Causes de la Segunda Guerra Mundial

Les causes de la Segunda Guerra Mundial varien dependiendo del rangu temporal que s'aplique. Al llargu plazu, les causes atopar nes condiciones qu'esistíen antes de la Primer Guerra Mundial, antecedentes que son vistos como preámbulu de dambes guerres mundiales. Los partidarios d'esti puntu de vista, basáu nes condiciones al llargu plazu, parafrasien a Carl von Clausewitz al dicir: «la Segunda Guerra Mundial foi la continuación de la Primer Guerra Mundial»; les guerres mundiales esperábense inclusive antes de la llegada al poder de Mussolini, Hitler y la invasión xaponesa de China. Ente les causes más al curtiu plazu de la Segunda Guerra Mundial puede mentase l'ascensu del fascismu italianu na década de 1920, el militarismu xaponés y les sos invasiones de China na década de 1930 y n'especial tomar del poder políticu por Adolf Hitler y el Partíu Nazi n'Alemaña en 1933, a lo que siguió una agresiva política esterior. El detonante del conflictu foi la declaración de guerra de Reinu Xuníu y Francia a l'Alemaña nazi el 3 de setiembre de 1939, tres la invasión alemana de Polonia del día 1 de setiembre d'aquel añu.

El buque alemán SMS Schleswig-Holstein atacando la península de Westerplatte en setiembre de 1939. Esti buque tien acreditáu realizar los primeros disparos de la Segunda Guerra Mundial

Nel periodu d'enteguerres desenvolviérase n'Alemaña un fuerte espíritu revanchista tres la imposición del tratáu de Versalles, que significó l'aceptación de la derrota del país na Primer Guerra Mundial. Los términos abusivos del tratáu, qu'incluyíen la desmilitarización de Renania, la prohibición d'unificase con Austria o los Sudetes, la perda de territorios de fala alemana como Danzig, zones so dominiu históricu del Reinu de Prusia o Eupen-Malmedy, les llimitaciones nel exércitu (Reichswehr), que quedó amenorgáu a una fuercia militar simbólica y la clausa que faía responsable a Alemaña de la guerra y colla la obligación de pagar pesaos tributos en forma d'arreglos de guerra fundió a la nación xermana, especialmente tres la Gran Depresión. A ello xunió la inestabilidá del sistema políticu de la República de Weimar, yá que numberosos sectores políticos refugaben la so llexitimidá. El ascensu al poder d'Adolf Hitler en 1933 foi posible gracies a que'l movimientu nazi supo capitalizar les quexes de la sociedá alemana y en función de la so ideoloxía empezaron les sos ambicioses demandes qu'incluyíen el panxermanismu, l'adquisición del espaciu vital» o lebensraum por aciu la conquista de territorios del este d'Europa y l'eliminación del movimientu comunista alemán ya internacional.

Les tensiones ideolóxiques n'Europa fueron creciendo y l'inestabilidá del orde surdíu de la guerra anterior foi n'aumentu. Italia reclamó y depués conquistó Etiopía en 1935, Xapón creó un tao títere en Manchuria en 1931, que foi ampliando cola so invasión de China dende 1937 y Alemaña burlló les llimitaciones impuestes nel tratáu de Versalles, empezó de callao el so rearmamientu, militarizó la rexón del Rin en 1936, xunir con Austria en marzu de 1938 y anexonó los Sudetes n'ochobre de 1938. Toos estos agresivos movimientos tuvieron una débil respuesta de la Sociedá de Naciones y l'antigua Entente, qu'optó por una política d'apandamientu. Ello ye que tres la Conferencia de Múnich onde se dexara a Alemaña l'anexón de los Sudetes, el primer ministru británicu diría que l'alcuerdu aseguraba «la paz pal nuesu tiempu». Hitler sicasí nun cesó nes sos ambiciones territoriales, Reinu Xuníu y Francia pasaron a una política de disuasión, anque cola so política de non intervención nun fixeron nada por evitar qu'otros países como España tres el so guerra civil, pasaren a la órbita d'Alemaña ya Italia.

Los nazis punxeron la so atención nel «corredor polacu» mientres el branu de 1939, y Francia y Gran Bretaña comprometer a ayudar a Polonia en casu de guerra. Los nazis aseguráronse evitar una guerra cola XRSS gracies a la firma d'un pactu de non agresión, llamáu Pactu Ribbentrop-Mólotov, malapenes una selmana antes de la invasión. Primeramente la URSS intentara establecer una alianza con Reinu Xuníu y Francia contra Alemaña, pero estes refugar.

Finalmente, Polonia foi invadida per Alemaña el 1 de setiembre de 1939 y los Aliaos declararon la guerra a Alemaña los día 3. En cumplimientu del Protocolu adicional secretu del Pactu Ribbentrop-Mólotov, el 17 de setiembre de 1939 la Xunión Soviética invadía Polonia. El 22 de xunu de 1941, Alemaña nazi invadía la URSS. Estaos Xuníos xunir al macroconflicto tres l'ataque xaponés sobre Pearl Harbor del 7 d'avientu de 1941.[1] En Xapón, la primera y la Segunda Guerra Mundial suelen ser estudiaes xunto cola Segunda Guerra Sino-Xaponesa o inclusive con eventos anteriores;[2] dende esti puntu de vista, el detonante de la guerra n'Asia sería los Incidente de la ponte de Marco Polo en 1937 o'l Incidente de Mukden en Manchuria.

Causes de la guerra n'Europa editar

Pola crisis de 1929, la Segunda Guerra Mundial n'Europa suel ser considerada como una continuación de la Primer Guerra Mundial una y bones ésta dexó munches disputes ensin resolver.[1][3] Sicasí, el nazismu non yá llindóse a recuperar los territorios perdíos pol Imperiu Alemán en 1918, sinón que tamién entamó amestar grandes estensiones de territoriu nel este, destruyendo'l bolxevismu nel procesu; ya impulsó operaciones de "llimpieza" racial, dientro de los territorios ocupaos pola Alemaña.

El fin de la Primer Guerra Mundial foi coronáu col Tratáu de Versalles. En vista que los Aliaos nun entraren a Alemaña inda y la monarquía fuera depuesta, los líderes alemanes creyeron que'l so país tenía bases p'axustar un tratáu de paz que siguiera les de los Catorce puntos del Presidente Wilson.[4][5] Esta esperanza nun se vio realizada, y el Tratáu de Versalles desaposió al Imperiu Alemán de les sos colonies y de territoriu nel este y nel oeste. Esto xeneró rensía nel pueblu alemán, qu'empezó a considerar que los grupos políticos alemanes que participaron na revolución de Payares, que bastiara la cayida de la monarquía y la firma del armisticiu de Compiègne, yeren los responsables de la crisis económica y política que siguió.[4] Esti sentimientu depués foi afiguráu na lleenda de la puñalada nel llombu; que foi utilizada polos militares alemanes pa culpar a los socialistes, comunistes y xudíos de la derrota alemana na guerra.[4]

 
Mapa d'Europa en 1923, cuando les fronteres nacionales taben definíes.

La Primer Guerra Mundial non yá modificó les fronteres alemanes una y bones otros dos grandes imperios, l'Austrohúngaru y el Rusu, tamién sufrieron enormes perdes territoriales. Austria y Hungría fueron dixebraes, y les sos posesiones al norte y al sur d'Europa fueron reorganizaes so la forma de dos nueves naciones: Checoslovaquia y Yugoslavia. Nel este, la Rusia bolxevique perdió'l control de los países bálticos y tuvo que faer frente a una sangrienta guerra civil. Del Tratáu de Versalles surdieron entós once nuevos Estaos, que teníen de sirvir como barreres contra la espansión xermana y soviética.[6]

Más dramáticu foi la renacencia de Polonia. Les esferes d'influencia rusa y polaca topetaron en 1919, yá que cada bandu intentó ocupar la mayor cantidá de territoriu ente ellos,[7] y diose entamu a la guerra polacu-soviética. Polonia llogró evitar ser ganada nel últimu momentu; y dambos bandos, exhaustos, cesaron les hostilidaes.[8] Sicasí, tanto Alemaña como la Xunión Soviética siguieron deseyando una revisión de los trataos de paz.[9] Amás, al igual que Checoslovaquia y Yugoslavia, Polonia cuntó con importantes minoríes étniques nos sos territorios: alemanes, ucraínos, etc., que nun se sentíen representaes polos sos gobiernos. Eventualmente, estes minoríes contribuyiríen nel esmembramientu de los sos Estaos.

Anque la Triple Entente humildó a Alemaña, la mayoría del territoriu perdíu yera pocu granible;[10] y el nucleu industrial alemán permaneció intactu. Esti factor, sumáu a la so posición xeográfica y el tamañu de la so población, dio a la nación xermana un gran potencial industrial.[10] Esplotando esto al so favor, los alemanes, nel futuru, buscaríen recuperar lo perdío.

L'anticomunismu editar

 
Cartelu de propaganda anticomunista alemán de 1919. Nel cartelu lléese: Embaxo'l bolxevismu. El bolxevismu (representáu como una culiebra) trai la guerra y la destrucción, la fame y la muerte.

Tomar del poder de los bolxeviques en Rusia dende la Revolución d'Ochobre en payares de 1917 y la mentalidá internacionalista del movimientu comunista teníen como oxetivu acabar col capitalismu nel mundu. Los bolxeviques sofitaron a los comunistes de munchos países y tres la Primer Guerra Mundial estableciéronse rexímenes políticos similares al rusu n'Hungría, Baviera (Alemaña), Azerbaixán, Armenia y Xeorxa. Esto fizo que munchos europeos, especialmente les clases medies y la burguesía, tarrecieren una violenta revolución comunista nos sos propios países. La espansión soviética foi detenida a les puertes de Varsovia pol exércitu de Polonia y dende 1920 fuéronse estableciendo frente a les fronteres ruses estaos anticomunistes. Sicasí, esta alianza de países, conocida como la «Pequeña Entente», yera inestable.[11]

Tanto los fascistes italianos como los nazis alemanes surdieron en parte como una reaición a los llevantamientos comunistes y de socialistes internacionalistes, yá que esistía ente los nacionalistes la medrana a la formación d'un imperiu eslavu». Un ésitu adicional foi'l de los Freikorps, grupos paramilitares derechiegos formaos por veteranos voluntarios de la Primer Guerra Mundial, qu'entartallaron los llevantamientos y la República Soviética de Baviera en 1919. Munchos d'estos veteranos convertir en componente fundamental de les Sturmabteilung (SA) nazis, qu'hasta 1933 protagonizaron violentos enfrentamientos nes cais contra los grupos paramilitares del Partíu Comunista d'Alemaña. La violencia caleyera consiguió tamién que parte de la opinión pública moderada apostara por un gobiernu fuertemente anti comunista que consiguiera restaurar la estabilidá y l'orde.[12][13]

La República de Weimar editar

La República de Weimar foi'l nome históricu que recibe l'estáu alemán mientres el periodu d'enteguerres. Foi una república parllamentaria onde'l Canciller desempeñábase como Xefe de Gobiernu. Sicasí, si'l Parllamentu alemán resultaba incapaz de formar un gobiernu, el Presidente podía designar unu. Esti poder especial del Presidente xugaría un papel clave nos últimos años de la República, y ayudaría a Hitler a xubir al poder.

Esta república nació por accidente, nun foi productu d'un consensu ente toles fuercies polítiques y les clases sociales alemanes.[14] Los líderes socialdemócrates alemanes taben estudiando la posibilidá de proclamar una monarquía constitucional cuando-yos llegó la noticia de que los izquierdistes, lideraos por Rosa Luxemburg y Karl Liebknecht, taben a puntu de proclamar una república soviética.[14] El 9 de payares de 1918, de manera azotada, proclamaron la República; pero depués tuvieron que cargar cola responsabilidá del Tratáu de Versalles.[15]

Inestabilidá política alemana editar

 
Desempeñu de los principales partíos políticos alemanes nes eleiciones parllamentaries. Dende 1930, la democracia parllamentaria alemana dexó de funcionar, por cuenta de la gran cantidá de fuercies polítiques presentes nel Parllamentu alemán.

Sicasí, esti actu de los socialdemócrates nun aseló a la Lliga Espartaquista, qu'aportunaba en crear un estáu socialista. Pa complicar les coses, al tornar los veteranos de guerra a los sos llares, munchos d'ellos xuniéronse a los Freikorps, grupos paramilitares de derecha. Nes cais españaron entós enfrentamientos ente los grupos de derecha y izquierda. El Llevantamientu de xineru de 1919 del Partíu Comunista d'Alemaña asustó a los dirixentes de la República, que yá forxaren un pactu col Exércitu pa prevenir la llegada del bolxevismu.[16] D'esta manera, sofitaos pol gobiernu y los militares, los Freikorps acabaron col llevantamientu armáu izquierdista, y Luxemburg y Liebknecht fueron asesinaos. Anque a la primer vista l'Exércitu demostrara ser fiel a la República, esta impresión yera errónea; un añu dempués, el mesmu oficial que comandó a les tropes que salvaron a la República de los espartaquistas, lideró'l golpe de Kapp, un golpe de derecha que'l so oxetivu yera restaurar la monarquía. Anque'l golpe de Kapp fracasó, eventos posteriores demostraríen que'l antirepublicano Cuerpu d'oficiales alemán yera tan independiente del gobiernu nes sos aiciones, que se convirtiera nun "Estáu dientro del Estáu".[17]

En 1923, depués de qu'Alemaña se retrasara nel pagu de les indemnizaciones de guerra, los franceses ocuparon el Ruhr, importante rexón industrial y minera. Dempués de que la resistencia pasiva fracasara, el gobiernu alemán reinició los pagos, lo que causó que la moneda alemana devaluárase drásticamente y que la clase media cuasi sumiera.[18] Como yera d'esperase, el baturiciu políticu tomó les cais de nuevu; y en payares d'esi añu, el Partíu Nacionalsocialista Obreru Alemán, apenes conocíu fora de Baviera, executó un golpe d'Estáu en Múnich, que foi encaloráu rápido. Esti eventu, cuasi avezáu nos primeros años de la República, fixo famosu al so líder, Adolf Hitler; y el so partíu, meyor conocíu como'l Partíu Nazi, pasó a tener relevancia nacional.

El fracasu de la Democracia y la Gran Depresión editar

Al rematar la Primer Guerra Mundial, cuasi toles pequeñes naciones d'Europa oriental implementaren sistemes democráticos.[19] Sicasí, al entamu de la Segunda Guerra Mundial, estos sistemes fueren reemplazáu por gobiernos autoritarios. La falta d'esperiencia democrática d'estos pueblos, la presión de les minoríes étniques, l'altu gastu militar y los conflictos relixosos fueron unes de les razones que fixeron vencer a los gobiernos democráticos d'Europa oriental.[19] Igual d'importante foi la indiferencia de les democracies occidentales a la constante interferencia d'Alemaña y la Xunión Soviética nos asuntos de naciones que, en parte, ayudaren a crear;[19] finalmente, estes postreres terminaron venciendo a la influencia xermana.

La llegada de la Gran Depresión en 1929 catalizó el fin de la democracia nunos países, incluyendo a la República de Weimar. A entamos d'esi añu, la inestabilidá política de la república paecía ser cosa del pasáu. Los socialdemócrates taben recuperando los votos perdíos depués del Tratáu de Versalles, y los nazis yeren una pequeña minoría nel Parllamentu. Amás, Austria y Alemaña taben recibiendo préstamos estauxunidenses que, xunto col comerciu esternu, constituyíen la principal fuercia motriz de la so economía. Sicasí, la llegada de la Gran Depresión motivó la suspensión d'estos préstamos, y refundió a les naciones xermanes a una nueva crisis económica; miles de trabayadores fueron despidíos ya importantes bancos empezaron a colapsar. La cayida del comerciu esternu mundial, por motivu de la recesión, terminó per afondar la catástrofe alemana. Los miles de paraos, 45% de la población activa, fueron entós suelu fértil pal discursu incendiariu de Hitler.[20]

 
El discursu revolucionariu de Hitler foi más esitosu mientres la Gran Depresión.

Nes eleiciones parllamentaries d'Alemaña de 1930, los nazis consiguieron 107 asientos nel Parllamentu, convirtiéndose nel partíu más votáu dempués de los socialdemócrates. Metanes la crisis, el pueblu alemán allegó a los partíos más radicales, una y bones los comunistes tamién esperimentaron una ganancia importante y convirtiéronse nel tercer partíu nacional. Con estos resultaos, les fuercies democrátiques fueron incapaces de consiguir la mayoría parllamentaria necesaria pa gobernar, y dende 1930, el Presidente Paul von Hindenburg empezó a gobernar por decretu, escoyendo al Canciller ensin aprobación del Parllamentu. En xineru de 1933, l'ex-canciller Franz von Papen llogró convencer al senil Hindenburg que si nomaba Canciller a Hitler, llograría acorrarlo.[21] Hitler foi nomáu Canciller el 31 de xineru de 1933, y en poco tiempu llogró neutralizar a Papen y barrer les últimes muertes de democracia, cola complicidá del Exércitu, llogrando la llibertá necesaria pa empecipiar el so programa políticu.

La Gran Depresión non yá desestabilizó'l gobiernu alemán, n'Austria, el Canciller Engelbert Dollfuss utilizó esti escenariu de catástrofe económica pa executar la "Llei habilitante económica pa tiempos de guerra", promulgada en 1917, en plena Primer Guerra Mundial. Tando a puntu de perder la so mayoría parllamentaria, suspendió'l Parllamentu, aplicó la censura na prensa, eslleió'l poder xudicial y prohibió a los partíos políticos opositores.[22] Austria entró a una etapa llamada Austrofascismo, qu'acabaría cola democracia austriaca y facilitaría la entrada d'esti país a la esfera d'influencia alemana.

L'ascensu de los nazis al poder impulsó l'apaición de movimientos similares en distintos países d'Europa oriental. N'Hungría apaeció'l Partíu de la Cruz Flechada, en Polonia la ONR-Falanga, en Rumanía la Guardia de Fierro y en Checoslovaquia la Guardia de Hlinka. Toos estos movimientos yeren antisemites.[23] Para 1938, la única democracia saludable n'Europa oriental yera Checoslovaquia.[24][25]

Expansionismo, apandamientu y aislacionismo editar

 
Anque l'amenaza del Anschluss fizo que primeramente Mussolini viera a Hitler como una amenaza, el calter revisionista de les sos polítiques esteriores terminaríen convirtiéndolos n'aliaos.

