Cine d'horror

xéneru cinematográficu

El cine d'horror ye un xéneru cinematográficu que se carauteriza por provocar o buscar provocar nel espectador sensaciones de medrana, horror, mieu, disgustu, repunancia, incomodidá o esmolición. Los sos argumentos frecuentemente desenvuelven la súbita intrusión nun ámbitu de normalidá de dalguna fuercia, eventu o personaxe de natura malina, de cutiu d'orixe criminal o sobrenatural.

Evolución ya historia editar

Oríxenes del cine de terror editar

El cine de terror nació xunto col mesmu cine. Los hermanos Lumière rodaron en 1896 la cinta L'arrivée d'un train à La Ciotat (La llegada del tren). Nesta película, como'l so nome indica, namái amosábase la llegada d'un tren; namái que, yá que el cine yera un inventu desconocíu pa la mayoría de los espectadores, éstos creíen que'l tren diba salise lliteralmente de la pantalla p'arollalos; los primeros espectadores de la cinta glayaben y escapaben de la sala aterrorizaos.

La primer cinta considerada de terror foi Le Manoir du Diable, empobinada y escurrida por Georges Méliès, estrenóse'l 24 d'avientu de 1896, en París. Esta dio pasu a tol cine de terror. Mientres esta era del cine primitivu, Francia asitióse como la gran realizadora d'antecedentes del xéneru. Louis Lumière realiza en 1897 Le squelette joyeux; Georges Méliès, amás de la yá mentada La casona del diañu, dirixe Le diable au couvent (1899) y El diañu negru (1905); la pionera en cine fechu por muyeres, Alice Guy ye la responsable del filme Faust et Méphistophélès (1903); a Gaston Velle débese-y El Peñe du talion (1906); l'español aragonés Segundo de Chomón realiza La casa encantada (1907), Satán préstase (1907), El castiellu encantáu (1908) y L'hotel llétricu (1908) ente bien de curtiumetraxes más que se realizaron en Francia. Pero la que munchos consideren como la primer película apostada de terror foi realizada en 1910 por J. Searle Dawley pa los Edison Studios (n'Estaos Xuníos). Trátase de la primer adautación del mitu de Frankenstein.

Espresionismu alemán editar

Nesta dómina del cine mudu, Alemaña cultivó una serie de películes tan espeluznantes como artístiques ya influyentes nel cine de terror universal, munches d'elles influyíes pola pintura espresionista. Podríamos destacar: L'estudiante de Praga (1913) de Paul Wegener y Stellan Rye; Homunculus (1916) d'Otto Rippert; Los güeyos de la momia (1918) d'Ernst Lubitsch; El Golem (1920) de Carl Boese y Paul Wegener; El gabinete del doctor Caligari (1920) de Robert Wiene; El castiellu encantáu (1921) de F.W. Murnau; La muerte cansada (1921) de Fritz Lang; Nosferatu (1922) de F.W. Murnau, con Max Schreck nel papel del vampiru; Les manes de Orlac(1924) de Robert Wiene; Fausto (1926) de F.W. Murnau; y yá a principios del sonoru: M, el vampiru de Düsseldorf (1931) de Fritz Lang; La bruxa vampiru (1932) del danés Carl Theodor Dreyer y El testamentu del Dr. Mabuse (1933) de Fritz Lang. Esti tipu de cine xermánicu tendría darréu dellos homenaxes como la película Nosferatu, vampiru de la nueche (1979) de Werner Herzog, con Klaus Kinski nel papel de Nosferatu, o la británica La solombra del vampiru (2000) d'E. Elias Merhige, na que Willem Dafoe interpreta a Max Schreck nel rodaxe de Nosferatu, siendo ésti un vampiru auténticu. Dientro del cine xermánicu tamién sería interesante destacar la sueca La carreta pantasma (1921) de Victor Sjöström y la danesa Häxan (1922) de Benjamin Christensen.

Películes de Bisarmes editar

 
Lon Chaney en La pantasma de la ópera (1925).

Nos años 20, Estaos Xuníos xestaría un cine de terror que tendría la so esplosión nos años 30, del cual podríamos destacar: L'home y la bestia (1920) de John S. Robertson, adautación de Dr. Jekyll and Mr. Hyde y el señor Hyde de Robert Louis Stevenson, protagonizada por John Barrymore; El legáu tenebrosu (1927), El teatru siniestru (1929) y L'home que ri (adautación del llibru homónimu de Victor Hugo) (1928) del alemán Paul Leni y El magu coloráu (1929) del húngaru Paul Fejos (los dos últimes películes nomaes protagonizaes por Conrad Veidt). Lon Chaney consolidar nel cine mudu como especialista n'interpretar a personaxes deformes. Especialmente terrorífica ye la so interpretación de Quasimodo y de la pantasma, respeutivamente, en: Nuesa Señora de París (1923) (adautación homónima de la obra de Victor Hugo) de Wallace Worsley y La pantasma de la ópera (1925) (adautación de la obra homónima de Gastón Leroux) de Rupert Julian. Precisamente nesta dómina empezó col xéneru unu de los consideraos meyores direutores del cine de terror: Tod Browning con: Garres humanes (1927) y La casa del horror (1927) dambes protagonizaes por Lon Chaney. Siguiría la so carrera cola obra maestra de la Universal Pictures Drácula (1931), La parada de les bisarmes (1932), Mark of the Vampire (1935) y The Devil-Doll (1936), toes estes postreres, según Garres humanes y La casa del horror, de la productora MGM.

Nos años 30 la Universal Pictures especializar en cine de terror, especialmente monster movies d'estilu góticu ya influyíu pol cine espresionista. Estes seríen dalgunes de les películes más destacaes d'esta corriente:

A partir de finales de los 40 les películes de terror de la Universal entraron en decadencia, prueba d'ello ye la película paródica de Bud Abbott y Lou Costello Abbott y Costello contra les pantasmes, a partir d'entós el cine de terror de la Universal decantaríase bien por parodies del "antiguu" cine de terror gótico con Abbott y Costello, bien por un cine de terror más próximo a la ciencia ficción, como lo demuestren les películes de Jack Arnold, John Sherwood o Virgil W. Vogel. Hai que mentar obligatoriamente a los trés grandes iconos de la Universal: Béla Lugosi, Boris Karloff y Lon Chaney Jr..

El primeru reconocíu por Drácula, anque solo interpretó ési papel en Drácula de Tod Browning y en Abbott y Costello contra les pantasmes, anque sigo qu'interpretó a otros vampiros en Mark of the Vampire y en El regresu del vampiru (Columbia Pictures) (1944) de Lew Landers; a Igor en El fíu de Frankenstein y La pantasma de Frankenstein; a la bisarma de Frankenstein en Frankenstein y l'Home Llobu y otros papeles en Satanás, El cuervu, You'll Find Out (1940) de David Butler, El lladrón de cuerpos (1945) de Robert Wise (basáu nel cuentu El lladrón de cadabres de Robert Louis Stevenson) (éstes cuatro, xunto con Boris Karloff), L'home llobu y na película independiente, considerada como la primer película de zombies White Zombie (1932) de Victor Halperin. A la fin de la so carrera actuó en Glen o Glenda (1953), La novia de la bisarma (1955) y Plan 9 from Outer Space (1959) del autodenominado peor direutor de la hestoria: Ed Wood.

Tocantes a Boris Karloff, interpretó a la bisarma de Frankenstein en Frankenstein, Bride of Frankenstein y El fíu de Frankenstein, a la momia en La momia, a Fu-Manchú en The Mask of Fu Manchu (1932) de Charles Brabin y otros papeles en El caserón de les solombres, El demoniu del mar (1930) de Wesley Ruggles, Los muertos anden (1936) de Michael Curtiz y El terror (1963) de Roger Corman.

A lo último, Lon Chaney Jr. interpretó al home llobu en L'home llobu, Frankenstein y l'home llobu, House of Frankenstein, La casona de Drácula y Abbott y Costello contra les pantasmes, según a la bisarma de Frankenstein en La pantasma de Frankenstein, al conde Drácula en El fíu de Drácula, a la momia en La tumba de la momia, La pantasma de la momia y La maldición de la momia y otros papeles en The Haunted Palace (1963) de Roger Corman. Otros actores non tan icónicos pero destacables son John Carradine (el conde Drácula en House of Frankenstein y La casona de Drácula) y Glenn Strange (bisarma de Frankenstein en House of Frankenstein, La casona de Drácula y Abbott y Costello contra les pantasmes).

Non solo la Universal cultivó'l cine de terror nos Estaos Xuníos. La RKO Radio Pictures realizó importantes cintes de terror: King Kong (1933) de Merian C. Cooper y Ernest B. Schoedsack, la mentada You'll Find Out, La muyer pantera (1942), The Leopard Man (1943) y Yo anduvi con un zombie (1943) de Jacques Tourneur o The Thing from Another World (1951) de Christian Nyby. Tamién delles películes interesantes pertenecen a MGM, Monogram Pictures o a Paramount Pictures.

Sobrevivencia del terror gótico editar

Cine de terror británico editar

Nos años 50, les bisarmes clásiques como Frankenstein, Drácula o la momia taben en decadencia y yeren sustituyíos pol llamáu cine de terror de la Guerra Fría: ciencia-ficción, aliens, mutaciones radioactives ya invasiones catastrófiques y apocalíptiques. Magar hubo dalguna esceición como Los crímenes del muséu de cera (1953) d'André de Toth (remake de Los crímenes del muséu (1933) de Michael Curtiz) protagonizada por Vincent Price, polo xeneral tou indicaba a pensar que les monster movies gótiques yeren un subxéneru acabáu. La productora británica Hammer Productions, fundada en 1934 por James Carreras, empecipió'l so enclín escontra'l terror en 1955 con una película de ciencia-ficción: L'esperimentu del doctor Quatermass de Val Guest, magar nun foi hasta 1957 con La maldición de Frankenstein de Terence Fisher cuando empezaron a alicar a les bisarmes mítiques. Gran Bretaña nun perdió la virxinidá en cine d'horror cola Hammer Productions, el país yá abrazara'l xéneru en munches películes, ente elles: Sweeney Todd: El barberu diabólicu de la cai Fleet (1936) de George King; Al morrer la nueche (1945) de Robert Hamer, Charles Crichton, Basil Dearden y Alberto Cavalcanti; La dama blanca (Reina d'espaes) (1949) de Thorold Dickinson y La nueche del demoniu (1957) de Jacques Tourneur. Influyida pola Universal Pictures y daqué mas esplícita qu'ésta, debíu en parte al usu del color, la Hammer Productions mandónos una serie de magnífiques películes, onde destaquen les estrelles Peter Cushing y Christopher Lee, interpretando de normal a protagonista y antagonista respeutivamente. Gran parte de les películes de la productora británica son:

Claramente podemos reparar que los direutores más recurrentes nes horror movies de la Hammer Productions son Terence Fisher, Roy Ward Baker y Freddie Francis, pero ye necesariu saber qu'estos dos últimos non solo trabayaron pa la Hammer, tamién realizaron películes pa otra productora inglesa especializada nel xéneru: l'Amicus Productions. Freddie Francis realizaría pa esta productora: Les profecíes del Dr. Terror (1965), La maldición de la calavera (1965), El sicópata (1966), Picadura mortal (1967), Invasores del otru mundu (1967), Les tisories del diañu (1967) y Condergaos de ultratumba (1972); ente que Roy Ward Baker dirixó L'asilu del terror (1972), La bóveda de los horrores (1973), Agora empiecen los berros (1973) y El club de les bisarmes (1980) y al direutor Kevin Connor débense-y Cuentos de ultratumba (1974), La tierra escaecida pol tiempu (1975), Nel corazón de la Tierra (1976) y Viaxe al mundu perdíu (1977). A lo último, no qu'a cine de terror británico refierse nun taría de mas mentar la productora Anglu Amalgamated y la película de la British Lion Film Corporation: L'home de blima (1973) de Robin Hardy.

Cine de vampiros y d'homes llobu editar

Nuna dómina más contemporánea, los clásicos vampiros y homes llobos caltuviéronse más o menos vixentes nes pantalles de cine, anque estremándose de normal del estilu góticu clásicu. Demostrar películes como les britániques El baille de los vampiros (1967) de Roman Polanski y La enganía (1983) de Tony Scott; Nueche de mieu (1985) de Tom Holland; Mozos ocultos (1987) de Joel Schumacher; Bram Stoker's Dracula (1992) de Francis Ford Coppola; la mexicana Cronos (1993) de Guillermo del Toro; Interview with the Vampire (1994) de Neil Jordan; From Dusk Till Dawn (1996) de Robert Rodríguez; Vampiros (1998) de John Carpenter; les sueques Déxame entrar (2008) de Tomas Alfredson y Vampyrer (Not Like Others) de Peter Pontikis, del mesmu añu; la coreana Thirst (2009) de Park Chan-Wook; Yo fui un home llobu adolescente (1957) de Gene Fowler; la británica La lleenda de la bestia (1975) de Freddie Francis; An American Werewolf in London (1981) de John Landis; Aullíes (1981) de Joe Dante; la británica The Company of Wolves (1984) de Neil Jordan; Mieu azul (1985) de Dan Attias (basada na obra Cycle of the Werewolf de Stephen King); la canadiana Ginger Snaps (2000) de John Fawcett; la británica Dog Soldiers (2002) de Neil Marshall y delles paródiques como la película blaxploitation Blacula (1972) de William Crain; la hispanu-cubana Vampiros en L'Habana (1985) de Juan Padrón; Vampire in Brooklyn (1995) de Wes Craven; Drácula, un muertu bien contentu y feliz (1995) de Mel Brooks y Teen Wolf (1985) de Rod Daniel. Na mesma llinia que Bram Stoker's Dracula, atoparíamos otra nueva versión d'un mitu importante: Frankenstein de Mary Shelley (1994) de Kenneth Branagh con el mesmu Branagh interpretando al doctor Victor Frankenstein y a Robert De Niro como la bisarma.

Cine catastróficu, ciencia ficción y estraterrestres editar

El cine de terror de ciencia-ficción, munches vegaes amestáu al cine catastróficu o apocalíptico o al cine d'estraterrestres, poner de moda nos 50, y (dexando de llau les películes de la Universal Pictures yá vistes, dirixíes por Jack Arnold, ente otros) una de les sos principales figures foi Roger Corman, direutor de serie B (películes de baxu presupuestu) especializáu na adautación, llibre y colorista, de rellatos d'Edgar Allan Poe: The Fall of the House of Usher (1960), El pozu y el pendilexu (1961), La obsesión (1962), Cuentos de terror (1962), El cuervu (1963), La mázcara de la Muerte Colorada (1964) y La tumba de Ligeia (1964); lo mesmo que de una adautación d'un cuentu de H.P. Lovecraft, El palaciu de los espíritus y de delles películes de serie B de normal rellacionaes cola ciencia ficción como Conquistaron el mundu (1956), Emisariu d'otru mundu (1957), L'ataque de los cámbaros xigantes (1957), La muyer aviespa (1959), La bisarma del mar encantáu (1961) y L'home con rayos X nos güeyos (1963).

 
Boris Karloff en Bride of Frankenstein.

El téunicu d'efeutos especiales Ray Harryhausen foi un personaxe imprescindible no que al cine catastróficu y de bisarmes xigantes refierse. Influyíu por King Kong realizaría una serie de películes destacables: El gran gorila (1949) d'Ernest B. Schoedsack, La bestia de tiempos remotos (1953) d'Eugène Lourié, Surdió del fondu del mar (1955) de Robert Gordon, La tierra contra los platillos voladores (1956) de Fred F. Sears, La bestia d'otru planeta (1957) de Nathan Xuren y la película de dinosaurios El valle de Gwangi (1969) de Jim O'Connolly.

Otres películes destacaes de la dómina son: Últimatum a la Tierra (1951) de Robert Wise, The War of the Worlds (1953) de Byron Haskin (basáu na novela homónima de H.G. Wells), La humanidá en peligru (1954) de Gordon Douglas y La invasión de los lladrones de cuerpos (1956) de Don Siegel. La mixtura de terror y ciencia ficción transitada en lliteratura por H. P. Lovecraft, remanez a finales de los 70 col remake de la última cinta mentada La invasión de los ultracuerpos (1978) de Philip Kaufman y l'escelente Alien: l'octavu pasaxeru (1979), de Ridley Scott, que narra la terrorífica llucha contra una bisarma estraterrestre indestruyible a bordu d'un cargueru espacial. El filme dio orixe a delles remortines y crossovers. Yá a partir de los ochenta destacaríen ente munches otres La cosa (1982) del maestru del cine de terror John Carpenter; la canadiana Cube (1997) de Vincenzo Natali y Signs (2002) del indo-norteamericanu M. Night Shyamalan.

Dientro del cine de terror de ciencia ficción, un direutor conocíu como una de les trés C del cine d'horror: el canadianu David Cronenberg, el rei del cine de ciencia ficción terrorífico de los ochenta. La so contribución al subxéneru constituyir de Cromosoma 3 (1979), Scanners (1981), la norteamericana La zona muerta (1983), Videodrome (1983), la norteamericana La mosca (1986) (remake d'una película homónima de 1958, dirixida por Kurt Neumann) y La xinta desnuda (1991).


Fenómenu dignu d'estudiu ye la filmografía catastrofista y apocalíptica xaponesa, que surdió nos años 50, 60 y 70 por cuenta de la llamada Guerra Fría, especialmente les películes kaiju (bisarma xigante). Gojira/Godzilla (1954) y Mothra (1961), del direutor y especialista nel subxéneru Ishiro Honda y Gamera (1965) de Noriaki Yuasa y toles sos numberoses remortines y crossovers constitúin lo más representativo del subxéneru xaponés. Ye interesante mentar el filme Pacific Rim (2013), onde'l mexicanu Guillermo del Toro fai un homenaxe al subxéneru kaiju. Frutu del cine rellacionáu pola paranoya nuclear y les invasiones surde en 1968, la película La nueche de los muertos vivientes, película cola qu'apurrió la temática de los "zombis" o "zombies", tou un subxéneru, creáu pol fináu direutor de la cinta: George A. Romero. Los zombies, al igual que'l home llobu, dientro de la categoría de los ensin morrer, como los vampiros, formen parte de la tradición folklórica y les lleendes populares más antigües, pero nun fueron demasiáu frecuentaos polos autores románticos. El terror contemporáneo, sicasí, tantu en lliteratura como en cine, enceta a los zombis ensin el menor matiz románticu, procurando llograr nel llector o espectador, al traviés de la cruda espresión de la so monstruosidá exangüe y caníbal, un efeutu de terror puro, ancestral (vease Cine de zombis).

Cine de terror paranormal editar

Nun hai qu'escaecese d'un subxéneru del cine de terror, pue que ensin una dómina dorada o d'esplotación, pero sí d'una gran vixencia a lo llargo de munches décades y, de fechu dellos grandes afitaos del cine de terror pertenecen a esta aguada. Trátase del cine paranormal, yá seya d'entes, pantasmes, demonios, o a cencielles fechos paranormales, munches vegaes tratáu dende'l realismu, yá que ye frecuente xugar col escepticismu de los personaxes. A diferencia del cine d'asesinos en serie o del cine de zombies, suel alloñar de la violencia y l'horror visual pa centrase más nel terror a lo desconocío, una y bones munches vegaes la fuercia malino d'estes películes nun suel ser visible o namái lo ye en momentos determinaos o cuando invaden el cuerpu de dalgún personaxe inocente, nel casu de los demonios. A pesar de lo comercial que pueda resultar el cine de terror más visceral, dende los años 60 (dómina de la nacencia del cine gore, del cine de zombies modernu y de les primeres bases del slasher) hasta l'actualidá, hai ensame d'exemplos de películes que se clasifiquen más nesti subxéneru del terror que munchos llamen terror psicolóxico: les britániques Suspense (1961) de Jack Clayton (sobre Otra vuelta de tuerca de Henry James) y La casona encantada (1963) de Robert Wise (sobre The haunting of hill house de Shirley Jackson); L'antroxu de les almes (1962) de Herk Harvey; Rosemary's Baby (1968) de Roman Polanski; la belxicana La terrorífica nueche del demoniu (1971) de Jean Brismée; la británica La lleenda de la casa del infiernu (1973) de John Hough; The Exorcist (1973) de William Friedkin; La profecía (1976), de Richard Donner; Carrie (1976) de Brian de Palma; Terror en Amityville (1979), de Stuart Rosenberg y la so secuela Amityville: La Posesión (1982), de Damiano Damiani; La rellumada (1980) de Stanley Kubrick (basada na novela homónima de Stephen King); la canadiana The Changeling (1980) de Peter Medak; L'ente (1981) de Sidney J. Furie; Poltergeist (1982) del fináu Tobe Hooper; la cómica House, una casa allucinante (1986) de Steve Miner; Campusantu de mascotes (1989) de Mary Lambert (basada na novela homónima de Stephen King); The Sixth Sense (1999) y La trampa del mal (2010) de M. Night Shyamalan; llanzada con astucia al traviés d'Internet, El proyeutu de la bruxa de Blair (1999), de los mozos Daniel Myrick y Eduardo Sánchez (película que popularizó'l llamáu falsu documental); les hispanu-mexicanes L'espinazu del diañu (2001) y El laberinto del fauno (2006) de Guillermo del Toro; los españoles Los otros (2001) d'Alejandro Amenábar y El orfanato (2007) de Juan Antonio Bayona; The Exorcism of Emily Rose (2005) de Scott Derrickson; 1408 (2007) del suecu Mikael Hafström (basáu nun rellatu curtiu homónimu de Stephen King); Paranormal Activity (2007) d'Oren Peli; Insidious (2010) y The conjuring (2013) del especialista nel xéneru James Wan; It follows (2014) de David Robert Mitchell; l'australiana The Babadook (2014) de Jennifer Kent y La bruxa (2015) de Robert Eggers, ente munches otres.

