Charles Maurras (20 d'abril de 1868Martigues – 16 de payares de 1952Saint-Symphorien (en) Traducir) foi un políticu d'estrema derecha, poeta y escritor francés, principal fundador ya ideólogu d'Action Française (Aición Francesa).

Charles Maurras
'majoral' of the Félibrige (en) Traducir

1941 - 1945
Édouard Aude - Pierre Julian
Sillón 16 de la Academia Francesa (es) Traducir

9 xunu 1938 - 27 xineru 1945
Henri-Robert - Antoine de Lévis Mirepoix (es) Traducir
Vida
Nacimientu Martigues[1]20 d'abril de 1868[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Llingua materna francés
Muerte Saint-Symphorien (en) Traducir[1]16 de payares de 1952[1] (84 años)
Sepultura cementerio de Roquevaire (es) Traducir
Familia
Padre Aristide Maurras
Madre Marie-Pélagie Maurras
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes francés[3]
occitanu[4]
Alumnu de Jean-Baptiste Penon
Oficiu periodista, políticu, poeta, escritorfilósofu
Trabayos destacaos Mes idées politiques (en) Traducir
Enquête sur la monarchie (en) Traducir
Anthinéa (en) Traducir
Kiel et Tanger (en) Traducir
L’Avenir de l’intelligence (en) Traducir
Premios
Influyencies Auguste Comte, Édouard Drumont (es) Traducir, Aristóteles, Charles-Augustin Sainte-Beuve, Frederic Mistral, François-René de La Tour du Pin, Chambly de La Charce (es) Traducir, Maurice Barrès y Anatole France
Miembru de Academia Francesa[4]
Felibritge
Escolo parisenco dóu Felibrige (es) Traducir[6]
Société des félibres de Paris (en) Traducir[4]
Movimientu Neoclasicismu
Positivismu
realismo (es) Traducir
Antisemitismu
Seudónimu Octave Martin[7], Pierre Garnier[7], Léon Rameau[7], Xénophon 03[7], Xénophon 3[7], Xénophon III[7] y Pellisson[8]
Xéneru artísticu ensayu
poesía
panfleto (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Action française (es) Traducir (de 1899 a 1952)[4]
Liga de la Patria Francesa (es) Traducir (de 1899 a 1899)
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació'l 20 d'abril de 1868 en Martigues,[1] nel sur de Francia, y creció nun ambiente católico y monárquico. Mientres los primeros años de la so adolescencia volvióse dafechu sordu. A los 17 años treslladar a París, ciudá na que trabayó para diverses publicaciones periódiques, incluyida La Cocarde, una revista d'aire republicano. Foi reporteru mientres los primeros Xuegos Olímpicos de la era moderna, celebraos n'Atenes en 1896.

 
Maurras (izda.) al pie de Maxime Réal del Sarte en 1923.

Empezó a participar n'asuntos políticos mientres el Casu Dreyfus; en 1899 xunir a Aición Francesa, fundada l'añu anterior por Maurice Puxo y Henri Vaugeois. Maurras viose llueu influyíu pol movimientu y consiguió convertir a Puxo y Vaugeois al monarquismo, que se convirtió na principal causa a defender por Aición Francesa. Al pie de Léon Daudet editó'l periódicu del movimientu, La Revue de l'Action française, qu'en 1908 convertir nun periódicu diariu sol nome de L'Action Française.

Sofitó la entrada de Francia na Primer Guerra Mundial anque eso significaba sofitar implícitamente al republicanu Georges Clemenceau. La so posición mientres la Segunda Guerra Mundial foi muncho más ambigua. Describía l'ascensión de Pétain al poder como una "sorpresa divina". So la ocupación, opúnxose tanto a los collaboracionistes de París como a los "disidentes" en Londres. Más tarde declaró que creía que Pétain taba xugando a un doble xuegu", trabayando de callao para consiguir la victoria de los aliaos. Tanto Pétain como De Gaulle tuvieron influyíos pola filosofía de Maurras. Foi arrestáu en setiembre de 1944 y condergáu a muerte por collaboracionista. La pena se conmutó por cadena perpetua, privación de les llibertaes civiles y l'espulsión de l'Academia francesa. La so respuesta foi: "C'est la revanche de Dreyfus!" (¡ye la vengación de Dreyfus!). En 1952 treslladóse-y dende la prisión hasta una clínica na que permaneció internáu so vixilancia. Morrió nesi hospital el 16 de payares de 1952. Poco primero de morrer, retornó al catolicismu.

Idees polítiques editar

L'ideariu políticu de Maurras centrar nun intensu nacionalismu (que'l mesmu describió como "nacionalismu integral") y na creencia d'una sociedá ordenada y elitista.

Les sos bases para ser monárquicu dar al comparar los llogros de la monarquía al pie de los de los gobiernos democráticos, que traxeren desgracies a Francia como la invasión d'Alemaña en parte de los sos territorios. Tamién tuvo simpatíes cola ilesia católica (la mayor parte de la so vida declarós'agnósticu y nunca tuvo una especial llealtá escontra la casa Borbón-Orleans).

Como munchos otros europeos de la so dómina, viose encantáu cola idea de la decadencia, parcialmente inspirada poles llectures de Ernest Renan y de Hippolyte Taine. Sentía que Francia perdiera'l so "grandor" mientres la revolución de 1789, grandor heredáu de los sos raigaños romanu y desenvuelto por "40 reis que nun millar d'años crearon a Francia". Según escribió Maurras nel periódicu Observateur français, la revolución nun foi más qu'una revuelta negativa que destruyó tol trabayu.

La so visión de la relixón foi tamién distinta. Sofitó a la Ilesia Católica yá que taba íntimamente amestada a la historia de Francia y porque la so estructura xerárquica y la so élite clerical yeren la imaxe perfecta de la so sociedá ideal. Sicasí, fixo de menos los evanxelios. En realidá, foi un defensor del catolicismu ensin el so cristianidad, suponiendo qu'esto fuera posible.

El so agnosticismu esmoleció a una parte de la xerarquía católica y en 1926 el papa Pío XI asitió dalgunos de los sos escritos na llista de llibros prohibíos pola Ilesia. Esto significó una gran conmoción para dalgunos de los sos siguidores qu'incluyíen un númberu considerable de miembros del cleru francés. La condena a los escritos llevantó l'añu 1938, el mesmu añu en que Maurras foi escoyíu para l'Academia francesa.

Maurras tuvo en contra de la espansión colonial impulsada polos gobiernos republicanos por esviar la vengación contra Alemaña y esvalixar les sos fuercies. Amás, criticó la política xacobina y republicana d'asimilación que buscaba imponer la cultura francesa a pueblos coles sos propies cultures. Eso esplicó por qué élites de pueblos colonizaos sofitaron a Maurras, como l'arxelín Ferhat Abbas que fundó l'Aición Arxelina o Hachemi Cherief que se volvió'l conseyeru xurídicu de Mohammed V y abogáu de Ben Bella. Sicasí, dempués de la segunda guerra mundial, Maurras castigó la lliquidación del imperiu colonial francés por ser perxudicial a los intereses de Francia y a los de pueblos colonizaos.

