Carlos Ibáñez del Campo

militar y políticu chilenu (1877-1960)

Carlos Ibáñez del Campo (3 de payares de 1877Linares (es) Traducir – 28 d'abril de 1960Santiagu) foi un militar y políticu chilenu, presidente de la República en dos causes: nos periodos 1927-1931 y 1952-1958.

Carlos Ibáñez del Campo
Presidente de Chile

3 payares 1952 - 3 payares 1958
Gabriel González Videla - Jorge Alessandri
20. Presidente de Chile

21 xunetu 1927 - 26 xunetu 1931
Emiliano Figueroa - Juan Esteban Montero
ministru del Interior de Chile

9 febreru 1927 - 7 abril 1927
Manuel Rivas Vicuña - Enrique Balmaceda
senador de Chile

Vida
Nacimientu Linares (es) Traducir[1]3 de payares de 1877[2]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu[1]28 d'abril de 1960[3] (82 años)
Sepultura Cementerio General de Santiago (es) Traducir
Causa de la muerte cáncer hepáticu
Familia
Casáu con Graciela Letelier Velasco
Hermanos/es Javier Ibáñez del Campo
Estudios
Estudios Escuela Militar del Libertador Bernardo O'Higgins (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[4]
Oficiu oficialpolíticu
Premios
Nominaciones
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército de Chile (es) Traducir
Carabineros de Chile (es) Traducir
Graduación xeneral
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu ensin valor
Cambiar los datos en Wikidata

Dalgunes de les obres de los sos gobiernos son la creación de Carabineros de Chile —siendo'l so Comandante Xeneral mientres 2 meses—, del Bancu del Estáu de Chile, Llinia Aérea Nacional, Ministeriu de Mines, la Industria Azucrero Nacional, y el Códigu del Trabayu de Chile de 1931.

Antecedentes editar

Familia editar

Carlos Ibáñez del Campo foi fíu de Francisco Ibáñez (descendiente del irlandés John Evans[nota 1][6] que llegó a Chile en 1730) y de María Nieves del Campo. Vivió mientres la so mocedá nel fundo San Francisco, propiedá del so padre, y entamó el primer centru de llabradores d'aquella ciudá. El so hermanu menor, Javier, tamién foi militar y políticu, siendo militante del Partíu Demócrata.

Casóse cola salvadoriana Rosa Quirós y Ávila, perteneciente a l'alta sociedá del so país, con quien tuvo dos fíos, Rosa y Carlos, y que finaría dempués de diez años de matrimoniu. Dempués de permanecer vilbu unos años, casóse con Graciela Letelier Velasco el 3 d'avientu de 1927. D'esta unión nacieron cuatro fíos, Ricardo, Nieves, Gloria y Margarita Ibáñez Letelier.

Formación editar

En 1889 ingresó na Escuela Pública de Linares y depués pasó al Llicéu d'homes de Linares, onde conoció a Rogelio Cuéllar, quien dirixía la escuela d'homes y yera profesor de matemátiques. Cuéllar foi quien-y encamentó entrar a la Escuela Militar.[7]

El 12 de marzu de 1896 ingresó al segundu cursu de la Escuela Militar.[7]

Carrera militar editar

Empecipió la so carrera militar en 1896 al ingresar na Escuela Militar. Tres ello ingresó al exércitu col grau de teniente 2º, destináu al Reximientu de Cazadores de la guarnición de Santiago.

En 1903 participó d'una misión militar n'El Salvador, onde poles sos aiciones militares foi xubíu al grau de teniente coronel del exércitu salvadoreñu, teniendo sicasí nel exércitu chilenu namái'l cargu de mayor. Casóse con una muyer d'esi país. Escontra 1912, asumió la direición de la Escuela de Carabineros, y más tarde foi prefeutu de la policía de Iquique. En 1920, el presidente Arturo Alessandri, recién llegáu al poder, nomó-y direutor de la Escuela de Caballería, unu de los cargos más prestixosos dientro de la xerarquía militar chilena.

Carrera política editar

Carlos Ibáñez del Campo participó nos movimientos militares de 1924 y 1925, que significaron el fin del réxime pseudo-parllamentariu en Chile. Nel Golpe d'Estáu de 23 de xineru de 1925 derroca la xunta militar que sacara del gobiernu a Alessandri, esto dexó'l regresu d'Arturo Alessandri Palma dende'l so exiliu.