Les idees xeopolítiques de Karl Haushofer tuvieron gran influencia en Hitler, específicamente la teoría del «espaciu vital». Ente que la opinión pública alemana deseyaba restablecer les fronteres previes a la guerra nel este, los nazis diben más lloñe. Ellos clamaben qu'Alemaña tenía de modificar les sos fronteres nacionales por qu'incluyera a tolos alemanes étnicos,[26] y que teníen de conquistase nuevos territorios nel este d'Europa,[26] moviendo a los pueblos eslavos, que yeren consideraos xenéticamente inferiores por Hitler. Alemaña convertir d'esta manera nun imperiu continental, evitando un choque direutu col Occidente,[26][27] y acabaría col bolxevismu rusu y los xudíos nel procesu.[28]

Alemaña nun yera l'únicu país européu que deseyaba revisar les fronteres. Nel sur, Benito Mussolini suañaba con recrear l'Imperiu romanu;[29] y entamaba la conquista del Imperiu d'Etiopía, nación miembro de la Lliga de Naciones. Cuando Hitler llegó al poder, Mussolini intentó averase al Reinu Xuníu y Francia, formando parte del Frente de Stresa pa faer frente a les intenciones alemanes d'amestar a Austria. Sicasí, esti frente foi débil y colapsó cuando Italia finalmente invadió Etiopía, n'ochobre de 1935. Con esta campaña, Mussolini entamaba preparar el so exércitu pa exercer una futura política esterior agresiva y pa faese un llugar ente les potencies mundiales.[30] Francia y el Reinu Xuníu reaccionaron tímidamente a esta invasión, impunxeron un inefectivo embargu económicu, y, ensin deseyalo, afalaron a Alemaña por que siguiera desafiándolos.[31] Dempués de la participación italiana na Guerra Civil Española, los británicos empezaron a considerar a Italia un oponente, y de la mesma, Mussolini empezó a realizar planes pa combatilos nuna futura guerra.[32]

Per otru llau, la llegada del nacionalsocialismu (los nazis) al poder traxo ameyoramientos nes rellaciones esteriores de la Xunión Soviética. Les rellaciones colos Estaos Xuníos, Francia, Polonia ya Italia reactiváronse o estrecharon,[31] y la nación euroasiática entró a la Lliga de Naciones en setiembre de 1934. Maxim Litvinov convirtióse entós nuna de les principales voces contra'l expansionismo nazi; sicasí, Stalin nun taba interesáu en combatir direutamente a Alemaña.[31] Esmolecíu de qu'españara una rebelión mientres la guerra, Stalin empecipió una serie de purgues; y mientres llamaba a les naciones occidentales a faer frente a los nazis, coles mesmes caltenía conversaciones con estos postreros.[31]

Fracasos del apandamientu editar

 
Tropes alemanes son recibíes en Innsbruck mientres l'anexón d'Austria.

El 16 de marzu de 1935, Hitler refugó la clausa de desarme del Tratáu de Versalles, alegando que Francia non la taba respetando.[31] Se reinstauró el serviciu militar obligatoriu y l'Exércitu alemán empezó a espandise. A pesar del rearmamientu, Hitler realizó discursos con traces pacifistes p'aselar al gobiernu británicu, y llogró consiguir el Alcuerdu Naval Anglu-Xermanu, que-y dexó espandir l'Armada y reiniciar la construcción de submarinos. Esti alcuerdu nun cuntó cola aprobación de Francia ya Italia, y foi una de les causes que fixeron fracasar el Frente de Stresa.[27]

El 7 de marzu de 1936, mientres el Reinu Xuníu y Francia atopábense distrayíos en conflictos internos y la guerra n'Etiopía, Hitler ordenó la remilitarización de la Renania por una fuercia simbólica. Anque Hitler ordenara la retirada en casu de que los franceses respondieren,[27] y anque el Presidente francés Albert Sarraut anunciara díes primero que nun diba dexar esta maniobra, nengunu de los firmantes de los Trataos de Locarno fadiar en cumplir la so pallabra.[31] Este foi una de les primeres victories alemanes llograes gracies a la política d'apandamientu, qu'aconseyaba realizar les concesiones que fueren necesaries ante los nazis, coles mires de caltener la paz n'Europa.

La política d'apandamientu fuera bautizada por Neville Chamberlain, Primer Ministru británicu, quien foi amás el so principal siguidor. Chamberlain sabía que la opinión pública británica y francesa opondríase fuertemente a una nueva guerra n'Europa,[33] especialmente si yera empecipiada por conflictos n'Europa central.[34] Amás, determinó correutamente que'l vastu Imperiu británicu nun tenía fuercies abondes pa faer frente a una guerra con Alemaña, y un probable choque con Italia y Xapón simultáneamente. Na Primer Guerra Mundial, so falses promeses d'independencia, el Reinu Xuníu compensara la so inferioridá numbérica en frentes alloñaos recurriendo a líderes nativos;[35] pero agora yera más probable qu'eses fuercies índigenas llevantar na so contra, como efeutivamente asocedió n'Iraq. Adicionalmente, l'apandamientu atopaba respaldu naquellos que consideraben que'l Tratáu de Versalles fuera inxustu con Alemaña;[26][33] y que los nazis volveríense más dondos conforme les sos esixencies iniciales, que consideraben razonables,[33] fueren respondíes.[34][36] Per otru llau, munchos anti-comunistes occidentales consideraben qu'una Alemaña fuerte yera la meyor garantía contra la espansión del comunismu soviéticu.[27]

Depués de la guerra n'Etiopía, agravóse'l distanciamientu ente l'occidente ya Italia, y esto motivó un acercamientu d'esta postrera a Alemaña.[37] El 11 de xunetu de 1936, el Ministru de Rellaciones Esteriores italianu, Galeazzo Ciano, llogró llegar a un alcuerdu con Alemaña respeuto al "Anschluss".[38] El 26 d'ochobre creóse'l Exa Roma-Berlín, un tratáu simbólicu pa Mussolini,[32] que sirvió pa faer paecer debíl la causa francesa, defensora del statu quo. Foi entós que Bélxica declaróse neutral, creyendo poder escapar d'una futura guerra, pero la so declaración namái sirvió pa comprometer los planes de defensa franceses.[39] Al rematar la conquista italiana d'Etiopía, la credibilidá de la Sociedá de Naciones taba nel suelu y Hitler sentir con abondu enfotu pa proceder contra Austria.[37]

 
El Primer Ministru británicu Chamberlain amuesa los documentos roblaos na Conferencia de Múnich, y clama consiguir la "paz de los nuesos tiempos". Hitler nun respetaría los alcuerdos, y la guerra españaría en menos d'un añu.

A finales de 1936, Hitler, deseosu d'empecipiar la busca del "espaciu vital" alemán nel este, buscó'l sofitu del Reinu Xuníu pa esta causa, ensin ésitu.[40] Mientres 1937, Hitler tuvo ocupáu nazificando l'Exércitu y l'economía, pero al empecipiase 1938 empezó a primir al Canciller austriacu Kurt Schuschnigg por qu'arrenunciara. Alemaña movilizó'l so exércitu a la frontera, y so amenaza de ser invadíu, Schuschnigg arrenunció'l 11 de marzu. De momentu, el nazi austriacu Arthur Seyß-Inquart declaróse nuevu Canciller y aprobó la entrada de tropes alemanes a Austria. Anque Mussolini ufiertó al gobiernu británicu resucitar el Frente de Stresa pa detener a Hitler, en cuenta de concesiones coloniales; Anthony Eden respondió protestando pola intervención italiana na Guerra Civil Española. El 13 de marzu, Hitler declaró a Austria parte del Tercer Imperiu Alemán.

Rematada la crisis n'Austria, aníciase otra, esta vegada en Checoslovaquia. Mientres la creación d'esti Estáu en 1919, alemanes étnicos, qu'habitaben la rexón de los Sudetes, quedaron dientro de les sos fronteres. Agora, esti alemanes sumaben 3.5 millones, y Hitler, invocando'l derechu d'autodeterminación de los pueblos, denunciaba la supuesta persecución d'esta minoría, de la que movilizaba los sos exércitos a la frontera checoslovaca. Primíu polos británicu, el gobiernu checoslovacu d'Edvard Beneš empecipió negociaciones colos alemanes de los Sudetes, lideraos pol nazi Konrad Henlein; pero ésti, so órdenes de Hitler, encargar d'enllancales.[41] Chamberlain axúntase entós con Hitler, quien-y esixe la secesión de los Sudetes el 22 de setiembre. Los checoslovacos rehúsan vencer, a pesar de que Francia se negó a defendela, renegando del Tratado Franco-Checoslovacu, robláu en 1924.[42][43] Ye entós cuando Mussolini propón la realización d'una conferencia pa solucionar la crisis de los Sudetes.

La Conferencia de Múnich realizar cola presencia de Hitler, Mussolini, Chamberlain y el Primer Ministru francés, Daladier; pero los checoslovacos nun fueron convidaos.[41] El 30 de setiembre robláronse los Alcuerdos de Múnich, onde se decidió l'anexón de los Sudetes per Alemaña. Polonia aprovechó la oportunidá pa llograr la cesión checoslovaca de Těšín,[36] a pesar de les alvertencies soviétiques d'anular el pactu de non-agresión robláu en 1932. Pela so parte, Hitler prometió nun realizar más demandes territoriales n'Europa; polo que Chamberlain tornó eufóricu a Inglaterra,[41] y anunciando ante un ensame qu'acababa d'asegurar la paz n'Europa.

 
El famosu aviador estauxunidense, Charles Lindbergh, fala nuna xunta del Comité América Primero, principal organización aislacionista.

Checoslovaquia perdió 30.000 km² de territoriu, y la mayor parte del so cinturón defensivu, lo que motivó l'arrenunciu de Beneš. La victoria política de Chamberlain foi efímera yá que, so estes condiciones, esti Estáu quedaba extremedamente vulnerable ante Alemaña. Dos meses dempués, Hungría demandó a Checoslovaquia territorios habitaos por maxares. Alemaña intervieno entamando'l Primer arbitraxe de Viena, onde Hungría ganó unos 12.000 km². El 13 de marzu de 1939, Hitler primió al líder eslovacu Monseñor Jozef Tiso, por que declarara la independencia d'Eslovaquia. Entós, el nuevu Presidente checoslovacu Emil Hácha foi lleváu a Berlín, y so amenaza de bombardear Praga, foi obligáu a roblar una solicitú d'incorporación a Alemaña. De los restos de Checoslovaquia nacieron el Protectoráu de Bohemia y Moravia y el Estáu Eslovacu, dambos estaos títeres xermanos. Foi entós que quedó n'evidencia'l fracasu de la política d'apandamientu, y los gobiernos de Francia y el Reinu Xuníu decidieron finalmente que nun teníen de realizar más concesiones ante Hitler, ratificando les sos garantíes de seguridá a la potenciales próximes víctimes alemanes, Polonia, Grecia y Rumanía.

Tardíamente, el Reinu Xuníu y Francia decatar de qu'Alemaña buscaba estendese vastamente. Mentanto, al otru llau del Atlánticu, la nación qu'ayudara a les democracies europees na guerra anterior, Estaos Xuníos, atopábase atollada nuna disputa interna ente aislacionistas y intervencionistes; disputa qu'aseló a los gobiernos de Roma y Berlín. Nuna xunta, celebrada n'ochobre de 1938, Ribbentrop asegurólu a Ciano que la conducta estauxunidense mientres la crisis de los Sudetes demostráralu qu'Estaos Xuníos nun intervendría nuna futura guerra europea.[44] El movimientu aislacionista estauxunidense ganara enforma sofitu políticu nos años 1930; depués de qu'una comisión del Senáu suxuriera que la participación del so país na "Gran Guerra" fuera por motivos económicos. Amás, munchos estauxunidenses creíen que la última guerra fuera empecipiada por conflictos ente imperios, y tamién criticaben el Tratáu de Versalles.[45] La espansión d'Alemaña nun camudó la opinión pública, una y bones un mes primero qu'españara la guerra, el 92% de los estauxunidenses refugaba la hipotética participación del so país na mesma.[45] So esta presión popular promulgáronse les Lleis de Neutralidá, qu'imponíen restricciones a la venta de material de guerra a les naciones batalloses y paecíen garantizar l'ausencia estauxunidense nel inminente conflictu européu.

Preparativos pa la guerra editar

Polonia foi'l siguiente blancu de l'Alemaña Nazi. El 20 de marzu de 1939, Hitler realizó un discursu demandando un pasu pol corredor polacu, pa coneutar Prusia oriental col restu d'Alemaña, según l'anexón de la Ciudá llibre de Dánzig. Dos díes depués, primió a Lituania por que dexara la ciudá de Memel, actual Klaipėda. El Reinu Xuníu reaccionó'l 6 d'abril, anunciando un alcuerdu militar billateral con Polonia. Munchos consideraron qu'esto representaba'l fin de la política d'apandamientu, pero en realidá Chamberlain inda nun se resignaba a dir a la guerra con Alemaña.[45] Nin Francia nin Inglaterra cuntaben con una estratexa d'ayuda inmediata;[46] y la Xunión Soviética, l'únicu país que paecía poder brindar asistencia militar rápida a Polonia, yera refugáu por esta postrera, que tarrecía pola so autonomía.[45]

El 2 de xunu, Stalin tomó la iniciativa y plantegó la formación d'una alianza militar con occidente.[47] Les naciones occidentales estudiaron el planteamientu soviéticu y unviaron delegaciones a Moscú nun barcu,[47] llegando'l 11 d'agostu. Nesti puntu los soviéticos afayaron que los delegaos nun teníen autoridá pa roblar un alcuerdu.[47] Les negociaciones progresaron amodo, pero enllancáronse cuando Kliment Voroshílov propunxo aldericar la defensa de Polonia. El gobiernu polacu negóse rotundamente a dexar entrar tropes soviétiques a Polonia, yá que tarrecíen que'l so Estáu perdiera los territorios ganaos na Paz de Riga. Na tercer selmana d'agostu, la negativa polaca paralizó dafechu'l progresu de les negociaciones, inclusive so presión anglo-francesa.

 
Stalin y Ribbentrop saludar mientres la firma del Pactu Mólotov-Ribbentrop, que selló'l destín de Polonia.

Esisten dos puntos de vista principales sobre la motivación de les aiciones soviétiques de los díes siguientes. Historiadores declararon que depués de la Conferencia de Múnich, Stalin creyó ver un plan occidental pa emburriar a Hitler escontra la Xunión Soviética.[48] Inclusive dempués de que'l Reinu Xuníu y Francia reaseguraron les sos garantíes escontra Polonia, Stalin consideró que les mesmes nun yeren sinceres, y que les democracies occidentales fadríen lluchar a la Xunión Soviética y Alemaña na primer etapa de la guerra, mientres elles fortalecíense.[47][49] D'esta manera, los dos principales amenaces del Occidente, el bolxevismu y el nazismu, aniquilar ente sigo. Sicasí, otros historiadores argumentaron que la declaración británica sobre la seguridá polaca dio a Stalin la oportunidá de condicionar la so participación na guerra, y que la supuesta combalechadura occidental foi una sida pa xustificar les negociaciones paraleles con Alemaña.[50] Amás, culpen a Stalin pol fracasu de les negociaciones, una y bones ésti solicitó la ocupación militar de los Estaos bálticos,[49] en cuenta de ufiertar la so ayuda, propuesta inaceptable pa los británicos y los franceses. Finalmente, clamen que Stalin, medrosu d'una insurrección na so contra, prefirió sacrificar el Tao colchón polacu p'apangar a l'Alemaña Nazi. En dambos casos, los historiadores coinciden que'l topete soviéticu-xaponés, que se taba llevando a cabu nesi momentu en Manchuria, hizó ver a Stalin de qu'esti nun yera'l momentu correutu pa empecipiar la guerra con Alemaña.[47]

El primer niciu del aproximamiento xermanu-soviéticu diose'l 3 de mayu, cuando Stalin reemplazó a Maxim Litvínov, xudíu étnicu, por Viacheslav Mólotov como Ministru de Rellaciones Esteriores;[51][48] los nazis agora podíen axustar de nuevu cola Xunión Soviética. El 19 d'agostu, Joachim von Ribbentrop viaxó a Moscú y axuntóse con Mólotov, pa la firma d'un alcuerdu comercial por siete años. Depués, Ribbentrop suxurió estender l'alcuerdu al ámbitu políticu, p'asegurar les bones rellaciones ente les naciones mientres la duración del alcuerdu comercial.

El 23 d'agostu, Ribbentrop axuntar con Stalin y roblóse el Pactu Ribbentrop-Mólotov, qu'axustaba la non-agresión ente la Xunión Soviética y l'Alemaña Nazi mientres 10 años, según la neutralidá d'una nación si la otra diba a la guerra con una potencia tercer, que podía entendese como Francia y el Reinu Xuníu. Un Protocolu Adicional secretu, desconocíu hasta 1945, indicaba que Finlandia, Estonia y Letonia pasaríen a formar parte de la esfera d'influencia soviética, ente que Polonia y Lituania seríen partíes ente Alemaña y la Xunión Soviética. Amás, la rexón de Rumanía llamada Besarabia sería amestada polos soviéticos (vease Ocupación soviética de Besarabia y el norte de Bucovina).

Sicasí, anque les sos últimes aiciones contradicir, Hitler deseyaba evitar la guerra con Occidente. Amás de neutralizar momentáneamente al xigante soviéticu, Hitler creía que'l Pactu Mólotov-Ribbentrop obligaría al Reinu Xuníu y Francia a arrenunciar al so compromisu con Polonia.[52] Hasta l'últimu momentu'l dictador alemán creyó qu'eses naciones nun diríen a la guerra si atacaba a los polacos. Sicasí, esti nun foi'l casu. El 25 d'agostu, l'alcuerdu anglu-polacu d'abril tresformar nuna alianza militar. Esta reaición alterió a Hitler, quien retrasó la invasión de Polonia per una selmana. Mientres esti tiempu, tuvo ufiertando garantíes al Imperiu Británicu y esixendo la visita d'un plenipotenciario polacu; ensin llograr respuesta.[53] Hitler tamién allegó a Mussolini, quien permaneciera calláu a pesar de roblar el Pactu d'Aceru, un alcuerdu políticu-militar, el 22 de mayu. Nos últimos meses, Mussolini tamién acelerara'l so proyeutu expansionista, una y bones el 7 d'abril Italia invadiera'l Reinu d'Albania. Sicasí, el Primer Ministru italianu nun deseyaba empecipiar inda una guerra col Reinu Xuníu, y Hitler decidió finalmente atacar Polonia ensin el so sofitu.

El 1 de setiembre de 1939, Alemaña invadió Polonia. Hitler agoró incorreutamente la respuesta occidental, yá que dos díes depués Francia y el Reinu Xuníu declaráron-y la guerra dando entamu a la Segunda Guerra Mundial n'Europa. El 17 de setiembre la Xunión Soviética invadía Polonia dende l'este. El 28 de setiembre, Alemaña Nazi y la URSS roblaben el Tratáu Xermanu-Soviéticu d'Amistá, Cooperación y Demarcación. Sicasí, dos importantes actores, los Estaos Xuníos ya Italia caltuviéronse fora de la guerra primeramente.

Entraes tardíes editar

Anque la guerra n'Europa empezó cola invasión en Polonia, nun adquirió un calter mundial hasta que, unu a unu, delles naciones d'otros continentes fuéronse sumando al conflictu européu. Italia, miembru del Pactu Tripartitu, foi la primer potencia d'importancia en sumase. Darréu la Xunión Soviética y Estaos Xuníos, superpotencies de la Guerra Fría, tamién s'arreyaron.

Vacilación italiana editar

 
Italia entró a la guerra'l 10 de xunu, cuando la cayida de Francia yera inminente. Cuatro díes dempués, los alemanes entraron a París.