La influencia de Charles Maurras editar

En Francia editar

La so influencia sobro los intelectuales franceses

Charles Maurras esfrutó d'una gran influencia sobro la vida intelectual francesa; empecipió delles aventures intelectual y lliterariu. Numberosos escritores y políticos taben inspiraos nes sos tesis, ensin necesariamente dicilo. En 1908, los sos siguidores reagrupáronse alredor a un periódicu que se llamaba Revue Critique des idéees et des livres que foi hasta 1914 la rival de la NRF de André Gide. Esti periódicu defendió la idea d'un clasicismu modernu”, abrióse notablemente a teoríes nueves de Henri Bergson y Georges Sorel y formó una nueva xeneración de críticos ya historiadores. Mientres la dómina de entreguerra, la esperiencia de la Revue Critique des idées et des livres siguió en dellos periódicos: Revue Universelle, Latinité, Réaction pour l'ordre, La revue du siècle... Antes de la condena del Papa, el democristiano Jacques Maritain foi cercanu de Maurras. Escribió Une opinion sur Charles Maurras ou Le Devoir des Catholiques onde criticó la democracia. Arremente del psicoanálisis, Elisabeth Roudinesco amuesa que Maurras constituyó una etapa na xénesis de pensamientu de Jacques Lacan. Lacan atopó personalmente a Maurras y participó en xuntes de l'Action française. Lacan heredó de Maurras unu heriedu positivista, la idea de que la sociedá compónse más de families que d'individuos, la preferencia del tiempu llargu sobro acontecimientos puntuales, la inutilidá de convulsiones revolucionaries y l'importancia primordial del llinguaxe. Amás, Edouard Pichon que foi'l maestru de Françoise Dolto, fixo del pensamientu de Maurras, la exa de la so llucha pa constituyir un freudismo francés. Nel ámbitu lliterariu, el clima patrióticu de la primer guerra mundial y el prestíu de Charles Maurras fixeron que'l so periódicu L'Action française fuera lleíu por dellos intelectuales como Henri Ghéon, Alfred Drouin, Marcel Proust, André Gide, Augustin Cochin, Auguste Rodin y Guillaume Apollinaire. La década de 1920 correspuende al apoxéu lliterariu de Maurras, lo que se traduz na semeya que foi publicáu por Albert Thibaudet na serie “30 años de vida francesa” na NRF. Esti documentu ye una fonte importante pa esclariar la parte cimera del pensamientu y de la obra de Maurras, la parte qu'escapa del discursu polémicu y partisanu. Maurras influyó vivamente nos estudiantes y la mocedá intelectual de la entreguerra como Pierre Mesmer, Edgar Faure, Edmond Michelet, François Léger y Michel Déon.

Maurras y De Gaulle

El padre de Charles de Gaulle lleó L'Action française y aldericó col conde de París la posibilidá d'una restauración de la realeza. Antes de la segunda guerra mundial, paez que Charles de Gaulle foi influyíu pol periódicu de Maurras. N'efeutu, en 1924, de Gaulle dedicó-y el so obra La discorde chez l'Ennemi a Maurras atestiguando los sos “respetuosos homenaxes”. Mientres la primavera de 1934, so la égida del círculu Fustel de Coulanges (una vitrina de la Action française), de Gaulle pronunció una serie de conferencies a la Sorbonne. De Gaulle sabía que la Action française constituyía un aliáu sollerte; el primeru de xunu de 1934, el periódicu consagró un artículu escoyíu pal testu de De Gaulle, Vers l'armée de métier que defendía'l principiu d'un exércitu profesional bien competente y móvil. Esti exércitu se superpondría al exércitu conscripto. En 1940, la nominación al grau de xeneral de Charles de Gaulle provocó la xubilación de Charles Maurras; Maurras afirmó que quixera quedar discretu con respetu a De Gaulle pa nun compromete-y. Según Paul Reynaud qu'atopó mientres el so cautiverio n'Alemaña a la hermana del xeneral, De Gaulle tuvo presente a Maurras nos alcuerdos de Múnich. Al traviés d'estos alcuerdos, roblaos el 30 de setiembre 1938, los franceses y los británicos apurrieron a Hitler a Checoslovaquia pa evitar una nueva guerra. Por consecuencia, el dictador alemán foi convencíu de que podría faer lo que quixera. Amás, Charles Maurras influyó nel Marechal Petain. Maurras dixi cuando'l Marechal Petain llegó al poder que ye “una divina sorpresa”. Charles de Gaulle dixo a cuenta de Maurras que “ye un home que se volvió llocu a fuercia de tener razón”. Na lliberación francesa, de Gaulle interesar pol destín de Maurras; de fechu intervieno por que Maurras nun pasara enfrente de la corte de xusticia de Lyon sinón de la d'Alta Corte, conocida por ser más indulxente.

