Castelló de Rugat

conceyu de la provincia de Valencia (España)
(Redirixío dende Castellón de Rugat)

Castelló de Rugat ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca del Valle de Albaida. D'antiguo llamóse Castellón del Duc y Castellón de les Gerres.

Castelló de Rugat
escudo de Castellón de Rugat (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Valle de Albaida (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Castelló de Rugat Antonio Esquinas Martinez (es) Traducir
Nome oficial Castelló de Rugat (ca)[1]
Códigu postal 46841
Xeografía
Coordenaes 38°52′33″N 0°22′59″W / 38.875833333333°N 0.38305555555556°O / 38.875833333333; -0.38305555555556
Castelló de Rugat alcuéntrase n'España
Castelló de Rugat
Castelló de Rugat
Castelló de Rugat (España)
Superficie 19.1 km²
Altitú 320 m
Llenda con Ayelo de Rugat y l'Orxa
Demografía
Población 2322 hab. (2023)
- 1163 homes (2019)

- 1111 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Valle de Albaida (es) Traducir
0.09% de provincia de Valencia
0.05% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 121,57 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
castelloderugat.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Asitiáu na aguada oriental de la contorna, na cara norte de la Sierra de Benicadell. El so términu ocupa unes 2.000 hai., de les cualos dedíquense unes 1.500 a l'agricultura y el restu son ribayos y sierres. Los cumes más elevaos del términu corresponder a la Llomba del Manantial (820 m), a les Peñes Altes, la Peña Blanca (530 m), el Algebasó (503 m). A menor altor atopen tres cerros qu'enmarquen el pueblu, la Buitrera (371 m), el Morquí (448 m) y l'Ermita (372 m). Asitiáu a los pies del cuetu de la Ermita, el pueblu asitiar a un altor mediu de 320 m. Tien una cadena de montes que-y dixebren al sur de la contorna del Condáu de Cocentaina, ente les que destaca la Sierra del Benicadell. Al norte, llevante y poniente, estiéndese una zona llana de secanu con ensame de ribayos.

Dende Valencia, aportar a esta llocalidá al traviés de l'A-7 pa enllazar cola CV-40 y rematar na CV-60.

Llocalidaes estremeres editar

El términu municipal de Castelló de Rugat parte coles siguientes llocalidaes: Aielo de Rugat, Beniatjar, Llutxent, La Pobla del Duc, El Ràfol de Salem, Rugat y Salem, toes elles na provincia de Valencia y L'Orxa na provincia d'Alicante.

Historia editar

Los primeros testimonios d'ocupación del territoriu que güei conforma Castelló de Rugat atópase nes cueves de Llopis y del Pany, dataos nel Eneolíticu. Tamién s'atoparon restos d'esta cultura en dellos puntos del términu como Ofra, el Planet, la Lloseta, etc. Testimonios de la edá del Bronce Valenciano son los poblaos atopaos na Buitrera, l'Algebassó y la Penya Blanca. Con al respective de la dómina romana, atopáronse xacimientos a lo llargo y anchu de tol términu, destacando pola gran cantidá y diversidá de restos el recién afayu d'una villa romana na partida de Ofra según los realizaos nel Lauro. Otros xacimientos d'esta dómina pueden atopase nel ''Xarxet'', ''Marxillent'', ''Camí Llutxent'', etc.

Reconquistar d'esti territoriu llevada a cabu pol Rei Xaime I d'Aragón nun resultó fácil pola dura resistencia opuesta nesta zona pol caudiellu musulmán Al Azraq causando inclusive delles baxes ente los caballeros del Rei, una vegada llograda per parte de los cristianos esti territoriu paso a formar parte de la Baronía de Rugat, concedida a los Señores de Bellvís hasta que l'añu 1499 foi adquirida pol Duque de Gandía, pasando a formar parte de los estaos de los Duques, qu'inclusive caltuvieron nel pueblu un palaciu, del cual caltiénense dellos restos del edificiu. Los pobladores de Castellón, qu'a partir d'entós denominóse del Duque, yeren na la so mayoría moriscos. Por esto, cuando Felipe III ordenó la espulsión de los moriscos, en 1609, Castellón quedóse práuticamente despoblado y abandonaes les sos tierres. El Duque de Gandía, Carlos de Borja y Centelles, redactó, en 1611, una Carta puebla pola cual rexiríase la donación de les posesiones dexaes polos moriscos y les condiciones que tendrán de cumplir los nuevos pobladores col Duque, perdurando esta rellación de señor y vasallos hasta l'abolición de los señoríos, promulgada poles Cortes de Cádiz en 1812.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Josep Maronda Alcaraz AI.AGRUPACIO INDEPENDENT
1983-1987 Vicent Moreno i Montañés PSPV-PSOE
1987-1991 Vicent Moreno i Montañés PSPV-PSOE
1991-1995 Vicent Moreno i Montañés PSPV-PSOE
1995-1999 Vicent Moreno i Montañés PSPV-PSOE
1999-2003 Vicent Moreno i Montañés PSPV-PSOE
2003-2007 Vicent Moreno i Montañés PSPV-PSOE
2007-2011 Jose Miguel Fuécara Alborch Partíu Popular- PP
2011-2015 Jose Miguel Fuécara Alborch [Partíu Popular]]- PP
2015-2019 Antonio Esquina Martínez PSPV-PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005 2007 2008
2.126 2.080 2.103 2.069 2.052 2.057 2.194 2.301 2.350 2.391 2.405

