En vulcanoloxía, una tendalada ye un mantu de llava fluyida emitíu por un volcán mientres les sos erupciones.

Colada pahoehoe avanzando per una carretera en Kalapana.

Una tendalada llinial estendese a lo llargo de la rimada de la fastera que parte del conu del volcán. Naquellos que les sos erupciones efectuen por fisuras, el derrame de magma puede formar estensos campos o mantos de llava. Les laves bien riques n'escories adquieren, al solidificarse, un aspeutu rugoso. Cuando la erosión rebaxa fondamente'l terrén circundante, una tendalada de llava forma una mesa.

Tipos de tendalaes editar

Los trés formes principales que tomen los fluxos de llava son: aa o escoriácea, pahoehoe o cordada, colaes en bloque y llava almohadillada.

Colaes en bloques editar

Producense en magmes más acedos que flúin peor pola superficie, lo que-y confier la so testura en bloques. Son llargues Esta compuesta por bloques irregulares ensin apariencia escoriforme, ye típica de les laves xilizes.

Aa editar

 
Colada Aa avanzando sobre llava pahoehoe nel Kīlauea, en Ḥawai.

Aa (del Ḥawaianu 'A'ā, que significa "cascayosa con llava aspra", pero tamién "quemar" o "fueu") ye unu de los trés tipos básicos de llava fluyida. Les laves Aa tán caracterizaes pola so superficie plana irregular, resultante de la perda rápida de gases. Ta compuesta por bloques de llava estazaos designaos de clínker. Ye un tipu de llava basáltica que tien una superficie de bloques aspros y desiguales, y rugosidades. Les tendalaes de llava Aa avancen amodo a una velocidade de 5 a 50 metros per hora, valor escasu que contribúi al so aspeutu caóticu: a tan escasa velocidá, la superficie esfrezse parcialmente y al ser emburriada pola llava entá ingriente que tien debaxo, sédase y deforma. A la so superficie frío y estazao pola salida de gases que producen numberosos poros y visícules.

La superficie d'una tendalada de llava Aa ye suelta, estazada y rugosa, con forma de sierra, lo que fai difícil caminar sobre ella cuando ta solidificada. La superficie de clínker cubre un nucleu macizu de la tendalada que foi la zona más activa mientres el movimientu de la tendalada. Nel frente de les tendalaes de tipu Aa los fragmentos esfrécense, fundense en direición a la base y son cubiertos pola tendalada qu'avanza. Esto lleva a la formación de dos capes de fragmentos solidificados: una de base y otra na ruta de la tendalada. Nes tendalaes Aa ye común qu'haya boles de llava acumulada d'hasta 3 m. Les laves de tipu Aa son xeneralmente más mafoses que les de tipu pāhoehoe, que pueden convertise en Aa si'l fluxu de llava vuélvese aturbolináu por cuenta de la presencia de torgues nel terrén.

Pahoehoe editar

 
Fonte de llava de 10 m d'altor, Ḥawai, USA.

Les pahoehoe (del Ḥawaianu pāhoehoe, que significa "nidiu") o encordada son xeneralmente colaes de laves basáltiques. Presenta rugosidades que s'asemeyen a cuerdes, lo que-y da'l nome de llava cordada; tamién-y les llama laves en tripa, anque posiblemente sía'l términu ḥawaianu pāhoehoe el que más s'usa na so nomenclatura internacionalmente. La so superficie una vegada solidificada ye ondulada, encordonada ya inclusive llisa. Estes superficies debense al movimientu bien fluyíu de la llava so una corteza que se va coagulando. Les tendalaes d'esti tipu avancen como una serie de pequeños lóbulos y deos que ruempen de cutio la superficie esfrecida. Tamién forma tubos de llava, onde la pequeña perda de calor caltién la so mafa baxa. La testura de la superficie de les tendalaes de tipu pahoehoe ye bien variable, presentando delles formes de cutiu descrites como escultures de llava. Según allóñense del orixe, les tendalaes pāhoehoe pueden pasar a ser 'a'ā por una perda de calor y el so consecuente aumentu de mafa. La testura arrondada fai al pāhoehoe un mal reflector del radar y ye malo de ver dende un satélite orbital.

Llava almohadillada editar

 
Llava almohadillada.

Son laves basáltiques solidificadas nun ambiente subacuático. Tienen una apariencia que s'asemeya a almaes apiladas. Esta denominación #deber a la so seición aproximao esférica, asemeyada a almaes. Les laves n'almadina formense nes fondures marines, pero tamién cuando les laves subaéreas que s'esmucen poles aguaes entren en contautu col mar, ríos o llagos. La llava mafosa llogra una corteza sólida de forma inmediata al entrar en contautu cola agua, que ruémpese y rezume más almaes según llega más llava de la tendalada. Les superficies vítrees d'estes laves nun son llises, presenten resquiebros, arrugadures y estríes lineares, munches de les cuales córtense n'ángulu rectu. Les laves n'almada pueden atopase con una enorme variedá de formes, incluyendo bulboses, esfériques, esnachaes, mindaes y tubulares, variando'l so diámetru de delles decenes de centímetros a delles decenes de metros: Sicasí, el so tamañu típicu va de 0,5 a 1 metros. L'interior de les laves n'almada esfrezse más amodo que la cobertoria esterior vítrea y por ello ye más cristalín. La cristalización de tases de crecedera progresivamente más lentes en direición al interior produz una considerable variedá de testures nes roques.

Puesto que la mayoría de la superficie de la Tierra ta cubierta d'agua y la mayoría de los volcanes tán asitiaos cerca (o debaxo) d'ella, esti tipu de llava ye bien común.

Ver tamién editar

  • Domo de llava
  • Fluxu piroclástico
  • Kipuka
  • Tefra

Referencies editar

Enllaces esternos editar