Cómpeta

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Cómpeta ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiáu na contorna de l'Axarquía. La población estiende sobre la fastera sur de la Sierra de Almijara. Ta a 638 metros sobre'l nivel del mar y falta 6,8 quilómetros de Sayalonga y 22,4 de Vélez-Málaga, siendo 51,5 km la distancia que la dixebra de Málaga capital.

Cómpeta
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cómpeta Rosa Luz Fernández Cebreros (es) Traducir
Nome oficial Cómpeta (es)[1]
Códigu postal 29754
Xeografía
Coordenaes 36°49′58″N 3°58′29″W / 36.8329°N 3.9747°O / 36.8329; -3.9747
Cómpeta alcuéntrase n'España
Cómpeta
Cómpeta
Cómpeta (España)
Superficie 54 km²
Altitú 638 m
Llenda con Alhama de Granada, Árchez, Canillas de Albaida, Nerja, Frigiliana, Torrox, Sayalonga y Otívar
Demografía
Población 3875 hab. (2023)
- 1958 homes (2019)

- 1964 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.23% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 71,76 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
competa.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Sierres editar

Les sierres de Tejeda y Almijara, declaraes Reserva Nacional de Caza Mayor ya incluyíes nel Catálogu d'Espacios y Bienes Protexíos de la Xunta d'Andalucía, estiéndense sobre una superficie averada de 20.543 hectárees y entiende los conceyos d'Alcaucín, Canillas de Aceituno, Sedella, Salares, Canillas de Albaida, Cómpeta, Frigiliana y Nerja.

El puntu más eleváu que s'acolumbra dende'l conceyu ye'l de La Maroma (2.065 m). La orografía del términu ye bien accidentada, especialmente pel noroeste, que llenda cola provincia de Granada. Otres elevaciones importantes son Cuetu Lluceru (1.779 m), Cisne (1.600 m) Verde (1.554 m) y el Tajo de les Grajas, que tien un llargor de 200 metros.

Barriaes editar

Cómpeta tien nel monte una barriada llamada El Acebuchal qu'apocayá se -y construyó una capiya pa les sos pocos habitantes. Les sos cases estender nuna fastera y al otru llau, a dellos quilómetros, esta Frigiliana.

Zones del pueblu editar

Esta llocalidá malagueña puédese divivir en distintes zones conocíes ente los habitantes del pueblu. Al respective de los puntos cardinales, al norte de Cómpeta asitiamos "El monte". Al sur atopa la zona del pueblu conocida como'l "Barriu". "El San Antón" podemos atopar por tol oeste de la llocalidá. Nel puntu cardinal este atópase "La Carrera". Estes zones citaes son utilizaes ente los competeños pa estremar les partes del pueblu y la llocalización de determinaes viviendes, comercios y llugares públicos.

Historia editar

Cómpeta tien orixe romanu. El so nome deriva de Compita-Orum (llatín) que significa cruces de caminos. Yera un llugar onde los romanos celebraben les sos fiestes y ufriendes. Tamién yera un llugar pa realizar compres y vender productos. Esti créese que ye l'orixe del pueblu yá que nun hai documentos escritos que lo responder# por.

Nel primer documentu escritu data de 1487, fecha na que sofita a los reis católicos contra los moriscos. Esti pueblu carauterizar polos sos cultivos de vide, olivo y figales que s'estienden por tol territoriu tamién yera bon llugar pal cultivu d'árboles de morera p'alimentar a los viérbenes de seda pero anguaño esti tipu d'árbol ye práuticamente inesistente.

Amuesa una arquiteutura bien guapa coles sos cases blanques pa evitar el calor nel branu hasta los sos verdes montes y al fondu pel hibiernu unos grandes montes nevaos, les sos cais más antigües carauterizar pola so estrechura . Dende'l pueblu y al traviés del monte puede viaxase a un pueblu de granada (Jatar) nunes 5-6 hores a cuerpu. El centru componer la plaza de almijara, regueru y banzáu.

La ilesia parroquial, dedicada a La nuesa Señora de l'Asunción, data de finales del sieglu con una torre de color ocre de 30 m d'altor, que fizo construyir en 1505 Isabel la Católica anque nun terremotu foi destruyida y volvióse a construyir. Nel altar mayor hai una Asunción, pintada por Francisco Hernández, de 1972. El mural de la pila bautismal ye de La ermita de San Sebastián, patrón de construcción. La fachada de la ilesia ye obra del pintor y escultor Jose Antonio Rivas Fernández procedente de la mesma llocalidá, al igual que la plaza de les Tradiciones realizada pol mesmu escultor quien supo afigurar n'ocho murales realizaos en cerámica, los distintos trabayos tradicionales artesanos, xunto con un poema escritu pol artista dedicáu al pueblu competeño. Na mesma plaza onde s'atopa la ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción, tamién puede contemplase el monumentu al "Vendimiador", tamién obra del escultor Jose Antonio Rivas Fernández.

Otres de les ermites que pueden visitase na llocalidá, son la de San Antón o la de San Sebastián.

Fiestes y tradiciones editar

Noche del vinu editar

Perteneza celebra'l 15 d'agostu una de les sos meyores fiestes, siendo la más famosa y la que más caracteriza al pueblu. En dicha fiesta rinde homenaxe a la Patrona del pueblu, La nuesa Señora de l'Asunción, y nel so orixe, despidir a los llabradores qu'a otru día se colaben pa empezar la vendimia. Cuando un vecín del pueblu, Aurelio Fernández Navas, nel añu 1973 convidó a toos en Cómpeta a tol vinu que se consumiera esa nueche nel pueblu, creó un eventu que se repitiría tolos años hasta güei y que ganó fama inclusive internacional.

La fiesta suel empezar pela mañana, cola pisada d'uves onde vecinos de Cómpeta y vistíos de forma tradicional de vendimiadores, tríen les uves acompañaos d'un pisador d'honor en forma d'homenaxe mientres s'ufierta una degustación del vinu d'uva moscatel producíu na zona. Dichu eventu tien llugar na Plaza de la Vendimia, onde s'atopa un sitiu habilitáu pa la pisa d'uves y la recoyida del mostiu como yá pocos cortixos tienen.

Mientres se termina de triar les uves, música folklórica ameniza la fiesta mientres s'espera a les perriques migues que se sirven con bacaláu, una ensalada y uves. Dempués de la comida suel haber conciertos d'artistes del momentu.

Dempués, pela nueche, la fiesta treslladar a la Plaza de Almijara onde se suel montar un escenariu con forma de cortixu faciendo una fachada real cola so puerta y ventana que se retira dempués de la fiesta. Sigue la fiesta tola nueche con actuaciones folklóricas y de flamencu. Intervienen poetes, artistes, escritores que dan un toque cultural a esta fiesta lúdica.

Día de les Cruces de Mayu editar

El día 3 de Mayu como en munchos llugares d'España, podemos guardar na llocalidá de Cómpeta, la procesión de cruces ellaboraes con flores por neños y padres. Families enteres entornar con esta fiesta por que seya especial. Amás, la banda municipal ameniza la procesión colos sos cantares, diendo dende la plaza del pueblu hasta'l puntu más altu del pueblu conocíu como "La cruz del monte", onde se dexen les cruces ellí nun santuariu zarráu, enciéndense veles y rezar polos seres queríos que yá nun tán.

Feria de branu editar

Nel mes de xunetu celebra la fiesta n'honor al patrón de la llocalidá San Sebastián, el día de Santiago, suel tener 4 díes de fiesta.

Mientres la feria, realícense dellos partíos de fútbol ente homes casaos y solteros, xuegos d'antaño pa neños y mayores, amás d'ufiertar comida y bebida de baldre dellos díes.

Na feria de día puede esfrutase los cuatro díes d'orquestes, bailles típicos del pueblu, fiesta de la espluma, actuaciones de grupos famosos, carrera de cinta a caballu, bicicletes o moto, amás d'esfrutar l'últimu día d'una procesión y romería del patrón San Sebastián, onde tol pueblu ver de campero y xitana p'acompañar la procesión xubíos a caballu, xarrés o inclusive camiones decoraos con música p'animar.

La feria de nueche, puede esfrutase dende les 22:00 hores hasta l'amanecer, con orquestes en direutu, atraiciones pa los más pequeños y grandes, caseta pa moces, esfrutando toles nueches, dende la primera que s'anuncia la feria con fueos artificiales y la coronación de la reina y les sos dames d'honor tanto xuveniles como infantiles hasta la postrera onde se despide la feria con una gran traca final.

Pa rematar la feria, el llunes de matinada facer nes atraiciones una rebaxa de los precios a la metá, por que los competeños puedan esfrutar de la so feria per última vegada antes de dici-y adiós y hasta l'añu que vien.

Feria del Barriu editar

En conmemoración al patrón San Sebastián, celebrar mientres el mes de xineru na barriada denomada El Barriu. Esta barriada tiñir de lluces y colores mientres una fin de selmana completa, cuntando'l sábadu con una fiesta pa moces mientres la tarde y rematando cola salida del Sol, dexando pasu'l domingu a un día completu de fiesta nel mesmu llugar, el parque Regueru Lara.

La fiesta remata tres el regresu de la imaxe de San Sebastián a la so Ermita, acompañáu polos sos siguidores nuna pequeña romería.

Gastronomía editar

 
Bodega pela rodiada de Cómpeta.

La comida típica de Cómpeta son les migues, el potaxe de xinoyos, y la calabaza frita pero lo que más caracteriza al pueblu son les sos pases y el vinu (dulce – secu) que ye mundialmente conocíu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar