Clara Moguel

enfermera mexicana (1883–1960)

Clara Moguel o Clara Moguel de Gamboa (1883Tuxtla Gutiérrez (es) Traducir – 1960Ciudá de Méxicu) foi una voluntaria militar y enfermera mientres la Revolución Mexicana sirviendo nel exércitu constitucionalista en Tamaulipas.[1][2]

Clara Moguel
Vida
Nacimientu Tuxtla Gutiérrez (es) Traducir1883
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu1960 (76/77 años)
Oficiu enfermera
Cambiar los datos en Wikidata

Maderismo editar

Clara Moguel nació na ciudá de Tuxtla Gutiérrez, Chiapas en 1883. Nun se tienen más noticies de la so vida hasta 1910 en que se sabe taba casada con una persona de nombre Federico Gamboa (nun confundir col políticu Federico Gamboa) y en 1910 el matrimoniu Gamboa Moguel sofitaron a Francisco I. Madero en Chiapas formando agrupaciones pa lluchar na primer etapa de la Revolución. Mientres esta etapa integrar nel Batallón "Voluntarios Fíos de Tuxtla" onde se-y conoció como "La Xenerala" y amás formó parte del Cuerpu d'enfermeres de Tuxtla onde atendió a los mancaos de la guerra.

Constitucionalismo editar

Cola cayida de Madero en febreru de 1913 y la posterior persecución por tol país de los sos simpatizantes, Clara tuvo que fuxir de Chiapas y dirixise al nordeste escontra Tamaulipas onde s'integró a les tropes del Exércitu Constitucionalista siendo comisionada al Cuerpu d'Enfermeres de la brigada 21 y darréu foi integrante del reximientu "Fieles de Tlalnepantla". En 1916 foi-y concedida la so baxa del exércitu pa dedicase solamente a la enfermería a partir d'entós.

Últimos años editar

En 1953 escribió una carta al presidente Adolfo Ruiz Cortines onde-y solicitaba una pensión yá que yá nun podía trabayar y taba na miseria. La respuesta del gobiernu llegó hasta 1957 en que-y foi concedida solamente l'atención médica nel Hospital Militar y reconocióse-y como veterana de la revolución anque nun-y foi dada la so pensión. En 1960 nuevamente volvió clamiar al gobiernu que-y diera una pensión anque fora por poco tiempu según les sos pallabres, yá que taba bien grande y enferma, pero la respuesta tampoco llegó y esta ye la última vegada que se tien dalguna noticia d'ella.

Legáu editar

N'honor a esta distinguida muyer revolucionaria, el so nome atópase inscritu con lletres d'oru nel Congresu del estáu de Chiapas.[2]

Referencies editar

  1. (2010) «Clara Moguel de Gamboa», Edición Gráfica Conmemorativa al Centenariu de la Revolución Mexicana, 1a., Secretaría de la Defensa Nacional, páx. 73. Consultáu'l 24 d'abril de 2016.
  2. 2,0 2,1 «Decreto 236 pol que s'autoriza la inscripción con lletres doraes nel muriu d'honor de la cortil qu'ocupa l'honorable congresu del estáu de Chiapas...». Congresu del estáu de Chiapas. Consultáu'l 24 d'abril de 2016.