Economía editar

La economía llocal basóse históricamente na agricultura de secanu, primeramente ceberes y viñes, y más palantre árboles frutales. Tamién se caltuvo una antigua ya importante industria cerámica, gracies a fabricantes de tinajas que yeren bien populares na zona. El progresivu cayente del sector agrícola fizo que mientres el postreru terciu de sieglu XX hasta güei, l'agricultura fora perdiendo pesu na economía llocal, hasta convertise nuna segunda actividá secundaria y de tiempu parcial. A pesar d'ello, entá esiste una Cooperativa Agrícola y trés grandes almacenes dedicaos a la esportación y comercialización de fruta que faen d'este un sector relativamente destacáu, inda cuando'l sector servicios ye'l motor económicu del conceyu.

Esiste un gran y variáu númberu de servicios en Castelló de Rugat, faciendo que seya un pueblu bien dinámicu y zona d'atraición pa tolos pueblos de la contorna.

Tamién esisten delles granxes ganaderes, dedicaes a la cría de pollos, corderos, gochos y a la producción de güevos. Nos últimos años un sector de fuerte espansión foi'l de la construcción, tercer sector económicu del pueblu según la so importancia.

Tocantes a la industria, destácase la producción de cerámica decorativa y la destinada a la construcción (baldoses, moblame, etc.).

Monumentos editar

  • Ermita de San Antonio. Los santos titulares son San Antonio y Santa Bárbara. Foi construyida a finales del sieglu XVII, siendo restaurada ente 1985 y 1989.
  • Ilesia de l'Asunción. Empezar a construyir nel añu 1536, rematándose les obres nos sieglos posteriores. La fachada tien bien poca ornamentación, destacando solamente la cornisa de llinies barroques y una capillita asitiada sobre la puerta principal. L'interior ta constituyíu por trés naves con bòveda de cañón y cruceru. Na interseición del cruceru y la nave central ta asitiada la cúpula. Tien una girola que da accesu a una pequeña capiya posterior.
  • Mezquita musulmana. Asitiada nel nucleu históricu del pueblu. Ye una de les poques mezquites que queden nel nuesu país, lo cual da-y una gran importancia pa estudiosos del arte y de la nuesa hestoria. Consta d'una parte cubierta o sala d'oraciones y de un patiu, con dos portaes d'accesu. La sala cubierta ye rectangular con dos naves, con seis bóvedes. La Quibla empobinada al sur vien señalada pol Mirab, en forma de capiya. La decoración interior ta realizada con baldoses de cerámica vidrada.
  • Palaciu Ducal. Trátase de los restos d'un palaciu construyíu pola familia Bellvís nos sieglos XIV-XV, pasando darréu a la familia Borja, que ameyoraríen y ampliaríen esti edificiu. Sirvía de residencia veraniega de los Duques de Gandía, finalmente pasu a propiedá de los Frasquet, familia de terratenientes locales que fueron los sos postreros propietarios. Anguaño caltiénse tan solo una parte de la fachada y delles muestres de la barbacana.
  • Fornu de l'Alfarería. El fornu más antiguu del pueblu. Esti fornu, del sieglu XVIII, formaba parte d'una antigua alfarería, artesanía que fizo famosa nuesa población pola calidá y el tamañu de los cántaros qu'equí se fabricaben y que dexó de funcionar nel primer terciu del sieglu XX.
  • Neveres o caves de Nieve. (Sieglos XVI al XIX). Inda pueden atopase delles neveres nel términu. La so función yera la de ser depósitu de nieve que yera emplegada pel branu pa caltener los alimentos, fabricar xelaos y como medicina pa baxar les fiebres. La meyor caltenida ta asitiada a la partida dels Racons. Les neveres son construcciones cilíndriques, cubiertes con una cúpula, con una apertura pela parte llateral y que sirvíen por recoyer y caltener la nieve que cayía pel iviernu pa poder utilizala pel branu.
  • La font . Principios del sieglu XX. Fonte que da nome a una de les cais más carcterísticas del pueblu. Al pie de ello atopa l'edificiu de "el llavador" utilizáu d'antiguo pa llavar la ropa, y la "bassa de la font" utilizada pal riego, y onde se celebra unu de los actos más populares de les fiestes d'agostu que ye "la remullà".
  • Casa Frasquet - La Farmacia -. Casa solariega d'una antigua familia de l'aristocracia local construyida sobre la casa de la almazara señorial del S.-XVIII n'abandonando y reparcelar dicha familia'l Palaciu Ducal de la so propiedá. Tamién ye conocida como "La Farmacia" pos la allugó mientres delles décades. Anque foi apocayá reconstruyida cabo destacar la magnífica fábrica de les sos puertes monumentales.
  • La Torre . Asitiada fora del pueblu, ye l'antigua casa d'un terrateniente, tratar d'una torre construyida a finales del S.-XIX, que magar el so estáu práuticamente en ruines, entá dexa entever la guapura que tenía, Una manca que nun se restaure.

