Opuntia ficus-indica

especie de planta
(Redirixío dende Chumbera)

Opuntia ficus-indica, comúnmente conocida como chumbera, ye una planta de la familia de les cactacees.

Opuntia ficus-indica
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Caryophyllales
Familia: Cactaceae
Subfamilia: Opuntioideae
Tribu: Opuntieae
Xéneru: Opuntia
Subxéneru: Opuntia
Especie: O. ficus-indica
(L.) Mill., 1768
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Descripción editar

 
Flor de Opuntia ficus-indica (vista llateral) nel sur d'Italia.
 
Detalle de los órganos reproductores (anteres numberoses y estilu con estigma múltiple).
 
Frutos de chumbera n'Ocros, Áncash (Perú).
 
Flor de Opuntia ficus-indica (vista interior) en Grecia.
 
Frutu de Opuntia ficus-indica casi maduru.
 
Opuntia ficus-indica, Tunera Canaria.

Planta arbustiva de la familia de les cactacees. Como la mayoría de los miembros d'esti xéneru escarez de fueyes nomofilas, los segmentos o cladodios en que s'estrema, son tarmos capaces de ramificase, emitiendo flores y frutos. Estos tarmos son planos, ovales y de color verde mediu. Tienen dos clases d'escayos, axuntaes nos gloquidios (especie de cojincillos) de les areolas, unes llargues y dures, y otres curties y fines con aspeutu velloso, conocíes como “penepes” na zona cordillerana d'Arxentina.

Les flores, en forma de corona, nacen de les areolas nos cantos de los segmentos. Floria una vegada al añu y tantu el frutu como la flor pueden ser de diversos colores, dende'l mariellu en candia.

El frutu tien un pulgu gruesu, espinosa, y con una magaya abondosa en pepas o granes. El frutu maduru ye una baga de forma ovalada con diámetros d'ente 5,5 y 7 cm, un llargor de 5 cm a 11 cm y un pesu variable ente 43 y 220 g.

Distribución editar

Una hipótesis[1] plantega que ye orixinaria de Mesoamérica (Méxicu),[2][3][4] esta Cactaceae atopar dende les praderíes canadianes hasta'l estrechu de Magallanes, y ye naturalizada y cultivada nel mundu enteru dende tiempos inmemorables y forma parte de la economía agrícola en munches zones grebes y semiáridas del mundu.

Composición editar

Los segmentos frescos d'esti cactus contienen alredor d'un 90% d'agua. Los frutos, un 12% d'azucre y 6,75% de materies nitrogenaes, amás d'ácidos orgánicos (alredor del 0,10%), con un carauterísticu colorante ente colloráu y anaranxáu, lo que provoca que, al consumilo, la orina tiñir d'esi color.

Fisioloxía del cultivu editar

Índices de maduror editar

El grau de maduror en que se colleche depende del mercáu al que va destináu'l figu chumbu . El grau de maduror ye importante pa caltener el productu en bones condiciones mientres el tiempu necesariu hasta'l consumidor final. Ente los índices visuales pa determinar el grau de maduror tán:

  • Color: el color del figu chumbu pasa d'un matiz verde escuru a verde claru; depués tórnase amarellentáu y termina nun color acoloratáu cuando algama'l so plenu maduror.
  • Rellumu: según los productores, cuando'l figu chumbu ta madura camuda'l so aspeutu d'opacu a brillante, lo qu'indica que yá ta llista pa la collecha.
  • Frutu: la forma ovalada y uniforme del frutu ye unu de los signos de qu'ésti s'atopa en condiciones pa la collecha.

Consistencia de la pelusa editar

El frutu tien na superficie una especie d'escayos bien finos conocíes como peluses o “penepes”, que son fuertes cuando'l frutu esta verde, pero vuélvense fráxiles y fáciles d'esprender a midida que ésti avanza nos sos graos de maduror.

Grosez del pulgu editar

Esisten diferencies bultables de la grosez del pulgu ente un frutu verde y uno qu'empecipia la so maduración, según ente los de distintos graos de maduror. (Ésti ye un métodu bien suxetivu).