Hai otres películes bien difíciles de clasificar, anque, yá seya por temática, estilu, estructura o ambientación, el subxéneru más fayadizu nel que se deben clasificar (si tienen de clasificase) ye nésti. Trátase de los casos, por casu de: la británica Repulsión (1965) y la francesa The Tenant (1976) del polacu Roman Polanski; o de It (1990) de Tommy Lee Wallace.

Cine de terror en Hispanoamérica editar

Arxentina y Méxicu son los dos países iberoamericanos que más sobresalieron nel cine de terror. Anque tamién ye importante nun escaecer la contribución de José Mojica Marins al terror brasilano con películes como: A medianueche llevaré la to alma (1964), Esta nueche voi tener el to cadabre (1967), L'estrañu mundu de Zé do Caixao (1968), L'espertar de la bestia (1970), Esconxuru negru (1974), A Estranha Hospedaria dos Prazeres (1976), Inferno carnal (1977), Delirios d'un anormal (1978) y Encarnación del demoniu (2008), toes protagonizaes por él mesmu. Tampoco ta de más mentar otra película brasilana: La nueche del Chupacabras (2011) de Rodrigo Aragao.

Arxentina editar

Tocantes a Arxentina, dizse que la primer película con tintes de terror foi L'home bestia o les aventures del Capitán Richard (1934) de C. Z. Soprani, paez ser qu'inspirada na película alemana Ramper, der tiermensch (1927) de Max Reichmann. Pero que la "primer" película dafechu de terror foi Una lluz na ventana (1942) de Manuel Romero y protagonizada pol español nacionalizáu arxentín Narciso Ibáñez Menta. A ésta siguiría-y la crime filme Historia de crímenes, del mesmu añu y col mesmu direutor y protagonista; coles mesmes Carlos Schlieper dirixe la chilena La casa ta vacida (1945) y falando de cine chilenu, non menos imprescindible ye La dama de la muerte (1946), basada na novela El club de los suicides de Robert Louis Stevenson y empobinada por Carlos Hugo Christensen.

Nos años cincuenta Román Viñoly Barreto dirixe La bestia tien de morrer (1952) y El vampiru negru (1954); ente que'l mentáu Carlos Hugo Christensen ye'l responsable de Si muerro antes d'espertar (1952). El direutor nacíu n'Italia Mario Soffici alica a un iconu de les monster movies de la Universal Pictures y de la lliteratura gótica (Mr. Hyde) con L'estrañu casu del home y la bestia (1951). Yá nos años 60, 70 y 80 ye necesariu mentar a Emilio Vieyra que nes sos películes abraza subxéneros tan variaos como'l vampirismu, la ciencia ficción o'l cine d'asesinos en serie. L'arxentino-norteamericana Estraña invasión (1965), Prestar sangrientu (1967), La bestia desnuda (1967), La vengación del sexu (1971), Sangre de vírxenes (1974) y Asocedió nel internáu (1985). La mayoría de les sos películes tienen bastantes dosis d'erotismu, una peculiaridá bien típica de los 70 y presente tamién per otros países como España. Per otru llau, a Jorge Carlos García débense-y Estigma de terror (1973) y El monte de los condergaos (1974). Más apocayá podemos mentar: La casa de los siete baltes (1982) de Pedro Stocki y Daquién te ta mirando (1988) de Horacio Maldonado y Gustavo Cova.

A lo último, destacar les numberoses comedies de terror que se fixeron n'Arxentina. Influyíu poles parodies de Abbott y Costello, el peruanu-arxentín Enrique Carreras (direutor del trípticu Obras maestras del terror (1960)) realiza La pantasma de la opereta (1952) y pela so parte Francis Lauric mándanos Les aventures del Capitán Piluso (1963). Dempués de que nos setenta, la película Los vampiros preferir gordinos (1974) de Gerardo Sofovich diera constancia de qu'entá esistía la comedia de terror, nos ochenta esta vuelve ponese de moda y demostrar de nuevu Enrique Carreras con Mingo y Aníbal contra les pantasmes (1985), Mingo y Aníbal na casona embruxada (1986) y Galeria del terror (1987) (les dos primeres protagonizaes pol dúu risible formáu por Juan Carlos Altavista y Juan Carlos Calabró). A lo último, cabo destacar dos películes risibles de Carlos Galetini: Matar bisarmes na casona del terror (1987) y Charly, díes de sangre (1990).

Méxicu editar

Pero de xuru el país hispanoamericanu que más contribuyó al cine de terror ye Méxicu, llegando inclusive a crear subxéneros propios como'l cine de lluchadores profesionales que faen frente a finxos de la ficción terrorífica o'l cine de terror western. Los años 30 y 40 seríen la dómina d'esperimentación y afitamientu del xéneru. Munchos asitien como la primer película de terror mexicano a La Llorona (1934) de Ramón Pion y a ésta siguiríenlu 039;'La pantasma del conventu (1934) de Fernando de Fuentes y El bagul macabru (1936) de Miguel Zacarías. Tamién hai que dedica-y mención estreme a Juan Bustillo Oro, que con Dos monxos (1934), El misteriu de la cara pálida (1935) y Nostradamus (1937) da pie a la nacencia del cine de terror en Méxicu. A finales de los 40 la producción menguara, siendo representada solamente por L'heriedu de la Llorona (1947) de Mauricio Magdaleno.

Los años 50 y 60 cunten col direutor especializáu nel xéneru Chano Urueta que yá tuviera dalgún acercamientu al terror con Profanación (1933) y El signu de la muerte (1939). Pero foi a partir de los años 50 que se consolidaría como unu de los más grandes direutores de cine de terror en Méxicu con La bruxa (1954), El caballeru ensin cabeza (1957), El barón del terror (1962), La cabeza viviente (1963) y, introduciendo a los lluchadores profesionales (concretamente a Crox Alvarado) nel xéneru, La bestia magnífica (Llucha llibre) (1952), a la que se sumaríen na década siguiente: Blue Demon, el demoniu azul (1965), Blue Demon contra'l poder satánico (1966), Blue Demon contra les diabóliques (1968) y Blue Demon contra los celebros infernales (1968), cola estrella del cine y de la llucha llibre Blue Demon, que cunta con una estensa filmografía nesi ámbitu. L'otru gran iconu, xunto con Blue Demon, no qu'a cine de llucha llibre refierse, ye El Santu; demostrar: Santu contra'l celebru del mal (1958) de Joselito Rodríguez, Santu contra los zombies (1961) de Benito Alazraki, Santu contra'l rei del crime (1962) de Federico Curiel, Santu contra les muyeres vampiru (1963) y Santu nel muséu de cera (1963) d'Alfonso Corona Blake, Santu vs l'estrangulador (1963) de René Cardona, Santu, el Mazcaráu de Plata vs la invasión de los marcianos (1966) d'Alfredo B. Crevenna, Santu na ayalga de Drácula o El vampiru y el sexu (na so versión ensin censura) (1968) de René Cardona, Santu na vengación de les muyeres vampiru (1970) de Federico Curiel y Santu na vengación de la momia (1970) de René Cardona, ente munches otres. Tamién hai delles películes nes que El Santu y Blue Demon xunieron fuercies, como por casu: Santu y Blue Demon contra les bisarmes (1969) de Gilberto Martínez Solares, Les besties del terror (1972) d'Alfredo B. Crevenna y del direutor de munches películes de Cantinflas, Miguel M. Delgado, Santu y Blue Demon contra Drácula y l'home llobu (1972) y Santu y Blue Demon contra'l Dr. Frankenstein (1974). Otru especialista (yá fuera del cine de lluchadores) nel xéneru foi Fernando Méndez, realizador de Lladrón de cadabres (1956), El vampiru (1957), El ataúd del vampiru (1957), Misterios de ultratumba (1959), El berru de la muerte (1959) y Los diaños del terror (1959). Otres películes de la dómina destacables, seríen: The Man Without a Face (1950) de Juan Bustillo Oro, El banzáu de les ánimes (1956) de Rafael Baledón, La maldición de Nostradamus (1959) de Federico Curiel, La invasión de los vampiros (1961) de Miguel M. Delgado y El mundu de los vampiros (1960) d'Alfonso Corona Blake.

Nos años 50, 60 y 70 hai que mentar al actor icónico del xéneru Germán Robles que debutó en El vampiru y siguió apaeciendo en El ataúd del vampiru, El castiellu de les bisarmes (1958) de Julián Soler, La maldición de Nostradamus, El sangre de Nostradamus (1962) de Federico Curiel y Stim Segar, El barón del terror y munches películes más.

