contratación,[1] onde se publicar los precios oficiales de la negociación. Mientres el Sexeniu Lliberal naz la peseta.[1]

El negociu de les aiciones foise abriendo adulces paso dientro de la so estructura. En 1855, la Llei de Ferrocarriles y la Llei de Bancos y Sociedaes el parqué se plagó de bancos y compañíes de trenes. Con tou, la negociación añal de les aiciones a dures penes algamaba'l mediu millón de pesetes, una cantidá relativamente importante pa la dómina.[3]

En 1856 naz el Bancu d'España y en 1868, amás del Bancu d'España, cotizaben nella nueve bancos o sociedaes de creitu, 17 empreses de ferrocarriles y 34 empreses mineres y de servicios públicos.

Sieglu XX: Espansión (1898-1936) editar

 
Pintures del techu del parqué o Salón de la Contratación na bolsa madrilana. Esta fotografía señala'l techu na parte sur del Salón, onde puede lleese: Filipines, Cuba y Canaries.

En 1898 dase una gran crisis y aparra la contratación[1] de resultes de la perda de Cuba, Puertu Ricu y Filipines, sufriendo los precios de les aiciones una cayida del 20%.

L'impulsu pa la Bolsa llegó col nuevu sieglu y una vegada superada la crisis xenerada anterior, nel añu 1900 renaz con fuercia por cuenta de los capitales repatriaos de Cuba y Filipines. Ente qu'en 1900 cotizaben 61 empreses nos primeres 20 años el númberu d'empreses cotizaes multiplicar hasta 121 con especial crecedera n'empreses llétriques, dalgún bancu y empreses industriales. El pesu de la renta variable supónía yá'l 40% del total. Títulos como Bancu Hispanu Americanu, Bancu Español de Creitu (agora Banesto), Central, Esplosivos, Duro Felguera, Azucrera o Altos Fornos intercambiar con regularidá.

Mientres la Primer Guerra Mundial, la Bolsa de Madrid permanez abierta y sigue la medría de contratación y la so espansión. El Crack del 29 y el fundimientu de la Bolsa de Nueva York nun afectaron de manera inmediata a la de Madrid, pero xeneró inestabilidá nos años siguientes.

La dictadura militar de Primo de Rivera, 1923-1930, magar impulsar la industria, la banca y la Bolsa, creó un clima de tensión social que desencadenó exercicios difíciles pa la Bolsa.

Los años de la Segunda República, 1931-1936, marcaos pol baturiciu política y social que precedió a la Guerra Civil, fueron testigos de fuertes cayíes bursátiles, agravaes pola crisis financiera internacional y l'escasu desenvolvimientu de la industria.

Dictadura de Francisco Franco (1936-1975) editar

L'empiezu de la Guerra Civil Española obliga a suspender tola so actividá hasta'l 5 de marzu de 1940, en qu'abre nuevamente les sos puertes. Foi n'avientu d'esi mesmu añu cuando nació l'Índiz Xeneral de la Bolsa de Madrid (IGBM). Con base 100, poner a cero cada añu. De les 28 sociedaes que formaben parte del Índiz Llargu creáu con base 100 el 31 d'avientu de 1940, namái queden trés sobrevivientes, escluyendo les compañíes integraes o fundíes en nuevos grupos: Bancu Español de Creitu ( hasta 2014 Banesto), Inmobiliaria Metropolitana (el so nome actual ye Metrovacesa) y Telefónica. Dempués de la Guerra Civil el sector inmobiliariu animó a los inversores pero'l ciclu alcista viose atayáu pola Segunda Guerra Mundial.

Dende 1957 a 1959 na bolsa española prodúcense baxaes debíu, según el Serviciu d'Estudios de la Bolsa de Madrid, a la crisis del sistema autárquico y a la necesidá d'abrir la economía al esterior.[4] Dende 1959 hasta 1970 y de resultes del Plan de Estabilización, la Bolsa xube de forma siguida.

En 1974 empieza a funcionar el nuevu sistema de lliquidación d'operaciones, base del actual sistema d'anotación en cuenta.

