Clara Jurado (sieglu de XX) foi una activista de derechos humanos na Arxentina, una de los dolce fundadores de l'Asociación Güeles de Plaza de Mayu.

Clara Jurado
Vida
Nacimientu sieglu de XX
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Miembru de Madres de Plaza de Mayo (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

El 12 d'abril de 1977, mientres la dictadura militar autodenominada Procesu de Reorganización Nacional (1976-1983) fueron secuestraos-sumíos el so fíu Carlos María Roggerone y la so nuera a Mónica Susana Masri de Roggerone, quien s'atopaba embarazada de dos meses, y foi treslladada al centru clandestín de detención de Campu de Mayu, onde esistía una maternidá clandestina.[1]

Mientres dellos meses buscó a los sos familiares sola y ensin sofitu, hasta que se rellacionó col primer grupu de madres y familiares que s'empezaron a axuntar na Plaza de Mayu, que depués foi conocíu como Madres de Plaza de Mayu.

Clara Jurado rellató que na so busca recurrió al auxiliu del dirixente peronista Ítalo Luder quien-y refartó'l so participación nos grupos que reclamaben polos derechos humanos de los sos familiares:

Atendióme. Dixo que sentía muncha pena pol mio casu. Pero aprovechó tamién p'amestar que si nun fuera pola subversión el país nun llegara a onde taba. Terminó encamentándome que nun me xuniera a les demás madres nin a los familiares porque eso amenorgaría les posibilidaes d'atopar al mio nietu. Yo respondí-y que si el 17 d'ochobre la xente nun s'hubiera xuníu y movilizáu, el 17 d'ochobre nun esistiera. Nun me contestó.[2]

N'ochobre de 1977 recibió la invitación d'Alicia Zubasnabar de De la Corte, "Licha", tamién participante de les rondes de les Madres, pa formar un grupu especial de güeles buscando a los sos nietos sumíos. Foi una de los dolce muyeres fundadores de Güeles de Plaza de Mayu. La so nieta/o sigue sumida/o.

Güeles de Plaza de Mayu editar

El golpe d'estáu del 24 de marzu de 1976 estableció un réxime terrorista que tuvo como exa la desapaición forzada de los opositores y l'imposición d'un clima de terror destináu a evitar cualquier reclamu; el namái fechu de preguntar pol paradoriu d'un familiar deteníu-sumíu yera riesgoso y podía resultar de la mesma na detención-desapaición.[3] Nesi momentu la situación d'indefensión ya impotencia de los familiares de les persones sumíes yera estrema, una y bones nenguna democracia del mundu, nin la Ilesia Católica, de gran influencia nel país, o les organizaciones internacionales humanitaries, taba dispuesta a condergar les otomíes cometíes pol réxime militar y, otra manera, en dellos casos cooperaben cola represión illegal. Tampoco yera posible recurrir al sistema xudicial, una y bones los xueces arxentinos refugaben sistemáticamente los recursos de hábeas corpus.[4]

Neses condiciones un grupu de madres, padres y familiares de los sumíos empecipiaron un movimientu de resistencia non violenta, que se volvería históricu. La propuesta surdió d'Azucena Villaflor, depués sumida y asesinada pola dictadura:

Tenemos que dir direutamente a la Plaza de Mayu y quedanos ellí hasta que nos dean una respuesta.[5]

El 30 d'abril de 1977 empezaron a colar cada xueves alredor de la Pirámide de Mayu, na plaza del mesmu nome, asitiada frente a la casa de gobiernu. Pa llamar l'atención les muyeres decidieron cubrir el pelo con un pañal de tela blanco.[6][7] El grupu recibió rápido'l nome de Madres de Plaza de Mayu y pola so sola presencia empezó a exercer presión nacional ya internacional sobre'l destín de les persones que sumíen na Arxentina. Primeramente'l réxime militar intentó esplicar la presencia d'eses persones caminando alredor de la pirámide, sosteniendo que se trataba de "lloques".[8] Ente estes madres güeles atopábase Alicia Zubasnabar de De la Corte, "Licha", quien empezara a participar nes rondes en setiembre de 1977, xunto col so maríu y Hebe de Bonafini.[9]

Por esi entós María Isabel Chorobik de Mariani empezara a buscar a otres madres de sumíos que, como ella, tamién tuvieren buscando a los sos nietos. Mariani fuera impulsada a arrexuntase con otres güeles por Lidia Pegenaute, una abogada que se desempeñaba como asesora de menores nos tribunales de La Plata, onde aquella intentaba infructuosamente atopar dalguna solución pal so casu. La Dra. Peganaute, foi una de los casos escepcionales de funcionarios del poder xudicial, que collaboraron genuinamente colos familiares de sumíos.[10] Nel segundu semestre de 1977 Mariani foi a buscar a De la Corte a la so casa de La Plata:

El día que conocí a Alicia ella taba con un saltu de cama rosado y ordenaba la so casa. Empezamos a charrar y perdimos la noción del tiempu. Esi día empecé a afayar lo que realmente taba pasando y a entender que la busca tenía de faese d'otra manera, que nun había un solu neñu desapaecíu sinón a lo menos dos. Y si habíen dos, ¡cuántos más podríen ser? Per primer vegada tuvi la horrorosa sensación de que nun atopábamos a los neños porque nun nos los queríen apurrir.[11]

Esi día María Isabel Mariani y Alicia de De la Corte tomaron la decisión d'arrexuntase como güeles y ésta convocó a aquelles que conocía de les rondes de los xueves en Plaza de Mayu.[12]

Licha (Alicia de De la Corte) buscó a les otres güeles que yá conocía de la Plaza de Mayu, axuntamos y decidimos empezar a trabayar xuntes. Yéramos 12 nesi momentu. Al mio ablucó vémeles con tanta serenidá; yo yera un guiñapo, un lloru continuu, ver a elles tan seles y dicía 'tengo que ser como elles'. Primero dimos a conocer como «Güeles Arxentines con Nietitos Sumíos». Pero fuimos creciendo, la xente empezó a conocenos y a llamanos les "Güeles de Plaza de Mayu". (Chicha Mariani)[12]

Los dolce madres-güeles fundadores fueron: María Isabel Chorobik de Mariani, Beatriz H. C. Aicardi de Neuhaus, Eva Márquez de Castillo Barrios, Alicia Zubasnabar de De la Corte, Vilma Delinda Sesarego de Gutiérrez, Mirta Acuña de Baravalle, Haydee Vallino de Lemos, Leontina Puebla de Pérez, Delia Giovanola de Califano, Raquel Radio de Marizcurrena, Clara Jurado y María Eugenia Casinelli de García Irureta Goyena.[7] Licha Zubasnabar foi la so primer presidenta. Primeramente adoptaron el nome de Güeles Arxentines con Nietitos Sumíos pero en 1980 terminaron adotando la denominación pola que yá yeren reconocíes, Güeles de Plaza de Mayu.

Esti subgrupu de Les Madres entendió que la situación de los neños secuestraos poles fuercies de seguridá, yera distinta de la de los sos padres y que se precisaben estratexes y metodoloxíes específiques pa recuperalos. "Buscar a los sos nietos ensin escaecer a los sos fíos", foi la conseña que les arrexuntó.[13]

Mientres la dictadura militar y a pesar de los riesgos, les Güeles de Plaza de Mayu empecipiaron una xera detectivesca p'alcontrar a los sos nietos, ensin abandonar la busca de los sos fíos, al empar qu'entamaron una aición de sensibilización nacional ya internacional alrodiu de los neños sumíos y el robu de ñácaros.

Una vegada recuperada la democracia'l 10 d'avientu de 1983 les Güeles promovieron l'usu de los últimos adelantos xenéticos pa establecer un sistema d'identificación de los nietos apropiaos, ensin antecedentes nel mundu y primieron por que el Estáu enxuiciara a los responsables de los secuestros de los neños, considerándolo como parte d'un plan represivu.

Referencies editar

  1. Sumíos.org. «Procesamientu d'Emilio Massera y otros (Continuación)». Sumíos.org. Consultáu'l 14 de xineru de 2008.
  2. Herrera, Matilde; Tenembaum, Ernesto. «Identidá, réfugu y restitución». Güeles de Plaza de Mayu, 2007. Archiváu dende l'orixinal, el 23 d'ochobre de 2007. Consultáu'l 14-ene-2008.
  3. María Arce, Andrea Basconi, Florencia Bianco. «'Sumieron hai 30 años, pero entá espero a Alice y Léonie'». Clarín, 18 de payares de 2007. Consultáu'l 10 de xineru de 2008. «Nesos años muncha xente morría por roblar esi papel (hábeas corpus)»; Horacio Méndez Carreres, abogáu de los ciudadanos franceses sumíos na Arxentina ente 1976 y 1983..
  4. Calloni, Stella. «Desclasifiquen n'Arxentina habeas corpus tramitaos na dictadura». La Jornada, 10 d'abril de 2006. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de marzu de 2008. Consultáu'l 10 de xineru de 2008.
  5. Madres de Plaza de Mayu Linea Fundadora. «La rebelión de les Madres. Reseña». Madres de Plaza de Mayu Linea Fundadora, 6 de xunetu de 2006. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de setiembre de 2007. Consultáu'l 10 de xineru de 2008.
  6. La Razón editorial = La Razón, 30 d'abril de 2007. «Fai 30 años les Madres daben la so primer ronda na Plaza». Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 10 de xineru de 2008.
  7. 7,0 7,1 Nosiglia, Julio E. (1985). «Capítulu 2», Botín de guerra. Buenos Aires: Cooperativa Tierra Fértil.
  8. Bousquet, Jean Pierre (1980). Les lloques de Plaza de Mayu. Buenos Aires: El Cid Editor. ISBN.
  9. Semana Profesional. «Ciudadana pernomada de Corrientes: la güela de Plaza de Mayo Alicia Zubasnabar de Cuadrar». Selmana Profesional, 5 d'avientu de 2005. Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 10 de xineru de 2008.
  10. Nosiglia, p. 36
  11. Dillon, Marta (2002). «Historia de los Organismos de Derechos Humanos. 25 años de Resistencia», [Historia de los Organismos de Derechos Humanos - 25 años de Resistencia Güeles de Plaza de Mayu]. Buenos Aires: Comisión Provincial pola Memoria.
  12. 12,0 12,1 Mariani, "Chicha". «'Non puedo dexar morreme, tengo qu'atopar a la mio nieta'». Plataforma Arxentina, 2006. Consultáu'l 10 de xineru de 2008.
  13. Barnes de Carlotto, Cercu. «Güeles de Plaza de Mayu». ARI, Bloque Llexislativu de Tierra del Fueu, 2000. Archiváu dende l'orixinal, el 1 de mayu de 2008. Consultáu'l 10 de xineru de 2008.

Ver tamién editar

Fuentes editar