Clotilde Guillén de Rezzano

Clotilde Guillén de Rezzano (18 de xunu de 1880Buenos Aires – 7 de xunu de 1951)[3] foi una pedagoga arxentina y direutora del Seminariu de Pedagoxía de la Universidá de Buenos Aires.[4] Impulsó en Buenos Aires l'enclín pedagóxicu reformadora de la Escuela Nueva.[5]

Clotilde Guillén de Rezzano
Vida
Nacimientu Buenos Aires18 de xunu de 1880[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte 7 de xunu de 1951[2] (70 años)
Oficiu pedagogaprofesora
Emplegadores Universidá de Buenos Aires
Cambiar los datos en Wikidata

Familia, infancia y mocedá[6] editar

Según el Rexistru Escolar y datos apurríos pol so nietu, Clotilde Guillén nació'l 18 de xunu de 1880 na Ciudá de Buenos Aires. Sicasí, el segundu Censu Nacional de 1895 conseña la siguiente información: -Clotilde Guillen: arxentina, de 14 años d'edá, soltera, nacida en Buenos Aires en 1881. Sabe lleer y escribir, pero nun se completó si asistía nesi momentu a la escuela. -El so padre, Domingo Guillén, español de 49 años d'edá, d'oficiu peluqueru, sabía lleer y escribir y nun tener propiedá raigañu. -La so madre, Natalia de Guillén, francesa de 49 años d'edá, sabía lleer y escribir, tuviera 4 fíos y sumaba 28 años de casada. Toos moraben na Ciudá de Buenos Aires.

El Segundu Censu Nacional de la República Arxentina llevar a cabu'l 10 de mayu de 1895. Non yá tomó temes relatives a la población sinón que tamién incluyó la realización d'un censu agropecuariu ya industrial. Según los datos refundiaos, el total de la población xubió esi añu a 4.094.011 habitantes.

Primeros años como profesora normal[7] editar

En 1899 recibióse como Profesora Normal nel Normal N° 1. Anque nun se cunta con fontes primaries qu'acrediten la so titulación: el so nome atopar en 1923, nel llistáu d'una de les Comisiones (que dicen ser de exalumnas) pa los festexos del Cincuentenariu de la Escuela Normal N° 1. (Llibru d'Actes N° 1819 est N10 3. Asamblea de Delegaes asistentes pa los festexos a los 50 años/ 15-12- 23).

Nun manuscritu del educador Corbellini afírmase textualmente: “En 1927 llevar a cabu l'ensayu d'enseñanza activa métodu Decroly de 1°a 3° grau qu'a diferencia del que venía realizando nel Normal N° 5 la Direutora Dra. Clotilde Guillén de Rezzano (exalumna de la N°1), planiar les maestres y aplicar supervisaes pol Inspeutor Juan Cassani”.

Luis Prieto Figueroa en “Maestros d'América” (1975), diz: …”dedicar a la docencia como maestra d'escuela dende 1900 hasta 1905. Pero inconforme cola so preparación normalista, ingresó a la Facultá de Filosofía y Lletres, onde terminó los sos estudios nel añu de 1906. Nel Rexistru de Personal la columna d'Antigüedá na enseñanza, indica que s'empecipió na docencia'l 12 de marzu de 1900, y el so primer cargu desempeñar como Subpreceptora.

Les sos propuestes pedagóxiques como inspeutora y direutora, la escuela nueva editar

En reconocencia del so talentu, el Conseyu Nacional d'Educación, confier-y el cargu d'Inspeutora d'Economía Doméstica, qu'exerz hasta 1909, y unviar a Europa pa conectase coles apocayá surdíes idees escolanovistas. D'esi viaxe trai, a manera de recordatoriu de lo que nun se debe faer un cuadru de Ralph Hedley: “The Old School” (1904). La imaxe representa la enseñanza tradicional. Los alumnos medrosos frente al maestru que toma la lleición, el castigu físicu, el moblame estructurado, etc. Tou esto opónse a la propuesta que va implementar nel Normal 5 a partir de 1909, una propuesta d'escuela activa o tamién llamada escuela nueva.

“Como quién arreya un filo nel deu, o dexa un llibru salíu de la fila nel estante por que zarapique cola vista, y asina recordar lo trascendente… Clotilde colgó de la paré un cuadru. “The Old School” escolgaba como un recordatoriu de lo que nun tien de faer un maestru. Una forma de repitir en silenciu, una y cien veces: asina NON… y construyir por oposición La Nueva Escuela. Construyir el positivu mirando'l modelu negativu. Detrás d'unos neños medrosos frente a l'amenaza del maestru, repitiendo la lleición/ Ver a los neños activos, partes de la so educación, en movimientu, coles manes nel sable construyendo. Quiciabes ella tamién xugaba coles manes nel sable, faciendo que construyía una realidá distinta, una educación distinta nun areneru xigante, que percorría tol tiempu diendo d'una aula a otra, asesorando, ordenando, enseñando… Según nada ye casual, nun foi casual que'l cuadru cayera mientres una toma escolar en 2009. Cien años dempués. Diba tiempu que naide alvertía qu'ellí taba'l cuadru, nin se recordaba qu'escolgaba na paré pa faenos recordar.”

Dende'l so cargu d'Inspeutora n'Economía Doméstica reforma los Programes d'Estudiu ente 1907 y 1908. Asina lo confirmen los artículos presentaos na Revista El Monitor de la Educación Común:

  • “Delles Observaciones sobre'l funcionamientu de les clases de cocina”. 1906
  • “La enseñanza de la cordura nes escueles elementales de Francia”. 1906
  • “Bibliografía d'Economía Doméstica” 1907 - “ Instalación d'una Cocina Escolar” .1908
  • “Enseñanza de la Cocina nes Escueles Primaries” 1908.

L'escritor Hugo Calzetti inclúi a Clotilde Guillén, Juan Cassani y Juan Rezzano (1877-1960: representante de la Lliga Internacional de la Nueva Educación, quien fuera depués el so maríu); como la triloxía d'inspectores del sistema escolar de la dómina. El 16 de febreru 1909 fúndase la Escuela Normal de Maestres de Barraques al Norte” a partir d'un decretu del entós presidente José Figueroa Alcorta y del so Ministru d'Instrucción Pública Rómulo Sebastián Naón. La escuela empieza a funcionar efeutivamente, el 9 d'abril d'esi mesmu añu. El decretu designa a Clotilde Guillén, direutora de la Escuela y a un destacáu grupu de profesionales. Ye ella quien va entamar y va intervenir direutamente na designación del personal de la primer planta funcional de la Institución. Na escuela normal va poner en práutica una serie d'esperiencies colos Centros d'Interés, faciendo importantes apurras y reformes a les concepciones sosteníes pola Escuela Nueva. Va Dictar, amás d'exercer el so cargu, les cátedres de Psicoloxía, Pedagoxía y Francés a les futures maestres. En 1910, participa del 17° Congresu Internacional Americanista que se desenvuelve en paralelu ente Méxicu y Buenos Aires, presidíos por Eduard Seler y José Nicolás Matienzo respeutivamente. El Congresu Internacional d'Americanistes surde en Francia, impulsáu pola Sociedá Americanista de Francia” quien el 25 d'agostu de 1874 espubliza la so convocatoria a la primer xunta. En 1974, el mexicanu Juan Comas publicó un cuidadosu estudiu: “Cien años de Congresos Americanistes” nel que se reconstrúi la hestoria crítica de la institución y ufiértase la Bibliografía completa. Ye nesta fonte, onde s'atopa nes llistes de muyeres participantes a Clotilde Guillén en condición de adherente.

Xubilóse'l 31 d'ochobre de 1932.

 

La so propuesta pedagóxica: Los Centros d'Interés editar

La propuesta pedagóxica de Clotilde Guillén de Rezzano entámase alredor de Centros d'Interés, que define como: “una serie d'ocupaciones escolares que, al caltener al neñu en constante actividá, apúrren-y la oportunidá d'adquirir les conocencies y les téuniques de la llectura, escritura, redaición, ortografía, dibuxu, etc. Acordies coles sos capacidaes”.

Lliga amás que “pueden ser desenvueltos en cualquier escuela, por bien probe que seya la so dotación, siempres que'l maestru seya ricu en maxín, actividá, amor a los neños y al so oficiu. En casu contrariu encamentamos que nun s'encete la xera”.