De 1976 a 1979, la crisis del petroleu, qu'aumentó'l preciu del crudu a partir de 1973, sumada a la inestabilidá xenerada pola muerte de Franco provocaron un fundimientu históricu de la bolsa.[4]

Años 80, 90 y 2000 editar

La verdadera meyora de la bolsa nun llegó nos años 60 sinón nos 80. A ello contribuyeron la meyora de la situación económica, confirmada pola entrada d'España en 1986 na Comunidá Económica Europea, lo que produció una gran aumentu d'inversión estranxera y un boom bursátil que duraría hasta'l crack de 1987 de la Bolsa de Nueva York.

En 1988 publicar la Llei del Mercáu de Valores que tresforma definitivamente la Bolsa española. En 1989 empieza a funcionar el mercáu continuu p'aiciones (CATS: Computer Assisted Trading System). Empiecen axustándose 7 valores, algamando la cifra de 51 a la fin del añu. Los Axentes de Cambéu y Bolsa son sustituyíos por Sociedaes de Valores y Axencies de Valores. Créase la Sociedá Rectora de la Bolsa de Madrid.

Los años 80 fueron un gran periodu pa la bolsa madrilana. El meyor mes de la so historia foi marzu de 1986 cuando l'Índiz Xeneral de la Bolsa de Madrid (IGBM) revalorizóse un 83,80%. D'agostu de 1985 a agostu de 1986 diose'l mayor periodu de crecedera añal, con una crecedera del IGBM del 142,64%

Asina mesmu, el meyor bieniu ye'l que va de 1985 a 1987, con un ascensu acumuláu del IGBM del 288, 97%. En 1987 tamién remata'l meyor trieniu, con una crecedera del IGBM del 337,87%, según el meyor llustru (de 1982 a 1987) con una crecedera del Índiz del 644,22%. La meyor década foi la que tomó de 1979 a 1989, cuando la medría del IGBM foi del 989,90%.[1]

En 1991 va crease la figura del Proteutor del Inversor de la Bolsa de Madrid y va ponese en marcha'l sistema electrónicu de contratación de Renta Fixa.[1] En 1992 poner en marcha'l SCLV, que ye un nuevu serviciu de lliquidación y compensación, qu'empecipia'l nuevu sistema de lliquidación por anotación en cuenta y en 1993 yá toles emisiones de Renta Fixa pasen a contratase por un sistema electrónicu.

En 1995 sustitúyese'l CATS pol Sistema de Interconexón Bursátil Español (SIBE). Los volumes de contratación y capitalización van aumentar poles meyora teunolóxiques y en 1998 la Bolsa va llegar al gran públicu con cerca de 8 millones d'españoles taben yá nella.[1]

Dende'l 1 de xineru de 1999 la negociación de valores realízase puramente n'euros y esi mesmu añu va poner en marcha'l Mercáu de Valores Llatinoamericanos n'Euros col nome de Latibex.

N'abril de 2000, a semeyanza del NASDAQ, empieza a funcionar l'índiz Ibex Nuevu Mercáu con 10 empreses teunolóxiques y el 3 d'avientu de 2007 volvió dexar d'esistir.

El sieglu XXI empieza con grandes cayíes por cuenta de la crisis de les empreses de telecomunicaciones.[1] En 2002 la Bolsa de Madrid va integrar nel grupu Bolses y Mercaos Españoles. El BME ye propietariu al 100% de toles bolses españoles, del mercáu privao y bursátil de Renta Fixa, de la Plataforma de Contratación de Delda Pública (SENAF), del mercáu de derivaos (MEFF), según del depositariu central y la cámara de creación y compensación de valores llamáu Iberclear.[1] El 14 de xunetu de 2006 el mesmu BME salió a bolsa con una capitalización cercana a los 25.000 millones d'euros.[1]

Allugamientu editar

 
El parqué de la Bolsa de Madrid nuna fotografía tomada en 2009.

Ente 1831 y 1850 la Bolsa tuvo seis sedes distintes. Na Plazuela del Ángel, esquina cola calle Carretas tuvo un añu. En 1832 treslladóse mui cerca, a un estrechu patiu de la casa de la Compañía de Filipines na calle Carretas. En 1841 pasó al Claustru del Conventu de San Martín y en 1846 a la ilesia del conventu de les monxes Bernardes (tamién llamáu de les Ballecas) na cai d'Alcalá, esquina con Peligros. En 1847 treslladóse al monesteriu de los Basilios, na cai Desengaño.[5]

En 1850 pasó, al edificiu de l'Aduana Vieya, na plazuela de la Leña. Ellí, mientres la Primer República construyóse un nuevu edificiu. Entrín y non, les sesiones de la Bolsa realizáronse nel teatru y circu Paul,[5] na céntrica calle del Barquillo. Nengunu de los allugamientos cubría les crecientes necesidaes de la institución y el creciente númberu d'inversores.

