La Casa de Tucumán o Casa Histórica de la Independencia ye una casa colonial alcontrada nel centru de la ciudá arxentina de San Miguel de Tucumán, onde un cuerpu de delegaos de la mayoría de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, conocíu como'l Congresu de Tucumán, proclamó la declaración d'independencia de l'Arxentina, el 9 de xunetu de 1816. Foi declarada Monumentu Históricu Nacional en 1941.

Casa Histórica de la Independencia
estructura arquiteutónica, muséu, institución cultural, atraición turística y edificiu
Llocalización
PaísBandera d'Arxentina Arxentina
Provincia Provincia de Tucumán
Departamentu Departamento Capital (es) Traducir
Gran ciudá San Miguel de Tucumán
Coordenaes 26°49′59″S 65°12′14″W / 26.8331667°S 65.20375°O / -26.8331667; -65.20375
Casa de Tucumán alcuéntrase n'Arxentina
Casa de Tucumán
Casa de Tucumán
Casa de Tucumán (Arxentina)
Patrimoniu
Díes d'apertura martes a domingo (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La casa ye güei el muséu, llamáu oficialmente Muséu casa Histórica de la Independencia.


Historia editar

La casa de Francisca Bazán de Llaguna editar

La casa orixinal foi construyida mientres la década de 1760 pol comerciante Diego Bazán y Figueroa, pa ser dada como dote al matrimoniu de la so fía Francisca Bazán col español peninsular Miguel Llaguna. Esti matrimoniu tuvo estensa descendencia, y mientres dalgún tiempu vivieron na casa más de quince persones.

Yera una edificación d'estilu señorial, con una entrada de tipu zaguán, flanqueada por dos habitaciones, que dan a un primer patiu, arrodiáu d'habitaciones polos sos cuatro costaos. De siguío topábense trés salones principales, depués un segundu patiu, pa siguir un tercer grupu de dependencies, destinaes al personal de serviciu. Fora de les decoraciones aplicaes a parés y abertures, l'edificiu escarecía de too ornamientu, cola única esceición de les moldures allugaes a entrambos llaos de la puerta principal, representando columnes salomóniques.

Na dómina de la Revolución de Mayu, la casa pertenecía a los descendientes de Francisca Bazán, y yera ocupada por Pedro Antonio de Zavalía, casáu con Gertrudis Llaguna y Bazán. Otru de los dueños sería Nicolás Llaguna, otru fíu de Francisca Bazán. Nun quedó rexistru de la fecha en qu'esta casa foi arrendada pol gobiernu revolucionariu, que la ocupó como cuartel pa oficiales y tropa, a lo menos nos meses que siguieron a la Batalla de Tucumán.

Permanecía en manes del Estáu en conceutu d'arriendu cuando foi asignada pa les sesiones del Congresu de Tucumán, que funcionó nella ente marzu de 1816 y xineru del añu siguiente. Pa la mayor comodidá de les sesiones, baltóse una de les parés interiores qu'estremaben dos de los trés sales allugaes ente'l primera y segundu patios; el salón asina ampliáu guardó la solemne declaración d'independencia de l'Arxentina el 9 de xunetu de 1816.

La casa taba edificada sobre la Cai del Rei. El Congresu decidió camuda-y el nome a la mesma, y axudicó-y el que güei lleva, de Congresu.[2]

Decadencia y cuasi total baltadera editar

Tres el treslláu del Congresu a Buenos Aires, la casa foi destinada a diversos usos, y devuelta a los sos propietarios en dalgún momentu de la crisis conocida como l'Anarquía del Añu XX. Pasó a ser propiedá de Carmen Zavalía, casada col so tíu Pedro Patricio Zavalía. El so estáu paez ser ruinosu, polo que los maríos Zavalía baltaron les construcciones del segundu patiu, recontruyéndolas nun estilu más modernu.

Años más tarde, la casa allugaba a dos muyeres solteres, tataranietas de la so primer propietaria. En 1869, coles mires de llamar l'atención de les autoridaes nel caltenimientu del edificiu, aprovecharon la presencia en Tucumán del fotógrafu Ángel Paganelli, pa tomar delles fotografíes del mesmu. Ente elles, tuvo especial importancia una única fotografía del frente del edificiu, que s'amuesa n'estáu bastante ruinosu, pero calteniendo en bon estáu los detalles arquiteutónicos. Na semeya apaecen el conductor del carru que llevaba la máquina de semeyes de Paganelli y el so fíu, sentaos frente a la casa.[3]

En 1874, la casa foi definitivamente adquirida pol estáu nacional, que la destinó a edificiu de Correos, amestándo-y darréu'l serviciu de Telégrafu. El llugar foi sede de les primeres manifestaciones de conmemoración de la Declaración de la Independencia, qu'empezaron mientres los años 1880. En 1893 realizóse una conmemoración masiva, con representantes estudiantiles llegaos de distintes provincies.