Al estranxeru editar

Maurras y Action française tendieron a una gran influencia a nivel mundial sobre distintos pensares en redol a un nacionalismu contrarrevolucionario y cristianu. En Gran Bretaña, Maurras foi almiráu por dellos escritores, filósofos, universitarios y direutores de periódicu, como Huntley Carter, T.S. Eliot o T.Y. Hulme. Pela so parte, en 1926 el Papa Pío XI clasificó ciertos escritos de Maurras na seición “obra prohibida” y condergó la llectura del periódicu L'Action française. Esta condenación foi un gran choque pa los siguidores de Maurras; en Gran Bretaña, esviadura del catolicismu a siguidores de la High Church y T.S. Eliot convertir al anglicanismu. En Méxicu esistieron siguidores de Maurras tamién como Jesús Guisa y Azevedo, moteyáu “el pequeñu Maurras” y l'historiador Carlos Pereyra. El pensamientu maurrasiano notar n'España n'autores ya intelectuales como Azorín,[2] José María Salaverría,[3] Eugenio D'Ors,[4] Víctor Pradera,[5] Antonio Goicoechea,[5] o Álvaro Alcalá-Galiano,[6] y, asina mesmu, influyó tamién en movimientos políticos como'l maurismo.[5] Les sos idees conocieron tamién detractores, como José Ortega y Gasset, Manuel Azaña y Miguel de Unamuno y, inclusive, bona parte del catolicismu español.[7] Tamién esistió un movimientu monárquicu inspiráu en bona parte por Action française llamáu Aición Española, que publicó la publicación del mesmu nome mientres la Segunda República. En Perú, el marqués de Montealegre de Aulestia, un pensador reaccionariu, almiró la doctrina monárquicu de Maurras. Atopólu en 1913. N'Arxentina, los militares Juan Carlos Ongania y Alejandro Agustin Lanusse, según los dominicanos Antonio Imbert Barrera y Elias Wessin y Wessin fueron influyíos pol intelectual francés. En Portugal, el dictador Antonio de Oliveira Salazar, que gobernó'l país de 1932 a 1968, almiraba a Maurras. A la muerte del intelectual en 1952, espresó los sos condolencias. En Nicaragua, el poeta Luis Alberto Cabrales, quien lo conocio en Francia, crea'l Movimientu de Vanguarda en Nicaragua, al pie de Jose Coronel Urtecho.

Obres editar

  • 1889 : Théodore Aubanel
  • 1891 : Jean Moréas
  • 1894 : Le Chemin du Paradis, mythes et fabliaux
  • 1896–1899 : Le voyage d'Athènes
  • 1898 : L'idée de décentralisation
  • 1899 : Trois idées politiques : Chateaubriand, Michelet, Sainte-Beuve
  • 1900 : Enquête sur la monarchie
  • 1901 : Anthinéa : d'Athènes à Florence
  • 1902 : Les Amants de Venise, George Sand et Musset
  • 1905 : L'Avenir de l'intelligence
  • 1906 : Le Dilemme de Marc Sangnier
  • 1910 : Kiel et Tanger
  • 1912 : La Politique religieuse
  • 1914 : L'Action Française et la Religion Catholique
  • 1915 : L'Étang de Berre
  • 1916 : Quand les Français ne s'aimaient pas
  • 1916–1918 : Les Conditions de la victoire, 4 volúmenes
  • 1921 : Tombeaux
  • 1922 : Inscriptions
  • 1923 : Poètes
  • 1924 : L'Allée des philosophes
  • 1925 : La Musique intérieure
  • 1925 : Barbarie et poésie
  • 1927 : Lorsque Hugo eut les cent ans
  • 1928 : Le prince des nuées
  • 1928 : Un débat sur le romantisme
  • 1928 : Vers un art intellectuel
  • 1928 : L'Anglais qui a connu la France
  • 1929 : Corps glorieux ou Vertu de la perfection
  • 1929 : Promenade italienne
  • 1929 : Napoléon pour ou contre la France
  • 1930 : De Démos à César
  • 1930 : Corse et Provence
  • 1930 : Quatre nuits de Provence
  • 1931 : Triptyque de Paul Bourget
  • 1931 : Le Quadrilatère
  • 1931 : Au signe de Flore
  • 1932 : Heures immortelles

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Моррас Шарль. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Afirmao en: Dictionnaire des auteurs de langue d'Oc de 1800 à nos jours. Páxina: 215. Editorial: Felibritge. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 2009. Autor: Jean Fourié.
  5. Afirmao en: François Mitterrand le phénix. Páxina: 46. Editorial: Éditions de Fallois. Data d'espublización: 2002. Autor: Paul Yonnet.
  6. Jean Fourié (1998). «La maintenance félibréenne du Languedoc, présentation historique» (en francés). Études héraultaises. 
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: mzk2003202437. Data de consulta: 30 agostu 2020.
  8. Afirmao en: Persée (portal). Persée article ID: mcm_1146-1225_1991_num_9_1_1037. Data de consulta: 21 avientu 2022.

Bibliografía editar