Alessandri nomar Ministru de Guerra pa cuntar col so sofitu nel so gobiernu. En 1925 el nome d'Ibáñez empieza a tomar fuercia como posible candidatu presidencial, polo que Alessandri decide faer un cambéu de ministros que-y dexe destituyir a Ibáñez; sicasí ésti decide nun presentar l'arrenunciu, argumentando que como líder de la revolución tien un compromisu éticu con esta y nun puede arrenunciar; al empar, al ver les intenciones de Alessandri faía la so persona, este termina indicando qu'acorde a la constitución de 1833, según tamién a la de 1925, el presidente de la república nun podía comunicase con naide ensin que cuntara cola firma y aprobación del ministru del ramu del que la tema fuera señalando, y que como él yera l'únicu ministru n'exerciciu, indicó a Alessandri que tenía de pasar tolos comunicaos de la presidencia antes por él, otra manera, tou comunicáu ensin la so firma fuera nulu. Por cuenta de esto Arturo Alessandri Palma arrenuncia al so gobiernu, magar lo cual nun depon el so pre candidatura presidencial; sinón que la condiciona a la dificultosa xera, per parte de los partíos políticos, d'asitiar un candidatu únicu de consensu. Asina surde la candidatura d'Emiliano Figueroa Larraín, ante la cual Ibáñez llevanta la candidatura de José Santos Salas, entós Ministru d'Hixene, pa poder someter a los partíos políticos (representaos nel so candidatu) al escrutiniu popular.

Al ganar les eleiciones Figueroa, él sigui ocupando simultáneamente los cargos de ministru del Interior y de Comandante en Xefe del Cuerpu de Carabineros, calteniendo asina'l so calter d'home fuerte dientro del Estáu, y por lo mesmo, calteniéndose al exerciciu del poder. Mientres esti periodu ordenó una cruenta persecución a los sos opositores, ente ellos el ex-presidente de la república Arturo Alessandri Palma, quién tuvo de partir al exiliu. El presidente Emiliano Figueroa, carente del calter pa oponese a Ibáñez, arrenunciu tres un episodiu nel qu'esti postreru esixéra-y el so arrenunciu al acusalo d'intervenir nel poder xudicial pa la designación del so hermanu na Corte Suprema de Xusticia.

Primer gobiernu (1927-1931) editar

 
Carlos Ibáñez del Campo xunto a los sos Ministros d'Estáu hacia l'añu 1927.

Asina, Carlos Ibáñez del Campo trunfa nuna eleición na que participa como candidatu únicu, llogrando'l 98% de los votos; xubió a la primer maxistratura'l 21 de xunetu de 1927. Nun tenía compromisos colos partíos políticos, yera ferrial opositor a ellos. Mientres la so presidencia hubo ocho ministerios si xulgar polos cambeos n'Interior.

Gobernó cuatro años, con un enfoque social y de desenvolvimientu del estáu (por consideralo un rexenerador del país y la so llucha contra l'antes toupoderosa oligarquía). El principal énfasis del so gobiernu foi'l de fortalecer el rol del Estáu; dotar d'un calter fiscalizador de los otros poderes, fortaleció la Contraloría Xeneral de la República, creó la Tesorería Xeneral de la República, la Superintendencia de Seguros y Sociedaes Anónimes, la Superintendencia de Salitre y Yodu, la Direición Nacional de Suministru. Amás fixéronse fondes reorganizaciones ministeriales creándose dalgunos y modificar otros; al traviés del Decreto Llei Nᵘ2.484 del 27 d'abril de 1927 fundiéronse les policías fiscales, municipales, Cuerpu de Carabineros -el cual yera un reximientu de caballería del Exércitu de Chile, creáu en 1908, y que taba comandado al ministeriu del interior como encargáu de la seguridá rural y de ferrocarriles y del cual el mesmu Ibáñez desempeñar en 1927 como Comandante Xeneral-, Seición Pesquises de la Policía Fiscal (orixe de la PDI), y otres instituciones policiales que dependíen de la Direición Xeneral de Policías, nuna sola institución, Carabineros de Chile, esta nueva institución policial, de marcáu calter castrense y estricta disciplina, tomaría forma definitiva al traviés del Decretu Nᵘ352 del 23 d'avientu de 1927), entamándose nes seiciones d'Orde (Llabor preventivu), Seguridá (Investigaciones) y Gabinete (antecesor del Serviciu de Rexistru Civil ya Identificación de Chile). Oldeó los sueldos de los efeutivos d'esta nueva institución al nivel del exércitu, dotándolos tamién de fueru militar.

