María Jesús Gutiérrez (1962Granada), conocida como Chus Gutiérrez ye una direutora de cine, guionista y actriz española.

Chus Gutiérrez
Vida
Nacimientu Granada[1]1962[2] (61/62 años)
Nacionalidá España
Estudios
Estudios Universidá de la Ciudá de Nueva York
Llingües falaes castellanu
Oficiu guionista, actrizdireutora de cine
IMDb nm0349484
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Gutiérrez nació en Granada, Andalucía, en 1962. A los sos 8 años, en 1970, la so familia treslladar a Madrid y a los 17, en 1979, colar a Londres pa estudiar inglés. Cuando volvió a España empezó a trabayar nel mundu de la imaxe. En 1983, decidió dise a Nueva York a estudiar cine.[3] La so hermana, Blanca Li, tamién desenvolvió la so carrera profesional y ye coreógrafa, baillarina, cineasta y realizadora.

Nueva York editar

Nel so primer añu en Nueva York asistió a un cursu en Global Village, onde conoció al so maestru Fred Barney Taylor, qu'entamó un cursu de Super-8 y ye a partir d'entós cuando Gutiérrez empezó a rodar el so primeres curtiumetraxe en súper 8: Porru on the Roof (1984), Snikers on Fire (1985) y Tropicana (1986). Tamién s'empecipió en película de 16 mm. El so primera curtiu nesti formatu foi Mery Go Round (1986), basáu nuna historia orixinal d'un cómic de Toni Mena y Juan Bas. Participó en rodaxes de numberosos curtiumetraxes cumpliendo distintes funciones de producción y soníu.[4]

En 1985 ingresó en City Colax, la Universidá de la Ciudá de Nueva York (CUNY), onde estudió cine y llogró titulación reglada. Mientres la so estancia en Nueva York tamién tuvo tiempu pa la música, montando'l grupu musical que definieron como de flamencu-rap, llamáu Xoxonees, xunto a Blanca Li, Montse Martínez, Cristina Hernández, Etienne Li y Estáu Gutiérrez. El conxuntu actuó mientres dalgún tiempu en distintos locales d'ociu de la ciudá con un gran ésitu de públicu que los siguía. Gutiérrez encargar de la grabación de los videoclips de Xoxonees. Foi un grupu absolutamente anárquicu, frescu y col so estilu orixinal. Grabaron el so primera y únicu discu n'España y terminaron dixebrándose, tres dos años d'esperiencia, el 31 d'avientu de 1989 pa siguir les sos carreres profesionales por otros carreros.[5][4]

Regresu a España editar

En 1987 Gutiérrez tornó a España y conoció a Joaquín Jordá, con quien va caltener una llarga amistá y sintonía que los va llevar a embarcase xuntos en distintos proyeutos. Foi Asistente de direición ayudante de direición de Jordá na so película L'encargu del cazador (1989) y caltuvo'l so interés pol curtiu, dirixendo nos dos años siguientes los curtiumetraxes La cinta dorada (1987) y Pezdro (1989). Tamién nesos años trabayó en distintos llargumetraxes y documentales como ayudante de montaxe.

En 1991 Gutiérrez dirixó'l so primer llargumetraxe, Sublet. La película foi rodada en Nueva York, producida por Fernando Trueba y protagonizada por Icíar Bollaín. Basar nel so primer guión, qu'escribió orixinalmente n'inglés y que tradució cola collaboración de Jordá. Tuvo . Llogró la reconocencia en forma de premios como la Caracola d'Oru na Muestra Cinematográfica del Atlánticu Algames de Cádiz, el Premiu nel Festival Internacional de Cine de Valencia - Cinema Jove de 1992, la nominación a los Premios Goya como Meyor direutora novel, y el Premiu del Círculu d'Escritores Cinematográficos a la Meyor direición novel.[4]

En 1992, cola productora MUAC FILMS y de la mano de Pizca Gutiérrez como socia y productora, fíxose cargu de la producción cinematográfica de distintes curtios de collaboradores y amigos: Meyor nun fales (1994) de Pedro Paz; Vezos (1995), Tou, Tou, Tou, Tou (1997), Completu Comfort (1997) de Juan Flahn; y Miranda escontra tras (1997) de Pedro Paz. Tamién, ente 1992 y 1993, amosó la so faceta d'actriz en distintos curtiumetraxes, como Baxa Corazón y Los amigos del muertu d'Icíar Bollaín, o Intrusos II, d'Arantxa Vela.

