Castro Caldelas

conceyu gallegu de la provincia d'Ourense

Castro Caldelas ye un conceyu español asitiáu na parte septentrional de la provincia d'Ourense, na comunidá autónoma de Galicia n'España. Ta asitiáu nel derrame norte del gran nuedu orográficu formáu poles sierres de San Mamede y Queixa, nel macizu Central Ourensán. El términu municipal de 16 parroquies y 86 entidaes de población, entámase en redol a la capital, Castro Caldelas, que ye, amás, el centru histórico y funcional de la contorna de Terra de Caldelas.

Castro Caldelas
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia d'Ourense provincia d'Ourense
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcaldesa de Castro Caldelas (es) Traducir Sara Inés Vega
Nome oficial Castro Caldelas (es)[2]
Códigu postal 32...
Xeografía
Coordenaes 42°22′30″N 7°24′56″W / 42.375°N 7.4155555555556°O / 42.375; -7.4155555555556
Castro Caldelas alcuéntrase n'España
Castro Caldelas
Castro Caldelas
Castro Caldelas (España)
Superficie 87.6 km²
Altitú 763 m
Llenda con Ribas de Sil, San Xoán de Río, Chandrexa de Queixa, Montederramo, A Teixeira, Sober y Monforte de Lemos
Demografía
Población 1222 hab. (2023)
- 625 homes (2019)

- 599 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.4% de provincia d'Ourense
0.05% de Galicia
0% de España
Densidá 13,95 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
turismo.ribeirasacra.org…
Cambiar los datos en Wikidata

Lo más interesante ye'l conxuntu de la villa - emplazada estratéxicamente-, cola fortaleza medieval que la remata.

Xeografía editar

Ta asitiáu nel derrame septentrional del gran nuedu orográficu formáu poles sierres de San Mamede y Queixa. El Sil constitúi la so separación cola provincia de Lugo. Al tar asitiáu nel marxe del ríu Sil, vamos dicir que tamos asitiaos nun conceyu de monte y de ribera, al empar que se-y inclúi na Ribeira Sacra

El puntu más eleváu atópase na Pena da Cruz, a 1289 m d'altitú, pela cueta atopamos los 230 m a los que s'atopa'l ríu Sil.

El ríu Edo, afluente del Sil, baña la metá occidental del conceyu.

El territoriu carauterizar pola alternanza de montes de carbayos y castañales, sobremanera al norte. Les tierra dedicaes al cultivu son escases, pela cueta abonden los praos. El suelu granible representa namái una cuarta parte, gracies al predominiu de pendiente y suelu predresu.

Historia editar

Considérase qu'estes tierres yá taben habitaes hai 4500 años. Dos necrópolis asitiaes n'O Burgo y na Sierra de Mazaira llévennos a asitiar los primeros pobladores na dómina megalítica.

De la Edá del Bronce vamos atópase na Veiga de Sas una roca grabada con petroglifos en forma de cueva. Na Edá del Fierro desenvuélvese la Cultura Castrexa. Topándose restos en Castru de Paradela, O Castriño da Cerca (Sierra de Mazaira) o Outeiro da Torre (San Martiño).

La romanización llegó a estes zones ente'l 137 a.c y el 19 e.C. Per esta zona pasaría la XVIII Via del itinerariu d'Antonio o Via Nueva de Braga a Astorga. Los romanos frecuentaron esta zona en busca d'oru, qu'atoparon. Na aldea d'O Burgo asitiaríase la Mansio Praesidium, parada de los viaxeros que percorríen ésti camín. Nesta zona esisten abondosos restos arqueolóxicos.

Tres que los Suevos facer col poder en Galicia, camuda la forma de vida. Estos son sustituyíos polos Visigodos nel añu 585, estos traen la cristianización a la zona.

Na Edá Media, concretamente nel sieglu IX topen les primeres referencies col nome actual.