Per otra parte diose gran impulsu a les obres públiques y creáronse la Caxa de Creitu Mineru, l'Institutu de Creitu Industrial, la Fuercia Aérea de Chile y la Llinia Aérea Nacional de Chile. Tamién propunxo una reforma educativa en 1928, y quitó-y la dependencia del sistema educativu chilenu esistente faía la Universidá de Chile, otorgándo-y tutelar del rol educador al Ministeriu d'Educación.

El 3 de xunu de 1929 roblar en Lima, el Tratáu de Lima que ponía términu a la disputa sobre Tacna y Arica, al devolver la primera al Perú y calteniendo la segunda para Chile. Nesti tratáu participa como embaxador de Chile en Perú'l ex-presidente de la república Emiliano Figueroa Larraín. Productu de la firma d'esti tratáu foi nomáu al Premiu Nobel de la Paz en 1930 xunto al entós presidente peruanu Augusto Leguía.[8]

Establecióse una división territorial de Chile de solu dieciséis provincies, suprimiéndose siete de les esistentes.

La cayida editar

La Gran Depresión de 1929 repercutió con gran fuercia nel país, desencadenando un vastu baturiciu social, que se tradució nuna fuerte inmigración d'obreros desemplegaos del norte salitrero a Santiago, una carestía de los bienes básicos de consumu, una fuerte persecución a los estudiantes de la Universidá de Chile, quien n'agostu de 1930 habíen refundado la Federación d'Estudiantes. Como Ibáñez nun cuntaba con sofitu políticu pa les parllamentaries de 1930, llegó a un alcuerdu colos partíos políticos pa evitar la llucha eleutoral. Asina, decidió aplicase la norma de la Llei d'Eleiciones qu'establecía que, si'l númberu de candidatos nun devasaba al númberu de representantes que teníen d'escoyese, nun había necesidá d'efeutuar la eleición. D'esta manera, los dirixentes políticos axuntar nes Termes de Chillán y ellaboraron les llistes de candidatos, polo que la eleición, na práutica, fíxose innecesaria, este foi l'orixe del llamáu Congresu Termal. Nel planu económicu, los nocivos efeutos que tuvo en Chile la misión Kemmerer al introducir el patrón oro al sistema monetariu, y el contratu ente'l gobiernu y la familia Guggenheim na creación de la Compañía de Salitres de Chile (COSACH), nun fixeron más qu'apinar los efeutos de la crisis económica mundial nel país.

En xunetu de 1931, los estudiantes de la Universidá de Chile, dirixíos pol alumnu de Derechu y poeta Julio Barrenechea, tomáronse la Casa Central de la Universidá de Chile. Mentanto, los estudiantes de la Universidá Católica, dirixíos por Bernardo Leighton y Eduardo Frei Montalva fixeron lo mesmo. Los estudiantes cuntaben con un fuerte sofitu popular, y dende l'aristocráticu y esclusivu Club de la Unión yéren-yos unviaos los alimentos. La situación apinóse más cuando'l día 24 de xunetu cai muertu l'estudiante de Medicina Jaime Pinto Riesco, lo que sumó a les protestes al Colexu Médicu y a otru día, cola muerte del profesor Alberto Zañartu, amestábase'l Colexu de Profesores y dellos otros gremios. Abandonáu polos sos ministros, qu'arrenunciaron arriendes de estos fechos de violencia y p'evitar un enfrentamientu mayor, Ibáñez apurrió'l 26 de xunetu el mandu del país en manes del presidente del Senáu, Pedro Opazo Letelier, xunto con solicitar un permisu al Congresu pa salir de Chile mientres un añu. Tres delegar el mandu, Ibáñez partió al exiliu n'Arxentina. La Cámara de Diputaos refugó'l permisu y destituyó a Ibáñez el día 27 de xunetu, acusándolo d'abandonu del territoriu nacional ensin autorización.[9]

Exiliu y regresu a la política (1937-1952) editar

 
Carlos Ibáñez del Campo na so campaña presidencial de 1952.

En volviendo del exiliu en 1937, presentar al añu siguiente como candidatu a la presidencia, sofitáu pola Alianza Popular Llibertadora (APL). Esta combinación taba formada por elementos del Movimientu Nacional Socialista de Chile.

El 4 de setiembre de 1938, realizóse una concentración popular en sofitu a Ibáñez, con bayura de discursos combativos. A otru día españó la sulevación de partidarios efervorizados del incipiente Partíu Nacional Socialista en Santiago que terminó cola Matanza del Seguru Obreru ordenada por Arturo Alessandri Palma. Esti fechu esanició non solo'l Nacional Socialismu en Chile si non que les posibilidaes d'Ibáñez, causando'l so arrenunciu a la candidatura. L'Alianza Popular Llibertadora finalmente sofitó a Pedro Aguirre Cerda.

En 1942, foi nuevamente candidatu a Presidente, esta vegada sofitáu pola derecha (Partíu Lliberal y Partíu Conservador) pero esta vegada Arturo Alessandri Palma -y "quitó" votos d'un sector del Partíu Lliberal, en favor de Juan Antonio Ríos, quien finalmente ganó.

En 1949, foi escoyíu senador por Santiago, llogrando la primer mayoría y convirtiéndose nun posible candidatu pa les presidenciales de 1952.

Segundu gobiernu (1952-1958) editar

 
Carlos Ibáñez del Campo mientres el so segundu periodu presidencial (1952-1958).

Ibáñez volvió a la presidencia en 1952 sofitáu pol Partíu Agrariu Llaborista (PAL), pol Partíu Socialista Popular (PSP) y el Partíu Femenín de Chile, lideráu por María de la Cruz, quien-y daría gran parte del eleutoráu femenín, que per primer vegada votaba n'eleiciones presidenciales. Col símbolu de la escoba, que barrería la corrupción de los políticos y los partíos, y sol lema del Xeneral de la Esperanza, llogró'l 46,8% de los votos.

En marzu de 1953, realícense eleiciones parllamentaries, amontando la so participación, los grupos ibañistas, anque nun yera abondu pa consolidar el gobiernu, esto traería de resultes una disputa Presidente-Congresu, amás d'una rotativa ministerial nunca antes vista.

Por esti motivu, el so segundu gobiernu nun tendría la firmeza del primeru. Gobernó tambaleantemente al nun tener sofitu partidista quitando los grupúsculos ibañistas, que nun teníen l'enteru enfotu del Presidente.

Economía editar

 
Ibáñez del Campo mientres la inauguración de la primer planta azucrera nacional.

Nel ámbitu económicu siguió col desarrollismo de los radicales, impulsó la producción y l'infraestructura de la Empresa Nacional del Petroleu (ENAP), la producción de la Compañía d'Aceru del Pacíficu (CAP) y creó la Industria Azucrero Nacional (IANSA), siendo unu de los postreros presidentes en crear empreses pa la CORFO.

Amás creó'l Bancu del Estáu de Chile, el cambéu del estatutu del Bancu Central de Chile, creó'l Ministeriu de Mines denomináu depués Ministeriu de Minería de Chile, creó tamién el Departamentu del Cobre col enfotu de nacionalizarlo, lo que nun resultó mientres el so gobiernu, sicasí hai que destacar que dichu departamentu foi fundamental a la de la nacionalización en 1971, pos dexó coordinar y centralizar l'actividá cuprífera.

Ibáñez llogró implementar la fixación d'un salariu mínimu llabrador, lo que dexó sacar d'un estáu semifeudal a cientos de miles de llabradores chilenos, que vivíen so un sistema remuneratorio que s'abasnar dende'l sieglu XVII.