A finales de los 60 estrénase Hasta'l vientu tien mieu (1968) de Carlos Enrique Taboada, consideráu por munchos como'l maestru de la dómina dorada del cine de terror mexicano. La so obra inaugura la década de los 70 con El llibru de piedra (1969), incursiona nel slasher con Más negru que la nueche (1975) y remata la so tetraloxía clásica con Venenu pa les faes (1984). La so obra va dende lo sobrenatural a lo psicolóxico, entemeciendo lo cotidiano colo estraordinario y emponiendo a les nueves xeneraciones escontra un estilu más crudu y violentu. Los años 70 y 80 en Méxicu tán claramente influyíos pol giallo italianu y el gore y el slasher d'Estaos Xuníos, siendo los nomes más representativos Juan López Moctezuma, Gilberto Martínez Solares, René Cardona Jr. y el so fíu René Cardona III. Del primeru hai que destacar La casona de la llocura (1973), Mary Mary, Bloody Mary (1975) y Alucarda, la fía de les tiniebles (1978). A Gilberto Martínez Solares, que yá s'enfusó nel xéneru dende La casa del terror (1959), débese-y Satánicu Pandemonium. René Cardona Jr. realizó La nueche de los mil gatos (1972), Tintorera (1977), El triángulu diabólicu de les Bermudes (1978) y L'ataque de los páxaros (1987). D'últimes mentar, per una parte, tres películes de René Cardona III: Vacaciones del terror (1988), Allaríos del terror (1991) y Caniles: l'home llobu (1991); y por otra, La Tía Alejandra (1979) d'Arturo Ripstein y L'estrañu fíu del xérif (1982) de Fernando Durán, postrera gran obra del terror western, subxéneru representáu por películes como: El banzáu d'animar, El caballeru ensin cabeza, La cabeza de Pancho Villa (1957) de Chano Urueta, El foín escarlata na vengación del aforcáu (1958) de Rafael Baledón, El berru de la muerte, El pueblu pantasma (1965) d'Alfredo B. Crevenna, El caballu del diañu (1975) de Federico Curiel, El llátigu contra Satanás (1979) d'Alfredo B. Crevenna y El caballeru de la muerte (1980) de Federico Curiel; y que sumió cola decadencia del western.

Mientres los años 90 el xéneru quedó enllancáu, siendo representativos solo dellos títulos: El sacristán del diañu (1992) de Jorge Luke, Sobrenatural (1996) de Daniel Gruener y Angeluz (1998) de Leopoldo Laborde. Pero yá nel sieglu XXI, el terror esfrutó d'adautaciones de la maldición de La Llorona: El llorones (2004) de Lorena Villareal, J-ok'el de Benjamin Williams y Quilómetru 31 de Rigoberto Castañeda (dambes de 2007). Tamién atoparíamos otros remakes o nueves versiones como El llibru de piedra (2009) de Julio César Estrada y Más negru que la nueche (2014) de Henry Bedwell y dalguna producción orixinal como Ende va'l diañu (2012) d'Adrián García Bogliano, Visitantes (2014) d'Acán Coen y Somos lo qu'hai (2010) de Jorge Michel Grau.[1]

Cine de terror n'Italia (giallo) editar

Anque podemos atopar munchos antecedentes, ente ellos, L'infiernu (1911) de Giuseppe de Liguoro, Francesco Bertolini y Adolfo Padovan y Rapsodia satánica (1915) de Nino Oxilia, puede dicise que'l cine de terror italiano empieza a floriar con determinaes cintes de Riccardo Freda y Mario Bava. Los vampiros (1956), Caltiki, la bisarma inmortal (1959), Maciste nel infiernu (1962), L'horrible secretu del doctor Hichcock (1962), Lo spettro (1963) y La iguana de la llingua de fueu (1971) constitúin la meyor aportación de Riccardo Freda al xéneru. Dalgunes d'eses obres cunten cola direición de fotografía de Mario Bava, consideráu como'l padre del terror italiano. Los films de Mario Bava van dende lo sobrenatural a la ciencia ficción, lo ejemplifican: La mázcara del demoniu (1960), Hércules nel centru de la Tierra (1961), el trípticu Los trés cares del mieu (1963), Terror nel espaciu (1965), Operazione paura (1966), El diañu llevar a los muertos (1973) y Shock (1977). Independientemente d'estes películes, a Mario Bava considérase-y el creador del cine giallo por una serie de películes que consolidaron les bases d'esti subxéneru que dempués sería descomanadamente esplotáu nos años 70, gracies en gran parte al trabayu del tamién consideráu maestru, yá non nel subxéneru, sinón nel cine de terror polo xeneral, Dario Argento. Antes de centranos nel subxéneru, hai que mentar una figura especial dientro del cine de terror italiano de los 60, el direutor de serie B Antonio Margheriti, realizador de: Danza macabra (1963), El xusticieru colloráu (1963), Los llargos pelos de la muerte (1964), I criminali della galassia (1965), La guerra de los planetes (1966) y La horrible nueche del baille de los muertos (1971), ente munches otres. El giallo suel considerase como un híbridu ente'l thriller y el cine de terror, yá que la so trama suel xirar en redol a un asesinatu y l'investigación y descubrimientu de la identidá del asesín, sicasí, a diferencia del thriller, el pesu d'una película giallo recái munches vegaes más no estético y visual, destacando sobremanera la estilización de la violencia esplícita, cosa bien similar a lo que fai'l slasher, yá que hai que dicir que'l subxéneru italianu foi una de les principales influencies del subxéneru d'Estaos Xuníos. Tamién al igual que'l slasher, col pasu de los años amosó un enclín a dotar a los sos asesinos (a priori, humanos) de ciertes carauterístiques sobrenaturales, de normal fuercia desproporcionao y invulnerabilidad a los ataques (inclusive dacuando inmortalidá). De les cuantiosas producciones italianes que se fixeron habría que destacar un puñáu d'elles:

A principios de los ochenta, pola competencia del slasher d'Estaos Xuníos, el subxéneru dexó de tar de moda. Anque, yá seya alloñar del giallo, o permaneciendo dientro d'él (magar munches vegaes al estilu slasher), dellos direutores mandaron na década de los ochenta cintes de terror imprescindible. Dario Argento yá s'alloñara del subxéneru cola que munchos consideren la so obra maestra: Suspiria (1977), con cierta unidá d'estilu al respective de les sos obres anteriores pero abrazando lo paranormal, como fadría cola secuela Inferno (1980). Yá a mediaos de los ochenta realizaría Phenomena (1985) y Opera (1987), películes de temátiques bastante similares al giallo. Ruggero Deodato, direutor de Trampa pa un violador (1980) (cine de violación y vengación) y el slasher Criatura diabólica (1987), realiza en 1979 Holocaustu Caníbal, película mondu qu'utilizó la téunica del falsu documental de forma maxistral al serviciu del terror y del gore. Deodato vuelve tratar la temática caníbal, como yá fixo na similar Mundu caníbal (1977). Les muertes, especialmente detallaes con morbosidad, daben la sensación de ser reales, llegando inclusive a confiscarse la película y a arrestar al so direutor. Per otra parte, el que realizara delles películes giallo a principios de los 70, Umberto Lenzi, tamién s'enfusó nel cine de caníbales con ¡Comíos vivos! (1980) y la película, bien comparada cola de Ruggero Deodato, Caníbal Feroz (1981). Amás, Lenzi enfusar nel cine de zombies con La invasión de los zombies atómicos (1980).

Sicasí, el direutor italianu que más esploró esi terrén (claramente influyíu poles películes d'Estaos Xuníos del consideráu padre del cine de zombies modernu, George A. Romero) foi Lucio Fulci, con Zombi 2 (1979), Mieu na ciudá de los muertos vivientes (1980), El más allá (1981) y Aquella casa al llau del campusantu (1981). La so esmolición n'amosar con minuciosu detalle la violencia y la destrucción del cuerpu humanu y la so sensibilidá polo desagradable asitien a Lucio Fulci como un direutor que les sos películes son por munchos consideraes como les más violentes enxamás realizaes. Bien destacable ye tamién la so película slasher, igual de gore que les sos películes de zombies, El descuartizador de Nueva York (1982). Bien destacable sería tamién el polifacéticu (al igual que'l so padre) direutor Lamberto Bava, fíu del mentáu Mario Bava. Los sos films toquen los subxéneros del cine de vampiros, de zombies, paranormal, ciencia ficción y giallo-slasher. Dalgunes de les sos películes más destacaes serien: Macabru (1980), Cuchiellos na escuridá (1983), El devorador del océanu (1984), Demonios (1985), Demonios 2 (1986), Vas Morrer a medianueche (1986), el telefilme Efeutos sobrenaturales (1987), Disturbios nel campusantu (1987), el telefilme risible Cena col vampiru (1988) y La mázcara del demoniu (1989). Pola mesma dómina, el direutor Don Coscarelli empecipia'l so pentalogía (él ye direutor de los cuatro primeres) con Phantasm (1979).

A finales de los ochenta, Michele Soavi revitalizaría los xéneru n'Italia cola so ópera prima, el slasher Aquarius (1987). A ésta siguiríenlu 039;'Pandemonium (1989), La secta (1991) (tercer y cuarta entrega, respeutivamente, de la saga empecipiada con Demonios de 1985) y La mio novia ye un zombie (1994). Per otra parte, Dario Argento, siguió cultivando'l xéneru, siendo probablemente'l meyor exemplu de la sobrevivencia del terror italiano: demostrar Trauma (1993), L'arte de matar (1996), La pantasma de la ópera (1998), La terza madre (2007), Giallo (2009) y Drácula 3D (2012), anque para munchos, inclusive'l que foi maestru del terror nos 70 y 80, entró en plena decadencia.

Cine de terror n'España (fantaterror) editar

El cine de terror n'España sufrió mientres munches décades la represión del ostracismu y la censura, que nun dexaba floriar el que cola llegada del tardofranquismu sería unu de los más populares y rentables (a nivel internacional) xéneros qu'esistieron nel país ibéricu. Falando d'antecedentes ye interesante mentar al aragonés Segundo de Chomón que realizaría en Francia grandes curtiumetraxes influyentes na cinematografía mundial posterior. Sacante casos aisllaos como El protexíu de Satán (1917) de Joan Maria Codina, Foi una velea (1925) de Miguel Ballesteros, el curtiumetraxe paródicu Una de mieu (1935) d'Eduardo García Maroto o la que munchos consideren la primer película de terror español La torre de los siete gorrumbos (1944) d'Edgar Neville, el terror nun maurecería n'España hasta la llegada de Jesús Franco. En 1962 realiza la película que dio pie a la crecedera y afitamientu del terror n'España: Berros na nueche (1962), filme d'asesinos en serie. Dende esa fecha hasta'l so fallecimientu en 2013, Franco realizaría cuasi dos centenares de películes, con especial predilección pol terror, el cine eróticu y pornográfico y el terror erótico. Amás, ente'l so filmografía podemos atopar películes españoles, franceses, italianes, portugueses, alemanes, suices, belgues y de Liechtenstein. Dalgunos de los sos films (de terror) destacaos son: La mano d'un home muertu (1962), El secretu del Dr. Orloff (1964), Succubus(Necronomicon) (1968), Fu-Manchú y el besu de la muerte (1968), El castiellu de Fu-Manchú (1969), El procesu de les bruxes (1970), El conde Drácula (1970) (col iconu vampírico británicu Christopher Lee), Les vampires (1970), El diabólicu doctor Z (1971), El doctor Mabuse (1972), Drácula contra Frankenstein (1972), La fía de Drácula (1972), La maldición de Frankenstein (1972), Los amantes de la isla del diañu (1972), Los güeyos siniestros del Doctor Orloff (1973), Al otru llau del espeyu (1973), La nueche de los asesinos (1976), Jack l'estripador (1977), Sexu caníbal (1980), El caníbal (1980), Escolines violaes (1981), La tumba de los muertos vivientes (1982), Gañíos de prestar (1983), El siniestru doctor Orloff (1984), Los depredadores de la nueche (1987), Killer Barbys (1996) y Killer Barbys vs Drácula (2003). Munches de les sos películes cuntaben con grandes dosis d'erotismu y/o sexualidá. Tamién merez mención estreme Narciso Ibáñez Serrador, fíu de Narciso Ibáñez Menta, al que se-y deben dos películes de terror: La residencia (1969) y ¿Quién puede matar a un neñu? (1976), por nun falar de la so estensa contribución al xéneru en televisión. Pero dexando de llau al direutor Jesús Franco y a Narciso Ibáñez Serrador, hubo una película en 1968 que podríamos dicir que produció la esplosión del cine de terror español nos años 70 (sobremanera a principios d'esa década), La marca del home llobu (1968) d'Enrique L. Eguiluz y qu'amás empecipió una de les sagues más prolífiques del terror ibérico, l'Home Llobu, interpretáu pol iconu más representativu del fantaterror: Paul Naschy (o Jacinto Molina Álvarez). Nos 70, el cine de terror español gociaba de prestíu y taquilla internacionalmente, anque la dictadura de Francisco Franco nun amosaba apreciu a esi tipu de películes, de cuenta que teníen más ésitu fora del so país que nel mesmu. El fantaterror suel presentar grandes influencies del esteticismu de la Universal Pictures, de la Hammer Productions y de les películes giallo italianes tan esplotaes na mesma dómina, según del slasher d'Estaos Xuníos, que taba floriando entá nesa dómina. Del giallo y el slasher adopta'l gustu por un esteticismu de la violencia esplícita (anque de normal, abondo más llixera que los subxéneros italianu y d'Estaos Xuníos). Amás, una carauterística propia del fantaterror ye la creciente dosis d'erotismu que fueron amosando los films a midida que avanzaba la década, como respuesta al progresivu debilitamientu de la censura y represión franquista. Y asina, hai un grupu de películes del xéneru nos años 70 que merecen un estudiu estreme na historia del cine español. Les más representatives son:

A finales de los 70 el xéneru entró en gran decadencia, siendo sustituyíu pol landismo y la comedia de destape. Sicasí, dende finales de los 70 hasta l'actualidá goció d'una bona sobrevivencia, y resurdiendo con grandes ésitos internacionales a principios del sieglu XXI. Analizando'l cine de terror español de finales de los 70, años 80 y principios de los 90, per una parte ta la carrera que siguió Paul Naschy, que se convirtió en direutor en Inquisición (1976), a la que lu siguieron: El caminante (1979), L'antroxu de les besties (1980), La torna del home llobu (1980), Llatíos de llerza (1983), La bestia y la espada máxica (1983) (la primer coproducción España-Xapón de la hestoria) y L'aullida del diañu (1987). En segundu llugar atopamos la carrera de José Ramón Larraz, que yá dirixiera delles películes na dómina dorada del fantaterror. Nos 80, mandónos el filme sobrenatural Estigma (1980), la comedia de terror La momia nacional (1981), la demoníaca Los ritos sexuales del diañu (1982) y los slashers Fuelgue en pieces (1987), Al filu del hachu (1988) y Deadly Manor (1990). En tercer llugar ye imprescindible falar del valencianu Juan Piquer Simón qu'empecipió'l so enclín escontra'l terror con Misteriu na isla de les bisarmes (1981), el slasher Mil grito tien la nueche (1982) (película que, curiosamente, l'enantes mentáu Jesús Franco asonsañó pornográficamente en Mil sexo tien la nueche de 1984), la película de terror ecolóxico Slugs, muerte mafosa (1987), la película de ciencia ficción La grieta (1989), la sobrenatural La casona de Cthulhu (1992) y la demoníaca Strange Cargo (1994). A lo último, hai que mentar Llocada (1979) d'Iván Zulueta, la catalana Morbus (o bon profit) (1982) d'Ignasi P. Ferré (película de zombies), Congoxa (1987) de Bigas Luna, Tres el cristal (1987) d'Agustí Villaronga, La lluna negra (1989) d'Imanol Uribe y 99.9 La frecuencia del terror (1997) d'Agustí Villaronga.

Hasta'l so fallecimientu en 2009, Jacinto Molina Álvarez siguió interpretando (que yá nun dirixendo) destacaos papeles en Licántropu: L'asesín de la lluna llena (1996) de Francisco Rodríguez Gordillo, School Killer (2001) de Carlos Gil, Munchu sangre (2002) de Pepe de las Heras, Tomb of the Werewolf (2004) de Fred Olen Ray, Coloráu sangre (2004) de Christian Molina, La herencia Valdemar (2010) de José Luis Alemán y la so secuela La herencia Valdemar II: La sombra prohibida (2011), según la so última película como direutor, Empusa (2010) y Rottweiler (2004) de Brian Yuzna, película de la productora Fantastic Factory, creada en 2001 (y sumida en 2007) col enfotu de producir películes de terror al estilu de la vieya escuela, estilizado y esteticista. Consiguir cola mentada película con Paul Naschy, amás de: Faust: Love of the Damned (2000) de Brian Yuzna, Arachnid (2001) de Jack Sholder, Dagón, la secta del mar (2001) de Stuart Gordon, Darkness (2002) de Jaume Balagueró, Romasanta. La caza de la bestia (2003) de Paco Plaza, Beyond Re-Animator (2003) de Brian Yuzna, La monxa (2005) de Luis de Madrid y So agües seles (2006) de Brian Yuzna.

Volviendo unos años tras y aparcando yá'l cine de terror español a la vieya escuela, a mediaos de los 90 producióse una renacencia del cine de terror cola película d'Alex de la Iglesia: Acción mutante (1993), siguida por El día de la bestia (1995). Alex de la Iglesia anque nun se-y pueda llamar un especialista nel xéneru, ta claru que tien influencies y cuenta con secuencies que nun-y tienen nada qu'envidiar a nenguna película de terror (mentar tamién: La comunidá del añu 2000). Pero si daquién dio a conocer al mundu'l cine de terror español modernu, ye Alejandro Amenábar, con Tesis (1996) (que trata sobre les snuff movies), Abre los güeyos (1997) y la película de pantasmes Los otros (2001). Ésta última, xunto con El orfanato (2007) de Juan Antonio Bayona, grandes ésitos comerciales a nivel internacional. Bien esitoses tamién fueron les hispanu-mexicanes L'espinazu del diañu (2001) y El laberinto del fauno (2006) de Guillermo del Toro y Los ojos de Julia (2010) de Guillem Morales. Mientres el cine español decantar por un terror más sobrenatural y menos esplícitu, Nacho Cerdà realiza los mediumetraxes Aftermath (1994) y Xénesis (1998), más esplícitos, anque en 2006 xunir al terror sobrenatural con Los abandonaos. Jaume Balagueró y Paco Plaza son consideraos la nueva sangre del cine de terror español y yá lo demostraron con grandes ésitos, el primeru con: Los ensin nome (1999), Fráxiles (2005), el telefilme Pa entrar a vivir (2006) y Mientres duermes (2010); el segundu con: El segundu nome (2002) y Verónica (2017) y los dos cola película de zombies Rec (2007). D'últimes nun ta de más mentar delles comedies de terror como les que realizó Álvaro Sáenz de Heredia: Equí güel a muertu (1989), Equí llega Condemor, el pecador de la pradería (1996), Brácula: Condemor II (1997) y La vengación de Roxura Vamp (2010) y Sexykiller, morirás por ella (2008) de Miguel Martí.

Ecu-Terror editar

Esti subxéneru del cine de terror y del cine d'esplotación empezó a crear enclín nos años 70, magar munchos asitien como la primer película d'Ecu-terror, o una de les sos grandes influencies, o a cencielles una película anterior a la creación del subxéneru pero que comparte semeyances, a King Kong. L'Ecu-Terror carauterizar pola presencia antagónica d'unu o dellos individuos d'una especie animal non humana. Les carauterístiques habituales d'estos animales suelen o esaniciase o si ye un comportamientu agresivu natural, esaxerase. Se focaliza el mieu nun animal esistente y intensificar con un aumentu de la so agresividá, un odiu racional o irracional escontra la especie humana, una plaga d'esa especie, modificar yá seya con una evolución natural o artificial o a cencielles amosando la necesidá d'esi animal d'alimentase. Dacuando, sobremanera nos años 70 y 80, esti subxéneru suel presentar elementos del cine gore y una carauterística bien típica del slasher que consiste en que los protagonistes del filme van morriendo a midida que avanza la cinta, quedando a la fin solo unos pocos sobrevivientes que son los que van resolver la situación, de normal matando al animal o animales batallosos. Dalgunes de les películes más conocíes y representatives d'esta corriente son: The Birds (Los páxaros, 1962) d'Alfred Hitchcock, Frogs (Xaronques, 1972) de George McCowan, Jaws (Jaws, 1975) de Steven Spielberg, Orca the Killer Whale (Orca, la ballena asesina, 1977) de Michael Anderson, Piraña (1978) de Joe Dante, Alligator (1980) de Lewis Teague, Cujo (1983) de Lewis Teague (basada na novela homónima de Stephen King), la nomada película italiana Shark: Rosso nell'oceano, la nomada película española Slugs, muerte mafosa, Anaconda (1997) del peruanu Luis Llosa, Lake Placid (1999) de Steve Miner, Oveyes asesines (2006) de Jonathan King y Sharknado (2013) d'Anthony C. Ferrante, ente munches otres.

Cine de sicópates/Slasher: Florecimientu, esplosión, decadencia y resurdimientu editar

 
Béla Lugosi como Drácula nuna escena de Plan 9 from Outer Space (1959).

El slasher nun nació d'un día pa otru, inclusive podemos atopar escamplaes referentes y semeyances en munches películes anteriores a los años 60, pero, yá que si intentamos pescudar tolos antecedentes nun acabaríamos nunca. Vamos asitiar la so nacencia sobre dos pilastres fundamentales, que munchos consideren les primeres películes slasher. Trátase de la británica Peeping Tom (1960) de Michael Powell y Psycho (1960) d'Alfred Hitchcock. Estos dos películes crearon enclín y consolidaron dalgunes de les carauterístiques típiques d'ésti subxéneru , por casu, la importancia de la figura del asesín (planu suxetivu dende'l puntu de vista del mesmu) o la estilización de les armes blanques como preséu predilectu del asesín psicópata. Coles mesmes hai claros referentes nel cine gore surdíu nos 60 de la mano de Herschell Gordon Lewis y nel cine giallo de Mario Bava, Dario Argento y Sergio Martino (ente otros). D'éstos, recueye la incertidume de la identidá del asesín (dacuando cola cara oculta por una mázcara, fenómenu masivamente popularizáu nos 80), la violencia esplícita (estilización del sangre y les muertes) y l'elementu sexual asignáu a personaxes nuevos que munches vegaes son los protagonistes d'esti tipu de cine (según la so rellación coles drogues). Ello ye que la combinación de drogues, sexu y asesinatos ye una téunica bien usada pol xéneru exploitation, que solía esplotar estos trés elementos pola so rentabilidá y pol so aire de renovación y rebeldía escontra un cine rexíu por una sociedá más tradicional y censora. D'esta miente, a lo llargo de los años 60 y 70 creóse un enclín escontra lo que sería los slasher cola llegada de los 80 y polo tanto atopamos dalgunu qu'otru filme perfectamente clasificable nel subxéneru. Ye'l casu de delles películes non bien conocíes como: Silent Night, Bloody Night de Theodore Gershuny (1972), Scream Bloody Murder (1973) de Marc B. Ray, The Town that Dreaded Sundown (1976) de Charles B. Pierce y Alice, Sweet Alice (1976) d'Alfred Sole y d'otres más populares como Dementia 13 (1963) de Francis Ford Coppola, la canadiana Black Christmas (1974) de Bob Clark o The Toolbox Murders (1978) de Dennis Donnelly, pero sobremanera de The Texas Chain Saw Massacre (1974) de Tobe Hooper.

Nun apartáu de cine slasher nun puede faltar la figura de John Carpenter, realizador de la película que munchos consideren un antes y un dempués nel subxéneru slasher y munchos otros como la primer película verdaderamente slasher, La nueche de Halloween (1978). Esta película presenta a un asesín allunáu que lleva una mázcara blanca y acesma a unes moces estravertíes, siendo la introvertida la heroína. Darréu fadría La borrina (1980), una nueva versión de La cosa (1982), Christine (1983) (basada na novela homónima de Stephen King), El príncipe de les tiniebles (1987), El pueblu de los malditos (1995) (remake de la película homónima de 1960), Na boca del mieu (1995), Vampiros (1998), Ghosts of Mars (2001) y The Ward (2010).

L'otru gran direutor del cine de terror moderno ye Wes Craven. El so debú realizar con La última casa a la izquierda (1972), película bien polémica pola so violencia esplícita y que ye nomada como referente del nuevu cine de terror, más enfocáu no visual y nel mieu al dañu y la destrucción física. Otru finxu influyente nel cine de terror y nel slasher foi The Hills Have Eyes (1977), que cuntó con una secuela empobinada por él mesmu. Ye direutor amás de l'adautación del comic d'horror Swamp Thing (1982). Con A Nightmare on Elm Street (1984) revitalizaría los xéneru slasher dándo-y a los crímenes un sentíu surrealista. Tamién dirixó los telefilms Invitation to Hell (1984) y Chiller (1985), les películes Deadly Friend (1986), Shocker, 100.000 voltios de terror (1989), el telefilme Visiones nocherniegues (1990) y El suétanu del mieu (1991), ente otres.

Personaxes iconos del slasher son Norman Bates, de Psicosis, parcialmente consciente de los sos actos, presenta una doble personalidá, siendo la segunda (la de la so madre) la que comete los asesinatos, mientres él ye ronciegu a los sos actos violentos y con voluntá de solucionalos pa ser una persona socialmente aceptable; Leatherface de The Texas Chainsaw Massacre, cola cara oculta por una mázcara fecha de piel humano y armáu con una motosierra, sufre dalgún defectu mental y ye bien influyíu pola so familia, cree que lo que ta faciendo ta bien porque la so familia ordenar; Michael Myers de La nueche de Halloween preséntase físicamente como un home altu uniformado con un traxe de mecánicu y la cara cubierta con una mázcara blanca d'hule, tien una fuercia descomanao y invulnerabilidad a los ataques (o práuticamente, inmortalidá); usa de normal un gran cuchiellu de cocina, nun fala, ye intelixente pa matar a les sos víctimes pero nun presenta concencia sobre lo que ta faciendo, mover por instintu, la so misión ye matar y nun se plantega'l por qué. Esti personaxe consolidar coles esitoses y numberoses remortines como un villanu al nivel de la bisarma de Frankenstein o Drácula. Jason Voorhees, de Friday the 13th (1980) de Sean S. Cunningham (película que provocó en gran parte la esplosión del slasher y que popularizó de forma definitiva los tópicos del subxéneru), asesín de tamañu enorme, inmortal, amazcaráu con una mázcara de ḥoquei y armáu con un machete, vive nun monte cerca d'un llagu y unes cabañes y matu a cualesquier que s'enfuse nel monte, asesín silente al igual que Michael Myers, nun presenta conciencia dalguna sobre los sos actos nin de los conceutos Bien y Mal. En contraposición a los asesinos silentes como Michael Myers o Jason Voorhees atopamos a Freddy Krueger (interpretáu siempres (sacante nel remake) pol actor especialista nel xéneru Robert Englund), y a Chucky, de Moñecu diabólicu (1988) de Tom Holland, sádicos y perfectamente conscientes de los sos actos, el primeru cola cara quemada, vistíu con un sombreru y un xerséi navidiego y armao con un guante con cuchielles, el segundu, un moñecu teníu por un asesín en serie ensin arma predilecta; nun maten por instintu sinón por prestar.

Les carauterístiques principales del filme slasher suelen ser: un sicópata (munches vegaes amazcaráu) y de normal con arma blanca asesina a determinaos nuevos aisllaos que tán envolubraos en drogues y sexu, sobreviviendo de normal solo la llamada final girl, que suel ser la más inocente. Los adultos (padres, profesores o policías) munches vegaes presenten un papel de salvadores de los mozos y suelen morrer rápido pa intensificar la tensión, una y bones la única salvación que teníen los mozos foi inevitablemente asesinada. Hai que dicir que cola llegada de la decadencia del subxéneru y na actualidá los tópicos del slasher esleiéronse, esistiendo munches películes con influencies importantes y dalgunes claves pero abandonando otros tópicos d'ésti. Sicasí, la esplosión empecipiada con La nueche de Halloween ya impulsada con Friday the 13th, ten de ser digna d'estudiu, yá que goció d'una popularidá, taquilla, influencies y en dellos casos calidá artística importantes. Dalgunos de los slashers más populares son (ensin cuntar les remortines):

y les canadianes:

A finales de los ochenta los films slasher yá nun yeren tan rentables y la so producción menguó. Amás, munches películes anunciábense como películes slasher pero alloñábense enforma del subxéneru, como ye'l casu de Henry, semeya d'un asesín, Hellraiser, Moñecu diabólicu o Candyman. Coles mesmes esisten delles películes que s'alloñar entá más del slasher, inclusive del xéneru de terror, pero marcaes por una dómina onde apoderaba'l cine de sicópates, ye'l casu de Frenesí (1972) d'Alfred Hitchcock, Misery (1990) de Rob Reiner, The Silence of the Lambs (1991) de Jonathan Demme, Seven (1995) de David Fincher y la austriaca Funny Games (1997) de Michael Haneke, que cuntó con un remake homónimu d'Estaos Xuníos en 2007, del mesmu direutor.

Yá a mediaos de los 90, el slasher llindar a esporádiques remortines de los asesinos míticos (Jason Voorhees, Michael Myers y Freddy Krueger), consideraes por munchos críticos de bien baxa calidá. Tou indicaba a pensar que los sicópates qu'atarraquitaron sales nos ochenta yeren cosa del pasáu. Hasta qu'en 1996, Kevin Williamson escribió'l guión d'una película que dirixiría Wes Craven: Scream. Esta película alicó y anovó el subxéneru, xugando cola autoreferencia y la autoconciencia, yá que, per primer vegada, los protagonistes de la película, saben de la esistencia del subxéneru y de los sos tópicos y apaez un asesín mazcaráu qu'intenta asonsañar esi tipu de películes. Kevin Williamson volvió escribir el guión d'un slasher más convencional I Know What You Did Last Summer (1997) de Jim Gillespie. A éstes dos, siguiéronlos 039;'Lleenda urbana (1998) de Jamie Blanks, Cherry Falls (2000) de Geoffrey Wright y Un San Valentín de muerte (2001). El slasher consiguió ser un subxéneru que trespasó los sos propios tópicos, esistiendo películes que ruempen con tópicos imprescindibles del slasher pero al empar tienen clares influencies nésti. Ye'l casu de Destín final (2000) de James Wong y Cabin Fever (2002) del especialista nel xéneru Eli Roth. Roth volvería llevar el terror a les pantalles con películes d'ecléctiques influencies como Hostel (2005), Hostel: Part II (2007) o L'infiernu verde (2013) (remake de Holocaustu Caníbal). Imprescindible mentar tamién la saga empecipiada con Saw (2004) de James Wan, les britániques The descent (2005) de Neil Marshall y Silenciu nel llagu (2008) de James Watkins, les películes de Rob Zombie: La casa de los 1000 cadabres (2003), la so secuela The Devil's Rejects (2005) y The lords of Salem (2012). Coles mesmes, el direutor de Lleenda urbana, Jamie Blanks realiza les australianes Avisu de nube (2007) y Long Weekend (2008) (remake de la tamién australiana Llarga fin de selmana (1978) de Colin Eggleston); y falando de cine australianu ye interesante mentar tamién a Wolf Creek (2005) de Greg McLean.

Un fuerte enclín de principios de sieglu, ye la realización de remakes de clásicos del slasher, fenómenu estendíu a tol cine de terror. Atopamos los casos de la oxetivamente mediocre Psicosis (1998) de Gus Van Sant, Campamentu sangrientu (2000) de Ralph E. Portillo, The Texas Chainsaw Massacre (2003) de Marcus Nispel, Km 666: Esviadura al infiernu (2003) de Rob Schmidt, Toolbox murders (2004) de Tobe Hooper, The Hills Have Eyes (2006) d'Alexandre Folia, Cuando llama un estrañu (2006) de Simon West, la canadiana Negra Navidá (2006) de Glen Morgan, Halloween (2007) de Rob Zombie, la canadiana Una nueche pa morrer (2008) de Nelson McCormick, Abril sangrientu (2008) de Mitchell Altieri, Friday the 13th (2009) de Marcus Nispel, Hermandá de sangre (2009) de Sterward Hendler, San Valentín Sangrientu 3D (2009) de Patrick Lussier, Los mozos del maíz (2009) de Donald P. Borchers, La última casa a la izquierda (2009) de Dennis Iliadis, Velea en Elm Street (2010) de Samuel Bayer, Maniacu (2012) de Franck Khalfoun, Nueche de paz, nueche de muerte (2012) de Steven C. Miller y La maldición de Chucky (2013) de Don Mancini.

Per otra parte, nel sieglu XXI, atopamos dellos slashers orixinales como la española L'arte de morrer (2000) d'Álvaro Fernández Armero, Detrás de la mázcara: L'ascensu de Leslie Vernon (2006) de Scott Glosserman, Hatchet (2006) d'Adam Green, la noruega Cold Prey. Fanáticos del snow (2006), l'híbridu slasher-carsploitation Death Proof (2007) de Quentin Tarantino, El vagón de la muerte (2008) de Ryuhei Kitamura, Llombes sangrientes (2009) de Dave Parker, Laid to Rest (2009) de Robert Hall, El coleicionista (2009) de Marcus Dunstan, la paródica canadiana Tucker & Dale vs Evil (2010) y Tu yes el siguiente (2011) d'Adam Wingard. A lo último, ye imprescindible mentar la meta-slasher La cabaña nel monte (2012) de Drew Goddard.

Cine de zombies editar

El cine de zombies cuenta con una amplia representación de películes a lo llargo de la historia. El so requisitu fundamental ye la presencia de los zombies y la llucha de los protagonistes contra éstos. Dizse que la primer película de zombies foi White Zombie (1932) de Victor Halperin. Esta película recoyía los tópicos que definiríen el cine de zombies hasta la llegada de George A. Romero: un villanu tien una lexón de zombies que trabayen pa él y que son el so preséu pa les sos siniestres intenciones, dichu villanu munches vegaes ye un doctor nazi, un científicu llocu o inclusive estraterrestres. A la película de Victor Halperin siguiríenlu: Los muertos anden (1936) de Michael Curtiz, Yo anduvi con un zombie (1943) de Jacques Tourneur, La vengación de los zombies (1943) de Steve Sekeley, Invasores invisibles (1959) d'Edward L. Cahn, Plan 9 from Outer Space (1959) d'Ed Wood y La plaga de los zombies (1966) de John Gilling.

En 1968, George A. Romero realiza la obra maestra independiente La nueche de los muertos vivientes. En blancu y negru, con un presupuestu minúsculo y actor amateurs, creó y consolidó los nuevos tópicos del cine de zombies, presentes anguaño. El subxéneru, a partir de 1968, definiríase como películes apocalípticas, onde'l fenómenu zombie dexa de ser un problema d'una rexón específica como la solía ser antaño, pa ser una plaga global de la que depende la estinción de la humanidá. Amás, naide controla a los muertos vivientes, son seres ensin raciociniu que la so única misión ye alimentase ininterrumpidamente. Individualmente nun suelen ser problema, el so peligru nun mora na so intelixencia, sinón nel so númberu y nel so voracidad. A lo último, unu de les traces que más diferencia al cine de zombies modernu del clásicu ye'l gore. La manera en que los zombies tienen d'atacar a los humanos (comiéndo-ylos) dio pie a que munchu direutores amuesen (dacuando de forma bien esplícita) l'alimentación de los zombies, aprovechándose asina del potencial económico y artístico del horror esplícito. El mesmu direutor de La nueche de los muertos vivientes, volvió tratar la temática en: Zombi (1978), El día de los muertos (1985), La tierra de los muertos vivientes (2005), El diariu de los muertos (2007) y La resistencia de los muertos (2009), películes con una clara esmolición pol analís sociolóxicu y que se centren tantu o más nel comportamientu de los sobrevivientes y nos sos enfrentamientos y diferencies que na invasión. Coles mesmes, Romero alloñar del cine de zombies pero caltener nel cine de terror en películes como: The crazies (1973), Martin (1977), Creepshow (1982), Los güeyos del diañu (1990) (xunto con Dario Argento), La metá escura (1993) y La cara de la vengación (Buried) (2000).

Dexando de llau delles películes de zombies de la vieya escuela, como Ondes de choque (1977) de Ken Wiederhorn y The Serpent and the Rainbow (1988) de Wes Craven, polo xeneral, les películes de zombies más populares posteriores al 1968, siguen los patrones inauguraos por George A. Romero. Ye'l casu de: The Omega Man (1971) de Boris Sagal, la canadiana Shivers (1975) de David Cronenberg, Re-animator (1985) de Stuart Gordon (direutor de Re-sonator (1986) y Un castiellu allucinante (1995)) y la so secuela La novia de Re-animator (1990) de Brian Yuzna y El regresu de los muertos vivientes (1985) de Dan O'Bannon y les sos remortines.

El cine de zombies tuvo una popularidá global. Bien destacable ye l'aportación d'Italia al subxéneru, sobremanera a principios de los 80, como yá vimos nes películes d'Umberto Lenzi y Lucio Fulci. Bruno Mattei, realizador de munches películes de terror, ente elles: SS Campu de sexu y violencia (1977), Terror nel conventu (1980), Añu 225, dempués del apocalipsis (1984), Güeyos ensin cara (1994) y Na tierra de los caníbales (2003); realiza en 1980 Apocalipsis Caníbal. Per otru llau, Andrea Bianchi, direutor de la británica Diabólica malicia (1972) y Esnuda ante l'asesín (1975); realiza en 1981 La nueche del terror. Coles mesmes Joe D'Amato, direutor de numberoses películes de terror, ente les que destaca La muerte sonri al asesín (1973), Emanuelle y los postreros caníbales (1977), Llocura (Buio Omega) (1979), Gomia, terror nel Mar Exéu (1980), Terror ensin llende (1981) y Orgasmu negru (1982); realiza en 1980 Les nueches erótiques de los muertos vivientes. D'últimes hai que mentar la película Zombi Holocaustu (1980) de Marín Girolami. Tocantes a Francia, tamién apurrió la temática zombie, sobremanera de la mano del especialista nel xéneru Jean Rollin. Dos de les sos películes más destacaes del subxéneru son El llagu de los muertos vivientes (1981) y La muerta viviente (1982). España yá vimos que s'enfusó en non poques ocasiones nel subxéneru (los films d'Amando de Ossorio, Nun profanar el suañu de los muertos, REC, etc.).

En cuanto al cine de zombies nel sieglu XXI, ye induldable que gocien entá d'una inmensa popularidá, pue que inclusive mayor que nos 70 y 80, que trespasa les fronteres cinematográfiques. Foi de gran ayuda l'estrenu de la película británica 28 díes dempués en 2002, dirixida por Danny Boyle, que cuntó con una secuela en 2007, tamién británica, titulada 28 Weeks Later y empobinada pol español Juan Carlos Fresnadillo. Considerar la primer película de zombies na qu'éstos cuerren, cosa despreciada por especialistes nel subxéneru como George A. Romero o Tom Savini. A la película de Danny Boyle siguió-y el tamién bien popular remake de Zombi de 1978, L'amanecer de los muertos (2004) de Zack Snyder. A lo llargo del sieglu XXI atopamos, ente munches otres, Planet Terror (2007) de Robert Rodríguez, la noruega Zombis Nazis (2009) de Tommy Wirkola, la británica Los muertos (2010) de Howard J. Ford y Jonathan Ford y la surcoreana Estación Zombie (2016) de Yeon Sang-ho. El subxéneru nestos últimos años, cuenta con un enclín bien corriente y rentable, la comedia. Probablemente impulsada pola británicu Zombies Party (2004) d'Edgar Wright. A ésta, siguiéron-y la canadiana Fido (2006) d'Andrew Currie, L'ataque de los zombies (2008) de Jay Lee, Bienveníos a Zombieland (2009) de Ruben Fleischer y la cubana Juan de los Muertos (2011) d'Alejandro Brugués.

Dientro del cine de zombies, según del cine slasher, ye necesariu mentar al artista d'efeutos especiales y maquillador Tom Savini, que trabayó con George A. Romero en Zombi, Creepshow y El día de los muertos, amás d'en los slashers Friday the 13th, Maniacu y L'asesinatu de Rosemary, ente otres.

Cine gore editar

El cine gore o splatter se focaliza no visceral y nel mieu a la destrucción del cuerpu humanu. Ye un subxéneru bastante esleíu, una y bones el Slasher, el Giallo o'l cine de zombies, ente otros, presenten munches semeyances. Considérase cine gore a aquelles películes nes que la violencia esplícita, los asesinatos, les tortures y el mutilamiento representen lo más importante del filme. Esti tipu de cine, presenta clares influencies nel teatru francés Grand Guignol y podemos atopar dalgún antecedente na película francesa Le systeme du docteur Goudron et du professeur Plume (1904) de Maurice Tourneur y na primer película de la hestoria onde s'amuesa una decapitación, la norteamericana Intolerance (1916) de D.W. Griffith. Anque la nacencia del cine gore asítiase nos 60 de la mano de Herschell Gordon Lewis, que lo cultivó y esplotó en Blood Feast (1963), 2000 maniacs (1964) (que cuntó con una secuela en 2005 titulada 2001 Maniacos empobinada por Tim Sullivan, con Robert Englund como protagonista), Monster A Go-Go (1965), Color Me Blood Red (1965), A Taste of Blood (1967), El magu del gore (1970), The Gore Gore Girls (1972), Blood Feast 2: All O Can Eat (2002) y BloodMania (2016). Hubo películes que siguieron con esta corriente mal vista, como I Spit On Your Grave (1978) (cine de violación y vengación) de Meir Zarchi, que cuntó con un remake en 2010 empobináu por Steven R. Monroe. Mención estreme merecen los direutores Sam Raimi y Peter Jackson que cultivaron el llamáu splatstick (acrónimu de splatter y slapstick) que ye una especie de comedia gore. El primeru facer cola so triloxía formada por: The Evil Dead (1981), que cuntó con un remake homónimu en 2013 empobináu por Federico Álvarez, Evil Dead 2: Dead by Dawn (1987) y Army of Darkness (1992), magar la última alloñar del gore. El segundu facer coles bizarras Bad Taste (1987) y Braindead (1992). Yá nel sieglu XXI, atopamos delles películes polémiques como la holandesa El ciempiés humanu (2009) de Tom Six y la serbia Una película serbia (2010) de Srdjan Spasojevic.

Ultragore alemán editar

Dientro del cine gore, ye necesariu analizar la cuantiosa contribución d'Alemaña, que goció d'una esplosión d'esti subxéneru a finales de los 80 y que con películes exageradamente gore escupulició a los güeyos menos sensibles. De primeres, el direutor Jörg Buttgereit mándanos el mediumetraxe Hot Love (1985), el discutiniu pola so temática de necrofilia Nekromantik (1987) y la so secuela Nekromantik 2 (1991), Schramm (1993), Videu Nasty (2011) y German Angst (2015). De segundes, Olaf Ittenbach dirixe Pasáu negru (1989), The Burning Moon (1992), Premutos, l'ánxel cayíu (1997), Antropophagus 2000 (1999), La lexón de los muertos (2001), Beyond the limits (2003), El xardín del amor (2003), Chain Reaction (2006), Dard Divorce (2007), No Reason (2010) y Savage Love (2012). De terceres, Andreas Schnaas realizó Violent Shit (1989), que cuntó con delles remortines, Zombie '90: Estreme Pestilence (1991), la italiana Demonium (2001), Nikos (2003), Don't make the dead (2008) y Unrated (2009), que dirixó xunto a Timo Rose, cineasta que tamién encetó'l xéneru en Mutation 2-Generation Dead (2001), Space Wolf (2003), Barricade (2007), Fearmakers (2008) y Timo Rose's Beast (2009). Andreas Bethmann ye'l responsable de Der Todesengel (1998), onde actúa Timo Rose, Die Insel der Dämonen (1998), Dämonenbrut (2000), Exitus interruptus-Der Tod ist erst der Anfang (2006), que cuntó con una secuela, Die Geschichte der Anderen (2013) y Terror Creek (2013). Otres películes a destacar son: Necronos: Tower of Doom (2010) y The Curse of Doctor Wolffenstein (2015) de Marc Rohnstock, A Fucking Cruel Nightmare (2010) de Sebastian Zeglarski, Mutation (1999), onde actúa Timo Rose y la cómica Sky Sharks (2017) de Marc Fehse.

Cine gore en Xapón editar

Xapón, col so especial sensiblidad polo desagradable y el so meticulosidad, merez una seición estreme. Podemos mentar Shogun's Sadism (1976) de Yuji Makiguchi como una película anterior a la esplosión del gore xaponés. Más palantre, hai que mentar a cuatro especialistes nel subxéneru: Hisayasu Sato, Sion Sono, Shinya Tsukamoto y Yoshihiro Nishimura. Del primeru hai que destacar Himitsu no hanazono (1987), Bôkô honban (1987), Iyarashii hitazuma: nureru (1994), Nekeddo burâddo: Megyaku (1995), Rampo jigoku (2005) y Hanadama (2014). Del segundu: El club del suicidiu (2001), La mesa de cena de Noriko (2005), Kimyô na sâkasu (2005), Ekusute (2007) y Tsumetai nettaigyo (2010). Del terceru: el mediumetraxe Denchu kozo No Boken (1987), Tetsuo, l'home de fierro (1989), Yôkai hantâ: Hiruko (1991), Tetsuo 2: El cuerpu del martiellu (1992), Tokyo Fist (1995), Vital (2004), Haze (2005) y Tetsuo The Bulletman (2009). Del cuartu: Tôkyô zankoku keisatsu (2008), el mediumetraxe 63-fun-go (2009), Kyûketsu shôjo furanken (2009), Nihon bundan: Heru doraibâ (2010), Sentô shôjo: Chi no tekkamen densetsu (2010), un episodiu de la norteamericano-neozelandesa The ABCs of Death (2012), la canadiana The Profane Exhibit (2013) y Kodoku: Mîtobôru mashin (2017). Tamién hai que mentar la saga inciada con Guinea Pig: L'esperimentu del diañu (1985) de Satoru Ogura, la película d'animación Miduri (1992) de Hiroshi Harada y Grotesque (2009) de Kôji Shiraishi. Mención estreme merez el maestru nesti xéneru y nel de yakuzas Takashi Miike, que se-y deben Audition (1999), Bizita Q (2001), Ichi the killer (2001) y Gozu. El camín a la llocura (2003), ente otres.

Cine de terror en Francia editar

Como yá mentemos enantes, los entamos del cine de terror dében-y a Francia gran parte de los sos antecedentes con numberosos curtiumetraxes. Coles mesmes, anque ensin nenguna esplosión, Francia siguió recurriendo al subxéneru con films como Yo acuso (1919) d'Abel Gance, que cuntó con un remake homónimu en 1938, dirixíu por el mesmu Gance, La mano del diañu (1943) de Maurice Tourneur, Les diabóliques (1955) de Henri-Georges Clouzot y Los güeyos ensin cara (1960) de Georges Franju, ente munches otres.

Yá nos años 70, apoderó'l cine de vampiros, temática bien frecuentada por Jean Rollin con: La violación de la vampira (1967), La vampiresa desnuda (1970), L'amanecer de los vampiros (1971), Réquiem por un vampiru (1973), Lèvres de sang (1975), El castiellu de les vampires (1979) y yá darréu Los dos güérfanes vampires (1997) y La novia de Drácula (2002). Dientro del cine de vampiros francés tamién destaca Et mourir de plaisir (1960) de Roger Vadim, Tendre Dracula (1974) de Pierre Grunstein, la cómica Drácula, padre y fíu (1976) d'Édouard Molinaro y la belxicana El colloráu nos llabios (1971) de Harry Kümel, direutor que, yá fuera del cine de vampiros pero dientro del xéneru, realizó Malpertuis (1971) y l'holandesa Repelsteeltje (1973). Mientres los años 70, 80 y 90 tamién s'estrenaríen les interesantes Nun nos llibres del mal (1971) de Joël Séria, la co-producción España-Francia La campana del infiernu (1973) de Claudio Guerín y Juan Antonio Bardem, Baby Blood (1990) d'Alain Robak y la so secuela Lady Blood (2008) de Jean Marc Vincent, Delicatessen (1990) de Jean-Pierre Jeunet y La posesión (1981) d'Andrzej Zulawski, direutor que ye'l responsable de les polaques El diañu (1972) y Szamanka (1996). Coles mesmes Jean Rollin tamién dirixó importantes cintes de terror fuera del cine de vampiros, munches d'elles dientro del subxéneru de los zombies, dan fe d'ello: La rosa de fierro (1971), la belxicana co-empobinada xunto a Jesús Franco La nueche de les estrelles fugaces (1973), Tiemblos de muerte (1978), Les uves de la muerte (1978), Acoso na nueche (1980), El llagu de los muertos vivientes (1981), La muerta viviente (1982) y Le masque de la Méduse (2010).

Nuevu estremismu francés editar

Yá nel sieglu XXI, apaeció un enclín del cine francés, dispuesta a romper tabús y esplorar el cuerpu humanu, tantu na so destrucción, como na so sexualidá. Como diz James Quandt "un cine que de secute ta decidíu a romper cada tabú, a vadear ríos de coraes y esplumes d'espelma, a enllenar cada fotograma con desnudez, curiosa o engurriada, y sometela a toa forma de penetración, mutilación y corrupción". Ye'l llamáu Nuevu estremismu francés que cunta con dos corrientes, la esploración de la destrucción del cuerpu humanu (xunida al cine de terror) y l'esploración de la so sexualidá (xunida al cine eróticu). Dientro de la primer corriente, podemos atopar dellos especialistes nel xéneru. Alexandre Folia dirixe Roxura (1999), Alta tensión (2003), y les norteamericanes The Hills Have Eyes (2006), Reflexos (2008) y Piraña 3D (2010). De Xavier Gens son les películes: Frontière(s) (2007), Aisllaos (2011) y la británica Crucifixón (2017). Per otru llau, Alexandre Bustillo y Julien Maury mándennos Al interior (2007), Livide (2011), Aux yeux des vivants (2014) y la norteamericana Leatherface (2017) (dientro de la saga empecipiada con The Texas Chainsaw Massacre). A Pascal Laugier débese-y El internado (2004), Mártires (2008), que cuntó con un remake homónimu en 2015: Mártires dirigda por Kevin Goetz y Michael Goetz y la canadiana L'home de les solombres (2012). Christophe Gans realiza El llibru de los muertos (1993), Le Pacte des loups (2001) y la canadiana Silent Hill (2006). Marina de Van ye la responsable de Na mio piel (2002), Ne te retourne pas (2009) y Dark Touch (2013). Tamién ye interesante mentar, anque nun seya de terror, pero sí dientro de la corriente violenta del nuevu estremismu francés, la película de Gaspar Noé, Irreversible (2002). Tamién merecen ser mentaes les películes: Trouble Every Day (2001) de Claire Denis, Sheitan (2006) de Kim Chapiran, Ellos (2006) y The Eye (2008) de David Moreau y Xavier Palud, Vertige (2009) d'Abel Ferry, La meute (2010) de Franck Richard, Mutants (2009) y la canadiana Home Sweet Home (2013) de David Morlet y les belgues Calvariu (2004), Vinyan (2008) y Alleluia (2014) de Fabrice Du Welz. A lo último, mención estreme merez l'español Miguel Ángel Vives (direutor del curtiu L'home del sacu (2002), del curtiu portugués de zombies I'll See You in My Dreams (2003)) qu'en 2010 dirixe una película de terror español con clares influencies del nuevu estremismu francés: Secuestraos, amás de qu'en 2016, ye'l responsable del remake de Al interior, titulada Inside.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Somos lo qu'hai». Consultáu'l 4 d'ochobre de 2017.