Micropropagación editar

Explante editar

Llograr de los cladodios, d'aproximao 5 cm de llargu. Desagafar nel llaboratoriu dempués de desaposialos de los escayos. Darréu desagáfense con etanol al 70% mientres unos segundos, siguíu por una sumersión en hipoclorito de calciu al 6% mientres 10 minutos. Xuagar de siguío con agua manero y fracciónase n'aproximao 30 fracciones con siquier una areola. Cultívense de la mesma nun mediu apropiáu, por casu Murashige y Skoog con complementos de distintes concentraciones de beciladenina.

Cultivu editar

Una vegada inoculaos los explantes, caltener a condiciones normales de micropropagación de lluz y temperatura, siendo que se presenta la rexeneración de la planta a partir del explante nunos 40 díes. Trescurríos 25 díes de cultivu, cortar a lo llargo los biltos y refúgase el meristema apical, cultivándose les metaes nel mediu de BA 10µM. Diches metaes producen aproximao 60 explantes con yemes llaterales, que de la mesma pueden refaer en permediu 15 biltos por explante; d'últimes quier dicir que pueden llograse 900 biltos axilares en 55 díes de cultivu d'un cladodio de 5 cm, lo cual xubiría a 25000 biltos n'aproximao 3 meses de cultivu. Tocantes a la xeneración de raigaños, confirmóse que les mesmes son formaes bonalmente o pueden ser aguiyaos pola adición de auxinas.

Importancia económica editar

Esta especie cultívase, ente otros llugares, en Méxicu, Perú, España, Sicilia, les mariñes del sur d'Italia, Marruecos, Arxelia, Exiptu, Israel, Arabia Saudita, Brasil, Chile, el norte d'África, según n'Eritrea y n'Etiopía, onde la fruta ye llamada beles.[5]

Rústica y espinosa, esta planta ye tamién carauterística del norte arxentín, estendiéndose hasta la zona greba de Córdoba. Dar en paraxes grebes, secos, onde de normal nun habita nengún cultivu. El cultivu del figu chumbu nesti país nun s'esplota económicamente, atopándose de casualidá, y siendo considerada una planta montesa. Ye costume'l so consumu per parte de la población llocal, inxiriéndose preferentemente frescu o tamién procesáu en forma d'un dulce rexonal llamáu arrope.

Especie invasora editar

Estudios del ADN indiquen que O. ficus-indica foi adomada a partir d'especies de Opuntia del centru de Méxicu.[ensin referencies]

La planta espandir a munches partes d'América en tiempos precolombinos, y tres la llegada de los europeos estender a munches otres partes del mundu, especialmente pola cuenca mediterránea, onde se naturalizó. Esta espansión viose favorecida pol tresporte de les plantes vives nes embarcaciones pa evitar l'escorbutu.[6]

Por cuenta del so potencial colonizador y constituyir una amenaza grave pa les especies autóctones, los hábitats o los ecosistemes, foi catalogada nel Catálogu Español d'Especies Exótiques Invasores, aprobáu por Real Decretu 1628/2011, de 14 de payares, col nome de Opuntia maxima Miller, tando prohibida n'España la so introducción nel mediu natural, posesión, tresporte, tráficu y comerciu.

Anque la chumbera esti nel Catálogu d'Especies Exótiques Invasores, tanto'l Cultivu como la comercialización de los sos frutos tán dexaos n'España con delles restricciones (Como cultivar llugares destinaos a actividaes humanes) cultivar y comercializar ye llegal y ríxese poles lleis d'Agricultura al ser un recursu alimenticiu.

Producción editar

 
Figos chumbos coloraos, anaranxaos y verdes a la venta nun mercáu de Zacatecas (Méxicu).

Producción en Méxicu editar

Méxicu ye'l mayor productor mundial de chumbera, con 72.500 ha dedicaes a los figos chumbos y 10.500 a les chumberes.

Esisten más de 300 especies de chumbera, pero pa consumu namái s'utilicen 12. Opuntia ficus-indica ye la única que se cultiva pa consumu humanu y animal.

El so cultivu realizar en tierres de poca calidá y con escasez d'agua.

Diversidá de la planta en Méxicu editar

 
Planta de Opuntia ficus-indica con frutos.

La chumbera tuvo gran usu a lo llargo de la historia per parte de les cultures asitiaes sobre'l territoriu mexicanu. Tanto ye asina que son diversos los vocablos que cada cultura, nel so respeutivu idioma, usó y usa pa referise a esti vexetal.

