Chela Ruiz

actriz arxentina

Chela Ruiz (5 de xunu de 1921Buenos Aires – 17 d'avientu de 1999Buenos Aires) foi una actriz arxentina de radiu, teatru, cine y televisión que'l so verdaderu nome yera Aurora Ruiz. Recibió dellos premios pol so llabor artística y recuérdase-y n'especial tantu pola interpretación que realizara na película La hestoria oficial d'una güela que busca a la so nieta como pola so militancia polos derechos humanos nel grupu Concencia.

Chela Ruiz
Vida
Nacimientu Buenos Aires5 de xunu de 1921[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires[2]17 d'avientu de 1999[2] (78 años)
Familia
Hermanos/es Nora Cullen
Familia
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu actriz
IMDb nm0749719
Cambiar los datos en Wikidata

Los sos empiezos na radio editar

Na so infancia y adolescencia vivió na llocalidá de Ciudadela, Provincia de Buenos Aires axacente a la ciudá de Buenos Aires. A los 19 años empezó xunto cola so hermana, la tamién actriz Nora Cullen, a trabayar na radio lleendo avisos de publicidá y aportó a llocutora oficial de Radio Splendid. Trabayó como actriz nel esitosu programa Del brazu colos Varela onde tamién actuaba Ricardo Passano, y tamién lo fixo con Margarita Xirgu y López Llagar, aportando a una de les intérpretes favorites de l'autora de radioteatros Nené Cascallar.

Actuación en teatru editar

Debutó en teatru dirixida por Francisco Petrone en Una llibra de carne, la pieza d'Agustín Cuzzani y actuó en munches otres obres tales como Lleguen los artistes, de Jacobo Langsner, La venganza de Don Mendo, de Muñoz Ensuga, dirixida por Norma Aleandro, Trés por Chéjov, L'oficiu de la señora Warren, de George Bernard Shaw, Réquiem pa un vienres a la nueche, de Germán Rozenmacher, El conventillo de la Paloma (con Ricardo Darín padre), La pata de la sota, de Roberto Cossa, Les de Ribayu de Gregorio de Laferrère, Doña Matinada, Segundu tiempu de Ricardo Halac y Yeren cinco hermanos y ella nun yera bien santa, de Miguel Iriarte, onde actuaba xunto cola so fía Laura Marín. Recibió'l diploma al méritu dau pola Fundación Konex pol so llabor como actriz de comedia en radio y televisión, el premiu Estrella de Mar de 1984 como meyor actriz de repartu de teatru y en 1997 l'Asociación Arxentina d'Actores dio-y el Premiu Podestá pola so trayeutoria.

Les sos últimes actuaciones nel teatru fueron xunto a Carlos Carella en El patiu de la morocha y a Susana Rinaldi en Mines fieles de gran corazón.

La so actuación nel cine editar

Debutó en cine en 1954 nel filme Los güeyos llenos d'amor empobináu por Carlos Schlieper y la siguiente actuación foi en Sábadu a la nueche, cine empobinada por Fernando Ayala. Realizó una memorable actuación na película La hestoria oficial de 1985 dirixida por Luis Puenzo interpretando'l papel d'una Güeles de Plaza de Mayu güela de Plaza de Mayu que con esfotu y desesperación buscaba a la so nieta, recibiendo por ello'l premiu Cóndor de Plata de l'Asociación de Cronistes Cinematográficos de l'Arxentina en 1986 a la meyor actriz de repartu.

Respectu d'esi papel dicía la crítica cinematográfica Susana Freire:

"«Foi un personaxe clave na so carrera. Non yá polos aplausos que'l filme collechó nel mundu enteru, nin pola emoción que la so actuación provocó nos espectadores, sinón porque nesi papel l'actriz resumía munchos otros personaxes concebíos cola so especial sensibilidá. Nun se dexaba enchas, cada actuación yera una fina ellaboración que reflexaba un intensu procesu internu que podía traducir exteriormente cola simplicidá d'un pequeñu xestu. Esta téunica aplicada al trabayu foi más qu'elocuente na telenovela Rosa de lloñe, onde interpretaba a la madre del maestru (Juan Carlos Dual). Foi precisamente esi rol, el de madre, el qu'esplotó nos sos últimos trabayos y el que-y dio mayores prestos, como'l premiu a la meyor actriz protagonista que llogró pol so llabor en "Ma querida", de Silvio Fischbein, o la repercusión qu'algamó nes telenoveles Amor xitano, Soi Gina, Muyer mercada, Amar, Antonella y Zíngara».[3]

Tamién foi destacada la so actuación na película Ma querida empobinada en 1988 por Silvio Fischbein interpretando a Berta, una pintora xudía, que-y valió'l premiu como meyor actriz protagonista nel Festival Internacional de Cine de Cartagena (Colombia).