En xunetu de 1878 aprobóse la construcción del actual Palaciu de la Bolsa.[1] Esti allúgase nunos terrenes vendíos pol Estáu en xunu de 1883[6] na plaza de la Lealtad. El terrén tenía forma de pianu invertíu.[6] Sicasí, nun pudo empecipiase la construcción darréu porque yera precisu axuntar unes 200.000 pesetes iniciales pa la so construcción.[5] Pa ello, pidiéronse-y 50 céntimos a cada visitante de la bolsa.[5]

Les obres empezaron en xineru de 1886[6][5] L'arquiteutu Enrique María Repullés y Vargas, que ganó'l concursu públicu celebráu, foi l'encargáu de llevar a cabu'l proyeutu. Foi inauguráu'l 7 de mayu de 1893 pola rexente María Cristina.[1]

El 22 d'avientu de 2006 l'alcalde del conceyu madrilanu de Las Rozas, Bonifacio de Santiago, y Antonio Zoido, inauguraron nesa llocalidá otra sede de la organización Bolses y Mercaos Españoles, na que trabayen 500 emplegaos.[7]

Cronoloxía por décades editar

1830

1840

  • 1847 - En tando nel Conventu de San Martín, treslladar al de les monxes Bernardas (les Ballecas) na cai Alcalá, esquina Peligro y dellí al monesteriu de los Basilios, na cai Desengaño.

1850

  • 1850 - Treslladar al edificiu de l'Aduana Vieya, na plazuela de la Lleña.
  • 13 de marzu de 1854 - Créase'l Boletín de Cotización Oficial de la Bolsa de Madrid, que publica los índices de cotización.

1860

1870

1890

1930

1980

1990

  • 1993 - Abandónase'l sistema de parqué (referíu al suelu del salón de cotizaciones), sustituyéndose pola contratación de les emisiones de renta fixa por sistema electrónicu.
  • 1993 - Empecípiase la rellación de patronalgu y asistencia téunica al centru universitariu IEB, que perdura anguaño.
  • 1998 - Mayor “boom” bursátil de la historia por cuenta de les teunolóxiques. Ocho millones d'españoles participen na Bolsa.

2000

Horariu de mercáu editar

L'horariu del Mercáu Continuu (sistema de interconexón bursátil español o SIBE) ye (modalidá open):[9]

  • Puya d'apertura: de 8:30 a 9:00
  • Mercáu abiertu: de 9:00 a 17:30
  • Puya de zarru: de 17:30 a 17:35

Galería editar

.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 «175 años faciendo mercáu. La historia de la Bolsa de Madrid: política, economía y bolsa. El valor de la esperiencia». BME (2006).
  2. Real decretu estableciendo la bolsa de Madrid, 10 de setiembre de 1831.
  3. Según cuenta Pérez Galdós, los millonarios (los que teníen más d'un millón), nun llegaben a una docena en toa España
    En 1871 (16 años dempués) cada unu de los primeros coches de tranvíes de Madrid (de mules) costó 2000 pesetes
  4. 4,0 4,1 Luis Aparicio (18 d'agostu de 2002). La cayida de les bolses fai historia. El País. https://elpais.com/diario/2002/08/18/negociu/1029674481_850215.html. Consultáu'l 16 de xunetu de 2015. 
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 Javier Redondo (15 d'ochobre de 2006). El día en que nació la Bolsa. El Mundo. https://www.elmundo.es/suplemento/magazine/2006/368/1160759203.html. Consultáu'l 16 de xunetu de 2015. 
  6. 6,0 6,1 6,2 Un siglo de historia. ABC. 9 de mayu de 1993. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1993/05/09/066.html. Consultáu'l 16 de xunetu de 2015. 
  7. . Comunicado del Ayuntamiento de las Rozas (22 d'avientu de 2006).
  8. «La Bolsa vive'l so peor xineru en 130 años. La cayida del 13% supón el peor arranque añal de la historia». El País (3 de xineru, 2008). Consultáu'l 6 de febreru de 2008.
  9. «Bolsa de Madrid. Horariu de Mercáu». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de setiembre de 2008.

Enllaces esternos editar