Tres la esperiencia de Sublet, Gutiérrez decidió volver al llargumetraxe en 1994 con Sexu oral, una producción de baxu costu cola participación como coproductores d'Emilio Martínez Lázaro y Carmelo Espinosa. Y en 1996 encetó'l so tercer llargumetraxe, Alma xitana, nel que volvió coincidir col so amigu Jordá, que foi'l so coguionista, y que cuntó cola aportación del grupu musical Ketama, que realizó parte de la banda sonora del filme. La película taba ambientada nel madrilanu barriu de Lavapiés. En 1997 rueda'l so cuartu llargumetraxe Velea con Candela Peña, Ernesto Alterio, Fele Martínez, Ginés García Millán y María Pujalte, que protagonicen trés histories enxareyaes sobre homes y muyeres contemporáneos.

La década de 1990 foi de gran actividá pa Gutiérrez, que compaxinó'l so trabayu como productora de curtiumetraxes y direutora de cine con otros proyeutos. Asina,en 1994 foi guionista pa televisión na serie Canguros y en 1999 escribió y dirixó Ellas son así, protagonizada por Maribel Verdú, María Barranco, Neus Asensi y María Adánez. Por esti proyeutu recibió'l Premiu Meridiana del Institutu Andaluz de la Muyer.[6][7]

En 2001 estrena Poniente, una película rodada n'Almería sobre la esraizadura que siente una muyer cuando torna a la tierra na que vivió la so infancia y el choque cola nueva realidá d'invernaderos ya inmigración. El filme llevó'l Premiu al Meyor Guión del Festival Toulouse Cinespaña y el premiu Fipresci nel Festival de Cine de Guadalaxara (Méxicu) amás de tar presente nel Festival de Venecia y de Toronto en 2002. En 2003 interpreta un papel nel filme Te doi los mios güeyos, de la cineasta Icíar Bollaín. En 2004 dirixe'l segmentu "Adolescentes", dientro de la película coleutiva Hai motivu, nel qu'enceta la tema del sistema educativu, cola participación de dellos estudiantes que critiquen una educación pública desoyida. Repite nel mesmu añu con otru proyeutu coleutivu: Nel mundu a cada ratu, dirixendo'l segmentu "Les 7 alcantarielles", rodáu en Córdoba (Arxentina) y que cunta la historia de Maca, una neña de cinco años que nos cunta la so vida dende la so fantástica visión, cuando lo que la arrodia ye daqué bien distinta. La película foi dirixida conxuntamente xunto a Patricia Ferreira, Pere Joan Ventura, el peruanu Javier Corcuera y Javier Fesser. Ente los años 2004 y 2006 fai delles incursiones nel mundu del arte de la mano de José Guirao y Rafa Doctor con pieces de videu:

  • 2004: L'inmóvil viaxe: un proyeutu encargáu pola casa Encendida y Casa d'América en redol a les nueves cartografíes de Madrid
  • 2005 – La torna: Beca del Musac pa desenvolvimientu del proyeutu sobre los afogaos nel Estrechu.
  • 2006 – “La Plaza”: proyeutu coleutivu La ciudá n'acurres. Producíu pola Universidá d'Arquiteutura de Valladolid.

En 2005 y mientres forma parte del xuráu del festival NOTODOFILMFEST dirixe'l curtiu Lunch time, nel que narra la vida d'una muyer trabayadora que percuerre la ciudá en busca d'un llugar pa comer. Nesi mesmu añu estrena El Calentín, película ambientada na Movida madrilano y protagonizao por Verónica Sánchez, Macarena Gómez y Ruth Díaz, qu'integren nel filme al grupu musical punky Les Siux. Esta postrera participó nel Festival de Toulouse Cinespaña como: El Calentín – Prix Du Jury des Lecteurs de La Dèpêche du Midi y nel Festival de Cine de Comedia de Montecarlu, onde se llevó'l Premiu del Xuráu na categoría de Meyor Film. En 2006 Chus dirixe'l videoclip de Tengo'l corazón contentu una de les temes del discu Un rayu de lluz, grabáu por iniciativa de la llibrería de cine Ocho y Mediu y col sofitu de AISGE. En 2007 Chus collabora na creación de VISU, l'Asociación de Muyeres de Cine y Medios Audiovisuales, de la que foi vicepresidenta los últimos años. Con esti proyeutu, qu'axunta a más de 300 muyeres, pretende destacar a les muyeres del audiovisual ante la so escasa presencia nel mediu, nun intentu de lluchar pola igualdá y la diversidá. En xineru de 2008 produz, escribe y dirixe el so séptimu llargumetraxe: Torna a Hansala, una historia sobre la dignidá de los emigrantes que lleguen a les costes españoles. El filme collecha dellos premios y menciones:

  • Festival internacional de cine de Valladolid
    • Premiu Especial del Xuráu.
  • Festival internacional de cine del Cairo
    • Pirámide d'Oru.
    • Premiu FIPRESCI.
  • Festival de cine de Guadalaxara, Méxicu
    • Meyor direición.
    • Meyor guión.
  • Premios GOYA 2009, nominaciones
    • Meyor Actriz Revelación.
    • Meyor Cantar Orixinal.
    • Meyor Guión.

En 2010 rueda'l curtiumetraxe: Gustaríame tar namorada... dacuando siéntome bien sola, la historia de tres adolescentes que viven una intensa nueche llena d'alcuentros y desencuentros amorosos.

Nel mesmu añu, por cuenta de los 50 años de la Gran Vía madrilana, rueda'l curtiumetraxe El mio primera amanecer, onde la Gran Vía ye l'escenariu d'un musical nel que trés adolescentes van ver el so primera amanecer.

Dirixe tamién en 2010 el segmentu de “Les que viven na borrina”, dientro del llargumetraxe coleutivu Elles son África. Rodáu en Namibia, cunta la historia d'un grupu de muyeres que lluchen por atopar una solución al problema de l'agua nel desiertu nel que viven. N'agostu del mesmu añu, escribe y dirixe el monólogu L'intre del absurdu, que supón la so primer incursión nel mundu del teatru. Cuenta cola interpretación de Roberto Álvarez, y ta fechu por encargu de Blanca Portillo y Chusa Martin pal Festival de Teatru de Mérida.

En 2015 dirixó Droga Oral, película na que persones de too tipu espresen les sos esperiencies ante la cámara sobre'l consumu de drogues, una cuestión tanto personal como polémica na sociedá actual. La cinta presentar en 2016 en Soria, onde Gutiérrez recibió'l Caballu d'honor de la XVIII edición del Certame Internacional de Curtios Ciudá de Soria.[4]

Filmografía editar

Direutora editar

XÉNERU AÑU TÍTULU
Llargumetraxe 1991 Sublet
Llargumetraxe 1994 Sexu oral
Llargumetraxe 1996 Alma xitana
Llargumetraxe 1998 Velea
Llargumetraxe 2002 Poniente
Llargumetraxe 2005 El Calentín
Llargumetraxe 2008 Torna a Hansala
Llargumetraxe 2014 Ciudad Delirio
Llargumetraxe 2014 Sacromonte, los sabios de la tribu
Llargumetraxe 2015 Droga oral
XÉNERU AÑU TÍTULU
Curtiumetraxe 1984 Porru on the roof
Curtiumetraxe 1985 Snikers of fire
Curtiumetraxe 1986 Tropicana
Curtiumetraxe 1986 Mery go round
Curtiumetraxe 1987 La cinta dorada
Curtiumetraxe 1989 Pezdro
Curtiumetraxe 2004 ¡Hai motivu! (Segmentu "Adolescentes")
Curtiumetraxe 2004 Nel mundu a cada ratu (Segmentu "Los siete alcantarielles")
Curtiumetraxe 2005 Lunch Time
Curtiumetraxe 2009 Curtios - ye + (Segmentu "Ensin pensalo dos veces")
Curtiumetraxe 2009 El diariu de Manuel
Curtiumetraxe 2010 El mio primera amanecer
Curtiumetraxe 2010 Elles son África (Segmentu "Namibia - Les que viven na borrina")
Curtiumetraxe 2010 Gustaríame tar namorada... dacuando siéntome bien sola
XÉNERU AÑU TÍTULU
Serie Tv 1999 Ellas son así
Videu clip 2006 Tengo'l corazón contentu
Teatru 2011 L'intre del absurdu