Mesa de Sable editar

 

Foi un recursu didácticu fundamental, pa la puesta en práutica de los Centros d'Interés. Según la propuesta d'aprendizaxe de Clotilde Guillén de Rezzano, los neños teníen de ponese en contautu coles coses mesmes, al traviés d'exercicios d'observación, esperimentación y construcción. Pero cuando l'oxetu d'estudiu ta alloñáu nel tiempu y nel espaciu, les llectures, los dictaos y la mesa de sable presénten-y la posibilidá d'acercamientu.

Asina por casu, al describir el Centru d'Interés La Granxa diz: “Les escueles nueves establecíes nel campu, desenvuelven esti centru d'interés de forma natural, […] Pero nes escueles del estáu, asitiaes nos centros urbanos, l'estudiu de la granxa mesma ye una utopía; […] La mesa de sable, que nun tien de faltar en nenguna aula infantil, ye l'escenariu apropiáu nel que, por aciu la cooperación de los alumnos y maestros, va apaecer adulces una granxa en miniatura.” A lo llargo del so llibru “Los Centros d'Interés na Escuela” abonden esti tipu d'exemplos como lu son la construcción d'una lluriga, un escenariu montascosu, etc.Mesa de Sable

Conceutu d'infancia editar

Pa Clotilde Guillen, pensar otra manera d'enseñanza tamién implicó repensar les concepciones que se tenía hasta'l momentu sobre la infancia. Yá nun se trata de pensalo como un adultu pequeñu sinón como un suxetu con carauterístiques específiques. La celebración de Congresos Internacionales dexó construyir un discursu común sobre la infancia que pueden vese reflexaos nos siguientes testos:

Obres editar

Los llibros espuestos de siguío correspuenden a la Bibliografía escrita por Clotilde Guillén de Rezzano. La mayor parte de les sos obres fueron escrites depués de que se xubilaren en 1933. Tamién publicó numberosos artículos nes Revistes: El Monitor de la Educación Común, La Obra y Nueva Era.

Ente los sos llibros atopamos:

  • Conseyos a les futures maestres (1921)
  • Miguel Cané: Ensayu Críticu (1922)
  • La nueva educación y la escuela activa (1928)
  • Los centros d'interés na escuela (1929)
  • Escontra la Escuela Activa (Imprenta López, 1934)
  • Didáctica Xeneral (1936) (Trátase d'un reordenamientu del llibru: Didáctica Xeneral y Especial, por que respuenda al Programa de Didáctica Xeneral correspondiente al 4to añu del ciclu de Maxisteriu)
  • Didáctica Xeneral y Especial pa 2° añu de les escueles normales (1936)
  • Didáctica Especial, tomu 2 (1938)
  • Los xardinos d'infantes: orixe, desenvolvimientu, espardimientu, organización y métodos (1940)
  • Mamina: métodu natural global p'aprender a lleer (1943)
  • Ente 1946 y 1950 dirixe y prologa la Coleición Biblioteca de Cultura Pedagóxica de la Editorial Kapelusz.
  • Tradució pa Editorial Kapelusz Tratáu de Psicoloxía de Georges Dumas (1948).

Referencies editar

  1. Identificador de autores.ar: 11153. Apaez como: Clotilde Guillén de Rezzano.
  2. Afirmao en: FemBio database. Identificador FemBio: 23114. Apaez como: Clotilde Guillen de Rezzano. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: alemán.
  3. Efemeridesargentina. «Fallecimientu de la educadora Clotilde Guillén de Rezzano». Consultáu'l 19 de xunu de 2011.
  4. Segura Graiño, Cristina. 1998. Diccionariu de Muyeres Célebres. Espasa. ISBN 84-239-8670-5
  5. «Anexu Escuela Nueva P. 195.». Consultáu'l 19 de xunu de 2011.
  6. «bibliotecaguillen». Consultáu'l 25 de xunu de 2016.
  7. Archivo Históricu / Muséu Clotilde Guillén de Rezzano. «Curtiu Biografía de Clotilde Guillén de Rezzano». Consultáu'l 25 de xunu de 2016.