La importancia cultural dela chumbera na historia mexicana refléxase inclusive na presencia d'esta planta nel escudu y la bandera del país, qu'inclúin la representación d'una chumbera sobre'l qu'una águila taramia a una culiebra.

Esiste una gran diversidá de figos chumbos , con una amplia gama de sabores y colores, que dexaron un variáu usu gastronómicu de la chumbera na cocina mexicana.

El frutu en sí ye una escelente llambionada refrescante, y el númberu de maneres de preparar tantu en guisos duces como salaos ye tan diversu como la variedá de tunes.

Ellabórense recetes, como'l miel de figu chumbu o melcocha, el quesu de figu chumbu , la mermelada, el colonche (pulque de figu chumbu), el néctar o los figos chumbos cristalizaos.

Producción y diversidá de figos chumbos nel Perú editar

Esisten plantíos de chumberes nos Andes de Perú: la mayor producción montesa atopar nos valles interandinos nes rexones d'Ayacucho, Huancavelica, Apurímac, Arequipa, Ancash, Lima y Moquegua, ente otres.

El cultivu del figu chumbu tecnificada baxu riego por pinga ta allugada en Colca (Arequipa) y supera les 20.000 plantes per hectárea, con escelentes resultancies.

Esta especie cultívase (como otres especies de Opuntia y de Nopalea) pa sirvir de güéspede a la cochinillana grana, que produz tinturas coloraes y purpúreas con un grau de pureza de 18 a 20% d'ácidu carmínico, a diferencia d'otros países productores, polo que Perú ye'l mayor productor y esportador del mundu. Esta ye una práutica que data de la dómina precolombina.[7]

Los sos frutos ufierten la posibilidá de industrialización pol so conteníu n'azucres y proteínes.

Tien gran diversidá de ecotipos:

figu chumbu verde o blancu,
figu chumbu coloráu,
figu chumbu mariellu o anaranxáu.

Colos frutos ellaboren mermelada y llicor.

Como fruta de mesa utilicen el figu chumbu blancu y el moráu, por ser frutos de bona calidá y preferíos pol públicu.

Usos editar

 
Flor de chumbera procedente del Parque Güell, Barcelona.

Culinarios editar

En Méxicu les paletes nueves de la planta peracábense como verdura (chumberas) y el frutu como tal (figu chumbu).

En Marruecos y la zona mediterránea onde se cultiven son bien apreciaos y aprovéchense tanto'l frutu (figu chumbu) como'l cactus en sí, esti postreru pa forraxe.

El figu chumbu :

  • La recueya y preparáu del figu chumbu pal consumu tienen la so téunica pa evitar los numberosos escayos que defenden el frutu de depredadores.
  • Como los escayos del frutu pueden ser abasnaes pol vientu convien recoyer con esti de llombu, y una vegada coyíu (con tiñaces o otru instrumentu caseru) poner na tierra y dar# en barrelo con una escoba, cepiyu o planta que se tenga a mano (meyor si ye resinosa, por que se-y queden pegaos los “pelillos”).
  • Una vegada na casa pasar por debaxo d'un remexu d'agua pa esaniciar toes los escayos restantes. Una vegada llimpiu d'escayos consúmese como fruta (dempués de pulgalo).
  • Tamién se consume'l zusmiu. Amás, les frutes cortaes en rodajas cubrir d'azucre y déxense reposar mientres delles hores, dando llugar a un xarabe que puede tomase fríu, solo o entemecíu con otres frutes.
  • Ellabórense tamién mermelaes, zusmios y llicores, y amás pueden consumise en forma de llámines deshidrataes.
  • En zones grebes y semiáridas usar pa forraxe y como fonte d'agua pal ganáu.
  • Ye considerada una fruta lento.
  • En gran parte d'Arxentina colos figos chumbos faise un dulce llamáu arrope.

La chumbera:

  • la chumbera consúmese dulce, confitáu o saláu, en preparación de mueyos pa carnes o ensalaes. Ye fonte d'una gran cantidá de fibra dietaria.
  • N'Arxentina, sobremanera nel área Norte, faise una especie de mermelada de chumbera, denomada «arrope», faciéndolo ferver con azucre, y preparáu en cachos.