Productora editar

  • Meyor nun fales (1994), curtiumetraxe de Pedro Paz
  • Vezos (1995), curtiumetraxe de Juan Flahn
  • Tou, Tou, Tou, Tou (1997), curtiumetraxe de Juan Flahn
  • Completu Comfort (1997), curtiumetraxe de Juan Flahn
  • Miranda escontra tras (1997), curtiumetraxe de Pedro Paz

Actriz editar

  • Baxa Corazón (1992), curtiumetraxe d'Icíar Bollaín
  • Los amigos del muertu (1992), curtiumetraxe de Icíar Bollaín
  • Intrusos II (1993), curtiumetraxe d'Arantxa Vela

Premios editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Google Freebase Data Dump. Editorial: Google.
  2. «rexistru d'autoridaes BNE». Consultáu'l 2 xunetu 2020.
  3. «Chus Gutiérrez». Consultáu'l 1 de febreru de 2018.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 «Edición 2016» (inglés). Consultáu'l 1 de febreru de 2018.
  5. «Chus Gutiérrez & Revolution Lab: Xoxonees» (castellanu). Consultáu'l 1 de febreru de 2018.
  6. Llistáu de Premios Meridiana de 1998 a 2014 http://www.juntadeandalucia.es/institutodelamujer/images/FONDU_DOCUMENTAL/ListadoPremiosMeridiana1998-2014-1.pdf
  7. «Chus Gutiérrez & Revolution Lab: Detalle» (inglés). Consultáu'l 1 de febreru de 2018.

Bibliografía editar

1. Juan Cruz. .

2. Alberto Masegosa. «La postrera xoxonee» (castellanu).

3. Chus Gutiérrez. «Recuento d'un home llibre.» (castellanu).

4. Diego Muñoz.. «Chus Gutiérrez presentar cola so autobiografía neoyorkina.» (castellanu).

5. «El filme "Alma xitana" abre'l XI Festival de Cine de muyeres.» (castellanu).

6. Augusto Martínez Torres.. «Un aséptico documental faláu.» (castellanu).

7. Augusto Martinez Torres. «Una risondera comedia realista.».

8. Rosa Rivas. «"Ellas son así" convierte n'hermanes a María Barranco y Maribel Verdú.».

9. Jesus Aries. «Chus Gutiérrez rueda "Poniente" un filme sobre la esraizadura».

10. .

11. Gregorio Belinchón. «Territoriu "indie"».

12. Ángel Fernández-Santos. «Artistes y sociólogos cavilguen sobre la inmigración en Madrid».

13. «Asociacion de Muyeres Cineastes y de Medios Audiovisuales.» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 5 de marzu de 2016.

14. Diego A.Manrique. «Chus Gutiérrez remembra la movida y el 23-F».

15. Susana Gaviña. «actores-dan-la nota_153321170644.html Los actores dan la nota.».

16. Laura G.Estrada. «L'asociación VISU reivindica'l papel de les muyeres nel mundu del cine.».

17. Cristian Reino. «Chus Gutiérrez estrena "Torna a Hansala", una crítica a les fronteres.» (castellanu).

18. «frascu-consiguen-la espiga-de-oru-y-plata-de-la-seminci_91957209199.html199.html "Estómagu" y "El frascu" consiguen la Espiga d'Oru y Plata de la Seminci.».

19. Santiago do Campo. «festival-de-el-cairo_911638572156.html <<Torna a Hansala>>, de Chus Gutiérrez, gana nel Festival d'El Cairu.» (castellanu).

20. Miguel Oliver. «nueche-mas-blanca_1024274796906.html Caminata artística pela nueche más blanca» (castellanu).

21. Manuel Cuéllar. «La Gran Vía na curtia distancia» (castellanu).

22. Isabel Gallu. «Les muyeres africanes vistes per cuatro cineastes» (castellanu).

23. «Harlan, Pavlátová y Chus Gutiérrez van recibir la "Lluna de Valencia".» (castellanu).

24. Europa Press. «El mitu de Sísifo y la premonición Calpurnia Pisonis lleguen esti vienres a la Alcazaba de Mérida» (castellanu).

Enllaces esternos editar