Sicasí, el gobiernu nun realizó contribuciones al caltenimientu de la casa hasta l'añu 1903, en que se vio obligáu a baltala cuasi por completu, por cuenta del so pésimu estáu de caltenimientu. Sobre callar Congresu edificóse la sede de Correos de la Nación y la sede del Xulgáu Federal de Tucumán, d'estilu renacentista y coronáu coles imáxenes de dos lleones chaos.

La única parte del edificiu que foi salvada de la baltadera foi'l Salón de Xurar de la Independencia. Nel añu 1904, por orde del gobiernu nacional, ésti foi cubiertu por un templete o pabellón de lladriyos, con abondoses estructures de fierro y vidriu, d'estilu Art Nouveau.[2] Nesi templete, el gobernador Ernesto Padilla presidió los festexos del primer centenariu de la Declaración de la Independencia.

Reconstrucción editar

 
La Casa de la Independencia en 1868, antes del so cuasi total baltadera. Semeya debida a Angelo Paganelli o Ángel Paganelli.[4]

En 1941 la Casa de la Independencia foi declarada Monumentu Históricu Nacional.

Una comisión especial, formada por Ricardo Levene, Martín Noel, Mario J. Buschiazzo, y Alejandro Figueroa, estudiaron un proyeutu de reconstruyir la casa tal como yera nos tiempos del Congresu de Tucumán. Una llei de la Provincia de Tucumán aprobó esa obra, y decidióse que la mesma fuera dirixida por Buschiazzo, un arquiteutu. Ésti basóse nes fotografíes de Paganelli de 1869 y los planos llevantaos mientres el procesu de la so compra pol estáu nacional. Mientres les escavaciones previes a la reconstrucción atoparon los cimientos de la edificación orixinal, que facilitaron la reconstrucción del edificiu.

Les obres empezaron en 1942 y fueron inauguraes el 24 de setiembre del añu siguiente. La reconstrucción intentó afaese al máximu a cada detalle del edificiu orixinal, utilizando inclusive los mesmos tipos de lladriyos, texas —adquiríes en baltaderes en distintes ciudaes del país— y baldoses.

Omitiéronse les habitaciones que dixebraben el segundu patiu del terceru, pa facilitar la circulación y porque los mesmos databen de delles décades dempués del añu de la Declaración de la Independencia.

El tercer patiu de la casa foi reemplazáu por un patiu d'inspiración más moderna. La metá del mesmu ta ocupáu pola Galería de les Plaques, onde pueden lleese centenares de plaques recordatories asitiaes por entidaes públiques y privaes n'homenaxe a la Declaración de la Independencia. La so parte posterior ye'l Patiu d'Homenaxes, un patiu abiertu ente dos pared, que contienen dos grandes baxorrelieves realizaos pola escultora Lola Mora: unu d'ellos remembra los fechos de la Revolución de Mayu de 1810, más precisamente la manifestación popular del día 25; el segundu representa la votación por aclamación de la Declaración de la Independencia, del 9 de xunetu de 1816.

El fondu del patiu, protexíu por una alta rexa ornada, da accesu a la Casa de la Independencia dende la cai. Dende ellí apuerta'l públicu nes ocasiones en que se realicen actos d'homenaxe; el patiu posterior contién tamién un mástil, en que se suel enarbolar la Bandera Nacional.

Últimos años editar

El 9 de xunetu de 1947, el presidente Juan Domingo Perón declaró nesta cortil la Independencia Económica de l'Arxentina, por cuenta de la cancelación total de la delda esterna del país.

En 1971, producióse l'únicu ataque a la so integridá, cuando un grupu de cuatro guerrilleros de l'agrupación Montoneros ocupó de volao l'edificiu y estropió les sos parés interiores con pintura en aerosol.[5][6]

En 1976 fueron adquiríos los terrenales colindantes cola Casa Histórica del llau norte, al envís d'edificar ellí dalgún tipu d'edificiu auxiliar del Muséu. Los proyeutos nun se concretaron, y años dempués lliberóse esi espaciu al usu públicu col nome de Plaza de los Congresales.

Na década de 1990 realizáronse delles obres de caltenimientu importantes, especialmente la llimpieza de cuasi toes texer y el reemplazu de les que taben rotes. En 1996 camudóse'l color de les de puertes y ventanes de madera a azul, acordies con una investigación histórica realizada pola Direición Nacional d'Arquiteutura que comprobó, gracies a documentación atopada, qu'en 1816 l'Estáu provincial mercó pintura d'esi color pa esi propósitu, y amás comprobar por aciu verificaciones por cateos nes puertes del salón de xura.[7]

L'edificiu y los patios editar

La Casa de Tucumán funciona como muséu y ye centru tradicional de los festexos pola Declaración de la Independencia. El muséu consta de nueve sales d'esposiciones, nes que s'esiben muebles y vestuariu de dómina, una reproducción afecha a la disposición del moblame mientres les deliberaciones, mapes y cuadros, una reproducción de la edición manuscrita de l'Acta de la Independencia y una reproducción de la edición impresa, en castellán y aimara. Tamién s'esibe una galería colos miembros del Congresu.