Melecinales editar

En medicina natural, los frutos son consideraos astringentes, y, les palas fresques, calecíes al fornu, utilícense como emolientes, asitiaos en forma de cataplasma sobre la zona afeutada.[8]

Munches persones peracaben el figu chumbu pol so prestosu sabor, ensin conocer los beneficios que puede apurrir al so salú. La fruta, en toles sos variedaes (blanca, colorada y anaranxada) tien propiedaes nutricionales: contién vitamines, tales como tiamina, niacina y riboflavina, amás de minerales esenciales, como calciu, fósforu, potasiu, fierro, seleniu, cobre, cinc, sodiu y magnesiu.[ensin referencies]

Los componentes de la planta de chumbera tán acomuñaos tamién a la medicina tradicional, yá que s'emplega en tratamientos pa la foria, el cáncer de próstata y úlceras.[ensin referencies] Tien, amás, propiedaes diurétiques,[ensin referencies] y ameyora la dixestión.[ensin referencies]

Otros usos editar

Amás del consumu como alimentu, utilizar na industria de cosméticos.

Tamién s'inclúi como parte del adobe, impermiabilizándolo.

Como espesante y adherente caseru de la pintura a l'agua (por casu:Cal).

Nel sur d'España yera común de zones rurales l'usu como xuguete per parte de neños, usando dos fueyes de chumbera (palas) cola forma d'una rueda y con palos creábense un carru.[9]

Taxonomía editar

Opuntia ficus-indica describióse primero por Carlos Linneo en Species Plantarum, vol. 1, p. 468 en 1753 como Cactus ficus-indica[10] y atribuyida al xéneru nuevu Opuntia y publicada en The Gardeners Dictionary, ed. 8, nº2, por Philip Miller en 1768.[11][12][13]

Etimoloxía

Opuntia: nome xenéricu que provién del griegu usáu por Pliniu'l Vieyu pa una planta que creció alredor de la ciudá d'Opus en Grecia.[14]

ficus-indica: compuestu por ficus, la figal, y l'epítetu neolóxicu llatín indica que significa "de la India", entendíu como Indies Occidentales (West Indies). Esto ye, figal de la India.

Sinonimia
var. decumana (Haw.) Speg.
  • Cactus decumanus Willd.
  • Opuntia decumana (Willd.) Haw.
var. gymnocarpa (F.A.C.Weber) Speg.
  • Opuntia gymnocarpa F.A.C. Weber[15]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. L'home llega a América fai 40 mil años, yá habíen plantes, hai desplazamientos d'aves de Norte a Sur y viceversa y arrobinen granes.
  2. Opuntia ficus-indica en USDA-GRIN
  3. Kiesling, R. (1999). "Orixe, Doma y Distribución de Opuntia ficus-indica (Cactaceae)". Journal of the Professional Association for Cactus Development 3: 50–60.
  4. Lucas C. Majure, Raul Ponte, M. Patrick Griffith, Walter S. Judd, Pamela S. Soltis, and Douglas E. Soltis : Phylogeny of Opuntia s.s. (Cactaceae): Clade delineation, geographic origins, and reticulate evolution. Am. J. Bot. May 2012 99:847-864.
  5. "Beles" en Encyclopaedia Aethiopica: A-C (Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2003).
  6. Griffith, M. P. (2004). «The Origins of an Important Cactus Crop, Opuntia ficus-indica (Cactaceae): New Molecular Evidence». American Journal of Botany 91 (11):  páxs. 1915–1921. http://www.amjbot.org/content/91/11/1915.full.pdf. 
  7. Keisling, 1998
  8. Font Quer P. Plantes melecinales, el Dioscórides anováu, Editorial Labor, S.A., Barcelona, 1980, p. 162
  9. "[...]De los pocos xuguetes de la nuesa infancia –carros de pala de chumbera..."[1]
  10. Carlos Linneo,Species Plantarum, vol. 1, p. 468, 1753
  11. Philip Miller, The Gardeners Dictionary,ed. 8, nº2, 1768
  12. «Opuntia ficus-indica». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 13 de xineru de 2013.
  13. Opuntia ficus-indica en PlantList
  14. en Nomes Botánicos
  15. Opuntia ficus-indica en PlantList

Bibliografía editar

  • Diccionario enciclopédico hispano-americano. Tomu xxii 1912.
  • Enciclopedia universal ilustrada hispano-americana. Tomu LXV.

Enllaces esternos editar