Pol eleváu gastu públicu, la inflación empioró nel añu 1955, polo que tuvo de llamar a la firma consultora económica Klein-Sacks. Les midíes de Klein-Sacks nun prestaron a la población, causándose en 1957 una fuelga que terminaría con una ventena de muertos. Les midíes de la llamada «Misión Klein-Saks» fueron:

  • Reforma nel comerciu esterior.
  • Supresión de subsidios.
  • Eliminación del reaxuste automáticu de sueldos del sector públicu y parte del priváu.
  • Cambéu del Estatutu del Bancu Central.

Estes midíes qu'afectaben los salarios, implicaben aumentar impuestos, daqué inadmitible pa un gobiernu basáu nel populismu, polo qu'Ibáñez se negó a aceptar toes, llogrando baxar la inflación a un 17%, sicasí, esto yera muncho menos de lo que s'axustaba.

Aprobóse la llei 11575 de 1954 del Ministeriu de Facienda, qu'afitó'l IVA nun 3 %;[10] iniciativa propuesta pol afamáu economista Felipe Herrera.[ensin referencies]

Rellaciones esteriores editar

 
Abrazu de los presidentes Ibáñez y Perón, el 21 de febreru de 1953.

Nesti ámbitu, Ibáñez tuvo bien amestáu al gobiernu arxentín de Juan Domingo Perón. En Buenos Aires el 8 de xunetu de 1953, tanto Perón como Ibáñez roblaron el Tratáu d'Unión Económica arxentín-chilena.[11] Ibáñez participó na fundación de la Villa Eva Perón y dambos compartíen los mesmos ideales; amás, Perón encamentar a tomar una nueva dictadura.[ensin referencies] Arriendes de ello, surdió'l grupu La Llinia Recta, grupu integráu por oficiales y suboficiales del Exércitu y de Carabineros que tenía por finalidá tar preparaos pa tomar el poder malapenes el presidente Ibáñez disponer.

Sicasí, a la cayida de Perón en 1955, les rellaciones con Arxentina volviéronse bien tirantes, especialmente col escándalu del casu Kelly, cuando'l políticu arxentín Guillermo Kelly, presu en Chile a solicitú arxentina, escapó de la Penitenciaría de Santiago, lo que provocó les dimisiones del ministru de Rellaciones Esteriores chilenu, Osvaldo Sainte-Marie Soruco, y del ministru de Xusticia, Arturo Zúñiga Latorre.

Xusticia editar

Nesti ámbitu, mientres 1957 Ibáñez impulsó delles reformes al respective de la nacionalidá chilena.

Mientres 1958, l'últimu añu del so periodu, y a pesar de que'l mesmu Ibáñez aplicar delles vegaes nel so mandatu, derogó la Llei de Defensa Permanente de la Democracia, frecuentemente aludida como Llei Maldita, que declaraba proscritu al Partíu Comunista de Chile y torgaba a los sos militantes votar nes eleiciones.

Esi mesmu añu reformó la Llei Eleutoral, que creó la Cédula Única Eleutoral, estableció la obligatoriedá del votu ya impunxo sanciones y otres midíes pa evitar práutiques fraudulentas, cuantimás el confechu y el denomináu acarretu, o tresporte pagu de votantes dende un llugar de votación a otru. Estes midíes fueron fuertemente aguantaes pola derecha, por cuanto amenorgaben bien significativamente les posibilidaes d'exercer el clientelismu del que dependíen munchos políticos d'esi sector; na práutica, l'amenorgamientu de los fraudes eleutorales dexó una espresión más sincera d'enclinos qu'hasta esi momentu atopábense sub representaes, lo que favoreció a la izquierda, aliada d'Ibáñez.

Tamién mientres 1958 entró en vixencia la Llei de Puertos Llibres, que regulaba l'establecimientu de rexímenes portuarios francos estensibles a almacenes, comerciu y otres actividaes en terrenales extraportuarios y, si asina se reglamentaba, en provincies completes. La provincia d'Arica foi la primera que se sometió a dichu sistema.

Obres públiques editar

Mientres el so gobiernu impulsó la construcción de grandes obres d'infraestructura, contribuyendo a una importante medría del total del presupuestu públicu.