L'edificiu actual ta formáu por dos cuerpos principales qu'arrodien el primer patiu. El primer cuerpu inclúi la fachada, un zaguán y dos salones, unu a cada llau de la entrada. A les bandes del primer patiu hai dos cuartos del llau norte y dos del llau sur.

De siguío atópase'l segundu cuerpu principal, estremáu en trés sales: la mayor ye la de les sesiones del Congresu, y la única que se caltién del edificiu orixinal. Tamién contién el gran candil y la mesa que presidieron les sesiones del mesmu. Les sielles qu'acompañen a la mesa daten aproximao de la fecha de la declaración de la independencia.

De siguío sigue'l segundu patiu o "patiu del barcal", que contién exemplares de dellos árboles de la rexón. En dambes bandes tien delles habitaciones menores. Un tercer patiu inclúi una última sala, la Galería d'Homenaxes nel llau norte, y l'ampliu patiu de los sobrerrelieves y el mástil.[2]

Espectáculu "Lluz y Soníu" editar

Alministráu pol Ente Tucumán Turismu, l'espectáculu "Tucumán Cita a la Patria", inauguráu nel añu 1968, remembra los históricos momentos que conducieron a la Declaración de la Independencia, y l'actu de l'aprobación de la mesma.

Trátase d'un espectáculu grabáu, en que voces bien representatives de la cultura arxentina d'esi momentu, como Alfredo Alcón, Eduardo Rudy, Lola Membrives y María Rosa Gallo, dan vida al llugar y al momentu en que la historia nacional tomaba un nuevu aldu. Simultáneamente, un xuegu de lluces da ambiente a la representación histórica.

Mientres el show, escúchense les aclamaciones del pueblu, la llectura de l'acta, les voces de Francisco de Laprida, Juan José Paso, Tomás Godoy Cruz y otros patriotes. Reproduzse'l xuramentu de los diputaos y hasta'l rasguido de la pluma con que roblen l'históricu documentu qu'anuncia la patria nueva.

Cuenta con diálogos de Ricardo Rojas, Leopoldo Llugones, Olegario Víctor Andrade, Carlos Guido y Spano y Gregorio Aráoz de Lamadrid.

Cantantes y músicos: Mercedes Sosa, Claudio Monterríos, Jorge Rojas, Leandro Campos, Ariel Ramírez y Eduardo Falú.

Voces: Alfredo Alcón, Eduardo Rudy, Lola Membrives, Perla Santalla, Luis Medina Castro, María Rosa Gallo, Roberto Airaldi, Roberto Escalada, Fernando Labat, Luis Linares, Irma Córdoba, Leonor González, Jorge López Pondal, Juan Carlos Wolf, Nélida Romero, Ivonne Fournery, Alejandra Lorena, Laureano Álvarez, Eduardo Cocca, Víctor Andreoni, Olkar Ramírez, Tito Alonso, Enrique Fava, Pedro Buchardo, Carlos Vuscovich, Orlando Galantiadora, Raquel Calegari y Mario Avila.

Guión: Manuel Serrano Pérez

Direición artística: Manuel Benítez Sánchez Cortez

Coordinación musical: Ariel Ramírez

Coru: Veritas y Alter

Orquestes: Universidá Nacional de Tucumán y Banda Sinfónica de la Provincia de Tucumán

Referencies editar

  1. «casa/ Copia archivada». Archiváu dende l'de casar/ orixinal, el 3 de xunetu de 2015. Consultáu'l 22 de marzu de 2015. Historia de la Casa en portal Muséu de la casa histórica de la Independencia
  2. 2,0 2,1 2,2 Gutiérrez, Lorena. «Casa histórica de la independencia. Sitio web non oficial». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de mayu de 2012. Consultáu'l 7 de mayu de 2012.
  3. Páez de la Torre, Carlos (1987). La Casa Histórica al traviés de los años.
  4. semeya-que-permitio-reconstruyir-la fachada-de-la casa-historica/ La semeya que dexó reconstruyir la Casa de la Independencia
  5. Diariu Clarín del 19 de marzu de 1971 páx. 25
  6. Lanusse, Lucas (2006). Montoneros. El mitu de los sos 12 fundadores. Vergara, páx. 248. ISBN 9789501523591.
  7. [Reflexones sobre la declaración de la independencia, por Marcela Ternavasio, Revista Ciencia Güei, Númberu 149 - may/jun 2016

Bibliografía editar

  • Juan Carlos Miraball y Patricia Fernández Murga (2012). Comisión Directiva de l'Asociación d'Amigos de la Casa Histórica de la Independencia editorial=: La Casa. La Historia.
  • José Nuno y Juan Paolini (2016). La Casa de la Llibertá, ayalga del Bicentenariu.


Enllaces esternos editar