Anque la principal razón que caltuvo a Italia fora de la invasión de Polonia foi la escasa preparación del exércitu italianu y la falta d'interés n'Europa oriental,[54] tamién esistieron razones de calter estratéxicu. Historiadores italianos aseguren que Mussolini, calteniéndose fuera del conflictu, entamaba romper la so alianza con Alemaña y, seique, intentar renegociar colos británicos.[54] Esto nun significaba que'l dictador italianu taba enferronáu a la non-intervención. Nuna xunta de gabinete celebrada'l 8 d'avientu de 1939, concluyó qu'ensin importar cual bandu saliera victoriosu, la independencia política d'Italia veríase afeutada, nun siendo qu'interviniera. Entós, Mussolini espresó'l so deséu de participar eventualmente na guerra, cuando dambos bandos tuvieren exhaustos.[55] Sicasí, la guerra n'Europa inda nun enfoscaba, y Mussolini tamién creyó posible rematala por aciu la diplomacia. Con esto en mente, Mussolini intentó convencer a Hitler, en xineru de 1940, de que suspendiera la guerra col Reinu Xuníu; y que se concentrara na Xunión Soviética.[56]

Mussolini fracasó nel so intentu d'apangar a Hitler , y pa marzu, quedó finalmente convencíu que les intenciones alemanes nun podíen ser esviaes, polo qu'ordenó a Rodolfo Graziani qu'empecipiara los preparativos pa llibrar una guerra nel Mediterraneu y Yugoslavia. N'otra xunta de gabinete celebrada'l 2 d'abril, Mussolini concluyó que si Alemaña atacaba a Francia, Italia entraría a la guerra al so llau, pero retrasaría la so entrada'l mayor tiempu posible.[55] Anque munchos oficiales fascistes nun tuvieron acordies cola decisión del so líder, toos guardaron silenciu una vegada Mussolini tomó la decisión.[57] Al decatase de que'l so Primer Ministru taba determináu de dir a la guerra, el Rei italianu Víctor Manuel III unvió señales indireutes al Ministru de Rellaciones Esteriores Galeazzo Ciano sobre la posibilidá de dar un golpe d'Estáu contra Mussolini; pero Ciano, a pesar de que nun-y presta la idea de dir a la guerra, ignorar.[57]

Sicasí, la temprana derrota aliada na Batalla de Francia camudó tou. El 10 de xunu, l'exércitu italianu atacó Francia, con resultaos decepcionantes; Niza, l'oxetivu mínimu de la campaña, tuvo lloñe de ser prindada. Anque la invasión italiana de Francia foi vista como la coronación d'un plan expansionista, dellos historiadores sostienen que Mussolini decidir a entrar finalmente a la guerra al creer que la mesma sería curtia.[54] N'abril, mentara qu'Italia podía lluchar una guerra de seis meses, una y bones un periodu mayor acarretaría-y problemes económicos insuperables.[58] Cola llegada de la paz, la so nación taría nuna meyor posición p'axustar frente al Occidente.

Entamu de la "Gran Guerra Patria" editar

 
Mólotov (izq.) saluda al so contraparte alemán, Joachim Ribbentrop (der.), al llegar a Berlín el 12 de payares de 1940.

Anque en Mein Kampf Hitler espresara'l so deséu d'espandir l'Imperiu Alemán escontra l'este,[59] esclavizando a los pueblos eslavos y erradicando el bolxevismu nel procesu, la invasión alemana de la Xunión Soviética tuvo tamién motivaciones más práutiques. Cola cayida de Francia, el dictador alemán intentara empecipiar negociaciones de paz colos británicos, siendo refugáu de planu pol gobiernu de Winston Churchill.[60] Gracies a documentos topaos na posguerra, ye claro que Hitler buscaba llibertá pa invadir a la Xunión Soviética, violando'l Pactu Nazi-Soviéticu, anque paez que nunca pensó respetalo, yá que tan solo dos meses dempués de la so firma ordenó que Polonia se convirtiera nun "área pa futures operaciones alemanes".[61]

Mientres Hitler atopábase lluchando col occidente, Stalin tamién empecipiara la so propia fola d'agresiones. Faciendo usu del Protocolu Adicional secretu del Pactu Mólotov-Ribbentrop, la Xunión Soviética primero invadió Polonia en setiembre de 1939 y depués intentó amestar a Finlandia nel iviernu de 1939. La denominada Guerra d'Iviernu terminó con una anexón parcial de territorios fineses, y contribuyó a fortalecer la opinión de Hitler de que l'Exércitu Coloráu nun yera una gran amenaza. La derrota francesa catalizó los planes soviéticos d'espansión;[62] a mediaos de xunu de 1940, tropes soviétiques ocuparon les naciones báltiques. A finales d'esi mes, Stalin empezó a esixir a Rumanía qu'apurriera la Besarabia, rexón perdida per Rusia na Primer Guerra Mundial. Los xenerales alemanes sollertáronse, yá que Rumanía yera la principal esportadora de combustible a Alemaña, y tarrecíen que la Xunión Soviética ocupar.[63] Aprovechando la situación, Mólotov demandó tamién que los rumanos apurrieren la Bucovina, daqué que nun taba plantegáu nel pactu que robló con Ribbentrop.[64] Comprometíos nel oeste, los alemanes tuvieron que primir a los rumanos por que dexaren a los soviéticos los territorios mentaos lo cual derivó na ocupación soviética de Besarabia y el norte de Bucovina.

Estes agresiones soviétiques galvanizaron la busca alemana del Lebensraum nel este; el 31 de xunetu, Hitler anunció a los sos xenerales que la destrucción de la Xunión Soviética amontaría los poder de Xapón n'Asia, y Estaos Xuníos yá nun podría aspirar a participar nun conflictu européu.[65] Concluyó que'l Reinu Xuníu quedaría aislláu y capitularía.[65] Anunció entós qu'invadiría la Xunión Soviética na primavera de 1941.

Nes siguientes selmanes, les rellaciones xermanu-soviétiques deterioráronse. El Segundu arbitraxe de Viena foi vistu polos bolxeviques como una violación del Pactu Nazi-Soviéticu, y protestaron por nun haber sío informaos con antelación. Los alemanes respondieron qu'ellos nun fueren notificaos de la ocupación de les provincia rumanes y les naciones báltiques. El pasu de tropes alemanes per Finlandia escontra Noruega y la firma del Pactu Tripartitu empioraron la situación. Pa esaniciar les aspereces, a mediaos d'ochobre Ribbentrop convidó a Mólotov a Berlín, pa definir les esferes d'influencia d'Alemaña, Xapón, Italia y la Xunión Soviética. Decidíu a atacar a la Xunión Soviética, esta invitación de Hitler paez contradictoria; suxurióse que'l caudiellu alemán intentó da-y una oportunidá a la diplomacia pa detener la meyora rusa escontra l'oeste, o seique solamente quería ganar tiempu y pescudar les intenciones de Stalin.[66]

El 12 de payares de 1940, Viacheslav Mólotov llegó a Berlín. Ribbentrop empezó de momentu a suxurir que los soviéticos teníen de buscar el so "salida natural" al mar al traviés del Oriente Mediu, ensin espertar entusiasmu nel emisariu rusu. La entrevista con Hitler foi peor, al poco ratu ambos bandos empezaron a acusase de querer ocupar Finlandia. Cuando Mólotov comunicó l'interés soviéticu nos Balcanes, específicamente Bulgaria, Rumanía y Turquía; los alemanes respondieron evasivamente. Na so última xugada de la visita, Ribbentrop ufiertó incluyir a la Xunión Soviética nel Pactu Tripartitu, y ufiertó de nuevu'l océanu Índicu a la Xunión Soviética, pero foi refugáu por Mólotov.

Yera obviu que Stalin taba decidíu n'avanzar escontra los Balcanes, y esto quedó muncho más claru dos selmanes dempués, cuando aceptó plegase al Pactu Tripartitu so la condición de que Finlandia y Bulgaria quedaren na so esfera d'influencia.[67] Amás, solicitó bases navales y aérees cerca del Bósforu y los Dardanelos; y si Turquía oponíase, propunxo que tolos firmantes del Pactu intervinieren militarmente contra ella.[67] Adicionalmente, tomaba'l control de les rexones ente'l Cáucasu y el Golfu Pérsicu. Hitler nin siquier fadióse en responder a Moscú.[66]

 
Tanques alemanes entrando a la Xunión Soviética en xunu de 1941.

Pa mayu de 1941, la situación de los Balcanes inclinábase agora a favor d'Alemaña. Hitler allegaba n'ayuda de Mussolini en Grecia (vease Guerra Greco-Italiana), ya invadía el Reinu de Yugoslavia nel procesu. Sicasí, a pesar d'esta agresión xermana y de la gran cantidá de rumores qu'aseguraben qu'una invasión alemana yera inminente, Stalin taba convencíu de que Hitler nun-y atacaría esi añu.[68][69] A mediaos d'abril, l'embaxador alemán en Moscú telegrafió una declaración de Stalin:

Tenemos De siguir siendo amigos, ¡y tu tienes de faer tolo posible pa llogralo![68]

Les pallabres de Stalin fueron acompañaes por fechos; dempués de la tempestuosa visita de Mólotov la entrega de materia primo soviética escontra Alemaña había ablayáu, pero en marzu de 1941 el comerciu reactivóse.[70] Sicasí, a pesar de que l'embaxador von Schulenburg aseguró en delles ocasiones que la Xunión Soviética nun tenía intenciones d'atacar, Hitler siguió diciendo a los sos xenerales qu'un ataque soviéticu asocedería llueu, y que teníen d'atacar primeru.[71]

Finalmente, el 21 de xunu de 1941 executóse la Operación Barbarossa. Sicasí, esta campaña foi distinta a les campañes nel oeste, yá que tamién foi escurrida como una campaña d'estermín. Pa esti fin, fuercies especiales del Exércitu Alemán y de les SS fueron asignaes a estenar el camín a los colonos alemanes, esterminando a los eslavos que nun escaparen a la meyora alemana. Esta alta mortalidá tamién dexó que los campos de trigu de la ocupada Ucraína alimentaren a los ciudadanos alemanes, causando un superávit na producción.

Entrada oficial d'Estaos Xuníos editar

 
Hitler nel Reichstag declara la guerra a Estaos Xuníos. Considerar una formalidá, yá que ente dambos países yá esistía un estáu de guerra ensin declarar.

Anque Hitler pensaba que tarde o aína tendría qu'enfrentase a Estaos Xuníos, primero deseyaba esperar rematar la guerra n'Europa.[72] La so embaxada en Washington D. C. encargóse entós de sobornar a congresistes estauxunidenses, y financió al Comité América Primero, principal organización aislacionista;[72] nun intentu de caltener a EE.UU fora d'Europa.

Al respeutive de Xapón, Alemaña intentó primeramente caltenelo fora de la guerra, por que sirviera de contrapesu a Estaos Xuníos. Sicasí, a entamos de 1941, Hitler emitió una direutiva secreta ordenando emburriar a Xapón escontra la guerra colos británicos, cola esperanza de llograren una rápida victoria y dexaren a los estauxunidenses aisllaos na zona.[73] Si la nación asiática llograba atacar a les colonies europees ensin que Washington reaccione, Hitler llograría una gran victoria; una y bones obligara a los británicos a esviar recursos militares a Asia y acabaría con cualquier esperanza xaponesa de llegar a un alcuerdu con Estaos Xuníos. Con esto últimu, los estauxunidenses veríense obligaos a unviar más recursos al Pacíficu, desdexando'l Atlánticu.

Sicasí, l'Armada alemana apuraba por midíes inmediates. Anque Estaos Xuníos caltenía una posición oficial neutral frente al conflictu européu, tamién suministraba materies primes a Inglaterra so condiciones bien favorables, faciendo usu de la Llei de Préstamu y Arriendu. Amás, entamara patrulles estauxunidenses qu'empezaron a escoltar a los convóies hasta Islandia, llindando seriamente l'área d'operación de los submarinos alemanes mientres la Batalla del Atlánticu.[74] L'Almirante Erich Raeder solicitó-y permisu a Hitler p'atacar a estes patrulles, pero ésti negóse. Pa xunu, la situación empiorara, pero Raeder foi obligáu por Hitler a ordenar a los sos submarinos que s'abstuvieren d'atacar, nun siendo que tuvieren dafechu seguros que los barcos teníen bandera británica.[75]

El 9 de xunetu, el Presidente estauxunidense Franklin D. Roosevelt anunció que les sos tropes ocuparín'Islandia, islla estratéxica qu'hasta entós taba so ocupación militar británica, y que yá fuera declarada oxetivu de guerra alemán. Nesi momentu, Hitler atopábase enfocáu na invasión de la Xunión Soviética, y a pesar de la indignación de Raeder ante "esti actu de provocación" norteamericanu, el primeru respondió-y que tenía de caltenese a Estaos Xuníos fora de la guerra por "unu o dos meses".[75] Sicasí, Raeder agoró que, más tempranu que tarde, unu de los sos submarinos fundiría por error a un navío estauxunidense; fechu que yá asocediera en mayu.

 
Roosevelt robla la declaración de guerra a Alemaña. Gracies a la declaración de Hitler, el Presidente estauxunidense nun tuvo que tomar esta decisión.

Esta predicción fixo realidá nes siguientes selmanes, y Roosevelt reaccionó'l 11 de setiembre, ordenando a la so Armada atacar a cualquier submarín a la vista dientro d'una zona de defensa establecida per Estaos Xuníos. Sicasí, Hitler siguió negándose en dexar que s'atacara indiscriminadamente a cualesquier navío con camín de les islles britániques o a les sos colonies, fora d'esta zona inclusive.

D'esta manera, Alemaña y Estaos Xuníos entraron nun estáu de guerra ensin declarar.[76] El primer combate con baxes realizar na nueche del 16 y 17 d'ochobre, cuando un destructor norteamericanu allegó n'ayuda d'un convói atacáu por submarinos xermanos, y foi torpediáu por estos, convirtiéndose na primer baxa estauxunidense de la guerra. Esa selmana, los alemanes pidiéron-y a Xapón que comunicaren a los estauxunidenses que si estos combates siguíen, declararíen-y la guerra. En realidá, Hitler inda esperaba caltener a la nación americana fuera del conflictu, y esti mensaxe namái yera un apueste diplomáticu, que'l so oxetivu yera amedranar a Washington.[77]

Mentanto, Xapón caltenía negociaciones con Estaos Xuníos pa llevantar un embargu impuestu de polos británicu, neerlandeses y estauxunidenses, como respuesta a la ocupación xaponesa d'Indochina. Hitler y los sos asesores deseyaben qu'estes negociaciones fracasaren, yá que creíen que la nación asiática atacaría entós a les colonies británicu y neerlandés o, meyor entá, a la Xunión Soviética. Aparentemente, nunca se-yos asocedió que'l gobiernu de Tokiu entamaría atacar a Estaos Xuníos tamién.[77] N'efeutu, el 7 d'avientu de 1941, Xapón realizó'l ataque a Pearl Harbor.

Anque esti ataque remató abruptamente les disputes ente intervencionistes y aislacionistas, el Presidente estauxunidense Franklin D. Roosevelt negar a faer mención d'Alemaña nel so famosu discursu del "Día de la infamia".[78] El Secretariu de Guerra Henry L. Stimson apuró-y qu'aprovechara la oportunidá pa declarar la guerra al país xermanu, pero Roosevelt negóse.[78]

Hitler encargar de resolver el dilema de Roosevelt; el 11 d'avientu, Alemaña declaró la guerra a los Estaos Xuníos. El Canciller alemán concluyó que por cuenta de los conflictos nel Atlánticu, la so nación yá taba en guerra colos norteamericanos.[79] Hitler paeció subestimar el potencial industrial y militar d'Estaos Xuníos, y, sicasí, sobreestimó les fuercies del so aliáu xaponés.

ver

Causes de la guerra n'Asia editar

Modernización de Xapón editar

 
Caricatura xaponesa de 1894: el xigante chinu ye ganáu pol diminutu xaponés na Primer Guerra Sino-Xaponesa.

Dende 1641 Xapón tuviera cuasi totalmente aislláu del mundu, periodu conocíu como Sakoku; esto camudó en 1853, cuando'l Comodoro estauxunidense Matthew Perry llegó al archipiélagu asiáticu al mandu d'una flota armada y forzó a los xaponeses a abrir dellos puertos al comerciu estranxeru. Llueu llegaron les potencies coloniales europees, quien tamién roblaron trataos comerciales con Xapón, xenerando inestabilidá económica y política na pequeña nación. Esta inestabilidá causaría la cayida del Shogunato Tokugawa, que gobernara Xapón por más de 260 años, y dio entamu a un nuevu periodu conocíu como la Restauración Meiji. Nos siguientes años, el Emperador Meiji encabezaría un periodu d'acelerada modernización y occidentalización del Xapón, reformando la sociedá nipona y construyendo unes modernes fuercies armaes.

Llueu, Xapón xunir al xuegu expansionista de la potencies europees, y en 1876 forzó a Corea, entós estáu tributariu chinu, a que roblara un desventayosu alcuerdu comercial, utilizando la so armada como fuercia de presión, tal como'l Comodoro Perry fixera va trés décades.[80] El choque de les esferes d'influencia china y xaponesa en Corea desaguó na Primer guerra sino-xaponesa, que terminó cola derrota del xigante asiáticu en 1895. D'esta manera, Xapón ganó'l pulsu en Corea, y amestó la Islla de Formosa, les islles Pescadores y l'estratéxica península Liaodong.

Sicasí, l'allegría xaponés duró pocu, una y bones les potencies europees reaccionaron negativamente ante la perspeutiva de compartir el "melón chinu" cola advenediza nación nipona.[81] Xapón viose obligáu a apurrir el control de Liaodong al Imperiu rusu, anque a cambéu recibió una medría nel pagu d'indemnización de guerra per China.[81] Iguando la paz ente Xapón y China, Rusia, Gran Bretaña, Francia y Alemaña procedieron entós a "desmembrar" China por aciu la estraición de beneficioses concesiones.[81]

Mentanto, Xapón dobló los sos esfuercios nel campu militar, y siguió consolidando la so presencia en Corea. En 1904, empecipió otra guerra pol control de Liaodong, esta vegada con Rusia, atacando por sorpresa a la so flota en Port Arthur. Dempués de destruyir a les fuercies naval y terrestre ruses en Corea, la Guerra ruso-xaponesa foi finalmente rematada per Xapón al destruyir a una nueva flota rusa na famosa Batalla de Tsushima. Anque esta batalla acabó cola hexemonía rusa en Manchuria, tamién impactó la manera de pensar de los oficiales navales; la idea de qu'una sola batalla decisiva podía ganar la guerra contra un enemigu numbéricamente cimeru influyó notablemente la conducta xaponesa na década de 1940, y sería un factor determinante na planificación del ataque a Pearl Harbor.

Llegada d'Estaos Xuníos editar

 
La Batalla de Cavite causó la salida española de les Filipines, que pasaron a control estauxunidense.

Depués de la llegada del Comodoro Perry, la presencia comercial estauxunidense en Xapón amontóse gradualmente, hasta que l'españíu de la Guerra de Secesión causó que la mesma decayera per dellos años. Esti alloñamientu acentuóse cuando Estaos Xuníos nun participó na repartición europea de China, en poniendo en práutica una inefectiva política de "puertes abiertes" nesi país; intentando, ensin ésitu, caltener el mercáu chinu abiertu a tol mundu.[81] Sicasí, la resultancia de la Guerra d'España y Estaos Xuníos apurrió a la nación norteamericana'l control de les Filipines, territoriu que nos años anteriores a la Segunda Guerra Mundial enllenar d'estratéxiques bases aérees.

A pesar de la presencia estauxunidense en Filipines, les rellaciones ente Estaos Xuníos y Xapón nun se vieron afeutaes, y hasta 1912, les mesmes, anque yeren predominantemente comerciales, siguieron siendo amigables. Sicasí, la victoria xaponesa sobre Rusia y la cada vez mayor influencia nipona en China espertaren una sensación d'alarma na opinión pública estauxunidense.[82] Mientres los años anteriores, misioneros cristianos en China redactaren artículos apregonando'l "nacencia d'una nueva China", y agora la meyora de Xapón presentábase como una torga nel desenvolvimientu industrial del xigante asiáticu.[83] Sicasí, nos círculos gubernamentales esta esmolición nun foi tresmitida; ello ye que'l Presidente Theodore Roosevelt amosóse dispuestu a reconocer la supremacía nipona en delles partes de la rexón.[84] Mientres el segundu periodu de Roosevelt, esta política oficial empezó a camudar, y dellos políticos estauxunidenses ente los que destacaba'l Secretariu de Guerra William Howard Taft, empezaron a llamar por un involucramiento norteamericanu en China más fondu que'l comercial.

En 1909, Taft convertir en Presidente y llueu empezó a utilizar el potencial económicu estauxunidense pa menospreciar la influencia xaponesa en Manchuria, alegando siguir los sos principios morales. Como parte de la llamada "diplomacia del dólar", Estaos Xuníos construyó una llinia ferroviaria en paralelu a la llinia principal del Ferrocarril del Sur de Manchuria, intentando acabar col monopoliu nipón.[85] Sicasí, los esfuercios de Taft fracasaron, yá que solamente averó más a Xapón y Rusia, y per otru llau alloñó al Reinu Xuníu, quien nun paecía dispuesta a arreyase nun potencial conflictu en China por una cuestión de moral.[86]

Anque los esfuercios Taft nun tuvieron ésitu, sí sollertaron a los xaponeses. Anque dende 1907 l'Armada estauxunidense desenvolviera planes pa enfrentar a Xapón nuna hipotética guerra, nun foi hasta 1917 que l'Armada Imperial Xaponesa empezó a considerar a Estaos Xuníos como un bien probable enemigu.[87] L'entós Ministru de l'Armada Vizconde Tomosaburō Katō consideró que la política de puertes abiertes en China, la Doctrina Monroe, la oposición a la espansión xaponesa escontra'l Mar de la China Meridional, les restricciones inmigratorias estauxunidenses a los asiáticos y l'espansión de dambes Armaes llevaríen a la guerra con Estaos Xuníos.[87]

Al rematar la Primer Guerra Mundial, les concesiones alemanes en Shantung, China pasaron a control xaponés. Amás, la pequeña nación asiática recibió les colonies alemanes nel Pacíficu so la forma del Mandatu del Pacíficu Sur de la Sociedá de Naciones. D'esta manera, l'Armada Imperial Xaponesa siguió espandiéndose pol Pacíficu entrando en claru conflictu cola estauxunidense. So estos acontecimientos, na mente de munchos militares xaponeses la eventual guerra con Estaos Xuníos fíxose inevitable. Per otru llau, un enclín similar asocedió nel bandu opuestu, yá que diversos oficiales empezaron a amosar una actitú más firme frente a Xapón.

Escontra la Segunda Guerra Sino-Xaponesa editar

Ascensu de los nacionalistes editar

A la fin del la Primer Guerra Mundial, el mundu esperimentó una fola de movimientos socialistes, democráticos y comunistes; que tamién algamó a Xapón. En 1924 llegalizáronse los partíos políticos y el sufraxu universal. Sicasí, esta nueva era de democracia en Xapón foi utilizada por políticos inescrupulosos pa cometer actos de corrupción, que desprestixaron el sistema de gobiernu democráticu.[88] Mentanto, la calidá de vida de los xaponeses empezó a deteriorase yá que la economía nacional demostró ser incapaz d'algamar el ritmu d'una población que s'amontaba nun millón de persones per añu. Llueu se xeneró una fola de desemplegu, y en consecuencia empezaron a surdir movimientos d'izquierda y sindicatos entamaos.

Llueu surdieron tamién movimientos nacionalistes. Unu de los líderes nacionalistes más conocíos foi Ikki Kita, quien esponía una ideoloxía que combinaba'l socialismu col imperialismu. Nel ámbitu internu llamaba a la eliminación de les "barreres ente la nación y l'Emperador", esto ye, de les instituciones democrátiques como'l gabinete de Ministros y la Dieta.[89] Nel so llugar, proponía l'establecimientu d'una dictadura; y p'evitar l'arriquecimientu ilícitu, asitiaba llendes a la fortuna personal de les persones. Tocantes a la política esterna, Kita clamaba por una activa participación de Xapón na busca de la independencia de les naciones asiátiques; pero diba más allá, dexando tras el deséu xaponés d'ocupar un llugar ente les grandes potencia, proponía l'establecimientu d'un sistema mundial feudal, onde Xapón sería la nación predominante.[88] Millones de mozos fueron ganaos con esti discursu nacionalista, sicasí, a diferencia de lo qu'asocedía nes naciones occidentales, estos nun s'incorporaron a los partíos políticos, sinón que s'apuntaron nes Fuercies Armaes.

 
Tropes xaponeses entren a Manchuria mientres el incidente de Mukden.

Col xerme de la espansión territorial presente na mente de los mozos oficiales, solamente escontra falta ponelo en práutica. Esto asocedió finalmente en 1928. Dos oficiales, el Tte. Cnel. Kanji Ishihara y el Cnel. Seishiro Itagaki decidieron utilizar al Exércitu Guangdong pa llograr los sos propósitos, desobedeciendo al gobiernu de Tokiu. Esti exércitu fuera formáu en 1905, dempués de la guerra ruso-xaponesa; Xapón invirtiera millones de dólares en Manchuria, y depués creara esta unidá pa imponer l'orde alredor de les llinies ferriales que tenía na rexón. El trabayu del Exércitu Guangdong foi esitosu, y puestu cientos de miles de comerciantes de delles nacionalidaes empezaron a asitiase alredor de les guarniciones militares xaponeses.[90] Ishihara escurrió entós crear un estáu semiautónomo manchú, que propocionaría nueves tierres pa Xapón, que yá sufría de sobrepoblación.

Ishiara presentó entós el so plan al Emperador Shōwa y al Ministru de Guerra, pero dambos refugaron aprobalo.[91] Entós, Ishihara y Itagaki decidieron desobedecer a los sos superiores. Primero, desfacer del gobernante oficial de Manchuria, el señor de la guerra chinu, el Mariscal Zhang Zuolin. El 4 de xunu de 1928, oficiales xaponeses españaron una bomba nos rieles cuando'l tren del Mariscal pasaba, mancándolo mortalmente. El gobiernu nacional reaccionó tibiamente contra esti actu de desacatamientu, y los líderes del Exércitu Guangdong siguieron planiando la ocupación total de Manchuria.

El 18 de setiembre de 1931, los planes de Ishihara algamaron un clímax. Oficiales xaponeses asitiaron esplosivos en víes de tren xaponeses, y dempués d'españales culparon a los chinos.[91] Procedieron entós a ocupar Mukden. El llamáu incidente de Mukden non yá sorprendió al mundu, sinón al mesmu gobiernu de Xapón, que nun lo autorizó.[91] Les órdenes de Tokiu de suspender la meyora por Manchuria a cencielles fueron inoraes, y llueu, tola rexón quedó so control del Exércitu Guangdong.[91] Por cuenta de la so inferioridá bélica, el gobiernu nacionalista chinu nun opunxo resistencia y recurrió a la Lliga de Naciones, que demandó a Xapón retirara les sos tropes, ensin ésitu. En marzu de 1932, los xaponeses establecieron un estáu títere en Manchuria, Manchukuo; cuando la Lliga de Naciones, afalada per Estaos Xuníos - país non miembru, refugó reconocer a esti estáu, Xapón retirar del organismu.

Les faiciones militares y la ponte de Marco Polo editar

 
El Primer Ministru Alm. Keisuke Okada (izq.) llogró salvar la so vida mientres el incidente del 26 de febreru, gracies a que les tropes rebalbes confundir col so cuñáu, el Cnel. Denzō Matsuo (der.).

El trunfu de los nacionalistes en Manchuria coincidió cola profundización de los efeutos de la Gran Depresión en Xapón, y el pueblu xaponés empezó a ver a los militares como la única fuercia capaz d'acabar cola corrupción y la probeza. Cola medría de poder en manes del Exércitu, surdieron nesti dos visiones distintes sobre'l camín a tomar en China. Una faición, llamada la Faición del Camín Imperial (Kōdōhai) pola prensa nipona, propunxo consolidar la posición xaponesa en Manchuria coles mires d'establecer un industrializáu tao colchón contra la influencia soviética. La llamada Faición de Control (Tōseiha) surdió como oposición a la primera, llamando a siguir la meyora en China. La mayoría de los mozos oficiales sofitaben a la Kōdōhai, y nun intentu de forzar al gobiernu a dexar ante'l so demandes, empezaron a executar asesinatos de políticos, ente los que destacó'l del Primer Ministru Tsuyoshi Inukai, quien s'opunxera a la invasión de Manchuria y al establecimientu de Manchukuo. Sicasí, anque primeramente les aiciones violentes de los nacionalistes de la Kōdōhai fueron bien recibíes pola opinión pública - los tribunales recibieron 110 mil peticiones de clemencia roblaes en sangre pa los asesinos de Inukai - llueu camudó la situación.

El 26 de febreru de 1936, oficiales de la Kōdōhai asesinaron a dellos miembros claves del gobiernu, ensin llograr executar al Primer Ministru Keisuke Okada. Anque'l llevantamientu fracasó, sirvió pa fortalecer la posición de la Tōseiha, que yera sofitada principalmente por altos oficiales, una y bones esta paecía ser la única fuercia capaz de restablecer la disciplina dientro de les files del Exércitu Imperial. N'efeutu, dellos simpatizantes de la Kōdōhai fueron sentenciaos a muerte en xuicios secretos, incluyendo a Ikki Kita, y otros fueron purgados de les files militares. El incidente del 26 de febreru tamién sirvió pa debilitar entá más al gobiernu civil, y dende entós los políticos fueron incapaces de formar un gobiernu ensin cuntar cola aprobación de los cabezaleros del Exércitu.

Mentanto, Manchuria yera convertida nun trampolín d'operaciones militares contra'l norte de China por oficiales nipones qu'actuaben ensin autorización. El Mayor Xeneral Kenji Doihara lideraba a toos, y llevaba dellos meses socatrando a dellos Señor de la guerra Señores de la guerra destacaos mientres la República de China señores de la guerra y oficiales chinos a romper col gobiernu del Kuomintang y a declarar l'autonomía de los cinco provincies nortices de China. Anque'l gobiernu xaponés ordenó-y suspender estes maniobres polítiques, Doihara siguió conspirando, y llueu formó una especie d'estáu semi-autónomu ente Manchukuo y China. Les rellaciones sinón-xaponeses llueu algamaron un nuevu puntu baxu, y xeneróse resfregón ente les tropes de dambos países presentes en China.

Segunda Guerra Sino-Xaponesa editar

 
Meyora xaponesa en China en 1940

Finalmente, dempués del Incidente de la Ponte de Marco Polo en 1937, el Xeneralísimu Chiang Kai-shek decidió finalmente face-y frente a Xapón. Naquella dómina, China cuntaba con 80.000 soldaos d'élite, entrenaos por alemanes, y un exércitu de 1.7 millones d'homes, anque la mayoría d'estos nun tener entrenamientu dalgunu.

A pesar d'estes meyores chines, los ataques xaponeses fixeron recular a les fuercies chines al centru y al sur. Na batalla de Shanghai, los chinos nacionalistes ufiertaron la so primer resistencia seria, anque perdieron les sos meyores tropes. La entrada de tropes xaponeses en Nankín, conocida como la masacre de Nankín, ye consideráu unu de los episodios más escuros d'esta guerra, por cuenta de la cantidá de matances y violaciones de civiles chinos na ciudá.

A entamos de la Segunda Guerra Mundial, China nun cuntaba con sofitu direutu internacional, y el gobiernu treslladárase a la remota ciudá de Chongqing, ente que l'exércitu xaponés ocupaba la mayor parte de la franxa costera oriental de China, controlando los principales centros de producción económica. Sicasí, esta guerra influyó de manera importante n'eventos posteriores: de primeres, la fuerte resistencia china y la negativa a rindir les sos fuercies frustaron toles esperances xaponeses d'una victoria rápida en China, polo que siguieron buscando territorios de bona espansión nel norte, controláu pola Xunión Soviética, y depués nel sur, controláu poles naciones europees. Eventualmente, l'Imperiu de Xapón dirixir al sureste, topetando direutamente colos intereses d'Estaos Xuníos, qu'impondría un embargu económicu al Xapón, a lo postrero principal detonante del ataque a Pearl Harbor. De segundes, les fuercies del Partíu Comunista llograron un respiru del hostigamiento que recibíen de les fuercies del Kuomintang, y mientres la guerra ganaron territoriu. Al rematar la guerra, espulsaríen a les fuercies del Kuomintang, con sofitu soviéticu, a Taiwán.

La entrada de los Estaos Xuníos na guerra en 1941 frenó la meyora xaponesa en China, anque l'Imperiu de Xapón siguió controlando los territorios conquistaos, ya inclusive, en 1944, llogró llanzar una ofensiva esitosa escontra'l sur de China (vease Operación Ichi Go).

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «World War II (1939-1945)». Enciclopedia Británica. Consultáu'l 18 d'abril de 2009.
  2. NCJH, 1990:246
  3. Kantowicz, 1999:365
  4. 4,0 4,1 4,2 «Treaty of Versailles, 1919» (inglés). United States Holocaust Memorial Museum (11 de marzu de 2009). Consultáu'l 18 d'abril de 2009.
  5. Lightbody, 2004:10
  6. Johnson, 1996:197
  7. «Polish-So». Boys' Historical Clothing (8 de marzu de 2008). Consultáu'l 18 de marzu de 2009.
  8. Johnson, 1996:189
  9. Johnson, 1996:203
  10. 10,0 10,1 Murray, 2001:3
  11. Service, Robert (2010) Comrades!: A History of World Communism (n'inglés). ISBN 978-0674046993.
  12. Wasserstein, Bernard (2007) Barbarism and Civilization: A History of Europe in our Time, páx. 158-164; 173-189.
  13. «Why Did World War II Break Out?» (inglés). Yad Vashem. Consultáu'l 16 de marzu de 2017.
  14. 14,0 14,1 Shirer, 1960:52
  15. Shirer, 1960:53
  16. Shirer, 1960:54
  17. Shirer, 1960:60
  18. Roos, Lawrence K. (2 de xunu de 1977). «Should monetary policy be made more responsive to the political process?» (inglés). Arkansas State University. Archiváu dende l'orixinal, el 6 de xineru de 2009.
  19. 19,0 19,1 19,2 May, 2006:89
  20. Carl Bildt (26 de marzu de 2009). «Europe in times of crisis» (inglés). Government Offices of Sweden. Consultáu'l 11 de mayu de 2009. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  21. Shirer, 1960:182
  22. Huber, Wolfgang. «Counter-Reformation of 1933-34 and the Dollfuss concordat» (inglés). Freidenker, Atheisten, Humanisten & Co. Consultáu'l 2 de mayu de 2009.
  23. May, 2006:91
  24. May, 2006:92
  25. Johnson, 1996:199
  26. 26,0 26,1 26,2 26,3 Lightbody, 2006:27
  27. 27,0 27,1 27,2 27,3 Lightbody, 2006:28
  28. Kantowicz, 1990:367
  29. Lightbody, 2006:21
  30. Gooch, 2007:251
  31. 31,0 31,1 31,2 31,3 31,4 31,5 «International relations» (inglés). Enciclopedia Británica. Consultáu'l 8 de mayu de 2009.
  32. 32,0 32,1 Gooch, 2007:316
  33. 33,0 33,1 33,2 Kantowicz, 1997:372
  34. 34,0 34,1 Best, 2008:178
  35. Steiner, 2005:102
  36. 36,0 36,1 Kantowicz, 1999:376
  37. 37,0 37,1 Lukes, 2003:6
  38. Lightbody, 2006:24
  39. Leach, Christopher B.. «The Belgium question in French strategic planning and army doctrine between wars» (inglés). Simon Fraser University. Consultáu'l 14 de mayu de 2009.
  40. Lightbody, 2006:29
  41. 41,0 41,1 41,2 Lightbody, 2006:31
  42. Steiner, 2005:304
  43. Lukes, 1996:220
  44. Shirer, 1960:436
  45. 45,0 45,1 45,2 45,3 Lightbody, 2006:34
  46. Lightbody, 2006:37
  47. 47,0 47,1 47,2 47,3 47,4 Lightbody, 2006:36
  48. 48,0 48,1 Lightbody, 2006:35
  49. 49,0 49,1 Wettig, 2007:14
  50. Wettig, 2007:13
  51. Staff, 2000:162
  52. Staff, 2000:163
  53. Staff, 2000:161
  54. 54,0 54,1 54,2 Staff, 2000:168
  55. 55,0 55,1 Staff, 2000:170
  56. Shirer, 1960:666
  57. 57,0 57,1 Staff, 2000:172
  58. Staff, 2000:174
  59. Shirer, 1960:84
  60. Shirer, 1960:755
  61. Shirer, 1960:796
  62. Overy, 1998:60
  63. Shirer, 1960:795
  64. Shirer, 1960:794
  65. 65,0 65,1 Overy, 1998:61
  66. 66,0 66,1 Overy, 1998:63
  67. 67,0 67,1 Shirer, 1960:809
  68. 68,0 68,1 Shirer, 1960:839
  69. Overy, 1998:69
  70. Shirer, 1960:840
  71. Shirer, 1960:841
  72. 72,0 72,1 Shirer, 1960:871
  73. Shirer, 1960:873
  74. Shirer, 1960:880
  75. 75,0 75,1 Shirer, 1960:881
  76. Shirer, 1960:883
  77. 77,0 77,1 Shirer, 1960:885
  78. 78,0 78,1 Toland, 2003:226
  79. Toland, 2003:243
  80. Duus, 1998:47
  81. 81,0 81,1 81,2 81,3 Dower, John (2008). «Throwing of Asia III» (inglés). Massachusetts Institute of Technology. Consultáu'l 21 d'agostu de 2009.
  82. Akira, 1998:118
  83. Akira, 1998:119
  84. Akira, 1998:120
  85. Akira, 1998:123
  86. Akira, 1998:124
  87. 87,0 87,1 Akira, 1998:131
  88. 88,0 88,1 Toland, 2003:5
  89. Toland, 2003:6
  90. Toland, 2003:7
  91. 91,0 91,1 91,2 91,3 Toland, 2003:8

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

[[Categoría:Expansionismo