Inauguró pa la so ciudá natal, Linares, el Banzáu de la Llaguna del Maule y el Banzáu Los Cipreses; impulsó planes de meyoramientu n'Arica y en Punta Arenas, impulsó una política estatal de construcción de viviendes y de desenvolvimientu y meyoramientu urbanu al traviés de la CORVI, creada mientres el so mandatu. Amás del rediseño de la Plaza de la Ciudadanía y del Paséu Bulnes, siguiendo un modelu d'arquiteutura autoritaria diseñáu pol arquiteutu austriacu Karl Brunner y la construcción de la Piscina Escolar del arquiteutu chilenu d'orixe polacu Luciano Kulczewski.

Amás, en 1955, cola collaboración del so ministru de defensa, Tobías Barro Ortiz, inauguró la Base Presidente Pedro Aguirre Cerda, resalvando que-y asitiaren el so nome.

Ocaso políticu y muerte (1958-1960) editar

 
Balta de Carlos Ibáñez del Campo nel Camposantu Xeneral de Santiago.

Al rematar el so mandatu, el sofitu políticu al gobiernu atopábase nel so puntu más baxu. Ensin herederu políticu, fixo esfuercios por evitar el trunfu del candidatu de la derecha Jorge Alessandri, impulsando pa ello una nueva llei eleutoral y la derogación de la Llei de Defensa de la Democracia, dexando asina'l regresu de los comunistes a la vida llegal. Tou esto aumentaba les posibilidaes de la candidatura de Salvador Allende.[12]

Les crítiques a Ibáñez encontar nel eleváu costo de la vida nel país, y la represión policial en tomar y nes fuelgues. Dellos elementos que producieron les fuelgues fueron los sindicatos de la Central Única de Trabayadores, liderada por Clotario Blest. En dexando'l cargu, alloñar de los medios y de la política.

Mientres los sos dos mandatos foi promotor del modelu llamáu desarrollista pol cual l'Estáu toma un rol relevante na actividá económica, tomando la iniciativa en grandes proyeutos d'inversión y facilitando l'actividá de los privaos, especialmente nel área granible, yá que consideraba qu'esta yera la única forma de llograr el desenvolvimientu de Chile y non la especulación financiera que beneficiaba a unos pocos en desmedro de la inmensa mayoría.

Retiráu de la vida pública, Ibáñez finó por cuenta de un cáncer gástricu en Santiago el 28 d'abril de 1960, a los 82 años d'edá.

Historial eleutoral editar

Eleiciones presidenciales de 1927

Candidatu Pactu Partíu Votos % Resultáu
Carlos Ibáñez del Campo Nengunu Nengunu 223.741 100,0 Presidente

Eleiciones presidenciales de 1938

Candidatu Pactu Partíu Votos % Resultáu
Pedro Aguirre Cerda Frente Popular PR 222.720 50,1 Presidente
Gustavo Ross Santa María Lliberal-Conservador PL 218.609 49,2
Carlos Ibáñez del Campo Alianza Popular Llibertadora Indep. 112 0,02 Candidatura retirada

Eleiciones presidenciales de 1942

Candidatu Pactu Partíu Votos % Resultáu
Juan Antonio Ríos PR 260.034 55,96 Presidente
Carlos Ibáñez del Campo Lliberal-Conservador Indep. 218.609 44,03

Eleiciones presidenciales de 1952

Candidatu Pactu Partíu Votos % Resultáu
Carlos Ibáñez del Campo PAL 446.439 46,79 Presidente
Arturo Matte Larraín Lliberal-Conservador PL 265.357 27,81
Pedro Enrique Alfonso Radical-Falanxe Nacional PR 190.360 19,95
Salvador Allende Gossens Socialista Partíu Socialista 51.975 5,44

