Camilo Torres Tenorio

Camilo Torres Tenorio (22 de payares de 1766Popayán – 5 d'ochobre de 1816Virreinatu de Nueva Granada) foi abogáu, intelectual, políticu y mártir qu'encabezó'l movimientu de la primer independencia de la Nueva Granada, güei Colombia. Pola so capacidá oratoria, pasó a la historia como El Verbu de la revolución.

Camilo Torres Tenorio
Presidente de Colombia

4 ochobre 1812 - 5 ochobre 1814 - José Fernández Madrid
Vida
Nacimientu Popayán22 de payares de 1766
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Virreinatu de Nueva Granada5 d'ochobre de 1816[1] (49 años)
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Estudios
Estudios Universidad del Rosario (es) Traducir
Universidad Santo Tomás (es) Traducir
Llingües falaes francés
castellanu[2]
Oficiu políticuabogáu
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Yera fíu del español Jerónimo de Torres Herreros, natural de Lumbreras (La Rioxa), y la payanesa María Teresa Tenorio y Carvajal. Estudió nel Real Colexu Seminario San Franciscu d'Asís, conocíu anguaño como Real Colexu San Franciscu d'Asís, de la so ciudá natal, plantel nel qu'aprendió llatín, griegu, retórica, matemátiques, filosofía y teoloxía, estudios que complementó en Bogotá nel Colexu Menor de La nuesa Señora del Carmen, onde recibió'l grau de Bachiller en Filosofía. Estudió Derechu Canónicu nel Colexu Mayor de La nuesa Señora del Rosario, güei Universidá del Rosario. Foi'l más eminente de los abogaos del país na so dómina y recibió el títulu d'Abogáu de los Reales Conseyos, expedíu pola Corona española. La so familia foi dueña d'estensos terrenes en San Juan del Micay, actual departamentu del Cauca, y de terrenes na ciudá de Neiva.[3]

Matrimoniu editar

Mientres una de les famoses conxustes que se celebraben davezu na casa de doña Manuela Santamaría de Manrique en Bogotá, Torres conoció a María Francisca Prieto y Ricaurte, prima de la anfitriona. Yera fía de Joaquín Prieto y Dávila y Rosita Ricaurte Torrijos. Contraxeron matrimoniu en Bogotá en 1802 y pasaron la lluna de miel en Fusagasugá. Dempués, instalar nuna casa bogotana frente al Observatoriu Astronómicu, onde nacieron los seis fíos de la pareya.

La revolución independentista editar

El primer fechu que rellaciona a Camilo Torres col ambiente político que se vivía nel Nuevu Reinu de Granada tuvo un llugar tres la traducción de los Derechos del Home y del Ciudadanu del francés al español, fecha por Antonio Nariño (Santafé, 1793). La publicación d'esti testu anició'l zarru de la conxusta «L'Arcanu Sublime de la Filantropía», supunxo la cárcel y l'exiliu pa dellos granadinos y l'apertura d'un procesu siguíu contra dellos alumnos del Colexu Mayor de La nuesa Señora del Rosario, ente los que se cuntó a Camilo Torres. Allanada la so biblioteca, atopáronse gran cantidá de llibros en francés que fueron llevaos por que la Inquisición analizar.

En 1808 cuando Napoleón impunxo nel tronu español al so hermanu José y encarcelo al rei d'España y la noticia llegó al Virreinatu de la Nueva Granada'l 14 de xineru de 1809, Camilo Torres opúnxose, y manifestar en distintos espacios.

Obra escrita editar

En 1809 se inmortalizó cola so Memorial d'Agravios, una crítica al gobiernu español y a la falta d'oportunidaes pal accesu de los criollos noble y adineráu a los cargos de decisión na Nueva Granada. El documentu nunca llegó al so destinatario, que yera la Xunta Suprema Central d'España (que se topaba entós en Sevilla, d'ende que Torres dirixa'l so memorial a la xunta de Sevilla»), organismu qu'asumía la soberanía nacional en nome del rei Fernandu VII secuestráu naquel momentu en Bayonne, y namái vieno ser publicáu delles décades dempués de la muerte de Torres. Nésti documentu destacábase'l so calter de sofitu a la corona con requisitos d'igualdá pa criollos, más que de ser un documentu en pro de la independencia de les colonies

A partir del establecimientu de la xunta de gobiernu, participó viviegamente d'ésta, según nos sos eventos protocolarios, como integrante de la xunta albídrase redactor y revisor de los sos numberosos decretos onde s'amenorgaron les ventayes tributaries con que cuntaben los indíxenes na colonia, la eliminación de los resguardos y el vetu al votu a les clases probes.

El 22 d'avientu al instalase'l primer congresu de les provincies de la Nueva Granada en Santafé, como representante de la provincia de Pamplona, opúnxose viviegamente a la entrada del representante de la provincia de Sogamoso, que apocayá declarara la so autonomía de la de Tunja.

== Presidente de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada ==.

El quince de payares de 1815 foi escoyíu como Presidente de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada. El 12 de marzu de 1816, tres la derrota parcial de les tropes de Custodio García Rovira en Cachirí y la definitiva n'El Socorru, arrenunció al gobiernu xunto col gobernador de Cundinamarca, José María García Hevia. Nel so reemplazu foi escoyíu dictador José Fernández Madrid.

Mientres esti periodu, conocíu como la Patria Boba, constituyóse como líder de los federalistes, quien abogaben por convertir a les Provincies Xuníes nuna federación, en contraposición a los centralistes, encabezaos por Antonio Nariño, quien defendíen un sistema unitariu gobernáu dende Santafé.

Execución editar

 
Retrato y firma de Camilo Torres.

Conocíos los planes del Xeneral español Pablo Morillo de concretar la Reconquista de los territorios sublevaos, Torres entama en 1816 la so fuxida en compañía de la so familia. Establécense primeramente en L'Espinaral, actual departamentu del Tolima. Ellí quedáronse la so esposa y los sos fíos, mientres él siguía'l so viaxe hasta Popayán en compañía del so hermanu Jerónimo y del so secretariu priváu. La tropa del Xeneral Pablo Morillo algamó primero a la familia de Torres y foi según el Comisionado de la Xunta de Secuestros, Antonio Hernández, confiscó tolos recursos colos que la señora de Torres cuntaba nesa apartada paraxa. Morillo ordenó que tanto la esposa como los fíos de Torres fueren traíos a Santafé de manera inmediata, orde que foi cumplida con celeridad polos llugartenientes del militar español.

Pela so parte, Torres atopar en dalguna locación ente Popayán y el puertu de Buenaventura en xunetu d'esi mesmu añu (1816) cuando foi prindáu poles fuercies de Morillo. A pesar de les influencies de la so familia, Torres ye unviáu a Santafé y fusiláu ente la nueche del 4 y la madrugada del 5 d'ochobre del mesmu añu, dientro del réxime del terror del plan de Morillo. Al pie de él morrieron nel patíbulu'l Conde de Casa Valencia, don Manuel Rodríguez Torices y don José María Dávila.

El cuerpu de Torres foi desmembrado poles estremidaes, que s'allugaron nos cuatro entraes de la ciudá pa espantar a la población, y la so cabeza, que'l so cara fuera desfigurado poles bales, foi asitiada nuna llanza na plaza pa mayor escarniu públicu. Los sos restos nunca fueron atopaos.

Destín de la familia de Torres editar

La familia de Torres sufrió posteriores hostigamientos que se traducieron nuna nueva confiscación de los sos bienes materiales, nesi momentu entá cuantiosos. Hai memoria de que la señora de Torres apurrió hasta una alferga d'oru que tenía.[4] Nun xiru tráxicu del destín, viuda y fíos del abogáu más destacáu de la Nueva Granada pasaron de la opulencia a vivir de la caridá pública hasta que, años dempués, Simón Bolívar decidió enmendar esta penosa situación. Bolívar profesaba un enorme respetu por Torres y sentía una delda de gratitud escontra él pol sofitu que recibiera de lo so parte años tras. Ye célebre la siguiente carta de Bolívar:

«Excelentísimo señor Vicepresidente de la República

Encargáu del Poder Executivu.

Presente.-

Excelentísimo señor:

La vilba del más respetable ciudadanu de l'antigua República de la Nueva Granada tópase amenorgada a una espantible miseria, mientres yo gocio de trenta mil duros de sueldu. Asina vini en vencer a la ciudadana Francisca Prieto, mil peso añales de los qu'a mi me correspuenden. Arriendes d'ello, sírvase vuesa excelencia ordenar que se satisfaiga la mesada correspondiente, descontándoseme a mi. Dios guarde a V.E. munchos años.

Bolívar

Cuartel Xeneral de Bogotá, a 6 de payares de 1821».[4]

Honores editar

La memoria de Camilo Torres foi honrada en Colombia de diverses maneres:

 
Bustu de Torres nel sector de La Capuchina. Obra de Pietro Tenerani.
  • La so efixe apaecía en dellos diseños de billetes colombianos, tales como los de 2 pesos y 50 pesos emitíos pol Bancu de la República de Colombia.
  • En 1960, un avión de l'aereollinia Avianca foi bautizáu na ciudá de Cali col nome de Camilo Torres. Al actu asistieron numberosos descendientes del prócer payanés, ente ellos, les families Arroyo Arboleda, Cárdenas Arbolea, Arbolea Chaux y Arbolea Arbolea.

Monumentos editar

 
Monumentu a Camilo Torres na plazoleta del Colexu Mayor de San Bartolomé.
  • En 1840 foi ordenada la fundición en bronce d'un bustu del prócer al escultor italianu Pietro Tenerani por cuenta del patriciu José Ignacio París Ricaurte que foi allugada na Plazoleta de La Capuchina de Bogotá, cerca del sector de San Victorino.
  • En 1929 allugóse una urna funeraria simbólica col nome de Torres nel Panteón de los Próceres de Popayán. Atópase vacida, pos los restos del prócer nunca fueron recuperaos por cuenta de les circunstancies mesmes de la so muerte y al réxime del terror imperante na dómina en que foi sacrificáu.
  • Una placa na so memoria atópase allugada nel claustru del Colexu Mayor del Rosario en Bogotá.[5]
  • Na plazoleta de San Francisco en Popayán inauguróse'l 11 d'ochobre de 1916 una estatua del prócer cola toga d'abogáu y un manuscritu endolcáu del Memorial d'Agravios, que foi comisionada al escultor francés Raoul Verlet.
  • El retruque del monumentu de Popayán topar na plazoleta del Colexu Mayor de San Bartolomé, na esquina suroriental de la Plaza de Bolívar de Bogotá.
  • Un bustu del prócer payanés foi develado na primer metá del sieglu XX na entrada principal del Externado Nacional Camilo Torres, na Carrera Séptima de Bogotá.
  • En 1960, al conmemorase'l sesquicentenario de la independencia de Colombia, la colonia española residente en Bogotá encabezó un homenaxe nel cual afayóse un bustu del mártir payanés, que permanez dende entós na Casa del Floreru (Muséu del 20 de xunetu), y el cual inclúi una inscripción en lletres de molde cola siguiente lleenda: A don Camilo Torres Tenorio, moción de perpetuu desgraviu. De la colonia española residente en Bogotá. 20 de xunetu de 1960.
  • En 2016, con ocasión de la conmemoración de los 200 años del martiriu del prócer, la Universidá del Rosario develó un bustu de Torres nel so claustru nel centru de Bogotá. La obra, que la so autora ye la escultora colombiana Julia Merizalde Price, foi ufiertada n'actu solemne polos directivu del centru académicu y a la ceremonia fueron convidaos, ente otros, los descendientes del prócer.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 16023/camilo-torres-tenorio. Apaez como: Camilo Torres Tenorio. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Arbolea, Gustavo enrique sarmiento (1967). Diccionariu biográficu y xenealóxicu del antiguu Departamentu del Cauca. Bogotá: Editorial Guadalupe Ltda. páxs.427-428
  4. 4,0 4,1 Maya, Rafael (1982). «Camilo Torres», ensayu apaecíu en Obra crítica. Bogotá: Ediciones Banco de la República. p. 117
  5. El monumentu cunta cola siguiente inscripción: CAMILLO TORRES CLARISSIMO ATQVE ORNATISSIMO VIRO CUI MORS OB REMPVBLICAM OBITA ERIT PROFECTO VITAE SEMPITERNAE. RECTOR AC CONSILIARII OMNES HVIVS AMPLISSIMI COLLEGII A QVO VIRTVTEM SAPIENTIAM PROPOSITVM QVE DVXIT HOC MONIMENTVM MORTIS EIVS DECORANDAE CAVSA ET VT PATRIAE IVVENTVTI SANCTISSIMA VITA SIT EXEMPLO DICATVM ESSE VOLVERVNT. (A Camilo Torres, varón pernomáu y pernomáu, que la so muerte pola República abrirá-y les puertes de la vida eterna. El Rector y los Consiliarios d'esti noble Colexu nel qu'aprendió la virtú, la sabiduría y les normes de vida, consagraron esti monumentu col fin d'honrar la memoria de la so muerte y por que la so vida inmaculada seya exemplu a la mocedá de la Patria) Colexu Mayor de La nuesa Señora del Rosario (ensin fecha). Plaques conmemorativas. Separata de la Revista del Colexu Mayor de La nuesa Señora del Rosario. Bogotá: Montoya & Araujo Ltda. p.7

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Antonio Nariño
Presidentes de la Federación de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada
15 de payares de 1815 a 14 de marzu de 1816
Socesor:
Manuel de Bernardo Álvarez