Actuó amás en La xirigota (1962) d'Enrique Dawi, La guita (1970) de Fernando Ayala, El solteru (1977), de Carlos Borcosque (fíu), Los mios díes con Verónica (1980) de Néstor Lescovich, La conquista del Paraísu (1981) d'Eliseo Subiela, Cenices del paraísu (1997) de Marcelo Piñeyro y en Los sos güeyos cerráronse y el mundu sigue andando, de Jaime Chávarri, en 1998, que foi'l so últimu trabayu.

El so trabayu en televisión editar

Trabayó en numberoses telenoveles, tales como Fortín Quietu (1979), Un mundu de venti asiento, Un día 32 en San Telmo, Familia Gesa, El amor tiene cara de mujer, Nós, les muyeres, Rosa de lloñe, Amor xitano y RRDT y tamién nel popular programa humorísticu La revista disllocada.

Valoración editar

La dramaturga y guionista de televisión y de cine Aída Bortnik (autora ente otres obres del guión de La hestoria oficial) recordaba con estes pallabres l'actuación de Chela Ruiz nun programa de televisión:

«Chela: ¿usté cree nel ardor de les pasiones lloques?, preguntába-y con tonu cotidianu y razonable, pero con una mirada intensa y perturbadora. Brizuela Méndez nun algamar a contestar. Ella bastiábase a un monólogu irresistible, que lo nos sorprendía y provocaba emociones y risaes. Daba saltos mortales o baillaba'l valse, exhibía la seducción y el terror d'una danza de los siete velos y adquiría de secute tonos maternales y serenos que remataba llanzándose ensin rede escontra la exasperación romántica. Y nun precisaba pa eso más que pallabres, na so voz, na so manera de diciles, taba tou. Y paecía una señora tan normal, con un vistíu estampáu, cola cartera colgando del brazu y una melena refecha. Porque'l personaxe yera una señora. Como les qu'unu atopa a la salida de misa o comparando masitas pa un té con otru señores, quiciabes tan normales y abismalmente surreales como ella... Cuando actuaba esbardiaba felicidá sobre nós, sobre los que podíamos sorprendenos riendo o llorando, según el so maxa dictáralo. Direutamente coneutaos a la más pura esencia de la so calidá d'actriz. Nun pudiendo aldovinar nunca d'ónde vendría la risada, o la emoción, nun viendo enxamás el sutil percorríu de la so flecha qu'apuntaba a estruminos el corazón de secute, ensin avisu, namái con talentu y entrega, namái sintiendo lo qu'había que sentir, cuando había que sentilo y obligándonos ensin esfuerciu dalgunu a sentilo con ella.»[4]

El so fallecimientu editar

Chela Ruiz careció de mal d'Alzheimer mientres los últimos cuatro años de la so vida y dos meses antes de finar nun reconocía a naide. A empiezos d'avientu de 1999 foi internada nel Hospital Durand de la ciudá de Buenos Aires pa ser intervenida por una escara que se-y infestara y el 17 d'esi mes finó nesi establecimientu d'un paru cardiaco. Los sos restos fueron soterraos nel Panteón d'Actores del Campusantu de la Chacarita.

Filmografía editar

Televisión editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 7289643. Apaez como: Chela Ruiz. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: cinenacional.com. Data de consulta: 12 mayu 2017. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  3. Freire, Susana: Chela Ruiz, una actriz de raza nel diariu La Nación de Buenos Aires del 18 d'avientu de 1999 consultáu en 2008-06-20
  4. Bornik, Aída: Col mesmu ardor de les pasiones lloques consultáu'l 2008-06-20 publicáu nel diariu La Nación de Buenos Aires del 18 d'avientu de 1999

Enllaces esternos editar