Notes editar

 
Estatua de Carlos Ibáñez del Campo la cual atópase nel Muséu Históricu de Carabineros
  1. Juan Ibáñez (var. John Evans) (DCUA1982;LINA01), natural d'Irlanda; c.c. Manuela Vizcarra.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Ибаньес дель Кампо Карлос. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Ибаньес дель Кампо Карлос. Data de consulta: 27 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=4432.
  6. Xenealoxía
  7. 7,0 7,1 Würth Rojas, Ernesto (1958). «1», Ibáñez Caudiellu Enigmáticu. Editorial del Pacíficu, páx. 10.
  8. Premiu Nobel. «Nomination Database». Consultáu'l 19 d'avientu de 2016.
  9. Vial, Gonzalo, Historia de Chile, vol IV, La Dictadura d'Ibáñez, Santiago, Editorial Fundación, 1996, páxs.553-55.
  10. Ministeriu de Facienda (14 de agostu de 1954), Llei 11575, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=26714&idVersion=1954-08-14 .
  11. «Tratáu d'Unión Económica Arxentín-Chilena». movimientoperonista.com. Archiváu dende l'orixinal, el 3 de payares de 2013. Consultáu'l 11 d'agostu de 2013.
  12. Isabel Torres, La crisis del sistema democráticu: les eleiciones presidenciales y los proyeutos políticos escluyentes. Chile, 1958-1970, Santiago: Editorial Universitaria, 2014

Bibliografía editar

  • Allegría R., Román. 1987. Del xeneral de la esperanza al esperecimientu xeneral. Editorial Antártica. Santiago.
  • Bernedo, Patriciu. 1989. Prosperidá económica so Carlos Ibáñez del Campo, 1927-1929 n'Hestoria, (24): 5-105, Santiago. versión PDF en Memoria Chilena
  • Contreras Guzmán, Víctor. 1942. Bitácora pa la dictadura. Ensin datos. Santiago.
  • Cordero Rebolledo, Raúl Andrés. 1994. Ibáñez y la crisis de 1930-1931. Ensin datos. Santiago.
  • Correa Prieto, Luis. 1962. El presidente Ibáñez. la política y los políticos. Editorial Orbe. Santiago.
  • Fernández Abara, Joaquín. 2007: "El Ibañismo (1937-1952). Un Casu de Populismu na Política Chilena". Santiago, Institutu d'Historia. Pontificia Universidá Católica de Chile.
  • Montero Moreno, René. 1937.
  • Moulian, Tomás. 1986. El gobiernu d'Ibáñez. 1952-1958. FLACSO. Santiago. copia PDF en Memoria Chilena
  • Moulian, Tomás. 1986. Les candidatures presidenciales de la derecha. Ross ya Ibáñez. FLACSO. Santiago.
  • Olivares, René. 1937. Ibáñez. semblanza d'un mandatariu y croquis d'una xornada de la política chilena autoedición. Valparaíso.
  • Pinto Lagarrigue, Fernando. 1995. Alessandrismo versus Ibañismo. La Noria. Curicó.
  • Rojas Flores, Jorge. 1993. La dictadura d'Ibáñez y los sindicatos. (1927-1931).DIBAM. Santiago. copia PDF en Memoria Chilena
  • Vares Calvo, José Miguel. 1953. Ibáñez, l'home. (biografía, hestoria, crítica). ensin datos. Santiago.
  • Vergara, Aquiles. 1941. Ibáñez. César criollu. Imprenta La Sud-América. Santiago *

Würth Rojas, Ernesto. 1958. Ibáñez. caudiellu enigmáticu. Editorial del Pacíficu. Santiago

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.


Predecesor:
Gabriel González Videla
 
Presidente de la República de Chile

3 de payares de 1952 - 3 de payares de 1958
Socesor:
Jorge Alessandri Rodríguez
Predecesor:
Él mesmu
Vicepresidente de Chile
 
Presidente de la República de Chile

21 de xunetu de 1927 - 26 de xunetu de 1931
Socesor:
Pedro Opazo Letelier
Predecesor:
Emiliano Figueroa
Presidente de la República
 
Vicepresidente de la República de Chile

10 de mayu - 21 de xunetu de 1927
Socesor:
Él mesmu
Presidente de la República
Predecesor:
-
 
Comandante Xeneral del Cuerpu de Carabineros de Chile

27 de febreru de 1924 - 21 de xunetu de 1927
Socesor:
Aníbal Parada Pacheco
Predecesor:
Manuel Rivas Vicuña
 
Ministru del Interior de Chile

9 de febreru de 1927 - 7 d'abril de 1927
Socesor:
Enrique Balmaceda
Predecesor:
Bartolomé Blanche Espejo
 
Ministru de Guerra de Chile

29 de xineru de 1925 - 25 de febreru de 1927
Socesor:
Juan Emilio Ortiz