Fiestes llocales editar

  • Virxe del Remediu. Celébrense los díes 6, 7 y 8 d'avientu, Son les Fiestes Mayores del conceyu, de calter eminentemente relixosu conmemoren un milagru socedíu en Castelló atribuyíu a la Virxe del Remediu, destaca la procesión del día 6 n'honor de felicidá advocación Mariana. El día 7 dedicar al Cristu y el día 8 a la Inmaculada Concepción.
  • San Antonio Abá. Celébrase siempres el domingu tres el día de San Antonio (17 de xineru) o'l mesmu día, si coincide en domingu. El sábadu pela nueche tien llugar na plaza la quema de la foguera. El domingu ye costume xubir a la Ermita, onde se celebra una misa n'honor al Santu, cántense los gozos, bendícense animales y pártese el pan bendito. Darréu faise'l tradicional sortéu del gochín (porquet). Dende va unos años vien celebrándose un mercáu medieval, onde intervién práuticamente la totalidá de los comercios y asociaciones del pueblu, con gran participación de tolos vecinos de la llocalidá y de les poblaciones vecines.
  • Fiestes d'agostu. Empiecen el primer domingu tres el día 15 d'agostu, Festividá de l'Asunción y celébrense n'honor a "San Roque" Son unes fiestes onde aquello más destacáu ye la participación del pueblu. La organización de les fiestes ta con cargu a una Comisión de Fiestes, que programa diversos actos lúdicos, deportivos y culturales, ente ellos cabo destacar la "Entrà de Moros i Cristians" qu'empecipió en 1985 la Filà Muladins, la "Remullà", la cabalgata d'amarutes o la fiesta de les paelles. Toles nueches tán amenizadas por verbenes.
  • "-yos Cassoletes". Celébrense'l día de Santa Teresa, 15 d'ochobre, ye una festividá instituyida por una maestra de la escuela Municipal qu'acostumaba a celebrar el día de la so Onomástica xintando colos sos alumnos na redolada de la Ermita, anguaño ye costume nel pueblu xubir a la Ermita pa comer ellí la cazuela d'arroz al fornu.

Gastronomía editar

De la gastronomía de la llocalidá destaquen na repostería: los "pasteles de boniato (pastissets de moniato), de "pelo d'ánxel", coca de llanda, pasteles d'almendra, rosquíes d'anís, la fogassa, etc. Son bien apreciaos los sos embutíos y ente los platos típicos sobresalen: el arroz caldoso, arroz al fornu, coques de dacsa, coca de tomate y atún, pastissets de verdures,, espencat.

Cuenta con vinos de mesa de la denominación d'orixe Valencia. Sub-zona Clariano: Vinos de crianza, variedá tempranillo y Mistela de moscatel. Mención especial merez un vinu blanco denomináu L'alba, que foi medaya de plata, perteneciente a la bodega de la llocalidá.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar