Cellorigo

conceyu de La Rioxa (España)

Cellorigo ye un conceyu español, asitiáu nel norte de la comunidá autónoma de La Rioxa y perteneciente a la Contorna de Haro. Asitiar nos picos del mesmu nome sobre los Montes Obarenes, tamién conocíos como Peña Llonga, y a escasos quilómetros de les ciudaes de Miranda de Ebro y Haro.

Cellorigo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Cellorigo (es) Traducir Carlos Miguel Martínez García
Nome oficial Cellorigo (es)[1]
Códigu postal 26212
Xeografía
Coordenaes 42°37′38″N 2°59′58″W / 42.627222222222°N 2.9994444444444°O / 42.627222222222; -2.9994444444444
Cellorigo alcuéntrase n'España
Cellorigo
Cellorigo
Cellorigo (España)
Superficie 12.43 km²
Altitú 782 m
Llenda con Miranda de Ebro, Galbárruli, Fonzaleche, Foncea y Bugedo
Demografía
Población 10 hab. (2023)
- 4 homes (2019)

- 7 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de La Rioxa
0% de España
Densidá 0,8 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Llocalización editar

Perteneciente a la Contorna de Haro llenda pel norte con Miranda de Ebro (Burgos), pel este con Galbárruli, pol sureste con la granxa Sajuela (Burgos), pel sur con Fonzaleche y pel oeste con Foncea.

Demografía editar

A 1 de xineru de 2010 la población del conceyu xubía a 13 habitantes, 6 homes y 7 muyeres.[2]

Gráfica d'evolución demográfica de Cellorigo ente 1857 y 2010

     Población de derechu (1857-1897) según los censos de población del INE del sieglu XIX.      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2010 del INE.

Historia editar

 
Términu municipal de Cellorigo.

El valor estratéxicu del enclave de Cellorigo (Pasu ente les contornes de Miranda y Haro) fíxo-y ser protagonista d'ensame de fechos históricos que se remonten al sieglu IX.

En 882 asocede la primera batalla de Cellorigo ente les tropes del príncipe Al-Mundir de Córdoba y el conde y tenente n'Álava Vela Jiménez, defensor del Castiellu de Cellorigo, saliendo victoriosu'l conde Vela. Un añu más tarde produzse la segunda batalla cola mesma resultancia.

Dempués del conde Vela, el castiellu foi gobernáu por Munio Vélaz, quien pudo ser el so fíu, y Vela Ovecoz.

El rei García Sánchez III de Pamplona el de Nájera, na so carta d'arres, vence a la so esposa Estefanía de Foix, ente otros castiellos y poblaos, el de Cellorigo.

 
Riscos de Cellorigo dende'l llau sur de los Montes Obarenes, como se ven dende Orón y la cuenca de Miranda de Ebro (Burgos).

En 1049 Muño Téllez viende al obispu Gomesano y al abá de San Millán de la Cogolla el monesteriu de San Pelayo de Cellorigo. Dichu monesteriu ye usurpáu darréu por Tello Muñoz, siendo devueltu a San Millán en 1060.

En 1064 o 1065 el Fernandu I dio en tenencia'l castiellu de Cellorigo a Rodrigo Álvarez, güelu maternu d'El Cid.

En 1099 Alfonsu VI nel Fueru de Miranda vence a dicha villa toa'l territoriu del Alfoz de Cellorigo. Pero tantu la villa como'l castiellu han de permanecer llibres ya independientes.

En 1117 Alfonsu I d'Aragón confirma una carta de donación fecha nel Monesteriu de Santa María la Real de Nájera y noma nella a Oriol Aznar tenente de Cellorigo. Ente que Alfonsu VII, en 1151, inclúi a Cellorigo nel fueru de Cerezo.

En 1174 Alfonsu VIII de Castiella, nietu d'Alfonsu VII, propón al rei Sancho VI de Navarra, someter l'asuntu de les fronteres al arbitraxe d'Enrique II d'Inglaterra, y ufierta como garantía los castiellos d'Arnedo, Nájera y Cellorigo, onde lo denomada como'l "Celorigon castellum iudeorum" (Castiellu de xudíos). Siete años más tarde, en 1181, sol so reináu Diego López II de Haro, señor de Vizcaya, manda faer una pesquisa. Diez años más tarde, en 1191, citar a Martín Bravo, mayordomu del rei, como teniente de Cellorigo. Un añu antes de la so muerte (1213), el rei castellanu Alfonsu VIII orde faer otra pesquisa coles mires de dirimir un pleitu ente Cellorigo, Arce y Foncea.

Mientres los sieglos XIII y XIV la llocalidá rioxana pierde la so independencia y pasa a pertenecer a distinta ciudaes:
- 1288: Cellorigo ye anexonáu como aldega a la villa de Miranda de Ebro pol rei Sancho IV.
- 1360: Cellorigo, xunto a Galbárruli, ye apurrida a la ciudá de Vitoria pol rei Pedru I de Castiella.
- 1371: Anúlase la entrega de 1360 per parte del rei castellanu Enrique II de Castiella, hermanu de Pedru I de Castiella y Cellorigo, xunto a la villa de Miranda y el restu de les sos aldegues, ye donada a la ciudá de Burgos.

La soberanía de la ciudá de Burgos asoceder a lo llargo de 4 sieglos, pese qu'a lo llargo del sieglu XV, sol reináu de Xuan II de Castiella, pierde a lo menos en dos causes el castiellu frente a Pedro Sarmiento, conde de Salinas, y el so incondicional Lope Sánchez de Velandia. Un socesor de Pedro Sarmiento y herederu del títulu de conde de Salinas, Diego de Sarmiento, pon cercu en 1464 al castiellu siendo derrotáu polos refuerzu burgaleses llegaos de la capital.

Nos años 1521 y 1524 Carlos I d'España fai entrega de la fortaleza de Cellorigo a Diego de Rojas y Juan de Rojas. Tres la protesta enérxica de la ciudá de Burgos, ésta consigue que-y seya devueltu'l castiellu.

En 1734 el rei Felipe V concede a la villa'l Privilexu de Villazgo. Darréu paez que la villa perdió la so autonomía, volviendo recuperala en 1743 y calteniéndola hasta los nuesos díes.

A mediaos del Sieglu XX, el conceyu tuvo un procesu progresivu de perdida de población qu'emigró na so mayoría a Bilbao, Vitoria, Logroño y Miranda de Ebro.

Economía editar

La economía del conceyu de Cellorigo basar nel sector primariu, principalmente dedicáu a la cebera (Trigu y Cebada) y a la vide, perteneciendo a la Denominación d'Orixe Rioja.

Patrimoniu editar

 
Ruines de la ermita de Santa María del Barriu.
  • Ilesia Parroquial:

Ilesia de San Millán del sieglu XV, consta de dos naves, torre de cuatro cuerpos y sacristía del sieglu XVIII.

  • Ermita de Santa María del Barriu:

Paez que foi construyida nel sieglu X. Sufrió una reforma total alredor del sieglu XVIII aprovechándose la cabecera recta del santuariu primitivu. Anguaño ta en ruines.

  • Fonte Vieya:

Atópase na aguada Norte a 795 msnm, so una cubierta del sieglu XVIII

Intereses editar

El nome orixinal del pueblu foi Cellórigo (acentuáu esdrúxula), pero va tiempu que los sos habitantes derivaron la pronunciación escontra Cellorigo (llana), que ye'l que se tomó oficialmente. Sicasí, inda pueden atopase reminiscencies de l'antigua pronunciación, por casu en señalización de carretera.

Enllaces esternos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. INE: Población por conceyos y sexu.