Clas media

(Redirixío dende Clase media)

El términu clase media ye un grau o estamentu de la estratificación de clase social que s'aplica a les persones con un nivel socioeconómico mediu que s'asitia ente la clase obrera y la clase alta.

La clase media, ye un términu que designa al segmentu social per debaxo de la clase alta, que ye la que vive de les sos rentes y percima de la clase baxa en socioloxía. Nos medios de comunicación, en países como España ye común nomar a la clase media y nun nomar a la clase obrera o baxa, lo que da llugar al tracamundiu d'identificase cola clase media pol so sentíu llingüísticu, a un gran porcentaxe de la población. En términos estrictos, la clase media ye numbéricamente inferior al porcentaxe de la población que se autoidentifica como tal.

Historia editar

La esistencia de la clase media remontar al sieglu XVIII. Esta clase faise más evidente cuando la separación social ye más bultable por cuenta de factores como l'autoridá, la bayura, dineru y trabayu, lo que daba un distintu sentíu de vida, relixón, educación y cultura pa cada parte de la sociedá. Orixinariamente, los integrantes d'esta clase yeren la vieya burguesía terrateniente (la gentry, formada por commoners ricos y la baxa nobleza), qu'empezaba a sobresalir pol so ésitu na industria, los oficios lliberales y el comerciu.

El surdimientu de la gentry foi posible gracies a les revoluciones lliberales qu'asocedieron n'Inglaterra nel sieglu XVII. Por cuenta de les mesmes, la monarquía inglesa viose debilitada, y l'estamentu aristocráticu perdió poder a favor de la burguesía, que llogró entrar nel Parllamentu y, progresivamente, faese con una importante parcela de poder. Dende'l Parllamentu promoveríen una serie de reformes económiques y sociales que favoreceríen l'accesu de la burguesía a les tierres (enclosures,...); la escasa aplicación de los mayoralgos per parte de l'aristocracia, siempres dispuesta a vender terrenes, y l'inesistencia de "manes muertes" por cuenta de la espulsión de les órdenes relixoses católiques, favorecieron el procesu d'accesu a la tierra per parte de la burguesía. Coles mesmes, un periodu de paz relativamente llargu dexó un notable desenvolvimientu comercial n'Inglaterra, tou lo cual redundó na apaición d'un grupu social cada vegada más numberosu formáu por xente dedicada al comerciu, pequeños terratenientes, clérigos, profesionales lliberales como abogaos, arquiteutos, escritores,..., quien, ensin ser ricos, teníen un ciertu poder adquisitivu que los capacitaba, ente otres coses, pa poder votar nel Parllamentu. D'ente la burguesía llueu surdiríen auténticos magnates que bien comúnmente llograben aportar a la nobleza, ensin por ello abandonar les sos actividaes; esta carauterística foi mesma d'Inglaterra, pos n'otros países europeos como Francia o España, aportar a la nobleza solía significar que'l burgués abandonaba les sos anteriores actividaes.

El nuevu estratu social foi desenvolviéndose a lo llargo del sieglu XVIII, y ampliándose conforme empecipiábase la incipiente industrialización del país, procesu de la mesma íntimamente interrelacionáu col surdimientu de la clase media. Efeutivamente, los mesmos cambeos socioeconómicos que dexaron el so surdimientu favorecieron la Revolución industrial: el nuevu terrateniente burgués adquiriría les sos tierres pa llograr rendimientu de les mesmes, polo que trataría d'ameyoralo aplicando nueves téuniques agraries (Sistema Norfolk,...); el dueñu d'un taller pretendería ampliar los sos beneficios produciendo más, meyor y más baratu, pa lo cual recurriría a inventos como la máquina de vapor,... La nueva clase media inglesa creó rápido una cultura coleutiva qu'allababa l'esfuerciu personal, el trabayu y la sobriedá; l'espíritu puritanu y conservador d'esta clase topetaba dacuando col de la vieya aristocracia, de costumes más relaxaes. Dambes clases nun s'entemecíen socialmente salvu en contaes ocasiones.

Nel restu d'Europa, la clase media empezaría'l so desenvolvimientu de la mano de la Revolución industrial, a empiezos del sieglu XIX. Anque amenorgada de primeres, les progresives meyores y el progresu económicu ser ampliando; sicasí, siguía tando integrada por persones de ciertu nivel educativu (médicos, inxenieros, abogaos,...), y que desenvolvíen oficios non manuales. Escontra 1850, cuando Karl Marx escribía El Capital, yera un grupu amenorgáu de non muncha importancia, que la so posible relevancia Marx esplora bien pocu, centrándose más nel antagonismu ente obreros y capitalistes; pa cuando, a finales del sieglu XIX, Max Weber escribe la so obra, ye'l principal grupu económicu de la Europa desenvuelta, y Weber dedíca-y una gran atención.

La clase media moderna surde nel sieglu XX, primeramente n'Estaos Xuníos. Les nueves industries como la del automóvil de Ford empezaron a aplicar novedoses téuniques de producción (taylorismo, producción en llinia, estandarización del productu, automatización,...) que dexaben amenorgar sobremanera los costos de los automóviles de la que faíen posible el pagu de salarios mayores a los obreros de les fábriques. Éstos, al aumentar el so nivel adquisitivu, pudieron aportar a nuevos productos (incluyíu los automóviles que fabricaben), ampliando'l mercáu potencial de los productos industriales. Xeneróse una nueva dinámica económica que redundaba nun arriquecimientu de la población y nuna meyora de les sos condiciones de vida. La clase media pasaría a integrar a estos nuevos miembros, xunto colos profesionales que yá la integraben. L'aplicación de les teoríes económiques keynesianas tres la Segunda Guerra Mundial crearon el conceutu d'estáu del bienestar, empobináu escontra la clase media, que pasaría a apoderar el panorama del mundu capitalista hasta empiezos del sieglu XXI.

Les definiciones científiques de la clase media dependen de la teoría de la estructuración social emplegada pol autor La mayoría de les definiciones sofítense agora nel marcu teóricu de Max Weber, centráu na interaición de les variables de riqueza, poder y prestíu, otra nel de Karl Marx, qu'integra los trés nun modelu funcional de la estructura social como'l grupu integráu por persones de clase media que proponíen terminar colos 10 privilexos del exércitu y el cleru.

Definición weberiana editar

Acordies con Weber, la sociedá se estratifica como un continuu a lo llargo de tres dimensiones paraleles: la económica, la política y la social. Hasta ciertu puntu, el so modelu ye allegáu a la imaxe vulgar de la estratificación, anque define de manera rigorosa les variables qu'emplega. Acordies con el conceutu de Weber, les clases oxetives non necesariamente correspuéndense coles identificaciones suxetives efeutuaes polos individuos, sinón que se definen poles oportunidaes que se-yos ufierta nos mercaos la so dotación de capital. Les dimensiones son:

  • el "estatus económicu", qu'equival a la riqueza, esto ye, a los ingresos y el capital del que se dispón; la mayor diferencia ente les clases concéntrase non nel nivel d'ingresos — anque les disparidades nésti pueden ser d'hasta un 1000 % ente'l quintil cimeru y l'inferior nes sociedaes industriales modernes —, sinón sobremanera nel volume y l'estructura del capital del que se dispón. La clase media de normal nun dispón de suficiente capital como pa dedicase a cencielles a recibir el interés que produz, sinón que tien d'implicase viviegamente como empresaria na xestión d'ésti, como comerciante o industrial en pequeña escala por casu. Weber estrema amás los posesores de capital económicu de los posesores d'habilidaes especiales poles que pueden llograr un preciu relativamente eleváu y un ciertu grau de control sobre'l mercáu nel qu'exercen;[1]
  • el "estatus políticu", qu'equival al poder; anque ye más difícil definir el poder en términos formales o cuantificables que la riqueza, equival en términos xenerales a la capacidá que se tener de determinar, direuta o indireutamente, l'aición d'otros. Nel modelu de Weber, el poder concéntrase sobremanera nel ámbitu de la política, al traviés de la llexislación y del monopoliu llexítimu de la violencia que concentra l'Estáu. Al tar el control del Estáu en manes d'una élite, la distribución desigual del poder concentrar nestos;
  • el "prestíu", la capacidá d'influyir sobre l'aición ayena al traviés de la impresión carismática qu'unu produz. El prestíu puede codificarse en medios institucionales, como los términos o títulos honoríficos que se conceden llegalmente, o a cencielles exercese na interaición social.

El conceutu de clase weberiano ta basáu sobremanera na primera d'estes dimensiones, la económica. La situación de clase ye una determinada posición nun mercáu, que define oxetivamente les posibilidaes d'aportar a determinaos bienes y oportunidaes que circulen nésti; l'aspeutu más carauterísticu d'una posición de clase, en términos de Weber, ye precisamente la clase d'oportunidaes vitales que s'abrir a los miembros de la mesma a partir de la posesión o non de determinaos tipos de bienes, y a la manera en qu'esploten estos nun mercáu. La semeyanza oxetiva ente individuos tiende a definir trayectories y conxuntos d'esperiencies allegaes ente estos, anque los valores que los individuos adscriban subjetivamente a estes sían distintos. Al empar, la posesión de determinaos tipos de bienes define la posibilidá d'actuar en determinaos mercaos, y recibir nellos determinaos beneficios, que de la mesma constriñen los conxuntos futuros de posibilidaes vitales.

Al estremar Weber ente los distintos mercaos de capital industrial, comercial, educativu, etc.— y les distintes inversiones a les que puede aplicase esti capital, postula la esistencia de grandes distinciones nel senu de la clase media. Ello ye que los estudios de Weber en nengún momentu identifiquen una "clase media" como tal; lo qu'otros analistes subsumen so esi términu estrémense, nel analís weberiano, ente la intelixencia téunica —profesionales y téunicos de pescuezu blancu, que nun disponen de capital mesmu pero sí d'habilidaes a partir de les cualos pueden llograr rentes apreciables— y la pequeña burguesía, la clase formada polos posesores de capital que sicasí nun pueden evitar el trabayar ellos mesmos na so esplotación.

Unu de los puntos cruciales del analís weberiano de clase ye que la clase nun ye necesariamente una realidá reconocida subjetivamente; los individuos tienen un conxuntu determináu de posibilidaes, pero non necesariamente son conscientes d'ello y de qu'otros comparten esi mesmu destín oxetivu. La conversión de les condiciones oxetives n'identificaciones suxetives —comunidaes— nun ye invariable.

Definición marxista editar

Na teoría marxista, les clases nun se definen pola so posición n'escales lliniales de poder, prestíu o riqueza, sinón pola so función estructural nes rellaciones de producción (esto ye, d'esplotación). Les rellaciones sociales de producción, que constitúin la estructura básica de la sociedá, tán definíes pol usu y la posesión de los medios de producción, esto ye, d'aquellos bienes que nun tán destinaos al consumu direutu, sinón que s'utilicen pa producir otros bienes. El control sobre los mesmos, que ye relativamente independiente del volume del consumu, determina la evolución futura de la producción.

Anque Marx nun presenta en nengún momentu una teoría formal de les clases sociales —taba trabayando nella a la so muerte—, la idea de clase ye fundamental en tola so obra. El Manifiestu Comunista afirma que "la historia de tola sociedá hasta la fecha ye la historia de la llucha de clases". En munchos llugares de la so obra ellabora la noción de clase a partir de la noción de que ye la rellación ente les clases granibles la que define'l cursu de la historia, la teoría llamada materialismu históricu.

Nel capitalismu, a diferencia de formes de producción anteriores, les rellaciones de producción económiques definen completa y absolutamente la estructura social; mientres nel feudalismu, por casu, factores aparentemente extraeconómicos, como l'estamentu (desigualdá xurídica), influyíen sobre la posición social, nel capitalismu ésta ta íntegramente determinada pola posesión de medios de producción y la forma de trabayu (desigualdá económica). La situación estatutaria tresfórmase íntegramente en situación de clase, y toles ventayes sociales dependen puramente de la posesión de los medios de producción. Esto ye, lo que define la clase nun ye a cencielles lo que se tener, sinón lo que se fai, l'actividá na que la persona ocúpase.

Nel esquema marxista, la estructura capitalista estrémase a cencielles ente proletarios o obreros —esto ye, aquelles persones que la so única posesión ye la so propia fuercia de trabayu— y capitalistes o burgueses —esto ye, aquelles persones que la so propiedá de los medios de producción define la so posición nel intercambiu económicu, al dexa-yos usar la so riqueza p'aumentar el caudal de la mesma al traviés de la esplotación de la fuercia de trabayu de los obreros.

Como otres clases —la de los terratenientes, por casu— la clase media nel sentíu marxista ye una residuu de dómines anteriores, que subsiste temporalmente nel sistema capitalista. Marx considerar formada por aquellos que tienen daqué de propiedá, pero non l'abonda pa poder dedicase íntegramente a la esplotación de la clase obrera (nótese la diferencia con Weber, que consideraba que los propietarios que teníen de destinar el so tiempu a l'actividá empresarial yeren tamién, de dalguna manera, parte de la clase media). La rellación de los pequeñoburgueses —sinónimu, en Marx, de la clase media— col trabayu ye polo tanto ambivalente: defende la propiedá privada de los medios de producción, pero oponer a los principios políticos de la gran burguesía, partidaria de la lliberalización irrestricta, al ser consciente de que ye incapaz de competir con aquella. Esta ambigüedá, que se reflexa en conflictos internos, amenorga'l papel d'esta clase como actor políticu; na midida na que tien un calter propiu, la pequeña burguesía ye reaccionaria, abogando pola torna de los antiguos medios de control social que llindaben el desenvolvimientu del capitalismu. D'alcuerdu a les previsiones de Marx, la pequeña burguesía tendería a sumir, siendo absorbíos los más esitosos de los sos miembros na alta burguesía —d'alcuerdu a la llei de concentración del capital—, ente que la mayoría de los mesmos se proletarizaría.

La teoría marxista posterior interesar con frecuencia pola sorprendente persistencia de la clase media; munchos analises intentaron demostrar que, acordies coles previsiones de Marx, esta taba n'efeutu sumiendo. La radical medría de la diferencia ente los estremos cimeru ya inferior d'ingresos paeció confirmar tal hipótesis. Otres opciones teóriques intentaron describir el surdimientu de la "nueva clase media", formada por profesionales de pescuezu blancu, les files crecientes de burócrates y emplegaos alministrativos, y la "aristocracia obrera", dando llugar a les teoríes postfordistas. Otres, finalmente, afirmaron que la oposición nel senu de les sociedaes avanzaes víase treslladada a les rellaciones globales, cumpliendo la polarización ente los países centrales y la periferia del mundu temporalmente'l papel de la radicalización de la contradicción ente proletarios y capitalistes dientro d'una mesma sociedá.

En conclusión podríamos definir a la clase media, según la teoría marxista, como aquel sector social de trabayadores que son dueños de los sos propios medios de producción, o al aviesu: aquel sector social de los dueños de los medios de producción, que la so fortuna nun da pa contratar obreros, polo que ye'l mesmu quien trabaya los medios y dedícase a la producción de mercancíes. lo importante d'esti sector, ye que la producción del so trabayu nun ye alienada, esto ye, qu'esfruten del productu del so trabayu.

Yeren los comerciantes que s'atopaben con bona estabilidá económica, y podíen pagar los sos impuestos ensin dificultaes.

Analís editar

Puede analizase'l grupu polos individuos con una perspeutiva sociolóxica de interaccionismo simbólicu o funcionalista. Nun hai un enfoque de conflictu ente clases, pos la oposición ente dos clases úniques resolvióse estremando la clase media en dos grupos: pequeña burguesía y xestores, pol principiu de qu'hai una contradictoria llocalización d'individuos que tán en dos clases coles mesmes y nuna permeable ascensión vertical pola igualdá d'oportunidaes. Ye clase gonciu ente los provenientes de la clase trabayadora obrera, que fabriquen lo que la sociedá precisa y aspira a la migración escontra la clase media, y la clase alta, que ye la elite nel poder, que dicta les normes, qu'en cierta forma aplica o xestiona la clase media.

Ye un numberosu grupu, el mayor, que sofita'l conceutu d'economía capitalista y con altu grau de profesionalidá o prestíu social y constituyendo un nuevu proletariáu influyente o poder social (Mallet), incorporándose como la nueva y numberosa clase trabayadora (de Marx) que tendría los medios de producción, qu'agora formen parte de la modernidá na forma d'información dixital.

Les propiedaes más interesantes a analizar son sobre'l so comportamientu y valores, manifestaos na so aición social y con rellación a la so significación y aportación al sistema social, rellacionaos col prestíu y el poder. Tamién s'establez que ye un grupu formáu pol mercáu llaboral tecnocráticu, que queda patente nes nueves definiciones de puestos de trabayu de nivel bien cualificáu. Inequívocamente la so aportación ye esencial como artífices del funcionamientu operacional del sistema social y la so sobrevivencia. La perceición de la clase media poles otres dos clases ye de reconocencia del so rol na sociedá. La estratificación social esléese cuando aumenta la clase media (Fraga) y (Carbayos Piquer). La estratificación asitia a les clases na estructura social y desenvuélvense nel sistema social de forma multidisciplinar, porque ye económicu y cultural más prestíu y poder. La clase social referir a individuos y l'estratificación referir a grupos. Por tanto na clase social afítase l'estatus social, que correspuende a la distribución de riqueza, poder y movilidá de los individuos.

La descripción maxistral de les clases ta primeru na novela picaresca y dempués na novela realista nel realismu lliterariu y nel naturalismu del periodu decimonónicu européu y tamién na lliteratura hispanoamericana actual (Vargas Llosa) pa la vieya y nueva clase. Coles mesmes nel cine llatín mexicanu. Un ensayu filosóficu de les clases sociales en José Vericat, Diccionariu Críticu de Ciencies Sociales. Una definición que reflexa una dómina (1947) en Carlos Carbayos Piquer. El puestu de les clases medies ta nel rangu de clases de Gilbert y Kahl: Infra clase, Infra trabayu, Trabayadores manuales, Media baxa, Media alta, Clase alta capitalista o elite nel poder.

Un analís pormenorizáu, que por casu seya previu a una encuesta por escales o a un trabayu de campu, como observador participativu, tendría d'incluyir estos conceutos qu'afiten la perceición pa evitar divagaciones: identidá, trabayu, profesionalidá, movilidá, riqueza, deportes, descripción, partidismu, sindicalismu, ética, moral, instrucción, inmigración, subclases y accesibilidá.


Predecesor:
Clase baxa
Clase media
Socesor:
Clase media alta

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Weber, 1976

Referencies editar

  • Enriba, Ana & Serrano Pascual, Araceli (2002). Pobreza y esclusión. Madrid: CSIC.
  • Erikson, Robert & Goldthorpe, John H (1993). The Constant Flux: A Study of Class Mobility in Industrial Societies. Cary (NC): Oxford University Press. ISBN 0-19-827908-6.
  • Esping-Andersen, Gösta (1999). Social Foundations of Postindustrial Economies. Cary (NC): Oxford University Press. ISBN 0-19-874200-2.
  • Weber, Max (1976). «Stände und Klassen», Wirtschaft und Gesellschaft, cap. IV. Tübingen: Mohr. ISBN 3-16-538521-1.

Enllaces esternos editar