Mientres la Edá Media constrúyense dos monesterios, el Monesteriu de San Xuan de Camba y el de San Paio de Abeleda. Del primeru tiénense noticies del añu 963, anque nes sos ruines topamos sarcófagos que pueden fechase nel sieglu VII. El de San Paio d'Abeleda podríamos asitiar la so fundación sobre'l sieglu X, pero hasta l'añu 1127 nun se topa documentación que certifique la so esistencia.

Otra de les obres arquiteutóniques que va marcar la Edá Media va ser el Castiellu de Castro Caldelas. Mientres el sieglu X la familia Gutier Menéndez facer coles tierres de Caldelas gracies a les donaciones de los reis Sancho Ordoñez, Ramiro II y Ossino. La dómina medieval foi de gran rellumanza. Asina, nel sieglu XII convertir en villa de realengu gracies de los fueros que lu concedieron en 1172 Fernandu II, Emperador de Galicia, Lleón y Asturies, y en 1228 Alfonsu IX. Nel sieglu XIV pasó a manes de don Pedro Fernández de Castru per donación del rei Alfonsu XI, anque llueu pasaría a manes de los condes de Lemos.

El castiellu de Castro Caldelas foi testigu d'episodios históricos tales como les Revueltes Irmandiñas , ente les que la tradición oral asitia al propiu Mariscal Pero Pardo de Cela, según del asentamientu d'una importante colonia xudía.

Bona parte de la fortaleza foi baltada mientres les Revueltes Irmandiñas, siendo reconstruyida por don Rodrigo Enríquez Osorio, conde de Lemos, a cuenta d'aumentar considerablemente los impuestos a los vecinos, situación que motivó pleitos ente'l concello y el conde na Audiencia de Valladolid, que fueron por fin resueltos en 1534 pol rei Carlos I a favor de los vecinos.

Mientres la Edá Moderna la abigarrada fortaleza convertir nuna construcción renacentista de calter marcadamente palaciegu. L'últimu episodiu militar que protagonizó'l castiellu foi mientres la Guerra de la Independencia, l'ataque empobináu polos caldelaos al 15º reximientu de la división del xeneral Marchand, quien como represalia mandu amburar la villa y el castiellu, perdiéndose en dichu quema importante documentación sobre la historia de la contorna. A partir de 1794 el señoríu de Lemos incorporar a la casa d'Alba al traviés del XVIII conde de Lemos, Carlos Miguel Fitz-James Stuart. L'edificiu tuvo habitáu hasta'l sieglu XIX por Sol Stuart, pariente de los Duques d'Alba.

La quema del castiellu ye unu de los fechos más destacaos de la dómina contemporánea, y reflexa la invasión francesa y resistencia de los habitantes de la villa a estos.

D'últimes cabo destacar los sos cuasi dos decenes d'Ilesies que nos amuesen cantidá d'estilos arquiteutónicos.

Economía editar

La división de la población por sectores económicos de producción afitar col 54,8% de población nel sector terciariu, en segundu llugar apaez el primariu con un 25,8%, y d'últimes el secundariu con un 19,8%.

Política editar

El conceyu de Castro Caldelas ta gobernáu pol PSOE.

Resultáu eleiciones municipales del 25 de mayu de 2015 en Castro Caldelas

Nome Conceyales
Partíu dos Socialistes de Galicia 6
Partíu Popular de Galicia 3

Clima editar

Los iviernos son fríos, y los branos nidios. Abonden les agües sobremanera na dómina iverniza.

Parroquies editar

  • Alais (San Pedro)
  • O Burgo (San Pedro)
  • Camba (San Xoán)
  • Castro Caldelas (San Sebastián)
  • Folgoso (Santiago)
  • Mazaira (Santa María)
  • Paradela (San Vicenzo)
  • Pedrouzos (San Mamede)
  • Poboeiros (San Xoán)
  • San Paio de Abeleda (San Paio)
  • Santa Tegra de Abeleda (Santa Tegra)
  • Sas de Penelas (San Fiz)
  • Trabazos (Santa Olaia)
  • Tronceda (Santiago)
  • Vilamaior de Caldelas (Santa María)
  • Vimieiro (San Xoán)

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Data d'espublización: 30 abril 2013. Editorial: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar